KUNST CULTUUR Stillevens en markante koppen 'Allerlaatste gedicht ah ode aan alle voorgaande' Theatergids voor Pluk van de Petteflet Souk Circus excelleert in ouderwetse acrobatiek Tiende Gouden Strop-nominatie Appel 'Eiland' rijk aan beelden en associaties zaterdag 28 mei 2005 Muurgedichtenproject van Stichting TEGEN-BEELD voltooid :elg 'oeflauer. ian0/David James ema er Hauer in jïïjian Begins' Irond 1. lohiAM - In de nieuwe Bat- ioMtt, 'Batman Begins', ^itger Hauer de rol van 89)£arle, een schurkachti- ^'•Tman in streepjespak, Feye'per zelf omschreven als Ruuijng tussen Donald !n Bill Gates. De film, ni in première gaat, irer de eerste episode __schiedenis van de lisman' en zet uiteen je Wayne (Christian )pr het eerst veranderde jmaskerde wraakengel, erongelukken van zijn noet de erfenis worden 9 jen stuit hij op de zake- Ilngen van de geweten- lard Earle. De 61-jarige de laatste tijd weer op- Jctief in Hollywood. Hij ^zien in 'Sin City', de I m 'Dracula III' en de I 1 'Moving McAllister'. leiden - Op één van de muren van het recent gerestaureerde Kamerlingh Onnes gebouw aan de Langebrug is de laatste hand gelegd aan muurgedicht num mer 101 van de Stichting TE GEN-BEELD. Met dit gedicht, 'De Profiindis' van de Spaanse dichter Garcia Lorca, is het in 1992 begonnen muurgedich tenproject van Stichting TE GEN-BEELD na dertien jaar voltooid. Op 28 juni wordt het muurgedichtenproject afgeslo ten met een openlucht Poëzie manifestatie aan de Nieuwe Rijn waar alle 101 gedichten worden voorgedragen. De keuze voor het gedicht van Garcia Lorca als hekkensluiter is niet toevallig. Schilder Jan Willem Bruins verklaart dat Garcia Lorca in dit gedicht ver wijst naar zijn honderd gelie ven: „Hierin zou je ook de hon derd vorige muurgedichten kunnen zien. Het allerlaatste gedicht als een ode aan alle voorgaande!" Ook de locatie voor het laatste gedicht is niet toevallig. „In 1992 zijn we op de Nieuwsteeg, hoek Kloksteeg begonnen met het Russische gedicht van Mari- na Ivanovna Tsvetajeva. Dat is bij het Kamerlingh Onnes om de hoek. De cirkel is rond", al dus initiator Ben Walenkamp. Opvallend bij dit gedicht zijn de knalrode stippen die Bruins rondom de tekst heeft aange bracht. „Die stippen staan er niet voor niets. Het zijn er hon derd," legt Walenkamp uit. „Ze Alle ioi gedichten op Poëziemanifestatie Nieuwe Rijn Het muurgedichtenproject wordt op 28 juni af gesloten met een openlucht Poëziemanifestatie aan de Nieuwe Rijn. Alle 101 gedichten worden deze avond voorgedragen door evenzoveel in woners van Leiden. Bijzonder is dat de gedichten allen in hun oor spronkelijke taal worden voorgedragen door 'native speaking' inwoners van Leiden. De mu zikale invulling van de avond is in handen van diverse koren, muzikanten, zangers en zange ressen die de muurgedichten op hun eigen wij ze ten gehore zullen brengen. Voor de voor drachten is Stichting TEGEN-BEELD nog op zoek naar een van oorsprong Zuid-Afrikaan, een Nigeriaan, een of twee Polen, een Argentijn, een Spanjaard en een Fransman die het leuk vinden op 28 juni een gedicht in hun eigen taal voor te dragen. Alle gedichten zijn te vinden op de website ww- w. muurgedichten, nl symboliseren de honderd gelie ven die wij in de stad hebben achtergelaten..." De Spaanse dichter Frederico Garcia Lorca (1898-1936) was in de jaren dertig van de vorige eeuw zeer actief op het gebied van theater. Hij was betrokken bij het reizend theatergezel schap La Baracca, dat de gewo ne man in zijn eigen omgeving kennis wilde laten maken met alle facetten van het klassieke Spaans theater. Ook schreef hij in die periode enkele van zijn beroemdste to neelstukken waaronder 'Bloed bruiloft', 'Yerma' en 'Het huis van Bernarda Alba'. Lorca was een bijzonder veelzijdig talent en zijn poëzie en toneel beho ren tot de hoogtepunten van de wereldliteratuur. Veertig voorstellingen in De Muze Modernist Rudi Fuchs brengt hommage aan deftige Verwey Ifilm i i over ian Brood Um - 'Wild Romance', le speelfilm over het le- tal.de overleden Neder- ectdck roll-legende Her- ok pd, die RTL Nederland Virrfet filmproducent d#t produceren. De rol- tot ider regie van Jean van :t d£. moet medio 2006 in is (Ppen gaan draaien. De dea* al begonnen en mo- rd. ?ijn nog zes acteurs in bijfm in de huid van de 3n lunstenaar te kruipen. lius villen de filmmakers andtien. m a iter! eerbetoon f de Winter heim - Schrijver Leon eJk\ krijgt de Buber-Ro- ,An Medaille 2006 voor r d» ^enjnenleving en cultuur. ^Fjille, die De Winter in ^Berlijn krijgt uitgereikt, mSds 1968 jaarlijks toe- em^r nagedachtenis aan n®l joodse denkers Martin e "i Franz Rosenzweig. jk n aan Ragas rand Katwijk elfti d O- Musicalster Bastiaan Bde<dt zaterdag 18 juni op nb^and van Katwijk tij- eeld strand-zonnebrilshow voeB Optiek. Aan het eve- te pin strandpaviljoen De Kofan de Zuidboulevard, >scljopmerken mee met menlijke presentatie r dan 2000 zonnebril- tegen antisemitische »che tendensen in po- door Francoise Ledeboer den haag - Dat het Gemeente museum Den Haag zijn oud-di recteur Rudi Fuchs vroeg een overzichtstentoonstelling van Kees Verwey (1900-1995) samen te stellen, was het vervolg op het opmerkelijke contact dat ze ooit hadden. Fuchs was eindja ren tachtig nog maar net in Den Haag toen hij een brief kreeg van Verwey. Of hij eens langs kwam in Haarlem. Fuchs ging op de uitnodiging in en leerde het oeuvre van Verwey kennen én bewonderen. De kunstenaar had vooraf twijfels: want Fuchs was 'toch van de modernen'? Maar Fuchs heeft ook in zijn tijd bij het Stedelijk Museum in Amsterdam de waarde van de kunsthistorische erfenis nooit verloochend. Tien jaar na het overlijden van Verwey brengt hij hem nu een hommage met zelfportretten, atelierstukken, stillevens van bloemen en por tretten. Naast deze werken in olieverf selecteerde Fuchs een schitterende reeks aquarellen met bloemen, portretten en huiselijke taferelen. Onder de zelfportretten zijn een paar mooie markante 'koppen' uit de jaren zeventig, maar de meest opmerkelijke is zijn baanbrekende 'Zelfportret met scheve das' uit 1948. Het werk laat zien dat de deftige Verwey in zijn zeventiende-eeuwse huis aan het Spaame langzaam maar zeker uit de invloedssfeer van de door hem bewonderde, maar overheersende leermees ter Henri Boot begon te raken. „Ik schilderde mij met de ogen van een koe, die voor een hek staat waarachter de grazige weiden liggen", zegt hij in de catalogus in een ironische, veelbetekenende terugblik. Met dit onconventionele por tret, een verplicht 'nummer' voor iedereen die nog steeds denkt dat Verwey een 'ouder wetse' schilder is geweest, toonde ook Verwey interesse in de moderne bewegingen in de kunstwereld van zijn tijd. Hij bestudeerde volgens de catalo gus wat hij de 'opkomende hor de' noemde, gebruikte wat hem nuttig leek en hoopte al doende door meer expressie zijn 'im pressionistische beperkingen te doorbreken'. Verwey concludeerde in 1985: „Het licht dat langs de gordij nen valt, vind ik boeiender dan het hele leven dat achter mij ligt." In de jarig zeventig had hij inmiddels op grote atelierstuk ken gepassioneerd op dat ge liefde thema voortgeborduurd. Fuchs selecteerde voor deze ex positie atelierstukken die nog steeds imponeren door het uit zonderlijke vakmanschap waar mee Verwey licht schilderde in de traditie van Rembrandt, Ver meer, Breitner en de door hem geprezen Floris Verster. De 'modernist' Fuchs had de schijn tegen maar stapte inder tijd met open blik én geest het atelier van Verwey binnen. Om de legendarisch humeurige kunstenaar te plezieren had hij voor de zekerheid een boeket met vijftig rode rozen meege nomen. Als iemand de kunste naar niet zinde, joeg hij hem re soluut met zijn stok de deur uit. Fuchs had voor het eerste con tact met Verwey nooit echt stil gestaan bij de positie van diens werk: „Kunsthistorici, zeker als ze in een museum voor heden daagse kunst werken, hebben de neiging vooral op nieuwe va rianten van kunst te letten." Fuchs concludeert tegelijker tijd: „Eigenlijk was het Kees Verwey zelf die zich, niet zon der koketterie, buiten de hoofd stroom van de moderne kunst gehouden heeft." Kees Verwey in het Gemeente museum Den Haag (Stadhou derslaan 41) t/m 21 aug. di. t/m zo. 11.00 tot 17.00 uur. NOORDwijK - De jeugdige Noordwijkse acteur Janieck van de Polder, alias Pluk van de Pet teflet, kreeg donderdagavond het eerste exemplaar van de nieuwe gids van Theater in de Muze. Het Noordwijkse theater gaat zijn tweede seizoen in. Het aantal voorstellingen is uitge breid i\aar veertig stuks. Het seizoen opent op vrijdag 9 september met de muzikale voorstelling It takes 2'. In de sfeer van "Vrienden van Amstel Live' zingen Hans Vermeulen, Marlayne, Rocq-e Harrell en Grady Harrell allerlei duetten. Elke keer is een andere mystery guest te gast, variërend van Ka rin Bloemen tot Gerard Joling. Later in het seizoen ontvangt ook Liesbeth List gasten in haar programma 'Dichterbij Lies beth'. Mensen als Beau van Er ven Dorens, Antonie Kamerling en Albert Verlinde staan haar terzijde met toepasselijke ge dichten en andere teksten. Cabaret voert in het seizoen 2005-2006 de boventoon in Theater in de Muze met ruim tien voorstellingen. Daaronder bevinden zich Jan Jaap van der Wal, Jörgen Raymann, Eric van Sauers en de Haagse cabaretier Sjaak Bral met zijn oudejaars conference. Gezien de belang stelling hebben de program meurs ook gekozen voor uit breiding van het aantal toneel voorstellingen. Het Nationale Toneel speelt 'Het Belang van Ernst' van Oscar Wilde, soap sterren Cas Jansen en Alwien Tulner zijn in levenden lijve te aanschouwen in het toneelstuk 'Tape' en Jon van Eerd komt met de nieuwe klucht 'Een rits te ver'. Op het gebied van amusement zijn onder meer het Belgische slagwerkersduo De Beenhou werij en de variétéshow 'Bally hoo' van de Ashton Brothers geboekt. Een opvallende bespe ler van het theater is de Mee- zingbioscoop, die afgelopen jaar veel succes had met de meezing-'Sound of Music'. Noordwijkers mogen meeblè- ren met liedjes uit de film 'Ja zuster, nee zuster'. Het 345 zitplaatsen tellende theater introduceert komend seizoen het fenomeen "Vrien den van de Muze'. Voor een be drag van 20 euro per jaar kan men lid worden van de vrien denvereniging en daardoor ge bruik maken van een aantal voordelen. In het nieuwe seizoen zijn alle foyers voortaan geheel rookvrij. Ook is besloten van de stoelen op de laatste twee rijen van het balkon 'tweede rang' te maken en daarmee 2 euro korting per kaartje te geven. Rudi Fuchs in het Gemeentemuseum Den Haag waar hij een tentoonstelling samenstelde van het werk van Kees Verwey. Foto: GPD/Phil Nijhuis theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Wereld Kinderfestival 2005. Met Wakha Wakha, Souk Circus, Leidse Mocro Hassan en de Merenwijk Underground Rappers. Gezien: 27/5, Schouwburg, Leiden. 'Marokko heeft talent!' is de on dertitel van het Wereld Kinder festival 2005, en dat deed dit jaar ook Leiden aan. Maar voor dat Wakha Wakha en Souk Cir cus het podium van de Schouwburg vullen, krijgen we eerst lokaal talent. De act van de piepjonge rap pers uit de Merenwijk ziet er aanvankelijk buitengewoon professioneel uit, maar door het haperen van één microfoon ontstaat er verwarring, en daar door gaat het effect toch een beetje verloren. De verstaan baarheid lijdt er ook nogal on der. Alleen de yell houdt stand. Iets makkelijker heeft Hassan het, met een pedagogisch ver antwoorde rap over respect, waarin onder meer aanbevolen wordt de politie te bellen als je rottigheid ziet. "Wees een held en zeg nee tegen misbruik en geweld' rapt Hassan, maar zijn teksten brengt hij oprecht en overtuigend stoer. En dan is het tijd voor meer tra ditionele zang en dans. Wakha Wakha (dat betekent 'okay, okay'), een groep van jonge dansers, zangers en muzikan ten uit de provincie Agadir, is speciaal voor dit festival ge vormd. Met behulp van naar mime neigende dans en zang vertellen ze korte verhalen, die je soms wel, soms niet snapt, maar die door hun afwisseling en de zuiver verbeelde emoties toch heel direct aanspreken. Zo is er een episode waarin ieder een met een lantaarntje uitge rust een 'vreemdeling' zoelrt, die eenzaam roepend rond dwaalt. Vervolgens gaan de mannen hem elegant en graci eus met wandelstokken te lijf, terwijl de dames hem in be scherming lijken te nemen en met hem dansen als kleurige vlinders. Is hij een geest, een sprookjeswezen, of is hij een in dringer? Souk Circus, 'de beroemde acrobaten van Sidi Ahmed ou Moussa', is een stuk eenduidi ger. Hier draait het gewoon om kracht, lenigheid en behendig heid, slangemensen-kwaliteiten en effectief simpele Domme August-humor in een werve lend tempo. Souk Circus excel leert in weergaloos circusver- toon, menselijke torens en ver nuftige meerpersoons-con- structies, die op onnavolgbare wijze over het podium draaien en wentelen. Ouderwetse acro batiek, waarbij iedere nieuwe stunt enthousiaste oh's en ah's uitlokt. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooistekunstwerk aller tij den? Kortom: waarmee is Marlijn Kok, producer van '2Meter Sessies' voor Kink FM en mede-organisator van Werfpop uit Leiden, in de zevende hemel? Beste boek? „Dat is niet één boek, maar een serie van het schrijversduo Nicci French. Ik ben echt Nicci French-verslaafd. Zodra er een nieuw boek uit is, koop ik het. En dan heb ik het binnen de kortste keren uitgelezen. Ze schrijven literaire thrillers, hun boeken lezen lekker weg. De spanning die zij creëren, vind ik geweldig. Elk boek is een pageturner, je blijft doorlezen. Ook als je moe bent. Dan lees je gewoon over je vermoeid heid heen. Ik heb alle boeken, het zijn er een stuk of zeven, acht. Ik heb er alleen een stel uitgeleend en ik weet niet meer aan wie." Beste cd? „Dat wisselt heel sterk bij mij. De ene keer is het Jack John son, nu is het al een tijdje G Love. Die hebben we ook bij '2 Meter Sessies' gehad. Het was een heel relaxte sfeer. De op namen met Mando Diao wa ren ook erg leuk. Het mooie aan muziek vind ik dat het wisselende stemmingen en sferen kan oproepen. Ik word er vrolijk van en rij dan in de auto, met open ramen, zin gend. Op andere momenten draai ik een achtergrondmu ziekje en word ik rustig. An dersom werkt het natuurlijk ook, ik zoek bij een bepaalde stemming ook passende mu ziek. Het mooie is dat ik bij '2 Meter Sessies' geregeld in aan raking kom met muziek die ik nog niet kende. Hetzelfde geldt voor Werfpop, daar leer ik ook nieuwe muziek kennen. Onbekende bands voor mij zijn Kitty Contana en Seymour Bits. Bekende acts dit jaar zijn Beef, Epica, Opgezwoüe en Waldorf." Beste film? „Dat is lastig. Ik hou veel van die echte wij venfilms. Van die romantische komedies. Luch tige films, zonder zware the ma's. Maar die kan ik niet scharen onder de noemer 'beste film'. Wat dat betreft, hou ik het op 'Amélie'. De me lancholische sfeer die de film uitstraalt, de beelden van Pa rijs, de mooie manier van fil men. Ook de muziek is mooi. Als er goede muziek bij een film zit, trekt dat extra mijn aandacht. Is de muziek slecht, dan kan ik me daar aan erge ren." Beste kunstwerk? „Ook heel moeilijk. Ik heb niet iets met één bepaald kunst werk. Ik ben wel gecharmeerd van beelden. Dan bedoel ik geen beeldhouwwerken, maar foto's. Fotograferen vind ik een mooie manier van kunst maken. Je probeert een werke lijkheid weer te geven, in één beeld, een werkelijkheid die raakt. Anton Corbijn is iemand die mooie foto's maakt, van artiesten. Hij kan iemand op zo'n manier neerzetten dat je echt de ware persoon ziet en niet de artiest. Popsterren zo als ze echt zijn. Nog indruk wekkender zijn foto's uit oor logsgebieden. Eén beeld kan je laten zien hoe erg de situatie tekst: Herman Joustra foto: Hielco Kuipers Actrice Audrey Tautou in 'Amélie'. Foto: AP/Bruno Calvo den haag/gpd - Misdaadauteur René Appel heeft dit jaar zijn tiende nominatie binnengesleept voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Ditmaal dingt Appel, die de Strop eerder won in 1991 en 2001, mee met de roman 'Loverboy'. Appel moet het opnemen tegen Chris Rippen (Eeuwige Stranden), debutante Johanna Spaey (Dood van een soldaat), Esther Verhoef (Onder druk) en Simon de Waal (Cop vs Killer). Het is de derde nominatie voor Rippen, die de prijs in 1992 won. Esther Verhoef ziet zich voor de twee de maal op de shortlist geplaatst. Dit jaar zijn er 65 titels door de uitgevers ingestuurd voor de Gouden Strop. De vijf kanshebbers werden gisteravond bekend gemaakt in de TV Show van Ivo Niehe. De uitrei king van de achttiende Gouden Strop is zondag avond 5 juni, eveneens in de TV Show. Juryvoor zitter Sonja Barend zal dan aan de winnaar een cheque van tienduizend euro en een sculptuur overhandigen. Bovendien zal het Nederlands Li terair Productie- en Vertalingen Fonds de win naar proberen te promoten in het buitenland. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Eiland' van Orkater. Concept Ria Marks en Titus Tiel Groenestege. Eindregie: Ko van den Bosch. Muziek: Michel Banabila. Gezien: 24/5, Alkmaar. Te zien: vanavond, Leidse Schouwburg. Orkater, dat is toch die groep van de broers Van Warmerdam die muziektheatervoorstellin gen maakt met veel humor, ge voel voor literatuur en een licht surrealistische inslag? Dat is een beetje waar. Inmiddels heeft Orkater verschillende 'kernen' die voorstellingen ma ken die behoorlijk kunnen ver schillen van uitgangspunt. De kem die 'Eiland' maakte is de zelfde die eerder het mooie drieluik Valse wals', 'Bankstel', 'Zucht' maakte: Ria Marks en Titus Tiel Groenestege. Ze kiezen nu nog sterker voor associatief bewegingstheater, en hebben daar een mooie in ternationale verzameling jonge en meer ervaren acteurs, mi- mespelers, dansers en theater makers voor uitgenodigd. Jo- chem Stavenuiter van Bambie bijvoorbeeld, en Leela May Stokholm, Carola Bartschiger en Fabién Santarciel de la Quintana. Ze hebben met el kaar gemeen dat ze in Neder land studeren of studeerden: de meeste aan de Amsterdamse mimeopleiding. Daar zitten ze duidelijk niet stil: de ideeën in 'Eiland' buitelen over elkaar heen. Het uitgangspunt is het plein als eiland in de stad. Ooit ont worpen en ingericht door plan ners en architecten, maar inge vuld en bepaald door de ge bruikers. Daar gaat het om: de menselijke activiteit. Overste ken, op een bankje zitten, lastig vallen, hoereren, flaneren, fiet sen, roven, moorden, zoenen, het vuilnis buiten zetten, touw tje springen, drinken, rondhan gen, relaties aanknopen. Van dat soort meer of minder alle daagse acties maken Marks, Tiel Groenestege en hun jonge re collega's een rijkgeschakeer de voorstelling die snel van sfeer en kleur verschiet. Belang rijk daarbij zijn het decor van architect Jord den HMlander (een wand van een betonnen gebouw met een inventieve knik en verrassende mogelijk heden) en de geluidsband van componist Michel Banabila. En we hoeven ons ook geen zorgen te maken dat het te gewoon wordt, met Ko van den Bosch (Alex d'Electrique) als eindre- gisseur. De makers hebben allemaal hun eigen, intrigerende inbreng en bewegingsidioom. Ze blijven nooit lang hangen in een idee, maar schakelen snel naar een volgende situatie. Andere gezel schappen zouden met dit ma teriaal minstens vijf voorstellin gen vooruit kunnen. Opletten dus, want er gebeurt heel veel tegelijk. En niet te veel naden ken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 27