Naturalis richt het oog op de toekomst KUNST CULTUUR 'Terts' is één brok onrust Nieuw boek van P.C. Hooftprijswinnaar Bastet Verbazing over verdwenen kun VSB Poëzieprijs 2005 voor Arjen Duinker Litteris»' Sacrun sfeervol raf; stuurloc |d Bob den Uyl Prijs voor Postma Amsterdam - De Bob den Uyl Prijs 2005 is gisteren toegekend aan Renée Postma voor haar boek 'Midden-Europa achter de schermen. Van Habsburg naar Brussel'. De prijs voor het beste literaire en/of journalistieke reisboek bestaat uit een bedrag van 5000 euro en een plastiek. Het boek van Reneé Postma over de dynamiek van het 'nieuwe' Midden-Europa na een halve eeuw communisme, kreeg van de jury de voorkeur boven 'El Negro en ik' van Gou den Uil-winnaar 2005 Frank Westerman. Postma won bo vendien van Geert Mak (geno mineerd met 'In Europa'), Jan Donkers ('De tweede Ameri kaanse eeuw') en Dylan van Eij- keren ('De enige gast. Een ont dekkingsreis door Duitsland'). Las Vegas bij Veenfabriek leiden - De Veenfabriek speelt van dinsdag 26 tot en met vrij dag 29 april de voorstelling 'Jackpot Motel' in het Schelte- macomplex. Het is de eerste productie van het per 1 januari begonnen ensemble waarin de beeldende kunst een centraal element vormt. Voor dit project hebben de kunstenaars zich la ten inspireren door Las Vegas, waar ze vier weken in een goed koop hotel verbleven. De voor stellingen beginnen om 20.30 uur. De video-installatie is van 16.00 tot 19.00 uur ook zonder de performance te zien. amsterdam/gpd - Arjen Duin ker heeft met zijn bundel 'De zon en de wereld' de VSB Poë zieprijs 2005 gewonnen. De prijs bestaat uit een bedrag van 25.000 euro en is de belangrijk ste voor poëzie in het Neder landse taalgebied. De winnaar werd gisteravond door jury voorzitter Thomas Vaessens be kendgemaakt in De Rode Hoed in Amsterdam. In de toelichting roemt de jury Duinker omdat hij in zijn bun del een inhoudelijke zoektocht naar authenticiteit koppelt aan een vorm die in de Nederlandse poëzie nog niet eerder is ver toond. Dat is 'taalmuziek waar in subtiel met klanken en bete kenisverschuivingen wordt ge speeld'. Bij de bekendmaking van de nominaties had de jury Duin kers bundel eerder als 'onver gelijkbaar' beschreven. Volgens deze verantwoording begint dat al met het gegeven dat slechts één van de twee lange gedich ten waaruit de bundel bestaat - 'De wereld' - daadwerkelijk werd afgedrukt. Het andere ge dicht ('De zon') is bijgevoegd op cd en wordt voorgelezen door Duinker zelf en door de auteur Kees 't Hart. Zij nemen elk één van de twee stemmen waaruit het gedicht bestaat voor hun rekening. Naast Duinker waren ook H.H. ter Balkt (met 'Anti-canto's en De Astatica'), Alfred Schaffer ('Geen Hand voor ogen'), Bart Meuleman ('Hulp') en Nachoem M. Wijnberg ('Eerst dit dan dat') genomineerd. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Terts' door Dansgroep Leine Roebana i.s.m. Maarten Altena Ensemble. Gezien: 22/4 Leidse Schouwburg. Stilte heeft alles met geluid te maken, en stilstand met bewe ging. Tegenstellingen geven el kaar een maximale lading. Van deze gedachte is 'Terts' van Lei ne Roebana doortrokken. Het is stil aan het begin en niemand beweegt. Een blokfluitiste brengt donkere klanken voort. Een danseres loopt naar voren en maakt ijle armbewegingen. Een andere danseres komt ach teruitlopend op. De wijde, trage dans van de danseressen geeft de indruk dat ze door de wind gedreven worden. Het heeft iets zuivers, zoals hun bewegingen zich uit de stilstand losmaken. De andere dansers komen op. Geleidelijk wordt de dans feller en sneller. Motieven keren tel kens terug in het negen koppen tellende gezelschap. Het voor- en achteruitlopen, gevolgd door draaiingen, energieke arm- en handgebaren, krachtige been heffingen en een actief gebruik van de rug, zie je telkens terug. Ook de tien musici van het Maarten Altena Ensemble heb ben een rol in de ruimtelijke in vulling van het podium. Vaak verlaten enkelen van hen de groep om ergens op het podi um te spelen, soms in een bij zondere houding. Zo vormen ze een voortdurend wisselende constellatie, zoals ook de schit terende, kristalachtige stellage van tl-buizen door kantelingen telkens een andere figuur toont. Er is dus veel te zien, de uit gangspunten zijn interessant, en toch raak je snel uitgekeken. Met de versnelling van de be wegingen komt er een onrust in de groep die niet meer ver dwijnt en het dansstuk hoogst vermoeiend maakt. De gingen zijn wervelend den in afwisselende sai ling uitgevoerd, en tocl ze afstandelijk over. Co beheerst dezelfde onru 1 neel. Je zou verwachtei momenten van stilstan1 te een interessant conti" al die wervelingen en d r gen vormen. Maar heti niet. Als de bewegingei t broken worden, blijft d 1 ning op peil. Een ander zwak punt v 'Terts' is de ruimtelijke11 de musici. Ze verplaats P mengen zich onder de maar het blijft vaag wal1 eigenlijk doen en in hu chaamstaal steken ze s1 tegen de voortreffelijke Hoe abstract de choree ook is, bij dit soort bev blijf je als toeschouwer1 te hebben aan een doel1 een wisselwerking die en musici een meerwaï1 geeft. den haag/gpd - Tweede Kamerleden reageren verbaasd op het bericht dat het rijk een groot aantal aan overheidsinstellingen uitgeleende kunstobjecten kwijt is. Staatssecretaris Van der Laan (cultuur) heeft de overheidsinstellingen tot half april de tijd gegeven om uit te zoeken waar de kunstwerken zich bevinden en komt in mei met een plan van aanpak. Volgens ingewijden bij de dienst Instituut Collec tie Nederland (ICN), die ruim 100.000 kunstvoor werpen van het Rijk beheert, zijn zeker honder den en mogelijk duizenden kunstwerken zoek die het Rijk heeft uitgeleend aan ministeries, am bassades, kanselarijen en rijksdiensten. Jan Rijpstra van de WD wil dat van de nen kunstwerken een lijst wordt gemaa1 door opsporing voortaan beter plaats den. Nicolien Vroonhoven (CDA) gaat er va 'netjes wordt geregistreerd' waar de ku ten naar toe zijn gegaan. „Als dat niet is, schort er het een en ander aan de ad tie. Dan moet de Kamer flink aan de gaan trekken om die administratie bet< ken. De staatssecretaris moet zich daar J antwoorden." HOC 941 m t theater recensif Dick van Teylingei Voorstelling: Litteris Sacrur Nachtasiel van Maxim Gorki. I van Egmond Gezien 22/4 E Meelfabriek. Vanavond (uitve Bh morgenmiddag herhal rti Zó, het was koud bij Litl 0 crum gisteren. We hebb ja natuurlijk graag over vo [o heilige letteren, en het 11C het stuk en de personaj ie terbij dan een verwarm Ef terstoel gedaan zou heb het programma stond h jj asiel (ook bekend als Of dem), het portret dat M; Gorki in 1902 schetste ven, zwendelaars, mooi en andere outcasts. Pla; handeling was de Meeli (dat daar nog maar veel mag gebeuren). Buiten een bijna volle maan in [g kraakheldere nacht, bin j het nog iets kouder. Da; v stenen speelvloer leed 1 schuim van het tsaristis Rusland onder ongetwi jj, veel lagere temperature ,t Koninklijke Toneelvere D Litteris Sacrum, sinds 1 r heeft zich met veel entl j me gestort op de verlop siongasten. Met het dec je een aardige tweeden handstroepwinkel begii 4 Onder een paardendek een vrouw hoestend te H wat haar man niet verlc 1; enig medelijden, in een lende stalen bak vraagt man zich af wie hem gi elkaar mepte, de toneel n probeert zich te herinni|e de alcohol vervaagd hei barones is net zo'n haa p eigenares en haar man. jj ken, schaken, kaarten, 1 geld, hebben schimmij |j deltjes. Ze doden de tiji p het zo uitkomt elkaar 0 A zelf. Even verschijnt er ze oude man die blijk g enig medelijden met dc lijke soort. Hij schetst e zicht op een beter lever voor de dood. Sommigi ners putten daar enige uit, maar als hij verder 1 gaat het leven illusieloo Er zijn dan drie doden j Aleksej Maksimovitsj Pi kende die wereld. Hij w vroeg wees, leidde een D vend bestaan, noemde j- Gorki (de bittere), vonc draai als schrijver, had sympathie voor de mai en schopte het zelfs tot minister van kunsten. 1 geprezen om zijn comps met mensen aan de onie van de samenleving, m kwam gisteren niet ove 1; begin van de voorstellii p vendig maar wat lang, r man maakt indruk, ma zijn vertrek verzandt d< x Regisseur Joep van Egn j heeft vooral het laatste 0 weinig richting gegevei 1( muziekstuk waarvan je losse noten hoort. Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tij den? Kortom: waarmee is Fred Hansen, kunstschilder en galeriehouder te Leiden, in de zevende hemel? leiden/oegstgeest - Bij de Leidse vesti ging van boekhandel De Kier wordt woensdag 27 april het nieuwe boek van Frédéric Bastet ten doop gehouden. De schrijver uit Oegstgeest overhandigt het eerste exemplaar van 'De grote wande ling' aan prof.dr. Willem Otterspeer, hoogleraar aan de faculteit der letteren van de Universiteit Leiden. De 78-jarige Bastet staat momenteel vol op in de belangstelling, want hij ont vangt op 20 mei de P.C. Hooftprijs. 'De grote wandeling', een stevige pil met een autobiografisch karakter, verschijnt bij uitgeverij Conserve, nadat zijn vaste uit geverij Querido een aantal van zijn wer ken in de ramsj had gedaan. Zijn nieuwe uitgever Kees de Bakker noemt Bastets jongste werk „een heel rijk boek". De in Haarlem geboren schrijver beschrijft een lange rij interessante mensen die hij in zijn leven heeft ontmoet. Onder hen bevinden zich koningin Juliana, konin gin Beatrix, de Griekse minister Melina Mercouri, schilder Pyke Koch en de schrijvers Gerard Reve en Boudewijn Büch. Kees de Bakker: „Hoewel je dat bij zo'n boek misschien niet verwacht, is het ook een buitengewoon humoristisch boek. Hij beschrijft bijvoorbeeld dat koningin Beatrix in haar Leidse studententijd al tijd haar autootje bij hem voor de deur parkeerde, met een bewaker op de ach terbank. Het gaat echter ook over zijn broer die in de Tweede Wereldoorlog is omgekomen, dat is de meer droevige kant." Bastet was van 1966 tot 1976 als hoogle raar klassieke archeologie verbonden aan de Leidse universiteit en daarna ac tief als conservator van de klassieke af deling van het Rijksmuseum van Oud heden. Frédéric Bastet werd vooral bekend met zijn vijfdelige reeks 'Wandelingen dooi de antieke wereld' en zijn in 1987 ver schenen biografie van Louis Couperus. Frédéric Bastet. Archieffoto: Hielco Kuipers dere dimensies heeft. Dat geldt bijvoorbeeld voor het Requiem van Verdi. Het hart wordt daar door meer geraakt dan het hoofd en dat geeft een extra surplus. Doordat mijn hart spreekt, kan ik me op deze mu ziek volkomen los laten gaan. Ik heb eens 24 uur achtereen op het Requiem van Verdi ge schilderd. De voorstelling werd gedirigeerd door de muziek. Ik kwam in een bepaalde trance. Ik werd de godheid zelf." Beste boek? Beste cd? „Muziek is voor mij alleen maar interessant als het meer- Een door Fred Hansen geschilderd vrouwelijk naakt. „De mens is een fantastisch kunstwerk." Foto: Hielco Kuipers De drie doelstellingen van 'nieuwe' directeur Ronald van Hengstum door Ad van Kaam zowel duivelse als goddelijke. Mijn eigen kunstwerken ont staan door me over te geven aan een ander bewustzijn. Ik word dan niet meer beperkt door tijd, ruimte of cultuur. Het kunstwerk is wat daaruit voortkomt." tekst: Theo de With foto: Hielco Kuipers „Daar kan ik niet een eendui dig antwoord op geven. Het boek des levens kruipt er altijd tussen. Een boek dat nooit af is, waaraan altijd geschreven blijft worden. Ik lees veel. Het liefst boeken over het hiervoor- en hiernamaals. Ook lees ik graag boeken die door mediums zijn gedicteerd. Ja, je kunt wel stel len dat ik een voorkeur voor werken over spiritualiteit heb. Er is niet één boek dat eruit springt. Voor veel mensen is dat ongetwijfeld de bijbel. Ik heb wel veel gelezen over de bijbel, maar de bijbel zelf nooit in z'n geheel. Eén boek kan nooit de wording van de schep ping beschrijven." Beste kunstwerk? „De mens. Zelden of nooit heb ik zoiets verschrikkelijks en te gelijkertijd zoiets moois gezien. Als dat geen fantastisch kunst werk is, weet ik het niet meer. De mens is de hoogste kunst creatie in de schepping. Er zit ten zoveel krachten in de mens, leiden - Na carrière te hebben gemaakt als ambtenaar op ver schillende ministeries kreeg Ro nald van Hengstum (51) zes jaar geleden wat hij zelf noemt: 'de mooiste baan van Nederland'. Hij ging voor de staatssecretaris van OC W plannen opstellen voor behoud en conservering van het cultureel erfgoed in Ne derland. Daaronder vallen mu sea, monumenten, de Pieters kerk, kortom al wat uit histo risch en cultureel oogpunt van waarde is. Hij dacht derhalve dat zijn kostje tot aan zijn pensioen was gekocht. Totdat een nog grotere uitdaging op zijn weg kwam - directeur van museum Naturalis. Na ruim een jaar rondkijken in de dode dierentuin aan de Dar- winweg heeft hij zijn drie doel stellingen geformuleerd. Het oog daarbij nauwlettend gericht op de toekomst. De eerste doelstelling ligt voor de hand. De 250.000 bezoekers die Naturalis jaarlijks binnen de poorten krijgt ook vast te hou den. „We zijn door de lezers van De Kampioen van de ANWB uitgeroepen tot muse um van het jaar 2004. Daar zijn we vanzelfsprekend apetrots op. Om de stroom bezoekers op gang te houden, moeten we er wél voor zorgen dat de vaste opstelling mooi en modem blijft. Niet op je lauweren rus ten, maar steeds kritisch naar de inrichting kijken. Is het nog wel van deze tijd? Moet je niet veranderen? Daarnaast is het zaak om af en toe lawaai te ma ken, zoals ik dat maar noem. Uit te pakken met aantrekkelij ke of spectaculaire exposities. Om nieuwe bezoekers te trek ken, om mensen die geweest zijn te verleiden nogmaals te komen. Ik ben niet tegen het brengen van populaire onder werpen. Je mag en moet als museum soms scoren. Wat niet wegneemt dat je met de eigen collectie ook prachtige tentoon stellingen kunt maken. Dat blij ven we in de toekomst zeker doen. Het voordeel van Natura lis is dat we zowel voor volwas senen als voor kinderen veel aantrekkelijks in huis hebben. Maar, de mensen komen tegen woordig niet vanzelf uit hun stoel." Zijn tweede stokpaardje is de continuering van het educatie- Ronald van Hengstum: niet op je lauweren rusten. Foto: Dick Hogewoning programma voor jongeren. „Het scholenprogramma met de andere Leidse musea is een succes. We krijgen jaarlijks zo'n 35.000 kinderen van basisscho len over de vloer. Ik vind dat dat schoolbezoek kan groeien naar 50.000 tot 60.000 kinderen. Kinderen vinden Naturalis een leuk museum. Dat moet je uit buiten, om het eens oneerbie dig te zeggen. We zijn nu hard op zoek naar een sponsor om dat programma stralcs vorm te kunnen geven. Musea in het al gemeen, maar musea als Natu ralis, Volkenkunde en Oudhe den in het bijzonder, hebben een belangrijke educatieve taak. Het moet zo zijn van: 'we heb ben plezierig rondgelopen en nog wat geleerd ook!" Wat Van Hengstum, als het dan toch gaat over onderwijs en educatie, als vanzelf brengt op de belangrijkste uitdaging die hij ziet voor de komende jaren: werken aan de wetenschappe lijke kant van het verhaal. „Het instituut Naturalis, het' Natio naal Natuurhistorisch Museum, rust op twee poten. Een musea le en een wetenschappelijke poot. Als museum vallen we onder het Ministerie van Cul tuur. De subsidie komt daar vandaan. Maar cultuur heeft niet veel oog voor de weten schappelijke kant. Ik vind dat we ons wat dat betreft moeten herpositioneren. Er wordt van steeds meer kanten een beroep gedaan op onze expertise. Door het Ministerie van Landbouw, door onderzoekinstellingen, door klimatologen, door de te levisie, noem maar op. Niet al leen zijn we samen met het Na tionaal Herbarium, het natio naal archief op het gebied van flora en fauna, maar bovendien bestaat hier enorm veel kennis van de natuur en de verande ringen daarin. Toch zeer aan sprekende en belangrijke on derwerpen van deze tijd. Wij zijn uitstekend in staat om lasti ge thema's te vertalen." „Ik wil de twee takken niet los koppelen, maar probeer wel de bekendheid te vergroten, bij de verschillende ministeries, voor de wetenschappelijke taken. En hoe je die optimaal kunt benut ten, bijvoorbeeld door nauwere samenwerking met de universi teit. Daarvoor moeten wél an dere geldbronnen worden aan geboord. Een aandachtsverleg- gende kwestie dus. Ook op die manier, als centrum van ken nis, moet Naturalis de komende vier jaar vaker in de schijnwer per staan." De directeur heeft nog een vier de punt in zijn agenda geno teerd. „Er moet zo snel moge lijk een Vereniging van Vrien den van Naturalis komen. Elk zichzelf respecterend museum in Nederland en in Leiden heeft zo'n club. Het RMO, het RMV, Boerhaave, De Lakenhal, de Hortus. Die mensen zijn heel belangrijk voor een museum. Niet alleen om geld te fourne ren, maar vooral om de uitstra ling naar buiten toe. Ze organi seren veel, ze komen steeds te rug, ze dragen de doelstelling uit. Nu we als Naturalis richting de tien jaar gaan, wordt het tijd om de Vrienden te bundelen." Verschillende musea verkeren momenteel in financiële pro blemen. Naturalis staat welis waar in de landelijke toptien van bezoekersaantallen, maar desondanks ontkomt ook het Nationaal Natuurhistorisch Museum niet aan bezuinigin gen en zelfs gedwongen ontsla gen. „Het heeft met ons verle den te maken, met de start aan de Darwinweg en met de te kleine bruidsschat die we mee kregen. We moeten nog zes ton bezuinigen, maar dan hebben we hopelijk afgerekend met de oude problemen. En hebben we ook reserves opgebouwd om tegenslagen te kunnen op vangen. Dan kunnen we kijken naar een mooie en gezonde toekomst." Beste film? „Eigenlijk om dezelfde redenen is dat 'The Last Temptation of Christ'. Deze film raakt mijn hart. Ik kan 'm daarom elke week zien. Aan het einde van de film hangt Jezus aan het kruis, maar hij heeft wel getwij feld tussen een aards leven en zijn goddelijke roeping. Het is de strijd des levens. Ik had mis schien ook een gevierd kunste naar kunnen zijn, maar ik heb voor het spirituele gekozen. Dat heeft vpor mij meer waarde dan beroemd zijn."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 28