KUNST CULTUUR Ensemblestukken make King Arthur tot een fees de Poeh kleurrijk maar traag Hartveroverend bevrijdingsconcert Romantiek van de witte Winnie roos ontsiert tangoshow Drie Leidse meesters in bruikleen naar Lakenhal Muziek laat lang op zicf wachten bij Opera Studi HDC941 maandag 9 mei 2005 'Devils en Dust': nieuwe cd van Springsteen. Foto: CPD Keten boycot Springsteen den haag - De Amerikaanse koffieketen Starbucks weigert de nieuwe cd 'Devils and Dust' van Bruce Springsteen te verko pen omdat het album aanstoot gevende taal zou bevatten. De koffieketen valt vooral over het nummer 'Reno', waarin Spring steen een ontmoeting met een prostituee beschrijft. Starbucks dat in de Verenigde Staten 4400 koffiebars telt, speelt een in vloedrijke rol waar het gaat om cd-verkopen. Museum van het Jaar in Arnhem brussel - Het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem heeft zaterdag de Europese prijs voor het Museum van het Jaar 2005 (EMYA) gewonnen. De verkiezing wordt ieder jaar in een andere Europese stad georganiseerd. Dit jaar was de prijsuitreiking in Brussel. Vol gens de jury is het Openlucht museum 'een excellent voor beeld voor andere klassieke musea die nieuwe wegen willen inslaan en in de traditionele structuur van een openlucht museum vernieuwende, experi mentele en creatieve projecten wensen te integreren'. Opdracht voor violist Van Ceel den haag - De Amsterdamse violist Oene van Geel (1977) heeft dit jaar de vrije composi tieopdracht van het North Sea Jazz Festival 2005 gekregen. De keuze viel op Van Geel omdat hij volgens de selectiecommis sie op een heel natuurlijke en eigen manier omgaat met ver schillende muziekgenres en daarmee telkens weet te verras sen. Voor North Sea Jazz gaat hij nieuwe muziek schrijven en die met het trio Pavlov uitvoe ren onder de titel Pavlov Plays Jazz. De première heeft tijdens het festival plaats op 10 juli. Appel schrijft cadeauboek Amsterdam - Boekenkopers krijgen in juni, de Maand van het Spannende Boek, het boek je 'Als broer en zus' van mis daadauteur René Appel cadeau. Appel schrijft over een misdaad in de huiselijke kring, want 'Huisje, boompje moord' is het thema van de zeventiende pro motiecampagne voor thrillers. Volgende de organisator Stich ting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CP NB) is de oplage van het span nende cadeautje met 485.000 exemplaren hoger dan ooit. muziek recensie Lidy van der Spek Bevrijdingsconcert: Georgetown Children's Chorus o.l.v. A. Dale Wood en Rijnlands Chr. Mannenkoor Vox Humana o.l.v. Susanna Veerman, m.m.v. Christopher Dawes (piano/orgel) en Peter Bontje (piano). Gehoord: 7/5, Bevrijdingskerk, Leiden. Met massaal, ritmisch geklap van een boordevolle Bevrij dingskerk worden de twee ko ren binnen gehaald. Vox Hu mana in het spierwit, het Cana dees jeugdkoor Georgetown Children in Schotse ruiten. Na twee volksliederen staande ge zongen door iedereen, komt het jeugdkoor als eerste voor het voetlicht getreden en dat doen ze hartveroverend met ritmisch vingergeknip en een spranke lende 'Heavenly Aeroplane'. Een bonte meerstemmigheid laat het koor ook prachtig ho ren in 'The Lord's Prayer'. Alle stemsoorten ketsen in de spiri tual 'Ain't that News' licht en soepel tegen elkaar aan in een opstuwende dynamiek. Met zwierige halen van de ene tegen kwikzilveren zinnetjes van de andere groep. Ook Vox Humana houdt onder de doeltreffende leiding van Susanna Veerman de koorklank prachtig transparant. Deze 'jongens' doen niet onder voor het Canadese jeugdkoor! Het Hallelujah a cappella gezongen klinkt vederlicht en zo homo geen als het maar zijn kan. In het Veni Jesu' van Chtf verrast de fraaie bewe$' klank, die dynamisch oi< organisch weer wegebt Bijzonder zijn de verscf sferen die oplichten ini dom Trilogy' van het jd koor. Het begint met e( terend gedeelte dat pld overgaat in een gewelf vrolijk verend midden! afgesloten wordt met el golvend Kyrie Eleison, begeleid door Christoj wes op de piano. Tot superenergiek, stralenj lujah dat letterlijk de wordt in gedragen. De) kerk is woest enthousii tuige de enorme ovatie Susanna Veerman heel sisch bloed en dat hor! onder meer in een praj Oud-Russisch Kerkge; de topper Cantique de van Fauré valt nogmae transparant en zijdezai Humana kan zingen. len van het Canadese if de twee onverwoestbi landse liedjes 'In een ruite kiel' en 'Heb je hoord van de zilveren*1 spetterend getoonzet gen; applaus natuurlij!" de lucht. In 'We rise a\ je dat die kinderen er gaan, onder leiding va! vlogen dirigent A. Dalei* De topper van Vox Huif onbetwist het 'Jaeger (P Carl Maria von Weber,!» gezongen, iedere inzetf ver en precies gelijk, elf greep verstaanbaar, ecj- tastisch! f1 theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Tango Seducción'. Regie/choreografie: Gustavo Russo. Gezien: 7/5, Leidse Schouwburg. In 'Tango Seducción' is de hele wereld één groot tango-decor. De zes vrouwen en zes mannen hoeven elkaar maar ergens te gen te komen, of die speciale vonk die de tango anders maakt dan alle andere dansen, springt over. Een kroeg gehuld in jaren twintig sfeer, een biljart, een vechtpartij, een romance tus sen man en vrouw, het zijn alle maal situaties waarin de tango toeslaat. Zelfs dronkenschap, een mank been en een echtelij ke ruzie staan niet in de weg. Een blik, een uitdagende tik, een botsing of een beleefdheid zijn genoeg voor deze mensen om in de tangohouding te schieten, die zo'n eigenaardige mengeling is Van trotse stram heid en lichte souplesse. Benen schieten naar voren en worden snel en trefzeker om de partner heen geslagen. Kleine pasjes, schuddende bekkens, gierende draaiingen, steile sprongen en zwierig optilwerk: de dansers beheersen de tango tot in de puntjes. Ze dansen zo meester lijk dat alle kleine, subtiele de tails in één lange, energieke lijn aan het oog voorbijtrekken. Je kijkt ademloos naar deze prestaties en toch mis je iets in deze show. Er is afstand, terwijl je bij een dans als de tango juist verlangt naar broeierige sensu aliteit en spontane wisselwer king. De choreografie is veelzij dig en nauwkeurig uitgewerkt, maar ook zo dwingend en ge polijst dat de spontaniteit ver dwijnt en de groep iets van een glimmende dansmachine krijgt. Een ander verschijnsel dat de aandacht van de dans afleidt en het genieten in de weg zit, is dat veel dans is ingebed in een ver haal en dat de dansers dit ver haal met houterig en overdre ven acteerwerk spelen. Vooral in de barscène aan het begin lijkt het de bedoeling om de sfeer van het uitgaansleven van Buenos Aires in de jaren twintig op te roepen, maar de dronke lap, de barbezoekers, de lief desrivalen en de verliefden ko men naïef en clichématig over. Choreograaf Gustavo Russo heeft zich niet beperkt tot pure tango. In diverse scènes doet hij er een flinke scheut moderne dans bij. Dat kan aardige beel den opleveren, maar veel van deze passages worden door een simpele, veel te zoete dramatiek ontsierd. Een verliefde man biedt een vrouw een witte roos aan. Maar zou hij zijn harts tocht niet met pure dansbewe gingen veel overtuigender kun nen overbrengen? De vechtach- tige duetten zijn dan wel weer mooi, maar als later de vrou wen, gekrenkt door overspel, het pistool hanteren en de tan- gomuziek plaatsmaakt voor de Carmina Bur ana, zijn we wel erg ver afgedwaald. Alsof de tango van zichzelf niet genoeg dramatische lading heeft! jeugdtheater recensie Hanneke van den Berg Voorstelling: Disney Live! Winnie de Poeh. Gezien: 3/5, Pepsi Stage, Amsterdam, (première). Nog te zien o.a.: 18 t/m 22/5, Congrescentrum, Den Haag. Herkenbaarheid is voor kinde ren een dankbaar gegeven. Pro ducer Kenneth Feld had dat goed in zijn oren geknoopt toen hij het programma in elkaar zette voor de theatershow 'Disney Live! Winnie de Poeh'. Feld gebruikte muziek die ook al in de Disney-video's te horen is en vroeg voor de Nederland se nasynchronisatie van de stemmen van Poeh en zijn vriendjes dezelfde personen als in de bioscoopfilms en video's. Daarmee had hij het jonge pu bliek al bijna volledig op zijn hand, want dit kenden ze. Het is Disney wel toevertrouwd om een wervelende show in el kaar te steken. Dit concern laat dan ook niets aan het toeval over. Zelfs de peperdure mer chandising in de foyer is in Amerikaanse handen. Ook het verhaal dat in deze show wordt verteld, is in Nederland allang in elke videotheek verkrijgbaar en dus lekker bekend bij het jonge publiek. Winnie de Poeh is jarig en zijn vriendjes Iejoor, Kanga, Roe, Teigetje, Konijn, Uil en Knorre tje willen hem verrassen met een feestje. Knorretje moet Poeh bezighouden, terwijl de anderen de voorbereidingen treffen. Op zich een leuk gegeven, dat door Ad van Kaam leiden - Stedelijk Museum De Lakenhal heeft drie schilderijen in langdurige of permanente bruikleen gekregen. Het gaat in alle gevallen om doeken van Leidse meesters uit de zeven tiende eeuw. „We zijn bijzon der ingenomen met deze schil derijen", zegt conservator Christiaan Vogelaar. De bruik lenen zijn een aanvulling op de bestaande collectie of op het cluster schilderijen uit het Rijksmuseum dat nog tot 2008 in het Leidse museum valt te bewonderen. 'Portret van een onbekend echtpaar' van Frans van Mieris valt onder die laatste categorie. Het is een 'nakomertje' uit het Rijksmuseum dat al eerder twintig schilderijen uit zijn de pot afstond aan De Lakenhal. Het museum in Amsterdam wordt momenteel verbouwd, is voor een groot deel afgesloten voor het publiek en gaf aan ver schillende musea in binnen- en buitenland een deel van de col lectie in bruikleen. De Van Mie ris (uit 1678) blijft net als de an dere doeken uit het Rijksmuse um tot 2008 in Leiden. 'Jonge moeder' van de Leidse fijnschilder Pieter van Slinge- landt is eigendom van het Rijk en door het Instituut Collectie Nederland in permanente bruikleen aan De Lakenhal ge geven. Van Slingelandt is een leerling van Gerrit Dou die op zijn beurt het vak leerde van Rembrandt van Rijn. Ook Frans van Mieris was trouwens een tijdje in de leer bij Dou. De overeenkomst tussen beide schilderijen is het oog voor dé tail en de speciale lichtval. Het derde schilderij is een Bloemstilleven uit 1658 van Adriaen van der Spelt. Dat het een klein wereldje was in die tijd blijkt uit het feit dat Van der Spelt op gezette tijden het ate lier weer deélde met Van Mie ris. Er zit trouwens een mooi ana chronisme in de virtuoos ge schilderde vaas met bloemen van Van der Spelt. Want rozen, tulpen en lelies kunnen onmo gelijk in het zelfde jaargetijde hebben gebloeid - althans niet in die tijd. Vermoedelijk ge bruikte Van der Spelt, specialist in bloemstillevens, boeken, pla ten en bestaande prenten als voorbeeld. Het museum kreeg dit schilderij in langdurige bruikleen van een particulier. Het Bloemstilleven uit 1658 van Adriaen van der Spelt. Publiciteitsfoto muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'King Arthur - een droom van een opera' door Barokopera Amsterdam. Muziek: Henry Pureed. Libretto: John Dryden. Bewerking en regie: David Prins. Muzikale leiding: Frédérique Chauvet. Kostuums: René van der Leest en Sigrid van Kleef. Met: II Teatro Musicale, René Groothof, Pieter Hendriks, Penni Clarke e.a. Gezien: 6/5, Schouwburg, Leiden. Het is eigenlijk een vreselijk stuk, de semi-opera 'King Ar thur'. Een patriottistische draak met mythische koningen, trol len en elfen. Het verhaal is na het tweede bedrijf afgelopen en het zou, mits origineel ge bracht, meer dan zes uur du ren. Maar ja, die geweldige mu ziek van Henry Purcell, die door het verhaal van John Dryden heen piept. Barokopera Amsterdam onder vangt al die bezwaren buitenge woon handig. Hun drastische bewerking speelt zich af in een - helaas nog fictief - opera-ar chief, waar alle decors en re kwisieten van alle opera's be waard worden. De grijze ar chiefmuizen transformeren zich tot zangers en muzikanten, die bijna a l'improviste King Ar thur tot leven brengen. Met pal lets en heftrucks, met simpele, maar beeldige kostuums en slimme regievondsten. En dat werkt fantastisch. Acteur René Groothof leidt in, legt uit, vat samen en speelt mee, draagt, duwt en stuurt het verhaal, dat zich in een mooi tempo afwikkelt. Losjes langs de originele lijnen voort huppe lend, met veel ironisch en soms ronduit melig commentaar. Het belangrijkste, Purcells muziek, bleef behouden, maar alle 'pomp and circumstance' is verdwenen. Ook de spectacu laire massascènes worden door vijf zangers, één verteller en soms een paar musici gebracht. Het tienkoppige orkestje be speelt authentieke instrumen ten, die soms lastig intoneren en ook niet heel veel body heb ben, en dat maakt de instru mentale delen soms wat saai, maar op de momentenj] er werkelijk toe doet, h§ gente Frédérique Chauj het beste in ze boven. 2jj de aria 'What power aii{ van bas-bariton Pieter driks, waarin de nootjej rend en hortend van dej bijna piepend en knarst Hendriks' zang illustren net zo uitdagend in ijsbg uiteenvalt. f Naast de fenomenaal zi] en acterende Hendriks ren vooral de twee sopt De expressieve Penni Q de iets meer lyrische W| Roobol steken tenor Hoogendijk en countert Dorian Astor, niet alleej volume, makkelijk in ht Zij excelleren vooral ini ventieve ensemblestukj waar 'King Arthur' geni van voorzien is, zoals hj schone, verwarring stiel 'Hither, this way", waaij en Hendriks de weg int moeras wijzen. Die ens stukken maken 'King A|: tot een feest, en Barokö Amsterdam weet hoe d[ vierd moet worden, f brugge - Honderden mensen poseerden afgelopen za terdag, in de Stadsschouwburg van Brugge, naakt voor de camera van de Amerikaanse fotograaf Spencer Tuniek. De fotograaf, die internationaal grote faam heeft verworven met foto's van blote mensenmassa's in stra ten en op pleinen, kwam op uitnodiging naar de Belgi sche stad in het kader van het festival Corpus Brugge '05. Tijdens dit festival draait alles om het menselijk li chaam en daar past de kunst van Tuniek perfect bij, al dus de organisatoren van het festival. Foto: Reuters/Peter Maenhoudt muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: De Impresario (Der Schauspieldirektor) van Wolfgang Amadeus Mozart. Bewerking dialoog: Hans Nieuwenhuis en Fabio Trümpy. Regie: Hans Nieuwenhuis. Met: Fabio Trümpy, Patrick Schramm, Francis van Broekhuizen, Marina Zyatkova, Silvia de la Muela en Jan-Paul Grijpink (piano). Gezien: 7/5, Theater in de Muze, Noordwijk. Vanwege een feestje voor de gouverneur-generaal van de Habsburgse Nederlanden vroeg de Weense keizer aan Salieri en Mozart om allebei een operaat- je te schrijven. After dinner- muziek. Salieri's stuk heette 'Prima la musica, poi le parole'. In Mozarts Komödie mit Musik 'Der Schauspieldirektor' ligt het precies andersom. En helemaal in de bewerking van Opera Stu dio Nederland voor het Noord- wijkse Opera aan Zee. In het oorspronkelijke stuk, ge schreven door Gottlieb Stepha nie, werd de eerste helft sati risch gevuld door de steracteurs van die tijd. De tweede helft was ingeruimd voor topzan- gers, onder wie de schoonzus ter van Mozart, met aria's, een ruzieterzet en een vrolijke fina le. Opera Studio werkte het stuk om naar deze tijd, verplaatst de handeling naar het kantoor van een hedendaagse zangersmake laar en voegde een paar stuk ken toe, voornamelijk uit 'Die Zauberflöte', zodat er Ir voor een tenor en twee) nen ook ruimte kwam mezzo en een bas. Mar muziek is het wel erg lef' wachten. Na de ingeblikte ouverf den we vergast op een! durend telefoongesprek impresario Fabio Trünf uitvoerig en langdradig gladjanus-achtige kwal belicht. Dat haalt de va! grondig uit en tegen di er dan eindelijk gezonj worden, heeft de telei over deze productie zi< breed gemaakt. Terwijl het heus geen a stemmen zijn die Open naar Noordwijk afvaart! Trümpy zingt, is hij me stuk geloofwaardiger, (j praan Marina Zyatkova een prettig timbre, en d ze aan een mooie exprj Daar blijft Francis vanl huizen een beetje bij al heeft een nogal schel, i wezig geluid. En dat ba Schramm en mezzo Si| Muela erin geschreven bepaald geen wonder, i Schramm compenseer] houterigheid met een t| lijke diepte en een wan to en Silvia de la Muela grootste talent van hetf schap. Haar - helaas ko drage springt eruit: haa gevoileerde, maar stral karakteristieke stem en doordachte en amusan dracht zijn in een beeltf evenwicht. Als de dieren zelf het woord voerden, of liedjes zongen, was alles prima in orde. Foto: GPD stof genoeg biedt voor een on derhoudend programma. Maar toch kan niet worden gezegd dat de kinderen anderhalf uur ademloos toekeken. Daarvoor zaten er te veel vertragende fac toren in de show. Dat gold vooral voor de vertel lers. De Amerikaanse Tracie Franklin, die met de show mee reist over de hele wereld, wordt hier in Nederland bijgestaan door een Nederlandse co-host. Met z'n tweeën lezen ze bij ie der nieuw 'hoofdstuk' in het verhaal iets uit een boek voor, waarna de dierenfiguren het overnemen en het verhaal ver der uitbeelden. Door zichzelf zo op de voorgrond te plaatsen, halen de vertellers alle vaart er uit. Terwijl die inleidende ver haaltjes volstrekt onnodig zijn, aangezien Winnie de Poeh en zijn vriendjes zelf ook praten en dus helemaal geen introductie nodig hebben. Daar komt nog bij dat Tracie Franklin weliswaar duidelijk haar best heeft gedaan om Ne derlands te leren, maar toch voor het merendeel van het pu bliek soms amper te verstaan was. Op de momenten dat de dieren zelf het woord voerden, contact zochten met de kinde ren, of liedjes zongen, was alles prima in orde. Het jonge pu bliek was op die momenten muisstil of sprong en danste vrolijk mee als dat van ze werd verwacht. Maar zodra de volwassen ver tellers weer kwamen, zochten ze onder de stoelen naar geval len popcorn of draaiden onrus tig op hun stoel. Pas in het laat ste kwartier van de show viel al les op zijn plek. De muziek was aanstekelijk, het decor zag er prachtig uit en Poeh en zijn vriendjes speelden eindelijk de hoofdrol. De vertellers waren toen alleen maar op het toneel om de kinderen op te zwepen. Hadden ze dat nou maar vanaf het begin gedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 6