Radio London terug in de ether MEDIA Duik in leven beroemde Toetanachamon itwaken uit een ioma, en dan? Een jongerenzender alleen heeft geen zin John de Mol praat met Versatel en Belgacom Piratenzender omzeilt weigering Britse licentie met Nederlandse frequentie De omroep van de toekomst :h(" - Erwin Mensing eri Atsma kregen vorig tbrt na elkaar een em- ^J-ngeluk. Ze raakten oma en kwamen daar e paar weken weer uit. leer Marjolein La Fors 'or Kruispunt een half- 1 un herstel in ver- iHet Zonnehuis in het s Zuidhorn. Op het t at zij in contact Ui de jongens was er itnkel zicht op hun temand wist of zij ooit ouden komen, laat ude zouden worden, nnehuis ondergaan de I en Sierd (25) inten- uleringstherapieën |W noeten ze als kleine weer alles leren, zoals eten. Als comapati- omen, betekent dat e zich bewust zijn van ijkheid of dat de her- er functioneren, zegt erzoeker Henk Eilan- reportage. „Het soap- tls ik het noem, be- In werkelijkheid gaat zo als op tv, dat ie- 1 ogen open doet en 0, ik ben er weer'." el van Erwin verloopt poedig, stapje voor tt hij weer communi- 5 hij in maart tijdens 'nden naar huis mag, jn moeder feliciteren fo@ gaat drie mop zwart Journalisten en tech- n deBritse omroep BBC driedagen het werk neer test egen het verlies van aner. De zender gaat op il m'i en 1 juni 24 uur ut. Volgens de vakbon- irdt >p een later tijdstip n vitrde werkonderbre- kerigemaakt om voor otstmogelijke versto- zogen. II iiisschien ks bij BNN sun - Jongerenomroep raa met producent En- ovr het uitzenden van Giderweg naar mor- >dA». Yorin schrapt de t e programmering na ede seizoen. „Er wordt itel gesproken over het ;e.arakter van ONM, e soap geschikt kan gmaakt voor Neder- ldus een BNN-woord- r.3e beslissing wordt op mijn genomen. zaterdag 14 mei 2005 door Patrick van den Hurk Hilversum - De Britse piraten zender Radio London keert van daag terug in de ether. Het sta tion gaat na een afwezigheid van 38 jaar weer uitzenden via de middengolf, en gebruikt daar voor de Nederlandse AM-fre- quentie van 1395 khz. Daarmee wordt het probleem omzeild dat de Britse mediawaakhond Of- com het station geen uitzend vergunning voor de ether wil ge ven, iets waar initiatiefnemer Ray Anderson de afgelopen acht jaar om heeft gevraagd. De op Groot-Brittannië gerichte programma's worden gemaakt in Engeland, real time' ver stuurd naar Nederland en hier via Lopik op de middengolf uit gezonden. Het station zal op die manier niet alleen in Neder land, maar ook in het oosten van Engeland te ontvangen zijn. Feitelijk kiest Radio Lon don hiermee voor dezelfde con structie die de piratenzender in zijn eerste bestaan (1964-'67) al gebruikte. Toen stond de zen der echter op een schip in neu trale wateren op de Noordzee. De gebruikte golflengte kwam in 2003 na de veiling van fre quenties door de overheid in handen van de Nederlander Ruud Poeze, die nog vijf andere middengolflicenties bemachtig de. Op 1395 AM zou Liberty Ra dio 'gouwe ouwe' gaan uitzen den, maar Poeze verhuurde de frequentie aan John de Mols Talpa voor gebruik door Radio 10 Gold. Die zender verkaste la ter naai' 1008 khz, waarna de 1395 vrij kwam voor gebruik door Radio London. Volgens een woordvoerder van het Commissariaat voor de Me dia is de constructie legaal, al lijkt het alsof Radio London Ne derland 'misbruikt' om proble men in eigen land te omzeilen. „Meneer Poeze heeft de fre quentie en vertegenwoordigt Radion Media, de eigenaar van Radio London. Hij heeft een Nederlandse licentie aange vraagd en gekregen. Wij zien er dus op toe dat hij zich houdt aan de Nederlandse voorwaar den voor gebruik van de fre quentie. Dat Radio London ook in Engeland is te ontvangen, is voor ons eigenlijk bijzaak." Radio London was in de jaren zestig met Radio Luxemburg een van de eerste commerciële stations die zich met popmu ziek richtte op de Britse markt. Beroemde deejays als John Peel en Kenny Everett begonnen hun loopbaan bij de zeezender, die in 1967 moest stoppen na dat de Britse wet zo was aange past dat uitzenden vanaf een schip niet meer mocht. Volgens initiatiefnemer Anderson gaat het nieuwe Radio London zich richten op de 30-plusser, en zal er dus vooral 'volwassen' mu ziek te horen zijn. Anderson wijt zijn problemen met Ofcom aan de invloed die andere partijen bij de Britse mediawaakhond zouden heb ben. „Ofcom wil blijkbaar geen concurrentie op de radiomarkt en beschermt bestaande belan gen. Ik heb vaker licenties aan gevraagd en niet gekregen. Het is een exclusieve club", zei hij deze week in The Guardian. Overigens zendt Radio London in Groot-Brittannië al twee jaar wel met vergunning uit via de satelliet, en is het station ook via internet te ontvangen. )e hitte zindert, het woestijn een passend, geheimzinnig ir de Vallei der Koningen, ge- i de westkant van de Nijl, niet e wereldberoemde stad de tijd van de farao's moch- ine stervelingen niet in het ge ien: op deze heilige plek 1 de Godkoningen de ruim ombes van waaruit ze de reis volgende leven ondernamen. een ^keurig ingekerfde inscripties uren van de tombes wezen de de juiste weg. Tijdens de tran- cht er immers niets mis gaan. jen toeristen - gemiddeld 7000 laten zich anno 2005 weinig iggen aan dat vroegere gebod, larmhartig geselende zon, id gi recente reeks aanslagen van extremisten in Cairo kan hen eld slaan: ze zijn immers niet ts naar Egypte afgereisd. Cul- en ze zien, tegen elke prijs, •pje Spanjaarden hangt in een n fjiceerde pose met de bezwete c ;en de kwetsbare, fantastisch lerde muren. Een vrolijk la- aeisje maakt de foto: met flits, dat ten strengste verboden. esst oeten ze immers ook kunnen waar het groepje is geweest. ikker in de vallei is de in 1922 'graftombe van farao Toetan- die 3300 jaar geleden regeer- rukbezochte tombe is, in ver met andere grafkamers, rede- :ele' r. Waar veel van de overige overweldigend bont beschil- 1, zijn de muren van de grafka- ir de sarcofaag van Toetancha- rinden is, opvallend kaal. Ver- jk oudat de farao al op zijn :11de, na een heerschappij van itierf. Er was weinig tijd )mte in te richten, darks zijn leeftijd is Toetan- weieldberoemd, beroemder vee machtiger voorgangers geworden. „Vraag mensen de Egyptische geschiedenis te ien:ien tegen één dat ze Toe- lomoemen", aldus de Ameri- - ïrchïoloog Kent Weeks, al 35 kza;m in de vallei. Het feit dat totde ontdekking in 1921 on- rbltef voor grafrovers, en vrij- in zjn graf opgeslagen schat- l zijn gebleven, maakte de tg tot een icoon van de ie;eschiedenis. Met name lodenmasker, te bewon- ihe Egyptisch museum in itedereen. Daarbij spreekt :rê rond zijn dood - moord jénle vermeende vloek van lanon al eeuwen tot de ver- 2) zouden veel expeditiele- De piramide van Gizeh, met de Sfinx. Foto's: GPD/National Geographic den rond ontdekker Howard Carter op onverklaarbare wijze zijn gestorven. Sarcofaag Die vloek is één van de facetten die uitbundig wordt belicht tijdens de Fa- raoweek op Nationale Geographic Channel, komende week. In maar liefst zes films is te zien hoe de Godko ningen leefden en stierven. Nieuwe theorieën gaan ervan uit dat gevaarlij ke bacteriën die nog rondzweefden in pas geopende grafkamers sommige expeditieleden de das omdeden, zo is te zien in de openingsfilm King Tut's Curse. De documentaire gaat boven dien uitgebreid in op de recente scan waaraan de mummie van Toetancha- mon onlangs werd onderworpen. Een groep vooraanstaande Egyptische on derzoekers, onder leiding van archeo loog Zahi Hawass, haalde de mummie daartoe uit zijn sarcofaag in de Vallei der Koningen en legde hem ter plekke onder de CT-scanner. Dit om het defi nitieve antwoord te vinden op de vraag: is Toetanchamon wel of niet vermoord? Nee, zegt Hawass, tevens directeur van de opgravingen bij de piramiden van Gizeh én hoogste ambtenaar van het Egyptische departement van Oudhe den tijdens de presentatie van King De onderzoekers maakten een CT-scan van de mummie. Tut's Curse in Cairo. De charismati sche, explosieve vijftiger is net als Kent Weeks regelmatig te zien in documen taires over het oude Egypte. Hawass wilde definitief afrekenen met alle spe culaties rond Toetanchamon. „En ik wil hem rust geven. Door de jaren heen zijn er allerlei theorieën over hem de ronde gaan doen." Volgens Hawass is Toetanchamon niet vermoord. De barst in zijn schedel zou tijdens het balsemen zijn veroorzaakt, of wellicht door de ploeg van Howard Carter die niet gehinderd werd door een overmaat aan respect. Na ontdek king werd de mummie bijvoorbeeld zonder pardon in stukken gehakt, om hem zo makkelijker in de sarcofaag te krijgen. „Dit was de laatste keer dat Toetanchamon uit zijn kist is ge haald", kondigt Hawass aan. „Hij krijgt nu de rust die hij verdient." Week van de farao, de hoogtepunten: - King Tut's Curse, morgen 21.00 uur - Egypt: King Tut Uncovered (Is een deel van de schat van Toetancha mon toch geroofd?); maandag, 21.00 uur - Egypt's Napoleon (Over 'oorlogs koning' Toetmoses); maandag, 22.00 uur - Tomb Robbers (Over grafrovers in het oude Egypte); dinsdag 22.00 uur - Harem Conspiracy (Over de dood van Ramses III): woensdag 22.00 uur - Royal Mummy (Over een mummy in Niagara Falls, die misschien Ramses I is); donderdag 21.00 uur En zo zal het gebeuren. Zoals ook nooit een mummie meer overkomt wat Toetanchamon overkwam, als het aan Hawass ligt. De man geldt immers als een soort farao in zijn eigen ko ninkrijk. Waar vroeger buitenlandse archeologen met de in Egypte gevon den kunstschatten aan de haal plach ten te gaan, voert hij nu een schrikbe wind om juist zoveel mogelijk gestolen kostbaarheden terug te krijgen. Zo wil hij de Rosetta Stone, de sleutel tot het vertalen van Egyptische hiërogliefen, terug uit het British Museum in Lon den. Ook het beroemde borstbeeld van Nefertiti, nu in het Egyptisch Mu seum in Berlijn, de Zodiak uit het Lou vre en wat standbeelden van de archi tecten van de verschillende piramides, te zien in het Museum of Fine Arts in Boston moeten terug. Tot die tijd kun nen verzoeken om archeologische op gravingen in Egypte te doen, afkomstig uit de bewuste landen, het wel verge ten. „Dat is een heel krachtig wapen hebben we gemerkt", grijnst hij. De grote droom van Hawass is dat Egyp- tenaren ooit baas zullen zijn over hun eigen geschiedenis. Daartoe probeert hij zijn landgenoten bewust te maken van de waarde van de eigen cultuur, door beter onderwijs en het bouwen van nieuwe musea. Ook probeert hij waar mogelijk geld los te krijgen om de monumenten te restaureren en te on derhouden. „In de tijd van Howard Carter mochten Egyptenaren het vuile werk opknappen, de buitenlandse ar cheologen gingen met de buit en de eer aan de haal. Dat zal zo lang ik leef nooit meer gebeuren." Monique Brandt Hoe ziet de publieke omroep van de toekomst er uit? Die vraag stellen we hier aan bekende en minder bekende Nederlanders, die allemaal iets met de omroep hebben of hadden. Vandaag: Jan Willem Brüggenwirth, algemeen directeur van Radio 538. „Als ik even heel erg egoïstisch ben, is de publieke omroep ontzéttend mooi voor de ont wikkeling van talent, want ze krijgen daar de kans en er is geld en ik haal ze er graag van daan. Zoals Ruud de Wild en Edwin Evers. In die zin heeft de publieke omroep een hele belangrijke functie. De publieke omroep heeft vol gens mij de taak om breed te kijken naar wat de maatschap pij bezighoudt, om dat vervol gens in te vullen. Dat kan la chen zijn, humor of politiek. Eigenlijk alles wat de publieke omroep op dit moment al doet. Daar is ook niets ver keerds mee, ik zie ook niet in waarom je dat moet gaan ver anderen. Prima! Als je de functie van publieke omroepen gaat uithollen, dan benadeel je niet alleen de pu- blieken en het publiek, maar ook alle commerciële partijen. Want uiteindelijk heeft ieder een baat bij een heel breed en plurifom aanbod. Dat is goed voor het medium. Dat geldt voor televisie, radio en andere media. Op het moment dat je dat gaat uithollen en gaat te rugbrengen, en het moet al leen maar komen van bijvoor beeld de commerciëlen, dan wordt het medium televisie minder interessant. Daarmee verliest het een functie die het nu wel heeft. Dat zou heel jammer zijn. Reclamevrije publieke zenders vind ik niet goed. Neem nou radio als voorbeeld. Nu zijn we met publieke en commer- Jan Willem Brüggenwirth Foto: Radio 538 ciële partijen in staat om met twee of drie zenders de adver teerders bijna 100 procent dekking in Nederland te te bieden. Op het moment dat de politiek de publieke recla meblokken er uit gaat halen, en je als adverteerder dus vol ledig afhankelijk bent van de commerciëlen, wordt het me dium radio een stuk minder interessant. Want hoe je het ook wendt of keert, dan kun je nooit meer aan dat soort per centages komen. Zo berokken je de media meer schade dan dat je ze helpt. Wat het aantal televisiezen ders betreft, constateer ik nu dat er niets teveel wordt ge daan. Als je er een net uit gaat halen, dan vraag ik me af of je nog wel voldoende mogelijk heden overhoudt om te doen wat je hebt te vertellen." Reageren? media@hdc.nl Nico Postma Overleg gaat over nieuw bedrijf amsterdam/gpd - John de Mol praat met de telecombedrijven Versatel en Belgacom over de oprichting van een nieuw be drijf, dat onder meer de uitzen dingen van voetbalwedstrijden moet verzorgen. Dat heeft woordvoerder Thomas Noter- mans van Talpa, de investe ringsmaatschappij van De Mol, bevestigd. De gesprekken ver keren nog in een 'oriënterende fase.' Eerder was al bekend dat de drie partijen om de tafel zitten. Daarbij werd ervan uitgegaan dat er vooral over een overna me van Versatel door het Belgi sche Belgacom werd gespro ken. Omdat De Mol grootaan deelhouder (42 procent) van Versatel is, werd de conclusie getrokken dat hij op die manier de aanloopkosten van zijn nieuwe zender Tien wilde fi nancieren. Verkoop van zijn aandelen zou De Mol zo'n 120 miljoen euro kunnen opleve ren. „Ik lees tot nu toe alleen maar over een bod van Belgacom op Versatel en de financiële invals hoeken, maar dat is niet het on derwerp van de gesprekken", aldus Notermans. „Er wordt ge keken of we activiteiten die we samen kunnen doen in één be drijf kunnen onderbrengen." Volgens Notermans hoeven dat niet alleen de uitzendingen van voetbalwedstrijden te zijn. „Het kan ook om andere program ma's gaan." Zoals bekend bezit John de Mol de uitzendrechten van de sa menvattingen uit de eredivisie. Belgacom verwierf vorige week in België een pakket dat verge lijkbaar is met dat van Versatel. Het telecombedrijf gaat ko mend seizoen twee competitie wedstrijden live uitzenden. De andere duels worden als 'pay per view' aangeboden. De mogelijke samenwerking tussen een tv-bedrijf als Talpa en telecomconcems beschouwt De Mol als 'logisch'. De tele combedrijven beschikken na melijk over de netwerken die tegenwoordig ook voor de ver spreiding van tv-programma's en videobeelden gebruikt kun nen worden. met haar verjaardag. „Het mooiste cadeau dat ik me had kunnen wensen", aldus Bet Mensing. De vooruitzichten voor Sierd daarentegen zijn uiterst som ber. De jongen verkeert nog al tijd in vegetatieve toestand en zijn stimuleringsprogramma is stopgezet. Eilander: „Er zijn ou ders die kiezen voor het staken van de kunstmatige voeding, maar er zijn ook ouders die zeggen: dit is ons kind en het is onze taak ons leven lang voor hem te zorgen." Voor de ouders van Sierd doet dat dilemma nog niet ter zake. La Fors heeft er bewust voor ge kozen hen niet te confronteren met de geruchtmakende zaak rond Terri Schiavo, de Ameri kaanse comapatiënte die na een jarenlang coma eind maart overleed. „Zij was niet de aan leiding voor deze documentai re", zegt La Fors. „Er waren ook wel geluiden op de redactie dat we die zaak er toch nog bij moesten betrekken. Maai' de ouders van Sierd worden hele maal opgeslokt door het nu. Zij kunnen helemaal nog niet na denken over hoe hun zoon er over vijftien jaar voorstaat." Berrit de Lange Kruispunt over coma, morgen, 22.05 uur op Nederland 1. Een aparte tv-zender voor jeugd en jongeren. Dat wil staatssecretaris Medy van der Laan. Heeft dat wel zin? Jongeren zijn via de televisie moeilijk te bereiken. Misschien kan de staatssecretaris beter internet centraal stellen. door Ruth van Beek Hilversum - Nederland telt zo'n miljoen jongeren tussen de 14 en 19 jaar oud. Ze kijken wel tv, maar nauwelijks naar programma's die speciaal voor hen bedoeld zijn. Uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek blijkt dat dergelijke programma's het vaak moeten afleggen tegen programma's als CSI, Kopspijkers en soaps als Goede Tijden, Slechte Tijden. Opvallend is dat, naast sport, ook veel huishoudelijke programma's goed scoren bij de jeugd, zoals Hoe schoon is jouw huis en Eer ste hulp bij opvoeden. Bij BNN, publieke jongerenomroep bij uitstek, schieten de kijkcijfers niet bepaald door het pla fond. De BNN-maandagavond trekt met Costa en Mirror Mission in totaal rond de 250.000 kijkers, uit alle leeftijdsgroepen. Debattle van de NPS, waarbij debat wordt gemixt met rap en hiphop, scoort slecht: binnen een week kelderde het van 142 duizend naar 37 duizend kijkers. En maar een deel van die kijkers is jong. Maarten van Dijk, mediadirecteur van BNN. „De cijfers van het kijkonderzoek zeggen niet alles. Wij bieden ook de mogelijkheid om program ma's als Bitches en De Lama's via internet te be kijken, soms met bonusmateriaal. Op die manier halen we een hele nieuwe groep binnen, naar De Lama's kijken soms wel 100.000 mensen digi taal." Dat jongeren moeilijk te bereiken zijn, is een feit, meent Van Dijk. „Vooral het structureel bereiken is absoluut een probleem. Op incident kijken ze wel, naar hypes zoals Idols." Daar is weinig aan te doen, dus heeft het volgens Van Dijk geen zin je daar veel zorgen om te maken. „Ik hou me lie De Lama's worden volgens BNN op internet soms wel door 100.000 mensen bekeken. Foto: GPD/BNN ver bezig met de vraag hóe we ze kunnen berei ken. Ik wil weten hoe jongeren omgaan met me dia. Daar kun je dan op inspelen." Ook Erland Galjaard, programmadirecteur van Yorin, ziet in het vasthouden van jongeren een probleem. „De thema's die jongeren aangaan, veranderen niet echt. Het gaat nog steeds om school, vrienden, seksualiteit. Alleen is de infor matiestroom veel groter, de manier van commu niceren is anders. Jongeren zijn niet zo merkvast, ze staan er voor open nieuwe dingen uit te pro beren en zijn zo sneller geneigd van merk te wis selen, dus ook van medium." „Kinderen kijken vooruit", legt Peter Nikken van Expertisecentrum Jeugd en Media uit. „Ze kijken naar programma's die eigenlijk voor een hogere leeftijdsgroep zijn. Bijvoorbeeld GTST is populair onder kinderen op de basisschool, terwijl die se rie niet voor hen bedoeld is." Programma's die speciaal voor jongeren gemaakt zijn, ervaren ze vaak als te kinderachtig of te belerend. Nikken: „Rond hun veertiende zitten ze in de pu berteit. Dan gaan ze denken over wie ze eigenlijk zijn en wat ze willen. Ze hebben de behoefte vol wassen te zijn en zo behandeld te worden. Een televisieprogramma dat speciaal voor jongeren gemaakt is, gaan ze dus juist niet kijken." Ook vormen jongeren vanaf die leeftijd geen homoge ne groep meer, aldus Nikken. „Ze vallen uiteen in diverse groepen en subculturen. Het wordt dan steeds moeilijker ze allemaal te bereiken. Televisie als vrijetijdsbesteding heeft er boven dien flink wat concurrentie bij gekregen de laat ste jaren. Internet, msn, mobiele telefonie, mp3, pda: de jeugd wordt ermee overspoeld. „En het einde is nog lang niet in zicht", zegt Nikken. „De games-industrie staat nog in de kinderschoenen en is nu al groter dan Hollywood. Vergeleken daarbij is de televisie straks maar een simpel me dium." Door al dat digitale geweld heeft de jeugd zich een bijzondere manier van mediagebruik aange leerd, namelijk multitasking. Hierbij gebruiken ze meerdere media tegelijk, bijvoorbeeld chatten op internet én tv kijken, of gamen met de radio aan tijdens het sms'en met vrienden. Slechts één me dium krijgt volledige aandacht, maar zodra het ergens anders interessanter is, verschuift die aan dacht meteen. Je moet kortom van goede huize komen om jongeren langere tijd aan je^l kunnen binden. Een echt antwoord hebben de mediamakers nog niet. Voor BNN zou een aparte publieke jonge renzender kunnen helpen, meent Van Dijk. „Dan zijn we als BNN herkenbaarder voor de jongeren en kunnen ze ons dus makkelijker vinden." Nik ken: „Het is het proberen waard. Op voorwaarde dat er een gericht beleid en goede programma's zijn. Want jongeren zijn heel kritisch wat televisie betreft. Je moet ze echt geïnteresseerd krijgen, anders zijn ze zo weer weg." Drama is wellicht de beste manier, meent hij. Een andere beproefde methode is jongeren de mogelijkheid geven tot participeren. Ze zijn ge wend hun eigen wereld te creëren: ze branden hun eigen cd-tjes, spelen games waarbij ze zelf de verloop van het verhaal kunnen bepalen. Pas sief televisie kijken past daar niet meer bij. Nik ken adviseert daarom een link te leggen naar de nieuwe media. „Internet is echt een medium van de jeugd. Het is snel en veelzijdig en ze voelen zich ermee op hun plek. Je kunt bijvoorbeeld te gelijk met een programma een website aanbie den, waarop ze hun mening kunnen geven."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 27