KUNST CULTUUR 'Alles kwam gewoon op mijn weg' Gemeente praat met LVC over Muziekhuis UNI en de Katwijkse Proms Overdaad schaadt in OfFertorit Joke Bruijs met All Star Band in de Leidse Stadsgehoorzaal Vertelkracht van Guzi? Waardig afscheid Heyï woensdag 13 april Wally Tax. Foto: ANP/Paul Bergen Benefietconcert voor Wally Tax Amsterdam - In het Amster damse Paradiso wordt zondag een benefietconcert gehouden voor de overleden zanger Wally Tax. Vrienden van Tax willen met de opbrengst zijn begrafe nis betalen, want daar bleek hij niet voor verzekerd. Vast staat dat ex-leden van The Outsiders hun medewerking verlenen aan het concert. Wally Tax wordt maandag begraven. Controle op bioscooppiraterij Amsterdam - Nederlandse bio scopen en distributeurs contro leren sinds kort intensiever op piraterij tijdens filmvertonin gen. Distributeur Warner Bros. bevestigde gisteren dat bij voor stellingen van 'Miss Congeniali ty 2' actief is geïnspecteerd of bezoekers opnameapparatuur bij zich hadden. Warner Bros. doet geen uitspraken over de resultaten van de controles. Nieuwe festivals voor Den Haag den haag - Den Haag krijgt er vanaf 2006 twee nieuwe festi vals bij, in plaats van North Sea Jazz dat volgend jaar naar Rot terdam verhuist. Het gaat om het jazzevenement Music Xten- sions en Art Music Technolo gy, een festival voor elektroni sche muziek. Het jazzplan komt van de musici Michael Vare kamp, Ben van den Dungen en Eelco van Velzen. Zij hebben een zomers evenement voor ogen waarin jazzmuziek wordt verbonden met bijvoorbeeld dans en beeldende kunst. Art Music Technology is bedacht door Olof van Winden en Errol Vaes, de organisatoren van de Cultuumacht. Zij willen de top van de elektronische muziek naar Den Haag halen. Componist Ehud Manor overleden tel aviv - Israëls populairste componist Ehud Manor is over leden. Hij was 64 jaar. Het be kendst werd Manor met het liedje 'Aba Ni Bi', waarmee Is raël in 1978 het Eurovisie Song festival won. Ehud Manor schreef honderden liedjes en vertaalde ook een aantal musi cals in het Hebreeuws, zoals 'Hair' en 'Chicago'. door Herman Joustra leiden - Cultuurwethouder Ruud Hessing praat vandaag met directeur Ruud Visser van het LVC over de mogelijkheid de programmering van het Mu ziekhuis gedeeltelijk over te ne men. Op korte termijn lijkt hem dat de beste optie om de muzi kale problemen van de gebrui kers van het Muziekhuis voor even op te lossen. De wethou der zei dat gisteravond tijdens een tumultueuze vergadering van de commissie cultuur, die werd bezocht door vertegen woordigers van het Muziekhuis, de Leidse Vereniging van Pop muzikanten, Cultureel Centrum De X en tientallen rumoerige sympathisanten. „De mogelijk heden om elders muziek te ma ken zijn niet zo groot." De wethouder refereerde daar mee aan een aantal suggesties die Ferry Rigault van Cultureel Centrum De X eerder op de avond opperde. Zo zouden on der meer het oude pand van 't Stathuys op de Breestraat, de voormalige brandweerkazerne aan de Langebrug en het pand van de Droomfabriek aan de Oude Singel mogelijk dienst kunnen doen als alternatief voor het Muziekhuis. Hessing stelde echter dat die panden dezelfde problemen vertonen als het gebouw aan de Middel stegracht. Ook op die alternati ve locaties zouden de proble men van brandveiligheid en ge brekkige geluidsisolatie om de hoek komen kijken. En dat zijn nu juist de redenen waarom Hessing recent te kennen gaf de concertfunctie van het Muziek huis te willen schrappen. Rigault deed die suggesties als inspreker in een betoog waarin hij de gemeente een gebrek aan cultuurbeleid verweet. Ook in sprekers Theun Kohlbeck van de Leidse Vereniging van Pop muzikanten en Johan Andree van het Muziekhuis beschuldig den de gemeente een gebrek aan daadkracht op dat gebied, zeker omdat de problemen op het gebied van geluidsoverlast al vele jaren bekend zijn. Schrappen van de concertfunc tie zou een 'culturele Verelen- dung' zijn, volgens Andree, en een blijk van 'falend overheids beleid'. Geen van drieën zeiden ze heil te zien in een tijdelijke programmering bij het LVC, De politieke partijen spraken el hun zorg uit over ontwikkelingen er een verschraling van Is rele aanbod in de van allen zagen ze o directe oplossing vo bleem, of dat nou et nen kostende moj bouwing van het zou zijn, of verhub ifc gebruikers naar een catie. Jamal Tchicl PvdA stelde de wethi geval voor alle alter a onderzoeken. door Els Boer leiden - In de André van Duin Ju bileumshow stond ze avond aan avond voor uitverkochte zalen. En in de televisieserie 'Toen was geluk' speelt ze Nel, de altijd goeiige en ruimdenkende vrouw van buschauffeur Jaap Kooiman. Dat ze ook nog eens jazz-zange- res is, komt - ondanks de ken merkende hese stem - voor het grote publiek waarschijnlijk als verrassing. Joke Bruijs (53) bracht in 2004 haar gedroomde jazz-cd 'Close to me' uit en toert nu met haar All Star Band langs de Ne derlandse theaters. Komende vrijdag staat ze in de Leidse Stadsgehoorzaal. Zelf vindt ze het een logisch uit vloeisel van haar inmiddels 37- jarige carrière. „Ik doe mijn he le leven al aan jazz, hoewel mensen ook vaak zeggen dat ze niet eens wisten dat ik kon zin gen. Toch ben ik ooit als zange res begonnen. Maar de tv heeft zo n grote impact dat je daar al tijd op de eerste plaats mee ge associeerd wordt. Dat geeft niks, want dat heeft ook zijn voordelen. Wel grappig eigen lijk, dat ik nu op mijn leeftijd een soort debuut maak met iets dat ik mijn hele leven al doe." Maar zou ze ooit moeten kie zen, dan werd het zang. „Daar is voor mij alles mee begonnen. In Nederland is men gauw ge neigd om iedereen in een hokje te stoppen. Ik heb daar nooit aan meegedaan en alle mogelij ke uitdagingen aangepakt. Niet omdat ik zo ambitieus ben of zo nodig móet, alles kwam ge woon op mijn weg." Joke Bruijs debuteerde op vijf tienjarige leeftijd als vaste jazz zangeres bij het VARA Dansor- kest. Ze zong bij The Ramblers, de legendarische Skymasters en gerenommeerde gezelschappen als het trio Wim Overgaauw, het orkest van Anton Burger, het orkest van Frans Eisen en natuurlijk het Metropole Or kest. Sinds de jaren zeventig richtte ze zich op cabaret, thea ter, musical (met een gevoelige hoofdrol in 'Bloodbrothers') en tv. Ze werkte onder meer met Jan Blaaser, de Mounties, Mini en Maxi, Gerard Cox en Don Quischocking. „Sinds mijn zestiende heb ik ook heel veel in het schnabbel circuit gedaan. Heel leerzaam is dat, als je bijvoorbeeld voor een stel dronken voetballers moet optreden. Maar als je zoiets eenmaal onder de knie hebt, kun je alles aan. Ik probeer overal de positieve dingen uit te halen, het negatieve vergeet ik snel. Zo gaat het ook in mijn privé-leven. Ik heb twee schei dingen achter de rug en dat gaat je toch niet in je koude kle ren zitten. Ik ben een trouw ie mand, maar als iets echt niet lukt, kun je beter je biezen pak ken. Dat zijn dingen waar je doorheen moet. Momenteel heb ik het privé en in het thea ter weer erg naar mijn zin. Ze is nu weer terug naar haar oude jeugdliefde. „De jazz. Wat meer onderbouwd misschien, want ik heb in mijn leven zo veel meegemaakt dat er nu veel meer blues in mij zit dan vroe ger. Een kinderstem heb ik nooit gehad, ik was altijd al hees. Als ik bij de Albert Heijn loop, word ik vaak al aan mijn stem herkend." Tijdens de theatertournee wordt ze begeleid door pianist Louis van Dijk en jazzmusici als Frits Landesbergen, Edwin Cor- zilius, Martien Oster, Tom Beek en Jeroen de Rijk. Op het pro gramma staan onder meer de nummers 'Just one of those things', 'Falling in Love' en een bewerking van 'New York State of Mind' van Billy Joël. „De groep heeft op zo'n tour een soort huwelijk: je bent méér met elkaar dan met je eigen re latie. Je reist samen, eet samen en bent een groot deel van de dag samen. Daar geniet ik in tens van, ik ben nu eenmaal een echte 'trooper'." Dat tournees zwaar kunnen zijn, begint ze wel te merken. „Ik werk altijd met enthousias me, maar ik ben soms best wel eens moe. Als ik op het toneel theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Ton Zuur" van en door Javier Guzman. Gezien: 12/4, schouwburg Leiden. Bureaucratisch gedoe bij het verlengen van een paspoort, Je hovagetuigen aan de deur, tele- marketeers aan de telefoon - het zijn herkenbare ergernissen van alledag die Javier Guzman breed uitmeet in zijn nieuwe programma. Inhoudelijk is het dan wel niet schokkend of bijs ter origineel wat hij over deze onderwerpen te melden heeft. Maar het is zijn vertelkracht die je aandacht toch zo'n anderhalf uur goed kan vasthouden. Sterker dan in zijn eerste avondvullende programma klinkt er een licht-moraliserend toontje door dat in hoge mate aan Youp van 't Hek doet den ken. Guzman is vol verbazing over de collectieve gekte die zich op sommige punten van ons meester lijkt te hebben ge maakt. Deze thematiek in combinatie met alledaagse ergernissen brengt Guzman onder in een verhaalkader dat aan een au thentiek krantenbericht is ont leend. Ton Zuur is n n naam van de Rottere in die tweeënhalf jaar d«eb flat had gelegen vooi lel den werd. Killer en e ei scher kan een maats n niet worden, lijkt ziji boodschap te zijn. D ri hij redeneringen om st de absurditeit in hunj) g omslaan. Als bijvooi e zien de gigantische 1 >J den antidepressiva heel Nederland depi |e te zijn, wordt het mi J. om de geluksnorm fc er Net zoals Schiphol d te de normen voor geit ec last. Op zulke mome mi Guzman ook inhouc scherp voor de dag. Meestentijds moet h te ter hebben van zijn\ e I citeiten. Dat hijzelf e maanden geleden b< er was bij een vechtpai Amsterdam, stipt hij slechts tweemaal hei Zo betoogt hij dat ee da zich de nodige moei troosten om tegeno\ lectiviteit en de mas it onze leefomgeving t n uniek te kunnen zijn ig beer ik ook wel eens n te halen", voegt hij d n Het is goed gedoseei zelfspot. hi li purmerland/gpd - In eedach- kalmpjes naar de bi Joke Bruijs: „Grappig, dat ik op mijn leeftijd een soort debuut maak met iets dat ik mijn hele leven al doe." Foto: GPD/Rob Hendriks sta merk je dat niet, maar over dag moet ik vaak wel even zuchten. Natuurlijk ben ik erg druk, maar dat wil ik ook zelf. Het is ook niet niks om zes da gen per week in de André van Duin Show te staan." De eerste reeks voorstellingen met Van Duin stopte op 3 april, daarna ging ze meteen door met 'Close to me'. In september begint een nieu we reeks opnames van 'Toen was geluk' en ook in 2006 gaat de serie door. „Het leuke is dat er ook jonge mensen naar kij ken, waarschijnlijk met een soort Flintstones-gevoel. Ze zien hoe het er vroeger uitzag en wat de problemen waren. In de tijd gaan we elk jaar een stuk verder, maar er blijft toch altijd meer dan dertig jaar verschil met nu. Het is een bijzonder soort komedie. Ik kijk ernaar uit en in ieder geval houdt 'Toen was geluk' mij voorlopig van de straat." Joke Bruijs The All Star Band in 'Close to me', vrijdag 15 april, Stadsgehoorzaal Lei den. purmerland/gpd - In gedach- kalmpjes naar de bi ten kun je Anton Heyboer zien bij het kerkje van P l glimlachen bij zijn eigen begra- fenis. Een dankbare glimlach om de toewijding van zijn brui den, een olijke glimlach om alle media-aandacht en een ondeu gende om het 'broodje Hey boer' dat na afloop werd geser veerd. Een eigen vondst. Biolo gisch verantwoord, uiteraard. Zijn vrouwen hebben hem voor de begrafenis gisterochtend nog een andere broek aange trokken. Een oude. Lekker wijd. „Want daarin voelde hij zich toch het beste thuis", zegt zijn vijfde bruid Petra. „En bij je laatste reis wil je toch makkelij ke kleren aan." 's Morgens komen begrafenis- mannen met een vurenhouten kist naar huize Heyboer. In de ze kist rijden ze het lichaam van de 81 jaar geworden kunstenaar Zijn bruiden volgi isi zwarte wagen, de zi rozen. Alleen zijn itl blijft thuis, bij de de dershonden. |rei Het afscheid op het s staat uit een korte [ftc rond het graf. Via dei installatie klinkt da be over leven en dood en de kunstenaar ze rl< bandje ingezongen. 1 a Zijn bruiden beslui eenkomst door om I zand op de kist te s één in tranen, de a laatst vol van zorJ even een paar bloem leggen. Waardig, vol. Daarna vertrek! één groep naar de n verder willen, ook a die hen bond er niet In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio nele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo tograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: muziekvereni ging UNI uit Katwijk. Wat in de Royal Albert Hall kan, en in Ahoy', dat kan ook in het Katwijkse Tripodia: 'Last Night of the Proms' of 'Night of the Proms'. Op een iets be scheidener schaal, dat wel. Niettemin is het mogelijk ook daar een avondvullend muzi kaal feest te houden. Met hordes enthousiaste muzikan ten, en een zaal vol meezin gende en meeklappende mu ziekliefhebbers. Dat is wat de christelijke muziekvereniging UNI (Uitspanning Na Inspan ning) vrijdag in elk geval wil bewerkstelligen. De eerste Katwijkse Proms, de Kattukse Proms zo u wilt, in het bijna 105-jarig bestaan van de vereniging. „Tsja, de vereni ging hield elk jaar een voor jaarsconcert, maar dat liep niet zo erg meer", zegt Leen Hel- lenberg. „Er kwam steeds min der publiek. Misschien nog 150, 200 man. Dus wilden we eens wat anders om meer mensen te trekken." Zo ontstond het idee van de Proms, een Katwijkse uitvoe ring van dit 0 zo bekende eve nement. „Met een hele groep van de vereniging hebben we in Ahoy' met eigen ogen gezien hoe fantastisch dat was. Vorig jaar hadden we al het idee om ook zoiets te doen. Maar het is nogal een klus om zo'n evene ment op poten te zetten, we hebben het dus nog maar een jaartje doorgeschoven." Naar dit jaar. Hellenberg is aan de vooravond van het spekta kel graag bereid samen met Dirk-Jan Blom, Ellen van der Plas en Joke en Henk van der Meij, de Katwijkse versie toe te lichten. De vijf enthousiaste le den steken hun enthousiasme niet onder stoelen of banken. Ze kennen ook het klappen van de zweep, zo lang zijn ze al lid: Van der Plas (klarinet) 10 jaar, Joke van der Meij (trombone) 25 jaar, Henk van der Meij (tu ba) 37 jaar, Hellenberg (bastu ba) 35 jaar en Blom (trompet) 20 jaar. Da's meer dan een eeuw ervaring. Van der Plas verwoordt het zo: „Ik ben oorspronkelijk gewoon lid geworden om een instru ment te leren bespelen. Je krijgt ook een instrument van de vereniging. En je krijgt met- De vijf van UNI bij elkaar: „Het komt echt niet vanzelf, er moet behoorlijk worden geoefend." Foto: Henk Bouwman een les in een groepje. Nou, ik ben dus blijven hangen. Het is enorm gezellig." Joke van der Meij kan dat be amen. „Gezelligheid is belang rijk, ja. Maar het gaat er ook om iets leuks ten gehore te brengen. En dat lukt alleen met veel inzet." Dat weet ook Henk van der Meij: „Het komt echt niet vanzelf, er moet behoorlijk worden geoefend. Nou ja, we hebben een eigen zaal, de UNI-zaal, in de Ouwe- handstraat. Dat is een luxe, ja." In die zaal is de afgelopen maanden de basis gelegd voor de Proms van vrijdag. Wat kan het publiek verwachten? Hel lenberg: „Populair klassiek, popcovers en meezingers. On ze harmonie treedt op, de All Football Band en het koor Kattuks Volk. Het is de bedoe ling dat het publiek meezingt. Er wordt in elk geval voor ge zorgd dat het mogelijk is, want er zijn flyers waarop de teksten van de liederen staan. De laat ste twee nummers spelen we met z'n allen. Dan mag het pu bliek uiteraard ook meezingen. Dan zal het dak gaan klappe ren." Iedereen heeft een staanplaats, voegt Henk van der Meij nog toe. „Gewoon omdat dat het beste is. Want er zijn drie po dia. Een podium voor de har monie, eentje voor de band en eentje voor het koor. Als je stoelen neerzet, zouden die voor elk nieuw optreden moe ten worden gedraaid. Dat zou een rommeltje worden." Er mogen vijfhonderd liefheb bers naar binnen. „Een aantal dat best wel gehaald kan wor den want er zijn al honderden kaarten verkocht", laat Joke van der Meij weten. Met dat massale zit het dus al wel snor. En gezien de ervaring van het stel zal het met de muziek niet anders zijn. Katwijkse Proms, vrijdag 15 april in Tripodia, Hoornes- plein 155 in Katwijk. Aan vang: 20.00 uur. Kaarten in de voorverkoop bij o.a. Joke van der Meij (071-4074707) en Nelleke Vooijs (071-4018770) en op de avond aan de zaal. Herman Joustra theater recensie Rob Nederpelt Voorstelling: Offertorium van Erik-Ward Geerlings door. Regie: Gerardjan Rijnders. Te zien: 15/4, Leidse Schouwburg, Leiden. Het zijn doorsnee gesettelde grotestadsbewoners, maar ze noemen zich Wodan en Edda, in een verwijzing naar oude Germaanse godenverhalen. Net thuis van een avondje schouw burg, besluiten ze om hun dode liefdesleven wat adem in te bla zen met een hitsig seksfantasie- tje. Wodan heeft een jonge acteur uitgenodigd om Edda te plezie ren en hup, daar is hij dan: Ed die (hoewel hij zejf zegt dat hij Johannes heet). Binnen tien mi nuten trekt Eddie op verzoek zijn broek al uit, toch wil het in de badkamer niet goed lukken met hem en Edda. Korte tijd la ter probeert Wodan dan zelf maar wat met de arme Eddie, maar ook dat krijgt geen ver volg. Gelukkig komt toevallig Riet langs, een heilsoldate, zo dat er ineens nog veel méér spelletjes mogelijk zijn. Met 'Offertorium' schreef Erik- Ward Geerlings een stuk over vastgelopen levens, de frustre rende onmacht die dat oproept en het onblusbare verlangen om daaraan te ontsnappen. Geerlings doet dat door platte vunzigheid af te wisselen met narcistische bespiegelingen: als de gevoelens weg zijn, dan pra ten we maar over gevoelens. Het is een beproefd procédé, maar 'Offertorium' wil te veel tegelijk. Door een overdaad aan ongeloofwaardige ontwikkelin gen, ijdel zelfbeklag en eigen aardige dialogen, is het nergens tragisch of dramatisch. Regelmatig lijkt het weliswaar interessant te worden of is er wat te lachen, maar het gebrek aan samenhang is op den duur funest. Het stuk is alweer vijf jaar oud en duidelijk minder van kwaliteit dan een later werk van Geerlings, 'De Ongelovige' (2004), dat ook door ZT Hollan- dia gespeeld is. Gerardjan Rijn ders, die vorig seizoen nog een succesvol eigen stuk bij ZT Hol- landia ensceneerde, is nu gast regisseur voor 'Offertorium'. Rijnders kiest direct voor het hoge tempo en schakelt veel vuldig heen en weer tussen hal ve klucht en schijnbare ernst. Aan ironie is geen gebrek, zoals zo vaak bij Rijnders. Daarnaast past hij abstracte effecten toe, bijvoorbeeld door op het lege, verhoogde achtertoneel een van de echtelieden te laten glu- d< ren naar wat de an< in de kil ingerichte op de toneelvloer. teurs laten stuk vooi hoeveel ze waard zij Pierre Bokma vooro|j Wodan als in een r< maar dan met allure Brauw (Edda) hitst nig op. Edda's eigei zitten ver weggestoj Brauw laat dat subt Greidanus jr. is de ie le Eddie, hij kan geu nozel kijken en weet vol te houden. De h$" bij Frieda Pittoors de handen: ze scooi vanzelf gaat. Toch cast er maar af en te scène echt tot daarvoor krijgen zei munitie aangereikt. (advertentie) De LOV (Lerarenopleiding Verpleegkunde) Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn Nie,vo'5,e,nr Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16