Schilderwerk beheerst ook KunstRAI KUNST CULTUUR Voetbalclub Real Madrid zoekt fortuin in films heater voor zwervers en treinreizigers R9 Kuyvenhoven laat nieuw licht schijnen over Liszt Victor Löw sterk als overspannen ambtenaar Overzicht Kees Verwey in Den Haag vrijdag 13 mei 2005 Festival van Cannes beleeft 58ste editie Ie dertien portretten nceioto: EPA )let uce win 1003 enii t ol verkocht 9,8 miljoen Een portret van de van inse actrice Elizabeth nd, ischilderd door Andy aut leeft op een veiling in 12,6 miljoen dollar 9,8 miljoen euro) op- Het werk 'Liz' ont- 11 en d 1963 en toont het 1 de m Taylor op een rode terk md. Het is een van de bes ortretten die Warhol mei trice maakte. erlij uiss r E Histt 3.nl cannes/gpd/anp - De Spaanse voetbalclub Real Madrid gaat fortuin zoeken in de filmbusi- ness. Op het filmfestival van Cannes wordt flink promotie gemaakt voor 'Real, The Movie', een door Borja Manso geregis seerde combinatie van speel film en documentaire die ko mend najaar in Spanje in roula tie moet komen en thans op het festival kan worden gekocht door de andere landen van de wereld. Het in Cannes met dagelijkse edities verschijnende filmvak blad Variety vermoedt dat het een trend wordt dat kapitaal krachtige voetbalclubs met we reldwijde bekendheid en spe lers met de status van super sterren zich met meer gaan be zighouden dan alleen de ver koop van kaartjes en uitzend rechten. Real Madrid is de rijkste voet balclub ter wereld op Manches ter United na, maar met een jaaromzet van 236 miljoen euro zijn de cijfers vergelijkbaar met die van een bescheiden tv- maatschappijtje. Uit sterren als David Beckham, Zinedine Zida- ne en Ronaldo is veel meer pro fijt te halen, meent ook Variety. In Real, The Movie' gaat de Madrileense club op wereld tournee en worden de sterspe lers gevolgd tijdens wedstrij den, trainingen en persoonlijke therapie. Tussen het documen tairegedeelte in zitten zes korte speelfilms verwerkt die zich af spelen in onder meer New York, Madrid en Tokio. Het Ja panse verhaal bijvoorbeeld ver telt over wat een vrouwelijke fan van Beckham er allemaal voor over heeft om aan een handtekening van haar held te komen. De 58ste editie van het beroem de jaarlijkse filmfestival van Cannes is woensdagavond be gonnen. Het twaalf dagen du rende evenement, dat door vele beroemdheden wordt bezocht, trapte af met de voorstelling van de film 'Lemming', een sur realistisch familiedrama van de jonge Franse regisseur Dominik Moll. Het festijn eindigt met de thriller 'Chromophobia'. Aan de strijd om de Gouden Palmen doen 21 films uit veer tien landen mee. Onder de re gisseurs die in aanmerking kunnen komen zijn er die al eerder de hoofdprijs hebben gekregen in Cannes: Jim Jar- musch, Wim Wenders en Lars von Trier. De verwachting is dat het hoog tepunt van het festival de zesde aflevering van 'Star Wars' zal zijn: 'Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith'. Deze film wordt zondag - vóór de premiè re in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten - vertoond, buiten mededinging voor de prijzen. Ook 'Match Point' van Woody Allen dingt niet mee in de strijd om de palmen. De negen leden tellende jury die moet beslissen wie de felbe geerde prijzen krijgt, staat on der leiding van de enige regis seur die in zijn carrière twee Gouden Palmen heeft gekre gen: Emir Kusturica. Leden van de jury zijn onder meer de Amerikaanse schrijfster Toni Morrison en de Mexicaanse ac trice Salma Hayek. Scarlett Johansson en Jonathan Rhys spelen de hoofdrollen in 'Match Point' van Woody Allen. Foto: Reuters/Eric Gaillard levert euro op eilig fering - De uitvoerin- Ester de musical' in tering, eind april, heb- 1 iedrag van 3000 euro d. Het geld is inmid- a n ïandigd aan War opvoeren van de in de gereformeerde een initiatief van de Bjke kerken in Oude Vooraf al was be- het geld dat overbleef van kosten naar War 14 n Saan' 11 huisvest «festival erli let landelijke Wereld twe tival is dit jaar voor Je te zien in Leiden. Het jt jn il dans, zang, muziek utyj itiek, staat dit jaar in van Marokko. In de houwburg zijn op 27 ee hoofdacts te zien: us en Wakha Wakha. Qrc ld Kinderfestival vindt en najaar plaats in pZ-I] nde steden in Neder- steil E'gië. jpen VS bije r lub I scho tseujDe Nederlandse film ran regisseur Eddy Ter- draaien in de Ameri- cuit oscopen. De 'release' n in Amerika is des te ijker omdat de film in itroversiële onderwer- Vd ithanasie, homohu- drugsgebruik aan- afH film vertelt over de mes telijke vriendschap d timide homoseksue- n mi s (Marcel Hensema) traverte machistische Ier (Cees Geel). door Rob Schoonen Amsterdam - Wat eerder al op andere beurzen werd geconsta teerd, geldt ook in hevige mate voor de KunstRAI; schilderen is weer buitengewoon populair. Veel, heel veel van de ruim hon derd aanwezige galeries tonen doeken en bladen waar verf het medium is - er hangt dan ook een bijna weldadige verflucht in en rond de stands. Belangrijker: het is vaak schilderwerk van hoog niveau. Dat maakt de 21ste editie van de KunstRAI tot een heel aangename. Anneke Oele, de directeur van de belangrijkste kunstbeurs van Nederland, kan dan ook tevre den zijn; vrijwel al de door haar gestelde doelen zijn gehaald. Het belangrijkste is zonder twij fel dat vrijwel alle belangrijke galeries in Nederland aanwezig zijn en er ook een toenemend aantal buitenlandse, kwalitatief goede galeries aan de beurs deelneemt. Het steeds meer uitdijende nevenprogramma, met onder meer discussies over actuele thema's, de dag voor beginnende verzamelaars of de ruim twintig buitenlandse cura toren die er te gast zijn: dat al les maakt de KunstRAI tot een zo goed als complete en boven al inspirerende beurs. Het ver schil met de kunstbeurs in Rot terdam zit 'm in de verrassende zaken die men in de havenstad steevast wél durft te brengen. Dat blijft in Amsterdam wat achterwege; het is veelal zeer goede kunst, maar ook degelijk en soms ook ietwat voorspel baar. Zoals de ontelbare Armando's die je er aan treft. Bij flink wat galeries zijn de (op zich fraaie) doeken en reusachtige bronzen van hem te zien - en voor flink wat euro's te koop. Of de Deen se galerie Moderne die werken van zo ongeveer alle leden van de Cobra-beweging naar Am sterdam heeft gehaald. Interessanter zijn de vele solo presentaties in de ruim twintig galeries. Dat getuigt niet alleen van lef, maar komt de rust en daarmee de kwaliteit beslist ten goede. Heel fraai zijn de recente schilderijen van Reinoud van Vught bij Arti Capelli. Zijn 'wa terschilderijen' vormen een ex ponent van de herwaardering voor de schilderkunst. Door steeds maar weer het schilders doek te vouwen en er vervol gens verf overheen te gieten, ontstaan er abstracte, maar aan de andere kant ook heel realis tische doeken die blijven intri geren. Boeiend is ook de solo presentatie van Rik van Iersel bij galerie Willy Schoots en Li vingstone Gallery; de energie spat hier bijna letterlijk van de wanden af. De centrale ruimte op de beurs is dit keer ingevuld door Buro Leeuwarden. Daar valt de enor me wandschildering van Hadassah Emmerich op. Niet alleen door de omvang, maar vooral door het uitgekiende materiaalgebruik; het is een verfijnde, uitnodigende instal latie geworden. Geert Dales, burgemeester van Leeuwarden, opende woensdag de 21ste KunstRAI. Hij greep de gelegenheid aan om vooral zijn WD-partijgenoten nog eens te overtuigen van het besteden van 1 procent van het rijksbud get aan kunst en cultuur. Een commissie onder Dales' Opbouw van de stand van Ellen de Bruijne Projecten op de KunstRAI in Amsterdam. Foto: ANP/Robin Utrecht voorzitterschap nam dit stand punt eerder op in het concept Liberaal Manifest. De WD stemt deze maand over het ma nifest tijdens haar congres in Groningen. Dales is er niet ge rust op. „De hierover ingedien de wijzigingsvoorstellen voor dat liberale manifest stemmen mij vooralsnog niet vrolijk", zei Dales. „Die één procent te steunen geeft een bijna historische kans om af te komen van het imago van onwetendheid en onver schilligheid dat de WD heeft opgebouwd door veel te onge nuanceerde uitspraken over 'het vrije spel van marktkrach ten dat het maar moet regelen'. Ik vind dat goedkope kletskoek van mensen die te weinig moei te hebben gedaan om zich in de wereld van kunst en cultuur te verdiepenaldus Dales. KunstRAI, tot en met 16 mei van 11.00-19.00 uur. rand Schaap Wenen is het aller- ik van theatergroep ZT in première gegaan. isattt >a' 'S een a^sc'ie'c' 'n etheater zoals alleen ions dat kan maken. Te in zwervers en treinrei- première waren ze lalhoofdige Lonsdale- an Oostenrijkse allu- ïaf de eerste Weense an 'Fort Europa' 11 kwamen kijken bij og van Aus Greida- vervolgens verder te Ide woorden „Wieder enstück!" p de vierde mei. Maar inière op zondag 9 q ze weg. Voorwaar ite score voor een |van een half uur chassidische jood ut vrolijkheid in de de verbrandingsovens, rijk zijn toneelstukken ider met drek over als Greidanus Jr is re dobber. Tom ijver van 'Fort Eu- hem: „Dat er men- :n weglopen als je Levi begint, spreekt ligt niet aan jou, nsen hier willen dat tmeer horen." ur Johan Simons is 1' een uitroepteken itigjaar 'Hollandia'. iorstelling neemt hij (scheid van het ge- et is< lat hij samen met aardt iul Koek, die in Lei- eorgi ijn Veenfabriek is be- d in N prichtte. Simons: „Ik and« egonnen omdat ik icent We maken voor men- jland >oit in aanraking kwa- ie roi theater. Die doelstel- ence), *al mislukt, want in enen 0CW becijferd dat uitge >gst opgeleide en OtO:l Johan Simons (links van de camera) en Tom Lanoye (rechts van de camera) in het Weense zuidstation tij dens de opvoering van 'Fort Europa'. Foto: GPD/Ben van Duin meest elitaire publiek van alle Nederlandse theatergezel schappen hadden. Toch blijft Simons het probe ren. Op deze eerder herfstige dan voorjaarsachtige ochtend bij het Weense Zuidstation, is hij nog aan het nagenieten van de eerste echte doorloop van 'Fort Europa' in de oostelijke vertrekhal van dat bizarre ge bouw. Na de repetities in Utrecht, waar 'Fort Europa' vanaf 3 juni te zien is, werd het stuk voor het eerst in zijn ge heel in gespeeld. Alle betrokke nen zijn onder de indruk. Simons: „Je ziet de positie van het theater in de samenleving. Dat vind ik echt, daar kan ik tot tranen toe door geroerd raken. Er zit een publiek. Er is een rei ziger. Die moet naar Boedapest en die ziet hier iets anders ge beuren dan normaal. Die reizi ger wordt aangesproken door acteurs. Die loopt door, of hij blijft tien minuten hangen om te kijken. Dan komt die reiziger even in een theatrale werkelijk heid. Dat vind ik echt fantas tisch. Het verschil tussen thea terruimte en publieke ruimte is opgeheven. Je zit daar zonder tribune, tussen de spelers en het theater is om je heen. Vrijdag en zaterdag zijn de re petities indrukwekkend. 'Fort Europa' is een prachtig requi em voor een werelddeel dat, al dus Tom Lanoye, ver voorbij de uiterste houdbaarheidsdatum is. De toekomst mag dan mis schien in handen zijn van Euro peanen, hiin recht op het stukje land rondom Rijn, Rhone en Donau hebben ze verspeeld. Hier op het station in het mid den van het oude Europa werkt dat. Topacteurs met bij tijden prachtige monologen in een galmend lege stationshal, ter wijl met ijzeren regelmaat trei nen uit oorden als Bratislava, Graz of Ljubljana hun reizigers uitspugen. En natuurlijk die en kele verdwaalde fascist. Ondertussen is er op de achter grond een strijd gaande met de vaste bewoners van de stations hal. Een groep van vijftien alco holisten en psychisch gestoor den, bejaarden en dropouts, moet plotseling een club ac teurs dulden als medebewoner. Het leidt tot een machtsstrijd. Eén van de dapperen onder de zwervers eigent zich de wijn toe van de eettafel.De medewerkers van Hollandia ondergaan het gelaten. Anders is het wanneer aan het slot van de voorstelling Chris Nietveld in een prachtige mo noloog het definitieve failliet van Europa beschrijft, omdat het alleen in de afgelopen eeuw al 100 miljoen slachtoffers heeft gemaakt. Ook één van de zwer vers voelt zich slachtoffer en valt haar luid bij. Hij wordt ver wijderd door de bewakings dienst. Na afloop wordt over het incident lang nagepraat. Dramaturg Paul Slangen is woedend. De bewakingsdienst had de zwerver nooit mogefr verwijderen: „Wij zijn te gast in het huis van die mensen. Wij komen hier en nu worden ze verdreven uit hun eigen huiska mer. Dat is precies waar dit stuk over gaat!" Het is ook precies deze interac tie met het publiek die Johan Simons altijd heeft gezocht. En zijn internationale carrière heeft hij mede te danken aan acteurs als Elsie de Brauw, Bet ty Schuurman en Jeroen Wil- lems, die als geen ander het vak van het locatietheater beheer sen. En Fedja van Huêt natuur lijk, die in 'Fort Europa' een za kenman speelt met plannen voor emigratie naar Argentinië. Simons: „Daar krijg ik tranen van in mijn ogen. Een weerga loos goed acteur. Die ruikt zo'n zaal. Die is niet bang voor het publiek, niet bang voor de zwervers. Hij kan problemen ter plekke oplossen. Is echt in het hier en nu." En dan is er de première. De eens zo lege en verlaten sta tionshal stroomt vol met deftige mensen, onder wie zeventig journalisten. Het stuk begint met een mooie monoloog van Hadewych Minis, die later nog een schitterend jiddisch lied zal zingen. De zwervers zijn ge temd, Aus Greidanus is over zijn angst heen en speelt de Chassid overtuigend. Het pu bliek kijkt streng naar Chris Nietveld wanneer ze smeekt om een respectabele dood en volgt Betty Schuurman gelaten in haar wens om als 68-jarige nog een zoon te mogen baren. Maar de Latijns-Amerikaanse zwerf ster die zich de afgelopen da gen als intermediair tussen spe lers en bewoners heeft opge worpen, is enthousiast. Zoveel mensen om een eurootje aan te vragen zag ze nog nooit bij el kaar. 'Fort Europa', 2 tot en met 18 juni in Utrecht in het voormalige gebouw van de Sociale Dienst. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Christiaan Kuyvenhoven (piano) en Yingdi Sun (piano). Gehoord: 11/5, Stadsgehoorzaal, Leiden. Op de valreep lukte het de Stadsgehoorzaal om niet al leen de eerste prijswinnaar Yingdi Sun van het Liszt Pia noconcours 2005 binnen te halen maar ook de negentien jarige Nederlandse Christiaan Kuyvenhoven die de derde prijs in de wacht sleepte. Dat is interessant, om de twee to taal verschillende interpreten naast elkaar te horen. Brengt Kuyvenhoven Liszt als een springerige jonge hond, die nieuwsgierig naar het leven is, geen weet heeft van valkuilen, de ruim vijf jaar oudere Yingdi Sun uit China laat een meer beschouwende, rijpere Liszt horen, met veel gevoel voor gedoseerde effecten. Kuyvenhoven steelt de show door zijn ontwapenende, na tuurlijke spel, met opmerkelijk weinig pedaalgebruik; tin- telfris en doorschijnend. Zo hoor je Liszt maar zelden. De "Valse impromptu' heeft al meteen die helderheid en sprankeling. Een enkele keer laat Kuyvenhoven een licht, goed getimed rubato toe, of geeft hij z'n staccato nootjes extra ruimte. Zijn wals 'voelt' gewichtsloos. Wie Bach's Kan- tate 'Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen' uit z'n hoofd kan zet ten, en Liszt via de handen van Kuyvenhoven het preten tieloze motief hoort bewer ken, de simpele lijnen van lin ker- en rechterhand fraai be nadrukkend, de hakkende oct aven gaandeweg met 'nieuwe' noten spannend inkleurt, hoort zonder 'bagage' verras send inventief, parelend spel, dat eveneens zijn tedere mo menten kent. Hoe ingenieu zer, voller en breder die no tenmassa's echter worden, hoe meer het zijn oorspronke lijke barokke kracht ver'Liszt'; ondanks Kuyvenhovens licht voetige aanpak. Als in 'Liebes- botschaft' uit Schuberts Schwanengesang bombast even de boventoon voert, is hij in staat om de boodschap zo snel mogelijk weer vleugels te geven die zacht neerstrijken op glashelder water. Na de pauze komt Yingdi Sun rustig op en neemt plaats op zijn privé stoel. Met z'n rug re laxed tegen de leuning vertelt hij ons in een totaal andere stijl dan Kuyvenhoven Liszts Ballade in b. Geconcentreerd zet Sun met een neervallende rechterhand de solide melodie uit, noot voor noot; boven een afgrond van rommelend, zin derend passagewerk vanuit een donkere diepte. De balla de lijkt 'in het nü' geleidelijk te ontstaan. Sun speelt, met door hemzelf gelimiteerde dramatiek, veel meer legato (gebonden), in lange lijnen gedacht dan Kuyvenhoven. In monumentale fortissimi vallen de harmonieën met de volle zwaarte van zijn armen, onderbroken door virtuoos praal- en prulwerk aan de baskant. Ook in de Rapsodie Espagnole en het Sonnet nr 104 van Petrarca uit Liszt's 'Années de Pèlerinage' valt die intense zorg op voor afwer king, en timing bij het opbou wen van spanning. De overbekende Hongaarse Rapsodie laat Yingdi heel ge raffineerd opkomen, blinken en branden. Sun voert je mee langs opwindend stampende ritmes naar een overweldi gend virtuoos slot, dat in snel heid en passie zijn weerga zel den kent. En tóch opteer ik voor Christiaan Kuyvenho vens. die nieuw licht over Liszt laat schijnen. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'De redenaar' van Ruud van Megen door Victor Löw. Regie: Porgy Franssen. Gezien 29/4, Leidschendam. Nog te zien: 14/5, Leidse Schouwburg. Ooit maakte ik aan een Rotter damse restauranttafel een jon gensachtig wedstrijdje van twee middelbare mannen mee. Wie heeft de langste meegemaakt, daar ging het om. Ze hadden al lebei op Cuba toespraken van Fidel Castro gehoord; de een had wel zes uur in de branden de zon staan luisteren, de ander minstens negen uur. Die fascinatie met grootse toe spraken heeft de redenaar ook. Hij is een ambtenaar die al zo lang vastzit in de stroperige molen van zijn gemeentehuis dat hij zelf is gaan malen. Hij heeft een passie en een missie. Historische toespraken zijn voor hem dé manier om de mensen weer iets terug te geven van het historisch besef dat zo in verval is. Iedereen en elk on derwerp mag daaraan bijdra gen: Castro, de oproep tot de tweede kruistocht, Kennedy, Goebbels, Martin Luther King, Willem van Oranje, alles loopt soepel door elkaar. Zijn andere obsessie is het werk van Frank Lloyd Wright; hij kent de plattegronden van zijn gebouwen uit zijn hoofd. Ei genlijk durft hij niet, maar als zijn plichtsbesef het wint van zijn angst gaat hij naar het Leidseplein om vanaf een kist de toespraken te houden. Tot zijn verbazing krijgt hij succes, en als Barend en Van Dorp hem uitnodigen wordt hij een natio naal fenomeen. Op het stadhuis is hij dan al met ziekteverlof: hij heeft een klagende burger ge beten, tenminste, dat denkt hij. Als hij in de talkshow niet de ruimte krijgt om historisch ver antwoord volledige redes uit te spreken, en daarbij Kennedy's 'Ich bin ein Berliner' moet ver talen in 'Ik ben een oliebol', le vert dat nieuwe frustraties op. Uiteindelijk komt het allemaal goed, wanneer de ambtenaar terugkeert naar zijn plaats. De redenaar heeft een grillige geschiedenis. Ruud van Megen (ook actief voor 'Pleidooi' en 'Karakter') schreef het stuk een jaar of vier geleden. Hans Dage- let probeerde er een voorstel ling van te maken, maar strui kelde over de enorme lap tekst. Toen Victor Löw later het oor spronkelijke stuk onder ogen kreeg, viel hij er onmiddellijk voor. En dat is te merken. Hij trekt alle registers open, oreert dat de stukken ervan af vliegen en sleept je zo mee in zijn ver wrongen wereld dat je even af stand moet nemen om je te kunnen realiseren wat er pre cies gebeurt. Een sterke, koorts achtige monoloog. den haag/anp - Het Gemeente museum in Den Haag houdt van 21 mei tot en met 21 augus tus een overzichtstentoonstel ling van het werk van Kees Ver wey (1900-1995). Oud-directeur Rudi Fuchs heeft de expositie samengesteld met medewer king van Max van Rooy. Tien jaar na het overlijden van de schilder komen alle aspecten van zijn oeuvre aan bod: stille vens, portretten, aquarellen en atelierstukken. Veel niet eerder getoonde werken zijn afkomstig uit de collectie van de Stichting Kees Verwey.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 21