Teletekst: simpel, snel en eenvoudig MEDIA Het huwelijk dat niet mocht The Box wordt gevoelszender voor jong-volwassenen Foto's van Bert de Vos vullen RTL Weer In Europa van Geert Mak wordt tv-serie 5 9 Prins Charles en zijn aanstaande Camilla Parker-Bowles. Archieffoto: ANP/Stephen Hird zo lang willen: bij elkaar zijn. moeting bij een polowedstrijd in Windsor, mogen Charles en Camilla eindelijk doen wat ze al Ruth van Beek Zembla over Charles en Cd la, vanavond op Ned. 3, 2lP uur. CAO-akkoord bij RTL Nederland Hilversum - De directie van RTL Nederland (RTL 4, 5 en Yorin) heeft met de vakbonden FNV, NVJ en De Unie een prin cipe-akkoord bereikt over een CAO voor 2005. De medewer kers krijgen een salarisverho ging van 1,25 procent en een eenmalige bonus van 0,75 pro cent wegens het goede bedrijfs resultaat van vorig jaar. Jaar contracten die aflopen worden omgezet in vaste banen, mits er sprake is van structurele werk zaamheden. Flexwerkers met niet-structurele werkzaamhe den krijgen na een dienstver band van meer dan 18 maan den een maandsalaris mee bij ontslag en 2,5 maandsalaris na .een driejarig dienstverband. Nieuwe directeur voor De Groene Amsterdam - Paul Disco (42) wordt per 1 april directeur/uit gever van weekblad De Groene Amsterdammer. Disco heeft ruime ervaring in de uitgeverij van kranten en tijdschriften. Hij werkte jaren bij de Dagbladunie en de Perscombinatie, die in 1996 samensmolten in PCM Uitgevers. Bij dit concern was hij later onder meer dagblad manager van De Volkskrant. Na zijn vertrek bij PCM werkte Dis co als interim-directeur van Leesland en als partner in een reclameadviesbureau. Disco volgt Huib Scheurs op die ver trekt wegens een verschil van inzicht over het bedrijfsbeleid. Van der Vorst blijft bij RTL Hilversum - Peter van der Vorst tekende gisteren een driejarig contract met RTL Nederland. De presentator krijgt binnen kort een heel nieuw program ma bij de zender. Hij is nu vooral bekend van RTL Boule vard en presenteert daarnaast ook eigen programma's als De 10, Verhuisbericht en Geen cent te makken. RTL-directeur Fons van Westerloo noemt Van der Vorst een 'bijzonder talent voor de toekomst'. De presentator- programmamaker is zelf ook ingenomen met de nieuwe ver bintenis. ,,De afgelopen jaren heb ik hier talloze mogelijkhe den gekregen om mezelf op verschillende fronten te ont wikkelen. De komende tijd krijg ik de kans ook andere span nende dingen te doen." SlamiFM riskeert boete van een ton Groningen - De radiozender SlamiFM kan een boete tege moet zien van 100.000 euro. De zender van ID&T draait teveel hitmuziek en er wordt teveel gesproken. Dat liet het Agent schap Telecom van het ministe rie van Economische Zaken gis teren weten. De radiozender krijgt vier weken om te reage ren. Het Agentschap ziet toe op de naleving van de voorwaar des waaronder de zenders in 2003 een radiofrequentie heb ben gekregen. ID&T heeft des tijds zelf aangegeven 7,5 pro cent hitlijstmuziek te draaien en in totaal 95 procent van de zendtijd te gebruiken voor mu ziek. Volgens een woordvoerder van het agentschap overtreedt de radiozender deze percenta ges. Op het gebied van hitmu ziek wordt deze zelfs met meer dan 100 procent overtreden. amsterdam/anp - Het boek In Europa van schrijver Geert Mak wordt verfilmd. Producenten Theorema Films en Pieter van Huystee Films hebben de rech ten van de 1200 pagina's tellen de bestseller gekocht. Het is de bedoeling dat het boek wordt verfilmd tot een tv- documentaire van twaalf afle veringen. De regie ligt in han den van filmmaker Roel van Broekhoven. Het budget be draagt 'zeker een paar miljoen euro'. Auteur Geert Mak ver leent zijn medewerking. In het boek beschrijft hij aan de hand van reizen door Europa de ge schiedenis van dit continent in de twintigste eeuw. De producenten werken op dit moment aan de financiering van de verfilming. De bedoeling is dat de opnames in 2006 plaatsvinden. De serie zou op zijn vroegst in 2007 op televisie moeten zijn. De bedoeling is met het materiaal ook een twee uur durende bioscoopdocu mentaire te maken. Mak hangt in de roman zijn verhalen voor een deel op aan mensen die hij op zijn reis te genkwam. „Ook in de serie la ten we veel ruimte voor toeval lige ontmoetingen", legt produ cent Frank Bak uit. „Het wordt geen strak, totaal vaststaand script." Mak schreef zijn versla gen in eerste instantie voor NRC Handelsblad en bewerkte dit later tot boek, waarvan in Nederland meer dan 300.000 exemplaren zijn verkocht. M mm Mi MM MB^ M Êlrmk NOS Teletekst bestaat morgen 25 jaar. Waarom is dat simpele scherm met die hoekige letter tjes in deze tijd van breed bandinternet toch nog zo enorm populair? door Mischa de Bruijn Hilversum - Jeltje van Nieuwen- hoven is een van de vele tele- tekstverslaafden in Nederland. „In de Tweede Kamer had ik te letekst de hele dag aanstaan, zoals veel Kamerleden dat heb ben. Op mijn kamer hier heb ik geen televisie, maar kijk ik via de computer. Thuis tijdens het ontbijt staat ook altijd pagina 101 op. En als ik terugkom van mijn werk kijk ik weer even of er nieuws is. Niet alleen voor politiek nieuws hoor, ik ben ook geïnteresseerd in de sport uitslagen", zegt de oud-Kamer voorzitter en ex-PvdA-parle- mentariër, nu gedeputeerde in de provincie Zuid-Holland. Volgens de laatste cijfers kijken dagelijks 2,4 miljoen Nederlan ders meer dan een minuut naar NOS Teletekst. „Pak ergens in Nederland een afstandsbedie ning, en het meest versleten knopje is dat van teletekst", zegt redactiechef Eugène Leen- ders. De impact van het medi um is enorm. De blauwe letter tjes worden gevroten in het po litieke machtscentrum van ons land, maar ook - zeggen ze te recht bij teletekst - door colle ga-journalisten. „Op elke re dactie staat één-nul-één aan", aldus Eugène Leenders.Als wij iets melden, denken veel colle ga's: 'nu moeten wij ook maar eens actie ondernemen, want het staat op teletekst'. Als ze bij een regionale krant zien dat wij een bericht van ze hebben overgenomen, wordt daar taart uitgedeeld." Leenders kan zich nog een tele foontje van de Rijksvoorlich tingsdienst herinneren, ruim een jaar geleden, toen teletekst een nieuwsbericht had ge plaatst over het koningshuis - vraag Leenders niet meer wat het was, maar ze waren er in ie der geval niet blij mee bij de Rijksvoorlichtingsdienst. „Het bericht was overgenomen uit de Volkskrant, zo van: 'de Volkskrant meldt tatè'. De RVD wilde dat wij het bericht eraf zouden halen. Toen wij vroegen waarom, want het had toch al in de krant gestaan, zeiden ze dat nu het op teletekst stond, iedereen er mee aan de gang zou gaan." Toch ergens gek, dat het medi um dat morgen het 25-jarig ju bileum viert nog steeds zo enorm populair is, ondanks de opkomst van (breedband) inter net. Sinds de eerste uitzending op 1 april 1980 is er nauwelijks iets veranderd. De tekst op de nieuwspagina's is nu licht blauw in plaats van geel en er staat tegenwoordig een blauwe balk boven de nieuwsberichten, dat is het wel zo ongeveer. Nog steeds moet je wachten tot de verspringende cijfertjes gestopt zijn op het ingetoetste pagina nummer. Eenvoud En nog steeds zijn de lettertjes van het hoekige type dat je je ook herinnert van de eerste computers. Teletekst wordt meegestuurd met het tv-sig- naal. Het kwam voort uit de ontdekking dat je 25 beeldlijnen die niet op het scherm passen - een stukje beeld dat net buiten beeld valt - kunt gebruiken voor tekst. Deze techniek, voor het eerst echt toegepast door de BBC met Ceefax ('see facts'), heeft beperkte mogelijkheden, vandaar dat simpele scherm. Maar juist die eenvoud is de grote kracht, denkt Leenders. „Het is heel strak, heel herken baar. We worden tegenwoordig overspoeld met nieuws, ook door de komst van al die we- blogs. Maar hoe meer nieuws bronnen erbij zullen komen, hoe populairder wij worden. Onze vorm is bijna grondwette lijk vastgelegd: negen koppen van de belangrijkste berichten van dit moment op pagina 101. Elk bericht telt in totaal zo'n honderd woorden, verdeeld over drie alinea's." Ze staan bij teletekst voor een dilemma. Straks, als alles digi taal is, zijn de technische be perkingen er niet meer die altijd de vorm van teletekst hebben gedicteerd. Leenders:Als je via digitale teletekst met het be richt zou zijn gekomen dat Ri- nus Michels is overleden, had je met een druk op een knop een fotootje kunnen bekijken, of een filmpje." Maar geeft tele tekst daarmee niet zijn gouden formule - eenvoudig en over zichtelijk - op? Aan de andere kant: je kunt toch niet achter blijven in deze tijd? De eenvoud is niet de enige verklaring voor het succes, weet Leenders. Zijn slogan voor teletekst: 'Actueel, snel, betrouwbaar'. „Wij stre ven ernaar altijd de eerste te zijn." Eindredacteur Dik Ver kuil: „Laatst werd de eis gefor muleerd in het Nomadproces, die zaak tegen Hells Angels. We P P kregen twee minuten voor door dat het ging om veertiP keer levenslang. Eén minuiP voor vijf stond het bericht op." Het lastigste van hun is, weten Leenders en Verki dat zij een van de eersten zj die moeten besluiten of nii 'fit to print' is. Leenders: „Ij Theo van Gogh dood, niet dood? Bij Arafat zijn we de ingegaan, die hadden we ii bij ons zeldzame hoofdletti vroeg doodverklaard. Van slapen we een tijdje slecht.' Verkuil: „Bernhard hebbel wel goed gedaan. Iedereen al dat-ie dood was, maar media zaten naar elkaar te ken wie het embargo van dj RVD zou breken. SBS deed' toen heel slim: ze gingen hi volkslied spelen met een fol van Bernhard erbij. Toen hj ben wij het ook maar gemi Zembla toont documentaire over Charles en Camilla Hilversum - Geen man heeft zo'n getergd leven geleid als Prince Charles. Geplaagd door een koppige moeder, een beeldschone ex-vrouw en een verboden romance, heeft hij ja ren lang moeten knokken voor acceptatie van het immer kriti sche Britse volk. Voor hemzelf en Camilla. In de documentaire Charles Camilla, die vanavond door Zembla wordt uitgezonden en gemaakt is door het Britse be drijf Electric Sky productions, is te zien hoe een doordachte me diacampagne het Britse volk klaar heeft gestoomd voor het aanstaande huwelijk van de prins en zijn enige echte liefde, Camilla Parker-Bowles. Een keur aan biografen en royalty verslaggevers legt uit hoe de ro mance van de twee de stort vloed aan kritiek kon doorstaan en uiteindelijk zelfs door konin gin Elizabeth zelf werd getole reerd. Een sprookjeshuwelijk, zo werd de verbintenis tussen Charles en Diana in 1981 genoemd. De mooie, blonde Diana was een prinses in hart en nieren en het Britse volk sloot haar dadelijk in de armen. Maar zoals het een echt sprookje betaamt, kwam er een oude heks die roet in het eten gooide. Althans, zo maakte Engeland kennis met Camilla. Journalist Andrew Morton te kende in 1992 het levensverhaal van Diana op in het boek Her true story. De prinses beschul digde hierin ene Camilla ervan de oorzaak van haar huwelijks problemen te zijn. Vanaf dat moment werd Camil la (zelf getrouwd en twee kinde ren) belaagd door de pers, tot ze niet eens meer zelf de straat op kon om boodschappen te doen. Een jaar later publiceerde de krant National Inquirer een opgenomen gesprek tussen Charles en zijn minnares waar uit bleek hoe intiem hun relatie was, en de chaos was compleet: Camillagate was geboren. Na de scheiding van Diana in 1995 was Charles' imago aan flarden. Hij had het Britse volk danig teleurgesteld door zijn immens populaire vrouw te be driegen en haar weg te sturen. Camilla ondertussen, die zich mocht verheugen op weinig vleiende namen als de 'wicked witch of the west' en 'Rottwei ler', moest zich meten met de jeugdige schoonheid van Diana. Een onmogelijke opga ve. In een televisiedebat over de toekomst van het koningshuis bleek de impopulairiteit van de minnares eens te meer: bij de vraag of men Camilla als Char les' vrouw wilde zien, hield het publiek massaal de rode bord jes omhoog. Keerpunt was de komst van pr- man Mark Bolland. Hij moest Camilla van alom gehate, slecht geklede vrouw omtoveren tot een aantrekkelijke partner van de prins. Om dit charme-offen sief toe te lichten, komt in de documentaire zelfs Camilla's kapper opdraven. Helaas is de documentaire niet helemaal up-to-date. Het ein digt met Daily Mail-joumaliste Ann Leslie, die filosofeert dat Charles en Camilla moeten ge nieten van het feit dat het Britse volk hen nu accepteert, maar dat een huwelijk er echt niet in zit. We zijn onderhand al ruim een jaar verder en het huwelijk komt er. Toch biedt het pro gramma wel een aardig over zicht van hoe Engeland leerde Camilla te accepteren. Op 8 april is het zo ver, dan is dit sprookje eindelijk aan het laatste hoofdstuk toe. De prins trouwt met zijn eigen prinses, ook al is ze een oude heks. Vijf endertig jaar na hun eerste ont- De weerfoto's van fotograaf Bert de Vos zijn regelmatig te zien in het weerbericht bij RTL. Foto: GPD/Rikkert Harink door onze mediaredactie enschede - Het begon met 'ge woon een keer een foto instu ren'. Tegenwoordig is het de uitdaging om zo vaak mogelijk de uitzending te halen. De fa natieke amateurfotograaf Bert de Vos maakt dagelijks foto's van de lucht en de natuur, die hij opstuurt naar het RTL Weer. „Een tijdje terug was ik in een natuurgebied foto's aan het maken. Ik kwam er een andere fotograaf tegen. 'Waar bent u van?' vroeg de man mij. Ik ver telde hem dat ik een amateur fotograaf ben, maar vaak foto's instuur voor het RTL weerbe richt. En weet je wat hij zei? 'Dan bent u vast Bert de Vos!'." De liefde voor fotografie zat er al op jonge leeftijd in. Bert, ge boren en getogen in Enschede, werd deels aangestoken door zijn vader, die alles wat de fa milie Vos deed filmde. „Mijn voorkeur ging echter wel uit naar fotografie. Door de lens van een fotocamera zie je zo veel meer dan met het blote oog." De 'carrière van Bert be gon een jaar geleden pas echt. „Ik kocht een goede digitale ca mera met diverse lenzen. Sinds die tijd ben ik bijna elke middag op pad om plaatjes te schie ten." De collectie van Bert bestaat met name uit lucht en groen. „Ik ben een natuurliefhebber en gefascineerd door het weer." Het is dan ook niet gek dat het bij Bert begon te 'kriebelen' toen hij zag dat er actuele weer foto's naar het RTL weerbericht gestuurd konden worden. „Vo rig jaar 14 maart heb ik voor het eerst een foto ingezonden. Vol spanning hebben we 's avonds met het gezin gekeken. En hij werd getoond! Tja, dan wordt het een uitdaging om zovaak mogelijk het RTL Weer te ha len." Bert 'kickt' vooral op extreem weer. „Op 17 juli was het nood weer. Dikke wolken en een enorme wind. Ik was die dag ja rig en het huis zat vol visite. Maar zelf stond ik buiten op een keukentrapje de onheil spellende lucht te fotograferen, 's Avonds onweerde het ook nog, maar ja, het huis zat nog steeds vol dus ik moest mijn verjaardag wel vieren. Bert is niet de enige vaste in zender van foto's voor het RTL Weer. „We zijn met een groepje van ongeveer zes vaste inzen ders. Onderling mailen we af en toe, bijvoorbeeld als er eenP weldige foto is gemaakt. Eé van de vaste inzenders is r zwager. Die heb ik aangestIP ken." Ook dagen met 'saai' weer vindt Bert leuk. „Het dan een nog grotere uitdagP om een mooi plaatje te vin|5 en toch de uitzending te ha len." De garantie dat zijn foto gei e toond wordt heeft hij nooiti „De presentatoren van hetP kiezen zelf hun foto's uit. slWi< zit ik er twee weken niet biftn^ dan weer ineens vijf dagenlwu ter elkaar. Ik merk dat Helg 17 van Leur vaker foto's van nr ®L uitkiest. Hoewel, Peter TinAjit" feef is hard op weg haar in Uc halen." |K°! Bij het RTL Weer is Bert defjj^ inmiddels een bekende naiwe Peter Timoffeef over Bert: ,[23. stuurt vaak in en daar zijn yP^ blij mee. Hij maakt erg mof foto's." Ook Reinier van deNE' Berg heeft bewondering voIke' het werk van Bert. „Van RefcA kreeg ik een geweldig comi 35 ment", vertelt Bert. „Ik haapin foto gemaakt van een kringSar de zon, een zogenaamde hfj4® Hij vroeg me of hij die fotohsi vé mocht gebruiken. Dat va. 1£ ik wel een eer.'°9! Mei door Monique Brandt Hilversum - De reggae-kleuren rood, geel en groen maken voortaan de dienst uit bij mu ziekkanaal The Box. Het zen derlogo, de achtergronden in de clips, ja, zelfs de slaapka mers en de kleren van de perso nages in de nieuwe, dagelijkse serie Alex FM zijn rood, geel of groen geverfd. Dat deze kleuren ook in de vlaggen van Marokko en Suriname terug te vinden zijn, is trouwens ook geen toe val. Multiculti wordt één van de belangrijkste smaakmakers bij The Box-nieuwe stijl, die offici eel vanaf maandag 11 april van start gaat. Een jonge, realistische urban en gekleurde zender, die dicht op de huid wil gaan zitten van de jonge, vrouwelijke doelgroep, als het aan bedenkster Dorine Baas ligt. „Ga eens kijken op een gewone middelbare school in een grote stad, en kijk dan eens naar de Nederlandse tele visie. Het is ronduit gênant hoe weinig je van de 'nieuwe' maat schappij terugziet op tv. Al die programma's zijn wit met mis schien één excuus-Turk, terwijl de kinderen op die gekleurde scholen hun eigen taal hebben, hun eigen mode, op eigen wijze communiceren per sms of in ternet. Dat is een hele andere wereld dan je op tv krijgt voor geschoteld." Baas (33), managing director van The Box, was tot vorige week nog in dienst van kinder zender Nickelodeon, die ze in twee jaar tijd 'from scratch' op de kaart zette. Nu is ze de grote roergangster achter de ingrij pende cosmetische ingrepen bij The Box. Enthousiast toont ze in met veel Engelse termen doorspekt reclamejargon flitsende promo tiefilmpjes als voorbeeld van de nieuwe vormgeving van de clip zender, die sinds oktober vorig jaar behoort tot het imperium van MTV Networks. Op de zen der vragen jongeren clips aan en sturen ze elkaar sms-jes. Probleem was dat het kwakke lende station geen smoel had. „De vraag was of het zich dus wel staande kon houden naast sterke merken als MTV en TMF. Er moest wat gebeuren", aldus Baas. The Box wil zich nu helderder The Box gaat dicht op de huid zitten van de jonge vrouwelijke doelgroep. Foto: GPD/The Box profileren en richt zich nadruk- van 16 tot 24 jaar, met daarbij gaan meekijken. Het sms-en en kelijk op meisjes en vrouwen de hoop dat ook hun vriendjes clips aanvragen blijft overdag mogelijk. Daarnaast worden de vrouwelijke kijkers dagelijks vanaf vijf uur 's middags, - na schooltijd - tot acht uur 's avonds getrakteerd op een spe ciaal blok, waarin voor hen her kenbare programma's te zien zijn. De vraag is of jonge Nederland se vrouwen zich wel genoeg kunnen identificeren met Ame rikaanse aankoopseries als Clu eless en Sabrina, maar ja, je moet ergens beginnen. De hoop van Baas is dat het blok op den duur ruim gevuld kan gaan worden met eigen pro ducties. Het begin is er al: Moc- cah is een eigen serie over ur ban lifestyle en muziek en na tuurlijk is er het nieuwe 'flagship-program': Alex FM, bedacht door Baas zelf, zodat de rechten bij MTV liggen. Daartoe nam ze zelf ook de twee hoofdschrijvers in dienst. Producent D D is dus puur uitvoerder. De dagelijkse dramaserie (elke werkdag om half acht, het half uur ervoor wordt de vorige afle vering herhaald) wordt nadruk kelijk niet als soap neergezet, maar draagt wel zo'n beetje alle soapingrediënten in zich: de, vriendschap, competiti^ achterklap. Dat alles in eerit. u gentijdse setting: het radio|: Tc tion Arena waar drie vrouw ke dj's het met elkaar moetjin l zien te rooien. Er is veel stehau muziek te beluisteren, en q® 11 rie heeft daarmee allerlei iij7a| ressante 'line extensions', 2ht.' 1 een kledinglijn, cd's of eenfeör: bradio-station. Baas: „We zijn nu druk in 4mê sprek met alle mogelijke pa. 23 ners. We weten uit onderzf^ac dat de doelgroep veel behaag heeft aan iets wat echt op listen gericht. Er was niks voor dJTag doelgroep. Ze kijken wel gi|Einc én veel naar bepaalde proj ma's, maar er is eigenlijk njzDF wat aansluit op de beleving) reld van jonge vrouwen. Te10-^ juist deze wouwen, die al iu"2 vroeg volwassen zijn, zichachei enorm veel vragen stellen fisma de vele veranderingen die die fase van hun leven met ken. De antwoorden op dij gen vinden ze niet in serielj^- Goede Tijden Slechte tijdeL Meiden van de Wit, want dberic zijn niet realistisch. Wij wiJCho écht zijn." fe jht.0 [Heu aendi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10