KUNST CU LTU UR R5 'Dreamteam' van het Nederlands toneel bijeen jdensweg Christus op onorthodoxe wijze verbeeld 'Er stond nog zeker 15,23 euro op zijn rekening Twee overvallen, dat is vragen om problemen Harmonie Valkenburg indrukwekkend sober én dankbaar feestelijk Benefiet Wally Tax: opbrengst voldoende om hem netjes te begraven De groepsfoto van alle winnaars van de Louis d'Or en de Theo d'Or was snel gemaakt. Vijftig jaar toneelgeschiedenis is in een oogwenk vastgelegd. Foto: ANP/Juan Vrijdag Amsterdam - In de middag, zo tegen borreltijd aan, staat het dreamteam van het Nederlands toneel in de Koninklijke foyer van de Stadsschouwburg een stuk taart te verorberen. Het is precies vijftig jaar geleden dat de Vereniging van Schouwbur gen en Concertzaal directeuren (VSCD), voor het eerst de Louis d' Or en de Theo d'Or uitreik ten aan Ank van der Moer en Paul Steenbergen. Nu zijn alle acteurs die de belangrijkste to neelprijs de afgelopen vijftig jaar in de wacht hebben ge sleept, uitgenodigd voor een groepsfoto. Marcel Molle zal de foto maken op het balkon van de Stadsschouwburg. Vijftig acteurs en actrices zijn op komen dagen. Anne-Wil Blankers gaat voor de gelegen heid gekleed in een rood-wit gestreept mantelpak. Betty Schuurman heeft gekozen voor een jas met een extravagant dessin. De eeuwig jeugdig ogende Hans Dagelet heeft het origineelste pak aan, met hoed je en Peter Faber draagt een baseball pet, die tijdens de foto af zal gaan. Pierre Bokma draagt gewoon een spijker broek. Hij komt samen met Gijs Scholten van Asschat binnen. De een met eten in zijn hand, de ander met een blikje water. Sigrid Koetse heeft de voor haar zo kenmerkende band in het haar. Joop Admiraal ziet er nog fris uit, gezien de première van 'Echt iets om naar toe te leven' die hij gisteren had in dezelfde schouwburg. Ria Eimers en Trudy de Jong, Viviane de Muynk en Marlies Heuer kletsen even bij over het vak en andere zaken. Ze heb ben allemaal die Theo d'Or plak in huis. Nee, niet op een op zichtige plek, gewoon in de vi trinekast. En dan is het tijd voor de foto. Ton Lutz, Elisabeth Andersen, Johnny Kraaykamp sr. en Ellen Vogel zijn de oudsten in het ge zelschap en zij mogen dus zit ten. Gees Linnebank, gilt leu nend op een stok, dat hij tussen Victor Löw en die blonde chick daar wil instaan. Die blonde chick is Ariane Schluter. Zij won de Theo d'Or twee keer achter elkaar. Dat is uitzonder lijk, al staat het record op naam van Paul Steenbergen en Guido de Moor, die de Louis d 'Or al lebei vier keer wonnen. Han Bentz van den Berg is een goe de tweede met drie plakken. De Theo d'Or is overigens twee keer niet uitgereikt, omdat de jury niemand kon verzinnen. En de Louis d'Or is drie keer ge weigerd. Ko van Dijk wilde hem niet in 1957, omdat de jury hem bevoogdend toesprak. Max Croiset was wars van eerbetoon en publiciteit en weigerde in 1966 eveneens. Peter Faber en actrice Loudi Nijhoff hadden beide politieke redenen, ze vonden dat de prijzen niet pas ten in de toneelwereld. De foto is een fluitje van een cent. Vijf keer lachen naar het vogeltje en klaar zijn ze. Zo snel is vijftig jaar toneelgeschiedenis vastgelegd. recensie jeugdtheater Paulien Koopmans Voorstelling: 'Blikjesbende', door de Meekers. Choreografie: Andreas Denk. Dans: Maria Campos Arroyo, Margherita Bencini, Isabella Lasser e.a. Gezien: 17/4 LAKtheater, Leiden. Aan lichaamstaal kun je veel af lezen. Eén dodelijke blik van een echt straatbendelid en je weet: 'dit wordt oppassen'. An deren doen hard hun best om angstaanjagend te zijn, maar ze blijven sukkelig. En aan sommi ge vrouwen zie je gewoon dat ze geen genoegen nemen met één miezerig parelkettinkje. Het moet meer, groter en duurder. Deze hebzucht vormt de draai ende motor achter de dubbele roofoverval in 'Blikjesbende' van de Meekers. De voorstelling, met Andreas Denk van het Hans Hof Ensem ble als gastchoreograaf, zou an derhalf jaar geleden al in Lei den te zien zijn. Wegens ziekte van dansers werd het stuk afge blazen. Wie nu opnieuw een poging waagde om 'Blikjesben de' te zien, werd niet teleurge steld. Na een kort intro waarin een blinde zwerver over een nach telijk haventerrein sjokt en toe passelijke melancholische to nen uit zijn accordeon haalt, worden we plotseling achterin onze stoel gedrukt. De volumeknop van de muziek gaat open. Het alarm loeit. En verblindende lichtbundels zoe ken tastend in het rond. We zitten met onze neus bo venop een dubbele roofoverval. Een lid van de Blikjesbende slaat een ruit kapot bij een su permarkt en propt haar tas vol met blikken ananas, soep met ballen, witte bonen en Whiskas. Kort daarna klimmen twee mannen in zwarte 'cat suits' snel en soepel langs de lood rechte wand van het decor naar beneden. Twee overvallén, dat lijkt vragen om moeilijkheden. Je kunt er op wachten tot de buit wordt verwisseld. Net als in eerdere voorstellin gen van de Meekers dicteert het verhaal van de roofovervallen de dans. De straatbende be weegt zich zoals je verwacht bij een straatbende. Stoer en zelf verzekerd vol bluf. DansMR Yonel Castilla Serrano springt acrobatisch over rollende olie vaten en dwingt daarmee hoor baar de bewondering af van het jonge publiek. Soms treedt de dans een mo ment op de voorgrond. Dat is vooral mooi zichtbaar als een smokkelaar Giordano Novielli) en een straatbendelid (Maria Campos Arroyo) als kempha nen tegenover elkaar komen te staan. Langzaam ontstaat een spel van 'aantrekken en afsto ten', misschien wel van ver liefdheid. En hoewel 'Blikjes bende' overduidelijk de signa tuur van de Meekers draagt - met de bijpassende humor, speelsheid en dynamiek - zorgt choreograaf Andreas Denk met deze duetten ook voor meer volwassenheid. En dat misstaat de Meekers niet. Exodus Leiden houdt e<lenwerking met Rotaiy eest en omstreken op za- 23 april, vanaf 14.00 uur, te Kunstveiling in de 11 Lokhorstkerk. Er komen jO kunstwerken en dien- ider de hamer van Mr 0 ikhorst, veilingmeester 10 linghuis Onder de ,A Veel Leidse kunste- telden hun werk voor iling belangeloos ter be- "1 ng Er is werk 'voor elke De opbrengst komt ten jan de bewonersactivi- Exodus Leiden. Deze gzet zich d.m.v. een be tonen project in om (ex) leerden terug te laten ke- le maatschappij. ezwolle op jfpop 2005 De eerste namen zijn Igemaakt van line-up erfpop 2005, op zondag fade Leidse Hout. Op ima staan Opge- Nederlandstalige hip- Zwolle, Seymour Bits, tlash van de man die be- onder de naam Bastian, lorf, nieuw stonerrock- an het Kinkystarlabel uit (erfpop is nog op zoek gionaai talent. Bands uit 1 Leiden, die eigen num- lelen (geen covers) en lervaring hebben kun- 30 april een demo, bio sturen naar: Werfpop ogrammering, Middel- ït 20, 2312 TM Leiden. sland centraal isboekenweek tc - Na de 'gewone' week worden van 11 tot de Weken van het Reis- houden. Daarin staat Duitsland centraal. Tij- promotiecampagne, logan 'Een land bezoe- met boeken', ont ere klant die in de :nde boekwinkels besteedt de almanak In Boeken' waarin 200 boeken staan be- die met (reizen door) te maken hebben. swegstaties Damien Hirst en David Bailey in Haarlemse Hallen Amsterdam - Het benefietconcert voor Wally Tax zondagavond in het Amsterdam se Paradiso heeft bijna 10 duizend euro op geleverd. Daarvan kon de Ousiders-front- man gisteren netjes worden begraven, op de Oosterbegraafplaats in Amsterdam. „Wally, ouwe jongen, je bent nu uitgezon gen, geen lucht meer in je longen." Zijn jasje en blouse hingen er, uitgelicht op het podium van het Amsterdamse Paradi so. In het midden een foto en - op de grond - zijn gitaar, een bos bloemen. Aan het eind van de avond ook kaarsjes van fans. Want die waren er, in groten getale, op de bene fiet voor de overleden Wally Tax. „Allemaal oude knarren bij elkaar", verzuchtte een van hen. „We zijn hier om Wally netjes te kunnen laten begraven." Want de oprichter en voorman van The Outsiders had, zonder een cent, het leven gelaten. „Zomaar. Hij zou die avond gewoon komen repeteren", aldus de presentator van de avond. Er moesten nog even een paar misverstan den worden 'opgeruimd'. „Wally was niet failliet. Er stond nog zeker 15,23 euro op zijn rekening. Of was het 15,90. Van dat be drag hebben we nog geprobeerd een mooie uitvaart te regelen, maar niemand die daar in trapte." En om maar meteen alle ge ruchten over Wally's dood de wereld uit te helpen: „Hij is gestorven aan een fatale combinatie van medicijnen, waarbij hij ook nog wat anders slikte. Wally had zware me dicijnen voor dit, en weer andere voor dat. Laat het een wijze les zijn. Speel nooit met je huisapotheek." In de zaal liet ondertussen een look-alike van een jonge Ron Wood een joint rond gaan en werden herinneringen opgehaald. Over Wally als 'geweldige sing/songwriter', over Wally als 'innemer' en over zijn wilde leven. „Hij leed aan de pijn van het leven," verwoordde een fan het poëtisch. Popjournalist Constant Meijers, net bin nengelopen: „Ik kom eigenlijk alleen maar om mijn tientje bij te dragen." Voor een mooie steen. Meijers had maar een handje vol mensen verwacht. Want Wally was de afgelopen jaren wat vergeten. Hij leefde van een uitkering en moest zelfs verplicht naar de Amsterdamse Megabanenmarkt. „Nederland heeft geen cultuur meer", zo klonk het vanaf het podium. „Anders liet je een artiest als Wally toch niet solliciteren voor een baan?" Zijn oude band, The Outsiders, waren er, Thé Lau zong, Armand en Henk Hofstede hadden beiden gekozen voor Wally's eerste hit 'Lying all the time' en Huub van der Lubbe verontschuldigde zich dat hij geen tijd had gehad een Tax-nummer in te stu deren. „Boeh!" klonk het uit de zaal. Maar na afloop van zijn lied was iedereen er even stil van. En toen was er Freek de Jonge: „De laatste jaren, als zijn naam viel, zeiden mensen weieens: 'Goh, leeft hij nog!" Dodelijker kon het niet. Maar in elk geval was hij er nog, breekbaar maar taai." Een maand terug zong hij nog in het bo venzaaltje van Paradiso. Zittend, dat wel. 'Vergeet mij niet,' zong Freek. En de zaal viel in: „Nee, nooit!" Freek: „Wally, ouwe jongen, je bent nu uitgezongen, geen lucht meer in je longen." Ineengezakt was hij, in zijn eigen keuken. „Tussen de flessen waar van je hoopte misschien je begrafenis te kunnen betalen." Familie en vrienden stonden met foto's bij de kist met het lichaam van Wally Tax. Op de Nieuwe Ooster begraafplaats bewezen enkele honderden mensen de laatste eer aan de overleden popartiest. Foto: ANP/Marcel Antonisse muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Valkenburg's Harmonie o.l.v. Ali Groen, m.m.v. Eva Borchorst (viool). Gehoord: 15/4, De Terp, Valkenburg. Valkenburg's Harmonie en Drumband heeft zich ten doel gesteld 'Zestig Jaar Bevrijding' muzikaal te vieren. De stukken op het programma hebben alle maal rechtstreeks dan wel zij delings te maken met de oor logsjaren 1940-1945. Zo staat 'Schindlers Lijst' broederlijk naast Vera Lynn's 'Forever', en Glenn Millers swingende 'Ame rican Patrol' naast Pi Scheffer's 'Going Dutch'. De Terp is ver sierd met de vlaggen van Enge land, de Verenigde Staten, Po len en Canada, naast onze ei gen driekleur. En er hangen er trossen oranje ballonnen. Kleine slagwerkertjes luiden de 'Soldaat van Oranje' in (arran gement van Koos Mark). Ali Groen dirigeert strak en super- muzikaal, geeft alle secties feil loos aan, zorgt voor een prach tige orkestklank. Boven de Har monie verschijnen beelden uit diverse films, die dreiging en hoop in de muziek intensive ren: donker koper, plotseling 'opstekend' slagwerk, marsrit mes, omfloerste trom. Jaap Bol, bevlogen percussionist én wis kundeleraar, verbindt bondig en to the point de programma onderdelen aan elkaar met stukjes zwarte geschiedenis; wat met film en muziek bijzon der suggestief werkt. 'Pearl Harbour' in fraaie omfloerste harmonieën begint met een bewogen, ingetogen begrafenis'koraal', voordat het orkest losbarst, in nuance en kleurrijkheid een symfonieor kest benaderend. Wét beïnvloe den de klarinetten (het hout) toch in positieve zin het schitte rende coloriet van het koper. 'Colonel Bogey" uit de Bridge on the River Kwai swingt tot in de kleinste, strak ritmische pa troontjes. In de schaduw van Auschwitz speelt 'Schindlers Lijst' zich af. Valkenburg's Har monie durft buiten de eigen secties te treden; nodigt de so list, Eva Borchorst uit voor de bekende vioolpartij uit de film van Spielberg. Verbluffend mooi klinken de blazers met de zachte zangerige vioolklank, in een perfecte, eensgezinde visie. Om het moreel van de gealli eerde soldaten hoog te houden zong Vera Lynn de sterren van de hemel. De hele zaal wordt uitgenodigd om mee te zingen in 'From the Time you say goodbye' en 'Till we meet again'. De sfeer is indrukwek kend sober én dankbaar feeste lijk. In de pauze wordt Ed Grave- kamp in de bloemetjes gezet voor zijn twintig jaar enthousi ast trainen van de drumband- jeugd, die ter gelegenheid van dit heuglijke feit hem nog eens vrolijk toetrommelt, nu onder leiding van Rob Aarssen. Ook de heer Doldersum wordt ge huldigd voor zijn zestig jaar functioneren als musicus, pen ningmeester, dirigent en als ontwerper van het nieuwe oe fengebouw 'de Trom', met de gouden speld die de KNMB uit deelt aan kanjers. Bovendien krijgt hij van burgemeester Van der Reyden ook nog eens de zil veren erepenning van de ge meente opgespeld. «van Hoore L »-Een tijgerhaai op fc ster, doorgezaagde koei- b> sn, schilderijen met dikke B iegen en vlinders - als lolic' was het de Britse «r Damien Hirst nooit Ook 'Stations Of The ^veertien Kruiswegsta- Hirst en fotograaf David aan niet onopgemerkt „Zeer integer gemaakt niet met effectbejag", tcteur Karei Schampers Frans Halsmuseum en nin Haarlem. „Al zullen mensen zijn die dit srlijk vinden." 1 Hirst heeft de drugs af in. Hij zuipt niet meer inde kroeg zijn broek ft zakken om een cock er in zijn geslacht te En - als klap op de 3 hij heeft zich zelfs be- «het geloof, an de algemene teneur jrj artikelen die in de Britse 1 iden verschenen toen 1II h in zijn werk 'Roman- a(1 leAge of Uncertainty' aan de uitbeelding van i3l ilfApostelen en het jql Avondmaal. „We mo- en dat de Heilige Geest *dig zal verlaten", ode critici, „en dat zijn ernaar de drank ook il\ 'gkeer naar zijn kunste- opmag inluiden." odood, de gang van fgraf - het is volgens tampers altijd Hirsts ema geweest. Al in ld Years', waarin hij de cyclus van geboren en sterven van duizen- 'en heeft afgebeeld - maar doorgaan, het doorgaan - verbeeldt nbaar zinloze eendi- e traject van de ram- ondanks alles wel iets van een koning blijven houden." Al spat het bloed soms van de foto's, er is af en toe ook sprake van enige humor. Bijvoorbeeld in de statie waarin Jezus zijn moeder ontmoet. We zien een Jezus met een eigentijds kapsel. Een prachtige dame met gelak te nagels kijkt naar hem op, ze houdt een sigaret in de hand waaraan een grote askegel zit, een kegel die de vergankelijk heid weer eens moet uitbeel den. Het lijkt zo op het eerste gezicht een wat blasfemische insteek, maar waarom zou Maria niet als moderne moeder mogen worden afgebeeld? Wel is met een te zien dat de afgebeelde Maria nooit de moeder van de ze Jezus kan zijn. Daarvoor is zij te jong. Maar het gaat Hirst om de symbolische waarde van het beeld, het oermoederschap van de vrouw. In de statie waar Jezus Simon van Arimatea ontmoet, poseert hijzelf met David Bailey. Hirst is naakt, zijn geslacht is, anders dan bij Jezus, niet verborgen onder een lendendoek. Hij houdt zijn ogen gericht op de hemel, zijn handpalmen naar buiten gekeerd. Je weet niet of het hem ernst is of niet. Als je kijkt naar de bezorgde blik van Bailey, moet dat wel het geval zijn. „Zijn werk is provocatief, hef tig", stelt Schampers. „Maar ze ker geen pose. Je ziet hoe onge looflijk goed het in elkaar zit. Hij blijft maar hameren op één thema: leven en dood. Zijn vlie- genschilderijen zijn eigenlijk moderne vanitassen. Zoals de oude meesters op een appel een vlieg schilderden, zo doet hij het in het groot en met echte vliegen. Van die strontvliegen, die als je ze in een bepaald licht ziet prachtige kleuren hebben." Damien Hirst en David Bailey, fotowerken. Te zien: t/m 5 ju ni, De Hallen, Grote Markt, Haarlem. De Kruiswegstaties van Damien Hirst en David Bailey: „Zeer integer gemaakt en zeker niet met effectbejag." Publiciteitsfoto's: De Hallen meiaar naar de rozen. „Hij doet dat altijd met veel op hef, met schokkende beelden", zegt Schampers. „Maar hij shockeert niet om het shoc keren z!elf. Hij gebruikt een beeldtaal die van deze tijd is. De dood in het leven - dat is wat hij kernachtig en herken baar in beeld brengt. Dat doet hij ook weer in de "Veertien Kruiswegstaties Samen met de beroemde Britse modefotograaf David Bailey, wiens foto's van sterren als Twiggy en Mick Jagger het ge zicht van de Londense kunst- scene bepaalden, verbeeldde hjj het lijden en sterven van Christus op een wel heel onor thodoxe manier. Een koeien- schedel met twee messen sym boliseert de veroordeling van Christus door Pilatus en een kruis met sigarettenpeuken, waarop zijn leven ruw wordt uitgedrukt, staat voor zijn dood. Levensgrote, bijna in muppies passende billboards zijn het, die op een reclame-achtige ma nier het lijden uitdrukken. Met in plaats van een uitgeteerde Christus een bloedmooie dame aan het kruis. En een bijna por nografische portret van een da me, wier middel is omhangen met saucijsjes en die het kruisje van een rozenkrans ter hoogte van haar eigen kruis draagt. „In de christelijke iconografie bestaat er eigenlijk maar één beeldtaal", zegt Schampers. .^Altijd weer zie je Christus wanneer hij het kruis niet meer kan dragen door de knieën gaan, op één knie zinken. Hirst heeft al die staties door zijn ei gen geest heen laten gaan en ze in sterkere beelden proberen te vangen. Af en toe zeer schok kend, maar soms ook heel se reen. De kruisafneming bij voorbeeld is bijna een klassieke voorstelling. En Jezus is beurte lings afgebeeld als man en als vrouw. Misschien dat Hirst daarmee wil zeggen dat hij alle bei tegelijk is." „Wat Hirst hier heeft gedaan, is een totaal nieuwe weergave van het oude gegeven. Het moment waarop Christus aan het kruis wordt genageld, laat hij zien door de foto van een bebloede hand waardoor een aantal me dische instrumenten is gesto ken. Je kunt er bijna niet naar kijken en dat is natuurlijk ook wat er in het echt moet zijn ge beurd. Maar in de christelijke kunst moest dat natuurlijk wat worden afgezwakt. Jezus moest

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17