Vrije
Academie
goede behouden
heeft
het
REGIO
Vrije Academie
doorstart van
failliet Dever
Zon en regen
Kees Versteeg in zijn eigen werkruimte: „Veel mensen, waarvan enkele al twintig jaar cursussen volgen, hebben een enorm grote betrokkenheid bij hun Academie. Dat is echt uniek."
Foto: Dick Hogewoning
Nieuw begin zonder geld
door Oerard Baas
sassenheim - De failliete Stich
ting Dever, de stichting die
kunstcursussen in de Bollen
streek organiseert, heeft een op
volgen de nieuwe Stichting Vrije
Academie Sassenheim. Met de
oprichting van de Vrije Academie
is het voortbestaan van de cur
sussen verzekerd. Voor de 250
cursisten was er sowieso weinig
veranderd, hun cursussen en op-
leidingen zijn al weer een paar
I weken aan de gang.
nieuwe r
LtuUr f'
nieuwe stichting het moet doen
zonder startkapitaal. Het eigen J
vermogen van de oude stich
ting (tussen de 35.000 en 40.C
euro) moet volgens de statu
bij opheffing namelijk wo> j
overgemaakt naar een
doel.
Om de Vrije Academy
van slagen te r
nodig,
heeft
ri
Uit: Leidsch Dagblad 15 november 2003
Een jaar of drie geleden was de Sas-
senheimse Stichting Dever in rep en
roer. Het geld van de stichting die
sinds het eind van de jaren zeventig
kunstcursussen organiseerde, bleek
verdwenen. De toenmalige penning
meester had met het door de cursis
ten vooraf cursusgeld waren risicovol
le beleggingen gedaan in Amerikaan
se deposito's met hoge rente. Het risi
co bleek te groot. Toen door een za
kenpartner van de penningmeester
beslag werd gelegd op diens bezittin
gen raakte de Stichting Dever niet al
leen haar cursusgeld maar ook de re
serve van tussen de 35.000 en 40.000
euro kwijt.
De docenten, die hun inkomsten uit
de cursussen in gevaar zagen ko
men, vroegen het faillissement van
de stichting aan. De rechtbank in
Den Haag verklaarde daarop in ok
tober 2003 de Stichting Dever failliet.
Er leek een einde gekomen te zijn
aan het culturele cursusaanbod in
Sassenheim, waar zowat de gehele
Bollenstreek al die jaren dankbaar
gebruik van had gemaakt.
Het was inderdaad het einde van de
Stichting Dever. Maar het was niet
het einde van de culturele cursus
sen. Want een paar weken na het
faillissement werd de Stichting Vrije
Academie Sassenheim opgericht. De
opvolger die niet te veel met zijn
voorganger te maken wil hebben.
Dat is gelukt. De nieuwe stichting is
anders, heel anders. Onafhankelijk
van elkaar zeggen de schilderdocen
ten Ria Otto en Yoke Zandbergen
precies hetzelfde. „Het is een enorm
verschil. Ik mag wel zeggen een heel
erg positief verschil", vertelt Otto.
„De docenten werken nu samen met
het bestuur. Vroeger kregen we te
horen wat er van ons verwacht werd
en hoe we het moesten uitvoeren.
Als wij met vragen kwamen werden
we neergezet als zeurders. Nu vraagt
het bestuur hoe wij het willen aan
pakken. Zeuren is niet meer nodig."
Zandbergen vat het aldus samen:
„Er is nu een
'wij-gevoel'
tussen de do
centen en het
bestuur."
Het zijn
woorden die
Kees Ver
steeg, secre
taris van de
Vrije Acade
mie Sassen
heim. tevre
den stem
men. „Dat is
precies de
opzet ge
weest." Zon
der in details
te willen tre
den over de
'oude tijd'
zegt hij over
de nieuwe
wind die
sinds de
herfst van
2003 in cul
tureel Sas
senheim
waait: „We
hebben bij
het samen
stellen van
het stich
tingsbestuur
bewust ge
zocht naar personen met affiniteit
met de kunst, maar zonder betrok
kenheid met het oude bestuur."
Die opzet slaagde al met het aan
trekken van een voorzitter, de oud
rector van het Rijnlands Lyceum
Henk Hietbrink.Als iemand weet
hoe hij een school of een academie
moet leiden, is hij het wel", zegt Ver
steeg, die zelf is opgeleid op de Riet
veld Academie en nu een ontwerp-
studio drijft. „Belangrijk element bij
de verdere samenstelling van het be
stuur was het feit dat er vertegen
woordigers van de docenten en cur
sisten bij kwamen. Als een van de
laatsten sloot ik me aan."
Minder afstand tussen bestuur en
cursisten en meer openheid In het
beleid. Zo luidt de doelstelling die
het bestuur zichzelf heeft gesteld.
„Het komt de sfeer ten goede", durft
Versteeg te zeggen. „Ik leid dat af uit
de enorme betrokkenheid die do
centen en cursisten hebben met de
Academie. Waar zie je verder zo'n
grote opkomst bij een jaarvergade
ring? Veel mensen, waarvan enkele
al twintig jaar cursussen volgden,
bleken gehecht te zijn aan hun Aca
demie."
Dat waardevolle element van de ou
de Stichting moest behouden blijven
in de nieuwe Stichting, vertelt Ver
steeg. „Veel groepen zijn in de loop
der tijd veranderd in vriendenclub
jes met cursisten en docenten die ja
ren bij elkaar blijven. Je ziet het ook
aan de individu
ele en continue
begeleiding die
gegeven wordt."
Toch, ondanks
die vriendschap
pelijke sfeer,
vertrok in het
najaar van 2003
een aantal do
centen, met me
deneming van
hun cursisten.
„Konden die te
gengehouden
worden? Ik denk
het niet. Docen
ten wilden ver
der met hun
cursus, was het
niet voor hun
inkomen dan
was het wel voor
hun leerlingen.
Ik denk dat nie
mand het recht
of de mogelijk
heid had om dat
niet toe te laten.
Gelukkig ging de
zoektocht naar
nieuwe docen
ten relatief soe
pel."
Ongeveer de
helft van de ou
de groep docen
ten is gebleven. Yoke Zandbergen en
Ria Otto zijn twee daarvan, zij waren
betroken bij de herstart. „Toen het
in 2003 helemaal mis ging met de
oude stichting hebben we als docen
ten de koppen bij elkaar gestoken.
Wat willen we en wat gaan we daar
voor doen? Een groep wilde door
gaan met lesgeven in Sassenheim,
hoe dan ook, ook al zou dat ons geld
kosten. Dat is gebeurd, we hebben
maanden gewerkt zonder daarvoor
betaald te krijgen. Anders was er he
lemaal geen creatieve stichting, oud
of nieuw, meer geweest. We gingen
er voor en we zouden wel zien hoe
het zou worden."
Zandbergen: „Wij hebben het faillis
sement van de oude stichting aange
vraagd om de oprichting van de
nieuwe stichting mogelijk te maken.
We wisten dat dat zou betekenen dat
de kans dat we nog al ons salaris
zouden ontvangen, minimaal was.
Uit de boedel is uiteindelijk zo'n 16
procent uitgekeerd. Vervolgens heb
ben we elke cursist aangeschreven.
Enerzijds om het echte verhaal te
vertellen en anderzijds om te laten
weten dat de docenten hun schou
ders eronder gingen zetten om, zij
het met een paar weken vertraging,
verder te gaan. De cursisten waren
geschokt en waren sceptisch om met
ons in zee te gaan, maar de meeste
deden dat toch."
Dat eerste jaar keek iedere betrokke
ne de kat uit de boom. Zowel cursis
ten als docenten volgden kritisch
wat er gebeurde. In het tweede jaar
is de stichting tot rust gekomen,
constateert versteeg. „Men was aan
elkaar gewend en het idee van de
nieuwe stichting werd gewoon. Alsof
er nooit iets anders was geweest."
Nu, aan de vooravond van het derde
cursusjaar dat in september aan
vangt, is het tijd om verder te kijken.
„Nu kunnen we ons de luxe permit
teren om met de toekomst van het
creatieve cursusaanbod in Sassen
heim bezig te zijn." Die is niet per se
zonnig, moet Versteeg toegeven.
„Behalve het inrichten van een web
site (www.academiesassenheim.nl)
willen we nog zo veel meer. Eigenlijk
willen we van alles. We hebben de
knowhow en we hebben de mensen,
maar we hebben geen geld. Het
wegvallen van de reserve is niet zo
maar iets. Voorbeeld, op termijn
moeten de keramiekovens vervan
gen worden en dat geldt ook voor
het meubilair, maar hoe we dat doen
is de vraag. Het zou enorm helpen
als de gemeente iets aan de huur
prijs van ons gebouw doet, maar tot
dusver krijgen we nul op het rekest.
Maar we gaan door. Ons motto Ho-
nos Alit Artes, waardering voor kunst
leidt tot nieuwe kunst, is dan ook
niet toevallig gekozen.
Gerard Baas
KATWIJK, 11.00 UUR
De zon schijnt te gaan schijnen en men
heeft er zin in. Bij het Katwijkse
strandpaviljoen arriveren iets voor tienen
de eerste badgasten. Zij zijn in ieder geval
verzekerd van een lekker plekje op het
strand of op het terras.
De vroege vogels trekken gretig hun boven
kleding uit, en daarbij lijken zij zich niet te
laten tegenhouden door welke mooiheidco
de dan ook. Wie dat wil mag net zo veel uit
trekken als hij of zij nodig vindt. Witte buik
of witte bovenbenen, geen enkel probleem,
het bruin worden moet ergens beginnen,
toch?
In mum van tijd zit het halve terras vol met
tot op hun zwemkleding ontklede heren en
dames, die hun stoeltje richten op de vanaf
de dorpskant schijnende zon.
Tot een uur of elf lost de dag de belofte in,
die de weerberichten al de hele week heb
ben gedaan.
Op het terras, achter het glas, bieden drie
oudere heren tegen elkaar op.
„Het wordt 21 graden", zegt de een.
„Nee, let op, het worden er 22."
„24, zeiden ze vanmorgen nog op de Belg."
Hij wint en mag een rondje koffie bestellen.
Tegelijk komt een oma met haar kleinzoon
het strandpaviljoen binnen.
„Hij wil een ijsje. Heeft u ook soft-ijs?"
„Natuurlijk", zegt de baas, „daarvoor heb ik
dit apparaat." En hij pakt een hoorntje.
Het ijs pakt niet. Het heeft geen vorm en
het is te zacht. „Gek", zegt de baas, „de me
ter staat op min-tien en het ijs is toch zacht.
Zal ik het in een beker doen."
„Wil je het in een bekertje?"
„Nee, ik wil een hoorn."
„Maar het kan niet in een hoorntje, het ijs
is te zacht."
„Ik wil een hoorn."
Ondertussen schuiven buiten de wolken
voor de zon.
De drie mannen zien dat ook.
„Het zou vanmiddag gaan regenen."
„Er komen buien en onweer."
„En hagel. Regen, onweer en hagel. Dat
krijgen we."
En weer wint de derde.
Gerard Baas
VRAAG
isea in Leiden en andere Zuid-Hollandse gemeenten zouden een
eggingsfonds kunnen oprichten om grote en dus dure exposities
te financieren.
3eleogingsfonds musea is De Ku"stha| m
00 O J Rotterdam is
nteressante ontwikkeling drukdoende
om zo'n
ds, dat minimaal 250.000 euro moet bevatten, van de grond te
gen. Voordeel voor de belegger is dat hij naar de richtlijnen van
Europese Commissie fiscaal voordeel kan halen uit zijn inleg. Na-
ag bij directeur JETTEKE BOLTEN van Stedelijk Museum De Laken-
in Leiden.
ZATERDAG 4 juni 2005
it U op de hoogte van deze Europese regeling zoals die per 1
\uari 2004 is vastgesteld?
:e. Ik heb er wel over gelezen. In de krant. Waarschijnlijk dat
ichtje over De Kunsthal en het fonds in oprichting. Ik ga het
I uitpluizen."
\i dit ook iets zijn voor De Lakenhal, zo'n fonds dat extra geld
genereert
om eens
flink uit te
pakken?
VjP3 - „Daar sta ik
niet afwij
zend te
genover.
Nu heeft
De Kunst
hal natuur
lijk een an
der uit
gangspunt
j, want die heeft geen eigen collectie maar is louter een ten-
De Lakenhal kan voor exposities altijd put-
it eigen depot. Voor grote tentoonstellingen doen we een be-
op andere musea, die voor bruiklenen op hun beurt altijd een
op ons kunnen doen. Maar het experiment van De Kunst-
vanzelfsprekend een interessante ontwikkeling die ik zeker
voet zal volgen. Het doen van schenkingen heeft trouwens
fiscale voordelen. Daar timmeren we al wel een tijd mee aan
reg."
9
et de overheid participeren in zo'n fonds, zoals Kees Freeke
'ni Provinciale Staten bepleit bij de Commissaris van de Konin-
aar moet ik eigenlijk eerst eens rustig over nadenken. Maar op
Voorhand heb ik ernstige twijfels. Want ik zie meteen al de om-
mfhtige regelgeving voor me die daarmee gepaard gaat. Boven-
n hebben musea als Naturalis of Volkenkunde andere belang-
djling dan een kunst/historisch museum als De Lakenhal. Ik zou
zelf doen, zeg ik nu."
Ad van Kaam
foto: GPD
(0 1980, woensdag 4 juni
PEN - Met enorm kabaal kantelde vanmorgen een vrachtwagen
ol meststieren in de bocht Herensingel/Kooilaan in Leiden. Zes-
Istieren legden door het ongeluk het loodje. De 42 dieren die het
Ival overleefden werden alsnog naar hun bestemming gebracht:
slachthuis. Foto: archief Leidsch Dagblad
o's In deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na
tsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer
6 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermelding van
ch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan
a balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. u krijgt de foto
binnen drie weken thuisgestuurd.
COLOFON
Leidsch Dagblad
Directie: T Klein en H. de Wit
E-mail: directie hdcuz@hdc nl
I Hoofdredactie: Jan Geert Majoor,
Adriaan Brandenburg
E-mail: redactie ld@hdc.nl
CANTOOR
Jfeltstraat 82. Leiden, tel. 071-5 356 356
■res- Postbus 54,2300 AB Leiden
■ningstijden van de receptie zijn:
ig tot en met donderdag
B-30 -16 30 uur
%van 08.30-12.30 uur
ie fa* 071-5 356415
Bentie fax 071-5 356 325
berichten overlijden, geboorte, jubilea
pere familieberichten, desgewenst met
Ji/of afbeelding, vla www hdemedia nl of
jnail. familieberichten@nhd hdc.nl
Igeen e-mail fax 072-5196696, tel 072-
RTENTI EVERKOOP
lenties m.bt
072-681 3661
Kend goed: 023-5 '5° 543
075-681 3677
e detailhandel: 071-5 356 300
lebureaus kunnen contact opnemen
75-6813636
SERVICE
1-1711 (gratis)
f °72 - 5196800
AENTEN
'uitbetaling (acceptgiro)
io,2o (alleen aut. ine.)
■56,70 p/j €216,90
;s die ons een machtiging verstrekken
1 automatisch afschrijven van het
lementsgeld ontvangen €0,50 korting
faling.
VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (binnenland)
worden verzonden geldt een toeslag van €0,50
aan portokosten per verschijndag
Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per
zaterdag.
GEEN KRANT ONTVANGEN?
Voor nabezorging. 0800-1711 (gratis)
Mobiel. 072 - 5196800.
ma t/m vr: 07 30-17.00 uur; za: 08.00-13.00 uur
(als op zaterdag voor 12 00 uur wordt gebeld,
wordt de krant dezelfde dag nabezorgd Wie
tussen 12 00 en 13.00 uur belt, ontvangt de
krant op maandag.)
OPZEGGEN
Opzeggen van abonnementen: uitsluitend
schriftelijk, uiterlijk één maand voor afloop van
de abonnementsperiode, ta v. afdeling
lezersservice, postbus 2.1800 AA Alkmaar
Voor leveringsvoorwaarden abonnementen zie
www.leidschdagblad nl of KvK-nummer
37014187.
AUTEURSRECHTEN
Alle auteursrechten en databankrechten ten
aanzien van (de inhoud van) deze uitgave
worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze
rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV
c.q. de betreffende auteur
HDC Media BV. 2004
De publicatierechten van werken van
beeldende kunstenaars aangesloten bij een
CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting
Beeldrecht te Amstelveen
HDC Media BV is belast met de verwerking van
gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze
gegevens kunnen tevens worden gebruikt om
gerichte informatie over voordeelaanbieding-
en te geven, zowel door onszelf als door
derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt
u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling
Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar.
1955, Zaterdag 4 Juni
HEN AAN DEN RIJN - Op de Oude Rijn nabij 's-Molenaarsbrugte
len is gistermiddag een aanvang gemaakt met de jaarlijkse natio-
roeiwedstrijden van 'Hollandia', ditmaal gecombineerd met de
umwedstrijden van Njord. Der traditie getrouw was deze eerste
met in hoofdzaak heats op het programma en slechts enkele fina-
weinig spectaculair, maar daar kwam ditmaal nog bij, dat ook d,e
nisatie, zacht gezegd, bijzonder kreupel was. Hiaten van drie
rtier tussen de races waren schering en inslag,
et fraai uitgevoerde programma waren zovele wijzigingen aange-
dat de bediener van de geluidsinstallatie soms zelf niet wist
race er eigenlijk aan de gang was en tenslotte staakte men de
aan het publiek maar geheel, zodat de toeschouwers ver
bleven van de gemaakte tijden.