In reclamewereld kan heel veel
GESPREK VAN DE DAG
Kamerleden debatteren
met scholieren via sms
Humor en cynisme kenmerken kunstenaar De Vliege
Aanstoot geven
niet altijd slim
Meneer van Everdingen
Slimme robots plukken planeten van plafon(
l l-lupmu'i noen»
'riU .Ir Vn.'-gor'hriljanlj
•I via lion Werd groot
J'! Baas wordt obstakel
'Nootllaiuliiig" De Miegd
omgeven door raadselen
1 lij detoneerde
Leigenlijk altijd
I Fiscus legd
I beslag bijl
,U- hóndti
ps
Éxel-bestuurderpj
blijft in gevangenis
ItWlilMCwtCTH
Tweede-Kamerleden en scholieren
discussiëren sinds kort dagelijks via
sms met elkaar over alle denkbare
onderwerpen. Dat gebeurt via Sms
Debat, een initiatief van onder meer
de stichting Kennisnet, de internet-
organisatie voor het onderwijs. Aan
het digitale debat doen onder ande
ren de kamerleden John Leerdam
(PvdA), Femke Halsema (Groen
links), Harry van Bommel (SP), Eric
Balemans (WD) en Joost Eerdmans
(LPF) mee.
Volgens de stichting Kennisnet heeft
het initiatief voor scholieren als
voordeel dat ze hun vragen over
maatschappelijke kwesties direct
kwijt kunnen aan landelijke politici.
Voor de kamerleden is het een mid
del om te achterhalen wat er echt
leeft onder jongeren en hoe ze over
bepaalde thema's denken. Er is voor
debatteren via sms gekozen, omdat
dit volgens Kennisnet het meest fa
voriete en dagelijks gebruikte com
municatiemiddel onder jongeren is.
Deelnemende scholieren en politici
kunnen elke dag voor twaalf uur 's
middags stellingen en vragen indie
nen. Dat is mogelijk via de website
www.smsdebat.nl of door een sms te
sturen naar 4411 met als keywoord
'vraag' gevolgd door de tekst van de
vraag. De redactie van Sms Debat
kiest elke dag één stelling of vraag uit
en die wordt om twaalf uur precies
als sms-je verstuurd naar alle deel
nemers. De politici en de scholieren
krijgen vervolgens de gelegenheid via
sms of de website te reageren. Ze
kunnen eikaars reacties zien op de
eerder genoemde website en als een
kamerlid op een vraag reageert, krij
gen alle deelnemende scholieren een
sms-je met de betreffende tekst.
Alle sms-berichten die Sms Debat
verstuurt, zijn gratis voor de deelne
mers. Voor de berichten die de scho
lieren en de politici naar de organi
satie versturen, betalen ze het sms-
tarief dat hoort bij hun abonnement.
Enkele voorbeelden van behandelde
stellingen en vragen zijn Vind je dat
iedereen alles moet kunnen zeggen,
of is dat niet verstandig?' (Joost Eerd
mans, LPF), 'Lopen er op jouw
school leerlingen rond met vuurwa
pens en messen?' (Fadime Örgü,
WD), 'Zou er echt veel zijn veran
derd in de manier waarop we nu re
geren als Pirn Foruyn nog had ge
leefd?' (13-jarig meisje) en 'Uitsup-
porters bij risicowedstrijden verbie
den is een stom plan. Een klein deel
is maar relschopper' (17-jarige jon
gen). o PD
MENSELIJK
De Hand van God, de reclame van
Versatel, staat ter discussie. Het ge
beurt vaker dat reclamemakers de
grenzen opzoeken om te shoc
keren. Het levert goedkope extra
media-aandacht op. Maar dat is
niet altijd positief.
„Wij hebben de Versatel-reclame
niet gemaakt om te shockeren",
legt Guy Haywood van het recla
mebureau Hundred and Eighty
uit. „We hebben voor deze recla
me gezocht naar iets dat voetbal
fans aanspreekt. Daarom hebben
we Maradonna als inspiratie ge
bruikt. De uitspraak van hem die
we in de reclame gebruiken, refe
reert aan het doelpunt dat hij in
1986 maakte met zijn hand."
Het spotje bracht in ieder geval
213 mensen in beweging. Zij dien
den een klacht in bij de Reclame
Code Commissie (RCC). In de
commercial tikt de 'Hand van
God' een doelpoging van Feye-
noorder Romeo Castelen binnen.
De klagers noemen het spotje
kwetsend voor gelovigen. De
ChristenUnie verzamelde al 1100
handtekeningen tegen de recla
me. De extra media-aandacht die
het spotje door de ophef nu krijgt,
noemt Haywood leuk. „Maar we
wilden absoluut niet controver
sieel zijn. We wilden gewoon het
publiek entertainen."
In de reclamewereld zijn weinig
regels voor wat wel en niet kan.
Hooguit kan de Reclame Code
Commissie achteraf een reclame
afkeuren. Daarvoor is dan wel een
klacht nodig van een kijker. Recla
mebureau Crossings Communi
cations in Utrecht maakte vorig
jaar een aantal confronterende te
keningen voor de nieuwsj aarboe-
ken 'Het aanzien van 2003'. „Ik
denk dat Versatel absoluut blij is
met alle aandacht die ze krijgen",
zegt Erik van Wildenberg, direc
teur van Crossings. „Wij hadden
in het geval van Versatel hetzelfde
gedaan. Er zit namelijk nogal een
dubbele kant aan de reclame. Ze
verwijzen naar de uitspraak van
Maradonna en niet naar God."
Niet alleen religieuze onderwer
pen liggen gevoelig, ook afbeel
dingen van beroemdheden en re
geringsleiders zorgen vaak voor
discussie. Zeker als de beelden
zonder toestemming worden ge
bruikt. Zo ontstond er een half
jaar geleden commotie over een
affiche van ExPornstar waarop
premier Balkenende, zogenaamd
onherkenbaar gemaakt met een
'balkie', met een wulpse dame op
schoot te zien was.
Van Wildenberg: „Het is strafbaar
personen te laten zien op een an
dere manier dan de positie die ze
hebben. Wij hebben in onze jaar
boeken karikaturen gemaakt van
Balkenende die met Wouter Bos
in bad zit en Bush die met Hoes
sein in de zandbak zit. Dat i<
oorloofd, omdat het op de a
liteit slaat en het tekeningen
Op het moment dat we foto'
bruikt hadden, was het een
verhaal geweest".
Reclamebureau N=5 ziet hei
pres shockeren van reclame
reaus niet als iets positiefs.
Versatel doet, bezorgt hun h
veel gratis reclame. Zij hebb
zelfs het Journaal gehaald m
spot. Als een reclamebureau
pres de grens opzoekt om m
te shockeren, is dat niet slim
even heb je dan wel veel aari
dacht, maar het heeft een ni
ve en onsympathieke doom
king. Het is slecht voor hetii
van de klant en het reclame!
reau." gpd
De Amerikaanse filmster SHARON
STONE (47) heeft een TWEEDE
KIND geadopteerd. De zegsvrouw
van de filmster zei dat de jongen uit
Texas komt en een week geleden is
geboren. De baby draagt de naam
Laird Vonne Stone. Sharon Stone
adopteerde in 2000 met haar toen
malige man Phil Bronstein ook al
een jongen uit Texas. De filmster
werd wereldberoemd door de rol
prent Basic Instinct van de Neder
landse regisseur Paul Verhoeven. Op
dit moment draait Stone in Londen
het vervolg op deze film. Foto: EPA
Liedjesschrijver Steve Wallace
klaagt popster BRITNEY SPEARS
aan wegens PLAGIAAT. De 23-jari-
ge zangeres zou het nummer 'Some
times' ten onrechte onder haar
naam hebben uitgebracht, zo be
richt de Britse zender BBC. Wallace
zegt dat hij het nummer 15 jaar ge
leden al maakte. Pas in 2003 legde
hij het copyright vast. De schrijver
zou beschikken overeen e-mail
waarin Spears toegeeft dat Wallace
het lied heeft geschreven. Platen
maatschappij Sony/BMG weigert elk
commentaar.
De modeontwerpster JUDITH OS-
BORN heeft deze week in het World
Fashion Centre in Amsterdam onge
veer 10.000 T-SHIRTS in beslag la
ten nemen. Ook bij verschillende
kledingzaken in Nederland zijn par
tijen weggehaald. Het betreft illega
le kopieën van de vooral onder jon
geren populaire Osborn Originals-
lijn. Osborn ontdekte onlangs dat er
namaakexemplaren in omloop zijn.
Deze T-shirts, die een fractie kosten
van de verkoopprijs van de echte,
dragen teksten als 'Catch of the
Day', 'Mega Muts', 'Kult Wijf' en an
dere door Osborn bedachte opdruk
ken. ,,De overeenkomsten zijn tref
fend, al zijn de illegale exemplaren
van uiterst inferieure kwaliteit en
ontbreekt het logo op de achter
kant", aldus de Amsterdamse ont
werpster. Ze is van plan de distribu
teur voor de rechter te slepen. ,,Het
is een inbreuk op het auteursrecht.
Ik zal daarom niet rusten voordat de
laatste illegale kopie van de markt
is." DirecteurT. Exposito van het
World Fashion Centre is verheugd
dat deze praktijk wordt aangepakt.
Wij hebben meer dan 350 show
rooms. Illegale kopieën horen niet
thuis in ons groothandelscentrum."
De aan de Robo-Challenge deelnemende robots
worden elk jaar slimmer. Foto: Archief
Kent u dit liedje: „En meneer ven Everdingen/ zat op
de wc te zingen: Bloemkool, geef mij maar bloem
kool!" De rest ken ik niet. Helaas. Wij zongen het
vroeger. Het is zo'n ondeugend jaren veertig-vijftig
lied.
Die meneer van Everdingen kwam ik vanochtend
weer tegenIk herlas 'Het Bureau' van Voskuil. In
deel zeven kom t deze tekst aan de orde (pagina 9),
overigens zonderde bloemkool. Het zou gezongen
kunnen worden op een sequentie uit de tweede Ro
mance van Beethoven. Of vel de tweede Bomance
van Reethoven, zoals Voskuil één van zijn romanfi
guren laat zeggen.
Voskuil is niet de enige schrijver die meneer van
Everdingen ter sprake brengt. Ik ben hem eerderal
eens tegen gekomen -nu met bloemkool- bij Karei
van het Reve. Ik weet niet meer in welke bundel.
Lastig te vinden want ik heb zo'n beetje alles wat
Van het Reve geschreven heeft. Moet ook wel want
ik zit in het comité van aanbeveling dat de uitgave
De gemeente Skarsterlan, waar de
koffiefabrieken van DOUWE EG
BERTS zijn gevestigd, geeft jaarlijks
TE VEEL uit aan KOFFIE. De ge
meente heeft 20.000 euro beschik
baar voor koffiedrinkende politici,
de 250 ambtenaren en gasten. Maar
al twee jaren achtereen moest de
wethouder van financiën duizenden
euro's bijpassen. ,,We gaan bekij
ken hoe we wel binnen het budget
kunnen blijven", aldus een woord
voerder van de gemeente. Elke
keer als er een vergaderruimte wordt
gereserveerd, brengen de bodes
standaard een of meer kannen kof
fie. Vaak komen die kannen hele
maal niet op." De gemeente wil
daarom meer 'vraaggericht' koffie
gaan aanbieden. Niet alleen de
ambtenaren wordt massaal koffie
aangeboden. ,,Wij schenken bijvoor
beeld voor burgers die een raadsver
gadering bijwonen ook een kop kof
fie, andere gemeenten doen dat
vaak niet. De publieke tribune zit
gelukkig vaak vol, maar dat kost wel
wat", aldus de woordvoerder.
Het Duitse supermodel HEIDI
KLUM is dinsdag GETROUWD met
de Britse popster SEAL. Dat meldde
de Amerikaanse zender CBS don
derdag. Seal en Klum verloofden
zich tijdens de kerstvakantie op een
gletsjer in Canada en kondigden en
kele maanden later aan dat ze in au
gustus een kind verwachten. Klum
beviel vorig jaar al van een dochter.
De vader van het meisje is Flavio
Briatore, baas van de formule-l-ren-
stal van Renault.
Bij de Europese titelstrijd JUDO van
20 tot en met 22 mei in Ahoy' in
Rotterdam, verzorgt zangeres Anne
ke VAN MEURS twee optredens. Zij
is ook de vriendin van een van de
grote smaakmakers van het toernooi,
Mark HUIZINGA. Hij zegt zich zeer
te verheugen op de act. ,,Ook op
zondag zingt ze, vlak voordat ik de
mat op moet voor de medailles. Als
ik zover kom, uiteraard. Ik krijg daar
een geweldige spirit van. En vervol
gens knallen in de finale. Een ideaal
scenario." Foto: ANP
Seneca
Men moet zijn ziel vullen,
niet zijn brandkast
Zakenman Erik de Vlieger is kunstenaar ge
worden. Tot 26 mei exposeert hij 16 schilde
rijen in Café-Galerie Dante in Amsterdam en
de bovenliggende Brood Gallery.
Erik de Vlieger zit in zijn 'atelier', een wo
ning in Oud-Zuid, ontspannen op de bank.
Verfvegen op armen en gezicht. „Cézanne,
Matisse, Van Gogh, ik ben er helemaal niet
meer zo van onder de indruk", zegt hij
ferm.
Drie weken heeft hij zich opgesloten om als
een bezetene aan 16 doeken te werken. En
nu is hij doodmoe. Maar gelukkig. En vol
daan. „Honderden uren heb ik eraan ge
werkt. Ik heb me erop verkeken, het heeft
zoveel energie uit me gezogen. Niet deze
werken," en hij wijst naar een aantal figu
ratieve schilderijen, „maar deze hier".
Deze hier, dat zijn tien grote doeken. Colla
ges. Over de paus, homo's, rampen, terro
risme, honger. En over De Vlieger zelf. De
zogenaamde thema-doeken. Boven zijn
hoofd hangt zo'n collage. 'Fuck them', heet
het. Een kleurig doek met krantenkoppen
en teksten die allemaal over De Vlieger
gaan. Eén tekst, in koeienletters, springt er
uit; het Schwarzeneggeriaanse credo: I'LL
BE BACK.
Het doek vat samen wat er de laatste vier
maanden met de in problemen gekomen
zakenman is gebeurd. De Vlieger, groot ge
worden met vastgoed, luchtvaart en media,
deed afstand van een aantal bedrijven. „Ik
geef mijzelf hiermee absoluut straf, want
het herinnert mij aan een hele slechte tijd."
Het schilderen begon voor De Vlieger pas
een paar maanden geleden. „Vier weken
geleden is er een schilderij van mij geveild.
Het eerste echte doek dat ik heb gemaakt.
ChildRight, een hulporganisatie die op
komt voor de rechten van het kind, vroeg
mij een kunstwerk te maken. Dat heb ik ge
daan. En loreeg er zo de smaak van te pak
ken, dat ik door ben gegaan. Dat schilderij
voor ChildRight bracht 3500 euro op. Dat
vond ik heel behoorlijk, maar de doeken
die ik nu heb gemaakt moeten het dubbele
opbrengen."
van zijn verzameld werk bepleit. Ik weet eigenlijk
niet of dat comité (zat Voskuil er ook niet in?) nog
bestaat. Ik hoop van wel want het doel is goed en
het idee in een comité te zitten spreekt mij erg aan.
Meneer van Everdingen dus. Ik ken dat liedje nog
uit mijn jeugd. De melodie van het begin herinner
ik me niet. Dat zou dus die Romance van Beethoven
kunnen zijn. Maar „Bloemkool, geef mij maar
bloemkool" kan ik wel zingen. Omdat ik u niet aan
de telefoon trof, zal ik het deuntje even beschrijven.
Zing even mee als u wilt: Put another nickel in/ in
the nickolodeon/All I want is having you and music
music music. Ola the pianola..."Kijk: dat „Bloem
kool, geef mij maar bloemkool" is dezelfde melodie
als „Ola the pianola" uit „Put another nickel in".
Bent u er nog?
Hoe komen we eigenlijk aan die meneer van Ever
dingen? Wie heeft hem bedacht? Karei van het Reve
is gestorven en kan ons niet meer verder helpen. En
Voskuil verklaart in zijn werk bij herhaling dat hij
weinig verstand van muziek heeft. Of laat ik voor-
zichtig zijn: weinig verstand van dit genre. Van hem
moeten we het dus ook niet hebben. En good old
google geeft evenmin uitsluitsel. Maar u geachte le
zer, beste vriend of vriendin, trouwe broodheer,
strenge criticus, vaste klant, betalend abonné(e)
met betalingsachterstand, u dus, u weet mis
schien beter. U kunt mij misschien haarfijn
vertellen waar dit lied vandaan kom t. Wie
het bedacht heeft. Wanneer. En of die melo
die inderdaad de tweede romance van Beet-
hoven is. Dat soort dingen wil ik graag we- jp
ten. Beetje lullig maar liet is niet anders. De
leerstoel in onnutte kennis zal binnenkort door
mij bezet worden. Weet u iets meer van meneer
van Everdingen en zijn bloemkool: laat het mij j
aub weten via deze krant of met een mailtje
naar joostprinsen@zonnet.nl. Dan ga ik in de
tussentijd nog even zoeken naar de plek waar
Van het Reve het lied ter sprake brengt.
Opvallend thema-doek 'Fuckthem' met krantenkoppen en teksten over De Vlieger. Links het doek 'Indian Tiger'. Foto's: GPD
Terwijl Nederland zich opmaakt voor de
eerste speeldag van de nieuwe Star Wars-
film Revenge of the Sith volgende week
donderdag, vond afgelopen donderdag in
Groningen alvast een sterrenoorlog
plaats. Dit keer ging het gevecht niet tus
sen beschavingen in een 'galaxy, far, far
away', maar tussen twaalf robots die on
derling moesten uitmaken wie van de
speelteams zich het meest deskundig
mag noemen op het gebied van kunst
matige intelligentie.
Het was de tweede keer dat de zogeheten
Robo-Challenge in Groningen gehouden
werd. Het verhaal achter de wedstrijd van
dit jaar zal science fiction-fanaten be
kend in de oren klinken: de mens moet
noodgedwongen de planeet aarde verla
ten en is daarom aangewezen op nieuwe
energiebronnen. Dat is waar de robots in
beeld komen: zij moesten die 'nieuwe
energie' uit de sterren halen. Deze ster
ren waren in de arena in Martiniplaza
vertegenwoordigd door bollen in ver
scheidene kleuren en maten, die op ver
schillende hoogtes boven de grond hin
gen. Iedere bol was een bepaald aantal
punten waard, kleine en zwarte 'plane
ten' waren moeilijker te herkennen door
de robots en leverden daarom meer op.
Ongeveer duizend toeschouwers ke 1
toe hoe de robots van diverse unive
teitsteams in een-op-een-wedstrijdi c
uitmaakten wie er door mag naar di a
gende ronde. De robots vormden vi
de organisatie het beste wat Nederli
kennisinstellingen momenteel te bi
hebben op het gebied van kunstma
intelligentie. „Als we deze lijn volge
jaar doortrekken, dan wordt het niv
helemaal top."
Hoewel de deelnemende teams uit. j,
hoeken van het land kwamen, wasi c
nale een puur Groningse aangelege ;c
heid. anp
De collages zijn 'verrijkt' met spreuken van
De Vlieger zelf. 'Wat zou Hitier trots zijn ge
weest', staat er op een collage over de nieu
we paus. En: 'Beter een gat in jouw paus,
dan andersom'. Op dat over homo's: 'In
Amerika is het nog steeds een ziekte'. Het
terrorisme-doek is opgetooid met 'Waarom
het World Trade Center wel en de Stopera
niet?'
Erik de Vlieger is na de ChildRight-veiling
tweemaal benaderd door iemand die zijn
belangen wilde behartigen. „Ik heb veel re
acties gehad. Omdat ik het ben. Erik de
Vlieger. Die handtekening op die schilderij
en is actueel. Dat vinden de mensen leuk.
Maar ik heb twee keer nee gezegd."
Er was een man die hem in Japan wilde
gaan brengen. „Ik zei: 'Stort maar een ton,
dan gaan we praten'. Hij wilde wel 25.000
storten, dus hij was wel serieus. Maar ik
doe het niet. Ik heb geen zin in druk, in de
druk te moeten produceren. Het gaat me
ook niet om het geld, ik heb nog een me
dia-bedrijf te mnnen, al stap ik daar bin
nenkort ook uit. Het is nu aan de critici of
het kwalitatief ook iets voorstelt."
Humor en cynisme, dat kenmerkt volgens
De Vlieger zijn werk. Dat vind hij belang
rijk. En commentaar geven op de hypocrie
te samenleving. „Op dat honger-doek heb
ik een parkeerbonnetje geplalrt. Van drie
euro. Voor die drie euro kunnen vijf men
sen in Afrika een week eten. 'Ik hypocriet?
Yes' is mijn spreuk op dit doek. Want ook ik
koop een kaartje. Ik ga niet de wereli
teraar uithangen, maar maak wel sta:
ments, dus ook dat ik hypocriet ben.
De figuratieve schilderijen, waarondi
ass, Indian tiger en God fingeren, vei
digde hij om te laten zien dat hij ook
kelijk kan schilderen. „Liters verf hel
bruikt, want het mag niet te armoedi
En wat betreft die Cézanne-Matisse-
Gogh-uitspraak: „Ik snap dat ze veel
duceerd hebben, want het is makkei
maken, hè. Ik bedoel, daar word je 11
moe van, van het schilderen van een
schap in Zuid-Frankrijk. Toch?"
Maarten Moll