Okker terug naar Hazerswoude
KUNST CULTUUR
Internationale Korenontmoeting in Leiderdorp van de
m
Iedereen heeft zijn magere en vette jaren'
Majestueus slotakkoord
Rijnlands Symfonie Orkest
Vriendelijke pop met ib
licht artistiekerig sau£
Brandstichtings 'De
blijft steken in fla
iJB
Anouk.
Foto: ANP/Rick Nederstigt
Dubbel platina
voor cd Anouk
den haag - Van de cd 'Hotel
New York' van Anouk zijn in
Nederland al meer dan 160.000
exemplaren verkocht. Het al
bum van de Haagse popzange
res heeft daarmee de dubbel-
platinastatus behaald. De cd
verscheen in december vorig
jaar en was binnen een week al
goed voor goud, oftewel 25.000
verkochte exemplaren. Twee
weken later waren van de cd al
80.000 stuks verkocht. De cd
staat al negentien weken hoog
in de Album Top 100.
Josine van Dalsum
weer op toneel
den haag - Actrice Josine van
Dalsum, bij wie vorig jaar twee
inoperabele hersentumoren
werden ontdekt, gaat weer het
toneel op. Als alles volgens plan
verloopt, speelt ze in september
in een toneelstuk, geschreven
door Haye van der Heyden,
over een opgegeven kankerpati
ënte en haar zoon. Van Dal-
sums zoon Aram van de Rest
speelt de zoon. Er zijn vijftien
voorstellingen gepland in Am
sterdam. De actrice heeft KWF
Kankerbestrijding gevraagd het
initiatief te sponsoren. Volgens
de actrice is een van de twee
ontdekte hersentumoren ver
dwenen. De andere is kleiner
geworden. „De artsen vermoe
den dat het aan de zware be
handeling ligt", aldus Van Dal
sum in De Telegraaf. „De kan
ker zal dus ongetwijfeld op
nieuw toeslaan, maar ik heb
geen zin om daar werkloos op
te zitten wachten."
Australiër Hribar
wint Gaudeamus
Amsterdam - De Australische
pianst Ashley Hribar heeft zon
dag de eerste prijs gewonnen
op het internationale Gau
deamus Vertolkers Concours.
Hij werd als beste verkozen uit
tachtig muzikanten van heden
daagse muziek. De tweede prijs
kreeg het Nederlandse Amstel
Saxofoonkwartet, de derde prijs
was voor de Nederlands-Au
stralische slagwerkcombinatie
Duo Vertigo. Het concours
duurde een week. De eerste
prijs is een bedrag van 4500 eu
ro.
Britse acteur John
Mills overleden
londen - De Britse acteur Sir
John Mills is zaterdag op 97-ja-
rige leeftijd overleden. Zijn car
rière besloeg vele decennia. In
1971 won Mills een Oscar voor
beste mannelijke bijrol in de
film 'Ryan's Daughter'. Daarna
volgden talrijke films, van de
sciencefiction 'Quatermass' tot
het historische epos 'Ghandi'
en 'Who's That Girl' van Ma
donna.
muziek recensie
Lidy van der Spek
Concert: Rijnlands Symfonie Orkest o.l.v.
Lukas Groen. Gehoord: 24/4,
Bonifaciuskerk, Alphen aan den Rijn.
Om een amateurorkest per sec
tie op te laten draven is een
edel streven. Immers, in de to
tale orkestklank komt een con
trabas, fagot of fluit niet expli
ciet tot z'n recht. Het Rijnlands
Symfonie Orkest koos twee
stukken uit, één speciaal voor
grote strijkers 'A Legend' voor
celli en bassen van Tsjaikovsky
én een Serenade voor 13 bla
zers van Richard Strauss. Het
jammere van zo'n keus is - al
thans bij amateurorkesten - dat
blazers en grote strijkers meest
al beduidend minder presteren
dan wanneer zij opgenomen,
opgevangen worden door lot
genoten. Dan wordt de orkest
klank zelfverzekerder, krijgt de
speler meer oor voor frasering
en timing. Nu geven de twee
voorste celli het mythische,
schemerige verhaal van Tsjai
kovsky te weinig reliëf, zijn de
bassen bij ondersteuning en bij
het bekrachtigen van de melo
die niet geheel zuiver van toon.
Ook in Strauss wordt de geza
menlijke blazersklank niet opti
maal. Maar het stuk biedt kan
sen genoeg om de blazers te la
ten excelleren en contrasteren.
De gedoseerde dynamiek wordt
tot driemaal toe opgeblazen tot
een spectaculair vuurwerk dat
fraai uiteen waaiert.
In Mozarts Divertimento in D
komen blazers en strijkers tot
een levendig vergelijk. In snelle
passages is het bij de eerste vio
len nog wel even rommelen; de
tweede violen die vervolgens
dat snelle thema moeten inzet
ten brengen het er beter van af.
Het echte klapstuk horen we
pas na de pauze in George Bi-
zets Symfonie nr 1 in C. Was hij
bij leven niet de aanbeden
componist, in de 20ste (en
21ste) eeuw krijgt Bizet erken
ning, vooral met zijn opera's
Parelvissers en Carmen. Melo
disch aangenaam, instrumen
taal inventief, ritmisch levendig
ontrolt zich een kleurrijk sa
menspel, waarin de blazers de
lang aangehouden noten
prachtig kleuren, waar over
heen de strijkers homogeen en
transparant veren, ritmisch on
derstreept door de pauken.
Prachtig is de solerende hobo
die helder zwiert boven de piz
zicato strijkers. Als een echte
jachthoorn in bos of bergland
schap echoot de hoornmelodie
steeds zachter en lieflijker na.
Het middendeel wordt lekker
scherp aangezet door de eerste
violen; en het slot zwelt meer
dere malen aan tot een kakofo
nie van klankkleuren die voor
bodes zijn van het majestueuze
slotakkoord. Het Rijnlands
Symfonie Orkest is hier op z'n
vitaalst.
Muzikale verjc
Theater in de(^1
NOORDwijK - In hetgn
60 jaar bevrijding wfog
en 28 april en op 5 ijrij
zikale vertelling 1
poorten' uitgevoerij
Noordwijkse Theateik/
ze. Verteller is Eric U
verder werken mee L
koor, solisten en eenfs
'Binnen de poorten'|0(
verhaal van Jules Sd
van de achttien Nd,
die het nazi-vemietf
Sobibor in Polen
Over zijn ervaringen]
het boek 'Binnen dj
Theatermaker/regissfe_
Evers bewerkte het tfi t
voor Eric Borrias. er
De voorstellingen inid
de Muze beginnen cfto
april om 16.00 en 20e j
op 4 mei om 16.00 eijgp
Toegangskaarten zijte;
baar bij Boekhandflcl
Meer in Noordwijk. ijk
Film van Va
te zien op Euf
brussel - De film
wijlen Theo van G01
woordigt op 9 mei'
tijdens Eurocine, eej-j.
filmfestival in Brussr
landen van de Eur<
nader tot elkaar
De film, met in de
onder meer Katja
en Johnny de Mol,
de,besognes van eei
minele Marokkaan:
in een gesloten jeugt^
It
Geen valse noot op nieuw album van Paul de Leeuw
Niet genoeg geld om evenement kostendekkend te krijgen en onvoldoende gastgezinnen voor beoogde 450 deelnemers
Voormalige tennisprof bouwt zijn galerie af in landelijke sfeer
door Ad van Kaam
muziek recensie
Susanne Lammers
Concert: Naked Raven. Gehoord: 24/4,
Stadsgehoorzaal, Leiden.
Er komen een hoop gevaarlijke,
giftige beesten uit Australië,
maar 'Naked Raven', stelt lead-
zangeres Janine Maunder ons
gerust, is totaal ongevaarlijk.
Dat klopt. De vijfpersoonsband
gaat voor vriendelijke pop met
een heel licht artistiekerig saus
je, dat vooral bestaat uit moei
lijk verstaanbare poëtische tek
sten en wat aparte klankeffect-
jes.
Heel soms komt een bijzonder
ritmetje om de hoek kijken, één
keer vergrijpen ze zich aan een
tandeloze tango en het laatste
nummer mag ietsje steviger
rocken, maar over het alge
meen beperken ze zich tot bra
ve liedjes die allemaal op elkaar
lijken.
Op het podium staan twee lam
pen, 'Mr. and Mrs. Raven', ge
kocht bij Ikea, aldus Maunder.
Net zo Ikea zijn de liedjes. Ge
accepteerd modem, een beetje
designerig, maar mid^a
the-road. Naked Raveal
twijfeld een sympathiai
valband, prettige vullist
geen hoofdgerecht, /a;
Maunders stem heeftpfi
derlijks, hoog en ielig:le
lijk emotieloos en haa 1
sche vaardigheden zijfa
De twee strijksters zo[ei
een licht klassieke insi
echter op den duur eer
zoetelijk wordt door Krj
aan originaliteit. De g)e
perimenteert het me£ C
zijn inventiviteit blijktni
perkt. Het sfeervolst ier
percussie: ingetogen it
houdend kiest James,
zijn accenten. L
Het opvallendste nuir
'Paper boy', waarin gjy
Edgar een psychedeli
laat waaien en de killjH»
Janine Maunder fraaietl
valt met de ongemakbe
vervreemdende klanlje?
celliste Schwarz en vihe
Lindner. Maar de steVa
ring dat het beter is tjkk
dan te smeulen mag iij I
motto van het liedje Re
Raven zelf brandt zijnsc
liever niet. 00
Da
gd
door Sandra Put
Amsterdam - Hij heeft er een
jaar of vijf simpelweg geen zin in
gehad, in het schrijven van tek
sten voor een nieuw album. Wel
verzamelde hij - voornamelijk
Italiaanse en Spaanse - liedjes
die hij bewaarde op 'een speciaal
discje'. Onder het mom van:
'voor het geval dat'. En dat geval
is er nu, in de vorm van het al
bum 'Duizel mij'.
Als de gemoedstoestand van
Paul de Leeuw is als de sfeer die
zijn album uitademt, dan moet
hij een gelukkig mens zijn. Dat
is hij ook, knikt hij tevreden,
maar voor hemzelf drukt 'Dui
zel mij' eerder uit dat hij weer
precies weet wat hij wil. Want
er was een periode dat hij dat
even niet wist.
Hij duidt op zijn avontuur bij
de NCRV, de zender waarmee
hij onenigheid kreeg na onder
meer een parodie op Anneke
Grönloh. Het 'NCRV-debacle'
achter zich latend, vond De
Leeuw zijn weg weer bij de
VARA. „Het eerste seizoen van
PaPaul, de gematigde kritieken
die hij kreeg en de tegenvallen
de kijkcijfers brachten hem niet
van zijn stuk. „Iedereen heeft
magere en vette jaren in zijn le
ven", relativeert hij.
Inmiddels heeft hij weer succes
met PaPaul Live en hij hervond
zichzelf als tekstschrijver en
zanger. Niet alle liedjes op het
album zijn van zijn hand. Het
bestaat deels uit vertaalde co
vers en deels uit bestaand Ne
derlands werk. Dit keer heeft hij
zelf een aantal mensen ge
vraagd een tekst te schrijven.
Hij kreeg schrijver Arthur Japin
zover een tekst te maken op
muziek van Claudio Baglioni
('Jouw kracht'). Kinderboeken
schrijver Edward van den Ven
del leverde teksten, evenals Da
niël Lohues (Skik) en Joris
Rasenberg (Abel) - en natuur
lijk zijn 'huisschrijfster' Coot
van Doesburgh.
Van Theo Nijland covert hij het
gevoelige 'De pijn is weg'. „Dat
is een gevaarlijk keuze ge
weest", meent hij. „Het is ont
zettend moeilijk een nummer
te brengen dat je bewondert.
Het is een mooi verhaaltje over
dat je denkt dat de pijn weg is
na het verbreken van een rela
tie, maar diep van binnen zit
het nog. Het is heel erg het ge
voel dat je kunt navoelen."
De emotie voelbaar overbren
gen met zijn liedjes, dat vindt
hij belangrijk. „Nee, ik weet niet
hoe ik dat doe. Ik heb er geen
bepaalde techniek voor. Of ik
een goede zanger ben, weet ik
ook niet. Ik heb ooit een Edison
gekregen voor beste Nederland
se zanger, maar dat wordt niet
door iedereen begrepen. Kijk, je
kunt er niet van houden van
Marco Borsato overhandigt Paul de Leeuw het eerste exemplaar van 'Duizel Mij'. Foto: Frans van Zijst
wat ik doe, maar ik zing niet
vals. Er staat géén valse noot op
dit album."
De Leeuw vindt alle nummers
op 'Duizel mij' - die gaan over
de liefde in al haar uiteenlopen
de verschijningsvormen - bij
hem passen. „Een liedje is voor
mij pas goed als ik er wat mee
heb. Als de tekst goed bekt.
Maatschappijkritisch is 'Multi-
culti' dat hij brengt met de Ne-
derlandse.-Marokkaanse Kasba,
en 'De grote copyrette' waarin
hij aangeeft dat de geschiedenis
zich herhaalt. Dat het steeds
dreigender wordt. Ondanks de
angst voor de islam, die hij be
grijpt, begint hij toch steeds
meer te wennen aan 'onze isla
mitische vriendjes en vriendin
netjes'. „Integreren zal nooit
lukken, naast elkaar leven wel",
is zijn overtuiging.
door Jan Rijsdam
leiderdorp - De Internationale Ko
renontmoeting in Leiderdorp gaat dit
jaar niet door. De organisatoren zijn
er niet in geslaagd het evenement
kostendekkend te krijgen. Ook zijn er
niet voldoende gastgezinnen gevon
den om de buitenlandse gasten tij
dens de korenweek onder te brengen.
Het bestuur van de Stichting Interna
tionale Korenontmoeting zegt de be
slissing om het evenement af te ge
lasten met pijn in het hart te hebben
genomen. Maar het bleek niet moge
lijk om het benodigde geld bij elkaar
te krijgen. Het stichtingsbestuur wijt
dit aan de vele extra evenementen die
dit jaar worden georganiseerd waar
de gemeente Leiderdorp en bedrijven
kennelijk liever hun geld insteken,
zoals rond het zilveren jubileum van
koningin Beatrix en de viering van 60
jaar bevrijding.
Het korenfestival, dat sinds 1993 elke
drie jaar werd gehouden, heeft in de
afgelopen jaren steeds zo'n 450 deel
nemers uit binnen- en buitenland
naar Leiderdorp getrokken. Dit jaar
werden koren verwacht uit onder
meer Canada, Rusland, Servië, Mon
tenegro, Polen en Slowakije. Maar het
onderbrengen van de buitenlandse
gasten bleek de afgelopen maanden
veel moeilijker dan voorgaande ke
ren. De organisatoren zeggen alles in
het werk te hebben gesteld om het
benodigde aantal van 87 gastgezin
nen bij elkaar te krijgen, maar is daar
uiteindelijk niet in geslaagd. Mensen
onderbrengen in een hotel bleek, ge
zien de financiële situatie, geen optie.
Het stichtingsbestuur voelt er niet
voor om met een uitgeklede versie
hazerswoude dorp - De gere
nommeerde galerie Jaski in de
Nieuwe Spiegelstraat in Amster
dam was zaterdag gewoon open
voor het publiek. „Maar hij is
niet meer van mij, hoor", zegt
Tom Okker. Met zijn arm maakt
hij op deze vroege maandagoch
tend een breed gebaar. „Kijk,
wat eerst in Amsterdam aan de
muur hing, hangt voortaan hier.
Je wordt een dagje ouder, dus
vandaar." Hij laat zijn arm zak
ken, glimlacht en kijkt tevreden
in het rond. Wat een licht, wat
een ruimte.
Hier is Hazerswoude, dorp
rond de kerk, dat is weggestopt
in het hart van groen. In de ver
te' zie je de contouren van de
oude stad Leiden, wat dichter
bij groeit de nieuwbouw van
Zoetermeer hoger en hoger,
daarachter ligt Den Haag en bij
helder weer steekt de Euromast
van Rotterdam nog juist tegen
de horizon af.
Het is hier in de Hollandse pol
der vlakker dan vlak. Je kunt
héél ver kijken. Al ligt de Rand
stad inmiddels toch wel akelig
dicht op de loer. Van Amster
dam evenwel is geen spoortje te
bekennen. Dat is weer net te
ver. „Dat heb ik achter me gela
ten", zegt Okker.
Twintig jaar hield hij domicilie
in het Spiegelkwartier van de
hoofdstad, dé plaats in Neder
land als het gaat om kunst en
antiek. Na zijn actieve tennis
carrière, de sport waarin hij het
tot nummer drie van de wereld
schopte en het metier waarin
hij zijn fortuin bijeensloeg,
maakte hij van zijn hobby zijn
beroep: hij ging in de kunst. Sa
men met fotograaf Nico Koster
begon hij in het hart van Am
sterdam galerie Jaski, gespecia
liseerd in werk van de CoBrA-
beweging. „Ik heb altijd prettig
met hem samengewerkt. Maar
vijf jaar geleden hield Nico er
mee op. Ik ging alleen verder."
Ntjast zijn beslommeringen in
de kunsthandel sloeg Tom Ok
ker samen met zijn dubbelpart-
ners Marty Riessen en Ilie Nas-
tase en met kampioenen als
Rod Laver en Jimmy Connors in
het recente verleden nog regel
matig een balletje op de Senior
Tour van de ATT. „Maar als je
Tom Okker omringd door Appel en Lucebert. Zijn nieuwe galerie in Hazerswoude is op afspraak te bezoeken. Foto: Dick Hogewoning
zestig wordt, krijg je voor het
seniorentoernooi van Wimble
don geen uitnodiging meer.
Wel een nette brief, waarin je
wordt bedankt voor bewezen
diensten. Het heeft trouwens
geen zin meer ook. Tegen man
nen van veertig begin je niks.
Dan voel je dat de jaren gaan
tellen."
Dat laatste gold ook voor het
werk in de galerie aan de Spie
gelstraat. „Je bent zes dagen in
de week open. Je hebt perso
neel om na te lopen, je doet
beurzen, je bent vaak onder
weg. Het werd me onderhand
te veel. Nu woon ik al sinds
mijn trouwen hier in Hazers
woude. Lekker landelijk. En
toevallig, op vijftig meter van
mij huis, biedt een accountant
zijn pand te koop aan. Het
plaatje viel op die manier per
fect in elkaar. Ik zit dichter bij
huis en kan het op die manier
wat rustiger aandoen. Afbou
wen heet dat, geloof ik."
Zijn pand in de Spiegelstraat
verhuurde hij aan zijn vroegere
werknemers, de collectie ging
mee naar het nieuwe onderko
men in het Groene Hart. „Hier
in Hazerswoude zijn inderdaad
nauwelijks passanten, laat
staan duizenden toeristen. Het
is hier stil. Maar er zijn meer
voorbeelden van galeries die
vanuit de polder of vanaf het
platteland werken. Ik heb in al
die jaren een enorm klantenbe
stand opgebouwd. Die weten je
te vinden en weten ook wat ze
aan je hebben. Dat geldt ook
voor lijstenmakers die ik ken.
Dat gaat van mond-tot-mond.
Je kunt nu op afspraak bij Tom
Okker Art terecht. En beurzen
als de PAN en de Tefaf blijf ik
gewoon doen. Dat vind ik nog
steeds erg leuk."
Al die tijd verkocht hij werk van
kunstenaars als Corneille, Ap
pel, Lucebert, Brands, Montijn,
Cremer, Brood en Scholte, om
eens wat bekende namen te
noemen. „Het is vrolijk, het is
kleurig, het is nog redelijk be
taalbaar. Ja, en het loopt nog
steeds góed. Van wat er door
hedendaagse kunstenaars
wordt gemaakt, ben ik niet echt
op de hoogte. Wat er bij mij
thuis op de slaapkamer hangt?
Toch ook werk van voornoem
de mensen. Het spreekt me ge
woon aan. Heeft het altijd al ge
daan."
van de korenontmoeting verder te
gaan. In de afgelopen jaren zorgden
de deelnemende koren - kinderko
ren, jongerenkoren, kerkkoren, ka
merkoren, vrouwen- en meisjesko
ren, mannenkoren, gemengde koren
en oratoriumverenigingen - niet al
leen voor een grote diversiteit aan
optredens, maar ook voor spetterend
slotconcert. Op de finaleavond kwa
men alle koren bijeen op één podium
voor een grote
ten en orkest. „Als we
den gaan tomen,
uit de hele week", aldus
in een verklaring.
Of het driejaarlijkse evene
komende jaren weer
krijgt, is niet duidelijk. Het
bestuur zegt de komende
len nadenken over de
de korenontmoeting.
recensie jeugdtheater
Paulien Koopmans
Voorstelling: 'De brief door De
Brandstichting. Spel: Cees Brandt, Koos
Elfering, Michiel Varga. Gezien: 24/4,
LAKtheater, Leiden.
Cees Brandt heeft fantasievolle
jeugdtheatervoorstellingen op
zijn naam staan zoals 'Grond
monsters', 'De luchtacrobaat'
en 'De badkuip'. Maar uitgere
kend in 'De brief, die draait om
de verbeelding, stokt het.
We zien drie futloze broers -
Cees Brandt, Koos Elfering en
Michiel Varga - in een huis vol
afgedankte spullen. Het wordt
tijd dat ze eens opruimen. Maar
ze hebben amper genoeg puf
voor hun dagelijkse rituelen:
opstaan, tandenpoetsen, gym
nastiekoefeningen, ontbijten.
Die worden eindeloos herhaald
en gaan vergezeld met nietszeg
gende taal: „Met haastige spoed
valt het eten niet goed." Blijk
baar zijn deze mannen zo in
zichzelf gekeerd dat ze schrik
ken als er plots e
vloer ligt. Spriet
weet al direct: ee
alleen maar
probeert hem te
Alsof daarmee de
hersteld.
Maar met zo'n brici vvH
als bij dwangmatige f
Hoe harder je er niet
beert te denken, hoe
brief zich in je hoofd
Het wordt Knol schijj
veel en hij gaat op reij
merk je in het spel w<
de wanhoop die zich
drie mannen meestei
De spelers zeggen daj
schuld is van de brief'
blijft de betekenis hiejL'"
soms flauwige - wooij_
ken. Je ziet er weinig f~
Ondanks de ietwat onJK
reerde uitwerking is h|0(
achter 'De brief aardwj
Bumper hoefje om of^
gaan niet weg. Je kunfre
gedachten reizen. En n
dé gouden oplossing
brief. Je hoeft hem ni jg
je kunt de inhoud ooi
zelfverzinnen.