Onrust groeit in Oudheden Kunstrai heeft première Dog Shoot KUNST CULTUUR Naturalis voorlopig zonder 100.000 lampjes Achterkamp terechte Leidse inzending 'Mijn moeder vindt het niks' Schenldng van Cleveringa bij Kröller-Müller woensdag 4 mei 2005 I Timberlake. AP/Richard Lewis liberlake door Herman Joustra leiden - De toren van muse um Naturalis moet het voorlo pig nog zonder lichtkunstwerk stellen. Het kunstwerk, be staande uit een netwerk van 100.000 gekleurde lampjes, werkt al geruime tijd niet meer omdat het kortsluiting maakt. De Rijksgebouwen dienst laat het werk van de Amsterdamse beeldend kun stenaar Giny Vos nu in zijn ge heel ontmantelen. Dat is no- dig om een nieuw systeem van kabels en lichtjes te ver vaardigen. Na het vervangen van de kabels wordt het kunstwerk, 'Lust for life', weer op de toren bevestigd. Het is nog niet bekend wan neer de werkzaamheden be ginnen. De Rijksgebouwen dienst is op dit moment druk doende de nieuwe spullen uit te testen in verschillende vari anten. Daarom is het ook nog niet duidelijk hoeveel geld er is gemoeid met deze operatie. De kosten komen in elk geval niet voor rekening van het museum, maar voor die van de Rijksgebouwendienst. Dat de overheid het opknap pen van 'Lust for life' voor haar rekening neemt, is te danken aan de zogenoemde percentageregeling beeldende kunst. Bij elk gebouw dat de overheid laat bouwen of reno veren moet een procent van de bouwsom aan kunst wor den besteed. De Rijksgebou wendienst gaf beeldend kun stenaars Giny Vos en Frans de Wit opdracht een kunstwerk voor Naturalis te maken. De Wit koos voor roestige sculpturen van verwrongen scheepsstaal. Vos voor een constructie van lichtjes, in rood, groen, geel en blauw op de toren van het museum. Voor 'Lust for Life heeft zij eerst uren achter de micro scoop doorgebracht. Ze bestu deerde het microleven in een druppel water en kon daarbij tien verschillende eencelligen onderscheiden, elk met hun eigen manier van bewegen. Die bewegingen zijn verwerkt in een computerprogramma dat de 100.000 lichtjes moet aansturen, verdeeld over 2450 bakjes van 10 bij 10 centime ter. Al snel na het installeren, in 1998, bleek dat de gebruikte materialen en lampjes gevoe lig waren voor inwerking van vocht. Het kunstwerk onder ging toen een grote revisie, waarbij onder meer een be schermende coating rond de lichtjes werd aangebracht. Be gin dit jaar bleek dat die maat regelen niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Shrek 3 Anonieme briefschrijvers slaan alarm vervolg van voorpagina leiden - Ondanks de toegezegde rijkssteun rommelt het nog steeds in het Rijksmuseum van Oudheden aan het Rapenburg. Onlangs deelde de Raad van Toezicht mee een interim-be stuurder naast directeur Magen dans te benoemen. Daarmee leek de verhouding tussen direc teur en personeel beter te wor den, maar verontruste medewer kers van het museum melden in een anonieme brief nogmaals de noodklok te willen luiden. Gesprekken tussen beide partij en hebben volgens een aantal verontruste personeelsleden weinig opgeleverd. Volgens hen is het gebrek aan vertrouwen in de directeur de afgelopen we ken eerder toe- dan afgenomen. „De hachelijke situatie is onge wijzigd en dat schaadt de orga nisatie." Het personeel betichtte de di recteur eerder van 'onbehoor lijk bestuur' en 'financieel wan beleid', nadat het tekort op de begroting fors was opgelopen. 'De Raad van Toezicht heeft zich steeds op het standpunt gesteld dat de financiële pro blemen waarin Oudheden ver keert niet de schuld zijn van di recteur Magendans, maar voor al voortvloeien uit terugge draaide overheidssubsidies. De briefschrijvers honen op nieuw de Raad van Toezicht die onvoorwaardelijk achter de di recteur blijft staan, en erop uit zou zijn het gezag van de direc teur te herstellen. Zij beschuldi gen de Raad van dreigementen richting het managementteam om hen daarmee onder druk te zetten. De teamleden zou de volgende keuze zijn voorgelegd: of partij kiezen voor de direc teur, of het risico lopen van je functie te worden ontheven. Eén lid van het management team zou afgelopen week zijn meegedeeld dat zij onmogelijk haar functie kan blijven uitoefe nen, omdat zij achter haar oor spronkelijke standpunt blijft staan. Woordvoerder U. Dijk van de AbvaKabo reageert verbaasd op het standpunt van de Raad van Toezicht dat leden van het ma nagementteam geen afwijkend standpunt zouden mogen inne men. „Zij moeten juist vrijelijk hun mening kunnen geven, ook een afwijkende mening. Per slot van rekening zijn het daar ma nagers voor." Volgens de briefschrijvers zou de directeur, als zij loyaal zou zijn aan de organisatie, moeten inzien dat haar positie onhoud baar is en haar ontslag indie nen. muziek recensie Susanne Lammers Voorronde Nationaal Studenten Songfestival. Jury: Ferry Rigaud, Martijn Groen en Roland Helmer. Gehoord: 3/5, LAKtheater, Leiden. 'In plaats van vergaderen' be dacht het Landelijk Overleg Culturele Organisaties (LOCO) het Nationaal Studenten Song festival. Vorig jaar mochten de inzendingen zowel eigen als andermans werk zijn, dit jaar kon alleen origineel werk mee dingen. Met als gevolg een dra matische terugval van het aan tal deelnemers. De Leidse universiteit deed het niet slecht, met vijf kandidaten, waarvan twee bands. En om de avond toch een beetje vlees te geven, mochten zij zich desge wenst even opwarmen voor pu bliek. De deelnemende bands begon nen daar niet aan. De eigenlijk al opgeheven groep rond drum mer \lncent Dijk speelde alleen 'Heaven or Heil', een vrij stevig nummer, waaraan de piano iets karakteristieks verleende, maar waarin de zanger verdronk. For Els, met het liedje 'Plafond', presenteerde zich weliswaar iets uitbundiger, met zelfs een stoere gitaarsolo, maar ook hier bleef van de tekst weinig meer over dan flarden. Maar bij de een- en tweeper soons meedingers sorteerde dat wennen, eventjes de zenuwen afschudden effect. Michiel Kuyp, zanger-pianist, bleek met zijn liedje 'Hoe het was', over een voorbije schoolvriend schap, verwoord met literaire foefjes, veel beter bij stem en bij vingers dan in de Harrie Jek kers-cover. Ook Marit Ruiten berg en Mania Herrebrugge op gitaar namen de kans waar zich eventjes los te maken met het Twarres-liedje "Your decision' vóór ze hun eigen, helemaal in de traditie van de singer-song- writer-song staande 'Not enou gh' brachten. En met maar liefst vier liedjes greep Yvonne Achterkamp de kans zich voluit te presenteren, met tamboerijn en achter de vleugel. Achterkamp bleek een originele geest, die uitdagende liedjes maakt waar veel aan te luisteren valt. Daarnaast be schikt ze over een stem van ca ramel, warm en donker en met een fraaie hoogte, die ze fanta sievol inzet. Met Rustle the ha- bit', waarin ze de 'ik' als een vruchteloos wervende, maar bepaald niet onderliggende partij opvoert ('she may be prettier, but I'm a better dres ser') gaat zij dan ook terecht Leiden vertegenwoordigen op de finale in Groningen. ld gemakkelijk tot zijn •in het verzekeringsvak en blijven om daarna rus- in zijn pré-pensioen te ge il. Maai' op zijn 46ste le Ton Pret de knuppel in Denderhok. Hij maakte «ureau leeg, deed de pa- Ünkel over aan zijn broer ig voortaan doen wat hij al wilde doen: schilderen, (pmerkelijke stap. Dit te omdat de Leiderdorper enkele opleiding of erva- leeft op artistiek gebied, keringsdiploma's - daar hij een doos vol van. icieel heeft hij zijn zaakjes eld. Hij heeft zich uitge- en zit in elk geval de ko- le tien jaar goed. „Maar ik natuurlijk straks mijn is met mijn schilderijen te en verdienen. Alleen, wat je vragen, hè? Daar had ik 11 idee van. Totdat ie tegen me zei dat ik veel lig vroeg. Dat ik veel ho- >est gaan zitten. Maar je weet het niet." Hij wist wel meer niet. Bijvoor beeld wat CoBrA inhield. „Ik ben vorige week maar eens in het museum in Amstelveen gaan kijken. Omdat iemand te gen me had gezegd dat mijn werk helemaal aansloot bij die beweging. Ik heb ook een boekje gekocht van Appel en Corneille. Maar daar zal ik niet veel in kijken. Anders loop je het gevaar die kunstenaars te gaan imiteren. De overeen komst klopt wel. Ik heb ook geen opleiding. Ik gebruik eveneens felle kleuren. En er staan bij mij ook gekke manne tjes en vreemde dieren op het doek. Maar het komt echt alle maal uit mezelf. Ik zie iets en maak een schets. Een eend, een school, een straat. Primi tieve dingen, ja. Naïeve kunst. Al wordt het, met die lijnen, wel alsmaar strakker. Ik ben nu ook zelf kleuren aan het men gen. Mijn moeder vindt het trouwens helemaal niks." Ton Pret gaat voor felle kleuren en gekke mannetjes en beesten. Foto: Hielco Kuipers Zijn moeder moedigde hem als klein manneke overigens wél aan om creatief bezig te zijn. „Vanaf mijn vijfde plakte, knip te, tekende en kleurde ik. Mijn schoonvader overtuigde me la ter aan toch om eens wat te doen met de oliekrijttekenin gen die ik later maakte. Ik deed dat bij wijze van ontspanning. Na mijn werk. Toen heb ik in de stoute schoenen aangetrok ken en olieverf en doek ge kocht. En vorig jaar tegen mijn vrouw gezegd dat dit was wat ik voortaan wilde met mijn le ven. Ze stond honderd procent achter mijn besluit om 'profes sioneel' te gaan." Dat werd mede ingegeven door de goede kritieken die hij kreeg, de doeken die hij ver kocht en de uitnodigingen die hij ontving om te exposeren. In het Singer Museum in Laren, toch niet het eerste de beste. Of tijdens de aanstaande Biën nale in Florence, een tweejaar lijks gebeuren dat 40.000 men sen trekt. „Ze waren via inter net op mij gestuit. Ze nodigen tien kunstenaars per land uit en daar zit ik bij. Ongelooflijk toch. Ik sprak laatst iemand die al vijftien jaar schildert en nog steeds met zijn doeken loopt te leuren. Hij snapte maar niet dat iemand die net bezig is dat voor elkaar krijgt." Begonnen vanaf 'scratch' is hij zich nu stukje bij beetje in het vak aan het verdiepen. „Ik heb een boekje over perspectief ge kocht. Handig om te weten. Niet dat ik er iets mee doe, hoor! Is me veel te ingewikkeld. Geldt ook voor die schilder die ik laatst langs de Rijn zag zit ten. Mooi landschapje. Maar je kunt natuurlijk net zo goed een foto maken. Nee, ik doe ge woon wat ik zelf leuk vind. Zelfs al zou niemand het mooi vinden." Ad van Kaam (advertentie) otterlo/anp - Het Museum Kröller-Müller in Otterlo toont van 14 mei tot en met 4 sep tember de schenking van verza melaar mr. P. Cleveringa. Het gaat om zeventien kunstwer ken. Piet Cleveringa (1917) ging in 1981 met pensioen als chef van de Directie Politie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Hij heeft sinds de jaren zestig een indrukwekkende kunstverzameling bijeenge bracht, die hij in onderdelen aan verschillende openbare in stanties heeft geschonken, zo als het De Lakenhal en het Prentenkabinet van de Univer siteit Leiden. 100D - Popzanger Justin jrlake voegt zich bij de de animatiefilm Shrek l24-jarige artiest leent zijn jan Artie, de rebelse neef jning Harold. Timberla- iendin Cameron Diaz (32) Jrder de rol van prinses 1 insprak, is ook nu weer partij. In de nieuwe film iet groene monster Shrek iracht om Artie de aan if van Harold gebruikelij- inieren bij te brengen. im weer liet podium - De legendarische Brit- iid Cream staat 37 jaar na Tscheidsconcert weer op iium. Eric Clapton (60), mee (61) en Ginger Baker ;ven deze week vier op- s in de Royal Albert Hall den. De concerten waren de kortste tijd uitver- Op de internetveiling iep de prijs van twee s op naar 1200 euro. 1 trakteert het publiek op jna twee uur durend op- Nummers als White Crossroads en Sunshine r Love ontbreken niet. man schrijft over Reve idam - Auteur Theodor in werkt aan een toneel- yer schrijver Gerard Reve. inoloog krijgt als titel Het vraaggesprek met Ge- eve en gaat in september nière. In het stuk vertolkt len Wansink de rol van de Ige schrijver, die wacht op k. Het is onduidelijk of hij lurnalist op bezoek krijgt jlood. Intussen kijkt Reve pp zijn leven, de misver- in en zijn liefdes. is opent de ede Biënnale lag - Prins Willem- ider opent 26 mei in het Üamse Luxor Theater de B Internationale Architec- iënnale Rotterdam. Prin- Ixima is ook bij de ope- anwezig. Deze editie van hitectuur Biënnale staat teken van 'De Zondvloed' It zich op de relatie tus- Iter en architectuur in land en de rest van de L De biënnale duurt tot 126 juni. 10J tien en de regio bestaat grote belangstelling voor professio- ;n amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- jjiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo- leren of op andere wijze actief zijn. Vandaag: de opmerkelij- insformatie van verzekeringsagent Ton Pret uit Leiderdorp. door Francoise Ledeboer Amsterdam - Nadat hij eerder Parijs en Tokio veroverde met zijn foto-project 'Dog Shoot', komt kunstenaar Maarten Wet- sema ook naar Nederland. Op de komende KunstRAI portretteert Wetsema honden van bezoekers in een studio bij de stand van zijn galeriehouder Van Kranen donk. Wetsema maakt van deze foto's 'échte' kunst en 'verwerkt' per uur daarom niet meer dan drie honden. De kunstenaar heeft inmiddels zo'n grote naam dat hij later deze maand ook op de prestigieuze beurs Photo Lon den staat. „We hebben van KunstRAI-di- recteur Anneke Oele een plek naast de ingang gekregen om zo min mogelijk bezoekers te storen", vertelt Jurriaan van Kranendonk. Uit ervaring wijs geworden (in Parijs liep het storm) waarschuwt hij alvast dat Wetsema niet zal afwijken van zijn schema en dat het daarom raadzaam is zich vooraf aan te melden via galerie@- vankranendonk.nl. De 'Dog Shoots' hebben alleen plaats op zaterdag 14 en zondag 15 mei tussen 13.00 en 17.00 uur. De werkwijze van Wetsema (1966) kenmerkt zich door de diepe betrokkenheid van de échte liefhebber: hij kiest voor elke hond exact de stoel, tafel of bank die bij hem past en van teckel tot boxer stelt hij zó ge rust dat ze zich totaal kalm la ten fotograferen. In het snel uit verkochte boek dat Van Kra nendonk vorig najaar uitgaf ter gelegenheid van de exposities in Parijs en Tokio was al te zien hoe meesterlijk Wetsema de trouwe 'hondenziel' weet te treffen. Bart van Marissing con cludeerde in het nawoord niet voor niets: „De fotografie is een dimensie rijker, Wetsema's honden vertellen ons meer dan woorden ooit zullen zeggen." Na afloop van de KunstRAI be kijkt Wetsema welke foto's ge schikt zijn voor verkoop aan de eigenaar of - met goedkeuring van de eigenaar - voor gebruik als 'zelfstandig' onderdeel van zijn oeuvre. De kosten voor een afdruk van 24 bij 24 centimeter bedragen honderd euro, exclu- Op de KunstRAI portretteert Maarten Wetsema honden van bezoekers, zoals hier deze collie in een stoel. Foto: GPD sief verzendkosten. Deelname aan de Dog Shoot verplicht overigens tot niets: de afdruk ken worden eerst op de website van de galerie gezet, zodat eige naren in alle rust kunnen be slissen. Op initiatief van de Steendruk kerij Amsterdam zal Bas Meer man (1970) het aanbod van de 115 deelnemende galeries ver rijken met zijn 'introspektakel stiltekapel' waarin hij zijn eigen gebrandschilderd glas maakt. De jury voor de Thieme Kunst RAI Prijs onder voorzitterschap van Pam Emmerik heeft inmid dels tien kanshebbers geselec teerd voor deze prijs voor de meest veelbelovende jonge kunstenaar. De winnaar van dit jaar wordt 11 mei tijdens de opening bekendgemaakt. Genomineerde Hadassah Em merich neemt met Bas Epker en Patrick Gofre deel aan de speciale presentatie van Buro Leeuwarden op de KunstRAI. Andere speciale evenementen op de beurs zijn onder meer rondleidingen, talkshows en op vrijdag 13 mei een dag voor be ginnende verzamelaars. Nieuw dit jaar is dat de Kunst- RAI-passepartout tijdens de beursperiode gratis toegang geeft tot het Stedelijk Museum SMCS, De Appel, het Fotogra fiemuseum Amsterdam, Huis Marseille en het Nederlandse Instituut voor Mediakunst Montevideo/Time Based Arts. KunstRAI 2005 in de Parkhal van Amsterdam RAI, 11 mei van 18.00 tot 22.00 uur en 12 t/m 16 mei, 11.00 tot 19.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19