Verslaafd aan radio maken MEDIA Strijd tegen kinderarbeid niet voeren vanuit het westen Studio Sport belicht Kampioenenmaker Christelijke fracties willen programma van de buis Een nieuwe studio, een nieuwe start voor 'Knooppunt Kranenbarg' PvdA: Overheid krijgé veel invloed op omrot De omroep van de toekomst donderdag 9 juo) 2005 Cregor Frenkel Frank. Foto: United Photo's KRO herhaalt 'Ook dat nog' Hilversum - De KRO zendt van af morgen (19.30 uur, Ned. 1) twaalf weken lang de hoogte punten uit van het satirische consumentenprogramma Ook dat nog, dat van 1989 tot vorig jaar was te zien. Volgens de omroep zijn de persiflages, liedjes, sketches, filmpjes en hi larische momenten de moeite waard om nog eens uit te zen den. Daardoor passeren ook al le panelleden en presentatoren opnieuw de revue. Onder ande ren Erik van Muiswinkel, Sylvia Millecam, Karin Bloemen, Aad van den Heuvel, Gregor Frenkel Frank, Hans Böhm en Jeanne Kooymans zijn weer te zien in hun oude rol. Ontknoping nacompetitie amsterdam - SBS 6 zendt van avond de spannende beslis singswedstrijd in de Gouden Gids nacompetitie voetbal live uit. Helmond Sport tegen Spar ta is tussen 19.00 en 21.00 uur te zien. Sparta gaat met 12 pun ten uit vijf wedstrijden aan kop in Groep B, Helmond Sport is tweede met 9 punten. Beide ploegen kunnen promoveren naar de Eredivisie. De Rotter dammers hebben genoeg aan een gelijkspel, Helmond moet winnen. De overige wedstrijden in de nacompetitie (RBC-VW en Volendam-Stormvogels Tel star) zijn om 23.10 in samenvat tingen te zien. Beide uitzendin gen worden gepresenteerd door Edward van Cuilenborg. Moskou begint 'Russische CNN' moskou - Een Russische, En gelstalige tv-zender zal vanaf dit najaar via de satelliet 24 uur per dag nieuws uitzenden in Euro pa, de VS en delen van Azië. Het doel van Russia Today TV wordt 'het overbrengen van de Russische positie in de interna tionale politiek' en "het helpen vormen van een juist beeld over Rusland', aldus Russische kran ten die zich beroepen op bron nen rond het project. Drijvende krachten achter de 'Russische CNN' zijn Michaïl Lesin, een adviseur van president Poetin en Aleksej Gromov, de woord voerder van de president. Het station zal nauw samenwerken met het staatspersbureau Ria Novosti en tv-zender Rossia, eveneens in staatshanden. den haag/gpd - De SGP en de ChristenUnie willen dat het ka binet het RVU-programma 'God bestaat niet' direct van de televisie haalt. Zij vinden dat het programma de spot drijft met.God en het christelijk ge loof. De educatieve omroep zelf wei gert de uitzendingen te staken. „Het is niet godslasterend, het geeft de mening van weten schappers weer. We hebben ze ker niet de bedoeling om te kwetsen", zegt hoofd commu nicatie Nettie Jansen van de RVU. In het programma stellen we tenschappers dat er geen reden is om te geloven in het bestaan van God. De eerste uitzending dinsdagavond laat met hersen onderzoeker Swaab trok 90.000 kijkers. Er volgen nog vijf uit zendingen. SGP-woordvoerder Menno de Bruyne heeft niet ge keken. SGP-ers kijken immers principieel geen televisie. „Maar ik hoef geen hele oceaan leeg te drinken om te weten dat water zout is. We hebben ons voldoende geïnformeerd over het programma en wij vinden dat de RVU willens en wetens mensen op de ziel trapt. Wij hebben geprobeerd de RVU van uitzending te weerhouden maar dat is niet gelukt." „Hier ligt een taak voor premier Balkenende en minister Don- ner van justitie. Zij maken zich sterk voor normen en waarden. En zij hebben al eerder een mo reel appèl gedaan op televisie makers. Laat de minister-presi dent nu maar zeggen dat het programma 'God bestaat niet' niet kan." Jansen van de RVU stelt dat het programma bedoeld is voor één van de kijkersgroepen van Ne derland 3: de tolerante wereld burger. Hilversum - Ze moeten bakste nen bakken en sjouwen, plastic flessen verzamelen en inruilen voor geld of voor hun broertjes, zussen en het vee zorgen als hun ouders aan het werk zijn. Voor honderd miljoen kinderen is dit de dagelijkse realiteit, in India zijn het er zo'n 2,6 mil joen. Dr. Shantha Sinha van de MV Foundation probeert op ge heel eigen wijze kinderarbeid uit te bannen, zo is vanavond te zien in de documentaire '100 miljoen kinderen'. „Het credo van Sinha is 'alles is mogelijk'", vertelt filmmaakster Monika Satijn over de leidster van de organisatie, die werd onderscheiden met de Ramon Magsaysay prijs, de Aziatische Nobelprijs voor de vrede. „Zij wil niet discussiëren of het mo gelijk is om deze kinderen naar school te laten gaan, daar gaat ze gewoon van uit. De meeste organisaties die tegen kinderar beid strijden, hebben hun basis in Europa. De MVF werkt van uit India en Sinha en haar vrij willigers kennen de situatie van binnen uit. De meeste westerse organisaties helpen alleen kin deren die het meest smerige of ongezonde werk doen, bijvoor beeld in een chemische fabriek. Sinha richt zich ook op kinde ren die niet naar school kunnen omdat ze op hun broertjes en zusjes moeten passen. Met al leen het helpen van de ergste gevallen, los je het probleem niet op." Op haar eerste reis met Sinha in India kwam Satijn het meisje Tirupatama tegen, zij werkte in een baksteenfabriek. Terwijl het zweet over het voorhoofd van het meisje gutst, stapelt ze zes tot acht bakstenen op een plankje op haar hoofd. Ze ver telt dat ze die ochtend vroeg is opgestaan, een kopje thee heeft gedronken en zo snel mogelijk naar haar werk is gegaan. Als haar wordt gevraagd hoe lang ze nog moet werken, zegt ze zacht: „Dat weet ik niet, tot de baas zegt dat ik mag stoppen." Op de vraag of ze niet moe is, durft ze geen antwoord te ge ven: „Ik moet weer aan het werk." Nieuwsgierigheid Satijn vertelt: „We hebben rondgereden totdat we kinde ren zagen werken en zijn er op afgegaan. Ze zijn vreselijk bang en durven niet goed openlijk te praten. We waren in de deel staat Andhra Pradesh waar zel den buitenlanders komen, dus de camera en onze blanke ge zichten wekten zoveel nieuws gierigheid op dat de baas van de baksteenfabriek ons aardig behandelde. Hij was er zelfs trots op dat we bij hem kwa men en we mochten alles fil men." De ouders van Tirupata ma vertellen zonder blikken of blozen dat hun dochter niet naar school mag, omdat ze haar inkomen niet kunnen missen. Sinha en haar duizenden vrij willigers gaan de straten op en praten met plaatselijke overhe den om hen ervan te overtuigen dat kinderen op school moeten zitten en buiten horen te spe len. Het argument dat ouders het inkomen van hun kinderen niet kunnen missen, veegt ze van tafel. Zij, maar ook de loka le overheden, vertellen ouders dat kinderen die naar school zijn geweest beter werk kunnen vinden en meer geld kunnen verdienen. Als de ouders hier door overtuigd zijn, krijgen zij meestal nog te maken met agressieve bazen. Daarom leek het Sinha een goed idee om in ternaten op te richten waar kin deren ongestoord kunnen leren en spelen. Tiruputama's ouders laten zich door Sinha overhalen om hun dochter naar school te laten gaan. Later geven ze toe dat dit een erg goede beslissing was. Ze missen haar inkomen niet zo erg als ze hadden ge dacht en ze hebben nu ook minder zorgen omtrent haar opvoeding. Sinha heeft inmiddels ook een politieke partij achter zich staan die zich het ambitieuze doel heeft gesteld om analfabetisme onder de jeugd in 2006 uit te bannen en kinderarbeid te be straffen. Esther de Beer De donderdag documentaire: 100 miljoen kinderen, donder dag, Nederland 1, Human, 23.00 uur. Als hun ouders aan het werk zijn moeten de kinderen voor 1^ zorgen of bakstenen bakken en sjouwen. li Foto: GPD/PR/Humanistisch Verbond Hilversum - Basketbalcoach Ton Boot, kampioenenmaker uit Schoori, is een grootheid in een kleine sport, omdat zijn teams vrijwel altijd winnen. Verslaggever Marcel Goedhart van Studio Sport speldde Boot een microfoontje op en volgde hem een half jaar op de voet. Het leverde een - soms ontroe rend - beeld op van een beze ten man: 'De Kampioenenma ker'. De buitenstaanders zullen hem wel weer hard vinden. Wie zegt er nou tegen zijn sterspeler over liefdesverdriet: „Jemoetje emotie uitschakelen." En: „Het leven is niet leuk." Ton Boot laat de kwalificering 'hard' meestal gelaten over zich heen komen. „Ik ben duidelijk", zegt hij dan. „Goed is goed en slecht is slecht. Kennelijk wordt dat uitgelegd als hard." Hij heeft een hekel aan mensen die dingen half doen, maar als coach krijgt hij soms te maken met basketballers die de kantjes er vanaflopen. Tot enkele jaren geleden noemde hij dat soort spelers 'klootzakken'. Tegen woordig zijn het 'eikels'. Mis schien is Boot, die dit jaar 65 wordt, met de jaren zachter ge worden. Maar bezeten is hij nog steeds en dat is in 'De Kampioenenmaker' te zien. Hij is een coach die zich be vindt in wat Amerikanen 'the den haag/anp - Het dinsdag door de Tweede Kamer goedge keurde omroepplan van staats secretaris Van der Laan bete kent niet alleen dat er voor de omroepvoorzitters geen plaats meer is in de Raad van Toezicht van de publieke omroep, maar ook dat de functie van netcoör dinator uit de wet wordt ge- schrapt. De raad van bestuur van de publieke omroep wordt verantwoordelijk voor de pro gramma's, en kan zelf bepalen of er coördinatoren worden aangesteld. Sommige Kamerfracties, waar onder de PvdA, stemden om deze reden tegen. Zij vinden dat de overheid door het benoe men van kroonleden in de Raad van Toezicht en de macht die de Raad van Bestuur krijgt een te grote invloed krijgt' programmering. De Rjch Bestuur 'kan uit de vodjn{ de maatregelen, maar als veel Kamerleden m e langetermijnplannen Mc staatssecretaris. El Over het dédain waa' Den Haag wordt g^p-i over het werk varx de nfi.O; natoren is voorzitteP® Bruins Slot van de raa^ 0 te spreken. In een bri&be Kamer schrijft hij teg; schrappen van de funcf™ Mediawet niet tot gevf-ji dat de noodzaak tot coiite zal afnemen. „Zolang du'e ver geen verandering Ij^ de bestaande checks y0u lances binnen het besIM nog veel gecoördineerf managed moeten worth 0 Het ruikt naar verf en vers zaag sel in de Radio 2-studio in het Hilversumse gebouw waar Avro, KRO en NCRV huizen. Onder de grond zijn kilometers kabel aan gelegd, de dozen van de gloed nieuwe apparatuur staan nog in de gang. Bert Kranenbarg (39), vooral bij filerijders inmiddels een radiofenomeen, kijkt goed keurend rond. „De apparatuur hier was echt toe aan vervan ging. Het was gewoon óp." door Monique Brandt Hilversum - Voor Kranenbarg is de nieuwe studio een passend 'nieuw' begin: Onlangs was de duizendste uitzending van zijn programma Knooppunt Kra nenbarg, dagelijks van 17.00 uur tot 19.00 uur, te beluiste ren. „Zo'n moment is toch wel een beetje een mijlpaal omdat je terugkijkt naar wat we vier jaar geleden in de steigers heb ben gezet. Wat mij betreft staat het programma nu als een huis." Knooppunt Kranenbarg is een programma voor de mobiele luisteraar. Kranenbarg: „Voor heel veel mensen is dat mo ment van de dag een knoop punt: het moment dat mensen van werk naar huis gaan, de knooppunten die ze onderweg tegenkomen, het knooppunt van de middag naar de avond." Gezien de luistercijfers kenne lijk een uitgelezen moment om even bijgepraat te worden over de actualiteit, maar ook om een lekker muziekje te horen of om je te ergeren aan de mening van een ander bij de Luisterkijker, de vaste rubriek waarin een ra dio- of televisieprogramma wordt besproken door een luis teraar. Anderen denken juist weer graag mee met het Trilem-' ma: een probleem met drie mo gelijke oplossingen. „Veel luis teraars vinden het leuk om eens een andere mening te horen bij het Trilemma. Ze winden zich daar over op of worden juist aan het denken gezegd over wat ze zelf vinden, ze scherpen hun eigen mening aan die andere opinie. Dan denk ik, dat heb- Radio 2-presentator Bert Kranenbarg: „Ik weet om vijf uur 's middags nooit of het programma gaat lukken. Dat blijft fascinerend". Foto: GPD/Roland de Bruin ben we toch mooi bereikt. Het is goed dat mensen meeden ken. Kennelijk vormen ze snel ler een mening over een be paald thema als ze er anderen over oren praten dan dat ze er over in de krant lezen. We ho ren vaak: flc bel eigenlijk nooit, maar nu...' Op die manier ont staat een serieuze discussie met mensen die je anders nooit hoort, en dat is goed." Midden in de maatschappij staan, bereikbaar zijn en het debat aangaan, dat is wat Kra nenbarg naar eigen zeggen met zijn programma wil. „We zitten hier niet vanuit een ivoren to ren radiootje te spelen, we heb ben contact met alles en ieder een. Daarom is dit een pro gramma dat in mijn ogen pre cies past bij de publieke om roep. We maken iets wat er toe doet." Wat Kranenbarg betreft kan het programma nog wel een paar jaar mee. Voor de presentator, die nu zo'n vijftien jaar met ra dio bezig is, is Knooppunt Kra nenbarg elke dag weer nieuw. „Je weet om vijf uur 's middags nooit of het programma gaat lukken. Dat blijft fascinerend. Je kunt een onderwerp nog zo goed voorbereiden, maar het gaat heel vaak anders. Ik lig daar niet meer wakker van. Het kan zo gek niet gaan of iets in mij lost het wel op, dat vertrou wen heb ik inmiddels. Ik laat me niet meer gek maken." Afreageren Radio maken zit de presentator in het bloed. „Toen de eerste cassetterecorder met een mi crofoontje bij ons in huis kwam, ging ik er meteen mee aan de slag. Dan nam ik wat plaatjes op en riep er iets tus sendoor, tot het geheel zowaar iets weg had van een radiopro gramma. Dat is nooit over ge gaan: zelfs toen ik in Groningen Frans studeerde had ik in een hoek van mijn kamer een mengpaneel met microfoon staan. Het was mijn manier van afreageren. Dan maakte ik een cassette en liet ik me via de schakelklok wekken met mijn eigen radioprogrammaatje." Eigenlijk zou Kranenbarg leraar Frans worden. Tijdens zijn diensttijd kwam hij in contact met mensen van de Gelderse regionale omroep die hem vroegen er parttime te komen werken. Maar toen de omroep er dagelijks aanzienlijk meer uitzenduren bij kreeg, werd het een fulltime baan. „Ik deed er zo'n beetje alles, het was een perfecte leerschool. Ik was er in zes jaar presentator, verslagge ver, redacteur en muzieksa- mensteller." Hij stapte over naar de Vara, waar hij jarenlang Ontbijtradio presenteerde. „Ik moest elke dag om kwart voor vijf op, maar ik ben helemaal geen ochtend mens. Op een gegeven moment breekt dat je dus op. Ik had met name het laatste jaar het idee dat ik alleen maar bezig was met overleven. Knooppunt Kra nenbarg was dus wel een beetje mijn redding, ja." Wat Kranenbarg betreft blijft hij nog jaren bij zijn grote liefde, de radio. „Ik kan me gewoon weg niet voorstellen dat er een moment komt zonder radio. Het directe, het intieme, onthe ven van alle poespas, dat is wat ik wil. Voor mij is radio een soort geloof, een manier van le ven." Harm Bruins Slot. Foto: Hester Doove radio, televisie, internet! vooral ook toekomstige binaties daarvan. Onze t| komst zal daarom meer) ooit draaien om de inhol Distributeurs als UPC of) zitten straks echt niet mi bijvoorbeeld de AVRO t? wachten die ER wil uitzej Distributeurs kopen de s gewoon zelf. Trouwens, denten hebben de laatst Ameril Studenten zien Hoe ziet de publieke omroep van de toekomst er uit? Die vra," stellen we hier aan bekende en minder bekende NederlandeJ allemaal iets met de omroep hebben of hadden. Vandaag vq ter Harm Bruins Slot van de raad van bestuur van Publieke CS roep. I „We leven in een tijd waarin jan en alleman zich buigt over de toekomst van het publieke bestel, zowel in Hilversum als in Den Haag. Modellen blazen noem ik dat; wie heeft de mooiste modellen? Veel be langrijker is te kijken naar het doel van het model. Ten eer ste: wat is het belang van de publieke omroep voor de Ne derlandse samenleving? Dan heb je het over het bewaren van de democratie, sociale co hesie en culturele identiteit. Deze thema's zijn actueler dan ooit. De overheid heeft ervoor gekozen hieraan een bijdrage te leveren via de pu blieke omroep. Ten tweede zal de digitalise ring onze werkwijze op zijn kop zetten. Honderden kana len zullen onze huiskamers binnenstromen en ook heel divers. Sommige televisiepro gramma's zullen bin nen komen binnen via de telefoon lijn, andere via internet of de kabel. Dat merkje dan niet meer. Maar er komen ook meer dis tributiekanalen, denk aan pro gramma's voor de gsm of de schermen in de tram. Die ont wikkeling gaat razendsnel. Tot nu toe is de publieke omroep verantwoord beheerder ge weest van drie tv-kanalen en vijf radiozenders, maar die si tuatie bestaat niet meer. De themakanalen waar we mee begonnen zijn, is nog maar het begin van wat komen gaat. Het aantal distributiekanalen wordt immers schier einde loos. Daarom moet de publie ke omroep zich meer richten op de inhoud en meer redene ren vanuit de verschillende doelgroepen. Dat wil zeggen dat we eerst bepalen wat het karakter is van de boodschap en voor wie die bedoeld is en daarna onderzoeken we van welke distributiekanalen die doelgroep gebruik maakt. Jon geren bijvoorbeeld kijken niet om acht uur naar het Jour naal, dus hen moeten we be reiken via hun gsm of tussen twee tramhaltes. Door de discussie of we wel of geen amusement mogen uit zenden bleef de belangrijkste boodschap in het paasak- koord onderbelicht, namelijk dat de publieke omroep plat formonafhankelijk mag opere ren. Dat betekent dat ook- de publieke omroep actief is op laatste serie ER al via internet afleven van ER lang ge 1 op inte Detoel komt si dan m(1 een veronderstelt. In Am zijn er al personal video) ders, apparaten die alle 1, gramma's verzamelen dj gebruiker wil zien. Wille) in dit digitale geweld ovf£ blijven, dan moeten weft) merk publieke omroep s3! houden. Anders zitten \fc straks op kanaal 97 vanu derlandse tv's. Mensen |8i nen ons blijven beschoip als betrouwbaar en kwaP tief, ze weten dat we iet$a melden hebben. Publielèi Omroep wil een wolmerjj ze zijn. De omroepen ei^e programma's zijn aanv$ te merken en productei^ Kijkend naar de horizoif'6 ons heel wat te wachteifr mand kan het perfecte ifciv daarvoor blazen wat eeind heidswaarde heeft. En n5 het soms lijkt dat een bt®j model ideaal is en schitttn de zon, zal dat niet vooê" zijn. Het beste model isP gens mij eentje waar flej teit is ingebouwd, dat oirrc wordt opgelegd vanuit Ij2 Haag maar waar we als C, binnen gegeven kaders fiti medeverantwoordelijkljiin over krijgen. De politiel( ons daarna op onze resj afrekenen." )f- 9.c Reageren? media@hdc./j^ lei Nico Postma 2.1 tube' noemen, de tunnel. Boot leeft in zijn eigen wereld, is be zeten van basketbal en alles wat daarbuiten gebeurt bestaat niet. Boot, gezeten in zijn uiterst so bere appartement, is de eerste om dat toe te geven. „Ze zeggen dat Groningen een leuke stad is. Maar ik ken alleen dit appar tement en de sporthal." Nou ja, Boot komt best eens er gens anders. Zo stond hij iets meer dan een jaar geleden op het bordes van het Groningse stadhuis. Voor hem stonden 12.000 'stadjers' de geboren Amsterdammer toe te zingen: 'Ton Boot is een Groninger'. Het kampioensteam van de MPC Capitals werd gehuldigd. In zijn eerste jaar bij de club die 22 jaar geen kampioen was ge worden, had hij het weer ge flikt. Dat maakte de statistieken nog ongelooflijker dan ze al waren. Sinds hij in 1978 begon met coachen, heeft Boot in twintig seizoenen - hij neemt om de drie, vier jaar een sabbatical - veertien teams kampioen ge maakt. Toen hij vorig jaar in Gronin gen begon, bespeurde hij een vreemd soort vertrouwen bij zijn spelers. „Ze denken dat, omdat ik er ben, ze kampioen zullen worden." Boot deed er alles aan om de verwachtingen te temperen, maar coachte zijn je bij winst de hemel in praten en bij verlies de grond in du wen", aldus Boot. Zelfbescher ming dus. Maar wat gebeurde er tot zijn verbazing na het onverwachte verlies in de halve finales van de play-offs dit seizoen? Vele fans kwamen op hem af om Boot te bedanken voor het mooie seizoen. „Dat had ik nooit verwacht. Ik ben al 64, maar dat geeft mij toch weer een andere kijk op mensen." Bij de introductie van de docu mentaire wordt als een van de redenen om hem te maken Boots 65ste verjaardag ge noemd. Soms lijkt sport in Ne derland niet te tellen: iemand die veertien teams kampioen maakt, moet eerst de pensioen gerechtigde leeftijd bereiken om een documentaire waard te zijn. Het is een van de twee verwij ten aan Studio Sport over 'De Kampioenenmaker'. Het ande re is het missen van die ene ty pering van collega-coach Glenn Pinas: „Ton Boot heeft het mys terie van het winnen bijna ont rafeld." Robert-Jan Friele Studio Sportdocument: De Kampioenenmaker, Nederland 2, 20.30 uur Ton Boot geeft tijdens een time out van de wedstrijd basketbal Capi- tals-Omniworld nog wat nuttige tips. Foto: GPD/Kees van de Veen team vervolgens 'gewoon' naar het kampioenschap. Dit jaar konden hij en zijn ploeg de verwachtingen niet waarmaken. Boot leerde er weer van. Hij legt tijdens de laatste teambijeenkomst van het seizoen de fans uit waarom hij na wedstrijden altijd zo snel weg is, iets wat hem het predi kaat 'autist' heeft opgeleverd. „Ik wil de mensen ontlopen die

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10