KUNST CULTUUR Fn - Zeemanskoor Rumor di I presenteert aanstaande dag op de Burchtheuvel in n naar tweede cd 'Uit alle treken'. Na de officiële e"htatie, om 15.30 uur, zul- 'c™e nummers van de cd iet zeemanskoor ten ge- vorden gebracht. Corneille staat onder curatele De Parade: jaarlijkse speelplein van artiest en publiek f« Sir Cliff hoeft niet bang te zijn voor lege plekken in de zaal Beek kleurt netjes binnen de lijnen R7 .'.'Ilse fotografe joseert in Foam Echtgenote: 'Mijn man is soms erg in de war' AGiojum 2005 iat np^ i/amsterdam - De Leidse afe Natalia Toret (1976) ■'lert een maand lang in 3 Ttografiemuseum Foam in jrdam. Toret maakte in ==tht van het voetbal tijd- Johan een reportage e kleinste voetbalclub Bderland: W Gersleat. is een gehucht van 386 jers in de Friese polder, ide rook van Heerenveen. pneenschap zonder kerk lermarkt, maar mét een jlclub. De expositie is te {ten met 12 juli. kstreet Boys in in Ahoy' dam - Backstreet Boys 2 oktober een concert in n Rotterdam. De jongens reer in de hitlijsten met >lete, de eerste single nieuwe album Never let album komt maan- en is de opvolger van Blue uit 2000. De kaart - voor het concert begint en Sonneveld loken idam - Friso Wiegersma, s dood in 1974 de le- tel van Wim Sonneveld, huisgenoot Hans van wde hebben op hun zol- e opnamen van Sonne- de jaren 1935 tot 1950 n. Het gaat om elf pla- glas en zink met vooral Ihansons. Van der Wou- [acht dat tien tot elf s op de gehavende pla- |te restaureren. Die ko- een aparte cd in de cd- k het werk van Sonne- in oktober uitkomt. Foto: ANP/Rick Nederstigt „IB. en Krezip rkfor doven irg - De muziek van Ali B., ip en The Sheer is tijdens val Mundial ook voor do- •n slechthorenden te vol- Een gebarentolk zal de iek en teksten van de ar- »n uitbeelden. Festival idial, op 18 en 19 juni in :g, is het grootste wereld- :kfestival van Nederland, jtredens worden niet al- oegankelijk gemaakt met ebarentolk, er is ook een ide dansvloer en een aro- j. Naast Ali B., Krezip en iheer treden ook Khaled, istar en Gabriel Rios op. ns de danzón Volkenkunde - In de maanden juni, ju- augustus wordt er elke agmiddag gedanst op het n van Volkenkunde. Stich- Colores de Mexico' organi- workshops 'Danzon', een Ie meest populaire dansen jong en oud in Mexico. Er gedanst in een 'quadro' mt) met vrij rustige pasjes veel spannende figuren a herkenbaar latino-ritme. ïwoordig heeft de danzón ilaats tussen de salsa, bo, cha-cha-cha en cum- foor 1 euro kunnen be- :ellenden op zondagen 14.00 uur meedoen. 3|eede cd van "tmanskoor en rsierders als fjtcoopfilm aag - De Amerikaanse ko- Jen Stiller en zijn Britse °P a Steve Coogan zullen de 'V? rollen spelen in een bio- versie van de tv-serie 'The iders'. In de serie die in lij ons werd uitgezonden Versierders', bestrijden gelse aristocraat Sir Brett ir en de Amerikaanse mil- Danny Wilde de mis- :u| In de oorspronkelijke 'PjVerden de hoofdrollen pj :ld door Roger Moore en Curtis. 'De Versierders' e slechts één seizoen, de serie in de VS niet eg- amsterdam/anp - „Het gaat nog altijd niet om het geld. Het is plezier voor de artiest en voor het publiek. De kunstenaar kan vrijuit experimenteren, de nieuwsgierige bezoeker vindt altijd wat van zijn gading." De inmiddels 52-jarige Terts Brinkhoff is al vijftien jaar de creatieve motor achter de Para de, een mengeling van kennis en circus die jaarlijks de tenten opslaat in de vier grote steden. De dagelijkse werkelijkheid ver vliegt er tijdelijk in de duizeling van een zweefmolen, glaasjes rosé en verrassende optredens. Brinkhoff is trots op het jubile um. Hij is de pionier van deze vrolijke vorm van tenttheater. Al in de jaren tachtig reed hij in de zomer van stad naar stad met de tractor en een stel ten ten. Dat heette toen nog Boule vard of Broken Dreams, maar sneuvelde in '87 door gebrek aan geld. „Ik ging failliet." In 1990 begon hij helemaal op nieuw. „Ik had de keus tussen een mooi festival dat geld kost of een nog mooier festival dat geld opbrengt. We hebben cir cus-kermis herontdekt. Tegen de artiesten heb ik gezegd: we spelen in kleine tenten, een aantal voorstellingen op een avond. Dat bleek een schot in de roos. Zoveel artiesten wilden spelen. Dit was de menselijke maat, je verliest je artistieke on schuld niet. En het publiek voelt dat het iets bijzonders meemaakt, iets wat in de schouwburg of een zaal niet is te vinden, alleen hier." De artiesten in hun tentdoeken theaters bedruipen zichzelf, evenals de restaurants en cafés. Ze vangen 65 procent van de omzet en betalen 35 procent aan de organisatie voor zaken als kaartverkoop, douches of tenthuur. Ieder speelt zijn eigen begroting rond. „Dat maakte ons onafhankelijk van subsidiegevers. Het publiek zorgt voor de subsidies. Een avondje Parade komt alles bij elkaar neer op gemiddeld 23 euro per persoon: midden in de stad, in een mooie omgeving en met meer voorstellingen op een avond." De Paradebaas komt nooit ar tiesten tekort. „Iedereen wil graag. Het is heerlijk voor ze niet op zeker te hoeven spelen. In het seizoen moet de voor stelling een jaar tevoren wor den verkocht. Dit is een optre den van een halfuurtje, ze dur ven meer, het is vaak een expe riment. Het plezier van de kun stenaar kan welig tieren. Vers, nieuwsgierig, anders." Freek de Jonge proefde ervan, de cabaretiers Van Houts en De Ket, gezelschappen als Alex d'Electrique of Orkater. Konin gin van de Parade is Loes Luca, die vele malen in vele gedaan ten de zomer soms hilarisch vulde onder het tentdoek. Dit jaar zijn er optredens van onder veel meer Ellen ten Dam me, Orkater, Dogtroep en Am sterdam Klezmerband. De ten ten worden eerst opgezet in het Museumpark in Rotterdam (16 t/m 26 juni) en vervolgens in het Haagse Westbroekpark (1 t/m 10 juli), het Utrechtse Park Nieuweroord (15 t/m 24 juli) en tenslotte in Amsterdam in het Martin Luther Kingpark van 29 juli t/m 14 augustus. De Parade, waar de nieuwsgieri ge bezoeker altijd iets van zijn gading vindt. Foto: ANP/Marten Jongema door Frans Bosman en Hanneloes Pen Amsterdam - Kunstenaar Cor neille (83) is op verzoek van zijn Russische vrouw Natasja de Lak- tionoff (57) door een Franse rech ter onder curatele gesteld na een zware psychiatrische inzinking. Hij zou te veel geld hebben uit gegeven aan zijn vele minnares sen. Zondagavond werd zijn huis in Amsterdam leeggehaald. De spullen werden door twee man nen in een busje met Belgisch kenteken afgevoerd. Vrienden van de kunstenaar krijgen geen contact meer met hem en ma ken zich ernstig zorgen. Zij denken dat Corneille verborgen wordt gehouden door zijn vrouw, die een winkel heeft in Brussel. Even leek het een groot myste rie. Corneille was voor zijn vrienden en kennissen in Ne derland een tijdje zoek. Toen zijn spullen zondag uit zijn ap partement aan de Prinsen gracht werden gedragen, kwa men de geruchten pas echt op gang. Al eerder deed het ver haal de ronde dat de kunst schilder op verzoek van zijn Russische vrouw Natasja onder curatele was gesteld. Corneilles vrouw is razend over alle publiciteit. Vanuit Parijs vertellen zij en Corneilles zoon Dimitri van Beverloo (23) dat de kunstenaar aan een ernstige de pressie lijdt. Natasja: „Hij is soms erg in de war. Zo heeft hij aan veel mensen de sleutels van zijn appartement in Amsterdam gegeven. Wij hebben er een nieuw slot op gezet. Voor de ze kerheid hebben we uit dat huis de belangrijkste dingen weg la ten halen. We hadden het ge voel dat de spullen daar niet veilig waren." Corneille verblijft nu al enige maanden in een ziekenhuis in Parijs. Welk ziekenhuis dat is wil zijn vrouw niet zeggen. „In opdracht van de arts houden we dat voor ons. Maar het gaat langzaam beter met hem. We hopen op totale genezing." Ze liet hem onder curatele stel len omdat haar man volgens haar in zijn manische periodes zo veel geld heeft uitgegegeven aan zijn 'tientallen' minaressen dat er weinig over is. Ze waren destijds getrouwd vanwege hun zoon, maar hadden al 23 jaar geen intieme relatie meer. Corneille: te veel geld uitgegeven aan zijn vele minnaressen. Foto: GPD/Nico Koster Nico Koster, fotograaf, CoBrA- verzamelaar en een goede vriend van Corneille, kreeg hem dinsdag even aan de telefoon. „Ik hoor aan zijn stem of hij de pressief is of niet. Naar mijn smaak gaat het beter met hem. Hij zei zelf ook dat hij zich beter voelt. Corneille zelf wilde ook niet zeggen waar hij verblijft. Ik denk omdat zijn vrouw con stant bij hem is." Goede vrienden wisten dat Cor neille een moeilijke tijd door maakt. In Maastricht, bij de opening van een tentoonstel ling in maart, kreeg hij een te rugval, weet één van hen. Hij moest tijdens de opening van een tentoonstelling handteke ningen uitdelen en had daar geen zin in, gaat het verhaal. Het zou zelfs op een handge meen zijn uitgelopen. Zijn zoon Dimitri haalde hem op. Volgens Galeriehouder Nico Delaive werd hij in maart opge nomen in de Clinique du Cha teau bij Parijs. De kunsthande laar heeft hem daar nog een fax gestuurd om hem beterschap te wensen. Later bracht een Fran- $aise hem een laatste bood schap van Corneille. „Ze drukte ons een gekopieerd briefje in handen dat hij zelf geschreven had. 'Lieve vrienden, Hartelijk dank voor jullie goede woor den. Ik ben genezend van een enorme depressie. Nu gaat het goed met mij. Zal binnenkort naar huis gaan. Tot ziens en over niet al te lange tijd in Am sterdam. Corneille '05." Ook al zegt zijn vrouw hem niet weg te houden voor zijn vrien den, toch zijn er galeriehouders die zich nog steeds grote zorgen maken over Corneille. „Ik ben bang dat zijn vrijheid zal wor den beperkt. Corneille ging al tijd zijn eigen gang. Kijk naar zijn werk. Die vogels staan voor vrijheid. Nu kan hij niet meer reizen. Natasja krijgt nu veel in vloed op hem. Dat kan goed zijn, mits haar motieven juist zijn. Maar daar twijfel ik aan", zegt één van hen. Mevrouw Corneille, zoals ze zich altijd voorstelde, staat be kend als een lastige dame, weet een ander. „Zij is een Russi sche, die fel uit de hoek kan ko men. Ze laat zich er maar wat graag op voorstaan dat ze met Corneille is getrouwd." Niemand in het kunstwereldje wil er veel meer over kwijt, om de mogelijke nieuwe zakelijke relaties met zijn vrouw niet te schaden. Het is volgens Nico Koster de vraag of Corneille zelf weet dat hij onder curatele is gesteld. Koster heeft de kunste naar in februari voor het laatst gezien. De familie van de CoBrA-schil- der is boos over de negatieve berichten van zijn Nederlandse vrienden en kennissen. Natasja is verbaasd dat Delaive over de rug van Corneille en zijn familie heen de publiciteit zoekt. „Ik heb die man in dertig jaar één keer gezien. Wie zorgt al jaren voor Corneille? Ik. Niet meneer Delaive. Hij zegt dat hij eige naar is van een galerie, maar hij gedraagt zich als de conciërge. Laat hij zich met zijn eigen za ken bemoeien." muziek recensie Theo Ploeg Concert Beek. Gezien: 8/6, HMH, Amsterdam. Aan zelfverzekerdheid heeft het Beek nooit ontbroken. Ook afgelopen woensdag avond in de Heineken Music Hall niet. Gewapend met akoestische gitaar en harmo nium speelt hij in z'n eentje liedjes terwijl de vijfkoppige begeleidingsband aan tafel zit en zich te goed doet aan eten en drinken. Daar zitten ze niet zomaar, blijkt later, wanneer de lepels, vorken en inmiddels lege borden die nen als percussie-instru menten. Via grote projectie schermen boven het podium is het muzikale diner te vol gen. En verdomd, wat klinkt dat ritme strak en wat spelen ze enthousiast en vol overga ve. Tja, een optreden van Beek Hansen is altijd een verras sing. Wordt het de eenzame man met gitaar en begelei dingstape? De glitter en gla mour van de in opzichtig pak gestoken ceremonie meester die zijn band diri geert? De in zichzelf gekeer de nerd die driftige aan knopjes draait en met schuifjes speelt zonder zich om publiek en band te be kommeren? De nieuwe plaat van de 34-jarige Amerikaan gaf al een voorproefje. 'Gue- ro', zijn achtste sinds de doorbraakplaat 'Mellow Gold' elf jaar geleden, sluit aan bij 'Odelay' en, mis schien nog wel het meest, 'Midnite Vultures'. Geen in troverte plaat dus, maar ook geen waarop Beek het expe riment zoekt. Eerder het te genovergestelde. De produc tie, in handen van de Dust Brothers, klinkt kraakhelder en overdadig. Op het cleane af zelfs. 'Guero' is geen slechte plaat, maar eerlijk is eerlijk: we hebben het alle maal al eerder gehoord. Van Beek zelf. Dat wordt pijnlijk duidelijk wanneer vrijwel achter el kaar de Beek-klassieker 'De vil's Haircut' en het gloed nieuwe 'E-Pro', de eerste single van het nieuwe al bum, worden gespeeld. De overeenkomsten zijn onmo gelijk te negeren. Dat geldt voor meer materiaal op 'Guero', dat live overigens veel beter uit de verf komt dan op plaat. Dat is te danken aan die vijf koppige begeleidingsband - percussie in alle soorten en maten - die voordat ze aan tafel gaan een imponerende strakke geluidsmuur optrekt. Daarin heeft overigens ook het aan de rechterzijkant weggemoffelde zesde band lid zijn aandeel. Meetafelen doet hij niet en tijdens de toegift verschijnt hij, in te genstelling tot de rest, niet in lichtgevend wit pak. Waarom hij er dan toch staat? Het antwoord op die vraag wordt duidelijk wanneer de intro van 'Loser', Becks eerste hit in 1994, wordt ingezet. Sle pende slidegitaar, maar geen bandlid op het podium met een gitaar in de buurt. Er zijn meer van die momenten. Saxofoon, piano, banjo. Je hoort ze wel, maar ze zijn er niet of. Wie goed oplet hoort de band het hele concert meespelen met een soort ba sistrack. Het verklaart ten dele de imposante muur van geluid. Buiten een enkel ge val stoort het niet. Met dank aan de klasse van de begeleidingband die oud en nieuw materiaal met een opmerkelijke losheid speelt en de energie van het podi um laat spatten. Alsof het een jamsessie of improvisa tieconcert betreft. De casual geklede Beek zelf speelt de ervaren, stoere rocker die zijn band netjes binnen de lijntjes houdt. Ja, het swingt en rockt, maar ontsporen doet het nergens. Alleen tij dens het nieuwe Black Tam bourine en toegift, eveneens nieuwe, Broken Drums ogen en klinken Beck en band als een zooitje ongeregeld. Zoals we zeg maar tien jaar gele den van hem gewend waren. Die Beck is er al lang niet meer. Tegenwoordig kleurt hij, zoals het een mainstream artiest betaamt met artistieke pretenties, binnen de lijntjes. Dat doet hij dan weer wel met verve. The Ultimate Pop Star, dolblij met radio-avontuur in Carré door Louis du Moulin Amsterdam - Motivatieproble men? Twijfels over uw toe komst? Luistert u eens naar Cliff Richard (64) en alle bedenkingen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Geen wonder dat deze (En- gels)man niet van de top te branden is. Vanavond zet 'The Ultimate Pop Star' zich voor de zoveelste keer op verfrissende wijze schrap: middels het radio concert '2 in Carré', samen met het Metropole Orkest onder lei ding van Dick Bakker. Tennis mag een aardige hobby zijn. De uitjes met zijn neefjes en nichtjes mogen hem soms nog meer ontspannen. Maar zodra het op kiezen aankomt, gaat bij Cliff Richard zingen nog altijd voor. En als hij tegen woordig als zestigplusser wat meer rustmomenten pakt, dan is het vooral om zich daarna weer extra energiek te manifes teren als de eeuwig jeugdige popheld. Zoals nu in ons land ter gelegenheid van het concert in Carré met het Metropole Or kest. Sir Cliff - alleen al op basis van zijn diep ingebakken 'gentle- manship' komt die adellijke ti tel hem toe - spreekt van een welkome buitenkans. Alsof hij de hele wereld nog moet zien te veroveren, terwijl hij al zo lang als levende legende overal wordt bejubeld. „Het is en blijft heel bijzonder om een avond lang te mogen werken met zo'n schitterend orkest", bekent hij in alle bescheidenheid. „Er zit zeker een hoop werk aan vast, maar dat is het waard. Zeker in dit geval, omdat dit concert ook in een groot aantal andere lan den op de radio zal worden uit gezonden. Door pakweg drie dagen te investeren in deze show van anderhalf uur bereik ik meer publiek dan wanneer ik al die regio's ga afreizen." 'Carré', een idee van Radio 2's muziekcoördinator (en super fan) Ron Stoeltie, biedt hem de gelegenheid om naast een vijf tiental 'gouwe ouwen' zo'n zes liedjes van zijn jongste album 'Something's Goin' On' de ether in te slingeren. „Daarmee krijgt die plaat, die ik vorig jaar met zoveel plezier en vakman schap in Nashville heb opgeno men, eindelijk eens meer aan dacht in de Europese huiska mers", meent Richard. „Air play, dat is ook mijn voornaam ste probleem. Als ik waar dan ook een concert aankondig, hoef ik niet bang te zijn voor le ge plekken in de zaal. Maar voor een beetje radio-aandacht moet ik in toenemende mate knokken. Wat natuurlijk zeer frustrerend is als je weet dat het publiek je wel graag wilt horen. Of dat zo is? Hoe is het anders te verklaren dat er in 2000 van mijn single 'The Millenium Prayer' zomaar 1.3 miljoen exemplaren zijn verkocht, zon der dat het nummer door de ra diostations werd gedraaid?" Zijn pech en die van alle ouder wordende collega's, weet hij, is dat 'alle' muziekzenders zich alleen maai' wensen te richten op de jeugd. „Het is ronduit een schande dat niet meer wordt geluisterd naar kwaliteit, waardoor heel wat topkrachten van mijn leeftijd niet eens meer aan de bak komen. Boz Scaggs, Bonnie Raitt, dat soort kanjers kunnen geen platen meer ma ken, omdat ze niet worden ge draaid. Ik kan het, telkens het risico nemend dat ik 300.000 al bums moet verkopen om uit de kosten te komen, nog wel, maar vecht eigenlijk ook tegen de bierkaai." Op zich is de concurrentie van de jongere garde voor hem geen enkel probleem.Daniel Bedingfield, Will Young, Katie Melua, ik kan het uitstekend met ze vinden. Met Katie heb ik vorige maand nog samen opge treden, nadat ze eerder al drie keer in mijn voorprogramma had gestaan. Hoe bijzonder Cliff Richard: „Het is ronduit een schande dat niet meer wordt geluisterd naar kwaliteit, waardoor heel wat topkrachten van mijn leeftijd niet meer aan de bak komen." Foto: ANP/Freek van Asperen haar talent en hoe mooi ze ook is, ik moet naast haar ook nog steeds wel kans krijgen om te worden gehoord. Temeer daar ik zelf het idee heb eerder beter dan slechter te worden. Toege geven, ik moet wat meer op mijn tellen passen, maar ik weet beter dan ooit waarmee ik bezig ben. In mijn jonge jaren deed ik af en toe maar wat en kwam ik ermee weg, nu is alles doordacht en goed uitgewerkt. Moet ook wel, omdat iedereen zoveel beter is. Wie het nu, zo als ik destijds, vooral van en thousiasme moet hebben, kan het wel schudden." Ondanks alle bijscholing drijft hij nog steeds op de innerlijke dr ang naar de microfoon. „Het blijft een uitdaging om telkens weer de mensen voor je te win nen en wel met de muziek waar je zelf nog altijd vol van bent. Voor mij is dat, al sinds ik Elvis in 1956 ontdekte, toch nog steeds rock' n roll, ook al heb ik evenzeer met ballads gescoord. Als ik een leidraad heb, dan is het die van 'Hou het lekker sim pel', zoals de pioniers van dit genre, Presley, Jerry Lee Lewis, Little Richard en Buddy Holly." Die koers heeft hem inmiddels de Britse eretitel 'The Ultimate Pop Star' opgeleverd, een door Channel 4 bedacht^predikaat dat hem duidelijk meer zegt dan zijn adellijke aanhef. „Ik ben er echt trots op, omdat The Ultimate Pop Star' is ge koppeld aan de verkooplijst van alle singles over de afgelopen vijftig jaar. Tot mijn grote ver rassing klopte ik met 21 miljoen exemplaren zowel The Beatles als Elvis Presley. De cijfers heb ben gesproken, niemand die mij deze titel nog kan afne men", aldus Cliff. „De komende vijftig jaar zien we wel weer. Ik ben best hoop vol gestemd, want Elvis heeft sinds zijn dood meer platen verkocht dan tijdens zijn Ijbven, dus er moet nog een nieuwe markt voor mij zijn. Ik ben al leen niet van plan hem snel te volgen. Integendeel, ik ga nog wel even zo door."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19