'Op deze manier kan ik mijn gekte KUNST CULTUUR 'De afkorting is wel N.E.E., maar we bedoelen ja' Lakenh; aast op collectie vazen 'Iemand die verliest heeft meer verhaal aan zich kleven' Gé Reinders: ie kurK( ook te veel kabbele Orsted Pedersen overl ede donderdag 21 april 2OO5 René Verhoeff. Archieffoto: Dick Hogewoning Koninklijke aubade door Verhoeff noordwiik - De Noordwijkse diri gent René Verhoeff verzorgt op Koninginnedag een aubade voor Koningin Beatrix en haar gevolg. Hij doet dat op het Binnenhof na haar bezoek aan de Staten-Gene- raal. Verhoeff staat aan het hoofd van een kinderkoor bestaande uit leerlingen van verschillende scho len in Den Haag, het Koninklijk mannenkoor 'Die Haghe Sang- hers', het Philharmonisch koor 'Hagacantare' en het Gemengd koor 'HagaSonare'. Jan Verschu ren begeleidt de koren op piano. Eenjeugdboek om te zoenen utrecht - Het jeugdboek 'Ne gen open armen' van Benny Lindelauf is bekroond met de Gouden Zoen 2005, de prijs van de vakjury voor het beste jeugd boek voor kinderen van 12 tot 16 jaar. De Prijs van de Jonge Jury 2005, de publieksprijs van de kinderen zelf, is voor Franci- ne Oomen en haar boek 'Hoe overleef ik een gebroken hart?' Zilveren Zoenen zijn er voor 'Tobbe' van Mikael Engström en 'Met huid en haar' van Mari- ta de Sterck. De Jonge Jury ken de ook nog een debutantenprijs toe aan Elle van den Boogaart voor 'De gele scooter'. Een eer volle vermelding was er tenslot te voor 'Lucy XXL' van Sherri L. Smith. Ian McKellen in De Da Vinci Code den haag - Ian McKellen en Al fred Molina zijn gecontracteerd voor belangrijke rollen in de verfilming van Dan Browns bestseller 'De Da Vinei Code'. Regisseur Ron Howard maakt komende zomer de opnamen. Eerder was al bekend dat Tom Hanks de hoofdrol voor zijn re kening neemt van Harvard-pro fessor Robert Langdon, die een in het Louvre gepleegde moord moet oplossen en tegelijkertijd het mysterie van de Heilige Graal ontrafelt. McKellen (Gan- dalf in 'Lord of the Rings') zal Sir Teabing spelen, een Britse aristocraat die in Frankrijk woont en bij wie Langdon aan klopt voor hulp. Alfred Molina neemt de rol voor zijn rekening van bisschop Arigarosa. Audrey Tatou wordt Sophie Neveu, de deskundige in geheimschriften. utrecht - Het is tijd voor een nieuwe elite, die het positieve denken en het idealisme weer omarmt. Cabaretier Jeroen van Merwijk is een van de oprich ters van de vereniging Nieuw Elitair Elan. „Het brede publiek wordt al genoeg bediend." Het is het onvermijdelijke lot van een cabaretier dat 'het gro te publiek' in alles wat hij doet graag een grap wil zien. Maar Jeroen van Merwijk is niet van het grote publiek. Voor de dwarse en eigenzinnige Van Merwijk is Nieuw Elitair Elan een bloedserieuze aangelegen heid. Hij wil met zijn beweging het kleine, maar fijne weer een plek geven in deze wereld van steeds meer, steeds groter, steeds massaler. Jeroen van Merwijk richt vereniging Nieuw Elitair Elan op e De Vereniging N.E.E. die Van Merwijk samen met program mamaker Wim Beijderwellen, ontwerper Cor Straatmeyer, journalist Arthur Vierboom en uitgever Frank Bakker heeft op gericht, wil het bijzondere weer zichtbaar maken. Allereerst op de tv met een nieuwe omroep met dezelfde naam. Want als ergens de nivellering heeft oe- geslagen dan is het wel in Hil versum. Waar kwaliteit, liefde voor het werk en echt vakman schap het heeft moeten afleg gen tegen het streven naar as tronomische kijkcijfers. „Er staan, sinds we N.E.E. in de publiciteit hebben gebracht, direct al weer mensen op hun achterste benen. Vanwege het woord elite", zegt Van Merwijk. „Want dan denken ze aan oud geld, arrogantie, machtsposi ties, mensen die neerkijken op de rest. Waar wij het over heb ben is liefde, aandacht, zorg en respect voor het werk, over mensen die zich willen inzet ten om het geestelijke klimaat in dit land te verbeteren. En dat kan iedereen zijn." We leven, zo stellen de oprich ters van de vereniging, in een maatschappij waarin iedereen gelijk is. Maar draagt iedereen ook hetzelfde bij aan de sa menleving? „Alles wordt op één hoop gegooid, het is schaalvergroting hier, schaal vergroting daar. Het geld is de norm en waar geld de norm is, wordt je wereld onbevredi gend. In zo'n wereld is alleen gróót goed, het kleine, indivi duele en afwijkende is er zie- De website www.nieuwelitaire- lan.nl meldt dat N.E.E. mensen met afwijkende ideeën, plan nen en gedachten de gelegen heid wil geven om dat gedach tegoed verder uit te werken en vorm te geven. Van Merwijk: „De afkorting is dan wel N.E.E., maar wij bedoelen 'ja'. Want we willen met deze vereniging niet neersabelen, we willen ons nergens cynisch tegen afzetten. We willen juist een positieve beweging zijn, die het optimis me en het idealisme weer terug brengt in Nederland." De nieuwe omroep N.E.E. zal dingen laat zien en horen die hij nog niet weet, hoopt Van Merwijk. „Met programma's die met liefde en met lol zijn gemaakt. En eens zonder men sen die zelf van toeten noch blazen weten, maai' mi willen vertellen hoe ik toeten en blazen. Progran dus waarin de Tokkies Veerkampjes absoluut ni norm zijn. Het brede pi wordt al genoeg bediend.' De vereniging heeft al een site waarop iedereen zijn en kwijt kan. En waar je ji aanmelden als lid. Als er tigduizend zijn, is N.E.l vensvatbaar en wordt de gevraagd vijftig euro te st Waarmee de beste ideeëi len worden gefinancierd, zullen dan, als bestuur, b ai ten welke ideeën kunnen fl den gerealiseerd. Alles mi kranten-, tv-, theater en tuurgebied. Als het schonkig en bonkig is." Voormalig theatermaker Hinderik de Groot exposeert in Haagweg 4 door Theo de With leiden - Op de vloer van kunst centrum Haagweg 4 staan 6770 koffiefilters keurig in het gelid. Allemaal gebruikt. Ze vormen de stille restanten van elf jaar koffie drinken door Hinderik de Groot. Tot 1996 was hij een vermaard theatermaker. Sindsdien maakt hij vooral beeldende kunst en tot 22 mei toont hij dit werk in Lei den. „Ik ben een chaoot. Op deze manier kan ik mijn gekte hante ren", zegt Hinderik de Groot (63) over zijn kunstenaarschap. „Ik heb ordening nodig om grip te krijgen op mijn leven." Hij lijkt die ordening op het eerste gezicht tot in het absurde te hebben doorgevoerd. De kun stenaar verzamelt niet alleen zijn gebruikte filterzakjes, maar ook de verpakking van het knackebröd dat hij 's ochtends bij zijn ontbijt verorbert. Verder heeft hij thuis doorzichtige plastic bakjes staan waarin hij onder meer afgeknipte nagels, haren en puikjes uit zijn neus bewaart. „Er zijn wel eens mensen die me hun koffiefilters aanbieden, maar ik wil geen filterzakjes van een ander. Dan wordt het kunstmatig. Dit gaat over mijn leven. Het geheel is pas af als ik dood ben." Zijn poging om zijn leven te ordenen, leunt op drie peilers: hij verzamelt dingen, hij houdt nauwgezet een dagboek bij en sinds 1999 scant hij met een zogeheten 'flatbed-scan ner' voorwerpen in. Bij zijn ex positie in Haagweg 4 ligt de na druk op deze scan art. De Groot heeft in chronologi sche volgorde 71 van zulke digi tale composities in het voorma lige electrolokaal opgehangen. „Ik ben geen fotograaf, maar ik kan wel goed kijken. Daarom ben ik altijd op zoek naar mooie beelden. Als theaterma ker creëerde ik vroeger bewe gende beelden en tegenwoordig richt ik me op stilstaande beel den." De Leidse edelsmid Patri cia Houtzager - hij noemt haar 'mijn muze' - bracht hem de eerste beginselen van de com puter bij en sindsdien gebruikt hij zijn scanner als camera. Dankzij haar kan hij nu in het Leidse kunstcentrum expose ren. „Ik scan alles in: blaadjes, in secten, dode muizen, vruchten, een boterham en niet te verge ten mijn eigen lichaam. Veel mensen denken dat ik het doe om te shockeren, maar dat is helemaal niet zo. Ik zie mijn li chaam ook als een object. Het is zeker geen exhibitionisme." Op de flyer voor deze tentoon stelling staat een foto, waarbij de kijker zicht heeft op De Groots.billen en scrotum, ter wijl zijn handen een polsstok vasthouden. Hij is er verbaasd over dat deze flyer ophef ver oorzaakte in het Leidse. Patricia Houtzager: „Aan de andere kant slonk de stapel flyers op diverse adressen in de stad snel en weet ik dat uit twee cafés de poster is gejat." De objecten die Hinderik de Groot ingescand heeft, snijdt hij digitaal weer uit en plaatst ze vaak tegen een totaal andere achtergrond. Daardoor ont staan soms surrealistische beel den. Zo heeft hij bijvoorbeeld allerlei ingescande vliegen, ke vers, muizen, vlinders, blaadjes uc b Koffiefilters, theezakjes, afgeknipte nagels. Hinderik de Groot bewaart alles. „Ik heb ordening nodig om grip te krijgen op mijn leven." Foto: Mark Lamers en bloemen in een foto van een moeras gemonteerd. Op het eerste gezicht lijkt het logisch dat die dieren zich in die omge ving ophouden. Wie beter kijkt, ziet dat het beeld niet klopt. Er is gemanipuleerd met de wer kelijkheid. Hij creëert zijn eigen werkelijkheid. Als theatermaker deed hij niet anders tussen 1967 en 1996 als artistiek leider van Studio Hin derik. Dit gezelschap genoot faam wegens het beeldende theater, dat met veel succes in binnen- en buitenland werd ge speeld. Hinderik de Groot maakte voorstellingen met pop pen, objecten en decorstukken. De tekst was altijd onderge schikt aan het beeld. Op advies van de Raad voor de Kunst werd de subsidiekraan in de ja ren negentig dichtgedraaid en stopte hij met het maken van theatervoorstellingen. „Ik heb nu een ander podium", zegt hij. „Verder is er niet zoveel veran derd. De theatertak is weggeval len, maar als beeldend theater maker was ik ook al beeldend kunstenaar. In plaats van in theaters presenteer ik me nu in galeries." 'Kleurecht, scan art 1999-2005', t/m 22 mei, kunstcentrum Haagweg 4, Leiden. Open: vrijdag t/m zondag 13.00-17.00 uur. Hinderik de Groot is op zaterdag persoonlijk aanwezig. leiden - Stedelijk Museifo) Lakenhal wil een partiier collectie vazen overnemjrC waarde van ongeveer euro. De ongeveer 150 zijn ooit gemaakt in de vo ia: lige Amphorafabriek in geest. Het museum helbi middels subsidie aange ia voor de aanschaf van de tie bij de Mondriaan Sti en de Stichting Rembraa vendien heeft De Laken) bijdrage gevraagd van meente Oegstgeest. De fabriek Amphora bk van 1908 tot 1933 en 1 v< gebruiks- en sieraardewe er gels en tegeltableaus. Iit- middels overleden pari iet legde in de loop der jare \n unieke collectie vazen' ai gens conservator Rob hoorn. Bij zijn leven zou museum reeds het reel af eerste keus hebben toegro mocht hij komen te overl o( Een deel van de collectie 1999 al kortstondig in l*w kenhal te zien, tijdens toonstelling 'Dageraad Moderne Kunst'. De coi tor noemt de collectie lang voor Leiden en geest'. Het college van burger ij en wethouders van d iei meente heeft inmidde raadsvoorstel geformulei to het museum bij zijn aans r ondersteunen met een van 10.000 euro. Dit viy wordt op 28 april behanmg de gemeenteraad. De st:vc gen die het museum heiar naderd, hebben nog ge 0 j sluitsel gegeven. De fascinaties van Wilffied de Jong voor sporters bij wie het remblokje aanloopt in door Peter Kuijt Rotterdam - Met eeuwige win naars heeft hij niets. „Lance Armstrong is pas interessant als hij geen Tour meer rijdt." Het liefst schrijft Wilfried de Jong verhalen en columns over spor ters bij wie het remblokje aan loopt. De dikke speerwerper. De slikkende gewichtheffen De af getrainde roeisters die niet meer kunnen menstrueren. „Ze zijn in ieder geval niet de middelmaat." De eerste zin staat er in de regel heel snel. Het kost Wilffied de Jong (47), zegt hij, weinig in spanning. „Ik ben geen perfecte schrijver. Maar de eerste zin is er vaak ineens. Boem! Zo'n leuk moment: een zin op een wit vel. Soms komt er daarna een half uurtje niks. Maar echt last van een writer's block heb ik nooit. Ik heb vaker het idee dat er te veel in mijn hoofd zit. Dan moet ik mezelf kort houden." Sterke eerste zinnen ook in zijn tweede bundel, 'De linkerbil van Bettini'. Ze vormen de op maat tot kostelijke verhalen en fascinerende columns over sporters en hun wereld. Over de bokser op leeftijd die nog een maal zijn revanche haalt, de wielrenner die de verkeerde af slag neemt en overnacht bij een boerendochter, de betonnen tuinkabouter van Wim van Ha- negem, de doodsmak van schaatser Gerard van Velde en Paolo Bettini, wielrenner op achterstand, die bemoedigende tikjes op zijn achterwerk krijgt. Het zijn verhalen over sporters met wie iets (mis) is. Eddy Maes bijvoorbeeld is zestien jaar en weegt schoon aan de haak 110 kilo. Het liefst ligt hij de hele dag op bed, verkeert hij bij voorkeur in een sluimertoe stand, maar bij schoolgym blijkt dat hij met gemak 'uit stand' een speer tachtig meter ver kan werpen. De Jong: „In Wilfried de Jong: „Over een kampioen valt er niet zo veel te schrijven, maar als er vervolgens doping in het spel is, komt het drama om de hoek kijken." Foto: GPD/Harmen de Jong mijn verhalen komen eigenlijk alleen maar figuren voor die eenzaam en een tikje triestig zijn. Zoals deze jongen die te gen wil en dank moet speerwer pen. Want dan heeft zijn vader ook iets om trots op te zijn." Natuurlijk, zonder winnaars be staat er geen sport. „Maar", vindt De Jong, „iemand die door wat dan ook verliest heeft toch meer hét verhaal aan zich kleven." Het verhaal over de Bulgaarse gewichtheffer Boris Belakov die met zijn gouden plak de bergen in vlucht, heeft hij gemodelleerd naar een Oost-Europese kogelslingeraar die bij de jongste Olympische Spelen op dopinggebruik werd betrapt en er met zijn gouden plak tussenuit kneep. „Over een kampioen valt er niet zo veel te schrijven, maar als er vervol gens doping in het spel is, komt het drama om de hoek kijken." Lance Armstrong, die zes keer achtereen de Tour won, heeft iets saais, beweert De Jong. „Maar misschien wordt-ie nu wél interessant, nu hij heeft aangekondigd zijn loopbaan te beëindigen. Dat maakt een ver haal over hem weer boeiend." De Jong, een fervent fietser, heeft in zijn bundel twee verha len opgenomen over Marco Pantani, met wie hij bij leven en welzijn enige fysieke gelijkenis vertoonde. Kale kop, uitsteken de oren. In het verhaal 'Schijn- broer' roept hij de herinnering op aan de winst van het 'Oli fantje' op de Alpe d'Huez in 1997. In het tweede verhaal is De Jong aanwezig bij de begra fenis van Pantani, 'de mooiste klimmer van de wereld', die in februari 2004 overleed aan een combinatie van een overdosis cocaïne en depressiviteit. Klimmen is het mooiste wat er is, bekent De Jong. „Als ik een rondje langs de Rotte fiets dan verheug ik me op het stuk waar ik vijftien meter kan dalen en een paar honderd meter ver derop een dijkje kan beklim men. Dan raak ik in een soort roes. Pantani liet zien hoe je moet klimmen, hoe de tijd hoort te verstrijken op een berg." De ex-theatermaker schrijft over de nagels van Cruijff, het achterwerk van badmintonster Mia Audina, de roeiende vrou wen zonder borsten. In zijn programma's heeft hij regelma tig een atleet op de massageta fel. „Sporten is zo onweerleg baar een fysieke daad, hoewel je er ook een goed stel hersens bij moet hebben. Kwetsuren en pijnpuntjes geven aan hoe het gaat met de sporter. Als je ze daarover vragen stelt en door vraagt, blijkt er altijd een groter verhaal achter te schuilen." „Sporters staan iedere ochtend op met een vel met botten en een hoop vocht erin en daar bestaan ze van. Ik vind het inte ressant om juist daarover te schrijven." Met muzikanten is het precies hetzelfde, vindt De Jong. „Jazzbassist Koos Serierse nam op vakantie altijd een houtje mee. Daar was hij de he le tijd mee in de weer. Om maar het eelt op zijn vingers te hou den. Fascinerend toch?" Hij heeft heel wat lijven aan zich voorbij zien trekken. „Het is mooi om zo'n afgetraind li chaam te zien, met alle spieren die totaal tot wasdom zijn geko men. Als een beeld van Michel angelo." Maar topsporters zijn soms ook knettergek. „Overga ve voor je werk hebben, vind ik mooi. Mensen die over grenzen heen gaan, zijn interessant. Maar roeisters die zo hard trai nen dat ze jarenlang niet onge steld raken en geen kinderen kunnen krijgen: je vraagt je af hoe het mogelijk is dat mensen dat ervoor over hebben. Ze zijn ieder geval niet de middel maat." Wilfried de Jong signeert zaterdag a.s. bij boekhandel Kooyker, Bree- straat 93 in Leiden, van 14.00 tot 15.00 uur. theater recensie Dick van Teylingen Concert: Gé Reinders zingt Braekbaar. Met Pieter Klaassen (gitaren en zang) en Lucas Beukers (bas en zang). Gezien 20/4, Leidse Schouwburg. "Soms kin ich sjnachs neet sjla- ope, dan loup ich door 't hoes/ Bin ich bang en blie tegelieker- tied/ Bang ómdet 't zo kint braeke, bfie det 't ongebroke is." Gé Reinders, de Limburgse bard was weer in de stad. Hij speelde bijna het laatste con cert van zijn toernee Braekbaar. Uit het titellied komen de zin nen hierboven, ongeveer de po ëtica van de Roermonder. Het leven is kort en ongewis, het draadje is dun, de mens is kwetsbaar, dus vergeet niet te genieten van wat goed (good) en mooi (sjoon) is in het leven. En "Haaj mich nag efkes vas veurdet veur gaon sjlaope hie. Haaj mich vas, want weer 'ne sjonen daag is veurbie." Zand kastelen (mooi liedje) staan voor 't onbezorgde leven. Het publiek mag de branding zijn. Qua levensgevoel is Reinders een duidelijke erfgenaam van provinciegenoot Toon Her mans. Ze hebben samenge werkt en zullen het goed met elkaar hebben kunnen vinden. Hij heeft trouwens meer grote wapenfeiten op zijn CV. In zijn Engelstalige periode had hij veel succes met zijn bekendse bandje Girls walk by, en tot in Canada toe met ander w( se als een duet met Rita Cot 've Zeker na de koffie begint overdaad aan melancholi idylle en gemoedelijkheii al te veel te knagen. Reini een soepele en onderhou 'er. causeur, het verhaal over juf Nancy is erg komisch, het eerste verhaal van de de set over het gesloten r ot rant in het kasteeltje Hatt te lang. Onthaasting is m maar het kan ook te dol den. Hij trok twee briefje verzoeknummers: Vlege was ik maar een vogel, veult zo vrie, die kieke ne al os kleine kloterie") en Blaosmeziek (gestegen naar 167 in de top 2000). brek aan fanfare, was sol ter de piano een goed alt h tief geweest, maar Reindilfl koos ervoor het als enige mer te zingen met ingebln/« luid. Doe het dan maar li niet. Reinder speelt Braekbaar ets de handige, soms wat on arti anceerde gitarist Pieter K1 sen (een zoon van Bollan org Bollandj) en Lucas Beukf en. contrabas en basgitaar. schijnlijk lag het ook aan versterking dat instrumei list en stemmen niet altijd id if mengden. Als Reinders p n, speelde, en dat deed hij veel, werd het totale gelu teressanter. Tja, "'t is bi an baar. Det loestert zo prei p Is zo braekbaar, braekba sjnel van de wies." Muzii moet je elke keer weer ve uit ren. Dat is het mooie en bare van het vak. ep kopenhagen/anp/dpa - De Deense jazzmuzikant Niels-F Orsted Pedersen is op 58-jarige leeftijd overleden. Hij speelt L) trabas en trad op met onder meer Dizzy Gillespie en Ella raid. Vanaf begin jaren zestig speelde hij veelvuldig Montmartre Club in Kopenhagen en maakte hij plaatopnan jazzsterren als Bill Evans, Brew Moore en Bud Powell. In 1,0 decennia daarna toerde hij door Europa en Noord-Amerika ajt Wi "n li S: nai eer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 20