Coldplay wil gewoon blijven KUNST CULTUUR Leids blokfluitensemble brengt ode aan Billy Strayhorn 'Afscheid hoort bij het leven' Haagse topbands op het Malieve) Kunstenaars Kaasmarktschod tijdelijk op de Haagweg Hindoestani erg verbittei over Oscars 'Bollywood' Verlegen jongemannen en supersterren: de balans tussen twee uitersten door Theo de With leiden - Het is redelijk onge woon: blokfluiters die jazz spe len. Toch gaat het Leidse blok fluitensemble Praetorius het proberen. Deze achttienkoppi- ge formatie brengt vanaf vol gende week in het Scheltema- complex een ode aan jazzcom- ponist Billy Strayhorn. De muziektheaterproductie 'Billy, wonderkind in de scha duw' gaat op vrijdag 17 juni in première. De regie is in handen van Paul Koek, artistiek leider van theaterensemble De Veen- I amsterdam/anp - Hind nen in Nederland kijk maanden uit naar de uitr van de Bollywood-Oscar mend weekeinde in Ai dam, opgegroeid als ze zij de zwierige film uit Ind Hindoe-sites op internet festival het gesprek van c Maar er heerst ook telei ling bij de Hindoestaan! meenschap. Hindoe-organisaties zijn i terd omdat ze niet zijn b ken bij het evenement. 0< den ze de kaarten voor reiking in de Amsterdam te duur. Het goedkoopste je is 85 euro, het duurs euro. In Den Haag woont het ste deel van de naar scl 200.000 Hindoestanen i derland. „De organisatie met de Hindoe-gemeei in Den Haag nauwelijks g municeerd", zegt Rabii dewsingh, die voor de P\ de Haagse gemeenteraa „Ze staan heel ver van d< groep af." De organisatoren, de In tional Indian Film Ac (IIFA) en promotiepl Amsterdam Partners, re op 20.000 tot 30.000 bez< Volgens Baldewsingh m organisatie vooral op rij diërs die in Engeland wor „Ze willen de blanke n bereiken voor het hele wood-gebeuren", meent) Chandrikasingh, directei? het Hindoestaanse radio)1 Ujala, dat uitzendt in dè Amsterdam. Hij wil uit ff tie op zijn radiostation' aandacht meer schenkel' het evenement. De ticketprijzen zijn ind)1 aan de hoge kant, geeft dJ nisatie toe. Het duurste 1 is omgerekend 600 guldë' is een hoop geld, zegt of medewerkster van het H? staans Cultureel Centn Amsterdam die rustig vt buis gaat zitten. Ze zal zij de enige zijn. De organist kent erop dat wereldwij miljoen mensen het even via de televisie zullen volg fabriek dat het Scheltema als zijn thuisbasis heeft. De tekst is geschreven door theaterjourna list Dick van Teylingen. Verder werken muzikant Ton van der Meer en acteur/zanger Gary Boyce mee. Dirigent Norbert Kunst zegt over het ontstaan van deze voorstelling: „Praetorius is alit- jd op zoek naar nieuwe, leuke, andere dingen die we met de blokfluit kunnen doen. Zelf ben ik bassist in allerlei jazzbandjes. Op die manier ontdekte ik Billy Strayhorn. Hij heeft fantasti sche muziek geschreven voor onder anderen Duke Ellington, maar is altijd een onderbelicht figuur gebleven. Toch heeft hij een interessant leven gehad." Billy Strayhorn groeit als zwarte jongen op in een arbeiderswijk in de Amerikaanse stad Detroit. Hij lijkt voorbestemd hetzelfde leven als zijn vader te leiden: hard werken in een staalfabriek en veel drinken om de ellende te vergeten. Als hij bij zijn oma een piano ontdekt, leert hij de jazz en de klassieke muziek kennen. Billy blijkt het talent te hebben om prachtige liedjes te componeren. Diverse artiesten hebben daar veel succes mee, maar zelf blijft hij in de scha duw. Uit een biografie over Stray horn heeft Dick van Teylingen een tekst gedestilleerd. Deze wordt door Gary Boyce gespro ken, maar staat deels ook op band. „Daarmee geven we het verschil tussen de nog levende en de overleden Billy Strayhorn aan", aldus Kunst. „We laten daarmee zien dat hij nog altijd invloed heeft op de muziek." Praetorius speelt twaalf van zijn composities. Bij vijf daarvan wordt ook gezongen. „Een blokfluitensemble speelt zelden originele werken, want er is geen muziek voor geschre ven. Daarom zoeken wij altijd naar andere muziek die ge schikt te maken is. We hebben de Vier Jaargetijden' van Vival di gedaan, maar ook Mozart en Strauss. Dus waarom geen jazz? Een bigband bestaat imm« ook uit louter blazers. Nati lijk hebben wij een totaal a re samenstelling. Wij hebb geen koper en kunnen dus schetteren en knetteren. M er kan meer met een blokfl dan menigeen denkt." 'Billy, wonderkind in de si duw', blokfluitensemble Praetorius, Gary Boyce en van der Meer, 15 juni t/m li. Scheltema, Marktsteeg Leiden. Reserveren: tel. 0; 6350415. den haag - Het boek 'Dood van een soldaat', waarmee Johanna Spaey de Gouden Strop heeft gewonnen, is uitverkocht. Na dat de nominaties bekend wa ren geworden, steeg de vraag naar de roman snel. De Belgi sche uitgever is bezig met een herdruk, die vanaf maandag in de winkels ligt. Johanna Spaey (1966) is de eerste vrouw die de eer van de Gouden Strop te beurt is gevallen. Kunstdocenten luiden noodklok den haag - De docenten bij de instellingen voor kunsteducatie en de vakbond FNV KIEM lui den de noodklok over de kwali teit van het kunstonderwijs. Die wordt volgens hen ernstig be dreigd omdat steeds meer in stellingen worden geprivati seerd en gemeenten op subsi die beknibbelen. De onderhan delingen over een nieuwe CAO voor de sector zijn vastgelopen omdat de werkgeversorganisa tie VKV het aantal uren dat do centen moeten maken wil uit breiden. Volgens de docenten stelt de VKV zich eerder op 'als boekhouder' dan als overdrager van kunst en cultuur. Als het CAO-overleg van 8 juni geen re sultaat oplevert, gaat de bond met ouders en leerlingen pra ten over acties. Boek Johanna Spaey uitverkocht door Britt Stubbe Amsterdam - De titel van het derde Coldplay-album 'X&Y' ver wijst naar de balans tussen twee uitersten. De balans tussen ver legen jongemannen en super sterren. Tussen Londen en Holly wood. Tussen onzekerheid en ar rogantie. In 2000 verschijnt 'Parachutes', het debuut van Coldplay. De dan nog vrijwel onbekende band spreekt verlegen en on wennig over het album, ergens achteraf op het Lowlandsfesti- val. Twee jaar later verschijnt 'A rush of blood to the head' en Coldplay is ondertussen zo po pulair dat Ahoy' vol stroomt. Toch worden journalisten tij dens de promotiecampagne ontvangen in een rauwe oefen ruimte in Londen, vrij van eni ge luxe. Nu is er het derde album: 'X &Y\ Steviger, elektronischer en bombastischer dan voorgaande albums. De albumtitel verwijst naar twee uitersten en de ba lans die de band daartussen zoekt. Chris Martin is sinds een paar jaar getrouwd met actrice Gwyneth Paltrow en vader van een dochter. Hij bezoekt huis feestjes van Madonna en heeft regelmatig een goed gesprek met regisseur Steven Spielberg, de peetvader van zijn vrouw. Ook de drie overige voormalige studenten maken deel uit van de jetset - terwijl ze het vijf jaar geleden al een heel avontuur vonden de veerboot te nemen naar de 'overkant'. Dit keer is de interviewlocatie niet langer pretentieloos. Cold play logeert en ontvangt tijdens het Amsterdamse verblijf in het Amstel Hotel. Chris Martin wordt omgeven door nerveuze mensen van zijn eigen entoura ge en de platenmaatschappij. Alle drukdoenerij lijkt hem nau welijks te raken en de enige zichtbare verandering aan Mar tin is zijn hippe designerskle- Coldplay: het derde album is steviger, elektronischer en bombastischer dan voorgaande albums. Publiciteitsfoto ding. Bassist Guy Berryman en drummer Will Champion zien er nog immer onopvallend uit. In hün persoonlijke levens is dan ook weinig veranderd, zeg gen ze. Toch lijkt het erop dat de roem Coldplay vlak voor de opnames van 'X&Y' naar het hoofd stijgt. Chris Martin en gitarist Jonny Buckland werken in Chicago aan nieuw materiaal waarmee de band in Liverpool aan de slag gaat. Meer dan een of twee bandleden zijn er nooit tegelij kertijd in de studio. Luiheid, er kent Berryman, en een teveel aan vertrouwen dat het alle maal wel goed komt. En dat ter wijl Coldplay bij de voorgaande albums nog gebukt ging onder enorme faalangst. Na een jaar van werken voldoet het resultaat van 'X&Y niet. Will Champion spreekt zelfs van een saai album waarop noodzakelijke chemische reac ties volledig ontbreken. De bandleden besluiten alle opna mes weg te gooien en zich met zijn vieren ten minste een maand lang op te sluiten in de studio. Het uitstel van de nieu we plaat van Coldplay is zo be langrijk dat het aandeel EMI keldert. De band moest zich af sluiten, zegt Berryman. Voor de druk van de platenmaatschap pij, de media en het succes. Maar de onderlinge verhoudin gen binnen de band hebben volgens hem nooit onder druk gestaan. Nee, zelfs niet door de plotselinge supersterrenstatus van hun frontman. Natuurlijk is het raar fotografen achter Chris Martin aan te zien rennen, zegt Berryman, maar voor de rest is hij nog diezelfde vriend. Die als altijd worstelt met angsten, onzekerheden en twijfels. Ook de teksten op het nieuwe album handelen regel matig over de loerende gevaren in het leven, zoals de dood, oorlog en vernietiging van de aarde. Als Chris Martin het al heerlijk vindt om met zijn vrouw te genieten van luxe va kanties en een wereldberoemde vriendenkring, doet hij er alles aan zijn imago van de gewone, wat getergde, zich van de we reldproblematiek bewuste jon geman hoog te houden. Het enige nut van roem is vol gens Martin de inzetbaarheid bij het oplossen van de ellende op deze aarde. In 2003 lobbyde hij in Mexico al bij de leden van de Wereldhandelsorganisatie en Tony Blair kent hij persoon lijk. Het moge duidelijk zijn: de nieuwe Bono is opgestaan. Ook schurkt de band steeds dichter aan tegen U2. Muzikaal, maar ook op schaal van succes. Cold play staat in juli zelfs in het Gel- redome, dat bijna drie keer zo groot is als Ahoy'. Toch valt tij dens het geheime concert in de Melkweg, twee maanden terug, op dat Coldplay nog steeds niet het charisma bezit van de Ierse band. Want Chris, Jonny, Will en Guy willen niet alleen óver komen als heel gewoon, ze zijn het ook. Dat is best schattig, maar niet bepaald spannend. Emmy Rossum. Foto: EPA/Peter Foley Poseidon-films in aantocht den haag - Deze maand begin nen in Hollywood de voorberei dingen voor de opnamen van een grootschalige remake van The Poseidon Adventure', de zeer succesvolle scheepsramp film uit 1972. Kurt Russel, Ri chard Dreyfuss en Emmy Ros sum behoren tot de passagiers die wanhopig een uitweg pro beren te vinden uit een cruise schip dat tijdens een storm is gekapseisd. Regisseur van de nieuwe productie is Wolfgang Petersen, die eerder met 'Das Boot' en 'A Perfect Storm' de monstreerde dat hij weet om te gaan met zee en rampspoed. De film komt in de zomer van 2006 in de bioscopen. NBC brengt voor die tijd nog een re make van dezelfde film op tv met Steve Guttenberg, Peter Weller, Adam Baldwin en Rut- ger Hauer aan boord. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio nele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo tograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: balletschool Jeanette de Jager in Alphen aan den Rijn. 'Afscheid' is zaterdag 11 juni het thema van de tweejaarlijkse leerlingenuitvoering van ballet school Jeanette de Jager. Deze rode draad komt niet helemaal uit de lucht vallen. Omdat het Parktheater later deze maand sluit, nemen de ballerina's af scheid van het Alphense thea ter waar ze altijd hun voorstel lingen gaven. Ook Jeanette de Jager zelf werkt langzamer hand naar haar afscheid toe. „Ik ben inmiddels zestig. Mijn hart wil nog wel, maar mijn li chaam niet meer." Twintig jaar geleden begon De Jager haar eigen balletschool. Tot die tijd had ze altijd in loondienst gewerkt. „Ik kon daarin mijn ei niet meer kwijt. Er werd niets met mijn ideeën gedaan. Ik heb mijn mouwen opgestroopt en ben zelf aan de slag gegaan. Alphen was toen nog echt een boerendorp en niet zo cultuurminded." Nog altijd heeft zij de enige ballet school in de gemeente; al wordt er bij Parkexpressie ook balletles gegeven. „Het verschil is dat ik er een huiselijk tintje aan probeer te geven. Parkex pressie is toch een groot creati viteitscentrum. Ik probeer ge zelligheid te creëren." De eerste jaren gaf ze met haar leerlingen elk jaar een uitvoe ring. Vanwege de gigantische organisatie en de oplopende kosten bleek dat niet vol te houden. De frequentie werd verlaagd en de stichting BARre in het leven geroepen. Zo'n stichting kan in tegenstelling tot een particuliere ballet school wel subsidie aanvragen. Projectcoördinator Margreet Schlüter: „Feitelijk is de situa tie nu zo dat wij Jeanette de Ja ger opdracht geven een voor stelling te maken." Het thema had Jeanette de Ja ger dit keer snel bedacht. „De sluiting van het Parktheater gaat me aan het hart. Ik neem Jeanette de Jager oefent met mini-ballerina's. „Mijn hart wil nog wel, maar mijn lichaam niet meer." Foto: Henk Bouwman met weemoed afscheid van dit gezellige gebouw met zijn war me uitstraling. Afscheid dus. Ook zelf moet ik er aan gaan denken. Ik kan niet mijn hele leven blijven huppelen. Daar om draag ik steeds meer lessen over. Met pijn in het hart. Met name les geven aan kinderen geeft me veel energie. Maar het is ook heel intensief, want je moet constant meedoen. Ei genlijk had ik als balletjuf al rond mijn veertigste moeten gaan afbouwen, maar toen be gon ik pas met mijn school." Dat aspect komt ook in de uit voering aan de orde. Toch wil ze er geen trieste voorstelling van maken. „Afscheid hoort bij het leven. Je neemt afscheid van je ouderlijk huis, afscheid van je school, afscheid van je werk. Maar er is altijd weer een nieuw begin. Afscheid nemen is niet per se dramatisch." Daarom eindigt de voorstelling ook een met een groot Brazili aans feest: een happy end. Volgens Margreet Schlüter on derscheiden de voorstellingen van De Jager zich door de aan dacht voor de kostuums. „Die maken het af. Daardoor is zo'n voorstelling meer dan alleen een leerlingenuitvoering." De honderd ballerina's (van 4 tot 44) worden allemaal in door Jeanette de Jager zelf ontwor pen kostuums gestoken. „Om dat ik met amateurs werk, loopt dik en dun door elkaar heen. Niet iedereen heeft een perfect lijf. Daarom moeten de kostuums perfect zijn. Het oog wil ook wat." 'Afscheid van' door ballet school Jeanette de Jager, za terdag 11 juni, 14.00 en 16.15 uur, Parktheater, Cornelis Geellaan 2, Alphen aan den Rijn. Reserveren: tel. 0172- 478602. Theo de With den haag - De Haagse rockbands Di-rect, Kane en Golden Earring geven op zaterdag 3 septem ber een groot concert op het Malieveld in Den Haag. Het concert wordt een puur Haags feestje, want alleen inwoners van Den Haag en omstre ken kunnen een van de 40.000 beschikbare kaar ten kopen. Het Haagse rockfeest krijgt de 'Beatstad 2005' en moet, volgens de orgai ren AT Events, laten zien dat Den H; steeds dé muziekstad van Nederland is. kaart wil kopen moet z'n postcode bekt ken. Zaterdag 18 juni begint de kaartverkoi) te Ie beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: 'Kunstenaars Kaasmarktschool toch in Haagweg 4', werk van Astrid Vlasman, Ben van Kempen, Burckhardt Soil, Elbert Ploos van Amstel, Feng, Joke van Dalen, Kuiper, Marie Oosterbaan, Marjolijn Groustra, Marlies van Boekei, Yu Jié Chou en Willem Vermaase Te zien: t/m 19/6, vr t/m zo 13-17 uur, Kunstcentrum Haagweg. Haagweg 4, Leiden. Voorbijgangers op de Haagweg kunnen er bijna niet omheen. Het wat saaie, grauwe gebouw van Kunstcentrum Haagweg is opgefleurd. De vensters van de galerie op de begane grond hebben een gele omlijsting ge kregen en achter de ramen is een etalage gekomen waarin twaalf kunstenaars, die hun atelier hebben in de Kaas marktschool, werk hebben uit gestald. Een tijdje geleden was de bedoeling dat de atelier ruimten in de Kaasmarktschool zouden verdwijnen en de kun stenaars bij hun collega's aan de Haagweg zouden intrekken. Dat ging niet door. Maar nu zijn ze er tijdelijk toch. Binnen is ontzettend veel te zien. De wanden zijn van boven tot onder gevuld met schilderij en en werken op papier. Onge veer zoals dat vroeger in acht- tiende-eeuwse kabinetten ge beurde. Toen de wanden in deftige huizen overladen wer den met schilderijen. Verder staat verspreid over de ruimte een aantal opvallende objecten: een huisje van hout en karton waarin de bezoeker videofilms kan bekijken, een paspop in marine-uniform met als hoofd een krop sla, een doorzichtig beeld van houtsnij werk, een schemerlamp ge maakt van ontbijtkoek. En er is een video waarin Marlies van Boekei mensen interviewt die vroeger op de Kaasmarktschool hebben gezeten. Op de galerij zijn tot slot twee aparte presen taties met foto's van Willem Vermaase en tekeningen en grafiek van Yu Jié Chou. Al met al een gevarieerde ten toonstelling waarin de bezoeker kennis kan maken met wat zoal in de Kaasmarktschool gepro duceerd wordt. Een beetje rom melig ook. Maar dat hoort nu eenmaal bij zo'n groepsexposi- tie. Toch heeft dit ook nadelen. Doordat zoveel is tentoonge steld ontstaat een gevoel van massaliteit. Met name bij de wanden die volgepropt zfe schilderijen en werken ojd pier. Alle kunstwerken zijy concurrenten van elkaar, strijd die zij allemaal verli Want door de manier vaif toonstellen zijn ze gelijkv en springt niets er echt hun enthousiasme willei kunstenaars zoveel mog( ten zien. Begrijpelijk, m; schien was het wijzer gei niet zoveel werken tenti stellen zodat de bezoekej der overdonderd wordt oog gemakkelijker aan iel hangen. Een goed voorbeeld da: het werk van Joke van D; die slechts vijf beelden 1« zien. De schemerlamp bijtkoek is van haar. Ooi haar andere objecten m: gebruik van alledaagse len. Zo stapelde zij de g< tes van enkele lampenl op elkaar, en bekleedde plastic zakjes. Waardoorl wonderlijke toren is ont! Het bouwwerk staat one., lend in een hoek bij het maar door de overeenk< met de vorm van de ontl koekschemerlamp, die iir1 buurt staat, loop je er alsj zelf naartoe om het betel kijken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 18