Muntz opnieuw in opspraak Todeduo Viktor Sn Rolf ontleed MEDIA Co Adriaanse: Als je verliest, sta je alleen Herman den Blijker is Gordon Ramsey niet De omroep van de toekomst Reclamevrije omroep krijgt het heel lastig Televisieprogramma over God is volgens Nicolaaskerk beledigend zaterdag 28 mei 2005 Hoe ziet de publieke omroep van de toekomst er uit? Die vraag stellen we hier aan bekende en minder bekende Nederlanders, die allemaal iets met de omroep hebben of hadden. Vandaag: Harry Dekker, als directeur communicatie van levensmiddelengigant Unilever verantwoordelijk voor heel veel reclamespots. „De omroep kan volgens mij niet reclamevrij worden. Het publieke bestel heeft die dub bele inkomstenbron nodig. Als de omroep geen reclame inkomsten meer zou hebben, leidt dat er volgens mij niet toe dat er meer geld uit de pu blieke middelen naar de om roep gaat. Dat betekent dat de omroepen het erg lastig krij gen om een brede maatschap pelijk functie te vervullen. Daarnaast denk ik dat het heel belangrijk is dat de publieken ook de ruimte krijgen om meer dan alleen televisie te gaan maken. Ik denk aan de nieuwe media, en daar lijkt nu wat meer ruimte voor te ko men. Wij zijn daarin geïnte resseerd, want de adverteer der volgt de consument. Daar om gaan wij drie keer zo veel investeren in online-zaken. De discussie over twee of drie netten is voor mij geen gege ven. De huidige praktijk is al dat je heel veel verschillende kanalen inzet om de consu ment te be reiken. Je moet begin nen te kij ken naar wat je op dracht is. Stem daar het aantal kanalen op af. Als je de opdracht van de omroep heel erg beperkt, en je schrapt het amusument, dan zal dat leiden tot minder kanalen. Maar ik denk dat ik niet mee wil gaan in de conclusie dat amusement niet past bij de publieke omroep. Wij zeggen altijd: de consu ment stemt met zijn afstands bediening. Amusement is een hele belangrijke reden voor adverteerders om de tv in te schakelen. Als je vindt dat pu blieke zenders voldoende kri tische massa moeten blijven houden, en je schaft amuse ment af, dan stuur je de pro grammamakers met een vrij Harry Dekker Foto.- Unilever lastige missie op pad. Het zal leiden tot versmallling. Dat maakt de publieke omroep veel minder interessant voor adverteerders, en dat kost geld. Je moet je afvragen of je het publieke bestel daarmee helpt. Ik denk ook dat de publieke omroep moet oppassen dat ze zichzelf niet buitenspel zet, door niet mee te doen aan communica tievormen die in de rest van de markt aan het ont staan zijn. Zo vind ik bill- boarding vol strekt verdedigbaar: commer ciële boodschappen rond pro gramma's, waarbij je een merk koppelt aan de uitzen ding. 'Dit programma is mede mogelijk gemaakt door'. Daar betaal je voor, dus draag je bij aan de financiering, overigens zonder dat je commerciële boodschappen binnen het programma kwijt zou kunnen. En waar ik blij mee zou zijn, is programma- onderbrekende reclame. Het effect daarvan is veel hoger dan bij wat we de schouderblokken noemen." Reageren? media@hdc.nl Nico Postma Irge Baker >kker fout' iUM George Baker is de '.ekkere Foute artiest. Hij gisteren uit handen van Paul Rabbering een :aal voor zijn hele oeuvre. [O-radioprogramma Rab lad aan de luisteraars jd wat hun favoriete lek- ingite plaat is. Ruim 1500 ïn stemden op nummers iantbenlijk te fout voor woor- Jat|n, maar desondanks erg >deiPe bokaal voor foutste ar- 'nrJng naar Boney M zanger P„°]FarrelL fle) les bij de BBC n niet door p - De 48-uurs staking (BBC, die was aangekon- °Pdbor komende dinsdag en plajdag. is gisteren opge- enojna een lange overlegron- mefcen de directie van de ovo^iublieke omroep en de uit^den. De onderhandelin- :0nvjer een grote bezuini- skeiperatie hadden de hele toe (geduurd. De BBC-direc- schjin plan om bijna 4000 in te ontslaan en delen g^jit bedrijf te privatiseren, iden eisen onder meer ;een gedwongen ontsta len. rnettelevisie r studenten Studenten in Gro- krijgen een eigen televi- iep via internet. Deze ijdag. Als de omroep :ces wordt, krijgen ook sef k Nederlandse studenten- ng ^een internettelevisiesta- nieuwe studententele- oep luistert naar de Het [-see WebTV. Het televi- depal verschaft dagelijks lk tl over de stad Groningen at nieuwe communica- 3en»assingen voor de gebrui- 'e omroep is gericht op studenten in en rond akfen' n 2,6 miljoen tietan CL-finale ste'»um - Gemiddeld meer :n Ep miljoen Nederlandse kefjekijkers zijn woensdag- rgekgetuige geweest van de iwijfnde ontknoping in de )ions League. Gedurende [strijd tussen AC Milan irpool steeg het aantal iterk. In de eerste helft ,2 miljoen mensen, 3,1 mensen zagen de twee- hilversum/gpd - De Sint-Nico- laaskerk in Amsterdam voelt zich belazerd door het tv-duo Rob Muntz en Paul Jan van de Wint. De programmamakers hebben de kerk gebruikt als de cor voor een aflevering van hun nieuwe RVU-serie God bestaat niet, die vanaf 7 juni wordt uit gezonden. „Het liefst zouden we de uitzending tegenhouden", al dus parochiemedewerker E. Brussee. „We bezinnen ons op juridische stappen." In de zesdelige reeks 'God be staat niet', volgens de makers een 'godlasterende serie waarin geen geloof gespaard blijft', la ten Muntz en Van de Wint we tenschappers aan het woord over verschillende geloofsover tuigingen. De makers hebben echter onder valse voorwendse len toestemming gevraagd om in de kerk te mogen filmen, al dus Brussee. „De pastoor was van mening dat het programma een fatsoenlijk doel diénde", zegt Brussee. „Er is niets gezegd over de context waarbinnen de gesprekken zouden plaatsvin den. Wij hadden van te voren nooit van het duo gehoord en kenden hun reputatie ook niet." Een blik op de internetsite van Muntz en Van de Wint leerde dat het ging om een serie over de absurditeit van het geloof, aldus Brussee. „Het doel van het programma is het geloof belachelijk te maken. Wij willen niet dat onze kerk daarmee in verband wordt gebracht. Film pjes waarin Jezus aan een lei band loopt en een naakte nege rin aan het kruis genageld wordt, zijn ronduit beledigend. Bovendien bleek later dat Muntz tijdens de opnames op het spreekgestoelte is geklom men, iets dat ronduit verboden is." De RVU zegt nog niets te heb ben vernomen van de Sint-Ni- colaaskerk. „Bovendien is het erg lastig om een debat te voe ren over een programma dat nog niet is uitgezonden", aldus RVU-directeur Ben Groenen dijk. „De RVU heeft een con tract gesloten over het gebruik van de kerk en netjes betaald." Het is volgens de omroep niet de bedoeling geweest om men sen in hun religieuze gevoelens te kwetsen. „We willen met dit programma de mensen aan het denken zetten." De VPRO ontsloeg de program mamakers enkele jaren geleden nadat Muntz in Wenen ver kleed als Hitier joden de stui pen op het lijf had gejaagd. i eil idam - Van Viktor Rolf \/artve heel veel, maar eigen- s vjen wat ze zelf willen 4fren. Dat blijkt als 's lands I gn^ooraanstaande ontwer- 5 t/rjo een jaar lang wordt ge- es joor een documentaire. 41pgelijk blijkt hun imago 99 gemaal uit de lucht ge- jqL 'Because we're worth it' 'en blik achter de scher- A| het ontwerpersduo en herk Viktor Rolf, caig is een ingekorte versie 8 in in Avro's Close-up. En jkt dan? Dat Viktor Rolf led weten hoe ze de me- ïaraeten bespelen: soepeitjes JN(h steeds dezelfde voorge- I me zinnen herhaald, die de Jbopge modepers vervol- nthousiast noteert. ^Brzelfder tijd blijkt dat rTi Rolf ook wanneer ze DSjbespied wanen precies zorgvuldig in stand ge- n imago van een eigen- I tweeling voldoen. Nog rï~j>aan ze regelmatig sa- atep één bureaustoel zitten, aa|n in gelijke tred, dragen 1 'jntiek brilmontuur en nmeer dezelfde kleding 15ben duidelijk dezelfde En ze hebben inder- ooit ruzie. ren negentig braken Vik- :tck)lf door met avantgar- ■^e presentaties en ide- ikken. Inmiddels beho- n shows tot de meest nthakende van het sei- 01 On wordt hun kleding we- 030d verkocht én gedragen. Vod tekenden ze een con- ht Met cosmeticagigant L'O- en(u contract, een ijkpunt [carrière, was voor docu- ïemaakster Femke Wol- DRj) de reden om een film ;tra5t duo te maken. Zo'n 5j jt krijg je als ontwerper "lk niet zomaar. Giorgio 13 was de laatste die door Hwerd gecontracteerd, ^■s vijftien jaar geleden. Hle ze juist nu portrette- Hhet moment van hun aftak. Zoiets heeft een ggflder soort energie dan de ^terugblikken, die vaak ||ltig jaar pas gemaakt [H|", aldus Wolting. •jjt bewust voor een docu- gekozen. „Ik wilde ^ftt portret van de ontwer- ftn film over een ontwer- Hjtaat vaak uit een inter- een aantal glossy scè- Het duo Viktor en Rolf Foto: GPD/Anuschka Blommers nes met beroemde fotomodel len. Dat vind ik niet zo interes sant, omdat het iets reclame achtigs heeft. Ik wil met deze documentaire Viktor Rolf la ten zien zoals ze in hun werk zijn." Dus, tussen de belangrij ke besprekingen en het contact met de media door, zien we de ontwerpers op terloopse mo menten: terwijl ze over straat lopen in Amsterdam, wanneer ze samen met hun hondjes aan het werk zijn op kantoor en wanneer ze de stress voor aan vang van de show wegkauwen met een pepermuntje. Toen ze met de documentaire begon vroeg Wolting zich af of de ontwerpers de originaliteit en identiteit die hen groot maakten zouden kunnen be houden in de commerciële we reld van de grote modecon cerns zoals Lvmh en Gucci. „Daarom heb ik geprobeerd om hun eigen identiteit vast te leg gen, want daarop is het merk Viktor Rolf gebaseerd. Ik wil de laten zien hoe ze werken hoe ze omgaan met de media, met L'Oréal en natuurlijk hoe hun ontwerpen tot stand komen. Het zijn toch een soort kunste naars in een commerciële we reld." Viktor Rolf lijken op hun gemak voor de camera. Het ziet eruit alsof ze niet door hebben dat er gefilmd wordt. En dat siert ze, want nu kunnen we allemaal zien hoe het feno meen Viktor Rolf is neergezet in het marketingcircus van de modewereld. Bregje Lampe Close-up. Viktor Rolf: Because we're worth it, morgen op Ne derland 1, 18.30 uur Laatst kreeg de Rotterdamse kok Herman den Blij ker een telefoontje van een vroegere werknemer. Die was weer benaderd door een roddelblad: „Of 'ie dingen over me wist. Of ik wel eens extra heb geschreven, aan m'n personeel had gezeten. Daar begrijp ik nou helemaal niks van, dat er mensen zijn die 's ochtends opstaan met het plan: ik ga vandaag eens iemand de grond inschrijven. Bizar." door Monique Brandt Rotterdam - Het is de keerzijde van de roem die bij een goed bekeken tv-programma hoort. Afge lopen weken volgden rond de 800.000 mensen Herrie in de keuken, een Nederlandse versie van het van oorsprong Britse programma Oorlog in de keuken met de Britse 'cuisinier terrible' Gor don Ramsey. Die trekt er net als den Blijker op uit om noodlijdende restaurants voor de camera te helpen uit het financiële moeras te komen, in een week tijd. „Ze hebben het nu over 'de bedrijvendokter', maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn 6000 restau rantjes in Nederland en iedereen pakt het anders aan. Maar er zijn wel basisregels. Je gasten moe ten zich welkom voelen en de verhouding prijs- /kwaliteit moet dik in orde zijn. Daarna ga je pas over smaak in je keukens nadenken. Daarbij moet ik me in de gedachten van die mensen ver plaatsen. Ik kan niet een zaak volgens mijn smaak inrichten en na een week weer vertrekken. Die mensen moeten er happy mee zijn." Waar Ramsey in Oorlog in de keuken als vanouds flink van leer trekt, houdt Den Blijker, samen met zijn zakelijk compagnon David Crouwel eigenaar van zes restaurants in Rotterdam en Ouderkerk aan de Amstel, er een hele andere benadering op na. „Ik hoor regelmatig van mensen die me ken nen: 'Herman, wat ben je mild!' Maar ik ben nu eenmaal Gordon Ramsey niet. Ik schreeuw niet tegen het personeel: 'Jij bent geen kok, jij bent een mietje'. Zo zit ik niet in mekaar. Bij Ramsey staan ze in de keuken om afgezeken te worden, bij ons willen ze lekker werken." Natuurlijk, in een keuken werk je onder stress. Er moeten op een goeie avond wél driehonderd bordjes van de kachel afkomen. Je staat altijd te krap te werken, je werkt op de vierkante meter zó nauw met iemand samen, dat het bijna is als bal- letdansen. Het is knokken, het is spanning, stress. Als iemand dan iets verkloot, haal je wel eens uit. Maar dat is niet de regel." Leed Stress. Daar heeft Den Blijker de afgelopen perio de overigens genoeg mee te maken gehad, naast zijn werkzaamheden in de keuken van zijn Rot terdamse restaurant De Engel en de zakelijke be slommeringen van zaken als Rosso en Foodies. Recentelijk zette hij Groot Paardenburg in Ou derkerk aan de Amstel, onder de rook van Am sterdam, weer op de kaart, zoals te zien was in de Yorin-docusoap De Engel en het Paard. En tus sendoor reisde hij voor Herrie in de keuken het hele horecaland af. Chaam, Vijfhuizen, Almere, Alkmaar: er gaat veel onbekend leed schuil ach ter de vaderlandse restaurantgevels. Den Blijker weet er zelf trouwens alles van, zo vertelt hij aan de stamtafel van De Engel. Nu heeft hij een financiële man naast zich, maar in de jaren negentig stond deze zaak ook aan de Den Blijker: „Bij Ramsey willen ze afgezeken worden, bij ons lekker werken." Foto: GPD/Michel Porro rand van een faillissement. Elke avond volle bak, goed eten, prima personeel, maar toch. „Er was een grote cashflow, het was altijd leuk: het zijn vrienden, geef maar weg, dat werk. Maar op een gegeven moment komt dan toch die blauwe brief binnen. En nog een heleboel andere rekeningen. Dat ging helemaal fout. Toen zijn we echt een hele andere kant op gegaan. Nu is het elke dag rekenen. Altijd calculeren wat je weggeeft, hoe veel je inkoopt, steeds maar weer. Maar er zijn nog steeds heel veel mensen die uit de kassa le ven." Voor Herrie in de keuken konden restaurants zich zelf bij Endemol aanmelden. Er was één voorwaarde: ze moesten echt op het randje staan. Den Blijker was lichtelijk verbaasd over het grote aantal aanmeldingen. „Die mensen moeten toch voor de camera met de billen bloot. Ik denk dat er zoveel ellende is omdat het restaurantwe zen nog altijd enorm wordt geromantiseerd. Heel veel restauranthouders zijn ooit heel idealistisch begonnen: baan opgezegd, pandje gekocht, je meisje erbij in de zaak, lekker eten en drinken: een droom die wordt verwezenlijkt. Maar dan. Er moet een kok aangenomen worden. En zelf be grijpen ze niets van koken, ze begrijpen niets van het belang van de inkoop, ze weten niets van goed gastheerschap. Ze zijn op al die gebieden afhankelijk van iemand anders die hen moet ver tellen hoe het moet. Als die dan opstapt, kan het funest zijn voor de zaak." Den Blijker geeft met betrekkelijk simpele tips aan hoe het ook anders kan in de restaurants in kwestie. De kaart wordt aangepast en de inkoop wordt bijgesteld, want voor Den Blijker zijn kwali teitsproducten als basis heilig. Soms krijgt de keu ken een facelift of wordt zelfs personeel ontsla gen. Bij de één wordt de zaak lichtelijk gerestyled voor een wat jongere uitstraling, en krijgt de kok simpele tips zodat die tijdens de drukte minder handelingen hoeft te verrichten. Een Brabantse horecabaas, die iets teveel van gezelligheid houdt, wordt begeleid naar een nieuwe toekomst waarbij zijn chef-kok mede-eigenaar wordt. „Herman heeft mijn ramen gewassen, daar ben ik hem reu ze dankbaar voor", zegt een dolgelukkige restau ranthoudster uit het Haarlemse die een nieuwe, frisse kijk op haar eigen zaak heeft gekregen. Net als veel van de bezochte horecabazen. is ook Den Blijker autodidact. Bij Van der Valk mocht hij aan tafel de tong fileren. Daarna volgden restau rants in Rotterdam, Schiedam en Den Haag. „Op een gegeven moment liep ik tegen een muur op, het was op. Ik had geen idee waarom dingen ver brandden, waarom de basilicum slap werd, waar om de aardbeien die ik in oktober inkocht maar niet smaakten." Onwetendheid Den Blijker vertrok voor een jaar naar Parijs, waar hij een cursus volgde aan de wereldberoemde kookschool Le Cordon Bleu. In feite legde zijn le raar, de chef-kok van Le Gaulle, de basis voor de pure, basic keuken van De Engel. „Hij legde heel goed uit waarom het zo belangrijk is goede pro ducten uit het seizoen te gebruiken bijvoorbeeld. Dus geen aardbeien op de taart in december. Waarom asperges eten, twee weken voor de eer ste asperges van de koude grond arriveren? De consument wil nu platvis, maar het duurt nog minstens een maand voordat die te eten zijn. Ze zijn mager van het kuitschieten. Maar de consu ment wil het, dus het wordt opgevist, al is het niet te vreten." Het liefst had Den Blijker een tv-programma ge had waarin hij de kijkers daarover zou kunnen vertellen: het gebruik van de juiste pftducten op het juiste tijdstip, het belang van kwaliteit. Kwe kers en producenten aan het woord laten. „Er is veel onwetendheid. Mensen vragen me wel eens: ik heb stoofvlees gekocht omdat ik het recept van mijn oma wilde maken, maar het smaakt toch an ders. Tja, het verkeerde vlees gekocht, zeg ik dan. Bij de slachterij worden zesduizend kalveren ge slacht, die staan allemaal stijf van de stress. Dat proef je, dat vlees is hard, er zit vocht in. Ja geen wonder dat mensen van vlees afstappen. Terwijl het wel anders kan. In zijn gedroomde kookprogramma wil hij laten zien waarom goéd eten een prijs heeft. „Zakken vullers, denken mensen bij het afrekenen. Terwijl ze aan het strand wél een kroket met een wit broodje, inkoop een kwartje, voor vijf euro bestel len. Die verkeerde vooroordelen wil ik weghalen. Als je goeie spullen inkoopt, weet je dat je eigen slager 3,5 jaar met die koe bezig is. En de liefde van de man van de kruiden voor zijn spullen. Goeie spullen. Het is namelijk een vak, een am bacht." Herrie in de keuken, elke dinsdag bij Yorin, 21.30 uur Hilversum - 'Zielig' en 'een kleuterklas' noemde hij AZ na de nederlaag van de voetbal club tegen ADO Den Haag op 8 mei jongstleden. Co Adriaanse (57) staat niet voor niets bekend om zijn onomwonden uitspra ken. Maar hij is ook 'één van de beste coaches van de wereld', volgens Martin van Geel, tech nisch directeur bij AZ. Binnen kort treedt hij aan als de nieuwe coach van FC Porto, maar voor hij vertrekt voelt Paul Rosen- möller hem uitgebreid aan de tand. In de tweede aflevering van Paul Rosenmöller en... volgt de oud-politicus Adriaanse tijdens zijn werk als trainer en neemt hij een duik in het verleden van de Amsterdammer. Ze bezoe ken de hoofdstedelijke Spaarn- dammerbuurt, waar hij op groeide. Ook gaan ze langs bij de basisschool waar Adriaanse jarenlang gymleraar was. Zijn loopbaan als trainer begon in 1979, bij Zilvermeeuwen in Zaandam. Daarna was hij ver bonden aan PEC Zwolle, FC Den Haag en Willem II. Later volgde Ajax, waar hij in novem ber 2001 onverwacht werd ont slagen. Uiteindelijk kwam hij terecht bij AZ, dat hij in ruim twee jaar weer op de Neder landse voetbalkaart zette: de club was in 2004 lijstaanvoerder ten tijde van de winterstop, en op internationaal gebied, in de strijd om de UEFA-cup, sloeg AZ bepaald geen slecht figuur. Interviewer Paul Rosenmöller met toptrainer Co Adriaanse. Foto: GPD Successen die Adriaanse overi gens veelvuldig relativeert. Ro senmöller gaat met hem mee als hij met zijn vader het ver pleeghuis bezoekt, waar zijn dementerende moeder verblijft. Een situatie waarin hij zich vaak schuldig voelt. „Dan denk ik: je staat volop in het leven, je verdient goed, krijgt veel publi citeit. En aan de andere kant weet je dat je moeder in het verpleeghuis zit. Moet ik niet ontslag nemen en de jaren dat mijn moeder leeft er dagelijks voor haar zijn?" In dat opzicht is het opmerke lijk dat dezelfde Adriaanse een halfjaar geleden reeds te ken nen gaf dat hij zou stoppen als coach/trainer van AZ, en dat hij nog niet waar hij daarna terecht zou komen, maar in ieder geval niet bij een Nederlandse club. En inderdaad: het werd Portu gal. Afgelopen dinsdag werd hij aan de media gepresenteerd als de nieuwe trainer van Porto, de club die dit seizoen niet minder dan drie verschillende coaches versleet. Adriaanse deed twee beloftes: Porto krijgt de landsti tel en de toeschouwers krijgen aantrekkelijk, aanvallend voet bal te zien, zo vertelde hij op de persconferentie. Adriaanse is geen fan van de media. „Media kunnen je carri ère heel erg positief of negatief beïnvloeden. Je zit in een enor me afhankelijkheidspositie, er wordt over je geregeerd." En de coach weet waar hij over praat. Na zijn pijnlijke ontslag bij Ajax moest hij het flink ontgelden. „Toen wilde ik ook eigenlijk geen trainer meer zijn. Ik dacht: dit nooit meer. Dat je niet meer zelf de regie van je leven in handen hebt." Hij is dan ook niet happig op het verschijnen in tv-program- ma's. Barend Van Dorp, B &W, Nickelodeon, ze vroegen hem allemaal langs te komen, maar hij weigerde. Eenzaam, noemt hij het vak van voetbal trainer. „Zeker als je verliest, sta je helemaal alleen. Kijk, als je wint is iedereen om je heen blij. Dan komen ze naar je toe en tikken op je schouder. Maar als je verliest ben je heel een zaam." Ruth van Beek Paul Rosenmöller en... Co Adri aanse, vanavond, Nederland 1, 20.30

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 31