KUNST CULTUUR Beeldenroute op boulevard Week vol afgerukte ledematen en tollende hoofden Overhead gooit onschuldig raak De ESA studeert op kunst in de ruimte De classy lady uit The Bronx Massaal welkom voor Bollywoodsterren R7 donderdag 9 JUnt 2005 ■ar :CPD/Carloter Ellen nshebbers ■eelprijzen terdam - Joop Keesmaat, jrLöw en Bert Luppes zijn imineerd voor 's lands be- rijkste toneelprijs voor een de Louis d'Or, vernoemd theaterlegende Louis wmeester. Hans Kesting en k Rietman waren al geno- eerd. Voor de Theo d'Or, de Theo Mann-Bouwmeester loemde prijs voor een iw, voegen Elsie de Brauw, lijne Verbeke en Ria Eimers bij de al genomineerde de Moor. Genomineerd de Arlecchino, de prijs de beste bijdragende rol een man, is Bob Schwarze, Ie artistieke degens moet sen met de reeds genomi- de Hans Hoes. Wendell ers en Celia Nufaar strijden le vrouwelijke variant, de mbina. De VSCD Toneel- en worden 27 juni uitge- tijdens het Gala van het jrlands Theater. ng eerst Nederland terdam - Het nieuwste van de Amerikaanse jver John Irving, Until I You, verschijnt zaterdag in Engelstalige editie bij De ;e Bij. Dat is een maand er dan de verschijning in srenigde Staten en Enge- Eerder gunde Irving ook ereldprimeur van twee van romans aan de Nederland- tgeverij. De Nederlandse üng is vanaf 25 augustus ijgbaar. Het is de elfde ro- van Irving. istmarokkanen Uitmarkt iaag - Twintig jonge Ma- lanse kunstenaars geven Uitmarkt in Amsterdam fisie op de 'Hollandse nor en waarden'. Hun werken het project 'Kunstmarok- n' zijn op 26, 27 en 28 au- is in de hoofdstad te zien. itmarkt, het startschot van ulturele seizoen 2005- heeft plaats op het Muse- lein, het Leidseplein en het eerst ook in het Von- irk. Tijdens het gratis festi- esenteren artiesten, gezel- ipen en culturele instellin- :h aan het publiek. Me rking is al toegezegd door meer Het Nationale Bal linge Frans en Baas B., aan Ragas, Ellen ten Dam- )roog Brood en ISH. In het elpark wordt de Junior arkt gehouden met een aal op kinderen afgestemd gmee t Handel en aan den rijn - De Al- se Streekmuziekschool be let project Zing mee met lel. Zangers met enige irvaring kunnen in tien n onder leiding van Henk n het oratorium Judas abeus instuderen. Het ct mondt uit in een con- )p zaterdag 12 november Oudshoornse Kerk. De re es zijn wekelijks op sdag. Op woensdag 29 ju ffer om 20.00 uur een eerste nkomst. Meer informatie: •472928. ndacht voor Romeinen n aan den rijn - De bo- rondsten uit de Romeinse orden in het stadhuis van n aan den Rijn perma- entoongesteld. Het ge- tebestuur schaft drie vitri- an voor de eigen collectie, ordt aangevuld met vond- tit het provinciaal depot, vorden er een film, een :en website en een boek akt over de opgravingen - iet name in het stadshart edaan. th en Cage lomedy igeles - Hollywoodsterren mith en Nicolas Cage samen spelen in een co- Smith en Cage produce- )k de film, die de titel Ti- lare krijgt. Zij spelen va- lie slaande ruzie krijgen erachter komen dat hun nen door een boekings- - egelijk in een vakantiehuis itkomen. amsterdam/anp - Amsterdam staat tot en met 15 juni in het teken van horror, thriller, cult, fantasy en scien ce fiction. In de hoofdstad vindt voor de 21ste keer het Amsterdam Fantas tic Film Festival plaats. Het festival begon gisteravond met de uitreiking van de AFFF Lifetime Achievement Award aan de Amerikaanse special effects-pionier Ray Harryhausen. De tweede AFFF Lifetime Achieve ment Award wordt 14 juni in Film museum Cinerama 1 overhandigd aan de Spaanse acteur, scenario schrijver, producent en regisseur Paul Naschy. Na de uitreiking is de film Blood Red (Rojo Sangre) te zien, waarvoor Naschy het scenario schreef en waarin hij eveneens de hoofdrol vertolkt. Naast Harryhausen en Naschy zijn ook onder anderen de Spaanse regis seur Héctor Carré, de Duitse filmma ker Jörg Buttgereit, de Amerikaanse producent en regisseur Jeff Lieber- man en de Italiaanse componist Claudio Simonetti aanwezig. Acteur Antonie Kamerling woont zaterdag de vertoning bij van Paul Schraders Exorcist: The original prequel, de Amerikaanse film waarin de Neder lander te zien is. Nederland wordt verder vertegen woordigd door Jean-Paul Arends en Bod Embregts, de makers van de hor rorfilm Woensdag. Ook Rosto, maker van de korte animatiefilm Jona/Tom- berry brengt een bezoek aan het AFFF. Zijn film werd op het Filmfesti val van Cannes uitgeroepen tot beste korte film in de Semaine de la Criti que, een van de vier belangrijkste programma's van het festival. De 21e editie van het AFFF biedt in Filmmuseum Cinerama, Melkweg Ci nema en Paradiso meer dan dertig films. In de nacht van zaterdag op zondag heeft de traditionele nachte lijke horrormarathon The Night of Terror plaats, waarbij vier horrorfilms te zien zijn. Op 17 juni is er een The Night of Terror in Cinestar in Ensche de en op 18 juni in Midi in Tilburg. Tijdens het festival zijn twaalf films te zien als onderdeel van het program ma How far can too far go: de genre- film als taboedoorbreker'. Onder de ze titel organiseert het AFFF zondag een debat. Vijf lange speelfilms strijden tijdens het AFFF om de Zilveren Méliès, de onderscheiding voor de beste Euro pese fantastische film uit het hoofd programma. De prijs wordt 15 juni uitgereikt voorafgaand aan de verto ning van de slotfilm The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. De winnaar is automatisch genomi neerd voor de Gouden Méliès. die op 30 juni wordt uitgereikt tijdens het befaamde Gouden Mélies Gala in Neuchatel. Noordwijk volgt voorbeeld Den Haag met sculpturen in de openlucht door Theo de With noordwijk - Tien sculpturen worden volgende week op de Koningin Wilhelmina Boulevard geplaatst. Daarmee krijgt Noord wijk in navolging van het Lange Voorhout in Den Haag een eigen beeldententoonstelling in de openlucht. Kunsthistorica Renée Korbee realiseert de beeldenrou te in opdracht van de gemeente Noordwijk. Bij elk van de tien beelden heeft Renée Korbee een verhaal. „Kijk, dit beeld van Erik Buijs heet 'U stoort'. Het is een naak te man die de handen voor zijn kruis houdt. Misschien is hij wel op weg naar het naakt strand of misschien staat hij zich wel om te kleden." Of over het kolossale beeld Drenkeling van Han van Wetering: ,,Ik vind het een fantastisch beeld. Daar om schrok ik toen ik hoorde dat de kunstenaar het had verkocht aan een waterbedrijf in Lim burg. Gelukkig staat dit bedrijf het in bruikleen af voor de beel denboulevard." Sinds vijf jaar heeft Korbee, die in Leiden kunstgeschiedenis studeerde, haar eigen kunstad viesbureau in Noordwijk. Ze ziet het als haar taak om op drachtgevers in aanraking te brengen met kunstenaars. Zo kwam door haar bemiddeling het beeld van de zeemeermin voor het Palace Hotel tot stand, in opdracht van De Raad Bouw. De samenwerking met de ge meente Noordwijk verliep zo gesmeerd dat Korbee een brief aan burgemeester Groen stuur de met de vraag of er binnen de gemeentegrenzen geen plaats was voor een beeldenexpositie h la het Lange Voorhout. „Ik was met wethouder Barnhoom al eens in Den Haag gaan kijken en die was wildenthousiast over wat hij daar zag." Haar brief leidde tot het ver zoek om met een uitgewerkt plan te komen voor tien a vijf tien beelden op de Koningin Wilhelminaboulevard in de zo mermaanden. „Er kwamen meteen namen bij me op. Ik wilde graag aandacht voor jon ge, Nederlandse beeldhouwers. Dat is ten dele gelukt. Er zitten ook een paar gevestigde namen tussen. Een probleem was bij voorbeeld dat kunstenaars voor niets acht weken een beeld moeten willen neerzetten. De gemeente betaalt wel het trans port en de sokkel, maar er is geen honorarium voor de kun stenaar. Natuurlijk is het mooie promotie voor de betreffende beeldhouwers. Maar ze moeten wel een beeld op voorraad heb ben. Het maken van een nieu we sculptuur kost enorm veel geld." Uiteindelijk vond de kunsthis torica tien kunstenaars bereid een beeld af te staan. Als rode draad voor deze eerste open luchttentoonstelling op de bou levard bedacht ze het thema 'bezielde ontmoeting'. „Het gaat over mensen. Dat wil niet zeggen dat het allemaal beel den van mensen zijn, maar ze hebben wel een menselijke uit straling." Ook zijn alle beelden figuratief. Dat is een bewuste keuze die met de gemeente Noordwijk is gemaakt. „Het is de eerste keer en dus leek het niemand een goed idee om meteen Jef Koons neer te zetten. Het moet voor een groot publiek behapbaar zijn en toch spannend. Al blijft het ene beeld natuurlijk makke lijker te bevatten dan het ande re." De tien beelden komen in één rechte lijn te staan tussen res taurant Bon Bon en de vuurto ren. Het eerste beeld is de bronzen sculptuur Passage van Hans Blank. Korbee: „Dit werk is duidelijk geïnspireerd door de Keltische cultuur van Ier land, waar de kunstenaar ook een deel van het jaar woont." Wie over de boulevard de bad plaats uitloopt, komt als laatste een lichtobject van Hans van Bentem tegen. Van gloeilampen heeft hij een sculptuur ge bouwd die qua vorm doet den ken aan het kapsel van konin gin Beatrix. „Het zou ook Dolly Parton kunnen zijn. Voor mij is dit beeld het prototype van een sterke vrouw. Zo'n stevig kapsel duidt op standvastigheid. Door dit beeld aan het einde van de theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Finale van het Leids Universitair Lustrum Theaterfestival 2005. Gezien: 8/6, LAKtheater, Leiden. Scheve Schijn was het thema van het LULT 2005, het theater festival waarin alle geledingen van de universiteit, van afdelin gen tot studentenverenigingen, hun podiumkunstigheden kun nen presenteren. Door alle drie de finalisten werd het thema op totaal eigen wijze uitgewerkt en dat maakte de lange avond in elk geval gevarieerd. Titelverdediger Kelder verzon een liefdadigheidsshow, live tv met trucs en gadgets en veel liefde voor details, waar het cy nisme van afdroop. 'Geef.', met 666 als gironummer, bood een afwisselend kijkspel, alleen mis te het het draufgangerische en thousiasme, waardoor het net niet raak schoot. Brak Water, drie vrienden uit jaarclub Infinitus, kozen in hun 'Over de Top' voor een heel wat soberder aanpak. Drie mannen, twee monologen en een vleu gel. Zij lieten wat diepzinniger, maar ook een tikje grootvader lijk, hun licht schijnen over ma terialisme en het 'wezenlijke'. Eerst vertelt een geslaagde re gelaar over zijn lege leven met vele vrienden, vrouwen, auto's en boten, dan antwoordt een mislukkeling vanuit de goot. Mooi is dat de Minervanen het definitieve antwoord zorgvuldig aan de toeschouwer laten. De zwerver legt het loodje: de yup komt er ook niet uit en geza menlijk heffen ze dan maar het lied aan van Danny de Munck uit Ciske de Rat. Ergens tussen die twee uiter sten bevindt zich het stuk van Overhead, het bepaald veront rustende 'A4', dat zich afspeelt op een heel gewoon kantoor. Overhead, allen lid van de Na vigators Studentenvereniging Leiden, koos voor sober theater in korte scènes, met volmaakte typetjes. Grijze muizen, die heel langzaam hun vermommingen afpellen en hun maskers laten vallen. Een inkijkje in een heel gewone werksituatie, met brave hardwerkende lieden die wel van een grapje houden op zijn tijd, reuze saai allemaal. Een kantoortijger vertelt en becom mentarieert zijn collegae, de rest laat zien wat hij bedoelt. Maar hij, en de dame met het make-up-tasje, en de heer die patience speelt in plaats van zijn spreadsheet bij te werken, enfin: iedereen heeft nog een ander middel om zijn frustra ties bot te vieren. Afspraakjes bij een viaduct, met allemaal een halve stoeptegel in hun keurige koffertjes. Juist omdat het zo terloops en onschuldig gebracht wordt, gooit Overhead raak. Hun stuk kreeg dan ook van de jury De Bokaal toebe deeld. Van Erik Buijs wordt het beeld 'U stoort' volgende week op de Noordwijkse boulevard geplaatst. Publiciteitsfoto boulevard te plaatsen, wordt het een lichtbaken waar men sen op af kunnen lopen." De Noordwijkse beeldenbou levard wordt vrijdag 17 juni officieel geopend bij de Hotels van Oranje. De kunstwerken blijven tot en met 21 augustus staan. IN MEMORIAM Optocht besluit Dali-tentoonstelling De rol die het best is bijgeble ven van de maandag op 73-jari- ge leeftijd overleden actrice An ne Bancroft speelde ze veertig jaar geleden in The Graduate. In deze door Mike Nichols ge regisseerde romantische satire die de spot dreef met de seksu ele moraal van de Amerikaanse bourgeoisie, was ze Mrs. Robin son, de vrouw die probeerde Dustin Hoffman te verleiden als het vriendje van haar dochter (Katherine Ross). De rol leverde Bancroft niet alleen een Oscar nominatie op, maar tevens ver eeuwiging in een klassiek ge worden liedje van Simon Garfunkel: And here's to you, Mrs. Robinson. Jesus loves you more than you will know, wo- wo-wow.' Bancroft was nooit het type van de Hollywood-diva, maar een 'classy lady' die was opgeleid in de New Yorkse Actors Studio en de basis voor haar carrière leg de op de planken van Broad way. Het hoogtepunt van haar filmcarrière viel in de jaren zes tig en zeventig, toen ze de vruchten kon plukken van de Oscar die ze in 1963 had ge wonnen voor Arthur Perm's The Miracle Worker, waarin ze de rol speelde van een strenge maar het goed menende gou vernante die het isolement doorbreekt van een blind en doof geboren meisje. Eerder had ze voor deze rol in de thea teruitvoering van hetzelfde stuk van William Gibson een Tony Award gewonnen, haar tweede. Ze werd eveneens twee keer be kroond met een Emmy Award. Vijf Oscar-nominaties verza melde ze uiteindelijk voor films als onder meer The Pumpkin Anne Bancroft (1931-2005) Eeater' (1964), The Turning Point (1977) en Agnes Of God (1985). De rol in Jack Claytons The Pumpkin Eeater, tegenover Maggie Smith en Peter Finch, leverde haar bovendien de prijs op voor de beste actrice op het Festival van Cannes. Anne Bancroft, die als Anna Maria Louisa Italiano werd ge boren in een Italiaanse immi grantenfamilie, was net zo New Yorks als de man met wie ze veertig jaar getrouwd is ge weest: komiek en filmregisseur Mel Brooks. Zij kwam uit The Bronx, hij uit Brooklyn. In 1961 hadden ze elkaar leren kennen. Ze speelde mee in door Brooks geregisseerde films als Blazing Saddles, Silent Movie, To Be Or Not To Be en Dracula: Dead And Loving It, maar ook in de door hem geproduceerde The Elephant Man, de doorbraak film van regisseur David Lynch. Eerst onder de naam Anne Itali ano en later als Anne Marno had de actrice in de vroege ja ren vijftig al een carrière achter de rug in 49 hoorspelen, tot ze in 1951 een contract kreeg bij 20-th Century Fox en haar naam veranderde in Anne Ban croft. Veel gedenkwaardige rol len heeft ze die eerste tien jaar niet te spelen gekregen. In 1957 keerde ze terug naar het toneel, waar ze de kans kreeg tegen over Henry Fonda te spelen in Two For The Seesaw, een pro ductie die ze twee jaar trouw bleef en die resulteerde in haar eerste Tony Award. De hoofdrol in The Miracle Worker werd daarna de opmaat voor haar tweede stormloop op Holly wood en die zou een aaneen schakeling worden van triom fen. Naast de bekroonde hoofdrol len in de reeds genoemde films, gaf ze ook uitmuntend werk te zien in onder meer The Priso ner Of Second Avenue (als echtgenote van een overspan nen Jack Lemmon, in 1975), 84 Charing Cross Road (als boeken verzamelende penvriendin van Anthony Hopkins, in 1987) en The Torch Song Trilogy (als de getourmenteerde moeder van Matthew Broderick, in 1988). In de jaren negentig bleef Bancroft wel volop actief, maar waren de aangeboden rollen eigenlijk niet meer van het niveau waar aan haar kwaliteiten waren be steed. Het beste van haar talent stelde ze toen weer in dienst van het toneel, haar allereerste liefde. Pieter van Lierop rotterdam/anp - De tentoon stelling 'Alles Dali' wordt zater dag in Rotterdam afgesloten met een surrealistische optocht door het centrum van de stad. Aan het einde daarvan wordt Dali symbolisch ten grave ge dragen. De manifestatie begint om 14.00 uur bij museum Boijmans van Beuningen waar grote pop pen van Dali en zijn vrouw Gala een afscheidsdans uitvoeren. Daarna trekt de bonte stoet slingerend door de binnenstad waar op het Schouwburgplein een slotmanifestatie volgt. De opvallende optocht bestaat be halve uit de Dali-poppen, ook uit bruiden, blazers, slagwer kers, een enorme zwaan, vele objecten en een auto waarin Dili uiteindelijk wordt begra ven. Bij Boijmans hopen ze za terdag 150.000 bezoekers ge trokken te hebben. leiden/gpd - Nee, een kunstga lerie zal het niet worden. Daar voor zijn de wanden van de Eu ropese Columbus-module van het International Space Station niet erg geschikt. Bovendien mogen de astronauten slechts één kilo aan persoonlijke bezit tingen mee naar boven nemen en dan neem je niet zo snel een schilderijtje onder je arm mee. Maar het is wel de bedoeling van de European Space Agency (ESA) om het ruimtestation 'cultureel' te gaan gebruiken. Zojuist is een zes maanden du rende studie begonnen naar de invulling van dit project, onder aanvoering van het Londense bureau The Arts Catalyst en met medewerking van onder meer het in Leiden gevestigde Erasmus User Centre van het ISS. „Door het voor culturele doeleinden te gebruiken zegt David Raitt van het Leidse bu reau, „hopen we het grote pu bliek in staat te stellen om het ISS zelf van nabij te beleven." Omdat het niet doenlijk is om kunstenaars de ruimte in te stu ren, zoekt de ESA vooral naar culturele uitingen die de astro nauten uit naam van de kunste naars kunnen uitvoeren. Daar bij wordt geen discipline uit de weg gegaan: ruimtelijke kunst, ballet, literatuur, muziek in alle soorten en maten, film en hoor spelen, van alles is mogelijk. Onlangs nam de Spaanse astro naut Pedro Duque videobeel den uit de ruimte mee terug, waarop te zien was hoe één van zijn collega's gitaar speelde en anderen foto's namen. Volgens David Raitt is Europa wat de culturele benutting van het ISS betreft wat achtergeble ven bij andere deelnemende landen. „Zo overwegen bijvoor beeld de Japanners om in hun ruimtemodule een traditioneel Japans theehuis in te richten en één van de Japanse astronauten heeft onlangs een origami-vo- gel gecreëerd." Geïnteresseerde kunstenaars kunnen contact opnemen met iss@artscatalyst.org. amsterdam/anp - Het Ziet woensdagochtend zwart van de mensen in aankomsthal 4 op luchthaven Schiphol. Drang hekken en beveiligingsmensen moeten de ongeveer zevenhon derd aanwezigen op gepaste af stand houden van de rode lo per, waarover een aantal India se acteurs zal schrijden. De Bol lywoodsterren komen naar Am sterdam om de komende dagen het filmevenement van de In ternational Indian Film Acade my bij te wonen. Het publiek op Schiphol be staat vooral uit meisjes en vrou wen. De meeste van hen staan al uren gespannen te wachten op him idolen. „Ik ben vanoch tend om half vier opgestaan", zegt een vrouw. „Ik wilde vroeg hier zijn om te zorgen dat ik vooraan zou staan." Ze wil de grootheden uit de Indiase film industrie om een handtekening vragen en foto's van ze maken. Een meisje van twaalf jaar heeft andere plannen: „Ik wil kusjes geven." Filmheld Amitabh Bachchan is de eerste ster die aankomt op Schiphol. De IIFA-voorzitter is niet voor het eerst in Neder- Filmheld Amitabh Bachchan kwam als eerste Bollywood-ster in Ne derland aan. Foto: Reuters/Punit Paranjpe land, maar een ontvangst als deze heeft hij niet eerder mee gemaakt. Lijfwachten begelei den hem door de gillende en fotograferende menigte naar een podium, waar hij de hon derden enthousiaste fans toe spreekt. „Ik hoop dat jullie veel plezier hebben dit weekend. Ik houd van Amsterdam!" Hier en daar wordt een traan van geluk weggepinkt. Vijf uit verkorenen mogen hun idool ontmoeten. Als ze worden ge kust door Bachchan stijgt er ge juich op. Een van de winnares sen stamelt: „Ik heb een film van u gezien en het was gewel dig en mooi, zo mooi." Bachchan verdwijnt lachend en zwaaiend over de rode loper naar buiten, waar een gereed staande auto hem nap zijn ho tel brengt. Het publMc is zicht baar teleurgesteld over de vluchtige ontmoeting, maar kijkt alweer reikhalzend uit naar de volgende sterren die hun entree maken. Er blijft nog genoeg stemgeluid over om Ab- hishek Bachchan, de zoon van Amitabh, en Salman Khan zo mogelijk nog luider welkom te heten. De komende dagen volgen nog honderden andere Bollywood sterren die vanuit India naar Nederland reizen. Ze zijn in Amsterdam voor onder meer filmpremières, een cricketwed strijd tussen Indiase en Neder landse acteurs en de uitreiking van de UFA Awards, ofwel de Indiase Oscars.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19