Goldie Hawn:heb begrip ei voor mannelijke ontrouw l'Als ik doodga zal ik vele eeuwen geleefd hebben' KUNST CULTUUR O k(< Schrijver Umberto Eco verwerkt memoires in zijn nieuwe roman Filmster schrijft openhartig boek over haar spirituele leven rgai 4 a; el^irk Hendrikx - Van alle filmsterren poldie Hawn misschien wel het te knuffelgehalte. Tegelijkertijd leer dan een schattig ogend Haar 28 films hebben meer )o miljoen dollar opgebracht en ft zojuist een autobiografisch (eschreven waarin ze het amper pllywood heeft en zonder Pi in gaat op de diepere dingen :ns: liefde, lijden, zingeving en Met veel anekdotes, aangrij- 'erhalen, een snuifje boeddhis- intmoetingen met spirituele randerd. dat aanvaarden? ek is al weken een bestseller ferenigde Staten. Om ook Ne- ders en Vlamingen ervoor e maken hield Hawn audiën- or de pers in hotel L'Europe in 'ke ^nsterhani. Ze maakt er een e-offensief van. Met blote voe- een lange, feeëriek gebloem- om zich heen gedrapeerd zit eermakerszit op de sofa. Ze iet met het meisjesachtige stemmetje dat je verwacht, lid en gedecideerd, op en top ïerikaanse diva, waarbij af en [2ir beroemde glimlach de hele doet oplichten. Want Goldie nag dan eind dit jaar zestig 1, haar gezicht is nog geen )nt<e 11 dat, zo jong blijven ogen? jdaar niks voor. Ik heb geluk jn genen, mijn ouders heb- altijd jong uitgezien. Nu, uit dik word je toch wel oud, dat is lijdelijk." „Wat kun je eraan doen? Je kunt wel zeggen dat je altijd 35 jaar zou willen blijven, maar dat is stom. Je moet naar de feiten kijken. Je wordt zestig, zeventig, tachtig, als je geluk hebt tenminste, en dat is dan maar zo. Mijn moeder keek indertijd wel eens in de spiegel toen ze ouder werd en zei dan (imiteert krachtige, hese stem): 'Ik voel mij helemaal niet als die vrouw in de spiegel'." (Ze lacht). U bent er in geslaagd om het in het hele boek maar twee keer over film te hebben. Vond uw uitgever dat niet jammer? „Toen ik tien jaar geleden voor het eerst het idee opperde om een boek te schrijven, pakte een uitgever uit met de aankondiging: Goldie vertelt alles! Ik heb meteen laten weten dat het niet doorging. Ik wou vooral geen klassieke autobiografie schrij ven. Die zijn saai en dienen alleen maar je eigenbelang. Ik ben begon nen met een paar verhalen uit mijn leven en vervolgens heb ik mij de vraag gesteld wat ik nu eigenlijk ge leerd heb uit wat ik heb meegemaakt en hoe ik dat zou kunnen delen met de lezer." Wat was het eerste verhaal dat u op schreef? „De geboorte van mijn zoon Oliver. Hij was heel zwak en verkeerde in le vensgevaar, tot ik mijn hand op zijn hartje legde in de couveuse en tot God bad dat hij beter zou worden, waarna zijn hartslag plots begon te versnellen. De artsen zeiden toen dat het vaak voorkomt dat een baby erdoor komt, puur door het contact met zijn moeder." Op het einde, nadat u hebt verteld over de dood van uw ouders en de ge boorte van uw eerste kleinkind, lijkt u zich helemaal verzoend te hebben met het bestaan. Is dat echt zo? „Oh niet altijd. Soms verlies ik dat gevoel. Je hebt dagen dat je eruit ge rukt wordt, als er iets is met een kind van je, als een vriend sterft. Dan neemt de droefheid om het verlies over. De kunst is weer op het goeie spoor te geraken." Soms lijkt het een therapeutisch boek. De titel in het Nederlands is ook 'Inspirerend Leven'. Een wat ei genaardige vertaling van 'Een lotus groeit in de modder', de oorspronke lijke titel. „Tja. Het is zo'n mooie Tibetaanse metafoor: een lotusbloem heeft modder nodig om te kunnen groei en, zoals je in het leven evolueert door tegenslagen te overwinnen. Maar het is geen zelfhulpboek. Het is mijn waarheid, mijn strijd, mijn per soonlijke tocht." U begon uw loopbaan als gogogirl voor 'kwijlende viezerikkenHebt u uit die periode ook iets geleerd? „Dat je begrip moet opbrengen voor mannen. Ze zijn nu eenmaal zo ge conditioneerd, het is de testosteron. Als ze op straat een meisje zien met een minirokje, raken ze in alle sta ten, zelfs al heeft ze een zak over haar hoofd. Zo zit de mannelijke soort in mekaar." U zei onlangs in een tv-show dat u ook begrip hebt voor mannelijke on trouw en dat u uw man Kurt Russell niet lastig valt met vragen daarover. Dat viel niet in goede aarde bij het vrouwelijke publiek. „Oh, maar dat was een compleet misverstand! Kijk, mannen zijn niet geschikt voor een trouw bestaan, maar ik ga daarom overspel niet ver goelijken. Het kan je echt triest ma ken. De sleutel is dat je het probleem begrijpt, dat je het kunt analyseren en er vrede mee kunt vinden. Het is ook belangrijk voor vrouwen dat ze opkomen voor hun gevoelens. De vraag is uiteindelijk hoe je met het probleem omgaat." In uw eigen verhaal speelt seksuali teit nauwelijks een rol. „Ik bekijk het leven niet op die ma nier. Je moet je goed voelen over je seksualiteit, over je lichaam... maar sommige vormen van seks kunnen je leven vernietigen. Zoals promiscu- iteit, dat maakt echte intimiteit on mogelijk, terwijl het zo'n mooi ge voel is." U wijdt één hoofdstuk aan de opna mes van een film, 'Swing Shift', toen u in conflict kwam met regisseur Jo nathan Demme, bekend van 'Silence Of The Lambs'. Waarom deze episo de? „Omdat het een goed voorbeeld is over hoe je met macht moet omgaan en over hoe het fout kan lopen tus sen twee mensen. In dit geval waren we allebei bang. Demme was be ducht voor de status die ik toen had, of schijnbaar had, en ik wist niet goed wat ik ermee aan moest. Ik wist dat het fout liep met de film, maar ik deed er niks aan, ik wilde niet in de weg lopen van Demme. Toen de film af was en een mislukking bleek, kreeg ik de verwijten en vroegen de filmbazen mij te proberen om de zaak nog te redden. Als ik vanaf het begin gewoon eerlijk was geweest met Jonathan, had het anders kun nen lopen." U vertelt over ontmoetingen met me diums en spirituele raadgevers en uw stiefzoon Boston is een boeddhisti sche geleerde. Gaat het er bij u thuis erg religieus aan toe? „Boston heb ik op zijn veertiende een Tibetaans boek over leven en sterven gegeven en dat heeft hem, zegt hij zelf, de ogen geopend. Tot daar mijn verdienste (ze lacht). Goldie Hawn, hier met Alan Alda, heeft het in het hele boek maar twee keer over film: „Ik wou vooral geen klassieke au tobiografie schrijven." Foto: GPD Thuis heb ik wel een kamer apart waar ik tot rust kom. Met mijn eigen spullen: foto's van mijn ouders en kinderen, geschenkjes, wierookstok jes... Voor de rest ben ik meer een rationeel type, maar dan wel eentje dat dol is op mystiek en mysteries. Ik blijf ook een echte 'party girl'. Ik ben nog altijd de laatste die weg gaat als er een feestje is." Goldie Hawn, Inspirerend Leven, Stan daard Uitgeverij, 300 bladzijden, €15,95. Peter van Vlerken an - In zijn laatste roman, lysterieuze vlam van konin- •goana', verwerkte de be- 0 de Italiaanse schrijver Um- Eco zijn memoires. Ge- met een van de laatste al ters van de wereld, wiens eet werd gevoed door de erhalen die hij in zijn jeugd -literatuur en werkelijkheid oir kunnen raken: in Italië Iyef Umberto Eco een - ge- lelijk autobiografische - ro- iwaarin de hoofdpersoon |iog alles kan herinneren 1(jjij in zijn leven heeft gele- itjnaar niet meer weet wie in Engeland werd een tangetroffen die prachtig kan spelen, maar verder comen onwetendheid :rt en zelfs zijn spraak verloren. meteen de overeen- j^jten tussen de pianoman n nieuwe roman. „Er be veel meer van die klini- jevallen. Een vriend van n Amerikaans neuroloog, oJIde me eens dat hij zo'n it had gehad. Het soort tgenverlies van mijn ro- 'tgiersonage is gestoeld op ischappelijk bewijs. Ik wil jn boeken geen onmogelij- laties verzinnen." lysterieuze vlam van ko- Loana' is geen autobio- benadrukt Eco. „Anders er geen roman van ge- Het is een boek over een Italiaans kind in de '30 en '40. Maar ik had het nen schrijven zonder lertoire van mijn per- ïjke herinneringen. Yam- j^ft veel van mij, maar ook ^cjideren. Hij staat voor pjhele generatie." Meeltelijke geheugenver- Yambo is het gevolg in herseninfarct. Eco zelf 'an nooit het slachtoffer Gelukkig niet. Maar 'St ervoor is wel echt. Een Ie fwat geleden constateer- nt jn huisarts hoge bloed- tejn wees op het gevaar van [j0)farct. In die sfeer, met de dJijkheid dat ik mijn geheu- t fj>u verliezen, is het boek Lorran- jkgieft een heel sterk geheu- pgt Eco. „Mijn angst dat ncjiiezen is groter dan mijn t dpijn viriliteit te kwijt te te Ik zou kunnen accepte- l^glt ik gecastreerd zou wor- laar niet dat ze mijn her tgen zouden afnemen." Umberto Eco: „Ik wil in mijn boeken geen onmogelijke situaties verzinnen." Foto: GPD Toch lijkt het me voor u een gro tere straf niet meer te weten wat u gelezen hebt, dan niet meer te weten wie u bent. „Waarschijnlijk wel. Zonder ge heugen zou de mens een dier zijn, een worm, een insect. Per soonlijke herinneringen en cul turele herinneringen zijn met elkaar verbonden. Tezamen vormen ze onze ziel. Een gecul tiveerd mens heeft een veel lan ger leven dan een ongeculti veerd mens. Een ongeletterde herinnert zich zijn ouders, ge beurtenissen uit zijn jeugd. Daar houdt het zo ongeveer mee op. Tot mijn leven beho ren ook de dood van Julius Cae sar, de Slag bij Waterloo, het verhaal van Hamlet en de rei zen van Homerus. Mijn leven is enorm. Als ik doodga zal ik vele eeuwen geleefd hebben." In dit boek heeft u het meer over het belang van de kennis van stripverhalen dan over dat van de stukken van Shakespeare. „Ik ben opgegroeid met strip verhalen. Toen ik dit boek schreef, realiseerde ik me hoe belangrijk strips zijn geweest voor mijn politieke bewustwor ding. In mijn jeugd werd het onderwijs bepaald door het fas cisme. Kranten werden gecen sureerd. Toen ik las over Mic key Mouse de journalist, die vocht tegen corrupte politici, leerde ik wat persvrijheid bete kent. Strips waren niet alleen amusement, ze droegen ook bij aan mijn geestelijke ontwikke- ling." U schrijft dat strips belangrijk waren bij het maken van morele keuzes, bij het onderscheiden van goed en kwaad. „Mijn generatie kreeg in de tijd van Mussolini een heel schizo frene opleiding. Aan de ene kant was er de retoriek van het fascisme, die patriottisme preekte en de schoonheid van sterven voor het vaderland be zong. In kranten werd erop ge hamerd hoeveel Italiaanse jon gens hielden van de Duce. Maar aan de andere kant las ik over Flash Gordon die een tiran bestreed. Wie was die tiran, vroeg ik me af. Ik herinner me dat ik op een ochtend wakker werd met de vraag: hou ik echt net zoveel van Mussolini als van mijn vader? Misschien niet. En als dat niet zo is, ben ik een perverse jongen, want de ande ren houden wel van hem. Felli- ni, de grote filmmaker die wel iswaar meer dan tien jaar ouder was dan ik, zei eens dat het een wonder is dat wij met onze schizofrene opvoeding geen volstrekte idioten zijn gewor den." Yambo in Eco's boek wordt tij dens de oorlog naar zijn groot vader op het platteland ge stuurd, waar hij bevangen wordt door het boekenvirus. Als hij op latere leeftijd zijn geheu gen verliest, keert hij terug naar het voorouderlijk huis om op een zolder vol stripboeken aan de hand van plaatjes zijn ge heugen te hervinden. Ook Eco's herinneringen wor den vooral op gang gebracht door beelden, meer dan door woorden. Hij wijst op een vitri nekast in zijn woonkamer waarin stripboeken liggen uit gestald. „Minder dan de helft zijn mijn eigen oude exempla ren. De rest heb ik bijeenge sprokkeld op vlooienmarkten. Ik wilde mijn bibliotheek van vroeger herstellen. Ik heb me De nieuwe roman van Umberto Eco: 'De mysterieuze vlam van koningin Loana'. Publiciteitsfoto gecultiveerd in het herdromen van mijn kindertijd." Is het kind nog aanwezig in de oude man Umberto Eco? Met een ondeugende twinke ling: „Ik zie veel mensen om me heen die volwassener zijn dan ik. Ik speel nog steeds graag. Rekent u ook schrijven daartoe? „Mijn eerste - ongepubliceerde - roman schreef ik op tienjarige leeftijd. Toen ik vijftien was schreef ik gedichten. Dat was een soort masturbatie. Op de universiteit besloot ik filosoof te worden. Mijn vak bestond uit schrijven van wetenschappelij ke boeken die in vele talen wer den vertaald. Van overal ter we reld ontving ik uitnodigingen voor gastcolleges. Maar als vijf tigjarige kwam ik erachter dat ik nergens meer naar haakte. Sommige mannen leggen het op die leeftijd aan met een bal lerina en verlaten hun vrouw en gezin. Ik besloot een roman te schrijven. Gewoon voor de lol. 'De naam van de roos' is het re sultaat van een midlife-crisis. Als het niks was geworden, als er maar een paar duizend exemplaren van waren ver kocht, was ik waarschijnlijk met schrijven gestopt." Uw vorige romans lijken niets autobiografisch te hebben, van waar nu de behoefte uw memoi res te boekstaven? „Ook in boeken als 'De slinger van Foucault' en 'Het eiland van de vorige dag' heb ik per soonlijke herinneringen ver werkt. Het valt alleen niet op omdat ze in een andere tijd spelen." Maar dat hij op 73-jarige leeftijd behoefte heeft aan zoiets als zijn memoires heeft, zegt hij, zeker te maken met het besef van sterfelijkheid en het terug verlangen naar een tijd waarin dat geen issue was. „Het vreemde is dat ik niet dacht aan sterfelijkheid in een periode dat mijn leven omgeven was door dood. Tijdens de partizanen- oorlog heb ik mensen zien lig gen met een kogelgat in hun hoofd. Mijn vader huilde toen hij vertelde over uiteengereten kinderen. Ikzelf keek soms toe als er geschoten werd en leerde kogels te ontwijken. De dood was overal, maar ik stond er niet bij stil dat ik zelf wel eens zou kunnen sterven. Ik herin ner me ooit gezegd te hebben dat ik wilde doodgaan als ik zestig werd. Daarna zou het le ven miserabel zijn. Vervolgens achtte ik het uitgesloten dat ik het jaar 2000 zou halen. Nu is de enige zorg die ik heb te ster ven met waardigheid. Zonder te huilen en door de laatste be roemde woorden te zeggen." Het gesprek vindt plaats in zijn sjieke, marmerbekiede apparte ment in Milaan, met uitzicht op het oude kasteel in het cen trum. Aan de straatkant van de dubbeldikke voordeur lijken vrouwen een wedstrijd te hou den wie de laagste heupbroek kan dragen en verstoppen mannen zich achter zonnebril len om ongezien het jongste verlies van voetbalclub AC Mi lan te betreuren. Voelt hij zich als een van de laatste intellectuelen van de wereld met een encyclopedisch geheugen niet eenzaam? Is er van het gewone leven veel aan Eco voorbij gegaan doordat hij zat te lezen of te schrijven? Zijn romanfiguur Yambo loopt zijn eerste grote liefde mis doordat hij haar wil winnen op de ma nier van het verhaal van Cyrano de Bergerac, voetbal is ook al niet aan hem besteed en zijn tweede - fatale - infarct krijgt hij bij de ontdekking van een be paald boek. Eco: „Ik moet mijn privacy een beetje beschermen, maar ik kan zeggen dat ik een heel plezierig leven heb gehad. Ik heb het niet alleen maar tussen boeken doorgebracht. Van voetbal heb ik altijd gehouden. Ik heb er echter een hekel aan als men sen nergens anders over kun nen praten. Maar inderdaad, boeken zijn niet louter goed voor de mens. Ze kunnen ook doden. In 'De naam van de roos' is sprake van een vergif tigd boek. Boeken zijn herinne ringen en daarvan heb je goede en slechte. Mensen hebben soms de neiging hun plezierige ervaringen te vergeten in plaats van ze te herinneren." 'De mysterieuze vlam van koningin Loana', roman van Umberto Eco. Vertaling: Rob Gerritsen en Henny Vlot. Uitgave: Prometheus. 425 blz. Prijs: €35.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19