Het gezicht achter Toons facade MEDIA Tienduizend gillende kinderen Larry 'J-R-' Hagman: Alles wat ik doe is puur voor de lol ibelle richt zich k op jonge vrouw De omroep van de toekomst 'De publieke omroep moet zuiver zijn ,e, lanceert digitaal ïial: TV 10 I Oranje op 5 veer in lucht De Wereldomroep bevrijdingsdag een re- tie uit van de uitzen- Radio Oranje op 5 mei arop de Duitse bezet- Nederland ten einde e bevrijdingsuitzen- dt om 16.15 uur via de f uitgezonden in Euro- internet en satelliet jd. Radio Oranje werd litse bezetting opge- onden. n maken i-Big Brother Een Brits mediabedrijf efelnemers voor een ili ealitysoap met maar jtig deelnemers. Die wonen in een speci- ïwde wijk in het oos- onden, waarin ze 24 h ag door camera's wor- 0 lgd, aldus The Times, b icenten van de mega- ter zoeken tien gezin- II :en dwarsdoorsnede b ritse bevolking verte- Jjdigen. stopt soap Onderweg Yorin stopt met de 3' 1 Onderweg Naar Mor- 1 4). Vrijdag 1 juli zal de 1 levering op televisie te Dat liet de zender gis- a weten. „De program- in Yorin van het ko- levisieseizoen wordt 'i den op de nieuwe situ- e televisiemarkt. In die - nering is geen plaats 1 r ONM in de voor- 1 ddus Yorin. P inale zenders l tieider radio - De regionale ra- is worden het best be- )e stations scoorden ri en maart een markt- !%n 15,7 procent. De regionale stations zijn 1 Ie stabiele toppositie, e' concurrenten Radio procent marktaan- 1 üo 2 (10,8 procent) en 1 (9,6 procent) een [i tje marktaandeel prijsgeven. Dit blijkt van het continu luis- oek. ac 23 april 2005 Hilversum - Voor velen is Toon Hermans de man met vieren twintig rozen, die het publiek aan het lachen kreeg door voor te doen hoe hij een perzik at en iedereen liet zitten met de vraag: wat ruist er door dat struikge was? De Toon die het publiek niet zag, was de Toon die vlak voor elk optreden zei: „Als de mensen wisten hoe ik me nu voelde, zouden ze allemaal naar huis gaan." Deze week is het vijfjaar gele den dat deze grote Nederlandse cabaretier overleed. Coen Ver braak sprak voor een documen taire die vanavond wordt uitge zonden met mensen die Her mans goed kenden om zo te la ten zien hoeveel kleuren deze clown had. Paul de Leeuw werd altijd di rect blij zodra hij Toon Her mans zag, vertelt hij in de do cumentaire. Herman van Veen kreeg een vrolijk gevoel als hij naar de ogen van de cabaretier keek, en Youp van 't Hek vond het enorm knap dat Hermans zijn publiek kon laten lachen om heel eenvoudige dingen. Die simpele dingen hadden vaak te maken met zijn jeugd in het Limburgse Sittard. In 1916 werd hij daar geboren als de zoon van een bankier, een no tabele in het dorp. Door de beurskrach in de jaren twintig verloor vader Hermans zijn geld en moest het gezin in ar moede leven. De vroegere vrienden van de familie lieten hen op slag vallen. In zijn shows verwijst de cabaretier nog vaak naar deze arme perio de. „Toen ik geboren werd had ik niets voor mezelf, mijn oude re broer had zelfs de erwt al uit de rammelaar gerammeld." In Sittard liep Hermans over de jaarlijkse kermis en raakte hij gefascineerd door alle kleuren. In 1935, op achttienjarige leef tijd, trad hij op met zijn eerste revue. Niet lang daarna verruil de hij Limburg voor Amster dam. Daar ontmoette hij zijn grote liefde Riet en introduceer- i Toon Hermans zoals vrijwel iedereen hem kende en graag zag: op het podium, met een lach op het ge zicht. Maar achter de clown school ook een angstig en onzeker mens. Foto: GPD/PR de hij de inmiddels niet meer weg te denken One man show. Zijn zoons zijn het erover eens dat Hermans zonder 'zijn Riet je' nooit zo groot was gewor den. Als zij tijdens een try-out een grap niet leuk vond, duurde het niet lang voordat deze zou worden geschrapt. De cabaretier riep altijd dat hij zo maar wat deed, maar ieder een die hem kende weet dat het tegenovergestelde waar is. Alles was tot in de kleine details voorbereid, zelfs zijn opkomst die toch altijd zo spontaan overkwam. Hermans kon geen noten lezen, maar wist met het aanduiden van kleuren toch tot in de puntjes aan te duiden hoe hij het wilde hebben. Zijn gita rist Benny Ludemann vertelt: „Hij zei dingen als: er mag wel wat meer wit in. Op de een of andere manier wist je dan wat hij bedoelde, want dat klonk heel anders dan: je bent don kerbruin aan het spelen." Pianist Coen van Orsouw herin nert zich: „Toon riep vaak: ik weet wel dat je goed piano kunt spelen, maar doe nou eens ge woon de helft minder." On danks dat de repetities reuze gezellig waren en altijd veel lan ger duurden dan eigenlijk de bedoeling was, vergde Hermans veel van zijn muzikanten. Van Orsouw: „Nadat ik met hart klachten in het ziekenhuis was opgenomen, vroeg Toon aan mijn cardioloog of ik 's avonds mocht spelen. Het was op eigen risico, maar ik ging." Vlak voor een voorstelling kreeg Hermans altijd de zenuwen en kon hij erg kortaf zijn, maar zo dra het doek omhoog ging za gen zijn muzikanten hem voor hun ogen veranderen van een zenuwachtige man in de Toon Hermans die iedereen zich uit zijn shows herinnert. De dood van Riet viel Hermans erg zwaar, hij was zo vol van verdriet dat hij het bijna niet op kon brengen om mee naar de begraafplaats te gaan. Ondanks dat hij nog een show schreef, kostte optreden steeds meer moeite, en veranderde hij in een breekbare man. In 2000 nam hij nog een liedjes cd op, maar het uitkomen ervan mocht hij niet meer meema ken. Esther de Beer Toon Hermans: De kleuren van een clown, zaterdag, Nederland 3, 21.00 uur Hoe ziet de publieke omroep van de toekomst er uit? Die vraag stellen we hier aan bekende en minder bekende Nederlanders, die allemaal iets met de omroep hebben of hadden. Vandaag: Gerard Hulshof, oud- KRO-man en nu lid van de Raad voor Cultuur, die het kabinet ook adviseert op mediagebied. „Het is belangrijk dat de nieu we publieke omroep zich zéér sterk onderscheidt. Ze wordt betaald uit overheidsgeld, ter wijl het rendement de com- merciëlen domineert. Dat zie je daar terug in alle program ma's, ook de journalistieke. Die liften mee op alle hypes. Sponsoring en reclame maken het voor de kijker moeilijk: is dit informatie of amusement? Dat moet bij de publieke om roep zuiver zijn, en daarom moet er dus ook géén Ster-re clame meer zijn. De nieuwe publieke omroep is klein, maar ook zo groot dat zij haar kerntaken kan doen, zonder overheidsbemoeienis. In plaats daarvan komt er een prestatie-overeenkomst, zoals in België. De publieke omroep moet zich dan elk jaar verant woorden voor wat ze doet. Daarnaast komt er een Raad van Advies, waarin alle maat schappelijk stromingen zijn vertegen- woordigd. Maar het be langrijkste is een rechs- treeks con tact met kij ker en luiste raar, door actieve communi catie. Daarvoor zijn de om roepverenigingen niet meer nodig. Samen vertegenwoor digen ze nauwelijks meer de samenleving, en van iedere omroep op zich is ook niet duidelijk voor wie ze nou pre cies staat. Als de TROS dan roept dat zo de democratie verdwijnt, dan roep ik: onzin. De TRÓS-leden hebben geen enkele invloed op de andere omroepen, en vice versa. Gerard Hulshof. Foto: RvC/Rob Hendriksen De huidige verenigingen kun nen zich omvormen tot pro- duktiebedrijven, die net als andere marktpartijen pro gramma's gaan maken. De publieke omroep krijgt een kleine staf, die zich voorname lijk richt op nieuws. De rest koopt ze op de markt. Verder moeten we geen middelen verspillen. Twee zenders is ge noeg. Daar kunnen dan the makanalen naast bestaan, zo als voor kin deren. Ik heb een groot deel van alle ontwikke lingen van dichtbij mee gemaakt, en gezien dat er steeds alleen maar reparatiewetgeving werd toegepast, terwijl het bestel zelf nooit is gemoderniseerd. Vooral bestuurlijk is dat een probleem. De Raad van Be stuur zit wel aan het stuur, maar niet aan de versnelling spook. Daar moeten we nu eens van af." Patrick van den Hurk Reageren? media@hdc.nl dorp/anp - Vrouwen belle gaat op de glos- rom zo een jongere uep te bereiken. Vanaf 11 lag ligt de eerste editie >elle YOUNG in de s, waarin de bladen- lP s proberen vrouwen te :n 'die nog aan het be- 1 hun zelfstandige le- f lan', zo schetste een u voerster de uitgave 11 n. a ditionele Libelle be- imiddels al ruim 75 1 speelt volgens de ouw 'een belangrijke iet leven van müjoe- iderlandse vrouwen', n rol ook voor jonge- ressen te gaan spelen, ibelle eens per kwar- :t het nieuwe blad, be- voor vrouwen van 20 tot 28 jaar. Het jongere zusje van Libelle bevat volgens de woordvoerster zonnig en po sitief nieuws. „Maar het blad is ook duide lijk en confronterend, met de heel eigen, herkenbare Libel le 'look feel'. Libelle geeft trouwens ook twee andere glossy's uit, maar die zijn bedoeld voor de traditionele Libelle-doel- groep." Met YOUNG willen de redac teuren de connecting gene ration' bedienen. Dat zijn vrouwen die in de laatste fa se van hun studie zitten, of met hun eerste baan bezig zijn. Ze hebben een grote be langstelling voor (betaalbare) mode, cosmetica, note books, mp3-spelers en mo bieltjes. Rotterdam - Kim-Lian van der Meij (24) ziet het wel zitten, een 'freaky' outfit. Maar Co Rowold (28) moet er nog even over na denken. Hoe ze in Ahoy' staan, weten ze dus nog niet, maar dat het een supershow wordt is ze ker. Jetix-gezichten Kim-Lian en Co presenteren morgen Jetix Planet Live in Ahoy', vanaf even voor vieren op de kinderzender. Dan staan ze op het podium in de zaal tegenover tienduizend gillende kinderen. Eng? „Nee, televisie is veel enger", vindt Co. „Dan sta je naar het glazen plaatje van de camera te kijken, zonder dat je weet tegen wie je nu eigenlijk praat. Bij zo'n show als deze heb je veel meer inter actie." Kim-Lian denkt daar toch anders over. „Dit is een enorm publiek en het is ook Co Rowold doet verslag op het podium, Sita neemt backstage voor haar rekening. Foto: GPD/Jetix/PR meteen een live-programma. Dat betekent dat je een balans moet zoeken in het presente ren, zodat de mensen thuis én in de zaal het naar hun zin heb ben." De lijst met artiesten die langs komen is uitgebreid. Zo treden onder meer Chipz, Lange Frans en Baas B, Girls Aloud en Men 2B op. En er is een surprise act. „Maar daar zeggen we nog niks over", zegt Kim-Lian geheim zinnig. „Weet jij ook al wie het is!", roept Co. Zelfs voor hem is het een verrassing, maar hij hoopt op Jennifer Lopez. Voorafgaand aan de echte show 's middags is er vanaf negen uur een backstageverslag van de andere Jetix-presentatoren Sita en Léon. Zij interviewen de artiesten, kijken bij repetities en soundchecks in de zaal, en la ten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. „Het grootste gedeelte van de arties ten kennen we al. Die zijn langsgeweest in onze program ma's bij Jetix. Vijf minuten voor de show begint, wordt iedereen een beetje hyper. Dan is het wel even spannend, maar verder is het heel leuk. Vorig jaar waren er zelfs een paar een balletje aan het trappen in de gangen", aldus Co. Kim-Lian (Kids Top 20) en Co (The MAX) presenteren hun programma's bij Jetix altijd in een studio vol enthousiaste kin deren. Eén van de leukste doel groepen, vindt Kim-Lian. „Kin deren zijn heel onbevangen en enthousiast. We komen met de Kids Top 20 ook op scholen langs en dan merk je dat ze er echt naar toe leven." Ook Co kan het prima vinden met de jonge kijkers. „Er zitten altijd een paar ettertjes bij, die vind ik het leukst. In The MAX hebben we een onderdeel waarbij ze vragen moeten beantwoorden en bij een fout antwoord krij gen ze een bak vla over zich heen. Die kinderen lachen zich dan een breuk." Ze kunnen nog gewoon over straat zonder dat er van alle kanten kinderen op hen afvlie gen. „Ik kan gewoon bood schappen doen, hoor", zegt Co. „Tenzij ik onderweg langs een school kom waar net pauze is." Ook bij Kim-Lian valt het wel mee. „Mijn rode haar is echt mijn blikvanger, dus als ik een petje op doe, val ik al een heel stuk minder op." Bovendien zijn de kinderen niet zo verve lend. Co: „De ouders zijn vaak veel irritanter. Die duwen hun kinderen naar voren of komen zelf een handtekening vragen." Het is de vijfde editie van het jaarlijkse live-evenement. Tij dens de show wordt de Jetix Planet Live Award uitgereikt aan de populairste artiest of groep. Ook treedt de jaarwin naar van Doe je Ding op. Ruth van Beek Jetix Planet Live, morgen vanaf 15.55 uur op Jetix j-am/anp - SBS Broad- ,tj egint op 1 september d iwe digitale televisie- 11V10. Deze zender gaat 2I gen per week nieuws d reld van showbizz, en- !nt, televisie en theater v e r het nieuwe kanaal is [5 [ramma Shownieuws, 0 e dag op SBS 6 is te a wnieuws zal dagelijks u worden herhaald, ge- s( ;rd en uitgebreid. ce 10 bereidt SBS Broad- 20 t lancering van andere vi igitale televisiezenders ;r in maart presenteerde ,e illieux, voorzitter van van Bestuur van SBS a; ting, al plannen voor ale kanalen: het doe- anaal 'Klussen en Wo- lender 'I Love' met se- le jaren '70 en '80 en Vibes', met tips over 1 trends en vrijetijdsbe- Vanneer deze kanalen gaan, moet nog wor- j, lid. ia ernaam met het cijfer s ezer dagen in. Deze akte John de Mol na- ra kend dat zijn nieuwe u Tien gaat heten. TV t omstreden naam uit j rieden. Joop van den e ogde met de naam >t( ider spatie) eind jaren y ederlandse commerci- r te beginnen. George Bush zou niet in het Witte Huis zitten als Dallas er niet was ge weest. Dat beweert althans Larry Hag man, de man die dertien jaar lang ge stalte gaf aan J.R. Ewing, de grootste televisieschurk aller tijden. Een ge sprek over televisie, orgaandonatie en politiek. door Berrit de Lange Amsterdam - 21 november 1980 is de datum die het leven van acteur Larry Hagman op zijn kop zette. Op die dag zaten 350 miljoen mensen in 57 lan den aan de buis gekluisterd om te zien wie J.R. had neergeschoten in Dallas. „Dat was het moment waarop ik me realiseerde dat we met Dallas iets hadden neergezet dat gigantische proporties zou aannemen. Linda Gray, die mijn vrouw Sue Ellen speel de, en ik waren tien jaar lang de ko ning en de koningin van de showbizz. Niet alleen in Amerika, maar overal ter wereld", herinnert de inmiddels 73-jarige Larry Hagman zich. Hét moment ook om bij de producers aan te dringen op een fikse salarisver hoging. Het succes van de serie over de steenrijke oliefamilie Ewing kwam immers voor een groot deel op het conto van Hagman, die op onnavolg bare wijze de achterbakse, vrouwen- verslindende en manipulerende J.R. neerzette. Gek genoeg heeft Hagman geen doorwrochte analyse paraat over een van de grootste televisiehits aller tij den, sinds kort weer elke donderdag avond te zien bij BNN. „Dallas draai de om universele thema's als seks, hebzucht, overspel en keiharde busi ness", vertelt de geboren Texaan met de zo typerende knauwende tongval. „Eigenlijk was het niet erg realistisch: drie miljonairs, Jock, Bobby en J.R., die samen met hun echtgenotes in het ouderlijk huis wonen. Ieder stel had slechts een eigen slaapkamer op Southfork Ranch. Zodra je je eerste miljoen op zak hebt is toch het eerste wat je doet een eigen stulpje kopen? Zo niet in Dallas." De economische recessie in de jaren tachtig kwam Dallas niet slecht uit, aldus Hagman. „Mensen konden het zich niet veroorloven om uit te gaan, dus bleven ze thuis en keken televi sie. Dat was voor ons prettig." Opval lend is dat Hagman over zijn vroegere collega's spreekt alsof ze familie zijn. 'Papa' Jock Ewing (gespeeld door wij len Jim Davis) en 'mama' Miss Ellie (Barbara Bel Geddes) waren de eni gen die ontbraken op de Dallas-reü nie op Southfork Ranch in november vorig jaar. Hagman: „Met mama gaat het goed, maar ze leeft nogal terugge trokken." Hij gaat nog regelmatig ja gen met Patrick Duffy (Bobby Ewing), en met Linda Gray gaan Hagman en zijn vrouw nog zo'n twee keer per maand uit eten. Hagman is trots op zijn inmiddels 51- jarige huwelijk met Maj. „Tien huwe lijken in vijftig jaar komt vaker voor dan twee mensen die het vijftig jaar lang met elkaar volhouden." Werken doet hij niet meer. „Dankzij Dallas hóef ik niet meer te werken. Wat ik doe is puur voor de lol. Zoals reizen om de Dallas-dvd's te promoten." In de bioscoop was hij in 1995 te zien in Larry Hagman nu, nog altijd met de onafscheidelijke Stetson op het hoofd. „Ik ben nu 73 jaar en ik heb nooit mijn mond gehouden. Waarom zou ik dat nu op eens wel gaan doen?" Foto: GPD/Koen van Weel Oliver Stone's Nixon en in 1998 in Primary Colors van Mike Nichols, naast onder anderen john travolta en Emma Thompson. Recyclen Een groot deel van zijn tijd spendeert Hagman tegenwoordig aan liefdadig heidswerk voor de Amerikaanse Nier stichting, die het belang van orgaan donatie uitdraagt. Zelf onderging hij bijna tien jaar geleden een levertrans plantatie, sindsdien voelt hij zich her boren. „Als ik die lever niet had ge kregen, zou ik hier nu niet zitten. Mijn motto is: recycle jezelf. We recy clen glas, papier, aluminium, auto banden, maar waarom niet ons li chaam? Zelf heb je je organen niet meer nodig als je dood bent, maar je kunt nog wel levens redden. In Ame rika is er een nijpend tekort aan do noren. Ik begreep dat in België ieder een donor is, tenzij je aangeeft dat niet te willen. Van die aanpak ben ik groot voorstander." Hagman oogt energiek en ontspan nen. Hij gaat 's avonds om half acht naar bed, 's ochtends om vijf urn- staat hij op. Geruchten over overma tige drankconsumptie en drugsge bruik zijn louter gebaseerd op leu gens, stelt de acteur. In zijn autobio grafie Hello Darlin': Tall (And Absolu tely True) Tales About My Life, heeft hij alle 'indianenverhalen' over zijn levensstijl vier jaar geleden proberen te ontzenuwen. En deed hij en pas sant ook nog zijn bijna-doodervarin- gen, onder meer als gevolg van lsd- gebruik, openhartig uit de doeken. „Er zijn talloze boeken vol leugens en onzin over mij geschreven, maar er is nooit iemand langs geweest om me te interviewen. Ik wilde gewoon dat mijn kant van het verhaal eens ge hoord zou worden. Hardnekkig is ook zijn vermeende kennis van de oliebranche. „Mensen, ook zakenlui, hebben jarenlang ge dacht dat ik een groot oliekenner was, puur omdat J.R. zo succesvol was. Nou, ik wist er echt geen bal van af, behalve hetgeen in mijn script stond. Ik heb een keer 150 duizend dollar meegegeven aan een vent die kwam voorrijden in een blinkende Lamborghini, om te investeren in olie. Nooit meer iets van terugge zien." Bijbelclubs Dat mede-Texaan George W. Bush nog meer geld is kwijtgeraakt in de oliebusiness doet hem goed. „Ik kan wel zeggen dat ik als J.R. voor hem de weg naar het Witte Huis heb gepla veid", lacht Hagman. „Ik ben geen Bush-fan, om het zacht uit te druk ken. Daar betaal ik ook een prijs voor. De Republikeinen hebben bijbelclubs in het hele land, bij elkaar tiendui zenden gelovigen, die niets anders doen dan afvalligen bellen. Ze heb ben mij wel eens tien dagen lang elke minuut van de dag gebeld om te ver tellen hoe slecht ik wel niet ben. Om dat ik niet van Jezus Christus en George Bush, in hun ogen dezelfde persoon, hou. Krankzinnig, ik noem ze Bush's SS." Desondanks is Hagman niet van plan zich de mond te laten snoeren^ .Amerika vandaag de dag is ronduit fascistisch. De sfeer is te vergelijken met die in Duitsland vlak voor de op komst van het Derde Rijk. George Bush en zijn volgelingen willen heel Amerika beheersen, en met het presi dentschap, het Hooggerechtshof, het Parlement en de Senaat zijn ze hard op weg. Kijk naar de Irak-oorlog, die is volledig gebaseerd op leugens. Ik ben nu 73 jaar en heb nooit m'n me ning onder stoelen of banken ge stopt, dus waarom zou ik dat nu wel doen? Ik wil mensen laten inzien dat ze worden voorgelogen en belazerd. Wat kan Bush mij maken? Hij kan zijn bloedhonden van de bijbelclubs op me aftsturen. So what?" Als teken dat het gesprek ten einde is, haalt Hagman zijn onafscheidelijke Stetson-hoed tevoorschijn. „Op naar het Van Gogh-museum. Je ziet, ik heb een fijn leven." Dallas, elke donderdag om 23.30 uur bij BNN. Nederland 2

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 29