KUNST CULTUUR Schiele spaarde zichzelf niet Pauline Terreehorst nieuwe directeur Centraal Museum Vier rasartiesten spelen uit het diepst van hun ziel R7 S. al in een echte Hastens voor maar 14 cent per nacht! T Hastens 7^ PvdA vraagt opheldering over Muziekhuis - Voorbestemd tot het schrijverschap donderdag 7 april 2005 "1 M 7 n ei d ,n. 'Gene Blevins «'Ge lai nssen EN 3* e Nederlandse ac- anssen heeft een kend voor een rol [-Men'-film, on- dat haar persona- J[le X-Men-film on- r einde was geko- []gh Jackman is lijn als Wolverine y, Patrick Stewart riien zijn eveneens aijartij in 'X-Men 3. ïeinei heeft de pre- (oht krijgt heater ebe inwoners van Pnnen over een een nieuw thea- van burgemees- Iers heeft daar in euro beschik- lordrecht heeft lentale schouw- Dit barokke ge niet meer aan de iisen die voor door Anka van Voorthuijsen utrecht - Pauline Terreehorst is giste ren benoemd als nieuwe directeur van het Centraal Museum in Utrecht. Zij wordt de opvolgster van Sjarel Ex, die naar het Rotterdamse Boijmans van Beuningen trok. Met deze benoe ming is een eind gekomen aan een langdurige sollicitatieprocedure, die bijna een jaar heeft geduurd. De 52-jarige Terreehorst is vooral be kend als kunst- en vooral modejour nalist. Ze heeft tal van publicaties op haar naam staan op het gebied van li festyle, film, fotografie, videokunst, mode en architectuur. Managemen- tervaring deed ze op als hoofdredac teur van het filmtijdschrift Skrien, als oprichter van filmdistributiemaat schappij Cinemien en als zelfstandig adviseur voor projecten in de wo ning- en stedenbouw. Het laatste jaar heeft de Utrechtse wethouder van cultuur Toon Gispen gesprekken gevoerd met tal van solli citanten. Zonder resultaat, want de eerste voorkeur van de wethouder, Saskia Bos van De Appel in Amster dam, haakte af toen bleek dat het museum krap bij kas zit. Gispen moest hierna een nieuwe sollicitatie ronde uitschrijven, met Terreehorst als verrassende nieuwe directeur. Onlangs bleek uit een rapport dat het museum kampt met een eenmalig te kort van 1,3 miljoen euro. Terree horst heeft niet geëist dat het tekort voor haar aantreden weggewerkt moet zijn. „De gemeente laat het mu seum niet vallen, daarvan ben ik overtuigd. We komen er wel uit." Op dit moment omschrijft ze haar nieuwe werkplek als een 'bijzonder museum, juist omdat er zoveel moge lijk is en er onorthodoxe dingen ge beuren'. „Ik ben net zo complex en gevarieerd als het museum", zegt ze. „Misschien passen we wel goed bij elkaar." Terreehorst beschouwt het als een belangrijke taak om 'verbindingen te gaan leggen'. „Met meer disciplines, en met meer bevolkingsgroepen. Utrecht is de grootste studentenstad, mijn eigen dochter studeert hier. Er moeten meer mogelijkheden zijn om de kunst en de wetenschap op elkaar te aanlaten sluiten." Ook wil ze de aandacht voor 'beeldcultuur' uitbrei den. „Niet alleen fotografie, maar ook videokunst, internet, gaming, alles wat er op dat gebied aan de orde is. Daarvoor moet een museum van de 21ste eeuw toch serieus plaats inrui men." Expositie in Van Gogh Museum ;n. ai i Johnny ^gasten '1EDe acteurs Tygo ,bert Jan Weeber 5 Mol vertolken 3 de verfilming ^tilandgasten van ®rnne van der Meer. I zijn weggelegd "jjVestein, Caro Spijkers en Cari- ie regie ligt in han- nTraïdia, die eer verantwoorde de bioscoophit De J Eilandgasten is 01 van de succes- De Eiland- «ring /\en fean Leering, oud- inihet Van Abbemu- r riapril op 71-jarige lijiden. Leering was 1 \1973 directeur van ie| Daarna werd hij directeur van het trim in Amsterdam, i eigens een woord- (iet museum, van geweest voor Hij organiseerde Hellingen van on- i&obert Indiana, Christo en Andy 'sfichtte hij over- imstellingen in van aiTheo van Does- Bovendien g belangrijke wer- ia< od door Francoise Ledeboer Amsterdam - Het werk van Egon Schiele (1890-1918) nodigt uit tot psychologiseren over thema's die elk mens in zijn leven op zijn bord krijgt: de zoektocht naar een eigen identiteit, bevrediging van seksuele lust en confrontatie met sterfelijkheid. Op een expo sitie over de Oostenrijkse expres sionist in het Van Gogh Museum kan niemand zich daaraan ont trekken: wie emotioneel indut wordt meteen weer bij de les ge haald door performances van Marina Abramovic en dans van Krisztina de Chatel. Volgens directeur John Leigh - ton betekent de samenwerking van zijn museum met Abramo vic en De Chatel een verrijking omdat zo het indringende, emotionele en provocatieve ka rakter van Schieles kunst wordt benadrukt: „Daarmee wordt zijn werk weer teruggebracht tot de essentie." Maar klopt het wel dat beschouwers van zijn naakten, portretten, landschap pen en allegorieën zonder deze extra prikkels van dans en per formance niet meer zien dat Schiele - in de typering van Leighton - 'onder de huid wilde kruipen van zijn personages en de beschouwer verontrusten om zo door te dringen tot de kern van het leven, liefde en dood'? Abramovic en De Chatel onder zoeken al jaren de betekenis van het lichaam in interactie met de geest en dat ze tot de top van hun vak horen, bewij zen ze nu ook in het Van Gogh Museum. Maar goede wijn be hoeft geen krans en deze expo sitie overdondert ook zonder hun inbreng met gemak. De expositie is het eerste over zicht van Schiele in ons land en kwam tot stand door genereuze bruiklenen van rond de negen tig werken op papier uit het Al- bertina, het Weense museum dat meer dan 180 van zijn teke ningen en aquarellen bezit. Erich Lederer met rode kraag (1913). Aquarel en potlood op papier van Egon Schiele. Publiciteitsfoto: GPD Andreas Kuck en Swantje Schauble in een dansbijdrage van Krisztina de Chatel. Foto: GPD/Femke Reijerman Aangevuld met schilderijen uit verschillende musea kan de ontwikkeling van Schiele stap voor stap worden gevolgd. De kunstenaar werd op 12 juni 1890 in de provinciestad Tulln aan de Donau geboren. Daar was zijn vader chef van het plaatselijke spoorwegstation. De deugdzaamheid van Adolf Schiele was schijn: hij had al sy filis opgelopen toen hij met Egons moeder trouwde. Jane Kallir vertelt in haar uitvoerige levensbeschrijving in de catalo gus dat de ziekte zich pas in 1902 in het laatste terminale stadium openbaarde. Adolf werd labiel en irrationeel en kreeg last van hallucinaties en driftbuien. Hij stierf in 1904, toen Egon pas veertien was. Volgens Kallir heeft de dood van zijn vader Schieles hele adolescentie beïnvloed en hem zijn obsessie met sterfelijkheid bezorgd. Tegen de zin van zijn oom en voogd deed Egon al in 1906 toe latingsexamen op de Akademie der Bildende Künste in Wenen. Bij zijn bliksemsnelle ontwikke ling liet hij zich aanvankelijk vooral inspireren door Gustav Klimt, de leider van de Wiener Sezession, de groep die zich verzette tegen de moraliserende werken van de vorige generatie. Maar algauw ging hij zijn eigen weg en ontwikkelde hij zich tot een van de meest toonaange vende Oostenrijkse expressio nisten. Gelijktijdig ontstaan met, maar onafhankelijk van de gelijknamige Duitse stroming, was de Oostenrijkse variant sterk schatplichtig aan het sym bolisme en de stijlkenmerken van de Jugendstil. Vanuit de be hoefte psychologische inzich ten over te brengen behielden ze wel altijd een relatie met de werkelijkheid. Toen Schiele in 1910 zijn eerste baanbrekende expressionisti sche werken maakte, was hij nog maar net twintig. Kallir wijst er niet voor niets op dat Schiele op uitzonderlijk vroege leeftijd tot artistieke wasdom kwam, maar dat zijn emotione le ontwikkeling daarbij achter bleef. De emotionele inhaalslag maakte Schiele met werk waar in hij volgens de observatie van Kallir 'de angsten en obsessies onderzocht die volwassenen geneigd zijn te onderdrukken of sublimeren'. De vele werken waarmee hij thema's als erotiek, seksualiteit en dood uitspitte, getuigen ook op deze expositie van zijn ob sessieve zoektocht naar de wor tels van zijn eigen identiteit en seksualiteit. Schiele was vaak zijn belangrijkste onderwerp, maar hij spaarde zich dan aller minst. Dat maakt de serie zelf portretten waarin hij zichzelf identiteiten als de verwijfde, de elegante, de fat, de mooie, de (advertentie) voor natuurlijke topkwaliteit. Boxsprings die hun comfort en rustgevende di»n danken aan de handmatige verwerking van wol. katoen, linnen en (JEn dan te bedenken dat u al voor 14 cent per nacht" van dit ultieme agkunt genieten Een echte Hastens. Voor iedereen bereikbaar. or^ is Cnalon 90*210 m. Hastens Store Den Haag Plaats 24 - Den Haag tel. 070 3631600 hfHastens Store Noordwijk aan Zee 1 Straat 12 - Noordwijk aan Zee - tel. 071 3614120 muziek recensie Lidy van der Spek Concert Daniel Kwartet: Benzion Shamir (ie viool), Misha Furman (2e viool), Itamar Shimon (altviool) en Joanna Pachuka (cello). Gehoord: 5/4, Kasteel Keukenhof, Lisse. Wat een buitenkans om in het sfeervolle Koetshuis van kas teel Keukenhof een van onze fraaiste strijkkwartetten te ont moeten. Het Daniel Kwartet, onder andere bekend gewor den door de jaarlijkse Daniel Muziekdagen in Zeist, bestaat op het ogenblik uit drie 'oude' rotten in het vak en een jonge Poolse celliste, Joanna Pachu ka, die ruim twee jaar aan dit gezelschap verbonden is. Al zou dat vóór de pauze nog enigszins te horen zijn door haar iets terughoudende spel, in Dvoróks Strijkkwartet in F is dat laatste beetje reserve opge lost. Dit viertal speelt onuit sprekelijk mooi, voelt zich thuis in elk genre, speelt van uit het diepst van hun ziel, en bereikt zo het hart van de mu ziek. Drie strijkkwartetten van totaal verschillende componisten slaan alledrie in als een bom, Shostakovitch' Kwartet nr 8 bijna letterlijk. Met dit kleine thema, een triest gebogen rug getje, begint de cello, versterkt door de herhaling in de alt, de tweede en ten slotte de eerste viool. Dit stempel drukt Shostakovitch in allerlei ver schijningsvormen op en in de compositie; eenzaam, triest, uit elkaar getrokken, razend, drammend, dwingend, ver waaid, omgezet in oorlogser varingen. 'Daniël' staat huive ringwekkend midden in de gloeiende oven, maar ver brandt niet! Aan de drie strie mende unisono streken, die als mokerslagen bij herhaling de verdrukte mens in oorlogs tijd belasten, valt ook voor ons niet te ontkomen. Ook niet aan de verwarring en angst in het vierstemmig radeloze lijnen spel tussen de slagen. Het Da niel Kwartet voert je mee, laat je de verschrikkingen welhaast aan den lijve ondervinden tot in het weemoedige laatste deel, waarin het uitgeklede naakte thema ten grave wordt gelegd. Het blijft lang stil voor dat het applaus losbarst. Zoveel wrangheid kan bij het sterke Daniel Kwartet moeite loos omslaan in het verbeel den van feestvreugde, licht voetigheid, getuige de beeld schone uitvoering van Haydns Strijkkwartet in Es, hieraan voorafgaand. Met name de eerste violist Benzion Shamir strijkt diep in de snaren, ont lokt de meest intense, meest kleurrijke klank aan zijn in strument, zet als primarius het hele kwartet in brand, wat bij de cello aanvankelijk nog wat schroom oplevert. Het me- nuetje swingt door het Koets huis, vol humor en strijkgenot. Pachuka is zoals gezegd hele maal bijgedraaid in Dvoraks (Amerikaanse) Strijkkwartet in F, waarin de strijkers uitda gend met elkaar communice ren. De altviool zingt hier naar hartelust en met de tweede violist biedt hij meesterlijk te genspel. Dvoraks rijke muzika le verbeeldingskracht, gevoed door Amerikaanse elementen, maar meer nog door het warmbloedig Tsjechische en Slavische volksidioom dat hem juist in Amerika nog nader aan het hart ligt, komt in het Koetshuis 'ontwapenend' tot leven. Door vier rasartiesten die uit een bron putten over vloeiende van melk en honing. Zwartharig, naakt meisje (1910). Potlood, aquarel van Egon Schiele. Publiciteitsfoto: GPD onzekere en de stoïcijnse aan mat, tot visueel-psychologische meesterstukjes. Dat geldt ook voor veel portretten van ande ren, waaronder op deze ten toonstelling een paar bijzonde re karakterschetsen van zijn vrouw Edith. De kunstenaar is tegenwoordig het bekendst om zijn vrouwelij ke naakten, maar imponeert op deze expositie ook met genade loze naakte zelfportretten. Hij liet een aantal jaren oók min derjarigen voor hem poseren, onder wie zijn zuster Gerti. Dat leidde in 1912 tot een gevange nisstraf van 24 dagen, omdat Schiele zich schuldig zou heb ben gemaakt aan 'openbare schennis van de eerbaarheid'. Wie deze 'naakte' tekeningen en aquarellen van minderjari gen nu in het Van Gogh Muse um ziet, kan zich dat niet goed meer voorstellen. Schiele maakte in de gevange nis een aquarel van zichzelf waarop hij ontredderd op zijn brits ligt. „De kunstenaar hin deren is een misdaad, het is moord op ontkiemend leven!", schreef hij eronder. Na zijn pro ces tekende hij bijna nooit meer kinderen. Maar hij be schouwde zichzelf sindsdien wel als een martelaar en vol gens Kallir altijd al als een visio nair wiens plicht het was de 'blinde' door de kunst te verlos sen. Hij kreeg daarvoor maar kort de tijd: een paar dagen na de dood van zijn vrouw over leed hij eind oktober 1918 op 28-jarige leeftijd aan de Spaan se griep. Egon Schiele in het Van Gogh Museum (Paulus Potterstraat, Amsterdam), t/m 19 juni, da gelijks 10.00 tot 18.00 uur, vrijdag 10.00 tot 22.00 uur. leiden - Als de concertfunctie van het Muziekhuis wordt ge schrapt, dan moet Leiden de gedupeerden een tijdje het recht geven gratis of tegen gere duceerd tarief concerten te ge ven in De Waag. Of hen in staat stellen andere ruimten te huren en gebruiken. Dat zegt de PvdA-fractie in de Leidse ge meenteraad in een open brief aan wethouder Ruud Hessing. De wethouder liet onlangs de gebruikers van het Muziekhuis weten de concertfunctie van het gebouw te willen schrap pen. Dat zou het einde beteke nen van de concerten van de Leidse Vereniging van Popmu zikanten en in concertzaal Q- bus. Bovendien gaat de verhui zing van Cultureel Centrum De X naar het Muziekhuis niet door. Ook die club houdt gere geld concerten. Het gebouw beschikt naar het oordeel van de gemeente, eige naar van het pand aan de Mid delstegracht, niet over voldoen de geluidsisolatie om overlast voor omwonenden binnen de perken te houden. Ook voldoet het pand niet aan de brandvei ligheidseisen. De kosten die met het oplossen van die pro blemen zijn gemoeid, schat hij respectievelijk op 500.000 en 100.000 tot 150.000 euro. De PvdA-fractie vraagt zich af of die kosten voor de gemeente te hoog zijn. Bovendien wil de fractie weten in hoeverre de door Hessing gedane suggestie haalbaar is om het LVC te vra gen een deel van de program mering van het Muziekhuis in te passen. De PvdA benadrukt het belang van het Muziekhuis, en stelt 'dat er voor jongeren in Leiden veel te weinig mogelijk heden zijn om in hun vrije tijd activiteiten te ontplooien. De fractie zou het betreuren als de activiteiten in het Muziekhuis ook niet meer mogelijk zijn. Dat betekent een verschraling van het aanbod voor jongeren'. De problematiek rond' het Mu ziekhuis staat dinsdag op de agenda van de vergadering van de commissie cultuur. Prijs Nederlandse ambassade Berlijn Rotterdam - Het gebouw van de Nederlandse ambassade in Berlijn heeft de Mies van der Rohe Award 2005 gewonnen. Het opvallende gebouw is van de hand van de Nederlandse architect Rem Koolhaas. De prijs, waaraan een bedrag van 50.000 euro verbonden is, wordt op 11 april uitgereikt in Barcelona. IN MEMORIAM i Hij begint zijn carrière met het schrijven van boekrecensies voor 10 dollar per stuk en werd voor velen de grootste joods- Amerikaanse schrijver. Saul Bellow, Nobelprijswinnaar en winnaar van de Pulitzer Prize, overleed dinsdag op 89-jarige leeftijd, thuis in Brookline, Massachusetts. Zijn vijfde echtgenote Janis Freedman en hun in 1999 geboren dochtertje Naomi Rose zaten aan zijn sterfbed. Bellow werd in 1915 in Canada geboren als Solomon Bellows, zoon van Russisch-joodse im migranten, maar groeide op in Chicago, de stad die een grote rol speelt in zijn werk. „Overal om me heen zag ik rotzooi", zei hij ooit over zijn vroege jeugd. „Toen ik acht was, wist ik wat ziekte en dood waren." Zijn eerste roman, Dangling Man, werd in 1944 gepubli ceerd. Maar zijn schrijverscar rière nam pas een vlucht met The Adventures of Augie March, waarin een jonge joodse Amerikaan kiest voor een zwer vend bestaand en voortdurend in de problemen komt door zijn verlangen nee te zeggen. Bellow won er in 1954 de National Book Award mee. Diezelfde prijs kreeg hij ook voor Herzog (1964) en Mr. S<tmmler's Planet (1970). Voor rijn boek Hum boldt's Gift, over een succesvol le schrijver die zich niet kan Foto: Reuters Saul Bellow 1915-2005 staande houden in de onderwe reld van Chicago, kreeg hij in 1976 de Pulitzer Prize. In dat zelfde jaar werd hij onderschei den met de Nobelprijs voor Li teratuur. Zijn moeder wilde dat haar zoon talmoedgeleerd'e zou wor den. Maar de jonge Bellow, die al Hebreeuws kon lezen voor hij naar de kleuterschool ging. wist dat hij voorbestemd was tot het schrijverschap.Al vanaf mijn jongste jaren was ik ervan overtuigd dat ik hier was om bepaalde dingen te schrijven en vanaf mijn dertiende heb ik me daar dus op gericht". hij in 1997 in een interview. De thema's dood en sterfelijk heid rijn in veel van Bellows boeken aanwezig, de auteur was getekend door twee bijna- doodervaringen. De eerste had plaats toen de achtjarige Bellow zes maanden in het ziekenhuis lag met een infectie aan de luchtwegen, in 1995 belandde Bellow op de intensive care na het eten van een giftige vis tij dens een vakantie in het Cari- bisch gebied. Bellow was vijfmaal getrouwd en laat vier kinderen na. „Ik heb geleerd dat de seksuele re volutie een bloedige affaire is, zoals de meeste revoluties", evalueerde hij in 1997. Saul Bel low verwachtte niet anders dan dat er biografieën over hem ge schreven zouden worden, zei rijn zoon Adam in de biografie Bellow' van James Atlas. Bel low werkte eraan mee, ondanks rijn ziekelijke angst voor bio grafen die hem levend ontleed den. „Ik beschouw mijzelf als een groeiende boom", zei hij, „en ik ben niet rijp voor de zaagmachine. Biografen rijn de schaduw van de grafsteen. Er waren volgens Bellow bij zijn dood twee mogelijke scenario's: vergetelheid of onsterfelijkheid. „Mijn intuïtie zegt onsterfelijk heid", zei Bellow. „Niet dat ik dat kan onderbouwen, maar het is net zo waarschijnlijk als vergetelheid."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19