KUNST CULTUUR Ook bij Naturalis banen op de tod Van schnabbelaar tot wereldster Beppie Melissen over Carver: 'IJzerenheinig doorgaan' Holland Symfonia t; Quirine Viersen spe voorbeeldig samei African Footprint: tui historie en hoop vrijdag 15 april 2005 Acteur Jim Vaviezel in 'The Pas sion of The Christ'. Foto: EPA/Phillipe Antonello Mel Gibson maakt film over paus new york - Filmregisseur Mei Gibson werkt aan een film over het leven van paus Paulus Jo hannes II. Het Amerikaanse dagblad The New York Times berichtte woensdag dat de Amerikaan vorige week met een cameraploeg in Rome was om tijdens de begrafenis van de paus te filmen. De beelden kunnen aan het slot van de be oogde productie worden ge bruikt. De rooms-katholieke Gibson maakte ook de film 'The Passion of The Christ' over de laatste levensuren van Jezus Christus. Pianist Johnnie Johnson overleden st. louis - De legendarische bluespianist Johnnie Johnson is woensdag op 80-jarige leeftijd in zijn woonplaats St. Louis overleden. Johnson wordt ge zien als de pionier van de rock 'n roll. Samen met Chuck Berry schreef hij de beroemde roek- hits 'Johnny B. Goode' en 'Roll over Beethoven'. Samen ont wikkelden ze in de jaren '50 de rock 'n roll, die aan de basis ligt van de hedendaagse popmu ziek. De pianist speelde ook sa men met bluesgrootheden als John Lee Hooker, Bo Diddley, Eric Clapton en rocker Keith Ri chards. In 2001 werd Johnson opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. Pausboek primeur voor Bezige Bij den haag - De Bezige Bij brengt dinsdag 19 april als eerste uit geverij ter wereld een bewer king uit van het manuscript van Atto Melani over de opvolging van de paus. Het manuscript uit 1700, 'De geheimen van het conclaaf, is door het overlijden van Johannes Paulus II uiterst actueel. Atto Melani (1626- 1714) schreef de tekst voor zijn opdrachtgever LodewijkXIV, de Zonnekoning, om hem te hel pen bij zijn pogingen de pause lijke troon te bestijgen. De tekst bevat gepeperde anekdotes over intriges aan het pauselijk hof en de slinkse manieren bij het naar voren schuiven van kandidaten. Benefiet Tax met Thé Lau den haag - Zanger Huub van der Lubbe van De Dijk, Henk Hofstede van de Nits en Thé Lau zijn enkele van de artiesten die meedoen aan het benefiet concertvoor Wally Tax. Peter te Bos (Claw Boys Claw), Ross Curry, Richard Janssen en Ar- mand hebben eveneens hun medewerking toegezegd. Zij zullen nummers van Tax zin gen. Verder is er een optreden van The Outsiders en zijn er bij dragen van Simon Vinkenoog en Aat Veldhoen. Met de op brengst worden de kosten van de begrafenis van Tax betaald. Het benefietconcert in Paradiso begint om 20.30 uur. Museumvereniging bezorgd over financiën musea leiden - Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is niet het enige museum dat in financiële nood verkeert. De Nederlandse Museumvereniging (NMV) maakt zich zorgen over het groeiende aantal musea in ons land dat met financiële proble men kampt. Daaronder ook Na turalis waar de komende jaren mogelijk vijf banen verdwijnen. Enkele jaren geleden moesten bij Naturalis al tien personeels leden het veld ruimen als ge volg van bezuinigingen. ,,Van succes word je niet altijd rijk", zegt directeur Ronald van Hengstum die jaarlijks toch 250.000 bezoekers kan verwel komen. ,,Bij de verzelfstandi ging van het museum en bij de nieuwbouw aan de Darwinweg, tien jaar geleden, was de bruidsschat die rnee kregen achteraf bezien aan de kleine kant. De afschrijvingen op het nieuwe gebouw waren hoog en reserves waren er niet. Dat is van het begin af aan als een molensteen om onze nek blij ven hangen. Gevoegd bij de korting op de subsidie nood zaakte dat tot bezuinigingen. Die zijn destijds nog door di recteur Van der Weijden door gevoerd." ,,De komende twee jaar moe ten we nog zes ton bezuini gen", aldus van Hengstum. ,,Ik ben nu bezig met het opstellen van een bedrijfsmatig plan en een sociaal plan om te zien hoe we de schade kunnen beper ken. Misschien kunnen we mensen herplaatsen. Maar ik sluit een aantal gedwongen ontslagen niet uit." Bij de Nederlandse Museum Vereniging weet men niet pre cies hoeveel van de vierhon derd leden in moeilijkheden verkeren, maar NMV-bestuurs- lid en directeur van het Gro ninger Museum Kees van Twist noemt de situatie zo zorgelijk dat hulp aan de instellingen tot 'speerpunt van beleid' wordt gemaakt. ,,De nood is structureel hoog", aldus Van Twist. Hij noemt als oorzaken de enorme stijging van kosten als verzekeringspre mies en lonen. De musea kre gen het afgelopen jaar onder meer te maken met een alge mene korting van 2,5 procent op de rijkssubsidies en het schrappen van Melkert-banen. Van Twist: ,,Alleen al voor mijn museum betekent het verlies aan Melkert-banen 50.000 euro aan extra kosten. Bij de verzelf standiging van de rijksmusea van een aantal jaren geleden zijn structurele fouten ge maakt. Wij moeten bijvoor beeld zelf onze educatieve acti viteiten betalen. Laat dat een waarschuwing zijn voor de ge meente Amsterdam bij de aan staande verzelfstandiging van het Stedelijk Museum. Daar voor moet een bruidsschat be schikbaar komen." Michael Bublé krijgt nu ook in Nederland voet aan de grond door Ton Ouwehand Amsterdam - Miljoenen exem plaren werden over de hele we reld verkocht van de debuut-cd van de Canadese zanger Michael Bublé (1975). Nederland bleef achter. Maar voor zijn tweede cd 'It's time', zwichtte ook ons land. Het album was maar een paar weken uit of het werd goud. Een nieuwe Frank Sinatra? Een nieu we Tony Bennett? Concurrentie voor Jamie Cullum? Zijn opa heeft altijd in hem ge loofd. Tegen de klippen op. Zestien was Michael Bublé, toen zijn grootvader bij jazzmu zikanten ging rondvragen of zijn kleinzoon een paar liedjes mee mocht zingen. Wat hij wel niet dacht, een kind mee laten doen bij een volwassen jazz band. Maar toen hij eenmaal meegezongen had, was het met de scepsis gedaan. Die mocht vaker langskomen. Grootvader betaalde ook zanglessen voor zijn kleinzoon. Maar dat draai de uit op spijbelen en hasj ro ken. Toen Michael Bublé met eigen jazzbandjes met wisselend suc ces het Canadese jazzcircuit af struinde, schoot zijn grootvader hem duizenden dollars voor zo dat hij in eigen beheer een paar cd's kon opnemen, die hij bij de optredens kon verkopen. Die drie cd's zijn collectors items geworden. Op internet wordt er inmiddels rond de zes honderd dollar voor betaald, zegt Michael Bublé met een grijns. Want Bublé, inmiddels bijna dertig, is een wereldster geworden. Hij is voor het eerst in Neder land. Niet om er te zingen, daar komt hij dit najaar voor terug. Nee, Bublé is bezig een nieuw Hollands publiek aan te boren. En daartoe zetelt hij twee dagen in duur Amsterdams hotel. De Britse Jamie Cullum en de Canadese Michael Bublé wor den vaak vergeleken. Beiden houden zich bezig met jazzy zang van vervlogen dagen. Waar Jamie Cullum zichzelf be geleidt op piano laat Michael Bublé zich begeleiden door big bands met arrangementen van de top uit de jazz: John Clayton, Sammy Nestico, David Foster en Bill Holman. Bublé komt niet bepaald uit een muzikaal nest. Zijn vader is visser, zijn moeder huisvrouw. Thuis werd Led Zeppelin ge draaid, Bryan Adams, Bruce Springsteen. Maar de jonge Bu blé roeide tegen die stroom op. Als kind was hij gegrepen door 'White Christmas' van Bing Crosby. En het duurde niet lang of hij raakte bovenmatig geïnte resseerd in Frank Sinatra, Tony Bennett, Ella Fitzgerald, Mills Brothers, Ray Charles, Chet Ba ker. ,,Van iedereen heb ik gesto len wat ik kon gebruiken." „Vanaf mijn zestiende zong ik in het jazzcircuit, standards en eigen songs. Maar wel die tradi tie. Iedereen verklaarde me voor gek. Ik moest muziek gaan zingen die bij mijn leeftijd pas te, vond iedereen. Dat ik kon zingen, daar twijfelde niemand aan, maar ze vonden dat ik een boyband moest gaan. Toen ik 21 was kreeg ik een aanbieding om een popplaat te maken. Ik zou er tegen de honderddui zend dollar voor krijgen. Een enorm bedrag. Ik zat nagenoeg aan de grond. Maar ik heb ge weigerd. Mijn ouders waren ra zend. Ik was niet goed bij mijn hoofd. Ze snapten er niets van. Maai- ik wilde de muziek waar ik echt van hield niet verloo chenen. Ik was ervan overtuigd dat ze het later tegen me zou den gebruiken. Dat ze zouden zeggen: die jongen heeft alles geprobeerd." „Na vijfjaar had ik trouwens wel spijt van mijn principiële opstelling. Ik was door mijn geld heen, ik zat in Toronto en ik kon de terugreis naar Van couver niet eens betalen. Van mijn cd's die ik tijdens de op tredens verkocht, had ik er nog eentje over. Ik deed mijn laatste optreden. Na afloop kwam er een enthousiaste man naar me toe. Hij vond het geweldig. Ik gaf hem mijn laatste cd en zei dat hij 'm mocht hebben. Als-ie het niet leuk vond, had hij mis schien een leuke onderzetter." „De volgende dag belde hij op. Hij was een naaste medewerker van de minister-president. Hij had mijn plaatje aan zijn baas en z'n vrouw laten horen. Die vonden het fantastisch. Ze wil den me ontmoeten. Ik zei: ik kan nergens komen, ik ben door mijn geld heen. Maar die zelfde dag werd een ontmoe- Michael Bublé: „Dat ik kon zingen, daar twijfelde niemand aan, maar ze vonden dat ik een boyband moest gaan. Publiciteitsfoto: GPD ting geregeld. Ze waren met me begaan en ze waren weg van mijn muziek. Ik mocht een tijd je bij ze logeren. Hun dochter zou over een maand trouwen, ze zou een groot feest geven, en ze vroegen of ik daar wilde op treden. David Foster, de grote producer zou ook komen. En ze wilden dat hij me zou horen." Bublé kan het smakelijk vertel len. Hoe hij stond te zingen ter wijl Foster ongeïnteresseerd de andere kant op keek. En dat hij vervolgens zag hoe de minister president Foster bij zijn hoofd pakte en dat in de richting van het podium draaide. „Ik zag zijn hoofd na verloop van tijd ontdooien. Later kwam hij naar me toe en vroeg hij of ik naai' Los Angeles wilde komen om een plaat met hem te maken." Bij het eerste gesprek in Los An- Nieuwe Carver-productie in het LAKtheater door Martin Hendriksma leiden - 'Boek dat handelt over gesteentes en hun eigenschap pen en krachten', meldt de Dikke van Dale over een lapidarium. Het is ook de titel van de nieuwe Carver, waarmee de groep na het koude 'Zuur' wat meer warmte in de theaterzalen wil brengen. Warmte met stenen? Beppie Melissen gaat het uitleg gen. Als ze de cappuccino heeft op gelepeld, vertelt ze Over het beeld dat aan 'Lapidarium' ten grondslag lag. „Je moet denken aan een verzamelplaats bij een museum, met allemaal brok stukken van stenen. Op zichzelf zijn die losse stenen heel mooi. Maar het grotere geheel wat die brokstukken ooit met elkaar vormden is niet meer terug te herleiden." Die stenen, vervolgt ze, zijn na tuurlijk niet zomaar stenen. „Het staat voor de manier waarop we ons gebeurtenissen uit ons leven herinneren. De meest triviale dingen staan me nog haarscherp voor de geest, In 'Lapidarium' krijgt de theaterbezoeker flarden uit het leven van de vier personages aangereikt. Foto: Ben van Duin terwijl je sommige dramatische den uit het leven van de vier gebeurtenissen kennelijk gro- personages aangereikt en mag tendeels hebt verdrongen.de rest er zelf vrijelijk bij fanta- De theaterbezoeker krijgt flar- seren. „Zo uniek is het idee niet", relativeert Melissen. „Het is gewoon iets wat me fasci neert. Het zal met mijn leeftijd te maken hebben. Ik heb het gevoel dat ik nu, op m'n 53ste, een nieuwe fase van het leven inga. Onherroepelijk ga je vaker terugkijken. Na 'Zuur', onze vo rige productie, die qua sfeer be trekkelijk kil en koud was, zoe ken we nu naar een meer ver stild, warmer theater." 'Lapidarium' moet zo 'een ma gische vertelling' zijn, binnen het handelsmerk van Carver. „Uiteindelijk draaien al onze voorstellingen om het naast mekaar tasten van mensen. Ze willen wel, maai' ze kunnen el kaar niet bereiken." 'Lapidarium' speelt ze met Hel- mert Woudenberg, Jim van der Woude en Joke Tjalsma. Vaste Carver-leden René van 't Hof en Leny Breederveld hebben de groep voorlopig verlaten. „Die chemie die tussen ons bestond was heel bijzonder", zegt Melis sen. „Anderzijds hoorde je ook wel eens dat mensen het een beetje gezien hadden. Ik deel die mening niet, maar na dik vijftien jaar samenwerking is dat gevoel natuurlijk niet hele maal vreemd." Woudenberg, Tjalsma en Van der Woude hebben alle drie al eerder bij Carver gewerkt. „Maar ze heb ben nog nooit samen op het podium gestaan. Dat maakt het De afgelopen maanden kwa men tekorten bij onder meer het Rijksmuseum van Oudhe den in Leiden, Museum Boij- mans Van Beuningen in Rotter dam, het Centraal Museum in Utrecht, het Van Abbemuseum in Eindhoven en cultureel cen trum CODA in Apeldoorn aan het licht. Volgens Van Twist lijkt het probleem zich vooral bij zijn collega's van de rijksge- subsidieerde musea voor te doen. Maar behalve Naturalis in Leiden gaat het ook het Zui derzeemuseum in Enkhuizen en Rijksmuseum Paleis het Loo in Apeldoorn niet wind. Volgens een reactie vai nisterie van WVC betre ff cidentele problemen. ;d voor Cultuur komt bi et: met een advies over h van het museumbest het bijzonder de finau ar sitie van de instellir 1.1 raadscommissie musfe seert daarvoor onder he verdeling van de subon men tussen rijk, prov gemeenten en de ve el) met de eigen inkom musea. di ui muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Holland Symfonia o.l.v. Alexander Anissimov, m.m.v. Quirine Viersen (cello). Gehoord: 12/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. Onder leiding van de eigenzin nige, bevlogen gastdirigent Alexander Anissimov bevestigt Holland Symfonia glansrijk de slagzin boven het programma 'Met kleurrijk elan'. De vier componisten Tsjaikovski, Saint - Saëns, Dvorók en Moussorgski schitteren van vitaliteit en ex pressie, in een waaier van bon te klankkleuren. Dat heeft zeker te maken met de geweldige be zetting van blazers en strijkers, waarin tuba's, trombones, groot slagwerk, en maar liefst vijf contrabassen op een rij; maar eveneens met intens en feestelijk samenspel. Daaraan toegevoegd het superieure spel van een topcellist, Quirine Vier sen. Als een peluw van mollig mos in een zonovergoten woud, zo bloedwarm, sensueel wendbaar is het spel van Viersen in Wal- desruhe van Antonin Dvorak, waarachter een ruisende, mee gaande orkestklank, waarin plotseling 'een vogel opwaarts vliegt en fluit'. Diezelfde weel derige gloed legt Viersen in het Celloconcert van Saint-Saëns, niet zozeer door het maken van een groot volume, haar cellok lank is klein en* intiem, veeleer door haar raffinement in het kleuren van de nuance. Orkest 011 en solist spelen voorbr0 werken op elkaar in of kaar ruim baan. Tochi werk, waarin de drie d ganisch in elkaar overt niet van begin tot eind De verschillende them nr geregeld terugkeren, st lyriek en drama, zettei een spoor, spurten nie 0 een einddoel, waardoc meer een doolhof wort jj hier en daar een verra dwaallicht. Tsjaikovski's Ouvertui en Julia' en vooral Moi ki's 'Schilderijen van e toonstelling' bruisen v gie. Anissimov verrasts*' pikante korte slotakko zoals in de eerste Pronin die juist voluit pronkt 1Ir' met een prachtige troi en een flamboyant spt kest. Dat promenade-! mengt zich in steeds v kleurschakeringen ooi schilderijen, in het laa grote poort van Kiev' 1 jesteitelijk prominent, schilderijen krijgen ed gen karakter, springerer (violen) in 'de Tuilerie stampend dreigend (k snijdend (violen) in 'B Dans van de Kuikens schaal geeft je een krif lentegevoel. Op 'de M Limoges' tinkelt het pb in licht doorschijnen Duisternis, spookacht men en dreinen (gest maken 'de catacomb ringwekkend. Dit alli Holland Symfonia m( elan. de ng geles zeiden ze te hopen dat er honderdduizend exemplaren verkocht zouden worden. Het werden er wereldwijd miljoe nen. Hij kan er niet over uit dat in landen waar hij nog nooit is geweest, zoveel platen van hem verkocht zijn. Brazilië, Japan, Zuid-Afrika. „Weet je dat van elke vijfentwintig Australiërs er een is die mijn plaat heeft? Ge weldig toch?" interessant." Carver-acteur word je niet zo maar. Melissen: „Je moet van uit het niets een voorstelling maken. De onzekerheid is enorm. Daarnaast moet je af stand kunnen nemen van je ei gen vondsten, elkaar ook iets gunnen." Het allerbelangrijk ste: „Met een soort ijzerenhei- nigheid doorgaan. En er dan maar op vertrouwen dat het goed komt." Na zestien jaar Carver is die on zekerheid voor Melissen een soort tweede natuur, ook toen de Raad voor Cultuur, op de hoogte van het vertrek van Breederveld en Van 't Hof, vorig jaar fiks in de subsidie dreigde te snijden. Een motie van wan trouwen? Ja, zegt ze, na enige aarzeling. „Vrijwel zonder toe lichting word je bijna de nek om gedraaid. Heel onredelijk allemaal. Goddank is het niet doorgegaan, met dank ook aan alle mailtjes en kaarten die ons publiek heeft gestuurd. Ach, we weten nu in elk geval weer hoe veel vrienden we hebben." Lapidarium door Carver. Te zien: di. 19 t/m za. 23 april, LAKtheater, Leiden. theater recensie Roos van Put Voorstelling: African Footprint. Idee en regie: Richard Loring. Muziek en tekst: Dave Pollecutt. Choreografie: Debbie Rakusin David Matamela. Gezien: 13/4, première, Pepsi Stage, Amsterdam. Nog te zien aldaar: t/m 1 mei. Ronduit irritant is het feit dat nergens in het kleurrijke pro grammaboek namen van de dansers zijn te vinden. Die van de producenten prijken com pleet met pasfoto en doopcel. Zo ook de kostuum- en licht ontwerpers en choreografen en alle achter de schermen betrok kenen, maar waar oh waar zijn toch degenen die zich op het toneel in het zweet werken? Maar goed, deze ergernis opzij zettend, moet gezegd worden dat African Footprint, de enter- tainmentshow die reeds over de wereld reisde van Johannes burg via Melbourne en Atlanta tot en met Londen en Berlijn, vermaak op een hoog niveau biedt. African Footprint gaat over Zuid-Afrika, over de kinderen - de eigentijdse generatie - die de rijke historie van het land in muziek, dans, zang en poëzie kleur en vorm laten krijgen. In diverse scènes komt zowel het heden als het verleden aan bod. Beginnend bij 'Man' via 'Keale- bogo', 'Stick Dance' en 'Sophia- town Tap' wordt het publiek meegenomen op een reis door de tijd. Hierbij trekken verschillende soorten dans aan het oog voor bij. Variërend van etnische (ri tuele) dans waarbij op het aan stekelijke ritme van opzwepen de percussie wijdbeens op de bal van de voet op de plaats wordt gedribbeld, tot eigentijd se tap en gumboot-dans. De laatste kenmerkt zich door het ritmisch met de vlakke hand op de rubberen laarzen kletsen. Een vorm van commu die nog is overgebleve gg tijd dat de zwarte mijl niet met elkaar mocht iin en op deze manier toi 1 gi schappen aan elkaar 0 lui den. Jonge zwerfkind! e I hetzelfde vandaag de g< Zuid-Afrika op straat! sle dagelijkse brood te ve Dit is overigens een as onderbelicht blijft ini p.h Footprint: de eigentijiJgbi; blematiek. Zo is er iniran lijke show - waar enei wordt gedanst, waar li rende geroffel of hetri tikken van stokken tol maag doortrilt en waa wel optimisme als ho( - dan ook geen plaats politieke of maatschaj ue; sche noot. In deze Afi sdi print heerst geen arm !dj( honger, van aids is ge ifja Deze show belicht vo bil ongecompliceerde kle samenleving, van een ion neratie die de erfenis 1 <8: ouderen bezingt en ditbu' uitspreekt voor een m den wereld. Een nogal vertekend k 3o maar het is dan ook ei ment, waar alles te mi r 5 waar te zijn en waar n compliceerd vermaak worden. Dat is ook pi Kid gebeurt. De afzondertjmiiie nes worden zonder m mai fect uitgevoerd: of het dans van hoge sprong ieri een duet plaats heeft 1 "bt beheersing van de bui '36 leidt tot een staaltje ai of in perfecte tap. ilni Nergens valt ook maai Js t te merken op de perfo 636 Maar deze African F01 voert je nergens meei tiS; emotie, het verhaal vv 196: makkelijk gebracht, d< tN te eenzijdig. Er is geen nng er is geen drama. Veel leer ben je onder de indrul p/j talenten van de perfoi ons want dat deze naanilo iti« zij dig én talentvol zijn e'd buiten kijf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16