Nieuwe Queen mist het oplaaiende vuur KUNST CULTUUR Kwestie van doorzetten Lebbis is spraakwaterval met stoplappen Grimmi kluchl Wereld van Houellebecq indringend verbeeld HOC 941 woensdag 30 maart 20^ In te Bono in San Diego. Foto: Reuters Opwarmen in San Diego san Disco - De Ierse rockband U2 trapte gisteren in San Diego voor zijn wereldtoemee. Alleen al in Amerika is Vertigo, zoals de show heet, goed voor de ver koop van 2,2 miljoen kaartjes en een omzet van 185 miljoen dollar. Dat is nog los van de verkoop van shirtjes, petjes en andere parafernalia waar de band ook in deelt. Op 13,14 en 15 juli staat U2 in de Amster dam Arena. De drie concerten waren in recordtijd uitverkocht. Finn Brothers terug naar huis Groningen - De twee optre dens in Nederland van de Finn Brothers staan op losse schroe ven. De broers Tim en Neil Finn zijn spoorslags terugge reisd naar Nieuw-Zeeland om de begrafenis bij te wonen van Paul Hester, de drummer met wie zij voorheen de band Crow ded House vormden. Hester is dood aangetroffen in een park in het Australische Brighton. De 46-jarige muzikant zou zichzelf van het leven hebben beroofd. Het is onduidelijk of de optre dens van de Finn Brothers in Utrecht (6 april) en Groningen (10 april) doorgaan. Jane Fonda naar Nederland Amsterdam - Jane Fonda komt naar Nederland. De actrice be zoekt ons land in oktober, in verband met de publicatie van de Nederlandstalige versie van haar autobiografie Mijn leven (My life so far). Fonda (1937) speelde niet alleen in 45 films, maar profileerde zich ook als feministe en vredesactiviste. De Oscarwinnares werkt nu aan de film Monster-in-law, met me dewerking van onder anderen Jennifer Lopez. Jonathan King uit gevangenis Maidstone - De Britse muziek producent Jonathan King is gis teren voorwaardelijk ontslagen uit de gevangenis in Maidstone. De 60-jarige King was in no vember 2001 tot zeven jaar cel veroordeeld voor seksueel mis bruik van jongens in de leeftijd van 14 tot 16 jaar. King was ont dekker van bands als Genesis en lOcc. Hij heeft altijd ontkend dat hij schuldig was aan mis bruik van kinderen en ging te gen zijn veroordeling in beroep. Die zaak loopt nog altijd. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: W2P Welcome to paradise, van en door Lebbis (Hans Sibbel). Gezien: 29/3, schouwburg Leiden. Zou Lebbis wel eens een woordje schrappen? Een tekst nog eens doorlezen? Over een bepaalde formulering even - al is het maar heel even - naden ken? Misschien niet eens kri tisch, maar gewoon een beetje aandachtig? Als je hem ruim anderhalf uur zo bezig ziet, valt dat moeilijk voor te stellen. Alles wat hem ook maar te binnen schiet, wordt kennelijk bruikbaar ge acht. Hij heeft een naam als spraakwaterval hoog te hou den. Dus ligt het tempo nog al tijd hoog. De kwaliteit van de grappen is echter omgekeerd evenredig aan de kwantiteit, tenzij je grof en leuk per defini tie op één lijn wilt stellen. Zijn befaamde zelfgenoegzaamheid viert weer eens hoogtij. Boven dien neemt hij meer dan ooit zijn toevlucht tot allerlei stop lappen. De grootste stoplap daarbij is de verhaallijn zelf. Ter beant woording van de vraag, waar het met ons naar toe gaat, duikt Lebbis de oorsprong van het le ven in en gebruikt elementen van de evolutieleer en van onze DNA-kennis als de rode draad in zijn optreden. Dat leidt tot vele al dan niet serieuze quiz feitjes waarmee hij zijn betoog tracht te verfraaien. Menigmaal plaatst hij vraagtekens bij wat de evolutie(theorie) ons heeft opgeleverd. De humor moet er vaak met de haren worden bij gesleept. De verhaalstructuur levert dan ook inhoudelijk wei nig op, hoogstens een fraai de cor waarbij we ons in een ruim teschotel wanen en door de ra men naar allerlei sterren en he mellichamen kunnen kijken. Natuurlijk worden vele actuali teiten (waarvan sommige overi gens behoorlijk gedateerd) even aangestipt. Orgaandonatie, de zieke paus, D66, de euthanasie- zaak met betrekking tot de Amerikaanse Terri Schiavo, vet- tax, vaders in een Batman-pak, de schilderijenroof in Hoorn - het komt allemaal aan bod. Los van de vraag of het kies is over sommige onderwerpen grap pen te maken, ontstijgt de kwa liteit van zijn grappen zelden het niveau van de gemiddelde kantoorhumor. Dus zelfs op het terrein waarop hij en zijn nu af wezige duo-maatje Dolf Jansen faam genieten, laat hij het dit keer grotendeels afweten. Dan gaat een grote mond betrekke lijk gauw vervelen. theater recensiepu Dick van Teylinge*. Ei E )ie Voorstelling: De laatsten ga onverstandigen van Peter Har»ja Keesen co. Vertaling/bewerl Willibrord Keesen. Gezien 1 c lS Band is zonder Mercury beter op dreef in nummers van The Free Parktheater, Alphen. Op 6 LAKtheater, Leiden. door Jeroen Geerts londen - Hoe een onverwachte ontmoeting grote gevolgen kan hebben. Toen Oueen half no vember vorig jaar werd opgeno men in de Engelse Hall of Fame, liepen de twee overgebleven le den van de Engelse rockband daar toevallig Paul Rodgers, voormalig frontman van The Free Bad Company tegen het lijf. Een spontaan, gezamenlijk op treden beviel de partijen die avond zo goed, dat ter plekke werd besloten dat de samenwer king een vervolg moest krijgen. Maar vanaf het moment dat de heren officieel bekend maakten samen Europa door te trekken, lag de Queen Paul Rodgers- tournee zwaar onder vuur. Met name de fans van Queen, die het na de dood van zanger Freddie Mercury in 1991 had den moeten steÜen met soloop tredens van drummer Roger Taylor, gitarist Brian May en een handjevol vaak tenen krommende gelegenheids shows, raakten verdeeld in twee kampen. Desondanks wist de nieuwe supergroep alle bijna dertig geplande concerten stuk voor stuk binnen een uur uit te verkopen. De van oudsher per fecte promotiemachine van Queen had haar werk goed ge daan. Het zou een van de grootste shows van het decen nium moeten worden. De band heeft dus nogal wat te bewijzen. En daarnaast: nie mand is het roemruchte verle den vergeten. Queen was mors dood na het overlijden van Mercury, die - zo bewezen de muzikale prestaties van de indi viduele bandleden daarna al - duidelijk het grootste muzikale en compositorische brein ach ter de formatie was. Zonder Mercury geen Queen. Niet op plaat, maar al helemaal niet op het podium, waar het show beest zich de meester in zijn soort mocht noemen. Zonder hem, en ook nog eens zonder de gepensioneerde bassist John Deacon, lijkt een bij voorbaat verloren strijd. Zelfs met een ijzersterke stem als die van kroonprins Paul Rodgers. Bij de première van de tour, af gelopen maandag in de intieme Paul Rodgers en Brian May - het nieuwe en het oude gezicht van Oueen samen op het podium in Brixton. Foto: EPA Academy van de Londense wijk Brixton, lijkt die vrees bewaar heid te worden. Niet alleen mist het Queen van vandaag met Paul Rodgers het hoognodige showelement, zijn stem past ook lang niet altijd even goed bij de nummers van de in alle opzichten totaal verschillende Freddy Mercury. Soms werkt het, zoals in Tie Your Mother Down en A Kind Of Magic. Maar vaak ook totaal niet. De beste oplossing: laat het pu bliek dan maar zingen. En zo begint het concert al bij het derde nummer te rieken naar een karaoke-act. Dat gevoel wordt versterkt wan neer vervolgens de overgeble ven Queen-leden May en Tay lor ieder om de beurt hun ding mogen doen. In blokjes van ge middeld een kwartier nemen ze om beurten de microfoon ter hand. Paul Rodgers komt spo radisch terug op het podium om de gaten te vullen met voor al zijn eigen composities. Free en Bad Company-songs als Feel Like Making Love, All Right Now en Can't Get Enough blij ken May en Taylor gelukkig wél te liggen. Het zijn ironisch genoeg de weinige momenten waarop Queen anno 2005 als een ge heel klinkt. Drummer Roger Taylor probeert ruim twee uur lang het oude vuur te laten op laaien door zijn vellen te gese len als nooit tevoren. Het lijkt hem zowaar bijna te lukken tij dens een emotionele uitvoering van These Are The Days Of Our Lives en zijn showstuk I'm In Love With My Car. Zonder twij fel een hoogtepunt van de avond. Maar met name gitarist May maakt er regelmatig een potje van met slechte timing en on zorgvuldige solo's. Première zenuwen? Of spelen de duide lijk van zijn gezicht af te lezen emoties hem parten? Hoe dan ook weet May wat hij aan zijn fans heeft: „Het lekkere van de ze nieuwe tour is dat ik kan doen wat ik wil", lacht hij. Inderdaad: de fans vinden het allemaal even prachtig. Lo gisch, als je een concert geeft voor louter fanclubleden, fami lie en speciale genodigden. Dan weet je dat de meeste bezoekers de avond van hun leven heb ben. Queen was altijd een band die ging voor entertainment. En entertainment hoeft nu een maal niet technisch perfect te zijn. Maar duidelijk werd gisteren wél dat het nieuwe Queen nog flink moet sleutelen aan de pre sentatie van het optreden. Of dat tijdig zal lukken, is op 26 april te zien in Ahoy' Rotterdam en op 10 juli in het Nijmeegse Goffert Park. bei tUjl :in tvijl Er zijn stukken waarvan de vraagt of het wel de bed t h is dat ze gespeeld worde laatsten der onverstand«>| (1974) van Peter HandkeP" voorbeeld. De zinnen lij|| gemaakt voor dialoog ei actie op het podium, he )e eerder geschreven statei iac en beschouwingen vol f s ti en verwijzingen naar an irs, werelden. De tekst komt jfd! voorbij om alles te kunn rini vatten, interpreteren en 1. T kaar in verband te kunn bij brengen. ge Dat de teksten meer bet ren zijn om uitspraken te dc rd om onderlinge relaties 0 ri K voeren, past wel weer gc et d de hoofdpersonages vai stuk. Dat zijn mensen d willen reageren, maar b het zeggen willen hebbe }gj is voor hen een schrikbe ze anderen nodig hebbel - er valt niet aan te ontkoi ;n i Het verhaal op zich is ni oo| ingewikkeld. Vier zaken de komen bij elkaar in het l'kei de belangrijkste, Quitt. I ort supermarktoorlog hebb 10c afgesproken dat ze elka< Ükr zouden doodconcurrert iet maar Quitt rook bloed epor winnersinstinct won hetjkts( zijn fatsoen. Die van Du speelt hem mooi koel ei aanraakbaar, en toch nir hard dat hij onsympath: ||j wordt. Hij is alleenheers het terrein van de mach dar is ongevoelig voor andei ast selijke eigenschappen, 2 s ei medelijden. De woede e )e 1 ontwaardiging van de ai wei heren (Reinout Bussem.in c Xander Straat) raken he istii en ook de seksuele avan -7 Paula Tax (Monique Kui ii-f hebben niet het minste illk Zij zijn duidelijk de verli Net zoals zijn vrouw (Mk 1 Teeuwen), die al lang h<1 1 ren leven met de gevoel Jo buil. Quitts assistent Ha chiel Nooter) en de kleii Joi deelhouder (Wim Bouw nd spelen de rollen van kne ger nar. In die zin is Handki bo( ingevuld als een klassieke vc medie. an e Maar ook de winnaar vajT D grimmige klucht wordt de lukkiger: Hij ervaart sonjh p senlijke aandoeningen amj berheid bijvoorbeeld), vwel dan even goed doet, ma eindelijk vervreemdt hij leven. Quitt zegeviert ov| 5 iedereen, maar verliest v* zichzelf. De menselijke j niet berekend op de har die het zakendoen op hijy Day veau van hem eist. Dat 14.15. een troostende gedacht£®®u] nen noemen. TAF In Leiden en de regio bestaat een grote belangstelling voor profes sionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en streekgenoten die musciceren, zingen, dansen, toneelspe len, fotograferen, schilderen of op andere wijze 'in de kunst' zijn. Vandaag de schilder Jaap van Ek uit Leiden Frisse kleuren, realisme en ge detailleerde gezichten die van af hun doek duidelijk iets uit drukken. Het zijn de voor naamste kenmerken van de portretten van de Leidse schil der Jaap van Ek. Sinds kort kan hij zo goed als leven van zijn schilderwerk. Hij maakt por tretten in opdracht, zijn werk hangt in de Amsterdamse gale rie Faubourg en hij verzorgt cursussen in zijn atelier. Zater dag 8 april opent hij zijn ate lierruimte met kleine galerie aan de Hooglandse Kerkgracht officieel. Van Ek houdt zich al zijn hele leven bezig met tekenen en schilderen, ook in het onder wijs. Hij gaf les aan leerlingen van een ZMOK-school (onder wijs aan zeer moeilijk opvoed bare kinderen). Toen hij in 1999 het onderwijs verliet na een burnout, besloot hij zich volledig toe te leggen op de schilderkunst. Kennissen die zijn werk zeer waardeerden vroegen hem eens of hij por tretten in opdracht maakte, en of hij ook les gaf, besloot hij zijn uitkering langzaam af te bouwen en zijn brood met de schilderkunst te verdienen. Dat ging zo voortvarend dat hij nu zijn eigen atelier en expositie ruimte kan openen. De 57-jari- ge Van Ek is in zijn nopjes. „Het is een spannende tijd", zegt hij opgetogen. „Ik ben er erg trots op dat dit me nog is gelukt, het was echt doorzet ten." De geboren en getogen Leide- naar schildert simpelweg wat hij mooi vindt. Dat zijn vooral mannenlichamen, lichaamsde len en emoties, vaak met ge bruik van frisse, heldere kleu ren zoals groen, geel en blauw. „Ik probeer de kwetsbaarheid Schilder Jaap van Ek uit Leiden: „ik gen" Foto: Hielco Kuipers en gevoeligheid van mannen vast te leggen", legt Van Ek uit. „Dat zie je niet veel. De schoonheid van lijven en ge zichten trekt me aan. Narig heid is er al genoeg op de we reld. Van mensen die bij me komen kijken, hoor ik vaak dat ze het fijn vinden dat het zo herkenbaar is. Ook worden ze vrolijk van het heldere kleuren- gebruik." Waag het overigens niet om zijn werk te omschrij ven als homokunst. „Daar heb ik zo'n hekel aan, het bestaat gewoon niet. Zoals heterokunst ook niet bestaat." Om de opening van zijn atelier probeer de kwetsbaarheid en gevoeligheid van mannen vast te leg en expositieruimte extra onder de aandacht te brengen, heeft 1 de schilder een kunstroute uit gezet in winkels aan de Bree- straat, de Nieuwe Rijn en Ho- gewoerd. De werken zijn ge makkelijk herkenbaar: wie in een winkel in het Leidse cen trum een vierkant schilderijtje van een mond ziet, kan er ze ker van zijn dat dit werk van Van Ek is. „Ik wilde iets anders doen dan een hapje en een drankje bij de opening", vertelt hij. „En winkeliers in de buurt wilden graag meedoen toen ik ze vroeg. Het maken van al die monden begon als een oefe ning, omdat de mond moeilijk na te schilderen is. Ik wist niet meer van ophouden en voor dat ik het wist had ik er 27 ge maakt, nageschilderd van fo to's. Het leek me aardig om iets met die oefeningen te doen. En het is dat ik opeens een op dracht kreeg, anders was ik er nog mee doorgegaan." Atelier Jaap van Ek, Hoog landse Kerkgracht 25, Leiden. Zaterdag en zondag geopend van 12.00 tot 17.00 uur. tekst: Joris Rietbroek theater recensie Bert Jansma Voorstelling: 'Elementaire deeltjes' van Michel Houellebecq door Het Nationale Toneel. Gezien: 19/3, Guido de Moorzaal, Den Haag. Nog te zien 1 en 2/4, LAKtheater, Leiden; 5/4, Stadstheater, Zoetermeer; 4 en 5/5 Schouwburg Rotterdam. Alle bewondering voor Johan Doesburgs toneelversie van Mi chel Houellebecqs 'Elementaire deeltjes'. Bij het Nationale To neel maakt hij er een prikkelen de voorstelling van, in een hoop opzichten net zo confronterend en net zo veel tegenstrijdige emoties oproepend als de spraakmakende roman. Die roman (uit 1998) is zo bij zonder door Houellebecqs we reldbeeld: een maatschappij die aan het desintegreren en ont menselijken is sinds het Gods beeld vervaagde, het Ego er voor in de plaats kwam, de in dividuele vrijheid belangrijk werd en steeds grotere, com mercieel aangewakkerde be geertes levens verwoesten. In die wereld staan twee half broers, Michel en Bruno. Kin deren van een vrouw die ze in de steek liet op zoek naar genot, waarheid en vervulling elders. Michel is een wetenschapper die zo lang aan de gentechnolo gie sleutelt tot hij beseft dat de wereld van de allerkleinste deeltjes naar andere wetten luistert dan gedacht is. En die via biochemie en quantumthe- orie uiteindelijk zijn laatste le vensdaad opstelt: de blauwdruk voor het klonen van de Nieuwe Mens. Doesburg en bewerkster Sophie Kassies hebben de complexiteit van Houellebecqs hilarische, huiveringwekkende en hartver scheurende moraliteit zo veel mogelijk bewaart. Ze creëren een 'vertelkader' via drie pre sentatrices die vanuit het jaar 2079 aan ons komen uitleggen hoe het zit en hoe het zat. Een tikje cabaretesk, een beetje met een knipoog naar elkaar van 'hoe vertel ik 't de sufferds', en maar half geslaagd. Veel sterker is Doesburgs regie in het tegen over elkaar zetten van die nar cistische, hedonistische, seksu ele bevrediging najakkerende wereld en de innerlijke levens van die twee broers daarin. Die wereld verbeeld in een enorm decor van steigers waarin op di verse verdiepingen gespeeld wordt. Door de acteurs gehan teerde videocamera's brengen de individuele scènes van die twee broers daarin op scher men levensgroot dichterbij. Doesburg is vindingrijk in het zoeken van suggestieve beelden voor Houellebecqs zeer expli ciet verwoorde seksuele esca pades. Met die steigers als een soort apenrots waar mensen dierlijk en rücksichtlos dat ge not najagen. Maar ook (via die video) direct onder je neus in een intieme bevredigingsscène van Bruno en zijn vriendin Christiane in het water. In Doesburgs visie blijft Houel lebecqs kenmerkende twee- lande fir enri|l 3e/24 moed< 11). I Pr Die 6). ale: 11 5 c 1-8. S 1 O ,1 9-1 «kom i< Ei )-n (1-511 6-4,: Viel (7)i 6-3 (Ausj vkfano A'V3)- dfyinale ei) 6-: V' slachtigheid overeind: genot mogen dan naar van mens en wereld lei( J blijft bij die gemutileeri steeds dat verlangen m Liefde. Doesburg haalt voor onder meer een di auteur zelf aangehaald Paulus' brieven aan de thiërs de tekst binnen. I van Doesburgs indring< beelden is dat ze soms wegdwalen van de onve lijke lijn in Houellebecq 8> tische Verlossingsverhai ,f laatste komt hier bijna a 7 niet meer verwacht pos turn (inclusief kruisiging De uitvergrote lijfelijkh de acteurs, die je sterk op die twee merkwaari viduen, speelt daar ook in. Met Bob Schwarze z< rassend als Michel: fase nerveus, met een voorti schichtig zoeken in zijn Een ideale acteur voor deo)-camera. Pieter van Sman (Bruno) heeft die groting van zichzelf al, in het theatertotaal en beldik in die videobeeh leke Zitman, Harriet Str<j" Gonny Gaakeer zijn zo' 'vertellers', hanteren (m de camera's en spelen wenrollen waarbij opval laatstgenoemde exact d lieke uitstraling heeft di i' voorstelt bij de Annabel guur in Houellebecqs b< 'Elementaire deeltjes' i; voorstelling die in elk voorgoed een veronden braafheid in het reperto Fr Het Nationale Toneel ni fabelrijk verwijst. Cgf twalifi yan 1 divisi V Dynan ldWA dViE slkerki 202 Sani Alba 's nbert.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 18