John de Mol koopt Radio 538 MEDIA De vergeten voorwedstrijd in de Heizei Leerzame peuter-tv in Zandkasteel 'Soapie' Koblenko als verkiezingswaarnemer NOS niet verrast doe kijkcijfers songfestivi n Libelle begint radiostation Omroepen naar Prix Italia De omroep van de toekomst 'Omroepen zijn parkeerplaatsen waar je bijtankt' BBC-staking treft veel programma op radio en Weekend 3FM wordt anders Hilversum - Het publieke radio station 3FM krijgt vanaf sep tember een nieuwe weekend programmering. Dat zei zen dercoördinator Florent Luyckx in een interview met Radio.NL. Het weekend wordt straks gro tendeels horizontaal gepro grammeerd. Op dit moment is alleen SPAM op zowel zaterdag als zondag te horen. Het is nog onduidelijk of de presentator van dat programma, acteur Egert-Ian Weeber, mag blijven. Ook de rest van de programme ring is nog niet rond. De be langrijkste omroepen in het weekend van 3FM, de TROS en BNN, overleggen over de in houd van de programma's. dinsdag 24 mei 2005 hilversum/gpd - John de Mol heeft zijn ambitie om razendsnel een grote speler op de Neder landse radio- en tv-markt te worden gisteren kracht bijgezet met de aanschaf van het succes volle radiostation Radio 538. Om dat mogelijk te maken, heeft hij het veel kleinere Noordzee FM verkocht aan De Persgroep uit België, eveneens eigenaar van Het Parool. Radio door Martijn Kamans kiev/anp - Actrice Victoria Ko- blenko, nog eventjes te zien als Isabella in de soap Goede Tij den Slechte Tijden (GTST), heeft zich bij het ministerie van buitenlandse zaken opgegeven als verkiezingswaarnemer. De van oorsprong Oekraïense ac trice (24) studeert politicologie en Ruslandkunde, en hoopt via de vrijwillige baan als waarne mer haar kennis te verbreden. Dat vertelde ze afgelopen week einde in Kiev, waar ze was in verband met het Eurovisie Songfestival. ,,Ik denk dat ik wegens mijn talenkennis vooral uitgezonden kan worden naar voormalige Oostbloklanden. Maar als ze me in Gambia wil len hebben, dan ga ik met alle liefde ook daarheen." Koblenko is zeer geïnteresseerd in het verloop van verkiezingen. Om die reden wil ze de Oranjerevo lutie van december in haar ge boorteland ook onderwerp ma ken van haar afstudeerscriptie. Koblenko heeft haar laatste draaidag bij GTST er al opzit ten, maar geeft haar acteer- loopbaan niet op. Wel komt die wegens haar studie op een iets hoofddorp/anp - Het VTOU- wenblad Libelle begint een ei gen radiostation. Lezeressen kunnen vanaf vandaag via in ternet 24 uur per dag luisteren naar Libelle Radio, aldus een woordvoerder van het tijd schrift. „Het radiostation is geen verlengde van Libelle", zegt de woordvoerder. „Er wordt muziek gedraaid, om het uur is er een journaal, er zijn korte programma's en wat ca baret. Ook kunnen lezeressen er hun gevoelens kwijt, als ze verontwaardigd zijn over iets dat in de maatschappij is ge beurd of als ze iets juist heel leuk vinden." Libelle ziet dat haar doelgroep steeds multime- dialer wordt. „Veel vrouwen van 35 jaar en ouder zijn actief op internet. Dat zie je ook aan het gegeven dat in iets meer dan een jaar tijd het bezoekers aantal van onze website meer dan verdriedubbeld is. Hen wil len wij iets extra's bieden." Hilversum - De Publieke Om roep is met negen programma's aanwezig op het Italiaanse om- roepfestival Prix Italia, van 18 tot 24 september in Milaan. De televisie-inzendingen zijn De Kroon van de VPRO (drama), de NCRV-documentaire Villa Vluchteling, de dansfilm Em bracing Time van de NPS en Olieman van de KRO. De inge zonden radioprogramma's zijn de dramaproductie Radio Noord-Suriname (Human), de VPRO-documentaire Obade aan een Retirade, het Human- programma De Broncode (lo pende zaken) en het NPS-mu- ziekprogramma The Aching Hunger. De website Sketchma- ker van het Het Klokhuis (NPS) doet mee in de webcompetitie. KIJKCIJFERS Top 10 meest bekeken programma's 1. Studio Sport zo 1 NOS 2.603 2. Spoorloos KRO 2.581 3. Hart van Nederland SBS 6 2.352 4. Postcodeloterij milj.jacht TROS 2.270 5. Journaal (zo 20 u) NOS 2.234 6. Goede tijden slechte tijden RTL 4 2.210 7. Studio Sport zo 2 NOS 2.000 8. Familiecfiner EO 1.815 9. Sp. Lissabon-CSKA Moskou NOS 1.780 10. Die another day SBS 6 1.730 Top 10 meest bekeken kinderprogramma's 1. WinX club Nickelodeon 219 2. Totally spies! Jetix 184 3. Spongebob squarepants Nickelodeon 183 4. Fairly odd parents Nickelodeon 179 5. Lucky Luke Nickelodeon 154 6. Bende van vijf Jetix 140 7. Ernst, Bobbie en de rest Jetix 130 8. Jeugdjournaal NOS 125 9. What's with Andy? Jetix 117 10. Chris goes la Nickelodoen 113 Marktaandelen in Nederland 1 12,8 (12,8) +/- Nederland 2 17,5 (14,4) Nederland 3 6,4 (6,9) - RTL 4 17,5 (17,5) +/- RTL 5 3,9 (4,1) Yorin 6,7 (5,8) SBS 6 11,3 (11,5) NET 5 5,2 (6,1) Veronica 5,0 (5,0) +/- De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk en Luister- onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers x 1000. De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit kij kers van 3 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staan de markt aandelen van vorige week. 538 is het best beluisterde sta tion van Nederland. De eigena ren, het Amerikaanse Advent International en Lex Harding, wilden al enige tijd van hun aandelen af. Het is niet bekend hoeveel ze krijgen. Talpa is in Nederland eigenaar van Radio 10 Gold, in België be zit het concern 4FM en in De nemarken Radio 100FM. In Ne derland heeft het ook Noordzee FM. Aangezien het verboden is twee algemene zenders te be zitten, wordt dat station ver kocht aan De Persgroep. Die brengt het onder bij haar Vlaamse radiotak, waartoe ook Q-music behoort. Noordzee heeft een dure programmering, terwijl het marktaandeel slechts 4,7 procent is. Directeur Peter Bossaert van Q-music: „Voorlo pig laten we alles hetzelfde. We gaan praten en willen voor de zomer beslissen of we verande ringen aanbrengen." Erik de Zwart, directeur van Talpa Radio: „We willen op ra dio en televisie snel de grootste zijn. Bij tv kan dat vlot gaan, bij radio duurt dat langer. Noord zee FM ging goed, maar lang zaam. Vandaai- dat we 538 ge kocht hebben". Eerder verliet De Zwart 538 juist om De Mols radiobedrijf op te zetten. De verkoop laat zien dat de ra- diomarkt onrustig is. Oorzaak is volgens Bossaert dat er in 2003 te veel geld is betaald voor de FM frequenties. Zo legde De Mol 80 miljoen neer voor de frequentie voor Noordzee en werd 57 miljoen betaald voor die van 538. Bossaert: „Het kan niet dat iedereen geld gaat ver dienen. De markt is ongezond. Wij verwachten met Noordzee de eerste jaren verlies te draai en. Dit is een investering op de lange termijn." lager pitje te staan. Deze zomer gaat ze samen met onder ande ren Terence Schreurs de hor rorproductie Dood-eind opne men. Die film verhaalt over een aantal vrienden die moeten schuilen in een huis, waarna de een na de ander wordt ver moord. Nu ze is gestopt met haar soap werkzaamheden, wil ze zich op breed gaan ontwikkelen. Zo heeft ze haar zinnen gezet op een loopbaan als presentatrice. „Ik besef terdege dat ik nog veel ervaring moet opdoen, en dat ik dus niet meteen als host van een grote talkshow aan de gang kan. Het liefst zou ik een pro gramma a la B&W maken of Ba rend Van Dorp in hun goede dagen, maar dan moet ik eerst meer leren en het soapimago van me afschudden. Ik weet dat ik bijvoorbeeld voor de Vara nog niet rijp genoeg ben." De komende periode gaat ze ook gebruiken om te kijken of ze de politiek in wil. „Ik wil een bijdrage leveren aan het maat schappelijk debat en denk ook dat ik wat te zeggen heb. Ik heb linkse standpunten, maar kan geen partij vinden waar ik voor 100 procent achter sta." Sassa, Koning Koos en Toto, de drie personages uit Het Zandkasteel. Foto: GPD/Teleac Hilversum - „Dit is onze achterkant, daar zitten onze billen, die gaan heen en weer wanneer we dat maar willen." Maak kennis met Koning Koos, Sassa en Toto, de drie personages uit het nieuwe peuterprogram ma Het Zandkasteel van PeuterTV. De drie levensgrote poppen hebben knalrood haar, grote neuzen en wonen met hond Finnie in een kasteel op het strand. Het Zandkasteel is een tv-serie voor peu ters van Nederlandse bodem en als het aan PeuterTV, onderdeel van SchoolTV, ligt, een nieuwe stap in de voorschoolse educa tie van kinderen. Men richt zich namelijk primair op peuterspeelzalen en kinderdag verblijven, waar tv-ldjken een onderdeel van de dag moet worden. „We willen het gebruik van PeuterTV in het kinderdagver blijf stimuleren", legt Zandkasteel-redac teur Anja van der Voort uit. „Er is ook een handleiding bij het programma en een site voor de opvoeders. Zo kunnen we ze tips en suggesties geven." Peuters stimuleren televisie te kijken, dat kan niet overal op een warm welkom reke nen. Jonge kinderen moeten juist spelen, niet passief voor de buis hangen. „We snappen die kritiek natuurlijk", aldus Van der Voort. „Maar we willen juist duidelijk maken dat televisie ook heel positief kan werken voor de educatie van kinderen. Een kort moment televisie kijken kan een aan vulling zijn, bijvoorbeeld bij het leren van woorden. Als je een peuter het woord vlieg tuig wil leren, heb je niet altijd een vliegtuig om handen om te laten zien. PeuterTV kan dan helpen dingen te visualiseren." Bovendien is Het Zandkasteel niet bedoeld om de peuter een tijdje rustig te houden. „Deze serie is er juist om peuters aan te zetten tot activiteit en creativiteit. Kijken in groepsverband in de peuterspeelzaal leidt tot interactie tussen de kinderen", legt Van der Voort uit. De educatieve omroep PeuterTV begon en kele jaren geleden met het uitzenden van Britse peuterprogramma's als de Tweenies en de Teletubbies. Vooral deze laatste serie kon op flink wat kritiek rekenen: boze ou ders meenden dat de paarse Tinky Winky homofiel Was en Bart de Graaff maakte dankbaar gebruik van de hype voor zijn persiflage Teringtubbies. Maar ondanks al dat commentaar bleken de series mateloos populair onder peuters. Belangrijker, ze staken er zelfs wat van op. Uit Brits onder zoek bleek dat het simpele, repetitieve taal gebruik van de Teletubbies uitstekend ge schikt was om de taalvaardigheid bij kinde ren te bevorderen. Ook aan de basis van Het Zandkasteel ligt grootschalig onderzoek ten grondslag. Van der Voort: „We kijken hoe kinderen reage ren op tv-programma's. We hebben een groot aantal kinderdagverblijven gepolst naar hun gebruik van de tv en wat hun wensen zijn op dat gebied. Tijdens en na de serie houden we ook goed in de gaten hoe Het Zandkasteel wordt ontvangen en hoeveel het gebruikt is." Naast het succes van de Tweenies en de Teletubbies is er nu dus ook een Nederlandse serie voor de jon ge kijkertjes.Aan de Britse series moet nog veel worden gedaan voor ze hier kunnen worden uitgezonden. Een programma dat we zelf maken kunnen we daarbij heel makkelijk aan de situatie hier kunnen aan passen. Zo kunnen we afleveringen maken over typisch Nederlandse onderwerpen, zoals Sinterklaas." Het Zandkasteel wordt vier keer per week uitgezonden, op maandag, woensdag, vrij dag en zaterdag, om tien uur 's ochtends. Op maandag is steeds een nieuwe afleve ring die op de andere dagen wordt her haald. Bij de serie hoort de website www- .peutertv.nl, waarop onder meer informatie over de programma's, een column van de projectmanager van PeuterTV en een fo rum. Daarnaast is er een handleiding met aansluitende activiteiten te bestellen. door Ruth van Beek Het Zandkasteel, morgen op Nederland 3, 10.00 Hoe ziet de publieke omroep van de toekomst er uit? Die vraj stellen we hier aan bekende en minder bekende Nederlander allemaal iets met de omroep hebben of hadden. Vandaag: Lei en, eindredacteur van Kruispunt (RKK). „Ik maak programma's die te maken hebben met kerk en samenleving, maar vooral ook met bezieling. En als ik naar de toekomst kijk, denk ik dat we ongelooflijk veel bezieling nodig gaan hebben. We leven in een pragmatische samenle ving, die steeds verder frag menteert. Alles wordt zakelij ker, en mensen hebben het gevoel dat ze geen controle meer hebben over hun be staan. Daarom vind ik dat juist de publieke omroep mensen bijeen moet brengen, en hen een visioen moet ge ven. Geen religieus visioen, maar een verhaal dat hen sa menbindt. Want zonder zulke verhalen kunnen we niet. We hebben elkaar nodig. Dat heeft niets te maken met de verzuiling. Die ligt al lang achter ons. Ik kijk juist voor uit, en in de toekomst kan de publieke omroep van on schatbare waarde zijn. Ze kan mensen daadwerkelijk bijeen brengen, en niet alleen als ze voor dat kast je zitten. Want welke instru menten heb ben we daar nou nog voor, nu alle vereni gingen af brokkelen en de samenhang in de samenleving razendsnel verdwijnt? Dan moet je zuinig zijn op de instrumenten die we nog wél hebben, en de pu blieke omroep is er daar één van. Ik maak me grote zorgen om wat ons straks nog samen bindt, en daarom vind ik dat we een tegenbeweging moe ten vormen tegen alles wat de alomtegenwoordige markt ons dicteert. Maar dat moet je dan wel doen met een verhaal waar je in gelóóft. De publieke omroep heeft alles in handen om dat mogelijk te maken. Op themakanalen, maar ook ge woon op Nederland 1, 2 en 3. Mensen blijven in mijn visie namelijk ook gezamenlijk tv beleven, alle nieuwe technie ken ten spijt. Dat heeft toch te Leo Fijen Foto KRO maken met het idee dat d p gen pas waar zijn als je ze men beleeft, als je een tiji ke gemeenschap bent. Df blieke omroep kan die bii ding brengen, met infom p, en cultuur, maar ook met amusement. Ik vergelijk de omroepen met parkeerplaatsen lang snelweg van het leven: da kun je bijtanken, even rus men en weer oriëntatie k gen. Maar om te kunnen 1 ken heb je wél een bron dig, en bron is club, d achterl Ik vind we het Nederl 1 doen, zónder voetbal of a re grote evenementen, ho er voor mij wat minder ei n, en iets meer richtinggevii ur zou mogen zijn. Maar dat geldt ook voor 2 en 3. Ik b eigenlijk voor drie versch 7. de manieren van richting I. ving. Ik maak me zorgen 1 de makkelijke opinies vai veronderstelde mediaspe listen in de Kamer hoor, heel makkelijk roepen da 4 maar eens van de omroep nr enigingen af moeten. Voo in moet het juist de andere Iir op: de omroepen moeten meer dan nu kleur beken en hun achterban zichtb: maken. Reageren? media@hdc.nl Patrick van den Hurk Hilversum/ANP - De NOS maakt zich vooralsnog geen- zorgen over de verminderde belang stelling voor de uitzending van het songfestival. De finale van het evenement trok zaterdag bijna 1,25 miljoen kijkers, aan zienlijk minder dan voorgaande jaren. „We hadden dit wel ver wacht", aldus een woordvoer ster van de NOS. „Het aantal kijkers hangt heel erg af van de deelname van Nederland. Nu Glennis Grace al was uitj keld in de halve finale toch minder spannend, het niet zo raar dat er mensen kijken." De N( vrijdag al weten de opz[jf het Nationaal Songfesti,. 2006 te wijzigen. NOS-dii Gerard Dielessen meldi volgend jaar de voorrond rs de afgelopen drie jaar 11. gingen aan de finale, geschrapt. breda - Slechts 23 minuten duurt de documentaire van Bredanaar Joost Seelen over het Heizeldrama (Ned. 3, Andere Tijden), maar hij is er niet min der aangrijpend om. De voet balramp, twintig jaar geleden in Brussel, wordt bekeken door de ogen van toen 12-jarige voet baltalentjes uit België, die de match van hun leven mochten spelen, de voorwedstrijd van Li- verpool-Juventus. Maar nadat een van hen ge scoord had, brak op de tribune de hel los. Vreemd genoeg is het een nog niet eerder opgetekend verhaal. Door puur toeval kwam het bo vendrijven. De Nederlandse scenario-schrijver Hans de Jon ge raakte in een café in Antwer pen aan de praat met Jorgen Cassier, binnenkort artistiek lei der van het Zuidpool theater in Antwerpen, maar ooit een geta lenteerd voetballertje. Hij werd destijds met nog ruim twintig leeftijdgenoten door de Belgi sche voetbalbond (KBVB) uitge nodigd voor 'een training der Jongeren in besloten kring'. Die 'besloten kring' bleek het Hei- zelstadion te zijn, de 'training' een voorwedstrijd van de Euro- pa-Cup-finale. De Jonge vertelde het verhaal door aan de Belgische produ cent Ignace Collin. Samen vroe gen ze aan Joost Seelen of hij een documentaire wilde maken over dit onderwerp. Seelen was enthousiast, maar op internet kon hij geen regel vinden over die voorwedstrijd. „Is dat verhaal wel waar, hou den die lui me niet voor de gek, dacht ik", geeft hij nu toe. Bij de KBVB wilde men aanvanke lijk ook niet geloven dat die De nietsvermoedende spelertjes komen het veld in de Heizei op voor de voorwedstrijd. Foto: GPD/PR wedstrijd op dat moment had plaatsgevonden. Pas nadat pro ducent Collin de uitnodiging voor 'de training der Jongeren' toonde, gingen ze overstag. Seelen: „Uiteindelijk hebben mensen van de bond ons wel geholpen om die jongens op te sporen." Collin vond 25 spelers van wel eer. Seelen had met tien van hen een voorgesprek, van wie er uiteindelijk vier in de uitzen ding aan het woord komen, Jor gen Cassier, Serge Sadzo, David Beelen en Robbie Rijckx. Mooi aan de documentaire is dat de vier verschillende emoties to nen. Joost Seelen: „Het was heel goed te merken dat bij die jongens iets zat opgepropt dat er uit moest komen. Er is nooit meer over gesproken." 'Het was een prachtige dag, een prachtige dag'. Zo begint Serge Sadzo zijn verhaal. De teams waren verdeeld in rood (het thuistenue van de Rode Dui vels) en wit (het uittenue). De Liverpool-aanhang moedigde 'the reds' aan, de tifosi gingen achter wit staan. Rood was ster ker en kwam voor met 3-0. Li verpool vierde feest. Toen kwam het moment van wit-speler Jorgen Cassier. Hij nam een voorzet vanaf de 'balk lijn' (zestienmeterlijn) op zijn slof en zag de bal net naast de paal binnenzoeven, 3-1. Jorgen voelde dat 'er van binnen iets bij hem ontplofte'. Niet alleen bij hem, op de tribunes was het de beurt aan de Turijnse fans om uit hun dak te gaan. Een deel van hen belandde in het neutrale vak Z. De Liver pool-fans in vak Y voelden zich geprovoceerd en bestormden om twee minuten voor half acht het nauwelijks bescherm de vak Z. De politie voerde charges uit, maar vergeefs. Ter wijl de jongens doorvoetbal den, escaleerde de zaak. De vele Italianen in Z probeerden in paniek te vluchten, een zijmuur van het gammele stadion stort te in, Italianen werden verplet terd tegen de dranghekken of vertrapt door de meute. De vier spelertjes van toen ver tellen wat ze vanaf het veld za gen gebeuren, hoe plotseling gevluchte supporters het ter rein opkwamen. De wedstrijd werd gestaakt en de spelertjes naar de kleedkamer gevoerd, waarvan de deur op slot ging. De trainer vertelde dat er 'wat relletjes en wat gewonden' wa ren, maar even later werden in lakens gewikkelde lijken hun kleedkamer ingegooid. Heel omzichtig, met het ver zoek de handen voor de ogen te houden, mochten ze na verloop van tijd naar buiten, naar hun ouders die in vak T.C. zaten te wachten. Met hun 'korte been tjes', de voetbalschoenen nog aan, struikelden ze letterlijk over de slachtoffers. Joost Seelen: „Wat opvalt bij de verhalen van de vier is dat ze op dat moment allemaal anders reageerden. Jorgen is meteen vertrokken met zijn ouders, Da vid is met zijn familie echt ge vlucht en Serge heeft de wed strijd in het stadion gewoon uitgekeken." Ondanks dat ze destijds aan hun lot zijn overgelaten, zeggen de jongens geen trauma aan de wedstrijd overgehouden te heb ben. Behalve misschien Jorgen Cassier. Al zegt hij zich door 'zoiets kleins' niet verantwoor delijk te voelen voor 'zo'n grote gevolgen'. Jacques Hendriks Andere Tijden: het Heizeldrama, vanavond op Nederland 3 bij de NPS, 20.45 uur londen/gpd - Een grootsi B 24-uurs staking noopte >i't se omroep BBC gisteren ai schrappen van vele radio programma's. Duizendei i nalisten en technici legdi li werk neer uit protest plannen van directeur Thompson om binnen d .i 3780 banen (20 procent werknemersbestand) te sjjff| pen. Thompson acht de ontslagen nodig omdat c geld moet worden gepo ul technologie en betere pri ma's. De BBC-baas wil 5 joen euro besparen, w; hij de regering wil ove dat de BBC efficiënt gei en een nieuwe uitzendvf ning verdient. Leiders van de journalist j" bond NUJ en technisch bonden Amicus en Beet men de ontslagen 'mee loos' en menen dat ze stelbare schade zullen to gen aan een 'nationaal tuut' als de BBC. Ze h met deze grootste BBC- ooit te bereiken dat l'F scherm op zwart zou gaai een complete radiostill j J optreden. Zo'n 11.000 27.000 BBC-werknemei P reldwijd legden hun wed Bekende nieuwsprogra 0[ als Today (radio) en Bi nc News (televisie) sneuvelt °r werden vervangen door opgenomen nieuwsitei herhalingen van muziek- filmprogramma's. In d()F dag kwam Business Lun te liggen, in de avond vei actualiteitenrubriek Newfe< ■W

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16