Huisman wint van Revu Euforie over Marslaiui MEDIA WK-finaleop het Sint Pietersplein Blad overweegt hoger beroep tegen 'censuur van staatswege' fi -Sr;- Amsterdam wil AT5 Vlaamse publieke omroep is een groot succes kwijt aan commercie Ondermaatse kijkcijfers nekken Be a moviestar Oude gezichten bij B&W Tim Overdiek naar Londen Hilversum - Tine van Houts, al vijftien jaar voor de NOS cor respondent in de Britse hoofd stad Londen, maakt op 1 janua ri plaats voor Tim Overdiek. Die is nu nog NOS-correspondent in de Verenigde Staten. Over diek gaat in Londen zowel wer ken voor televisie als radio en krijgt ondersteuning van Lia van Bekhoven, nu al correspon dent voor NOS Radio. In de VS volgt Ron Linker Overdiek op. Themakanalen onder Westerhof Hilversum - Jan Westerhof, zendercoördinator van Radio 1 en 747AM, wordt ook coördina tor voor de themakanalen van de Publieke Omroep (PO). De functie was vacant na het ver trek van Joop Daalmeijer naar de Wereldomroep. De huidige vijf themakanalen zijn 24 uur per dag te zien via breed bandinternet en digitale tv. I M 1 mms mmr SS «r m donderdag f april amsterdam/anp - Nieuwe Revu gaat in hoger beroep tegen het vonnis dat de rechter dinsdag velde in een kort geding dat pre sentator en programmamaker Henny Huisman tegen het week blad had aangespannen. De rechter oordeelde dat Nieuwe Revu de bewering moet rectifice ren dat Huisman 'een program- madief is, en dat het blad een schadevergoeding moet betalen. Revu ziet dat als 'muilkorving van de pers'. In het zesde Nieuwe Revu- nummer van dit jaar stond een artikel met de kop 'Henny Huisman: programmamaker en programmadief?'. Daarin werd gesproken over een ruzie tus sen Huisman en een program mamaker over de tv-serie Para dijs op Paarden. De cover van het weekblad vermeldde de tekst 'Henny Huisman pro grammadief. Het artikel stond volgens Huisman 'vol onjuist heden die suggestief, insinue rend, lasterlijk en onnodig grie vend zijn'. Huisman verklaarde dinsdag avond in het programma RTL Boulevard dat de rechter hem 'op alle punten' gelijk heeft ge geven. Nieuwe Revu moet vol gens de presentator niet alleen op de cover, maar ook in het tijdschrift rectificeren. „De journalist die het artikel heeft geschreven moet 10.000 euro betalen en Nieuwe Revu moet eenzelfde bedrag aan schade vergoeding aan mij uitkeren", aldus Huisman in RTL Boule vard. Nieuwe Revu-hoofdredacteur Mark Koster is verbaasd over de uitspraak. „Wij vinden het op merkelijk dat we mensen niet mogen citeren, terwijl we ge woon het principe van hoor en wederhoor hebben toegepast. Dit is muilkorving van de pers, een eerste stap richting censuur van staatswege." Affaire Het is de tweede keer in relatief korte tijd dat een blad op de voorpagina een verhaal over een bekende Nederlander moet rectificeren. Enkele maanden geleden moest het roddelblad Privé diep in het stof, nadat het had geschreven dat Caroline Tensen een affaire zou hebben met haar buurman. De week daarop moest het blad op last van de rechter de hele voorpa gina vullen met een rechtzet ting. door Berrit de Lange Hilversum - Vaticaanstad is de ze dagen één groot mediacir cus. Door de aanwezigheid van alleen al zo'n 180 tv-stations, inclusief Al-Jazeera en de Chi nese Staatstelevisie; hoeft vrij wel geen tv-kijker op aarde ook maar iets te missen van de ge beurtenissen rond het overlij den van de paus. In 1978, het jaar dat twee kerk vorsten stierven, moesten de gelovigen voor de buis het nog doen met de spaarzame verkla ringen van het Vaticaan. Anno 2005 wordt al het nieuws rond het overlijden en de begrafenis van Johannes Paulus II dankzij de moderne technologie de klok rond via krant, televisie, ra dio en internet in de huiska mers gebracht. Van de miljoenen pelgrims uit alle uithoeken die de Italiaanse hoofdstad deze dagen bevol ken, beseffen velen maar al te goed dat ze, eenmaal in beeld, de kans lopen de hele wereld over te gaan. Zodra een camera in hun richting draait, beginnen ze als op commando hartver scheurend te huilen. Televisieploegen verdringen zich om de beste locaties. Op het Sint Pietersplein is een twee verdiepingen hoge tribune op getrokken voor tv-ploegen. Want verslaggevers richten zich het liefst tot hun kijkers met de De Braziliaanse kardinaal Claudio Hummes wordt belaagd door de pers op weg naar Rome. Foto: EPA koepel van de Sint Pieter pront op de achtergrond. Al jaren ge leden hebben huiseigenaren in de omgeving lucratieve con tracten gesloten met tv-stations over gebruik het gebruik van hun dakterrassen. TV-giganten als CNN, NBC en BBC betalen woekerprijzen, bedragen van ruim tienduizend euro per dag doen de ronde, voor een plekje op het platform waar normaal de waslijnen van de bewoners hangen. De Duitse ARD heeft de allerbeste locatie weten te bemachtigen, pal achter de Sint Pieter. De Amerikaanse zender ABC heeft de nonnen van een klooster zelfs gesommeerd tij delijk plaats te maken voor de tv-ploeg. In ruil voor hun be reidwilligheid neemt de zender na afloop de geplande renova tie van het religieuze onderko men voor zijn rekening. De Nederlandse tv-zenders doen het bescheidener, zij de len de kosten met collega-sta tions. „De registratie van de uit vaart van de paus is vergelijk baar met die van de finale van een WK voetbal", zegt Stijn Fe ns, die als verslaggever voor de gezamenlijke uitzendingen van KRO en RKK in Rome is. „Hoe wel de aanleiding een trieste is, zijn het hoogtijdagen voor Vati- canisten." Fens kan in het me diaspektakel van jewelste rede lijk gestructureerd zijn werk doen. „De koepel van Europese omroepen, de EBU, heeft in een van de grootste parkeergarages van Rome een perscentrum op getrokken." KRO en RKK verzorgen morgen de live uitzending van de uit vaart van de paus. Fens geeft samen met Wilfred Kemp van uit een zaaltje in het Vaticaan commentaar bij de beelden die de Italiaanse RAI vanuit de Sint Pieter de wereld over stuurt. „Het Vaticaan heeft zelf ook een tv-zender, maar die kan een megaproductie als deze niet aan." Fens heeft er ver trouwen in dat de live-uitzen ding gladjes verloopt, na een rampzalige start op de avond van de dood van de kerkvorst. Andrea Vreede, correspondent van het NOS Journaal, begrijpt niets van de opwinding van de Latijns-Amerikaanse tv-ploeg die vlakbij haar opereert. „Ze rennen rond als kippen zonder kop. Terwijl je een gebeurtenis als deze toch ruim van te voren ziet aankomen. Het verloop staat al zeshonderd jaar vast: je hebt een overlijden, een uit vaart, een rouwperiode en het conclaaf." Vreede verkeert in de gelukkige positie een perma nente persaccreditatie van het Vaticaan te bezitten. „Ik geloof dat er nog twaalfduizend colle ga's bezig zijn om zo'n pas te bemachtigen. En dan te beden ken dat de persafdeling van het Vaticaan bestaat uit één non en drie medewerkers." Uitvaart op tv en internet KRO en RKK verzorgen morgen op Nederland 2 de live uitzen ding rond de uitvaart van Johannes Paulus II. De begrafenis plechtigheid op het Sint Pietersplein is ook rechtstreeks te vol gen via de sites van KRO (paus.kro.nl) en RKK (katholiekneder- land.nl). De live uitzending vanuit Rome begint om 9.30 uur met een voorbeschouwing vanuit de studio in Hilversum, waar presentator Leo Fijen vooruitblikt met kerkhistoricus Peter Nis sen. Om 9.45 uur wordt overgeschakeld naar verslaggever Stijn Fens in Rome, die samen met Wilfred Kemp commentaar levert bij de Eurovisie-uitzending van de begrafenis- van de paus (10.00 uur). Na afloop, rond 13.15 uur, verzorgen Fijen en Nis sen een nabeschouwing. Hilversum - „Ik weet inmiddels zoveel van ruimtereizen dat ik mijn eigen Marsexpeditie kan organiseren", grapt program mamaker Mark Davis. De Ame rikaan volgde vorig jaar met zijn camera de voorbereiding en de lancering van de twee ruimte robots Spirit en Opportunity (resp. landing op 4 en 24 janua ri 2004 op de planeet Mars). Het peperdure Mars Explora tion Rover project (MER) van de NASA, geleid door astro noom Steven Squyres vanuit het Jet Propulsary Laboratory in Pasadena, is er op gericht zo veel mogelijk bewijzen te verza melen voor de stelling dat er ooit water op het oppervlak van de rode planeet heeft ge stroomd. Dat zou weer beteke nen dat er leven mogelijk is ge weest. De reis van de twee high-techbroertjes, (elk 185 kilo wegend) volgestouwd met de meest moderne snufjes op het gebied van geografisch onder zoek, is inmiddels tot groot suc ces verklaard. De uit hun krach ten gegroeide Bionicles (Lego speelgoed), die vanaf de aarde worden aangestuurd, zijn in fei te twee gemotoriseerde geolo gen. Ze zijn onder meer uitge rust met een supercamera, een slijpboor en een microscopi sche beeldvertaler om de bin nenkant van rotsen te analyse ren. Daarmee worden ze door de NASA over de onherbergza me planeet gestuurd. Dat gaat niet snel, een kilometer kost ze zo'n zes weken. Voortdurend sturen de karretjes gegevens naar de aarde, die het bewijs moeten vormen voor het be staan van marsmannetjes dan wel andere, microscopische le vensvormen. Opportunity heeft inmiddels aangetoond dat er inderdaad vloeibaar water moet zijn geweest op Mars. Boven dien werd op basis van ruimte foto's van de Europese ruimte sonde Mars Express bekend ge maakt dat er een bevroren zee ligt aan de evenaar van de pla neet. In de documentaire Mission Mars, Year one, toont Davis wat er sinds de lancering van Spirit en Opportunity gebeurde. De afgelopen periode was hij nog steeds bijna dagelijks te vinden bij Squyres en zijn mensen. In de film probeert hij vooral de menselijke kant achter het hele Marsverhaal te tonen. Zo laat hij zien hoe de gezinnen zich loi g( ge loi •ijl Een artist's impression van de Mars moeten aanpassen aan het voortdurend veranderende tijd schema van de medewerkers aan het project. Een dag op Mars duurt veertig minuten langer dan een 'aardse' dag, waardoor de medewerkers lij den aan een voortdurende jet lag. „Het gaat mij erom de mensen achter dit toch wat ab stracte project te tonen. Soms zijn het maar kleine dingen die toch heel ingrijpend kunnen zijn." Het betekent veel uit speelfilms bekende beelden van eufori sche NASA-medewerkers bij de eerste Mars-foto's en de ge slaagde landing van Opportuni ty. Maar ook toont hij de enor me vertwijfeling als Spirit, net nadat hij geland is, geheel stil valt. Geen piepje wordt er meer naar de aarde gestuurd. Vier jaar werk, een heleboel reputa ties, 850 miljoen dollar en de kans op uitbreiding van toe komstige ruimteprojecten staan opeens op het spel dankzij de 'zieke robot', waarvan niemand weet wat hij precies mankeert. Als het mankement uiteindelijk Exploration Rover. FoiS' bi wordt opgespoord e>n pen, weer veel gejuii E medewerkers die deïij langzamerhand als i t wezens zijn gaan be „Spirit was altijd al een probleemkind",! astronoom lichtelijk! Behalve om het aanj enthousiasme van d;" mensen is de film eij waard vanwege de d kundige verklaarde P| Mars, waar de hoogL peratuur 18 graden iips nachts 90 tot 150 gr^j Haarscherp wordenjjg droogde zóutbolletjèo. rimpelingen in het q.4 die ooit door water zaakt, getoond. Ondf,É beschrijving van Mach 'helse' planeet, is Sqjr° natie veel groter daiff „Ik kan niet wachten keer naartoe te gaanN' k Monique Brandt ,-g Mission Mars, Year oHi avond, National Geö2: Channel, 22.00 uur h i1' amsterdam/gpd - Stadszender AT5 en de gemeente Amster dam zijn in onderhandeling met een grote intemetprovider over overname van het televi siestation. AT5 moet commer cieel worden, heeft het college van burgemeester en wethou ders besloten. De gemeentelijke subsidie van ongeveer drie miljoen euro loopt aan het einde van dit jaar af en zal, als het aan mediawet houder Hannah Belliot (PvdA) ligt, niet worden voortgezet. Volgens adviesbureau Boer Croon is het zaak om de nieuwsvoorziening via statuten te regelen in een private vari ant. Het college neemt dat ad vies over. De gemeente is nu nog aandeelhouder met veto recht, maar zal straks alle ban den met AT5 doorsnijden.Het adviesbureau beweert dat di verse marktpartijen interesse hebben in deelname aan het nieuwe AT5. Zo hebben multi mediabedrijven als KPN en Tis- cali belangstelling getoond, maar bijvoorbeeld ook het AMC en De Postbank, die via speciale programma's aandacht voor hun bedrijf hopen te trekken. Voorlopig richten de onderhan delingen zich volgens bronnen op het stadhuis echter op over name door één grote partij.De redactie van AT5 vreest een nieuwe reorganisatie. Om het hoofd boven water te houden, werden vorig jaar al achttien banen geschrapt en flink bezui nigd op freelancers. hilversum/gpd - Veronica stopt per direct met Be a moviestar. Het reality-programma waarin kandidaten strijden om een rol in een internationale film, kampte al enkele weken met te genvallende kijkcijfers. Gisteren werd besloten de stekker eruit te trekken. Slechts 66.000 mensen stemden vorige week donderdag af op Be a moviestar, minder dan ooit te voren. „Het is absoluut een grote teleurstelling voor ons", meldt 'woordvoerder van Veronica. „Er zat geen progres sie in de kijkcijfers, waaruit blijkt het programma niet aan spreekt bij de kijker." Het programma (IdtV) werd met veel bombarie aangekon digd en de verwachtingen wa ren hoog. Klinkende namen als actrice Monique van de Ven en casting director Jeannette Snik namen plaats in de jury, en re gisseur Ruud van Hemert ging de kandidaten begeleiden. De presentatie was in handen van Jeroen Kijk in de Vegte. Ondanks optredens van beken de namen als Antonie Kamer ling, Angela Schijf en Tim Olie hoek, zakte het marktaandeel van Be a moviestar terug naar een dramatische 1 procent. Voor de kandidaten is hun tele visie-avontuur dus afgelopen, maar zij houden wel uitzicht op de filmrol. De casting gaat na melijk gewoon door, ook al stopt het programma. „Dat is een belofte die wij aan de deel nemers hebben gedaan, dus daar houden we ons aan", al dus Veronica. hilversum/gpd - De presenta toren die langere tijd het ge zicht waren van B&W, komen volgende week nog één keer te rug. Het populaire praatpro gramma van de VARA is volgen de week voor het laatst te zien. De allereerste uitzending in 1997 werd gepresenteerd door Sonja Barend. Zij zit donderdag 14 april weer op haar oude stoel. Paul Witteman, met wie Barend het programma begon, schuift op maandag aan. Rob Trip presenteert de uitzending van dinsdag en de huidige Kas sa-presentator Felix Meuders neemt woensdag voor zijn reke ning. De laatste aflevering op vrijdag krijgt een speciaal tintje, en wordt gezamenlijk gepre senteerd door de huidige pre sentatrices Hanneke Groente man en Inge Diepman. Een publieke omroep als de onbetwiste marktleider in de televisiewereld. In Nederland (nog?) ondenkbaar, maar in Vlaanderen sinds een paar jaar een feit. De publieke Vlaamse Radio- en Te levisieomroep (VRT) heeft zich na een grondige make-over ontpopt tot het kijkcijferkanon van de Vlaamse televi sie. Tot groot ongenoegen van de com merciële zenders. „Het gaat té goed met de VRT." door Ruth van Beek Hilversum - „Door het succes van VRT is de markt uit evenwicht", vindt Pa trick Tillieux, de baas bij SBS in Neder land en gedelegeerd bestuurder van SBS België, dat daar eigenaar is van de Vlaamse commerciële zenders VT4 en VijfTV. „De publieke omroep is zo'n sterke concurrent dat het kijkers en daarmee adverteerders weghaalt bij de commerciëlen. Bovendien hebben ad verteerders in België moeite hun klan ten te bereiken, omdat de Vlaamse pu blieke zenders weinig reclame mogen uitzenden. Dat kan niet de bedoeling zijn", aldus Tillieux. „Wij hebben het evenwicht juist terug gebracht", zegt algemeen directeur van de VRT Aima van Hecke. „De VRT heeft nu een marktaandeel van 38 pro cent. Het is dus absurd te-zeggen dat wij de markt uit balans halen." Het is de plicht van de publieke om roep te concurreren met de commer ciële zender, meent Van Hecke. „Ie dereen heeft recht op een zender die onafhankelijk is, die niet gestuurd wordt door sponsors en reclame. Bo vendien is concurrentie onvermijde lijk. Tijdschriften kun je naast elkaar kopen en allemaal lezen, maar bij tele visie kun je maar naar één programma kijken." Tien jaar geleden was de situatie in Vlaanderen volledig omgekeerd. De publieke zenders waren op sterven na dood, nadat ze zes jaar daarvoor con currentie kregen van de commerciële zender VTM. Het marktaandeel van de VRT kelderde in die periode van 60 naar 20 procent. Op dit historisch dieptepunt besloot de overheid dat het roer radicaal om moest. Is in Nederland het grote probleem van de publieke omroep de vele kibbe lende zendgemachtigden, in België was de politiek de grote boosdoener. De Vlaamse publieke omroep werd ook wel de 'speelbal van de politiek genoemd', omdat ministers zich vaak bemoeiden met de inhoud van de pro gramma's en tevens de hoogte van de subsidie bepaalden. In 1995 gaven de politici hun speeltje op. De VRT, toen nog BRTN, werd een bedrijf dat niet meer onder directe in vloed van de overheid staat. Een crisis Het Swingpaleis is volgens VRT-directeur Van Hecke wel degelijk meer dan puur amusement. Foto: GPD/VRT/Marc de Vilder manager uit de private sector werd aangesteld. Hij maakte schoon schip. Met de overheid werd een beheers overeenkomst gesloten, waarin criteria werden opgenomen waaraan de VRT moet voldoen. Belangrijkste doel was een zo breed mogelijk publiek te trekken met ver schillende programma's op het gebied van informatie, cultuur en educatie. Die beheersovereenkomst is een waar borg voor de kwaliteit van de pro gramma's, aldus Van Hecke. „We moeten een bepaald percentage kij kers trekken. Daardoor werden we ge dwongen opnieuw naar de program ma's te kijken. We zijn toen overge gaan op een nieuwe manier van televi sie maken, namelijk gericht op de be hoefte van de kijker." Twee jaar geleden was het marktaan deel van de VRT zodanig aangetrok ken, dat tot een volgende opknapbeurt werd besloten. De omroep kreeg een nieuwe stijl, een nieuw logo en een nieuwe, hippe programmering. Para depaardje TV1 kreeg in het kader daar van onlangs een nieuwe naam, sim pelweg ÉEN. Deze zender is nu het fa- milienet met een soap van eigen bo dem, quizzen en talkshowsrHetrtwee- de kanaal is er overdag voor kinderen met KetNet en biedt 's avonds als Can vas actualiteitenprogramma's en do cumentaires. Vandaag staat de VRT bekend als een slagvaardig bedrijf dat vol optimisme de süïjd om de kijkers aangaat. En dat met succes doet. Tot ongenoegen van de commerciële zenders, die de nodi ge kritiek hebben op de wijze van fi nanciering van de publieke omroep. De VRT haalt haar inkomsten uit over heidssteun, reclame en merchan dising. Tillieus: „De publieke omroep moet zich verre houden van commer ciële activiteiten." Maar dat is een noodzakelijk kwaad, vindt Van Hecke. „De hoeveelheid reclame op de pu blieke omroep is sterk aan banden ge legd door de beheersovereenkomst. Dus ga je op zoek naar andere manie ren om geld te verdienen. Daarbij kom je soms op niet-publieke activiteiten. Dat kun je commercieel noemen, maar het is nodig." Een ander punt van kritiek is de te po pulaire programma's op de VRT. De publieke omroep heeft de luxe dat het programma's kan brengen die juist niet commercieel zijn, vindt Tillieux. „En dat is ook de primaire functie. Ho ge kijkcijfers zijn van secundair be lang. Daarom hoort puur amusement niet op bij de publieke omroep thuis." Als voorbeeld noemt Tillieux het VRT- programma Het Swingpaleis, vergelijk baar met Het gevoel van... Van Hecke meent dat Het Swingpaleis wel degelijk meer dan pure ontspan ning is. „De Vlaamse muziek verkeert momenteel in een crisis en middels dit programma kunnen wij het een plat form bieden. En zo is overal een maat schappelijke meerwaarde toe te ken nen." Bovendien is amusement nodig op de publieke omroep, vindt Van Hecke. Want daarmee trek je een breed publiek naar de zender, waar door je ook je andere programma's van kijkers voorziet. Tillieux: „Dit is een schoolvoorbeeld van een doelre- denering. Zo kun je natuurlijk ieder programma maatschappelijke beteke nis toedichten." De commerciële zenders kunnen wei nig doen aan de huidige toppositie van de VRT en hebben dan ook hun hoop gevestigd op de nieuwe beheersover eenkomst vanaf 2006 tussen de over heid en de VRT. Hierin worden de rechten en plichten van de publieke omroep opnieuw vastgesteld, en Til lieux ziet het als een mogelijkheid om de vrijheid van de VRT zich op com mercieel terrein te begeven, te beper ken. Het enige wat de commerciëlen voorlopig kunnen doen, is lobbyen. „We laten duidelijk horen hoe wij er over denken", vertelt Tillieux. Van Hecke zet op andere zaken in voor de toekomst. „We staan aan de voor- o. avond de digitale revolutie |)'- visie ontkomt er niet aan. Njac overheid voor het dilemma# tale televisie uitsluitend vooc te zenders of ook voor de pil) omroep? En wie gaat dat dal7. ren?" Wat doen de Belgen goed d£a derlanders nalaten? Het suc21 VRT staat in schril contrast f2 moeilijkheden waarin de Nëc' publieke omroep verkeert. c|e het marktaandeel van de Nö F publieke omroep niet veel té18 38 procent van de Vlamingen- mopper is in Nederland niejjè lucht. Geldverspilling en geie. len de publieke omroep in lui parten. Van Hecke wijt dit v^a het gebrek aan goede organjs moet één centraal bestuur kKlli de programmering op zich ii(j zonder inmenging van ondéet macht van de omroepverenlo- achterhaald." Bij de VRT heb I twee zenders een eigen netifö! die in hun eentje verantwoo|5 voor de programmering, eeiiei dat Van Hecke de Nederland*1" ke omroep ten zeerste aanrC De mediaplannen van het foei het - inmiddels aanvaarde - fJe koord zijn dan ook een stapll de richting, meent Van Hecljs wordt namelijk de invloed va c roepen op de programmering" rug gebracht. Tillieux vindt (jg" niet radicaal genoeg. „Er is g heid binnen de Nederlandse zegt hij. „Al die verschillende machtigden brengen hun eif^ gramma's. Daardoor krijgen,g, die ermee worden gevuld notie echt duidelijk profiel." Nede!in zeker wat leren van de zuideEg meent hij. „Vlaanderen worder grammatisch veel strakker a?r stuurd. Het wordt gerund al^y drijf. In vergelijking daarme&6i derland sprake van desorgaii c Van Hecke is dan wel blij md nen van Van der Laan, hij hel een groot punt van kritiek: h ment dat moet verdwijnen. het bijzonder jammer dat sta taris Van der Laan daartoe b$ heeft. Amusement hoort op 1® ke omroep. Ik vind dat Nedeuj een evenwichtig bestel heeftje je niet veranderen maar bestjpr Tillieux ziet het schrappen v|® amusement als een goede bef „De publieke omroep moet p gramma's maken die de conflo kunnen maken. Een programF Sterrenjacht is een regelrechtjj van Idols." Tillieux vindt twefb dan ook genoeg voor het Ne(H< bestel. „Als je die amusemeitPj gramma's schrapt, heb je dat kanaal helemaal niet nodig. overblijft kun je prima twee r|J vullen." Iis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10