KUNST CULTUUR 'Deze cd is een studie over mij' Argentijnse pianist Paolc Giacometti doet aan topspi Heyboer zingt bij eigen begrafer Na boek en film: Mary Poppins nu theaterhit als musical Jubilerend Chr. Vocaal Ensemble niet trefzeker De Onbekende Huf Penelope Cruz in 'Sahara' Omzet Boekenbon fors gestegen Theaterprijs voor Pina Bausch Commissie: vijf werken terug Sluipende Khadaffi's Afghanen om het hi i- muziek recensie Lidy van der Spek Jubileumconcert Voorschotens Chr. Vocaal Ensemble o.l.v. Peter Ouwerkerk, pi.m.v. Jacobine van Laar (sopraan), Jean- (.éon Klostermann (tenor), Bert Mooiman (orgel) en het Randstedelijk Begeleidings Orkest. Gehoord: 8/4, Dorpskerk, Voorschoten. Ter ere van hun 75ste verjaar dag concerteert het Voorscho tens Chr.Vocaal Ensemble in de bomvolle Dorpskerk, onder het motto 'Bezing met hartstocht de muziek, de kunst, de liefde en de go(e)dheid'. Daarvoor zijn een Te Deum, een Ode, een wereldlijke Cantate en een Co ronation Anthem uitgekozen, fvlaar meteen hartstochtelijk zuiver en transparant zingen valt niet echt mee, blijkt in Mi chael Haydns Te Deum. Vooral de inzetten zijn niet trefzeker. Met een pittige, ritmisch strak ke ouverture van het Randste delijk krijgt het koor kans zich te revancheren in de Ode on St- iCaecilia's Day van Handel. Het orkest speelt aanstekelijk, laat de eerste violen en hobo's met de trompet mee schallen. Ook hier zijn de inzetten van het koor nog steeds niet hemels, en de harmonieën niet helemaal Zoals de partituur voorschrijft. Maar als de secties even apart mogen dan blijken de sopranen mooi zuiver te kunnen zingen, pok de gezamenlijke koorklank wordt homogener en klankvol ler. Orgel, contrabas, luit en cel lo zorgen voor een fraai inter mezzo; ofschoon de cello hier niet altijd even zuiver klinkt. De sopraan Jacobine van Laar heeft veel meer een opera- dan een oratoriumstem: volumi neus galmend, met een gigan tisch, overheersend vibrato. Haar aria's klinken overdone, zijn totaal onverstaanbaar en ongenuanceerd. De trompet straalt voluit bij de tenoraria 'The Trumpet's loud Clangour' waarop het koor overtuigend antwoord geeft. 'The soft complaining flute' wordt afgesloten met een fraaie, evenwichtige fluitsolo. In de Ode is uitzonderlijk veel plaats voor solisten en orkest, maar nog even kan Voorscho tens CVE onder leiding van hun uitstekende dirigent Peter Ou werkerk, gloriëren in een fees telijk slotkoor. Ook in Bachs cantate 'O holder Tag, erwünschte Zeit' krijgt het koor geen gelegenheid zich waar te maken, om de eenvou dige reden dat Bach deze can tate schreef voor sopraan, tenor en orkest. De tenor Jean-Léon Klostermann zingt veel minder gechargeerd dan de sopraan. Zijn boodschap is vreugdevol, integer en verstaanbaar. In de aria 'Schweigt Ihr Floten' zingt de fluit prachtig boven orgel, contrabas en cello uit. In Handels 'the King shall rejoi ce' komt CVE dan toch eindelijk tot volle wasdom. Vreugdevol, in een fiks tempo zet het orkest, inclusief drie trompetten en pauken de toon voor kernachti ge samenzang; lichtvoetig en zelfverzekerd, wat bij de teno ren (nog) niet altijd goed uit pakt, maar tóch! 'Met rijke ze gen' en een jubelend 'Allelujah' nemen koor en orkest overtui gend afscheid. alkmaar - In het Stedelijk Museum in Alkmaar wordt later deze maand een expositie geopend met on bekend werk van fotograaf Paul Huf. Na zijn dood, in 2002, is zijn fotoarchief ondergebracht bij het Ma ria Austria Instituut in Amsterdam. Daar kwam uit een verrassend aantal afbeeldingen een onbekende Huf te voorschijn: vroege portretten, mode- en bedrijfsreportages, reisimpressies en documentaire foto grafie, al dan niet in opdracht gemaakt. De meeste foto's in de tentoonstelling zijn of niet eerder ge toond of wel in boeken en tijdschriften terechtgekomen die binnen een kleine groep zijn verspreid. De tentoonstelling is te zien van 24 april tot en met 3 oktober 2005. Publiciteitsfoto: Paul Huf/Stedelijk Museum Alkmaar muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Paolo Giacometti (piano). Gehoord: 10/4, Raadhuis de Paauw, Wassenaar. Paolo Giacometti doet na de pauze aan topsport, wanneer hij de Sonate opus 22 van Al berto Ginastera speelt, beter ge zegd bedwingt. De Argentijnse componist die aan Europese vormen een niet-Westerse in vulling geeft, maar zijn folklo ristische inspiratie uit het La tijns-Amerikaanse achterland haalt. Ginastera (1916-1983) rukt en trekt aan de tonaliteit, schrijft zeer complex, vraagt het uiterste van de pianist. Tech nisch bóven de muziek staan kan alleen de hand van de meester, in dit geval Giacometti die in korte tijd een scala van emoties over ons uitstort. Mar kante heftigheid in het voortdu rend manipuleren van het the ma, onderhuidse woeligheid als een zee vóór de storm, die dan in alle hevigheid losbarst, lang zaam tot rust en stilte komt via jazzy, rumoerige wentelingen. Het Adagio molto appassionato speelt Giacometti kwetsbaar in getogen, pas gaandeweg laat hij kracht en passie toe, die weer verweken in traag verlopend te der lijnenspel dat aan het eind nog even opwiekt. Vitaliteit; dissonante uitschieters in ste kelige passages die verflenzen en weer uitbotten, als vuur- doom prikken door scherpe rit miek, in neergaande beweging toch nog vriendelijk van toon worden. Vooral de fraai gedo seerde dynamiek laat je meene men door dit spannende Ar gentijnse landschap. Van een gans andere orde zijn de zinnenprikkelende werken van Claude Debussy. La Cathé- drale engloutie (de verzwolgen kathedraal), Minstrels en l'Isle joyeuse vertonen zich als mini aturen waarin de bijzondere zorg voor klankkleur opvalt, die het belang van de precieze vorm doen vergeten. Minstrels zit vol grappen, swing menten, hele drumsel ook het kleurrijke eilai het hoge register onde metti's handen sprani luidruchtige uitbarstii gant en transparant bl Veel meer naar binnei in een iets sneller geki po dan gebruikelijk, b de spanning geraffine totdat de kathedraal ii mysterieuze volheid zi de zeespiegel verheft, betoverend wegzinkt. In de Vier Impromptu Schubert, waarmee Gi zijn recital begint, hot sfeer transparant en li met verfijnd gedoseer simi, alle tijd nemend uitgezette lijnen aandi volgen. Merkwaardigi bijna plechtig blijft de promptu in As. Ontsp het Rosamundethema aties, met oog voor de derlicht in snelle pass trasterend met de laat tie die hij overdekt nu welen mantel der liefc den ilp - Anton Heyboer zingt vanmorgen bij zijn eigen begra fenis. Zijn vijf weduwen willen bij de teraardebestelling van de kunstenaar een cd laten af draaien waarop hij een lied heeft ingezongen. „Het gaat over de ziel, het leven en de dood", zegt zijn vrouw Joke. „Toepasselijker kan niet." Heyboer wordt vanmorgen om half elf ten grave gedragen op de begraafplaats van Purmer- land. Daar heeft hij twintig jaar geleden al een plekje gereser veerd, niet alleen voor hemzelf, maar ook voor zijn vijf vrou wen. „Zo blijven we ook in de toekomst voor altijd bij elkaar", zegt zijn vrouw Petra. De begrafenisstoet vertrekt van morgen om tien uur bij het huis van de Heyboers in E vindt geen kerkdiens bijeenkomst plaats, den' hebben het licl de kunstenaar gistere wijde oude broek ken. „Omdat Anton 1 graven wilde worde Joke gaat niet mee n graafplaats. „Ik ne< thuis afscheid." Penelope Cruz. Foto: Reuters/Alessie Pierdome- nico rome - De Spaanse actrice Pe nelope Cruz is op tournee om haar nieuwste film 'Sahara' te promoten. Gisteren was de ac trice in Rome waar ze bereid- ijvillig poseerde voor de fotogra fen. 'Sahara' draait vanaf 14 juli in de Nederlandse bioscopen. Amsterdam - De omzet in boe- ^enbonnen is in het eerste kwartaal van dit jaar met 7,2 procent gestegen. In maart dit jaar was de verkoop van boe- kenbonnen zelfs 27,2 procent hoger dan vorig jaar. Vooral tij dens de Boekenweek steeg de omzet explosief. In totaal is de jaaromzet van de boekenbon inmiddels tot ruim boven de 29 miljoen euro gestegen. moskou - Het danstheater van Pina Bausch heeft de hoogste Russische theaterprijs, het Gou den Masker, gekregen voor de opvoeringen van het ballet 'Der Fensterputzer' (De glazenwas ser). De Duitse dansgroep kreeg de onderscheiding voor het beste buitenlandse gastoptre den in Rusland in 2004. den haag - Vijf werken uit de Nederlandse nationale kunst collectie moeten worden terug gegeven aan de kleinzonen van de oorspronkelijke joodse eige naar van een kunsthandel uit Amsterdam. Dat adviseert de Restitutiecommissie, die ver doeken om teruggave van in de Oorlog op drift geraakte kunst beoordeelt, aan staatssecretaris Van der Laan (cultuur). De commissie adviseerde al veel vuldig over teruggave van kunst van particulieren. Het is de eer ste keer dat er over kunst uit ^en handelsvoorraad is beslist. dinsdag 12 april 20o;L door Martin Hermens londen - Schrijfster Pamela Travers heeft het niet meer mo gen meemaken. Maar haar 'Mary Poppins' is eindelijk als musical in het theater te zien. Vooralsnog alleen in Londen. Maar mogelijk volgt ons land snel. Over de Disney-verfilming van haar boekenheld Mary Poppins had Pamela Travers (1899- 1996) jarenlang weinig goede woorden over. „Het is net alsof ze een worstje pakken, de in houd eruit halen en het velletje dat overblijft vullen met eigen ideeën", zei ze ooit eens verbit terd. Ondanks het ongenoegen van Travers was (en is) de film, die na veel touwtrekken tussen Travers en Walt Disney in 1964 in de bioscoop verscheen, een enorm succes. De droom van Travers was dat er ooit een theaterversie van ge maakt zou worden. De Britse impresario Cameron Mackinto sh, eerder mede-verantwoorde lijk voor wereldhits als 'Cats' en 'Les misérables', had het ver haal al jarenlang op zijn wen- senlijstje staan. Pas in 1993 ont moette hij Travers. En het klikte meteen. Vooral omdat hij haar een kersenboom cadeau deed. Vanaf dat moment vertrouwde de schrijfster de gefortuneerde theatermaker blindelings waar het ging om het maken van de 'Mary Poppins'-musical. De show draait sinds afgelopen de cember in het Prince Edward Theatre in Londen en is er al met een regen van prijzen over laden. 'Mary Poppins' vertelt het ver haal van een nanny die te hulp schiet in het chaotische, Britse gezin Banks. Dochter Jane en zoon Michael dreigen op te groeien tot wat we tegenwoor dig adhd-kinderen zouden noe men. Maar Mary Poppins slaagt erin rust en stabiliteit in het ge zin te brengen en laat de kinde ren kennismaken met de fanta siewereld. Voor de muziek putten regis seur Richard Eyre en script schrijver Julian Fellowes rijke lijk uit de liedjes die de gebroe ders Richard M. en Robert B. Sherman destijds voor de Disney-film schreven. Maar dat waren er niet genoeg voor een avondvullende familievoorstel ling. Maar liefst acht nieuwe liedjes werden toegevoegd en ze klinken alsof ze altijd al bij het verhaal hebben gehoord. Kosten noch moeite zijn ge spaard om 'Mary Poppins' een goede start te geven in Londen. Spectaculaire decors, sprook jesachtige belichting, sensatio nele dansen en rolbezetting maken al teringen waar. Mackii eerder al de jaren zesti ker 'Oliver!' in een ni stak, heeft in elk geva reldhit-in-wording inl De kans is groot dat '1 pins' binnen een paai in het Scheveningse ater rondvliegt. Produi van den Ende heeft de ling op het oog als op 'The Lion King' die da te zien is. Over een) jaar moet het definitie vallen. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Terreur" van Jean Claude Grumberg door Het Plantsoentheater. Bewerking en regie: Bart Vieveen. Spel: Johan van Amerom en Sheila Lever Gezien 9/4, Plantsoen 45, Leiden. Nog te zien aldaar: t/m 14 mei (woe t/m za). Concerten in de salon zijn al eeuwen een mooie traditie bij de gegoede burgerij, in Gent had je de chambres d'amis (kleine tentoonstellingen van moderne kunst in woonhuizen) in Den Haag komen dichters in de woonkamer voorlezen en Leiden heeft Het Plantsoenthe ater. Kunst bij de mensen thuis vervult twee wensen tegelijk: nieuwsgierigheid (hoe zou dat mooie huis er van binnen uit zien?) en het genieten van kunst. Terreur bevredigt de eerste wens naar volle tevredenheid: Plantsoen 45 is een smaakvolle, klassiek ingerichte, maar niet overdreven tuttige woning met hoge kamers en veel originele details waarin een goed glas wijn uitstekend tot zijn recht komt. In de ruime kamer en suite heeft het publiek van tus sen de schuifdeuren uitzicht op een rijkelijk gedekte tafel en twee acteurs. Het stuk past uitstekend in de ruimte. Hennie kwam te laat thuis voor het diner, zijn vrouw probeert zijn verhaal uit hem te trekken. Het ging om een ver keersruzie met een allochtoon. Hennie voelt zich bedreigd en achtervolgd, ziet steeds meer donkere vrienden samenscho- len, ventileert een aardig com plete verzameling vooroordelen en draait zich steeds meer op. Zijn vrouw heeft de regie. Ze laat zijn emoties opkoi het kookvocht in eenp selen, en zet dan hetvi de muziek aan (de Ha\ van Saint-Saëns). Daai selen ze van plaats en weer rustig verder. Regisseur Bart Vieveen acteurs geen poging di een verslag van een a voorval realistisch te sj dialoog is gestileerd, a lijk en broeierig; een b een tango. Uiteindelijk definitief dat het voori nages een spel is, en gi nens. Ik kan me voorstellen! stuk uit 1968 destijds 1 kwam: de joodse autei berg trok parallellen ti behandeling van Algei Parijs en van de joden Tweede Wereldoorlog, sindsdien is er nogal w beurd in het debat ove gratie en integratie, en de aanpassingen van\ begrijpelijk. Aan de en trekt hij het schuimen! nul van Hennie in het (hij noemt zijn belagei affi's, Rastafari's, Afgh aan de andere kant vei naar de actualiteit (de van verslaafden die de sorenwijk niet graag ii tertuin wil hebben). Ondanks de korte voo dingstijd zijn Johan va om en Sheila Lever vei men. Ze hebben same wat regie- en acteeren dat merk je. Van mij h nog wel iets grotesker lender gemogen, ze k nog scherper op elkat ren, tekstbehandeling ties kunnen nog wat 11 ker (dat zal vast gebeu komende voorstellingi ook nu al kijk je met p naar 'Terreur'. Waarm wens twee vervuld is. Miljoen bezoekers Museumwee Amsterdam - De 24ste editie van het Museumweekend bezocht dan de vorige. Op zaterdag en zondag hebb een miljoen bezoekers een of meer van de vijfhonderd mende musea aangedaan die gratis of met flinke kort gankelijk waren. Het Museumweekend van 2006 is O] april 2006 en heeft als motto de Kunst van het Weten. Nancy Sinatra maakt een comeback door Theo Hakkert Rotterdam - Tien jaar geleden al begon Nancy Sinatra aan een co meback, maar niemand die het doorhad. Met dank aan Morris- sey en haar kinderen gaat het er nu alsnog op lijken. Ze heeft een nieuwe cd en staat 16 april op festival Motel Mozaique in Rot terdam. 'Are you ready boots? Start wal king!' Gevolg door een stel spet terende trompetten. Geen lief hebber van jaren zestig-pop die dit muziekfragment niet kent. De finale van de hit 'These boots are made for walking', gezongen door Nancy Sinatra. Een wereldhit. Nummer 1 in Nederland in 1966. Vervolgens had ze nog twee hits een jaar later. Twee duetten waren het. 'Something stupid', een samenzang met vader Frank, en 'Jackson', waarin ze werd bijgestaan door de heer lijk knauwende Lee Hazlewood met wie ze lange tijd heeft sa mengewerkt. Maar toen was het eigenlijk al weer voorbij voor Nancy Sina tra. Lang niet het talent en ti ming van haar vader, wel zijn achternaam, die had haar so wieso al een voorsprong gege ven. Nancy Sinatra, ster van de jaren zestig. Ook mooi, toch? „Nou, ik vind dat ik ook best nu nog wat te zeggen heb", zegt ze, aan de telefoon vanuit Los An geles. „Ik voel me in ieder geval niet oud." Wie het weten wil: in juni wordt ze 65. „Ik fitness drie keer per dag. Hardlopen? Nee, ik heb een knieoperatie gehad." En ze heeft een erg aardige nieuwe cd gemaakt. Met medewerking van grote namen als Bono, Elvis Costello, Jarvis Cocker en Mor- rissey, de liedjes voor haar schreven. Maar eerst zal ze toch moeten uitleggen wat ze sinds de jaren zestig heeft uitgespookt. „Ik heb de afgelopen tien jaar heel hard gewerkt. Veel optredens gedaan. Drie cd's heb ik ge maakt in die tijd." Ai, pijnlijk. Ze moet maar begrijpen dat die aan Nederland volledig voorbij zijn gegaan. „Ja, ze hebben niets gedaan, ook hier in Ame rika niet. Ze zijn geflopt." Ze draait er niet omheen. „Al leen de fans hebben me weten te vinden, via de website." Het heeft haar met die platen ook niet meegezeten. De eerste ver scheen op een klein label, dat meteen na de release failliet ging, de tweede kwam uit via Disney, dat niets aan promotie deed en nummer drie beleefde alleen een release in Australië. We hoeven ons niet bezwaard te voelen. „Het is gewoon moeilijk om attentie te trek ken", zucht ze. „Ik heb onder schat hoe onmogelijk het is in de vluchtige wereld van de mu ziek om je tien jaar terug te trekken." Want dat deed ze, medio jaren tachtig. Toen haar echtgenoot overleed, besloot ze zich volledig op de opvoeding van de kinderen te richten. Die waren toen 9 en 11 jaar oud. „Ik ben er trots op dat ik die beslis sing toen heb genomen. Ik heb iets goeds gedaan in mijn le ven." Tien jaar later echter zat nie mand nog op haar te wachten. „Ik heb hele generaties muziek liefhebbers overgeslagen." En leuren met haar cd's, met alle respect, maar smeken om uit gebracht te worden, daar voel de ze zich te goed voor. „Een artiest als ik moet dat niet doen." Afgelopen jaren zijn oudere ar tiesten als Johnny Cash en So lomon Burke door fans uit de business, respectievelijk Rick Rubin en Joe Henry, op sleep touw genomen. Met nieuw elan maakten beiden comeback-cd's die eerder werk overtroffen. Nancy Sinatra past in dit plaat je, al ligt het bij haar iets genu anceerder. Als er een fan is die haar nieu we cd in gang heeft gezet, is het Morrissey, Engels fenomeen en oud-zanger van The Smiths. Hij stuurde haar een liedje op: 'Let me kiss you'. „Net op het mo ment dat mijn dochter A.J. ook een liedje voor mij had geschre ven en ze pasten zo goed bij el kaar dat we op het idee kwa men nog meer vrienden te be naderen." U2-zanger Bono bijvoorbeeld. „Ken ik al tien jaar." Nog van het duet dat hij met haar vader Frank had gezongen. Bono had ooit een lied speciaal voor 'old blue eyes' geschreven, maar Si natra was al te zwak om het nog op te némen. U2 heeft het live gespeeld en een deel van de op namen is nu gesampled terug te vinden in Nancy's versie van 'Two shots of happy, one shot of sad' Het is het enige jazzy stuk op de cd, die verder de pop- en coun- trysfeer ademt van haar oude hits. De openingstrack zet wat dat betreft meteen de toon. Ze wordt begeleid door Calexico, de country band die zo veel landerige landelijkheid in de countryrock stopt. Engelsman Jarvis Cocker van Pulp kwam voor de opnamen naar de VS. Bijzonder ook haar versie van 'Momma's boy' van Thurston Moore, van Sonic Youth. „Mijn favoriete nummer. Thurston is een uniek fenomeen. Een genie. Zo hebben ze allemaal op hun eigen manier inbreng gehad. Iedereen stuurde me liedjes die ze bij mij vonden passen. Zo heb ik weer veel over mezelf ge leerd. Iedere muzikant schreef over een ander deel van mijn persoonlijkheid. Deze cd is een studie over mij. Het was alsof ik mezelf tegenkwam." Nancy Sinatra, 16 april op fes tival Motel Mozaique, Rotter dam. Nancy Sinatra: „Ik heb hele generaties muziekliefhebbers overgeslagen." Publiciteitsfoto: GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 20