Een gitaarheld op sandalen m KUNST CULTUUR Denemarken dit weekeinde even sprookjesland Kinderen Pats Boem" vieren 'Feest' uitbund™ Band van Paul Pallesse^ goochelt met muziekstijl^ Een springlevend, inspirerend concei Veiling nalatenschap Anton Kersjq zaterdag 2 april 2005 dl =i* Mariska Veres. Publiciteitsfoto Reünie concert Haagse Beatnach den haag - Een kwarteeuw na het muziekevenement de Haag se Beatnach komt er een reünie op 17 september van dit jaar. Mét enkele artiesten die des tijds ook op het podium ston den zoals The Shoes, Mariska Veres van Shocking Blue en Frans Krassenburg van The Golden Earrings. Meer namen worden de komende maanden bekendgemaakt. Het concert Haagse Beatnach 2005 is in De Uithof in Den Haag. De voor verkoop van de 5000 kaarten begint vandaag. Reggae-album Sinead O'Connor den haag - De Ierse popzange res Sinead O 'Connor verblijft momenteel in Jamaica waar ze een reggae-album opneemt. De cd waarop ze samenwerkt met de bekendste Jamaicaanse reg- gaesterren moet deze zomer uitkbmen en zal covers bevat ten van enkele beroemde pro testsongs, zoals 'War' van Bob Marley, 'Downpressor Man' van Peter Tosh en 'Marcus Gar- vey' van Burning Spear. Vergoeding juwelenroof den haag - Na langdurige on derhandelingen zijn de Portu gese overheid, verzekeraars, Museon en de gemeente Den Haag het eens geworden over een financiële compensatie voor de in 2002 uit het Museon gestolen juwelen. De Portugese overheid en andere gedupeer den worden schadeloos gesteld voor de roof van onder meer sieraden van het voormalige Portugese vorstenhuis. De ver zekeraars weigerden aanvanke lijk uit te betalen omdat het Haagse museum niet deugde lijk zou zijn beveiligd. 'Het hoog houden van het internationale imago van de stad Den Haag' was voor de gemeente aanlei ding om ook mee te betalen. Bestuur Cosmic Theater treedt af amsterdam - Voorzitter I. Tan en vice-voorzitter L. Janssen van het bestuur van het Cosmic Theater in Amsterdam hebben hun functie neergelegd. Het af treden van de bestuursleden moet de problemen bij het the ater helpen oplossen. Het Cos- mie Theater verkeerde de afge lopen maanden in een crisis door een conflict tussen het be stuur en artistiek directeur Khaldoun Elmecky. kopenhagen/gpd - Het is vandaag de tweehonderdste verjaardag van Hans Christian Andersen. Reden voor Dene marken om een weekeinde lang de wer kelijkheid even te vergeten en zich te verhezen in show, glitter en sprookjes, met als hoogtepunt het spektakelstuk 'Er was eens' in het voetbalstadion van Ko penhagen. Echte prinsessen en prinsessen op de erwt, een heuse koningin en een keizer zonder kleren, topsterren en het leüjke eendje, militairen en tinnen soldaatjes, vermengen zich in het stadion in de 'grootste show uit de Deense geschiede nis.' Eerder vandaag staat Odense, de ge boorteplaats van de schrijver en sprook jesverteller, in de schijnwerpers. De Deense koninklijke familie en tientallen gasten uit binnen- en buitenland, onder wie prinses Laurentien, prins Constan- tijn en Daphne Deckers, reizen met een speciale trein naar het stadje voor een bezoek aan het geboortehuis van Ander sen. Op straat zijn er concerten, worden sprookjes opgevoerd en in de domkerk is een speciale herdenkingsdienst. Gisteravond werd al een galavoorstelling met Andersen sprookjes gehouden in het koninklijk theater. Maar de meeste aandacht gaat uit naar de twee uur du rende stadionshow, waarin maar liefst dertien sprookjes geheel of gedeeltelijk worden uitgevoerd. Daarbij is creatief te werk gegaan: Chinese acrobaten beel den op de trapeze het verhaal van de Nachtegaal uit, en tapdansers brengen bijvoorbeeld het verhaal van de rode schoentjes. Toppers als Tina Turner. Olivia Newton- John en operazangeres Renée Fleming treden op met liedjes die zijn terug te voeren op Andersens werk: O Silver Moon, Xanadu, Simply the Best. Ook Roger Moore, de Chileense schrijfster Isabel Allende en de Australische topat lete Cathy Freeman leveren een bijdrage op het toneel. In totaal treden meer dan zeshonderd acteurs, dansers, figuranten, zangers en koorleden op. Toto-gitarist Tony Spinner komt weer naar het Leidse Q-bus door Herman Joustra ravenswaau - Het is een gevari eerd lijstje optredens dat Tony Spinner de komende weken moet afwerken. Met optredens in tenten als het Leidse O-bus, Café De Kamer in Oss en De Tie relier in St. Michielsgestel, maar ook in veel grotere concertzalen als het Boulder Station in Las Ve gas en het Fox Theatre in Bakers- field. Dat is dus de ene keer spe len voor een handvol belangstel lenden en de andere keer voor duizenden uitzinnige fans. Hoe dat kan? De Amerikaanse gitarist en zanger doet Neder land aan met zijn eigen band, maar in Amerika staat hij op het podium met Toto. Da's een wereld van verschil. ,,Oh ja, maar het liefst speel ik met mijn eigen band. Dat is mijn liefde. En Toto is mijn werk." Het moge duidelijk zijn, Spin ner is een echte liefhebber, zo iemand die je 's nachts kunt wakker maken voor een potje muziek. Als hij al niet op het podium staat, want wat dat be treft heeft hij een reputatie hoog te houden. Die van nacht braker, van een muzikant die van geen ophouden weet. De bezoekers van Q-bus („leuke tent") maakten dat al twee keer mee. Na ruim drie uur vrijwel ononderbroken gitaargeweld, werd Spinner vriendelijk doch dringend verzocht te stoppen. Ach ja, gemeentelijke voor schriften. „Ik heb altijd proble men, ik wil altijd blijven spelen als het lekker gaat. Ja, en dan komt de zaaleigenaar wel eens vragen of ik wil ophouden." „Er is een tent in Arkansas waar ik vroeger speelde. Dan begon ik om een uur of elf en speelde door tot vijf, zes uur "s mor gens. Totdat ze de stroom er af haalden. Maar ja, ik speel voor de lol. Dat is de enige reden. Tuurlijk, toen ik pas begon wil de ik ook opvallen. Aandacht hè, dat is wat elke jonge knul wil. Maar dat is al lang niet meer zo, ik ben gewoon mezelf op het podium. Niet opschep perig, ik probeer gewoon zo goed en zo lekker mogelijk te spelen. Veel muzikanten van de huidige generatie vergeten dat nog wel eens. Die zijn iets te veel bezig met uiterlijk vertoon, in plaats van met muziek. Spinner ziet er niet uit als een popster. T-shirt, spijkerbroek, sportschoenen. Het haar half lang, zonder gel. Op het podi um is dat niet anders. „Ik speel de graag blootsvoets. Dan is het alsof ik thuis ben, al moet ik wel uitkijken dat ik niet in glas scherven ga staan. Vroeger nam ik daarom nog wel eens een kleedje mee. Tegenwoordig speel .ik gewoon op slippers of sandalen." Ja, ook bij Toto. Een band die stuk voor stuk uit vaklui be staat, mensen die leven voor de muziek. En ook van de muziek ja, wat mogelijk is vanwege hun immense populariteit. Hoe hij bij deze band verzeild raakte? „Ik vraag ook wel eens aan Lu ke (Steve Lukather, gitarist en zanger van Toto, red.): Waar om hebben jullie mij gekozen?' Nou, hij vindt me gewoon goed, zegt-ie dan." Het was nooit de bedoeling van Spinner in zo'n band te spelen. Amerikaanse, gepolijste, com merciële rock, dat is niet waar hij van uit zijn dak gaat. „Een vriend van mij, Greg Morrow, is sessiedrummer. Van hem hoor de ik destijds dat Toto op zoek was naar achtergrondzangers. Ik zag me zelf niet in de eerste plaats als zanger, maar als gita rist. Het was ook niet helemaal mijn muziek, vond ik, en ik kende niet veel nummers. Ja, 'Hold the line', 'Africa' en 'Ro- sanna'. Meer niet." „Uiteindelijk werd ik toch over gehaald en ben ik gegaan. Met het idee dat het toch niet zou lukken. Op een gegeven mo ment riep David Paich (toetsen man van Toto, red.): 'Zangers, kom hier'. Steeds sloeg hij een noot aan op zijn piano: 'Kun je deze noot halen? En deze ook?' Steeds hoger ging hij. Nou, ik haalde ook de hoge noten. Toen moest ik nog het refrein zingen van 'Africa', waarvan ik de woorden niet kende en dat was het dan. Na tien minuten was het voorbij! Maar ik was nog niet terug in het hotel of Luke belde op: 'Wil je de klus?" „Ik zit nu alweer een jaar of ze ven bij de band. Toto is een goede baan. de beste baan die ik heb gehad. Maar het is wel een baan: ik moet elke keer weer precies dezelfde partijen spelen, terwijl ik het liefste im proviseer. Als ik eens wat an ders speel dan de voorgeschré- Tony Spinner: „Ik wil altijd blijven spelen als het lekker gaat. Dan komt de zaaleigenaar wel eens een keer vragen of ik wil ophouden." Publiciteitsfoto ven partij, is het meteen 'Yo Spinner, wat doe je?" „Het liefst speel ik dus met mijn eigen band. Toto moet alle hits spelen, ik kan doen wat ik wil. We hebben niet eens een setlist. We hebben op z'n minst 300 songs en spelen wat ons te binnen schiet. Van Led Zeppe lin en de Stones tot eigen num mers. Maar soms vergeet ik die zelfs te spelen. Misschien komt dat wel omdat clubeigenaren vroeger vaak wilden dat je co vers speelde." Dat het vooral kleine zalen zijn waar hij met zijn band speelt, deert hem niet. „We hebben net een nieuwe cd uit 'Chicks and guitars', maar bijna nie mand weet wie we zijn, dus we moeten veel spelen. Dankzij Toto kan ik in elk geval goed le ven, ben ik financieel niet af hankelijk van mijn eigen band. Voor de optredens in Neder land hou ik nu audities voor een Nederlandse ritmesectie (de keus is inmiddels gevallen op drummer Han Neij en bas sist Pascal Groenen, red.). Mijn vaste drummer en bassist kun nen zich niet zo lang vrij ma ken. Die hebben er een eigen bedrijfje naast. Dat zegt wel ge noeg, denk ik." Tony Spinner speelt op 5 april in Q-bus, Uiterstegracht 142, Leiden. Aanvang 21.00 uur. Eind augustus staat hij op het Rapenburg Concert samen met Jan Akkerman. st< recensie jeugdtheater Paulien Koopmans Voorstelling: 'Feest'. Door: Pats Boem. Regie: Sjoukje Kuperus. Gezien: 1/4 Imperium Theater, Leiden. Nog te zien: 3/4 en 24/4. Op ieder feestje komt wel ie mand die niet welkom is. Zo'n ongenode gast dreigt het 'Feest' van de Leidse kindertoneelver eniging Pats te verpesten. De zes kinderen die hiervoor de voorbereidingen treffen zijn zich hiervan nog geen seconde bewust. Serpentine en Fleurissa blazen de ballonnen op. Spier krikt haar conditie op door ge wicht te heffen. En Zina Bina verzamelt energie en mediteert in kleermakerszit. Plotseling verschijnt een vreemd trio op het toneel. Het langste meisje gehuld in een donkere gewaad vloekt om de haverklap en deelt op bazige toon bevelen uit aan twee anderen. Hoewel er iets geks aan ze kleeft, wordt het drietal uitgenodigd onder het motto 'hoe meer zielen hoe meer vreugd'. Het meisje Pim Boli belooft net als iedereen een 'act' te doen. Maar je ziet dat ze niet veel goeds in haar zin heeft. Het spel van Pats begintj1 zins timide. Sjoukje KupP1€ roept regelmatig regiearff^ zingen naar de spelers. 1 de momenten van opkorsc blijkbaar lastig. En het fe0!- lied dat de baÏÏonnenoplB v tjes zingen, is aanvankeli ingetogen. De aanmoedflj 'Doe met ons mee' komt niet uit de verf. Even dreJJI mis te gaan bij de wisseli decors. Een familielid uif^1 publiek blijkt een noodzf10 rekwisiet te hebben aan^° voor een 'gevonden voor11' Het laarsje komt gelukkir'1 boven water en het spelr® hervat. Het speelplezier groeit aF11 Het blijft natuurlijk leuk F01 hypnose uit te voeren erf1 een menselijke machine3'1' men die kiezels verandet goudklompjes. Althans, de bedoeling. Nog leukei om Pim Boli een koekje c gen deeg te bezorgen en'ef vakkundig uit te schakeli mét deze ontknoping ve|| ook het laatste restje plai koorts. Pas dan is er rede een echt spetterend feesi dat viert Pats Boem uitbi"*' met een polonaise en hefal der gezongen feestlied dier erg vrolijk en aanstekelijk" klinkt. br: ial muziek recensie Ken Vos Concert: Bite the Gnatze. Gezien 31/3, De Burcht, Leiden. De band van gitarist en ban jospeler Paul Pallesen heeft niet alleen een vreemde naam, het octet speelt ook merkwaardige muziek. Pallesen heeft een zwak voor Europese folk en country western, en dat wordt op eigenzinnige wijze in de jazz verweven. Je zou verwachten dat die folk vooral de jazz makkelijker in gehoor doet liggen, maar de muziek van Pallesen klinkt door onverwachte overgangen en rit mische verschuivingen eerder bitterzoet. De tradities in de volksmuziek hebben vooral qua klankkleur veel te bieden en geven de soms wat verbrokkelde arran gementen van Pallesen een ei gen karakter. Allereerst is daar de bezetting, met onder meer twee blazers (Michel Duijves en Steven Kamperman) die vooral klarinet spelen en twee violis ten (Maurice Horsthuis en Jas per le Clerq) die vooral de lichte toon zorgdragen. Daar tegen over staan de trombone en lap- steel guitar van Joost Buis, de contrabas van Meinrad Kneer en het slagwerk van Alan Pur- ves, maar het ensemblegeluid blijft altijd beweeglijk en licht voetig. Een goed voorbeeld van fee werkwijze is meteen al hee ste stuk, 'Lente in de schje dans', waarin veel ruimtev; voor het schuiven met d$u schillende secties van hei kest. Opvallend ingetogell ken de leider en Purves d muziek als het ware met b wenken aansturen. De rrf van Pallesen klinkt alsof ui vooral voor de zonnige s«u nen is geschreven. Stukk» 'De krakkeriel', 'Een wildji* in een afgelegen berghutR bokkepolka' roepen assoG op met uitbundige drinkgi gen in de buitenlucht, mir dan wel met enige intelleji conversatie. o In de cafézaal van de BuöO viel de samenhang van hi>c groepsgeluid helaas af env\ weg, omdat bijvoorbeeldio violen of de bas niet altijdF goed te horen waren. Bete de verf komen dan stukkft minder dynamische conti; of met flinke tutti, zoals h getinte Val aan, die Ocecj pittige 'Horm wil geen vis eindigt in een hilarische land-kakofonie. Ook solistisch heeft Bite Gnatze het nodige te bie<j>, zoals een dromerige lapsii feature van Buis of een oj pelmuziek geïnspireerde i saximprovisatie van Ste1 Kamperman. Tot aan hetj'. toe blijft er spanning in ziek zitten, omdat Pallesi behendig met allerlei stijl vloeden goochelt. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het fraaiste kunstwerk aller tij den? Kortom: waarmee is Eli de Graaf, uitbater van koffiehuis Noroc en zon dagsschilder, in de zevende hemel? Beste boek? „Dat is Zen en de kunst van het motoronderhoud van Ro bert M. Pirsig. In deze reis wordt het onderhoud van de motor gezien als metafoor van hoe wij de koude rationele werkelijkheid van de techniek kunnen verenigen met de war me verbeeldende realiteit van de kunst. Volgens Zen is het de truc om één te worden met de activiteit, er volledig in op te gaan en om alle details te zien en te waarderen. Je kijk op de wereld, je filosofie, kan ook niet zonder onderhoud." Beste film? „Loenatik de Movie. Gemaakt naar aanleiding van een VPRO- serie die gaat over het wel en wee van een gesticht. Een knotsgekke film waarin Martin van Waardenberg en Karen van Holst Pellekaan de boel op stelten zetten. We zijn met der tig man familie en vrienden naar de bioscoop geweest om de film te zien en we hebben echt dubbel gelegen." Beste cd? „De allereerste plaat die ik kocht was The BBC Sessions van Led Zeppelin. Met onder andere Stairway to Heaven en Heartbreaker. Het was de eer ste lentedag van het jaar, ik zat in mijn tuintje en dacht 'wow, dit is het!' Sindsdien draai ik die plaat nog altijd als het be ter weer gaat worden en nog altijd met veel plezier. En hard, trouwens." Beste kunstwerk? „De lamp Lazzurro van de Leidse kunstenaar Frans van Nieuwenborg. Een prachtig voorbeeld van toegepaste kunst. Buiten dat het een mooi object is, geeft het ook nog licht. En blauw licht nog wel, mijn lievelingskleur. Plus: je kunt het dimmen, wat heel bij zonder is bij een tl-buis. Het is een beproefd ontwerp dat in verschillende musea hangt en waarmee hij diverse prijzen heeft gewonnen. Ik heb er ja ren op zitten spinzen en nu heb ik hem." tekst: Ad van Kaam foto: Henk Bouwman muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Flora Brass o.l v. Maarten Verhoef, Jong Flora Band o.l.v. Dirk v.d. Gugten en Flora Band o.l.v. René Mulders Gehoord: 31/3, Immanuel Kerk, Rijnsburg. Flora Band Rijnsburg presen teert zijn drie orkesten op de eerste echte voorjaarsavond van dit jaar; het podium wordt gemarkeerd door bakken vol kakelgele trompetnarcissen. Al lereerst treden de leden van de Flora Brassband op, onder lei ding van dirigent Maarten Ver hoef die na 38 jaar afscheid neemt. De openingsfanfare van Philip Sparke knalt feestelijk over de volle breedte van de kerk, alle kopersecties ruim baan verlenend. Van een pittig barok dansje maakt Steve Cort land een zwelgend stukje ro mantiek, dat Flora Brass om hangt met donkerbrons, glan zend fluweel. Nog meer barok met een Suite van Ted Huggens, waarin pi kante ritmes, een béétje gekne pen cornetsolo, trombones die de melodie mooi aanzetten. In 'Every Valley' uit Handels Mes siah krijgt elk dal zijn eigen kleur met fraaie ritmische uit schieters in een pijlsnel tempo. Verhoef neemt afscheid met Classic Gold, een medley van kanjers uit het klassiek repertoi re, beginnend bij Bach. Dan passeren Verdi, Bizet, Brahms, Rossini de revue, ook de droeve hobo-solo uit Dvoraks symfo nie 'Uit de nieuwe wereld', het koor uit de negende van Beet hoven; al dit moois onder streept door twee keer zoveel voeten als blazers die lustig de maat meestampen. Dan is daar de Jong Flora Band onder leiding van Dirk van der Gugten met spetterende com posities. Op 't ogenblik is dit jeugdorkest behoorlijk uitge dund. Als je vijftien jaar wordt, móét je naar de 'groten' over stappen, en dat zijn er dit jaar 1 een heleboel geweest. Nie min speelt de overgeblev^ motiveerde groep hartstil' goed, met veel trommels f der klein slagwerk, en pitf blazers. De Kleine Mars John Brakstad zit ritmiscl in het pak, de slagwerker.' een fantastische onderst! voor de kleurrijke blazen Bij 'Chop Breaker' wil je de maat mee marcheren,F uitnodigend roffelen die i sticks; zeker in de Disneyf1 waarmee de jonge garde f lijk afscheid neemt. Tot slot de finishing toucf dé Flora Band onder leidi? van de professional RenéU ders. In alle nummers wol' enorm gelet op gedoseerd wisselende dynamiek, op' kiende tempi en genuanc kleuring, op het fraai naai ren halen van één sectie, 1 de tuba in Powells 'Bombl dier', op een homogene k kleuring van (onder andel' baritons in 'Power to all Friends'. Kortom een spr? vend, inspirerend concer hilversum/gpd Veilinghuis Van Spengen in Hilversum brengt van 11 tot en met 18 april de nalatenschap van oud dirigent Anton Kersjes onder de hamer. Kersjes was jarenlang dirigent van het Amsterdams (later Nederlands) Philharmo- nisch Orkest. Hij overleed in december op 81-jarige leeftijd in zijn woonplaats Blaricum. Kersjes verzamelde veel uiteen lopende objecten zoals 17de- eeuwse meubelen, Hollandse schilderijen, 18de-eeuws zilver maar ook Italiaanse designlam pen uit de zeventiger jaren. Ge veild worden onder meer de 'Kersjes stoel', een antieke Itali aanse ridderfauteuil waarin hij I zijn partituren bestudeet een commode met fraai zen beslag, uitgevoerd iri XVI-stijl. De opbrengst van de te nalatenschap gaat naa Kersjes Fonds dat in 199 Anton Kersjes en zijn werd opgericht om jon ziektalent te stimuleren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 30