yDoet u me deze keer maar de bestseller KUNST CULTUUR Zeven thrillerschrijvers over hun vak r Kuijt - In juni krijgt de :er alle aandacht In de ran het Spannende Boek 1 lezer een boekje van IrRené Appel cadeau en it toeziend oog van Ivo ordt in zijn TV Show de IStrop uitgereikt. Zeven idse thrillerauteurs la- l licht schijnen over de ie van de misdaadroman, jVinci Code', of een thriller jan zijn en waarom al- (irijven leuker is. „Het is e whisky, daar moet lof water bij." ud i verschillen. Vraag ze- rijvers van spannende naar een goede thriller iecent hebben gelezen en Uil zeven uiteenlopende irden. René Appel vindt j Blowdown' van George Jos een absolute aanra- tflij tannend, ontroerend en i'illi jgerend beeld gevend *de ekse immigranten in het em a van vlak na de Tweede I aorlog." Saskia Noort 'De Verkoper' van Jo- Connor een briljant ant - eveneens - span- r te iaar ook ontroerend, h hier en daar. Chris s b( komt met 'Tokio Cen- in Martin Cruz Smith, ^eipharles den Tex een lans oor 'Pattern Recogni- n William Gibson: „Een typ met een klein vleugje tste goede die ik las was H luw' van Alan Glynn", be her Verhoef. „Het gaat 'ij1 man die onder invloed Ziismartdrug in één nacht 11 d boek schrijft. Geef mij pilletje." Simon de 5 met veel genoegen n van Riga' van de e bestsellerauteur Hen- PN1 ankell. Tomas Ross leest 't Jpiieuwe thrillers. „Niet mdat ik er inmiddels al v*en moet hebben gele- fdri iar ook omdat ik ze zelf juillkheb voldoende aan Vl |en fantasie. Omdat me g te verschijnen boek eni e Dag' een soortgelijk :ft als 'De Dag van de van Frederick Forsyth, at laatste weer voor de erli aal. En dan besef ik h' ns hoe ongeëvenaard ktoch nog steeds is." lennkele auteur noemt een ran vaderlandse bodem lehi ilute 'must'. Maar ze la va werk van hun collega's 0 s liggen. Noort las Ver ibuut 'Onrust', terwijl 1 to 'De eetclub' van Noort vo< nam. „Ik sloot aan in de Jt wsgierig geworden door lat belangstelling." Ross bn ach onlangs 'Hoeren- n Peter de Zwaan aan. or len van de weinige Ne- Pet se auteurs die geen en- ide volgen en briljant is CP inages en dialogen. En, wil den als altijd, die ik lang de mocht ontdekken." cht (koos voor het recent sbf nen 'Eeuwige Stranden' d< ega Rippen, terwijl Ver eentje uit 1980 herlas: ïut' van Felix Thijssen. eek niets aan kracht te ingeboet." De Waal te zich in 'De Zesde iss' thriller over de -r t op Pim Fortuyn. „Soms V boeken nu eenmaal de :n om te rijpen", ant- 'ppel, die voor 'Play- is, een 'oudje' uit 1992 lementen dient een :fjjiisdaadroman te bevat - „In dit genre hecht ik n stijl, dwingende ng, diepte en overtui- 11 arakters dan aan ver- nde research." c Jeloofwaardigheid en nen op de eerste plaats, dus precies de manco's I eel Nederlandstalige 1111 „Een goede plot, een rhaal, een goede stijl en idee." ,Ik moet het gevoel dat ik een eerlijk boek research moet goed zit- n herhalingen en geen besef dat veel mensen e illers lezen vanwege de i maar als ik wil puzzelen 1 e Denksport wel." I: „Ik wil een combina- z karakters waar ik van ga e (en dat is iets wezenlijk lan dat het leuke perso- V) en een plot die mij eep houdt en niet voor- is." Spanning, verrassing, een interessante wer- i, invoelbare psycholo- itwikkeling van de per Rene Appel: „De Strop heb ik al twee keer gewonnen, dus doet u me Chris Rippen: „'De Da Vinci Code' is een zeer middelmatig geschre- deze keer maar de bestseller." Foto: GPD/Koen van Weel ven roman." Foto: GPD/Klaas Koppe sonages. En goed geschreven, natuurlijk, zonder pogingen tot mooischrijverij." Noort:„Alles is mogelijk, mits het gedreven op papier is gezet. Een goede schrijver weet ook het stelen van een potlood spannend en vooral invoelbaar te maken." Waarom bent u eigenlijk thril lers gaan schrijven? Ross: „Puur toeval, al denken mensen dat het komt omdat mijn vader bij de BVD zat. Maar de thriller is zo'n beetje nog de laatste tak van de ouderwets verhalende literatuur, begin- midden-einde, zonder de pre tenties en eigendunk die de zo geheten literaire auteurs ken merken." Den Tex: „Omdat ik, via mijn werk, indirect een goed plot ontdekte en een onbedwingba re zin kreeg het bijbehorende verhaal te schrijven." Verhoef: „Omdat ik het van me zelf moest. Een innerlijke drang dus." Appel: „Omdat ik onder meer geïnteresseerd raakte in het genre door het lezen van de psychologische thrillers van Ruth Rendell en Patricia Highs- mith. In feite ging ik de boeken schrijven die ik zelf graag las." Noort: „Omdat ik gefascineerd ben door de duistere kant van ons allen." Bestseller Zo'n twintig jaar geleden werd het Genootschap van Neder landstalige Misdaadauteurs op gericht en de Gouden Strop in het leven geroepen om de thril ler van vaderlandse bodem te promoten. Is dat gelukt? Noort (genomineerd voor de Strop in 2003 en 2004): „Nee." Den Tex (winnaar in 2002): „Ja, maar nog niet voldoende." Ross (winnaar in 1987,1996 en 2003): „Gedeeltelijk. Somber stemt immers dat de Neder landse thrillers gemiddeld geen exemplaar meer verkopen dan destijds. Even opvallend is dat schrijvers als Noort, maar ook de oude Baantjer vele malen beter verkopen zonder al te veel recensies of die Gouden Strop. De prijs is slechts mooi voor de auteur die hem wint - geld, naamsvermelding, een of twee herdrukken - maar hij 'jaagt niet aan'. Vorig jaar won Elvin Post hem, het leverde nauwe lijks iets op, tegelijkertijd kwam 'De Eetclub' uit... De Gouden Strop heeft zichzelf overleefd, hij was bedoeld als tijdelijk ini tiatief om aandacht te trekken. Je moet niet voortdurend rond jes om de kerk blijven fietsen, dan win je nooit de Tour." Appel (winnaar in 1991 en 2001): „Het kan - en moet - na tuurlijk nog altijd beter." Rippen (winnaar in 1992): „De grotere bekendheid van schrij vers en boeken had een aanzui gende werking op nieuwe au teurs. Maar de kopende lezer en het boekenvak gingen min der makkelijk mee. Het duurde ook even voordat de CPNB de misdaadliteratuur van eigen bodem royaal in de propagan da betrok." Verhoef (genomineerd in 2004): „Ik hou me niet bezig met ver koopcijfers en genootschappen. neugten van een bestseller, waar gaat de voorkeur naar uit? Den Tex: „De roem van de Strop is niet eeuwig en zonder inkomen kan ik niet schrijven. Het laatste dus." De Waal: „Met twee opgroeien de kinderen en een hypotheek kies ik toch maar voor Dan Brown-achtige verkoopcijfers, dank u." Appel: „De Strop heb ik al twee keer gewonnen, dus doet u me deze keer maar de bestseller." Noort: „De echte hoofdprijs is uiteindelijk toch de eerste plaats in de CPNB-toptien." Ross: „Dat is het nu juist. De eeuwige roem beperkt zich tot de enkelingen die die prijs ken nen. Het antwoord is dus niet moeilijk." Alleenheerser 'Literair' en 'thriller', gaat dat eigenlijk samen? Verhoef: „Ik zou niet weten waarom niet. De onderwaarde ring van thrillers wordt kunst matig in stand gehouden door vragen zoals deze." Den Tex: „Ja, reken maar. Lees The New York Trilogy van Paul Auster. Drie literaire varianten op het thrillerverhaal. Jaloers- makend mooi." De Waal: „Waarom niet? Is een prachtige zin in een thriller minder mooi dan een prachtige zin in 'literatuur'?" Appel: „Natuurlijk, ik probeer het met elk boek te bewijzen." Ross: „Welnee, al was het maar omdat 'literair' niet bestaat, want wat is dat? Een goede thriller is literatuur, want alles wat gedrukt is, is dat naar de letterlijke betekenis." Noort: „Ter verbetering van het imago en verhoging van de ver koopcijfers: waarom niet? Er worden genoeg romans litera tuur genoemd, die dit predikaat juist niet verdienen." Rippen: „Opeens schrijven heel veel auteurs blijkens de cover tekst literaire thrillers, zelfs de genen die zich tot voor kort fel tegen het fenomeen verzetten, terwijl er aan hun boeken niets veranderd is. Het begrip is in handen gevallen van de promo tie, waardoor het soms zelfs prijkt op boeken die noch in stijl, noch in psychologische ty pering en uitwerking, noch in gelaagdheid de kwalificatie rechtvaardigen. U begrijpt dat de aanduiding op mijn nieuwe roman ontbreekt. Toch is deze net zo literair of niet-literair als mijn vorige boeken." Duo's zijn hot. Tupla Mourits, de Gebroeders Wagenaar, Mimi Meester en Anna Berg zijn en kele van de nieuwe schrijvers duo's die in navolging van Nicci French thrillers hebben ge schreven. Waarom is solo schrijven toch leuker? De Waal: „Het is allebei leuk. Met Heuvel De Waal heb ik evenveel plezier als bij het al leen schrijven van scenario's of een boek. Het gaat erom of je lol hebt in het schrijven, punt." Noort: „Omdat je heerlijk al leenheerser over je plot en per sonages bent. En omdat ik denk dat het funest is voor je huwe lijk of vriendschap, op de lange termijn. Ik moet er niet aan denken dat een dierbare zich Esther Verhoef: „Ik hou me niet bezig met verkoopcijfers." Foto: GPD/Phil Nijhuis met mijn teksten gaat bemoei en." Ross: „Simpelweg, en ik kan het weten na Sjöwall en Ferdinan- dusse, omdat je geen conces sies hoeft te doen. Het is als met goede whisky, daar moet geen ijs of water bij." Verhoef: „Ik wil compromisloos schrijven. En het is al druk ge noeg in mijn hoofd zonder dat er iemand van buitenaf door heen zit te tetteren." U wilt een jarige echt te vriend houden, maar u kunt slechts kiezen tussen twee cadeaus: de nieuwe Baantjer of 'De Da Vinei Code'. Welk boek geeft u en waarom? De Waal: „'De Da Vinei Code', ervan uitgaande dat mijn vriend Baantjer al heeft." Den Tex: „Dan Browns boek is echt veel spannender dan De Cock. En ais hij het ruilen wil, dan is 'De Da \rinci Code' meer waard." Appel: „'De Da Vinei Code', hoewel half Nederland dat boek al in de kast heeft staan. De nieuwe Baantjer in ieder geval niet, want die is gelijk aan de oude Baantjer." Rippen: „Het zou de nieuwe Baantjer worden. Mijn jarige weet precies hoe ik dat bedoel en daarom blijven we vrienden. Bij 'De Da Vinei Code' zou hij toch in verwarring gebracht kunnen worden. Het boek heeft een niet-alledaags gegeven, ge tuigt van een indrukwekkende research en is bovenal een hy pe. Toch is het een zeer middel matig geschreven roman. Die uiteindelijke constatering zou onze vriendschap wel eens kunnen doen bekoelen." Verhoef: „Mijn vrienden lezen geen Baantjer of Dan Brown. Het laatste boek dat ik cadeau gaf aan een vriendin was 'Het boek van de penis'. Da's een leuke binnenkomer en je hebt meteen een interessant ge spreksonderwerp.' Simon de Waal: „Soms moetje boeken de tijd geven om te rijpen." Foto: GPD/Phil Nijhuis Saskia Noort: „Ik moet er niet aan denken dat een dierbare zich met mijn teksten gaat bemoeien." Foto: GPD/Harmen de Jong Charles den Tex: „De roem van de Strop is niet eeuwig." Foto: GPD/Koen van Weel Tomas Ross: „Ik heb voldoende aan mijn eigen fantasie." Foto: GPD/Cees Zorn Zolang ik me kan afsluiten van het idee dat mijn thrillers on derhevig zijn aan marktwerkin gen, blijf ik er lol in houden." De Wad: „Het is een goeie zet geweest tot het bekender wor den van het genre. Ik denk dat we in Nederland inmiddels kwalitatief absoluut niet onder doen voor buitenlandse au teurs. Maar kennelijk heerst nog steeds onder de Neder landse lezer het idee 'wat je van ver haalt, is lekker'." Als u zou moeten kiezen tussen de eeuwige roem van de Gou den Strop en de financiële ge

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 11