REGIO Eindelijk kijkgenot voor de vrouwelijke tennisfan only the hall should Alleen herinneringen blijven fu Rafael Nadal introduceert nieuwe normen op de baan 1980, dinsdag 10 juni s u N - Meer dan 40.000 boeken worden er vandaag en morgen van ïestraat naar de nieuwe bibliotheek in de Nieuwstraat overge- t. Deze grootscheepse verhuizing zal duren tot 2 juli. Vanaf die l zullen de 'leners' de boeken weer uit de rekken kunnen halen. t# #^rchief Leidsch Dagblad 's lii deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na "ing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer jtn.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermelding van Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan lie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto j» binnen drie weken thuisgestuurd. J. leeflieuwe album is wat bombastischer en elektronischer, zeg- ■aitici. Mis jij ook de bekende pianoloopjes? nd ft echt. De stem van Chris Martin is ook heel bepalend, en de lootjes zijn hetzelfde gebleven. Zoals ik al zei: er is niet veel Maar de belangstelling is er niet minder om. De cd Jt extreem goed verkocht. Ik heb voor het eerst sinds lange tijd f ^gemaakt dat er 's ochtends, bij het openen van de winkeldeur, ;en stonden te wachten. Dat is in geen jaren meer voorgeko- t: Jan Rijsdam 1 UIT OE ARCHIEVEN 1955, Vrijdag 10 Juni %N of tie In de bibliotheek vèn Minerva prijkten gistermiddag een if tien taarten van uiteenlopende grootte en allure. Een ongebrui- je garnering van deze zaal, waar gemeenlijk minder zoete koek t opgediend. Deze taarten maakten echter deel uit van een zeer fider programmapunt in de lustrumviering: het waren de resulta- bn een in zijn soort unieke taartenbakwedstrijd. Rond die taarten nanjven enige dames en heren die met ernstige gezichten poogden de s|Jes van de kunstwerken in deeg in puntenlijsten tegen elkaar af te 3 ^en daarin min of meer was geslaagd, nam de heer F. Salomon- 7 e(et woord namens de jury, om de uitslagen bekend te maken. Hij g Je mede dat de jury een aparte klasse in het lev^n had geroepen wee inzendingen, die in vorm en omvang met kop en schouders viefi het normale begrip van een taart uitstaken, namelijk de inzen- jj in van de militaire Koksschool, een machtige uitbeelding in deeg van het Corpswapen en een symbolisering van de oudste 'rlandse Universiteit, ter gelegenheid van het 76ste lustrum deze inbakwedstrijd was georganiseerd. COLOFON VRAAG (teren verscheen het derde album van Coldplay: 'X&Y'. Nu al ge- 6md de belangrijkste release van dit jaar, van de belangrijkste 1svlep van dit moment. Coldplay is zo populair dat de band steeds va- wordt vergeleken met 7^777 s .Muzikaal, maar ook 7/C VWU COldpldV CYl van succes. T T- 1 7 ••77 9 We wagenaar, eige- U2 ook onvergelijkbaar >%van cd-winkel Elpee n.jde Vismarkt in Leiden, heeft de nieuwe cd al bijna grijs gedraaid: et verrassend. Maar het is gewoon een heel mooie plaat." v!er dan de vorige tivee albums, of toch een tikje té voorspel- 1 r? ét is typisch de derde in de rij. De eerste cd was verrassend, een q jiw geluid. Nummer twee betekende de doorbraak naar het gro- lubliek. En nummer drie ligt dan altijd een beetje in het ver- 3°|ide van de vorige twee. Niet Zoterrassend, maar dat wil het publiek ook niet. Het is ge- Dn een heel mooie plaat. Mis- ien iets pittiger dan de vorige, ar het blijft toch ook een beet- =n jef. Ik noem Coldplay altijd de ire uitvoering van Radio- ar 'X&Y, de derde van Cold- 'P'y, is niet zo goed en niet zo hieuwend als destijds 'OK di 1puter', de derde van Radio- 3 1 i? E e, die vergelijking gaat niet lQ OK Computer' werd door de critici wel het album van de eeuw oemd. En daar zat wel een kern van waarheid in. Ik vind Cold- |en U2 ook onvergelijkbaar. Misschien qua uitstraling, of qua nj popsucces wel, maar zeker niet qua muziek. Dat is totaal ver- S lend. Ik wil niet te negatief overkomen hoor. Het is een goeie I 4' t. Gewoon een aanrader. Ik luister er de hele dag naar, in de "Hen in de auto." '?*rrx. VRIJDAG 10 JUni 2005 heryl Heni (Directie: T Klein'en H. de Wit Lof-mail: directie hdcuz@hdc.nl en %ofdredactie: Jan Geert Majoor. R.C' Adriaan Brandenburg Gizt E-mail: redactie ld@hdc.nl rtneRNToOR Wstraat 82, Leiden, tel 071-5 356 356 ^tbus 54,2300 AB Leiden [warfSst'jdcn van de receptie zijn Leidsch Dagblad u pj tot en met donderdag m |-r -16.30 uur r§- in 08.30-12.30 uur Erntfax 071-5 356 415 °7i-S 356 325 n en|"ch,en: over'yden. geboorte, jubilea {familieberichten, desgewenst met "f afbeelding, via www.hdcmedia.nl of n Ml familieberichten@nhd.hdc nl. iensen e-mail fax 072-5196696. tel 072- Hél nNTlEVERK ehes m b.t. ■RKOOP del 72-6813661 d goed: 023-5150 543 1075-6813677 ailhandel: 071-5 356 300 •ra .(ureaus kunnen contact opnemen c8i 3636 1(gratis) Crail2'5196800 wer (betaling (acceptgiro) j q|o (alleen aut. Inc.) N Aj?p/j €216.90 ;die ons een machtiging verstrekken v v vfomatiscb afschrijven van het tntsgeld ontvangen €0,50 korting VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een'toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel 072 - 5196800. ma t/m vr 07.30-17 00 uur; za: 08.00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12 00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt. ontvangt de krant op maandag.) OPZEGGEN Opzeggen van abonnementen: uitsluitend schriftelijk, uiterlijk één maand voor afloop van de abonnementsperiode, t.a.v. afdeling lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. Voor leveringsvoorwaarden abonnementen zie www.leidschdagblad.nl of KvK-nummer 37014187 AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c,q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-orgamsatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte Informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. door Robbert Minkhorst Hij loopt er bij als een beach boy. Rafael Nadal, begenadigd tennisser, winnaar van Roland Garros (een van de vier Grand Slams), en toch pas 19, kleedt zich op de baan niet bepaald volgens de norm. Gelukkig maar, zegt een liefhebber als Marcella Mesker, sportjourna liste. Nadal, in zijn kuitbroek en mouwloze shirt, schenkt haar kijkgenot. En met zo'n outfit is hij waarschijnlijk ook beter gaan tennissen, denkt de sportpsycholoog, Peter Paul Moorman. Kortom: op naar de winkel, voor ook zo'n tenue. Of niet? Eindelijk, zucht Marcella Mesker. Het werd wel weer eens tijd dat een man op de tennisbaan 'iets doet met zijn seksappeal'. Sinds Andre Agassi zijn de vrouwen maar weinig verwend geweest. En Agassi heeft er allang de leef tijd en de haren niet meer voor om zich wild uit te dos sen. Kun je nagaan hoe lang vrouwen hebben moeten wachten op 'zo'n lekker stukje vlees'. Want een lekker ding is het, die Nadal, verzekert Mes ker: „Ik heb vijf meter van hem vandaan gezeten op Ro land Garros. En in die broek zien zijn billen er heel leuk uit." „Eindelijk valt er voor ons vrouwen weer wat te genie ten, te beleven op de tennis baan. Die jongen is geweldig voor het tennis", vindt Mes ker. „De passie waarmee hij speelt is ongeëvenaard. Hij heeft veel charisma. En de uit straling die hij toont met zijn kleding, past zeer goed bij zijn tennisspel. Zijn lijf past er ook bij. Het klopt gewoon." De illusie datje alleen maar naar een tenniswedstrijd kijkt voor het competitieve ele ment, koestert de voormalige nationale topper, ooit de nummer 31 op de wereld ranglijst, allang niet meer. Het moet er ook gewoon een beetje leuk, sexy en uiteraard vooral ook mannelijk uitzien, geeft Mesker aan. Want net zoals de mannen die zich al jaren vergapen aan Kourniko- va, Sharapova en consorten, hebben vrouwen recht op enig kijkgenot Bovendien, hoopt Mesker, verstomt zo misschien het gezeur over wat de tennisvrouwen dragen en vooral ook niet dragen. Ten nis is al jaren een kijksport in de meer brede zin van het woord, dus wat geeft het, al die jurkjes, shorts, hemdjes en pakjes bij die meiden? Nu is er tenminste weer een man die het ook begrijpt, maakt Mesker duidelijk.Al die jaren zoveel drukte om de tenues van de vrouwen. Nou, al die grote, wijde slobber- brokken van de mannen zijn ook niet heel fraai." De Sche- veningse herinnert zich de entree van Andre Agassi, de Las Vegas Kid, nog goed. In jeansshorts, daaronder een wielrenbroek, shirts in afzich telijke kleuren en de haar dracht van een heavy-metal- De nieuwe norm in het tennis, aldus de sportpsycholoog: hip en onconventioneel. Foto: EPA zanger veroverde de Iraanse immigrantenzoon het tennis- circuit en vele vrouwenhar ten. Agassi werd een symbool, een product. Geheel bij zijn ogen schijnlijke bad attitude paste uiteraard de relatie met de ongenaakbare Brooke Shields. Ongeacht wat de twee voor el kaar voelden, werkte zo'n re latie louterend voor Agassi's reputatie, naam en faam. Want gaat het niet altijd zo: tegen de jongens met de leuk ste vriendinnen kijkje op? Dat is nou precies wat Nadal nastreeft, zegt sportpsycho loog Peter Paul Moorman van de Universiteit Leiden. „Met zijn outfit wil hij zijn persoon lijkheid benadrukken. Het is om te laten zien: hier ben ik. Je kleding straalt een bood schap uit: ben ik zwak, ben ik sterk, meegaand, eigenzinnig? Het is ook een boodschap naar je tegenstander en uitda ger. Nadal zegt: ik weet wat ik doe. Ik ben bij, ik ben trendy. Ik ben beter dan jij." Moorman voorspelt dat de Spaanse tennisser een nieuwe norm introduceert. „Hij is niet conventioneel, hij trekt zich niets aan van de voorge schreven code. Hij introdu ceert in plaats daarvan een nieuwe broek." Dirk-Jan van Meeteren gelooft daar helemaal niets van. Van Meeteren is vestigingsmana ger van Intersport in Leiden waar veel tenniskleding wordt verkocht. „Ik heb die broek van Nadal niet eens hangen. En tot nu toe heeft niemand er nog naar gevraagd. Dat is het nadeel van héél hippe tenniskleding: het is vaak niet voor de massa." Eén verklaring is, aldus Van Meeteren, dat zulke uitdos singen op tenniscomplexen eenvoudigweg verboden zijn. „Daarbij gaat iemand van dertig er niet zo bij lopen, en als je als vrouw geen maatje 36 maar 40 hebt, ga je ook niet in zo'n heel leuk topje tennissen." Wat hem betreft zijn de outfits van de zusjes Serena en Venus Williams daarom weer veel te vooruit strevend. „Het is bijna vunzi ge kleding. Het is te bloot, te uitdagend, en vaak niet in de kleuren die je op de gewone tennisbaan ziet. Verkooptech nisch is het niks." Voor Mes ker gaan de tennissters ook te ver. „Vooral Serena, zoals vo rig jaar met die laarzen als tennisschoenen. Het is Holly wood. Het hoort niet op de baan thuis." Topsporters kunnen niette min ver gaan en met veel wegkomen, betoogt psycho loog Moorman, zolang ze blij ven presteren. „Nadal kan het zich permitteren, want hij is goed. Anders prikken ze zo door je heen en word je bela chelijk gemaakt." Dat is waar, valt Mesker bij: „Want Serena bleef tenminste nog gewoon Grand Slams winnen." Anna Koumikova verging het anders. Haar prestaties buiten de baan maakten al vrij snel meer induk dan die op de baan. Inmiddels staat ze niet meer op de wereldranglijst. In zekere zin is de Russin juist de uitzondering die de regel be vestigt, laat Moorman blijken. „Ik denk dat zij heel handig is. Ze heeft gedacht: hoe kan ik er het meeste uithalen, met middelmatig tennis?" Mesker: „Ze verdiende vijftien miljoen dollar per jaar door alleen maar mooi te wezen." Tennisidolen zijn ideale uit hangborden voor sponsors. Kledingsponsors gaan daarin ver, zegt Mesker: ze dragen een speler op wat hij moet aantrekken. „Zelf je kleren kiezen is alleen voor de topvijf van de wereld weggelegd, hoewel het ook wel van het charisma van een speler of speelster afhangt." Mesker werd in haar tijd gekleed door het sigarettenmerk Kim, 'een keurige outfit' waarop ze geen inspraak had. Nike, Adidas en de andere grote merken exploiteren de tennissers, meent Intersport- manager Van Meeteren. „Ze ker met zo'n Anna Koumiko va is dat gebeurd. Ik zit nu een jaar of veertien in de han del en ik merk dat het erger wordt. Soms is er een hoop commotie over een outfit. Tennissers worden sekssym- bolen, en de kleding soms té aanstootgevend en té sensu eel. Die merken willen zich profileren. Het moet zo uitda gend mogelijk." Met tennis heeft het weinig meer te ma- Drieluik van Rafael Nadal, vallend om een bal te retourneren in de finale van Roland Garros. Foto: Reuters ken, misschien. „Het erge van alles is, dat die Kournikova nooit iets heeft waarge maakt." Van Meeteren mag niet gelo ven in de kuitbroek van Nad al, erkennen dat outfits effect hebben, doet hij zeker. „Toen ik nog tenniste, was ik fan van Stefan Edberg. Hij was mijn boegbeeld, ik vond hem een heel mooie tennisser. Ik wilde dus ook in de tenuetjes van Edberg spelen." Het mouwlo ze, gifgroene shirt van Nadal heeft Intersport wél in het as sortiment (want minder on conventioneel) en dat is ook uitverkocht. En als Van Mee- terens klanten niet voor de Geëxploiteerd tennistalent: Anna Kournikova maakt reclame voor een sport-bh. Foto: EPA TUSSEN PEN EN PAN rijglaarzen van Serena Wil liams komen, dan toch zeker wel voor het merk dat Wil liams sponsort. Zo draag je toch iets van je idool. In het exploiteren van ten- nistoppers ziet sportpsycho loog Moorman geen kwaad. „Het is overduidelijk dat het gebeurt, maar wat zijn de kwalijke kanten ervan? Het gaat om geld dat iemand in jou investeert en het blijft functionele kleding." De broek van Nadal bijvoorbeeld is niet van katoen, dat nat zou worden van het zweet, maar van een lekker zittende, vochtwerende stof. Met het effect van hun kle ding, op henzelf en op hun omgeving, zijn sporters in de overttiiging van de weten schapper ook niet zo bewust bezig. „Volgens mij gaat het vooral intuïtief, gevoelsma tig." Hippe, indrukwekkende kledij bevordert in ieder geval de prestaties, stelt Moorman, die vorig jaar een boek uit bracht over faalangst, 'Scoren tussen de oren'. „Je voelt je lekkerder, het geeft zelfver trouwen. Daarvan word je be ter." Vrouwen als Kournikova en Sharapova lijden er ook niet onder dat mannen ze zien als lustobject, denkt hij. „Het wordt een probleem als vrouwen in bedrijven het be lastend vinden dat mannen naar ze kijken. Ik denk niet dat Anna Koumikova dat ge voeld heeft, ze zal er zeker niet door afgeleid zijn. Als mannen op de tribune voor haar juichten, was dat voor haar. Ze zal zich juist ge steund hebben gevoeld. Haar kleding was ook een deel van haar identiteit." Mijn leven is niet saai. Vijf kinderen (Fré, Marc, Sam, Fleur, Olivier) in de leeftijd van 13 tot 24 jaar en mijn man (Theo) zorgen voor veel leven in de brouwerij. Vier dagen in de week ga ik naar de redactie van deze krant. Of ik trek op zoek naar nieuws en achtergrondverhalen de regio in. Een ingewikkeld bestaan? In 'Tussen pen en pan' bericht ik er wekelijks over. „Peter is vanmorgen om vijf voor half acht overle den. Het ging mooi en rustig. Zijn ademhaling stokte en daarna blies hij letterlijk zijn laatste adem uit." Deze simpele mededeling van zijn vrouw, twee uur na zijn dood, blijft de hele dag door mijn hoofd spoken. Niet alleen omdat wij een dierbare vriend hebben verloren, maar ook om dat deze wijze van mee delen zo dicht tegen nieuw leven aan zit. Bij geboorten gebruik je de adem van de boreling om het goede nieuws kracht bij te zetten. „Mam, Sam is geboren om tien over negen. Het is goed gegaan. Hij liet onmiddellijk horen dat hij er was." Ik hoor het mezelf nog zeggen. Het tijdstip is een symbolisch markeringspunt, waar een leven mee vooruit kan. Zeker een keer per jaar vraagt een van onze kinderen op welke dag en hoe laat hij of zij is ge boren. Dat is heerlijk, omdat zo'n aanleiding vaak de mogelijkheid geeft te vertellen hoe ge lukkig hun komst was, hoe je toen dacht over het leven en waarom ze zijn, zoals ze nu zijn. De meiden willen altijd we ten hoe dat bevallen nu precies gaat, terwijl de jongens veel meer vragen stellen over hun gedrag. Schreeuwde ik veel? Was ik lief? Na het horen van Peters dood is ons vijftal onge lofelijk lief. Ze doen alles, luisteren en denken mee. Het is geen blijde ge beurtenis, toch heeft Pe ter ons klaargestoomd voor zijn dood. Op ons jaarlijkse vriendenweekje in de Ardennen liet hij voelen hoe gehecht hij was aan het leven. Ver zwakt in de kussens over zag hij het dagelijkse strijdtoneel op vakantie. Soms slapend, soms pra tend, soms heftig discus siërend. Tegelijkertijd toonde hij hoe een li chaam op kan raken. Op sommige momenten nam hij zichtbaar afstand van zijn dierbaren. Het leven werd hem dan te veel, maar als hij weer rustig boven lag, genoot hij van het geroezemoes beneden. Stil moesten we niet worden, want dan ging hij kraaien. Vorige week zat ik met één bil gespannen en on gemakkelijk op het bed in zijn slaapkamer. Zijn koude handen hielden mij gevangen. Theo zat aan het voeteneinde. Dat zijn aftakeling zo zou verlopen, had hij goed ingeschat. Het afscheid nemen niet. Hij vroeg hoe de nieuwe haring was en of we ons ver-, stand wilden blijven ge bruiken. Waarom word je vrien den? Peter was een van de eerste mannen die met verve sprak over een knappe vrouw. Niet knap in de zin van mooi en aantrekkelijk, maar knap van verstand. Jenny Goldschmidt, een paar jaar geleden nog werk zaam aan de Leidse uni versiteit, thans hoogle raar in Mensenrechten aan de universiteit van Utrecht, was zijn voor beeld. Hij volgde haar colleges Vrouw en Recht, bewonderde haar denk kracht en gevoel voor de juridische aspecten van het mens zijn. Hij las tot voor twee weken met veel genoegen de laatste boeken van Marjan Brouwer en Jessica Dur- lacher; hij noemde ze sleutelvrouwen in de lite ratuur. Ik moet zomaar aan de Italiaanse schrijf ster Oriana Fallaci den ken: 'Brief aan een nooit geboren kind' en haar werk 'De Man'. Het kan zomaar twintig jaar gele den zijn dat ik na het le zen van die boeken in vuur en vlam stond. Daar had je het met Peter over: beroeringen die je raak ten. Voor verstandige vrouwen had hij oog. En als de vrouwen in zijn vriendenkring dat af en toe niet waren, bedacht hij trucs. „Houd stand, laat je niet door emoties overmannen. Denk na, neem de tijd. Bekijk dat en dat stuk nog even, pas die regel toe. Schrijf die brief." Met al die ongecoördi neerde gedachten zit ik in de tuin met de zon op mijn gezicht. Er is nog lang geen vijf in de klok als Theo met haring en wijn komt. Ook de prak tijk komt weer om de hoek kijken. Hoe doen we het met de begrafenis volgende week? De kin deren zitten in toets- en proefwerkweken. Waar doen we verstandig aan? „Handelen", zou Peter zeggen. „Wacht er niet te lang mee. Mocht het niet lukken, dan duiken we wel in de regels", één van zijn bekende toevoegin gen. Binnen een half uur is de kwestie van tafel. Het viel allemaal goed met de scholen te rege len. We gaaiyjezamen- ujk. Geboorte en sterfte ho ren helemaal bij elkaar als Fleur zich bijna plechtig gaat afvragen wat Peter nu voelt. „Het is zo raar. Is er echt nie mand die daar over heeft geschreven?" „Uit bijna- doodervaringen kun je soms iets halen", stelt Sam. Olivier behandelt de rituelen uit de oud heid rond de dood. Ze gebruiken hun verstand. Ik denk dat we Peter zelf niet meer horen. Het le ven teert op herinnerin gen. Saskia Stoelinga Reageren? s.c.m.stoellnga@hdc.nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17