REGIO 'Religie is als een placebopilletje' Vezels Theoloog Harry Kuitert (80) presenteert zijn nieuwste boek: 'Hetzelfde anders zien' MAANDAG 23 171 Nederland leeft ongezond. Meer dan 60 procent van de bevolking beweegt niet genoeg. Ook is het slecht gesteld met het Hollandse voedingspatroon. Het merendeel van de burgers eet zichzelf dik en ziek. De overheid investeert fors in de strijd tegen het onge zonde leefpatroon. Journaliste Nancy Ubert probeert haar leven te beteren en doet daarvan wekelijks verslag. Vezels, denk ik. Vezels! „We hebbep vezels nodig", zeg ik tegen dochter Roxanne die voor de gezelligheid is meege fietst naar de supermarkt. Terwijl we met het karretje door de buurtsuper zigzag gen, vertel ik haar wat ik de afgelopen week heb geleerd en wat ik eigenlijk ook al wist. „Eet minimaal twee stukken fruit per dag. En een half pond groente, Rox. Samen met volkoren graanproducten en aardappelen gun je jezelf daarmee een rijke dosering vezels." Roxanne heeft waarschijnlijk iets van me nodig, want ze doet net alsof ze hevig is geïn teresseerd in mijn lezing. „Ve zels zijn hartstikke goed voor je. Wist je dat vezels ervoor zorgen dat je minder risico loopt op het ontstaan van be paalde kankers? En als je ge noeg drinkt heb je, als je vol doende vezels binnenkrijgt, ook meteen een goede stoel gang. Af en toe hoor ik jou klagen dat je zo moeilijk kan poepen." „Doe normaal", sist Rox. „Over dat soort dingen praat je toch niet als je in de super markt loopt. Ik schaam me rot." „Bovendien geven vezels je het gevoel datje verzadigd bent. Jij moppert toch wel eens dat je de hele dag door honger hebt?", blijf ik onver stoorbaar mijn les vezelleer oplepelen. „En dan hebben vezels ook nog een gunstige invloed op je cholesterolge halte. Weet je wat dat is, cho lesterolgehalte?" „Mah-ham", bitst Rox. „Hou nou op. Anders doe je verder maar alleen de boodschap pen." We worden ruw gestoord. Plotseling ram ik met mijn karretje een ander winkelwa gentje. Dat blijkt de kar van mijn coach van de sport school te zijn. „Zo", reageert Edwin, „nu kan ik meteen eens kijken of je echt je leven aan het beteren bent. Eens kijken wat er allemaal in je karretje ligt." Vliegensvlug scan ik mijn buit. Het valt mee. Veel groenten, een zak appels, twee oogmeloenen en vruchtenzuiveldrank zonder vet en suiker. Plus een pak dubbelvla. (Die vla is voor de kinderen, maar dat gelooft Edwin vast niet.) Gelukkig geen repen, zakjes of pakjes van een één of ander magisch dieet dal normale voedings gewoonten moet vervangen. Niet dat Edwin mijn wagentje echt gaat inspecteren. Hij plaagt me gewoon graag. Ik kan hem niet terugpakken. Dat zijn kar op twee paprika's na nog helemaal leeg is, had ik direct bij de botsing al ge zien. (Ik heb de idiote gewoonte dat ik altijd bij andere mensen in de winkelwagen kijk. Zie ik zakken snoep, zakken patat, flessen gezoete frisdrank en pakken koek terwijl mijn wa gen is volgeladen met volko ren producten, groenten en fruit, dan ben ik trots op me zelf. Is de kar van mijn tegen stander echter 'gezonder' ge vuld dan die van mij, dan overspoelt me een gevoel van frustratie en jaloezie.) Stiekem pissig dat ik Edwin niet met repen chocolade heb kunnen betrappen, shop ik verder met Rox. „Wil je nu weer eens een zak drop ko pen", smeekt ze. „Je hebt echt al weken geen snoep meer ge kocht. Ik ben een puber. Ik moet mijn problemen af en toe kunnen weg-eten. Dat doen al mijn vriendinnen." Plots herinner ik me de tip die mijn moeder me vroeger al eens gaf en die ik deze week per e-mail van www.mijnleef- stijl.nl ook weer kreeg: 'Maak voordat u boodschappen gaat doen een boodschappenlijst en koop alleen deze produc ten. Doe uw inkopen na het eten. U zult dan minder in de verleiding komen om vette en calorierijke producten te ko pen'. „Drop staat niet op de lijst", probeer ik. „Welke lijst? Mam, je hebt geen lijst bij je. Ik wil drop. Eén keertje maar. Een kind heeft recht op snoep. En pubers helemaal." Ik ga over stag. „Maar stop die zak wel onder de appels, want ik wil niet dat Edwin ziet dat ik drop koop. En als we thuis zijn doe je op internet eerst de vezel test. Als blijkt dat je genoeg vezels binnenkrijgt, mag je die zak drop hebben." Vol ongeloof kijkt Roxanne me aan. „Dit meen je niet! Dat heb ik weer... een moeder bij wie alle vezels naar het hoofd zijn gestegen." Nancy Ubert Reageren? n.ubert@hdc.nl. Ook de vezeltest doen? www.eettest.nl VRAAG Kauwen teisteren de 'binnenstad' van Oegstgeest. Vooral kim met eten in hun nabijheid moeten oppassen voor de kraai-loc die zich schrikbare 'Je kunt die kauwen de kinderhapjes t< toch niet afschieten?' van der'bent.'w en voorzitter van d gelclub Katwijk. En uitgesproken fan van de zwarte vogel. En daarna drukt hij zijn snavel in de boterham van een p „Ja, maar wat moet je dan? Je kunt kauwen toch niet afschil Mensen kunnen tegenwoordig zo weinig meer hebben van Het is toch triest dat ze soms zelfs nesten weghalen." Een advies voor de mensen in Oegstgeest? „Toch maar voorzichtig zijn met etende kinderen. En voora j passen voor de ogen, want kraaiachtigen zijn dol op glinste dingen." Kijkt u door het optreden van de kauwen in Oegstgeest nu 1 aan tegen de vogels? „Nee, de kauw behoort - met zijn onhebbelijkheden - nogi tot mijn favoriete vogelsoorten. Onder de meeste vogelaars trouwens niet populair, omdat hij andere vogels dwarszit, 1 natuurlijk jammer dat een kauw net dat ene vogeltje heeft 0 ten. Maar bovenal vind ik de kauw een fascinerende vogelfa e tekst: Tim Brouwer de Koning foto: Hielco UIT DE ARCHIEVEN COLOFON Leidsch Dagblad Directie: T. Klein en H. de Wit E-mail: directie@hdcmedia.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. De openingstijden van de receptie zijn: Maandag tot en met donderdag van 08.30-16.30 uur Vrijdag van 08.30 -12.30 uur Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten: overlijden, geboorte, jubilea en andere familieberichten, desgewenst met foto en/of afbeelding, via www.hdcmedia.nl of per e-mail: familieberichten@nhd.hdc.nl. Indien geen e-mail: fax 072-5196696, tel. 072- 5196699. ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t.. Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-5 ''S0 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800 -1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (K worden verzonden geldt een toeslaï aan portokosten per verschijndag 38 Voor zaterdagabonnementen geldt jg zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging;.0800-1711 (gratis) q Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr 07.30-17.00 uur; za: 08.0: (als op zaterdag voor 12.00 uur woiï wordt de krant dezelfde dag nabe» P' tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvi krant op maandag.) OPZEGGEN Opzeggen van abonnementen: uitsl schriftelijk, uiterlijk één maand vo<n 11 de abonnementsperiode, ta.v. afdei g lezersservice, postbus 2,1800 AA A!i Voor leveringsvoorwaarden abonne www.leidschdagblad.nl of KvK-nurr 37014187. AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankred aanzien van (de inhoud van) deze u d< worden uitdrukkelijk voorbehouden ie rechten berusten bij HDC Uitgeverij y c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken w f beeldende kunstenaars aangesloten ft CISAC-organisatie zijn geregeld mei Q Beeldrecht te Amstelveen. ANNO 1955, Maandag 23 Mei LEIDEN - Traditiegetrouw vierden de kinderen van de clubs va Leidsche Volkshuis Zaterdagmiddag het lentefeest. Het werdg den in de Stadsgehoorzaal. De weersomstandigheden lieten m< de kinderen in de openlucht dit feest, hun feest, te laten vierer lukkig laat de jeugd zich hun vreugde niet zo gauw vergallen. D heel wat meer voor nodig dan een koude, gure wind. Zij waren Stadsgehoorzaal niet minder blij om, dat de lente gekomen wa Al doken de mensen buiten diep in de kragen van hun jassen;I speelden de kinderen hun hartverwarmende spel, dat altijd we spreekt en blijft bekoren. Zij zongen en ze speelden van de zon herfst, de winter en van de lente., die begroet werd met wuiven pekruid. Rondom de Meiboom werd er vrolijk gedanst, de 'lenti voorop. 'Laat ons zingen van de zon en van alle jonge bloemen; jaar is zo vol van weelden, oh, niet öp te noemen.' Religie is bedacht door de mens om te bezweren wat hij niet de baas kan. Voor kerken blijft er toekomst wanneer ze bereid zijn op die religieuze oerbehoefte in te spelen. Zegt de theoloog Harry Kuitert in zijn nieuwste boek. 'Kan die man niet eens op houden?' Hij kent de verzuch ting. Harry Kuitert, al tiental len jaren een veelbesproken theoloog, van huis uit gerefor meerd, heeft in zijn regelma tig verschijnende en immer goed verkopende boeken steeds meer christelijke waar heden los- en dogma's achter zich gelaten. Drie jaar geleden was hij zo ver dat hij (in 'Voor een tijd een plaats van God') schreef: „God is een religieus misverstand." Kuitert is inmiddels tachtig. En nee, hij houdt niet op. „Ie mand heeft zijn laatste woord pas gesproken als hij dood is, en zolang ik dat niet ben, zet ik mijn tocht voort, in de hoop dat ik toch een keer zal tegenkomen wat ik zoek." En zo is er dan nu weer een nieuw boek, getiteld 'Hetzelf de anders zien'. De inhoud van het boek in één zinnetje? Kuitert: „Van verbeelding moet je geen waarheden maken." Dat is precies wat de kerken volgens hem hebben gedaan. Religie was volgens hem ooit heel zinvolle verbeelding. Vandaar dit boek. „Ik probeer bij te lichten, zodat mensen kun nen zien hoe het doolhof van het geloof in elkaar zit. En zelf de uitgang kunnen vinden, als ze eruit wülen." Met verbeelding, zet Kuitert uiteen, gaven verre voorou ders antwoord op religieuze oervragen naai" de zin van het leven. „Religie is mensen werk, van beneden, we heb ben haar zelfbedacht als in strument om te bezweren wat we niet de baas kunnen." Het is volgens hem misgegaan toen die verbeelding stolde en in de religies als absolute waarheden met eeuwigheids waarde werden vastgelegd. „Ze blokkeren de zoektocht, omdat ze hun voorstellingen niet meer los kunnen laten zonder zichzelf te verliezen." En: „Waarheden doen niets. Ze halen je niet van je plaats, ze zijn er alleen om ze er als geloofsverplichting op na te houden. Verbeelding laat ons hetzelfde anders zien, en dat werkt." Kuitert illustreert: „Denk aan een placebopilletje. Er zit niets in, er hoeft niets in te zitten en toch doet het wat het belooft: het werkt. Zo hoeft de hemel niet een echte hemel te zijn, het hiernamaals niet echt te bestaan, God niet een echt wezen te zijn, om toch betekenis te hebben. De verhalen spreken tot de ver beelding. Ze spréken, dat is wat ze doen als ze werken." Hij verwerpt het verwijt dat hij kerk en christendom wil afschrijven. Kuitert vindt dat gelovigen dat eerder zelf doen. „Wie de riedels van dogmatische gelovigen over God moet aanhoren, voor ra dio en televisie, is blij dat hij ervan verlost is, begrijpt hoe God kapot gemaakt is. En dus niet door de atheïsten, maar Theoloog Harry Kuitert: „Ik probeer bij te lichten, zodat mensen kunnen zien hoe het doolhof van het geloof in elkaar zit. En zelf de uitgang kunnen vinden, als ze eruit willen." Foto: GPD/Niels Westra door gelovigen." Met liefde loopt Kuitert wel met zijn boek 'de managers van het geloof voor de voe ten. Want geloof behoort iets te zijn waarover ieder kan en mag meepraten. „Een mens moet zich niet onderwerpen aan mensen die zichzelf tot handlangers van God hebben benoemd, al dan niet in apos tolische successie." Watje overhoudt als leerstel ligheden worden afgedankt? Een geloof dat weer hanteer baar wordt, zegt Kuitert. „Want verbeelding verplicht niet, verbeelding spreekt aan of doet dat niet. Herleid de re ligie tot wat ze van huis uit is geweest, zie haar als een pro duct van de verbeeldende mens, die geen ander wapen had om zich de chaos waaruit hij zelf is ontstaan van het lijf te houden, dan juist zijn ver beelding." Willen kerken geen sterfhui VÉT COOL ANNO 1980, vrijdag 23 mei LEIDERDORP - Leden van de Leiderdorpse raadscommissie vot nomische zaken tussen begeven zich de peilers waarop het ni winkelcentrum Winkelhof rust, tijdens een bezoek dat gister werd gebracht aan het buurgebouw van het gemeentehuis, li gustus moet het complex openen. Foto: archief Leidsch Dagbl Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertiend 0( plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op giroi 8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder vermeldi Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante bei de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijg) 3 binnen drie weken thuisgestuurd. zen worden, dan zullen ze volgens Kuitert een doorstart moeten maken door het mo nopolie op waarheden voor verbeelding in te ruilen. Doen ze dat, dan voorspelt Kuitert hen een toekomst die beter is dan het bestaan in de marge van nu. „De kerk mag zich uitputten in waar ze goed in is: in de religieuze verbeelding van mensen." De moderne mens moet vrij moedig kunnen shoppen en de kerken treden, zo ziet Kui tert het voor zich, als service verlenende providers met een even uiteenlopend als vrijblij vend aanbod. Kerken hebben volgens hem heel wat te bie den aan 'voorzieningen die deuren kunnen openen naar een royaler, vruchtbaarder en creatiever mens-zijn', zoals zielszorg, rituelen (zeker bij de overgang naar de dood) en een vluchtheuvel. De oude, vertrouwde kerk diensten vormen 'een niet te onderschatten vorm van dienstverlening aan een gene ratie die nog weet heeft van een christelijke traditie'. Al leen, dat houdt een keer op. „Nog een poosje heimwee- diensten en dan komt de laat ste die het licht uitdoet. Ik moet er niet aan denken! Het gemis zal groot zijn, maar geen ramp. De christelijke kerk is opgegaan in de cul tuur, ze heeft haar dienst ver richt, hopen we", verzucht en voorzegt Kuitert. Kerken kunnen de mensen weer zichzelf als de grote zin gever laten ontdekken. Met het bijbelse beeld van de mens als een tempel van de Geest is niets mis, zegt Kui tert. Alleen wil hij 'geest' met een kleine letter schrijven en 'de' ervoor weglaten. „Het doet te veel denken aan een wezen dat rondwaart en bezit kan nemen van mensen. Geest is niet een wezen." „In de tempel huist niet een god of God, ook geen vonkje of splintertje god, binnen huist helemaal niets. Tempel kunnen we hem noemen, omdat hij behuizing is van het wonder. Niet zelf het wonder, maar de plek waar we het te genkomen. Verder kunnen niet gaan zonder het wonder weer te verraden." Waar de geest blijft na het sterven? Een typisch Kuiteri- aans antwoord: „Geest vinden we terug in haar product, de cultuur waarin we leven, de wereld van betekenis waaraan we deelnemen. Bescheiden deelnemen, niet meer dan dat." 'Is that all there is?' „Ja, wat moet er meer zijn? Een geluk kig leven, zolang we er zijn? Zeker. Zorg daarvoor, voor je zelf en voor anderen. Als wij dat niet zelf doen, ervoor zor gen, als we niet anderen daar in bijstaan, dan gebeurt er niets. Wij hebben geen plaats vervangers, er is niemand die het van ons overneemt, niet het verlenen van betekenis en niet het passen op elkaar. Doodgaan kunnen we niet veranderen. Als iemand te vroeg dood gaat, heeft hij wat gemist, een groot stuk gemist. Dat is niet te verhelpen, we kunnen alleen zorgen dat zo iemand het goed had gedu rende dat tijdje dat hij bij ons wasAldus Kuitert. Wim Schrijver Wat vindt u van het gedrag van de kauwen rond winkelce Lange Voort in Oegstgeest? „Het klinkt uitzonderlijk, al lijkt het mij een lokaal probleen hoor er vooral van op dat een groep kauwen de mensen scl aanjaagt. Van een enkele tamme kauw zou ik me kunnen vt len dat hij het eten van een kind afpakt. Zo'n vogel was alsl gewend om voedsel te krijgen en denkt natuurlijk: hé, eten, voor mij. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een gi groep tamme ka WmmÊÊUÊm® heeft losgelaten. |B|pjjPs& dat is geen verkl; Wat doet een ka normaal? „Een kauw is pie niet schuw. Hij het gezellig bij d sen en nestelt zit soms in een schi steen. Voor andf gels is een kauw leuk, want hij isi renrover. Hij heeft ook zijn vieze kanten, want een kauw stc ook op paardenmest en hondenuitwerpselen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 8