KUNST CULTUUR Een nieuw circuskunstje van Ilja Pfeijffer Waardevolle documenten uit de kluis Van Ammelrooy naar Hollywood Fem'Muze vindt vorm in anti-mannentango Amber: de mooie kant van Irak R7 Roos wint prestigieuze Amerikaanse jazzprijs donderdag 31 maart 2005 's studio trtaan museum geles - In de voormalige lestudio van Ray Charles Angeles zal een museum 1 ingericht ter nagedach- ian de vorig jaar overle- anger. Het museum, dat |007 opent, bevat archief- il van Charles' platen- bies, de onderscheidingen |j won, memorabilia en ïgstukken. Ook de tou- kr, die Charles gebruikte, t tot de collectie. Het ge- J kreeg monumentenstatus joor de blinde Ray Charles J-jarige leeftijd stierf. Pos- J won hij dit jaar acht ny's voor Genius Loves tany. ndubs Israël gen kiezen - Een selecte groep ins zal binnenkort beslis- [f het Israëlische publiek a Der Untergang mag De distributeurs willen teun in de rug, om zich ibuil te vallen aan de film e laatste tien dagen van De film, met Bruno Ganz jhoofdrol, toont naast de lelijke kanten van Hitiers iter ook zijn zwakke mo- en en sentimentele buien, 'stributeurs zijn bang dat eld van de dictator tzal vallen, zeker bij over- jden van de holocaust. Het r het eerst dat Israëlische luteurs filmclubs laten sen. npmuziek cd uitgebracht IVleusen - Platenmaat- ipij EMI brengt in april de til, di nakht iz oysgeh- (Stil, de nacht is vol met n) opnieuw uit. De jiddi- iedjes werden tijdens de de Wereldoorlog in joodse s en concentratiekampen kt. Een deel van de mu- estond uit mondeling eleverde liederen. Pianist chie en violist Stoet zijn ezig met de voorbereidin- oor een concertserie. Er ptredens op 1 mei in Am- im in het Concertgebouw 21 april in de Zwolse Sy- ema voor is Museum varden - Het Fries Muse- Leeuwarden heeft voor 00 euro een schilderij van :ns Alma Tadema gekocht, childerij met de titel 'Arno ia me' (ik houd van jou, van mij) is een van de Site aankopen in de ge- denis van het Leeuwarder um. Het schilderij is van Het stuk laat een liefdes- i zien in de tijd van de oude en en Romeinen. Met de- orstellingen uit de klassie- dheid is Alma Tadema dberoemd geworden. rice Lopes s overleden Actrice Emmy Lopes is deze week overleden. Ze jaar geworden. Emmy Lo- )ias werd vooral bekend haar rol van moeder van een Spaargaren (Willeke ti) in de successerie De e Waarheid, begin jaren ïtig uitgezonden door de V. Circa zes miljoen men- chaarden zich per afleve- 'oor de buis. Ze speelde bij se gezelschappen, met na- ij de Haagsche Comedie. t ze moeder was geworden ze zich vooral toe op ra- 1 televisie. Op tv was ze r meer te zien in Ritmees- ïat, Kunt u mij de weg Hameien vertellen, me- Q en Q, Klaverweide en :en zoals jij en ik. ia verwerft rk van Mankes iaag - Het Frisia Museum De Witte Haan van Jan ces verworven. Frisia ont- het schilderij bij veiling- lonhams in Londen. Man- derf in 1920 op 31-jarige d aan tuberculose. Hij in totaal 200 werken ge- t. Frisia heeft er in Span- c 14 in bezit. Na restauratie doek uit 1917 deze zomer t museum te zien. leiden - De discussie over wie er dichter des Vaderland had moeten worden is nog steeds niet geluwd, maar zeker is dat Ilja Leonard Pfeijffer die positie niet kreeg. Heeft Nederland nu iets gemist? Was de Leidse dichter romancier classicus toch beter voor zijn taak bere kend dat Driek van Wissen? Het publiek kan zich daarvan nu vergewissen. Zijn poëzie en zijn aanwezigheid als acteur spelen een grote rol in de voorstelling 'Trapeze!' die op 1 april in Alk maar, zaterdag in Amsterdam en eind van de maand in Gro ningen wordt gespeeld. In een mengeling van muziek en poëzie brengt hij samen met het ensemble Caméléon het verhaal van een circus waar list, bedrog en moord bijna alle me dewerkers en dieren hebben doen verdwijnen. Alleen de doorgedraaide spreekstalmees- ter en een half orkest zijn over gebleven. Met de moed dei- wanhoop spelen ze door, avond aan avond in een vervallen tent. De muziek daarvoor werd ge schreven door twaalf in Neder land wonende en werkende componisten. Elk van hen geeft in de muziek vorm aan een van de circusnummers. De compo nisten: Theo Loevendie, Corne- lis de Bondt, Arne Werkman, Johan de Mey, Jan Bus, Joel Waterman, Guus Janssen, Peter Adriaansz, Edward Mebius, Ron Ford, David Dramm, Si mon Burgers. Nieuwe poëzie van Pfeijffer vormt het bindend element voor deze twaalf we reldpremières. De regie is in handen van Pieter Athmer. Caméléon, met Sonja van Beek als eerste violiste, verraste al eerder met onvoorspelbare, maar aangename programma's. Zo zijn er bewerkingen ge speeld voor klein ensemble van grote Mozartstukken, die intus sen ook op cd verschenen. Met de sopraan Renate Arends en Pfeijffer werd ook een kamer opera gespeeld op basis van muziek van Mozart en eerder dit seizoen werd een symfonie van Bruckner in kleine bezet ting uitgevoerd. Dat alles in een poging om de vastgeroeste tra dities van de klassieke en mo derne kamermuziek nu eens te doorbreken. Ensemble Caméléon dat Alk maar en Amsterdam als vaste podia heeft, treedt ditmaal op als circusorkest met de bizarre bezetting van hobo, klarinet, vi ool, altviool en contrabas. Al leen Prokofjev schreef eerder muziek voor een dergelijke be zetting, muziek die voor de pauze wordt uitgevoerd. Kamermuziektheater: Trape ze!'. Door Ensemble Caméléon en Ilja Leonard Pfeijffer - te zien: Alkmaar Remonstrantse kerk, 1 april; Amsterdam, Felix Meritis, 2 april. Groningen, Een Weem Festival (Boek binderij) Witlox, 24 april (12.00 en 13.30 uur). Ilja Pfeijffer. Archieffoto: Dick Hogewoning nashville/anp - Toon Roos uit Woubrugge is tweede geworden in de International Songwriting Competition 2004. De saxofo nist behaalde de tweede plaats in de categorie Jazz met zijn compositie Reach For The Rose. Aan de jaarlijkse competitie in het Amerikaanse Nashville deden meer dan 11.000 componis ten uit 77 landen mee. Roos, die ook de Wessel Ilcken Prijs (1984) en de Bird Award (2001) op zijn naam heeft staan, is de enige Nederlandse win naar. Hij krijgt prijzen, waaronder opnameapparatuur, ter waarde van 1000 dollar. In de categorie Jazz, één van de zestien muziekcategorieën, waren meer dan duizend inzendingen. De inwoner van Woubrugge kreeg een eervolle vermelding voor zijn compositie Vienna's Touch in de categorie Uitvoering. Op Vienna's Touch is ook harmonicaspeler Toots Thielemans te horen. Eervolle vermeldingen waren er eveneens voor de Delft- se Delise van Venrooy met Everything Breaks in de categorie Tiener en voor Hagenaar Edgar van Asselt met Waltz For Wayne in de categorie Jazz. den haag/gpd - De zware kluis met doorzichtige glazen wanden waarin het Nationaal Archief sinds de negentiende eeuw twee exemplaren van de Vrede van Münster uit 1648 bewaart, is vanaf vandaag te zien op de ex positie 'De Verdieping van Ne derland'. Op deze gezamenlijke tentoonstelling in het complex van het Nationaal Archief en de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag worden in een per kwar taal wisselende samenstelling topstukken uit duizend jaar va derlandse geschiedenis getoond. De expositie is gisteren geopend door de Prins van Oranje en is gratis toegankelijk. Met het vredesverdrag kwam een einde aan de Tachtigjarige Oorlog en erkende Spanje de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden als onafhankelijke staat. Dat maakt dit verdrag tot een van de meest waardevolle documenten uit onze vader landse geschiedenis. De aktes werden opgeborgen in een met rood fluweel bekleed en met zilverbeslag bewerkt kistje, maar liggen in de kluis opgesla gen. De Spaanse koning Füips IV ondertekende de Neder landstalige versie met 'Yo el Rey' ('Ik de Koning') en de Franstalige (de gangbare diplo matieke taal van de die tijd) met Philippe. De kluis blijft per manent staan omdat het ge vaarte te zwaar is om steeds te verplaatsen. Het oudste archiefstuk op de eerste editie van de expositie is een in het Latijn geschreven oorkonde van paus Alexander III uit 1179 waarin hij de abdij van Rijnsburg, gesticht door de graven van Rijnsburg, in eigen dom aanneemt. De middelne- derlandse versie van de Bea trijslegende uit ca. 1374 is ook geselecteerd, evenals het scheepsjournaal van Abel Tas man uit 1642-1643. Tijdens de vogelvlucht door de eeuwen worden verder onder meer de aankoopbrief van Manhattan (in 1626 overgeno men van de Indianen door een hoge ambtenaar van de Staten- Generaal), een lijst van goede ren ter ruiling met slaven uit 1688 en een foto van het eerste Nederlandse voetbaleftal uit 1894 getoond. Onder de meest recente docu menten zijn brieven die kinde ren aan toenmalig premier Joop den Uyl schreven in de periode 1975-1977. De kinderen gaven Den Uyl onder meer adviezen over hoe hij een eind kon ma ken aan de gijzeling van school kinderen door Zuid-Molukse strijders voor een vrije repu bliek. Onder de in totaal 45 topstuk ken is ook een charmante brief van P.C. Hooft aan Tesselscha- de Roemers Visscher uit 1633 en het eerste Nederlandse exemplaar van de Donald Duck uit oktober 1952. Alle documenten, kaarten, boe ken en andere voorwerpen op 'De Verdieping van Nederland' worden nader toegelicht en uit gelicht op zogenaamde touch- screen-programma's (aanraken en zoeken) en er draait perma nent een documentaire over de (bewaar) geschiedenis van de De Vrede van Münster In de kluizen van het Nationaal Ar chief. Te zien voor het publiek. Foto: GPD Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief. Verdieping van Nederland - Koninklijke Bibliotheek Natio naal Archief, locatie Prins Wil lem-Alexanderhof in Den Haag. Openingstijden: ma t/m za9-17 uur. Zo 12-17 uur. Nederlandse actrice tussen internationale sterren amsterdam/anp - De Neder landse actrice Willeke van Am melrooy maakt binnenkort haar Amerikaanse acteerdebuut. De 61-jarige Van Ammelrooy ver tolkt de moeder van filmster Sandra Bullock in U Mare van regisseur Alejandro Agresti. De opnames vinden plaats in de Verenigde Staten en begin nen volgende maand. „Het blijft een Amerikaanse film: zo lang je niet op de set staat, is niets zeker", blijft de actrice voorzichtig. „Maar ik heb mijn visum aangevraagd en ben me heel hard aan het voorbereiden op de rol." De film vertelt over een arts (Keanu Reeves) en een architect (Sandra Bullock) die na elkaar in hetzelfde huis wo nen en verliefd op elkaar wor den. „Over mijn rol kan ik niet zo veel zeggen", verontschuldigt Van Ammelrooy zich. Al zitten er meer haken en ogen aan de moederrol dan je op het eerste gezicht verwacht." De van oor sprong Argentijnse regissseur Alejandro Agresti wilde de Ne derlandse actrice per se voor de rol hebben. „Hij heeft moeten praten als Brugman. Het is een groot, duur project: dan zijn Ameri kaanse producenten niet hap pig op oudere, onbekende Ne derlandse actrices in sleutelrol len. Ik beschouw het ook als een onverwacht cadeautje dat me in de schoot geworpen is. Ik ga er vooral erg van genieten." Van Ammelrooy trok in Holly wood de aandacht toen in 1996 de film Antonia, waarin zij de hoofdrol vertolkte, een Oscar voor beste buitenlandse pro ductie won. Regisseur Agresti werkte al eerder met haar sa- Willeke van Ammelrooy speelt straks in Amerika tussen sterren als Sandra Bullock, Keanu Reeves en Christopher Plummer. Foto: GPD men in Just Friends, een film die hij begin jaren negentig in Nederland maakte voor de VPRO. Andere rollen in II Mare zijn weggelegd voor internatatioale sterren als Jeremy Irons, Chris topher Plummer, John Corbett en Shohreh Aghdashloo. De rolprent moet begin volgend jaar in de Verenigde Staten in première gaan. muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: Stoelendans door Fem'Muze. Zang en dans: Anne Deliën. Carly van Drie. Kathelijn van Dongen, Barbe van den Brand, Bente van den Brand en Freek Bartels. Muzikale leiding: Hans van den Brand. Gezien: 30/3, LAKtheater, Leiden. 'Stoelendans' suggereert strijd. Een onschuldige vorm van competitie misschien, maar hoe dan ook een afvalrace. Maar zo is het niet bij Fem'Mu ze, vijf frisse meiden die in gro te gezamenlijkheid een vocaal programma brengen. De rode draad vormen de 'valkuilen in de omgang tussen man en vrouw'. Zeg maar liedjes over de liefde. Voor de pauze blijkt het, op een enkele prettige uitzondering na, te gaan over kalverliefde van het highschool-type, waarbij gast Freek Bartels als de man van hun dromen mag fungeren. Na de pauze wordt het ietsje grimmiger, komen ook de min der aangename kanten, de vol wassen en zelfs de uitgebloeide liefde aan bod. Voor de pauze moet Fem'Muze het vooral hebben van stem en samenzang - de voordracht wisselt sterk tussen nogal tuttig en hijgerig zwoel 'kijk ons eens durven'. De stemmen vallen wel harmonieus op hun plek, maar de liedjes en de sketches niet. De voorzichtige latin van 'The look of love' wordt geen nacht- maar een studenten club-nummer, en ook 'You ma de me love you' klinkt veel te braaf. Het a capella "What will I do', als de dames het gewoon te druk hebben met zingen, is een stuk beter. Opvallend genoeg zijn de solo's wel geslaagd. Bente van den Brand weet de teleurstelling van 'de eerste keer' mooi iro nisch te houden, maar de grootste verrassing is Kathelijn van Dongen met 'Sensatie'. Zij geniet van haar tekst, van de onverwachte wendingen en de fraaie beelden, die ze uitspint met een voorbeeldige verleide lijkheid en totale beheersing. Nog knapper is haar versie van 'Het is over', Annie M.G. Schmidts scherpe capitulatie van een middelbare vrouw die haar man aan een jongere riva le laat. Woede, lieve herinnerin gen en resignatie legt ze moei teloos in haar stem, de soms wat al te kordate begeleiding van Hans van den Brand aan de vleugel schuift ze zelfverzekerd in de schaduw. Als Fem'Muze na een medley over de liefde haar tanden mag laten zien, overtuigen ook de ensemble-stukken. 'O Caecilia', in een vriendelijke easy jazz versie, laat hun stemmen fan tastisch oplichten en in 'My analyst told me' brengt het rela tieve overwicht van de hoge stemmen - dat sommige liedjes te meisjesachtig maakt - er een neurotisch toontje in. Lekker is ook de anti-mannentango, waarin ze beurtelings vijf cou pletten lang echtgenoten om brengen op een bedje van be gripvolle, instemmende aan sporingen van hun zusters in het kwaad. Dat staat als een huis. Dan vindt Fem'Muze haar vorm. beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: 'Iraq: still going strong', werk van acht hedendaagse kunstenaars uit Irak. Prijzen: 1.000 tot en met 3.000 euro. Te zien: t/m 1/5, wo t/m zo n-18 uur. galerie Amber, Hooglandsekerkgracht 8, Leiden. De Leidse galerie Amber heeft zo langzamerhand een naam hoog te houden als het gaat om het presenteren van heden daagse kunst uit het Midden en Verre Oosten. Telkens slagen de galeriehouders er in werk naar Leiden te halen uit landen waarvan hier in het westen over de ontwikkeling van de beel dende kunst weinig bekend is. Zo trakteerde Amber ons de af gelopen jaren op schilderkunst uit Iran, Syrië en Vietnam. En nu is Irak aan de beurt. De expositie toont schilderijen van acht kunstenaars van ver schillende generaties. Twee van hen, Shakir Hassan al Saïd en Ismaïl Fattah, zijn al overleden. De overige zes leven en werken nog steeds in Irak. Opvallend is dat het merendeel van hen ab stract werkt. Alleen van Fattah is een schilderij met een in een stoel zittende vrouw te zien. Daaruit blijkt wel meteen wat het handelsmerk van deze kun stenaars is. Namelijk hun bij zonder goed gevoel voor kleur. Fattah schildert de vrouw op een expressionistische manier. Eigenlijk geeft hij alleen haar contour weer, die hij bedekt met prachtige felle Ideuren. Ook de andere zeven kunste naars hebben zich duidelijk la ten inspireren door de westerse kunst. De kunstenaars van de oudere generatie hebben zelfs enige tijd in Europa gestudeerd. Het resultaat is kunst die zeer internationaal aandoet. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat deze kunstenaars niet in Irak werken, maar in een Europees land of in de Verenig de Staten. Hoe mooi de schilderijen vaak ook zijn, ze hebben daardoor ook iets tegenstrijdigs. Iedereen kent de recente geschiedenis van Irak, associeert het land met oorlog, terreur, dictatuur en schending van mensenrech ten. De harmonieuze composi ties in de tentoonstelling zijn daarmee in tegenspraak. Eigen lijk is er maar één uitzondering. In de schilderijen van Hana' Mallalaa, de enige vrouwelijke kunstenaar van de expositie, brokkelen rijen zorgvuldig ge rangschikte driehoekjes af, zo dat de chaos die eronder ligt zichtbaar wordt. De vraag dient zich aan waar om deze kunstenaars dit soort kunst maken. Is dit de officieel toegestane kunst in Irak? Zoals in het voormalig Oostblok al leen de hyperrealistische sov jetkunst getolereerd werd? Zijn er in Irak ook kunstenaars actief die zich verzetten tegen de offi ciële kunst? Hoe ziet die eruit en wat betekent hun verzet voor hun leefomstandigheden daar? Vragen waarop niet een voudig een antwoord gegeven kan worden. Misschien kan de tentoonstel ling bij galerie Amber wel het begin daarvan zijn. Bijvoor beeld door een volgende keer niet alleen aandacht te beste den aan de schoonheid van de hedendaagse Iraakse kunst, maar ook kunstenaars met meer engagement uit te nodi gen. Voor wat betreft de in Irak wonende kunstenaars is dit misschien wat lastig, maar ook met de kunst van gevluchte kunstenaars is wellicht een in teressante tentoonstelling sa men te stellen. Ook oorkonde uit 1179 van abdij Rijnsburg te zien in Nationaal Archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19