KUNST CULTUUR 'Het is fijn om in Kane te zijn' Rijksbouwmeester tegen sloop van Amerikaanse ambassade Agog goochelt met Radiohea m 'Raak me aa is verwacht toneeltoppi Werelderfgoedlij st zo lek als mand zaterdag 21 mei 2005 Sanne Wallis de Vries. Publiciteitsfoto Benefiet voor Studio ST&M Amsterdam - Huub van der Lubbe, Maarten van Roozen- daal, Paul de Munnik, Robert ten Brink en anderen staan 6 juni op het podium van De Kleine Komedie in Amsterdam voor de benefietvoorstelling 'Lieve, lieve mensen...' De op brengst komt ten goede aan de kleinkunstopleiding ST&M. Gastvrouw is Sanne Wallis de Vries die zich op deze avond laat inspireren door de moeder aller inzamelingsacties, Mies Bouwman. Studio ST&M is een particuliere kleinkunstoplei ding die dankzij dit benefiet de opleiding kan voortzetten. Star Wars al op internet los angeles - Luttele uren na de première stond de niepwe Star Wars-film 'The Revenge of Sith' al op internet. De film was te downloaden met BitTorrent, een populair programma waar mee computergebruikers be standen kunnen uitwisselen. Er kwam direct een waarschuwing vanuit Hollywood. In harde be woording liet de president van de Motion Picture Association of America weten dat piraten die de film verspreiden opge spoord en gepalet worden. Programma van Bospop compleet weert - Het programma voor Bospop is compleet na toezeg gingen van In Extremo, The Sheer, Last Supper, Action in DC, SQY Rocking Team en V- Male. In totaal staan 26 arties ten en bands zaterdag 2 en zon dag 3 juli in Weert op het podi um. Eerder kwamen al namen naar buiten als Joe Cocker, Ma- rillion, De Dijk, Iron Maiden en Within Temptation. Het is voor de 25ste keer dat het tweedaag se festival wordt gehouden. Oerolfestival vol met premières midsland - Het Oerolfestival op Terschelling staat tijdens de ko mende editie niet alleen in het teken van het thema 'Eindeloze Deining', maar ook van premiè res. Ruim dertig van de 55 op tredende theatergroepen ko men met splinternieuwe voor stellingen. De organisatoren presenteerden gisteren het vol ledige programma voor het fes tival dat van 10 tot en met 19 juni wordt gehouden. Behalve 55 theatergroepen staan tijdens het komende Oerol tientallen straattheatergezelschappen en bijna zestig bands op de plan ken. den haag/anp - Rijksbouwmeester Mels Crouwel en vier van zijn voor gangers zijn tegen de sloop van de Amerikaanse ambassade in Den Haag die in de jaren vijftig is ontworpen door de Hongaars-Amerikaanse archi tect Marcel Breuer. De Amerikanen blijven uiterlijk nog vijf jaar in het huidige ambassadege bouw zitten. Een nieuwe plek is nog volop punt van discussie. Maai- binnen het Haagse stadhuis gaan al stemmen op om na een verhuizing de huidige ambassade te slopen. Rijksbouwmeester Mels Crouwel, de belangrijkse adviseur van de regering op het gebied van architectuur en ste denbouw, roept op eerst een onder zoek te laten verrichten alvorens uit spraken te doen over afbraak. „Want het is wel een Breuer", aldus Crouwel. De in Hongarije geboren Marcel Breu er (1902-1981) was architect en meu belontwerper. Hij was een van de eer ste studenten van Bauhaus en had grote invloed op de moderne architec tuur. Hij ontwierp in Nederland ook het gebouw van de Bijenkorf in Rotter dam. Crouwels voorganger, de Maastrichtse architect Jo Coenen, noemt het „on denkbaar dat je zo'n juweel sloopt. Het is een prachtig uit natuursteen ge houwen sculptuur." Oud-rijksbouw meester Kees Rijnboutt vraagt even eens om bezinning. „Natuurlijk is het een gebouw van zijn tijd, maar uit die tijd is het wel een topwerk. Dan moet je je wel vijf maal-bedenken voordat je gaat slopen." Frans van Gooi, rijksbouwmeester in het begin van de jaren tachtig: „Als ze mij voor het vuurpeloton zetten, zou ik roepen: niet slopen!". Wytze Patijn, die de functie van 1995 tot 2000 bekleedde zegt: „Slopen is echt een knettergekke gedachte. De stad Den Haag zou juist heel erg zuinig moeten zijn op zo'n topper als dit ge bouw." Nieuw album over verdriet, hoop, optimisme en dood, ofwel het leven door Sandra Put Amsterdam - Kane is terug met nieuw werk. 'Fearless' gaat over verdriet, hoop, optimisme en dood, ofwel het leven. Zanger Dinand Woesthoff verwerkte zijn gevoelens tot bijzondere teksten. Kane voelt zich weer fijn en heeft genoeg toekomstplannen, al gaan die niet verder dan een halfjaar. „Het leven kan altijd anders lopen." Bijna vier jaar na het succesvol le 'So glad you made it' is er een nieuw album van Kane. Dat Nederlandse fans geduld heb ben moeten hebben, kent ver schillende oorzaken. Dinand Woesthoff (zang), Martijn Bos man (drums) en Dennis van Leeuwen (gitaar) hebben zich bewust een aantal jaren op het buitenland gericht en kort na dat het creatieve proces voor het nieuwe album was begon nen, werd het bruut verstoord door de dood van Dinands vrouw, Guusje Nederhorst: zij stierf anderhalf jaar geleden aan kanker. Een moeilijke tijd voor Dinand brak aan, maar ook voor Mar tijn en Dennis die alles van dichtbij meemaakten. De man die muziek altijd op de eerste plaats had gezet, daar ook openlijk voor uit was gekomen, kwam in een rouwproces te recht en moest tegelijkertijd de zorg voor zijn zoontje Dean Maddy op zich nemen. „Dat is zwaar", vertelt hij, „maar het lukt me. Ik krijg hulp van een nanny en van vrienden. Mijn zoon, hij is nu twee, staat inder daad op nummer één. Hij gaat voor alles, ook voor de muziek. Een kind is een leven erbij." Drummer Martijn Bosman die een dochter van vijf heeft, kan dat beamen. „Het is niet altijd makkelijk om een balans te vin den tussen muziek en het op voeden van je kind." Dennis van Leeuwen lacht erom. Hij heeft alleen de zorg voor zijn vierentwintig gitaren. Dinand Woesthoff, 32 jaar, is geen gebroken man. Hij is eer der feller en strijdbaarder uit de moeilijke periode gekomen. Hij weet nog beter wat hij denkt, wat hij wil en hoe hij het wil. „Muziek maken", zegt hij met een glimlach. „Dat wil ik, daar voel ik me goed bij." De muziek hielp hem ook na de dood van zijn vrouw. Twee maanden na haar overlijden Kane is terug met nieuw werk: natuurlijk heeft Dinand zijn gevoelens onder woorden gebracht. Foto: ANP/Olaf Heine trad hij alweer met Kane op in Engeland. Voor sommigen on begrijpelijk, net als het verschij nen van het akoestische num mer 'Dreamer', dat Dinand een dag na het overlijden van Guus je uitbracht. „Dat nummer had ik al geschreven", zegt hij. „Speciaal voor haar, in de we ken voor haar dood. Het was er niet zomaar, zoals sommigen denken." Trots is hij op de 275.000 euro die hij ermee op haalde voor de Kankerbestrij- ding. Verder gaan met Kane, met muziek maken, het was voor Dinand dé manier om te over leven. Aan stoppen heeft hij nooit gedacht. Al waren er mo menten dat het voor hem even niet meer hoefde, als het té emotioneel werd. Hij was blij dat het eerste optreden plaats had in Engeland, hij had daar ook bewust voor gekozen. Het eerste concert dat Kane gaf in Nederland was zoals verwacht zwaarder. Dennis: „Dinand kwam op met z'n akoestische gitaar en het publiek klapte vijf minuten lang, speciaal voor hem." Dat was in Engeland anders. Al kon Dinand ook daar in ge sprek met The Times niet om de dood van Guusje heen. „Mensen zijn mensen, hè. Dra ma is drama en mensen smul len ervan. Of dat nu The Times is of de Party, dat maakt geen reet uit." Kane hervond uiteindelijk de energie om de ideeën voor een nieuw album verder uit te wer ken. Dinand nam de teksten voor zijn rekening. „In augus tus werden de ideeën liedjes. Dat voelde goed." 'Fearless' gaat over het leven, de goede en de slechte kanten, geluk, verdriet, leven en dood. Natuurlijk heeft Dinand zijn ge voelens onder woorden ge bracht. Zo spreekt hij in het so bere 'All I can do' de hoop uit dat alle wensen van zijn zoon uitkomen. Zelf hoopt hij op een goed leven, zegt hij desge vraagd. „Al heb ik geen idee wat dat inhoudt. Ik denk dat het le ven goed is als je ergens naar toe groeit met een reden." Dinand heeft onbewust nog een wens. „Ik hoop dat als mensen onze nummers mooi vinden, ze een klik voelen en er achter komen dat het niet al leen over mij gaat." Bang dat ze bij de teksten extra gefocust zullen zijn op zijn verhaal is hij niet. „Mensen luisteren natuur lijk met voorkennis, dus denken ze meer te weten, maar ik denk toch dat ze, als ze zich gaan be denken waar het over gaat, au tomatisch gaan zoeken binnen hun eigen referentiekader. Dat is het mooie van muziek, weet je. Dat mensen er een eigen ge voel bij krijgen. Tuurlijk zullen er zijn die denken: 'Ahhh, die arme Dinand', maar ik denk dat muziek groter is dan dat." De teksten zijn dit keer heel diep, vindt Dinand. „Ik ben heel ver gegaan met hoe ik de dingen vertel." Toch zijn het niet alleen de indringende woorden die 'Fearless' vergele ken met twee voorgaande al bums gevoeliger maakt. De mu ziek is eenvoudiger, bestaat niet alleen meer uit harde rockklan ken, maar varieert van akoes tisch tot popmelodieën. Sam ples, de extra gelaagdheid in de nummers en het gebruik van een groot aantal muziekinstru menten heeft Kane dit keer be wust achterwege gelaten. De nummers zijn veelal in een aantal takes opgenomen, om op die manier het gevoel, de spontaniteit van de eerste keer spélen niet te verliezen. Boven dien is de stem van Dinand an ders, volwassener. Dinand knikt. „Mijn, of eigen lijk ons bewustzijn is nu veel dieper. Toen we met de eerste plaat kwamen, dachten we dat het zo diep was als wij konden gaan en dan blijkt vijf jaar later alles nog dieper te kunnen. 'Fearless' is gewoon beter dan de vorige. Je voelt dat we groei ende zijn. Mijn stemgeluid is rustiger geworden." Zonder al te zweverig te willen zijn vervolgt hij: „Ik voel dat we op dit moment heel erg in con tact staan met onszelf. Dat maakt het op dit moment fijn om in Kane te zijn." theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Raak me aan' dooi Toneel Speelt. Tekst/regie: Gerl Spel: Carine Crutzen en Mark Ri« Gezien: 20/1, schouwburg Leidei nog te zien: vanavond. In Leiden zouden de laatsti voorstellingen van 'Raak m aan' worden gespeeld. Dat veranderd, er zijn extra spe beurten ingelast. Ongetwij wegens groot succes, want theaterproductie is vrijwel niem met gejuich ontvangi Vooral wat betreft de actee prestaties van Mark Rietm; Carine Crutzen valt er eigei geen negatieve kwalificatie bespeuren. Termen als 'uit kend', 'magistraal' en 'tech nisch superieur acteren' ko regelmatig tegen. Zowel hu dividuele vertolkingen alsl samenspel worden geroem Het heeft Mark Rietman ze een nominatie voor de L01 d'Or opgeleverd, Wie dus in de Leidse Schoi burg 'Raak me aan' gaat ai kan welhaast verzekerd ziji een bijzondere toneelavon meer, daar schrijver Ger H de reputatie geniet 'toneel neel' te maken, dat wil zeg heel veel aandacht te beste aan tekstgeoriënteerd thea Overigens oogst ook de tel de persreacties overwegem roem, al verschillen de me gen over het slot van het st Sommigen zijn van meniu het iets te sterk aangezet zt zijn. Een enigszins merkvii dig punt van kritiek, wantl verhaal werkt toch duidelij daarnaar toe zonder dat de toonzetting van het slot sig cant van het eerste deel afi Dus? Het is inderdaad del neeltopper die aan de hoo spannen verwachtingen vt doet. In 'Raak me aan' draait al; de confrontatie van broerl tus en zus Vera. Hij is gevii archeoloog en heeft vele vi reizen gemaakt. Zij is diere en altijd in het ouderlijk hi blijven wonen. Aanleiding het weerzien van beiden is of meer de dood van hum die Vera jarenlang verzorg heeft. De conflictstof ligt ii tegenstelling tussen hunb levensstijl die te herleiden tot hun karakters. De uitb ge broer kiest een avontui leven, terwijl de gereserve zus letterlijk en figuurlijk! bij huis blijft. Een 'groot' 'klein' leven tegenover elk Dit zorgvuldig uitgewerkt! geven biedt materiaal voo scala aan wisselende gemi toestanden die naadloos i kaar overlopen. Beide top teurs kunnen hiermee a' gisters van hun talent ope ken. De dramatische ladit het stuk wordt versterkt a blijkt dat broer Justus erni ziek is en in zekere zin als gewond dier een plek zoel te sterven. Dat is thuis, vi< mee het contrast tussen h 'grote' en het 'kleine' leve vaagt. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tij den? Kortom: waarmee is Johan Andree, voorzitter van de Stichting Muziek huis, in de zevende hemel? Beste cd? „Er is een verschil tussen favo riete en beste. Beste heeft te maken met kwaliteit. Favoriete niet noodzakelijkerwijs, dat kan los staan van kwaliteit, komt recht uit het hart. Daarom heb ik het liever over mijn favoriete eipee en niet over de beste el pee. En ik zeg elpee en geen cd, omdat ik uit de twintigste eeuw kom, ik denk nog steeds in vi nyl. 'Exile on Main Street' van de Rolling Stones is mijn all ti me favorite. Ik was denk ik een jaar of vijftien toen ik die plaat voor het eerst hoorde. Toen vond ik het nog niet de mooiste Stones-elpee. Inmiddels wel. Ik kan hem nog steeds met veel liefde uit de kast trekken, al is dat een ander exemplaar. Een aantal jaren geleden zijn er pla ten van me gejat, waaronder 'Exile'. Ik was daar goed ziek van. Anderhalve maand daarna kwam mijn vrouw thuis met een ander exemplaar, gescoord in een tweedehands-zaak. De elpee is een mix van alle Ameri kaanse stijlen die de Stones be heersen: rock roll, rythm blues, gospel, soul. De speel vreugde spat er van af. Beste film? „Ik was niet alleen meer dan tien jaar programmeur van concerten bij het LVC, ik heb daar ook jarenlang als pro grammeur voor het filmhuis gewerkt. Zo heb ik honderden concerten en films gezien. Na die tijd heb ik lang moeite ge had om te kunnen genieten. Van concerten en van films. Zag ik een bandje, had ik het na een paar minuten al gezien. Wist ik het al. Met films net zo. Ik was overvoerd, de fan in mij was er uit geschopt door een professional. Nu kan ik dat weer wel. Waar ik enorm van kan genieten is 'The Holy Grail' van Monty Python. Ik merk dat ik nog steeds hele scènes kan meeblèren. De humor is gewel dig. En ook de aankleding en het decor zijn super." Beste boek? „Dat is 'Kapellekensbaan' van Louis Paul Boon, al lees ik te genwoordig liever non-fictie dan fictie. Qua structuur is het een heel bijzonder boek. Drie vertellingen die parallel lopen en hier en daar interactie heb ben. Dat is als stijlfiguur heel apart. Daar komt bij, ik heb zelf een deel van mijn leven door gebracht aan de landsgrens met België. Dat Vlaamse taalge bruik spreekt me aan, het on derwerp België interesseert me. Net als het papisme versus het opkomende socialisme waar hij in zijn roman over schrijft. 'Ka pellekensbaan' is een van de weinige boeken die ik meerde re keren heb gelezen." Beste kunstwerk? „In de jaren tachtig heb ik in Amsterdam gewoond. Ik kwam met een zekere regelmaat in het Stedelijk Museum. Daar hangt het favoriete schilderij van mijn favoriete schilder, Malevich,Rode cavalerie'. Malevich had zowel een im pressionistische als een ab stracte periode. Op het eind van zijn leven ging hij die com bineren. 'Rode cavalerie' vind ik prachtig. Aan de ene kant zijn het die kleurlagen die spre ken, er komt een abstract beeld tevoorschijn. Maar in het mid den heeft hij met een fijn pen seel een leger rode cavaleristen geschilderd. Er gaat een enor me kracht uit van die combina tie tussen figuratief en abstract. Af en toe pak ik nog de catalo gus waar het schilderij in staat. Dan kan ik er weer minuten lang naar kijken." tekst: Herman Joustra foto: Dick Hogewoning muziek recensie Ken Vos Concert: Agog guests play Radiohead. Gezien: 19/5, De Burcht, Leiden. Het lijkt op het eerste gezicht een reclamestunt: een serieuze jazzband speelt popmuziek. Natuurlijk gebeurt dat al sinds de tijd dat de jazz vooral dans muziek was, dus toch al zo'n negentig jaar. Radiohead maakt al zo'n vijf tien jaar muziek die tegelijk toe gankelijk en verrassend is qua vorm. Juist die kenmerken ty peren de benadering van het trio Agog dat voor de gelegen heid ook nog twee eigenzinnige musici toevoegt voor deze korte tournee. Aan het trio van Frank Wingold (gitaar), Mark Haan stra (basgitaar) en Joost Lijbaart (drums) zijn nu Jasper Blom (tenorsax) en Jozef Dumoulin (toetsen) toegevoegd. Agog noemt het een serie try-outs, en dat bleek ook wel in het luid ruchtige grand café van de Burcht. Het is leuk te zien dat musici verrast worden door hun naaste collega's, maar dat komt de Consistentie van de muziek natuurlijk niet ten goe de. Toch bieden de nummers van Radiohead, zoals 'Paranoid Android', 'There There', 'You Who's War' strenge kaders waarin ritme gebonden is aan hooks. Agog gaat anders met die mu- ziekelementen om dan al die jazzformaties die graag aan de pop of rock een nieuwe draai geven, zoals The Bad Plus of het Esbjörn Svensson Trio (EST). Het is niet alleen improviseren, maar vooral het expanderen of juist compacter maken van rit mische patronen, loopjes harmonieën. Vaak krijg je interessante verwijzingen weer andere muziek, zoal elektrische Miles Davis of Soft Machine, maar bovei biedt die speelwijze veel. knopingspunten voor g nieuwe invalshoeken. Het optreden was daaron momenten heel spannen maar enkele minuten lati het soms erg verdichte gn geluid in onontwarbare k te verzanden. Dat komt vi een deel door de inzet vai tronica, vooral die van E maar ook omdat de groep het recht voorbehoudt on bijna elk gewild moment richting te veranderen. H schien moet de band daal kieskeuriger in worden. A heeft een goed concept te ken, maar moet er wel no aan sleutelen. groningen/anp - De werelderf- goedlijst van Unesco voldoet niet meer aan de doelstellingen waarvoor de lijst ooit is opge richt. Natuurgebieden of mo numenten op de lijst krijgen nauwelijks extra geld voor on derhoud, sommige horen er niet op thuis en het aandragen van nieuwe zaken is vooral een kwestie van politiek. Dat concludeert B. van der Aa in zijn proefschrift over werel- derfgoedlijst. Van der Aa pro moveert op 26 mei van de Rijksuniversiteit Groningen. „Het is zo lek als een mandje", zegt Van der Aa over de lijst. De werelderfgoedlijst is in 1978 ingesteld met het doel monu menten en natuurgebieden die voor de hele wereld van waarde zijn, te beschermen. Dat bleek erg in de smaak te vallen, want het verdrag dat aan de lijst is gekoppeld is het meest gete kende internationale verdrag. Daarnaast worden vier van de vijf voordrachten gehonoreerd, deels omdat landen elkaar niet willen beledigen." De promovendus vraagt zich af wat bijvoorbeeld het Woudage- maal in Lemmer en de Stelling in Amsterdam op de lijst „Het zijn wel bijzondere maar is het voor de rest wereld ook belangrijk? 0i voorbeeld de Grand Can) Chinese muur en de pin in Egypte, die ook op staan, hoef je niet te dis! ren." Wereldwijd telt de lijst 7 tuurgebieden eri monuiï Zeven daarvan zijn gesi in Nederland. In het wordt op Schiermonniko sloten of ook het Wadi bied voor de erfgoedlijst voorgedragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 18