Tussen de kieren van de feiten Oorlogsherinneringen van Heere Heeresma Leugens en bedrog in het conclaaf Anne Frank, getekend voor kinderen CD Dochters moeders non-fictie recensie Mieske van Eek 'De geheimen van het conclaaf door Atto Melani. Bezorgd door Monaldi Sorti. Uitgeverij De Bezige Bij. Prijs: €7,90. Het boekje kwam vorige week net iets te laat in de winkel om nog van nut te zijn voor het volgen van de pausverkiezingen. Maar De gehei men van het conclaaf is ook aardig om te lezen nu we al weten wie de nieuwe paus is. De Italiaanse thril lerschrijvers Monaldi Sorti vonden het niet eerder uitgegeven manu script van Atto Melani uit 1700 toen zij onderzoek deden voor hun twee de historische thriller Secretum. Melani was castraatzanger en spion van Lodewijk XIV en een buitenge woon invloedrijk man in zijn tijd. In De geheimen van het conclaaf geeft hij de Zonnekoning een handleiding voor de omgang met kardinalen en andere katholieke machtigen om zo het conclaaf te kunnen beïnvloeden. Het bevat een schat aan informatie over gevoeligheden van kardinalen, machtspelletjes en de leerschool van het Vaticaan, waar volgens Melani 'veinzerij, leugen en bedrog worden onderwezen'. Het boekje van Melani speelt ook een sleutelrol in Secretam ZATERDAG 30 APRIL 2005 ER BIJ autobiografie recensie Nico de Boer 'Een jongen uit plan Zuid '38-'43' door Heere Heeresma Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: €12,50. Lange tijd was het stil rond de schrijver Heere Heeresma (1932). Nu en dan werden - overi gens zeer leesbare - 'oude kliekjes' opge warmd, maar écht nieuw werk was daar niet bij. Des te verheugender is daarom de ver schijning van Een jongen uit plan Zuid '38-'43, het eerste deel van zijn autobiografie die in haar geheel de (oorlogs)jaren 1938-1946 be slaat. Dat boek werd trouwens in de jaren vijf tig al aangekondigd onder de naam Kaddish voor een buurt. Zo'n tien jaar geleden liet de schrijver weten dat het manuscript klaar was en in een kluis in Parijs lag opgeborgen. Hij achtte toen de tijd nog niet rijp om het open baar te maken en 'met een magistraal gebaar' afscheid te nemen van de letteren. Dat tijdstip is nu kennelijk gekomen, al schijnt hij inmid dels toch weer aan een nieuwe roman te wer ken. Heeresma heeft altijd zijn eigen plan ge trokken. Hij is de schrik van de uitgevers, doordat hij niet zelden met argeloos gemak de zoveelste deadline weet te overschrijden. En hij is ook nooit te beroerd om gepeperde kri tiek of een narrige opmerking te maken over het sociale of literaire klimaat in Nederland. Het is kenmerkend voor de schrijver, die als een soort zelfbenoemde volksschrijver, net als Gerard Reve, ooit met moderne klassieken als Een dagje naar het strand, Elan de Wit gaat in ontwikkelingshulp en Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming tot de meest gelezen Nederlandse schrijvers behoorde. Hoezeer hij stilistisch en thematisch ook met Reve mag verschillen, er zijn treffende over eenkomsten. Net als Reve heeft hij zijn leven, dat van een romantische bohémien, tot kunst verheven. Net als in het werk van Reve zit er in dat van Heeresma een ironische ondertoon. Al ontbreekt die deels in Een jongen uit plan Zuid 38-'43. Wat gebleven is, is de losse, associatie ve manier van schrijven. In dit eerste deel van zijn jeugdherinneringen kijken we door de ogen van de ongeveer acht jarige jongen die Heere Heeresma was. Die werd in 1932 geboren in de Speerstraat in Am sterdam-Zuid. Zijn ouders waren streng-chris- telijk. De vader was rechtlijnig, een gods dienstleraar met een uitgesproken voorliefde voor de joodse cultuur. De hoofdpersoon is een scherp waarnemer die veel optrekt met joodse vriendjes en vriendin netjes, en „uiterst voorzichtig is sinds ze thuis gezegd hebben dat ik een beetje een joods koppie heb". Zonder opsmuk beschrijft Hee resma de wereld van deze jongen aan wiens betrekkelijk gelukkige kinderjaren abrupt een einde komt als de oorlog uitbreekt en vanuit Amsterdam circa 70.000 joden worden wegge voerd. Het is opvallend hoe naïef veel Amster dammers op de Duitse inval reageren. Zoals de buurt steeds laconieker reageert op het zo veelste luchtalarm en op den duur nauwelijks nog een schuilplaats opzoekt: „Nog voor de capitulatie hielden we er al mee op. Wat viel er in onze wijk nou te bombarderen? We ge loofden het wel. Heeresma schrijft indringend over de oorlog die het leven in de buurt langzaam verstikt, over onderduikers en buurtbewoners die ver dwijnen. Scherp, nuchter, bijna achteloos zijn z'n observaties, zoals die over jonge jongens die de oorlog aanvankelijk nog als een span nend avontuur beschouwen: „Gelukkig was daar het luchtalarm." Veelzeggende, schrijnende details wisselen af met trefzekere passages als deze: „Binnen za gen we een staatsiefoto hangen van ene A.Mussert, ingenieur en leider van de NSB, die ondanks zijn zwarte uniform met een lederen banderolle over de borst weinig martiaals had. Onder zijn neus was een Hitlersnorretje ge krast. Tevreden liepen we door de glasscher ven weer weg. Het verzet kwam van de grond en kreeg gestalte. Mussert. Typisch een man met een hoofd dat al vergeten was terwijl je nog naar hem keek." Historische roman Anna Enquist over verdriet en afscheid En grotere ontdekkingsreiziger dan ies Cook die in het derde kwart de achttiende eeuw Australië, uW-Zeeland, Tahiti, de Hawaï-ei- jen en vele andere 'witte plekken' oegde aan het Britse Rijk. Maar gebeurde er met de achterblijvers igeland, zijn vrouw en zijn gezin? hen wijdt Anna Enquist de roman thuiskomst'. roman recensie Wim Vogel huiskomst' door Anna Enquist Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: €19,95. ks nauwkeurige verslagen van avontuurlijke reizen naar onbe- de werelden en vreemde volke ren werden verslonden en de namen van de schepen waarop hij voer, de Endeavour, de Resolution en de Ad- venture, roepen nog steeds die raad selachtige werelden in de Stille Oce aan op. Hij was een echte verlichtingsman. Hij meende de wereld te kunnen be grijpen niet door erin op te gaan, maar door hem te observeren en te beschrijven. De feiten leerden hem dat hygiëne, discipline en een ge zond dieet de gevreesde scheurbuik aan boord geen kans gaven: slechts vier matrozen overleden tijdens zijn eerste reis (1768-1771) met de Ende avour. Maar de feiten hadden hem ook kunnen leren dat thuis in Enge land zijn vrouw en zijn kinderen het jarenlang zonder vader moesten zien te redden. En voor die feiten staat Cook heel wat minder open. In De thuiskomst, een lijvige roman van ruim vierhonderd bladzijden, portretteert en analyseert Anna En quist de achterblijvers: zijn vrouw Elizabeth Batts (1741 - 1835) en hun zes kinderen. Hun leven wordt con- speelt. Maar mét Elizabeth ervaart ook de lezer de blijvende troost die muziek ons kan geven in tijden van treurnis en ook dat motief kennen we uit het werk van Anna Enquist. 'Tussen afwezig-zijn en terugkeer bevond zich een tussengebied', be peinst Elizabeth. In De thuiskomst beschrijft zij vooral dat gebied: de paar maanden, de enkele weken die voorafgaan aan Cooks terugkeer. Weer een kind gestorven. Misschien is de man die thuiskomt niet de man op wie wordt gewacht, waarbij komt dat de orde die zij voor haar omge ving uitstraalt hopeloos afwijkt van de wanorde binnenin. Waarom is haar man wel een vader voor zijn matrozen en zeilt hij niet met zijn zoontjes op de Theems? Waarom zit hij in de laatste uren van zijn leven met een naakte prinses in de kajuit en waarom niet gewoon naast zijn vrouw in de keuken? Men sen zijn raadsels, ook voor zichzelf. En zelfs de objectieve feiten waar Cook zo belust op was, laat hij in zijn laatste dagen voor wat ze zijn, althans in de versie die Anna En quist ons voorzet. Hier vult haar ver beelding in de geest van Elizabeth de dagboeken van Cook aan. In die op tiek komt ook James Cook uiteinde lijk thuis, al is het ook duizenden zeemijlen verderop. De thuiskomst is een mooie, onder houdende roman over verlies en over toeval. Het is ook een monu ment voor al die zeemansvrouwen die eeuwenlang de boel maar draai ende moesten houden terwijl hun mannen afwezig waren. Het boek maakt duidelijk dat de fei ten alléén weinig duidelijk maken van wat mensen beweegt, terwijl diezelfde feiten maar al te graag worden gebruikt als een schaamte- lap voor onze machteloosheid. Een historische roman? Natuurlijk, maar Enquist confronteert ons ook, tussen de kieren van de feiten zoals ze zelf zegt, met eigen gevoelens van machteloosheid, van verdriet, van troost en ten slotte van acceptatie. Een schrijver die daar in slaagt, is tot veel in staat. s Amsterdam - 'Kijken, Antien, kijken' riep de moeder van de Amsterdamse fotografe Antien Aletrino (58) met iets te schelle stem, toen ze lang geleden samen langs de Waver bij Abcoude fietsten. 'Het was lente en de zon scheen, er hing een lichtgroene waas over de bomen en de boter bloemen stonden in het malse gras', herinnert de dochter zich. Ze weet het nog precies, want misschien dankzij het feit dat de goede raad meer klonk als een bevel, heeft het voorval zich in haar geheugen gegrift. Sterker nog: het zou haar niet verbazen als dit moment met haar moeder mede haar leven heeft bepaald. Ze is een dochter geworden die niets liever doet dan kijken, schrijft ze in haar fotoboek dochter moeder (Felix, €24,50): 'Voor mij is het de kunst om het wezen van de dingen met elkaar te laten resone ren, zodat het stilleven klopt en in balans is. Ik kijk naar de onderlinge samenhang en voel of dat wat ik uit wil druk ken, bezield is'. Die bezieling spreekt ook uit de portretten van bijna vijftig dochters en hun moeders die Antien Ale trino in dit boek vastlegde. In zwart-wit opnamen die vari eren van spontane kiekjes tot geposeerde staatsieportret ten, passeert het hele scala aan dochter/moeder-verhou dingen de revue. Zo word je al bladerend net zo geraakt door beelden van vanzelfsprekende intimiteit en tedere zorg, als door uitingen van opgeklopte liefde en al dan niet wederzijdse argwaan. Een schitterend vormgeven, dit dochter moeder, waarvan in de kaft al een keurig foto lijstje is uitgestanst. Voor de eigen dochter/moederfoto, suggereert Aletrino. Een opdracht die te verwezenlijken moet zijn, met Moederdag in het verschiet. Want hoewel natuurlijk niet elke dochter moeder is, hébben die doch ters er in elk geval wel eentje. Hoe de relatie met die ou der ook is. Foto's uit besproken boek prentenboek recensie Peter van Vlerken 'Anne Frank, haar levensverhaal met illustraties' door Josephine Poole en Angela Barrett. Vertaling: Els Musterd-de Haas. Uitgeverij De Eekhoorn. Prijs: €9,99. Wie Anne Frank wil leren kennen, kan natuurlijk het beste haar dag boek lezen of een bezoekje brengen aan het Anne Frankhuis in Amster dam. Voor kinderen die te jong zijn om haar levensverhaal te kunnen begrijpen, is over de geschiedenis van Anne Frank nu een prentenboek gemaakt. Na de Bijbel is het dagboek van An ne Frank het meest gelezen boek van de hele wereld. Miljoenen mensen, jong en oud, hebben zich laten ont roeren door de aantekeningen die Anne maakte in het Achterhuis in Amsterdam, waar zij zat ondergedo ken om te ontkomen aan de joden vervolging in de Tweede Wereldoor log. Anne Frank was een slim, gevoelig en fantasierijk meisje. Ze voelde zich ook heel erg alleen. Zelfs toen ze met haar vader, moeder en haar zusje Margot en vier andere mensen dicht op elkaar gepakt in het Achterhuis zat. Ze was de jongste van allemaal en had eigenlijk niemand om mee te praten. Daarom begon ze alles wat ze meemaakte stiekem op te schrij ven in een boekje. Nadat de Duitsers een inval hadden gedaan en iedereen hadden meege nomen, werd het boekje gevonden door Miep. Zij was de assistente op het kantoor van Anne's vader waar ook het Achterhuis was. Pas na de oorlog kon zij het aan hem geven. Anne's vader was als enige terugge keerd van het concentratiekamp. Anne, haar moeder en haar zusje Margot waren dood. Het prentenboek dat nu over Anne Frank is verschenen, gaat niet echt over het dagboek, maar wel over wat eraan vooraf ging. In woord en beeld maken we alles mee. Dat Anne werd Anne Frank aan het schrijven in haar dagboek. Tekening uit besproken boek geboren, op 12 juni 1929 in Duits land, en hoe Margot in de lach schoot bij het zien van de flaporen van haar babyzusje. Een paar jaar daarna viel er weinig meer te lachen. Hitier kreeg het voor het zeggen in Duitsland en hij gaf de joden er de schuld van dat het zo slecht ging in het land. Margot werd op school gepest en uitgemaakt voor 'vuile jood'. Grote mensen maakten alle joden het leven zuur. Het gezin Frank verhuisde naar Amsterdam, maar toen de oorlog was uitgebro ken, ging het daar precies hetzelfde als in Duitsland. Zo mocht Anne, die graag naar de film ging, de bioscoop niet meer in. Aan de gele ster die zij en haar vrien dinnetjes moesten dragen, konden ze zien dat ze joods was. Later moes ten Anne en de rest van het gezin onderduiken om te voorkomen dat ze werden opgepakt. Hoe stil ze ook waren in het Achterhuis, iemand had gemerkt dat ze daar zaten en verraadde hen aan de Duitsers. Het verhaal van Anne Frank wordt in het prentenboek heel eenvoudig ver teld, zodat het te begrijpen is voor kinderen vanaf acht jaar. Het is op geschreven door Josephine Poole. Er staat ook in dat Anne eerst zo'n he kel had aan Peter die bij haar in het Achterhuis zat. Maar toen ze hem wat beter leerde kennen, werd ze verliefd op hem. De tekeningen die erbij staan, zijn gemaakt door Angela Barrett. Ze lij ken heel precies. Anne Frank staat erop zoals de mensen haar kennen van foto's. Het zijn niet echt vrolijke tekeningen, maar iedereen snapt wel waarom. sequent beschreven vanuit het per spectief van Elizabeth, de vrouw die niet alleen haar man maar ook hun zes kinderen meer dan veertig jaar overleeft. De thuiskomst is door dat ongebrui kelijke perspectief een verrassende en ontroerende roman geworden over verlies van kinderen, over een verwoest verbond tussen een man en een vrouw maar vooral ook over het tekortschieten van de feiten als je mensen wilt begrijpen. Enquist heeft zich uitvoerig gedocu menteerd. De literatuurlijst achterin vermeldt vijfentwintig studies, mu sea en allerlei instanties en mensen worden bedankt. De laatst genoem de daarvan is haar dochter Margit die een paar jaar geleden op de Dam in Amsterdam door een vrachtwa gen werd overreden. Het idee voor deze roman bestond toen al, maar het verdriet om het verlies van kin deren waar Elizabeth Cook zo na drukkelijk mee wordt geconfron teerd, doordesemt het hele verhaal en bepaalt in hoge mate de droef- TOP-10 (2) Dan Brown, e Da Vinci code litingh-Sijthoff, 19,95 (8) Ronald Giphart, oost idium, 15,00 (io) Frans Kellendonk, ystiek lichaam 1. Meulenhoff/de Volkskrant, 10,00 (6) Nicci French, ang me als ik val nthos, 19,95 (7) Peter Robinson, bile blik W. Bruna, 3,95 ,(-) Dan Brown, et Juvenalis dilemma iitingh, €19,95 CPNB/De Bestseller 60 jen nieuwe boeken in de top tien. Dan kvn keert terug met 'Het Juvenalis pmma' en neemt ook de medaillepo- weer stevig ïn handen. Zelfs Baan- 1 moet ervoor wijken. Anna Enquist. Archieffoto: ANP geestigheid van het decor waartegen deze historische roman zich af (5) Dan Brown, et Bernini mysterie litingh-Sijthoff, 19,95 (i) Baantjer, Cock en de broeders in de haat Fontein, 9,95 itingh, 24,95 {3) Arnaldur Indridason, aandagskinderen W. Bruna, 3,95 (9) Stephen King, Donkere Toren VII

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 7