KUNST CULTUUR Delfts blauw - dat stond pas chic Johannes Passion iets té gepassioneerd Blauw en water op de wereldtentoonstelling at' DWR: pure dans voor alle zintuigen Mooie momenten Bachkoor Holland L R5 Marek van der Jagt heeft z'n laatste boek geschreven 111 zaterdag 26 maart 2005 ;ld van een farao. |Reuters lak Cachet tuseum Cairo - In het Nationaal Muse- Caïro is gisteren een instelling geopend over dekkingen van George Deze Franse archeo- itte in 1904 bij de tem- Amon Re op het zoge- r, kde Karnak Cachet. Dat be an. uit 28 granieten beelden itatp voorwerpen uit de Egyp- oudheid. De expositie in duurt tot eind mei. itiej iele bij Gogh dam - Het Van Gogh in Amsterdam houdt maart tot en met 19 juni rste Nederlandse over- Itentoonstelling van de iden Oostenrijkse schil- ;on Schiele (1890-1918). :e was het enfant terrible Weense avant-garde. :rk van de schilder, die i-jarige leeftijd overleed e Spaanse griep, werd ant bekritiseerd. I ndschildering ransport dam - Een wandschilde- de Rotterdamse kun- jNdir Dolf Henkes (1903- is gisteren met muur en transport gegaan naar een ïps're bestemming, de Hoge- 9ej Rotterdam (HES). Het m een schildering op de e9iemuur van de voormali- Bjtex/Texaco raffinaderij in 'li ^lek. De 20 ton wegende schiwaarop de afbeelding is ilderd was ingepakt in een 'Qd: corset. ïlv/F resentatie iweest r b1-De cd -presentatie van ^^dse tenor Piet Maas aan- veiHe zondag, waarover in de P itVan gisteren werd gerept, jredet door. De presentatie hetnamelijk reeds plaatsge- aalln. De cd met Italiaanse nerfn is intussen verkrijgbaar vc/ Luijken op de Breestraat. rei -64! intv) oori f ds.r aichi - Twee gigantische Delfts blauwe tegels sieren de gevel van het Neder landse paviljoen op de wereldtentoon stelling 2005. Binnen is water het centra le thema van het paviljoen. De wereld tentoonstelling Expo2005 in Aichi bij Nagoya in Japan wordt vandaag ge opend. Nederland is een van de 120 deelnemende landen. In het centrum van het paviljoen ligt een grote vierkante vijver, waarop filmbeel den worden geprojecteerd. Zo krijgen bezoekers een inzicht in de relatie die Nederland in de afgelopen 400 jaar met Japan heeft opgebouwd. Het ontwerp van het Nederlandse paviljoen is van het bureau Totems Communication Ar chitecture in Hoofddorp. De gevel is omlijst met decoratieve oranje tulpen. Delfts blauw komt ook te rug in het interieur van het Nederlandse paviljoen waar een van de grootste te gelplateaus ooit in Nederland gemaakt te zien is. Op 19 april vindt op de wereldtentoon stelling de 'Nederlandse dag' plaats. Die dag is het 405 jaar geleden dat de eerste Nederlanders met het zeilschip De Lief de in Japan arriveerden. De wereldtentoonstelling duurt tot en met 25 september. Het centrale thema van de expo is Nature's Wisdom (de wijsheid van de natuur). De organisato ren willen de bezoekers inspireren de schoonheid van het leven en de wereld te ontdekken. De organisatoren verwachten vijftien miljoen bezoekers. Bij de vorige wereld tentoonstelling, in 2000 in Hannover, werd een verlies van 1,3 miljard euro ge boekt. Er kwamen 18 miljoen bezoekers opdagen, maar er waren er 40 miljoen verwacht. Anderhalf jaar geleden besloot het kabi net een bedrag van 3 miljoen euro be schikbaar te stellen voor de Nederlandse bijdrage. Daarnaast heeft het bedrijfsle ven ook flink in de tentoonstelling geïn vesteerd. De expo geldt als een goede mogelijkheid voor bedrijven om zich te positioneren op een buitenlandse markt. Apothekerspotten bij Museum Boerhaave door Ad van Kaam leiden - Het voordeel van het ca talogiseren van je hele collectie is datje soms voor verrassingen komt te staan. Zoals in het geval van Tim Huisman. De kunsthis toricus in dienst van Museum Boerhaave stuitte in het depot op zo'n 200 apothekerspotten, uitgevoerd in Delfs blauw. Hij geeft toe dat hij met lange tan den aan het doorgaans saaie karwei van het beschrijven be gon. „Maar toen ik er eenmaal mee bezig was, kon ik er al snel niet meer vanaf blijven". Het le verde bij wijze van extraatje nog een aardige expositie op ook. Delfs blauw aardewerk. Be roemd over de hele wereld. En nu je het zegt: net als de gaper tref je bij een beetje apotheek in de vitrine nog wel eens zo'n an tieke pot met latijns opschrift aan. Als versiering, uit nostal gisch oogpunt. Een hang naar het verleden. Naar de tijd dat elke apotheek in Nederland nog bomvol stond met dit soort potten. Die tijd is allang voorbij. De potten van aardewerk werden in de negentiende eeuw vervan gen door glazen flessen en weer later door nog moderner ver pakkingsmaterialen. De meeste Delfs blauwe potten zijn door de eeuwen heen verloren ge gaan. Maar bij Boerhaave, het Rijksmuseum voor de Geschie denis van de Natuurweten schappen en van de Genees kunde, hebben ze er nog zo'n 200 in de kelder staan. De helft er van is nu te zien in een kleine expositie. Waarom bewaarden de apothe kers in de zeventiende en acht tiende eeuw hun medicijnen, kruiden, zalfjes en drankjes uit- Tim Huisman en de Delfs blauwe apothekerspotten van Boerhaave. Foto: Henk Bouwman gerekend in het dure met de hand geschilderde Delfts blau we aardewerk? Waarom niet in simpele witte potten? Huisman glimlacht. „Watje zelf al aan geeft. Het stond vooral chic. Ook in die tijd was het van de Japanners en Chinezen afgeke ken Delfts blauwe porcelein al kostbaar. In de rangorde van de medische wereld stonden dok ters en chirurgijnen veel hoger aangeslagen dan apothekers. Die waren niet naar de univer siteit geweest, al kenden ze na tuurlijk wel latijn. Om hun win kel toch een bepaalde uitstra ling te geven, als een soort up grading van het vak, werd Delfts blauw de standaard voor de apotheek." Pottenbakkers die waren gespe cialiseerd in apothekerspotten had je niet. Maar vrijwel alle veertig pottenbakkerijen die Delft rond 1700 telde, fabriceer den naast borden, vazen en ser viezen ook apothekerspotten met latijnse opschriften als Kar mijn, Laudanum, Populeum en Requies Puel - morfine voor kinderen om ze vast te laten slapen. Dikwijls waren ze voor zien van een vast sjabloon: twee pauwen, een fruitmand en een engelenkopje. Het maakt niet uit of ze bij De Paauw, De Por- celeyne Schotel, de Drie Por- ceyne Flessies, de Griekse A of De Vergulde Blompot vandaan kwamen. De betekenis van het sjabloon is overigens niet hele maal duidelijk. Het was een soort blauwdruk, een stempel. Museum Boerhaave had al een aantal apothekerspotten in het bezit, kreeg er in de jaren veer tig (van Kröller-Möller) een heel stel bij en verdubbelde in 1982 de collectie toen het Farmaceu tisch Museum in Amsterdam ophield te bestaan. „We heb ben nu de grootste collectie Delfs blauwe apothekerspotten ter wereld", zegt Huisman. „Toen we ze aan het catalogise ren waren, vonden we al snel dat we er nodig eens iets mee moesten doen. Ze zijn echt alle maal verschillend. Ik denk dat niet alleen mensen uit de far maceutische industrie of verza melaars ze mooi vinden. Delfts blauw appeleert aan veel men sen. Van het Haags Gemeente museum hebben we daarnaast nog een stel bruiklenen als va zen, kannen en borden. Zo kun je het verschil zien tussen de stijlen van de diverse potten- balckerijen en hoe de apothe kerspotten stonden in verhou ding tot het 'gewone' aarde werk." Delftsblauw uit de apotheek - 25 maart t/m 2 oktober 2005. Museum Boerhaave, Lange St. Agnietenstraat Leiden. theater recensie Maarten Baanders ■Hing: werken van Ton Simons en I Bonachela door Dance Works rdam. Gezien: 25/3 LAKtheater, oeWen. Aldaar nog te zien: 26/3. Jid-I ,{h(fonkelijk zou Dance n(j ji Rotterdam werken van 1 Listopad en Rafael Bon- pi uitvoeren, maar door omstandigheden kon Listopad zijn choreografie niet maken. Daarvoor in de plaats kwam een reprise van 'Blue Dance' van Ton Simons. Zo ontstond bij toeval een programma waarin het publiek prachtig kan vergelijken hoe choreografen met pure dans omgaan. 'Blue Dance' en 'Lay your Hands on me' zijn allebei ijzersterke cho reografieën, die opmerkelijk soepel, beheerst en met een kristalheldere expressie worden uitgevoerd. 'Blue Dance' is een uitgekiende schakering van duetten op or delijke muziek van Mozart en ontregelende muziek van John Zom. Terwijl het licht telkens verschiet van de ene felle kleur in de andere, dansen duo's in telkens wisselende samenstel ling op twee vierkanten, die een sterk effect hebben op het tota le beeld. De dansers en danse ressen steken de ledematen ge raffineerd in elkaar, kronkelen van de ene virtuoze houding naar de andere, rollen ingeni eus over elkaar heen en creëren zo een reeks schitterende, sere ne beelden. Het zijn pure vor men die het oog strelen. In 'Lay your Hands on me' zijn ook veel ingenieuze bewegin gen te zien, maar ze ogen een voudiger en impulsiever. De muziek, die begint met een ge knetter dat aan ver vuurwerk doet denken, geeft een gespan nen lading. Hierin maken de dansers robuuste bewegingen die subtiel afwisselen met meer vloeiende of juist kleine, hoeki ge gebaren. Later wordt de mu ziek hard ritmisch. De bewe gingen schieten als bliksems door de ledematen. De sfeer is mysterieuzer en donkerder dan bij Simons en de dans werkt sterk in op de emoties. Duetten en trio's zijn energieke ontmoe tingen, met veel hartstocht en ook worsteling. Mooie, meeslepende dans, die fraai afgesloten wordt met de eenzelvige solo van een van de danseressen! muziek recensie Lidy van der Spek Concert Matthaus Passion door Bachkoor Holland o.l.v. Roy Goodman m.m.v Heieen Koele (sopraan), Katharina Peetz (alt), Markus Brutscher (tenor, evangelist), Maarten Koningsberger (bariton, Christuspartij), Robert Getschell (tenor), Erik Frithjof (bas), Gail Schroder (viola da gamba), Gerrie Meijers (orgel), het Concertgebouw Kamerorkest (concertmeester TJeerd Top) en het Haags Matrozenkoor. Gehoord: 25/3, Pieterskerk, Leiden. Bachkoor Holland voert de Matthaus Passion voor het eerst uit onder leiding van Roy Goodman. Tijdens het Weihnachtsoratorium, vorig jaar, moesten koor en dirigent nog behoorlijk aan elkaar wen nen. Onvoldoende vertrouwen of te beperkte oefentijd vooraf is wellicht de reden van de fikse warming-up sessie in de Pie terskerk, waar elke binnenko mer van mee kan genieten. Hoe het ook zij, inzingen kan nooit kwaad; het openingskoor is er dan ook naar. Door het klagen heen glinstert er in de koor klank al een verlangen naar het 'Ruhe sanfte' dat in het slotkoor van de Matthaus Jezus' leven op aarde afsluit. Goodman laat meer dan Charles de Wolff ge voel voor het theatrale toe. Dat uit zich in alle gelederen en cul mineert rond de alt-aria 'Erbar- me dich' waarbij Goodman zo intens bewogen de mezzo Ka tharina Peetz en de concert meester Tjeerd Top van orkest I de weg wijst naar de ultieme overgave, het 'schauen', dat Peetz en Top boven zichzelf uitgroeien. Wat overigens de 'Kracht' van Johan, concert meester bij vorige passionen, niet laat verbleken. Direct daar op zingt het koor ootmoedig en verstild het koraal 'Bin ich gleich von dir gewichen, steil ich mich dóch wieder ein'. Aria en koraal vormen een oase van inkeer en contemplatie. Ook de evangelist Markus Brut scher krijgt de ruimte om zijn tekst kracht bij te zetten, wat in drukwekkend mooie momen ten oplevert (Aber Jesus sch- wieg stille), maar ook minder fraaie zoals in de scene nadat Petrus zijn meester verloo chend heeft 'und weinete bit- terlich'. Hier klinkt zijn stem verwrongen en artificieel. Ove rigens is Brutscher een tenor met een fenomenaal heldere en wendbare toon, die hij echter zo wisselend gebruikt dat het soms lijkt of hij even een micro foon naar zich toehaalt. De sopraan Heieen Koele heeft het vermogen om op eigen kracht de tekst optimaal uit te buiten. Ook al klinkt haar glan zende stem in het hoogste re gister een tikje geknepen, haar uitstraling en grote inhoudelij ke betrokkenheid overtuigen onvoorwaardelijk in 'Aus Liebe will mein Heiland sterben'; ge zongen in volmaakte harmonie met de fluit en de hobo da cac- cia. Zo speelt ook de bas Erik Frithjof in op de verbeelding, zoals in zijn rol van Judas, wan neer hij Jezus kust en hem hui chelachtig voorkomend toe zingt 'Gegrüsset seist du, Rabbi! Zijn timbre is weer ontwape nend, en hoopvol als een grote jongen in 'Mache dich mein Herze rein'. In deze veranderde visie laat Maarten Koningsber ger meer de kant van Jezus als 'unser Herrscher' horen dan als 'dienaar van mensen' die ande re jaren diepe indruk maakte. Opvallend programmatisch met een wanhopige scherpte is (voor het eerst) de vioolklank van het tweede orkest in de bas-aria 'Gibt mir meinen Jesum wieder'. Die spontane verbeelding is ook in de turbae spectaculair aanwezig; om maar één van die volkskoren te noemen 'Weissage uns, Christe, wer ist's der dich schlug'. De sarcastische vraag komt van al le kanten flitsend als een helle vuur op Jezus af. Zelfs de steeds wisselende opstelling van de solisten geeft een licht sceni sche draai aan deze treffende uitvoering over het dramatische verhaal van de veroordeling van een rechtvaardige, die 'recht doen' vóórleefde. IDE STELLING Schiphol mag niet verder groeien. Geef uw mening www.leidschdagblad.nl den haag - Amon Grunberg stopt met zijn pseudoniem Marek van der Jagt. In het es say Otto Weiniger of Bestaat de jood?, geschreven ter gele genheid van de Maand van de Filosofie, laat Grunberg zijn pseudoniem sterven: „Dit is het laatste boek waarop de naam Marek van der Jagt zal prijken. Hij heeft geen functie meer en daarmee ook geen identiteit. Hij moet doen wat ik nog niet kan: sterven." Vol gens Grunberg was zijn pseu doniem voor hem een bevrij ding. „Dankzij Marek van der Jagt durfde ik verder te gaan dan ik als Arnon Grunberg had aangedurfd", zei hij vrij dag in dagblad Trouw. „Het was ook of er iemand anders achter de computer zat." Als Van der Jagt ontving hij voor De geschiedenis van mijn kaalheid de Anton Wachter prijs. Gstaad 95-98 werd geno mineerd voor zowel de Libris Literatuurprijs als de AKO-Li- teratuurprijs. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen ge zien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit ge schreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom, waarmee is Wils Hoogenboom, regis seur van toneelgezelschap St. Pancratius uit Roelofarends- veen, in de zevende hemel? Beste boek? „De laatste tijd heb ik niet veel gelezen, maar Baudoli- no van Umberto Eco heeft enorm veel indruk op me ge maakt. Ik ben sowieso gek van Eco, ik houd erg van de manier waarop hij zijn eigen draai geeft aan de geschiede nis. Baudolino is een boe renzoon die in de dertiende eeuw bij toeval aan het hof van keizer Frederik Barba- rossa belandt. De keizer is onder de indruk van zijn in telligentie en vraagt hem op allerlei fronten om advies. In de geschiedschrijving is ech ter niets over Baudolino te vinden is, blijkt achteraf in het boek. Het is wel zware kost, maar voor Eco neem ik de tijd. Puur voor de lol duik ik eerder in boeken van Baantjer." Mooiste muziek? „Eigenlijk kunnen alle soor ten muziek me wel bekoren. Alleen opera is misschien wat aan de zware kant. Maar klassiek, musicals, pop of Nederlandstalige muziek, het maakt me niet. Symfoni sche rock vind ik echt schit terend. Ik mag graag naar Queen luisteren, of naar Meat Loaf. Paradise by the Dashboard Light' kent na tuurlijk iedereen, maar hij heeft nog meer mooie num mers gemaakt. Van Queen weet iedereen wel wat de mooiste liedjes zijn. Maar om Queen dit jaar weer te rug te zien als ze optreden, dat hoeft van mij niet. Zon der Freddy Mercury gaat dat zeker tegenvallen." Beste film? „Dan kom ik weer terug bij Umberto Eco. 'The Name of the Rose' is een verfilming van een van zijn boeken. Ik zie weinig films, omdat ik liever naar toneeluitvoerin gen kijk, maar deze is prach tig. Eco speelt in het verhaal wederom met geschiedenis. Het gaat over een reeks moorden op monniken in een klooster, die een andere monnik moet oplossen. Sean Connery is er fantastisch in, het is natuurlijk een ontzet tend goed acteur." Mooiste kunstwerk? „Het klinkt misschien raar, maar voor mij is dat La Sa- grada Familia in Barcelona, ontworpen door Gaudi. De kathedraal is nog steeds niet klaar, en ik hoop eigenlijk dat die nooit af komt. Ik ben er inmiddels vier keer ge weest en steeds zag ik weer dat er dingen veranderd wa ren. Al die stijlen dwars door elkaar heen, het is een enorm kunstwerk op zich. Ik zou er zo een hele dag om heen kunnen lopen en ervan genieten." Tekst: Joris Rietbroek Foto's: Dick Hogewoning/AP muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Johannes Passion door Oratoriumkoor Alphen a/d Rijn o.l.v. Martin v.d. Brugge, m.m.v. Jos van der Velde, GertJan Anders, Marijje van Stralen, Alison Mettemich, Henk Gunneman, Hans Voschezang, Simon Telling en het Randstedelijk Begeleidings Orkest Gehoord: 24/3, Adventskerk, Alphen aan den Rijn. In de Johannes Passion heeft het koor een drievoudige taak: het bezingen van de krachtige proloog 'Herr unser Herrsche- r'en troostvolle epiloog 'Ruhet wohl'; vervolgens de koren van het volk, die voortkomen uit het evangelieverhaal, de zoge naamde turbae vertegenwoor digen, tenslotte de koralen als stem van de 'gemeente' vorm geven. Het passieverhaal volgens Jo hannes is bepaald feller, direc ter met uitzicht op verlossing en wederopstanding, dan de meer meditatieve, bevindelijke Matthaus Passion. Het lijkt erop dat het Alphens Oratoriumkoor o.l.v. Martin v.d. Brugge dat té veel voor ogen heeft gestaan. Vooral vóór de pauze lijdt het koor aan logheid, heeft het te weinig gevoel voor passie en compassie, voor hechte saam horigheid. Zo komt 'Herr unser Herrscher, dessen Ruhm in al len Landen herrlich ist' traag en moeizaam op gang. Veel fraaier en uitgebalanceer- der klinkt daarentegen (na de pauze) het 'Ruhet wohl' waarin op een enkele onzuivere inzet na, respectvol afscheid van Je zus wordt genomen. Ook de ko ralen en turbae overtuigen aan vankelijk minder. Pas in het hart van de Lutherse bood schap, het koraal 'Durch dein Gefangnis, Gottes Sohn, ist uns die Freiheit kommen' zingt het koor vrijuit, homogeen en kleurrijk. Kernachtig, en met een vileine lichtheid weerklinkt het 'Lasset uns dem nicht zert- eilen', ook weer een van de la tere turbae. Bijna alle solisten lijden aan dat zelfde euvel, zingen te heftig, met een te grote geldingsdrang. De evangelist die zó betekenis vol wil zingen dat de stemkwa- liteit daar nogal eens onder lijdt; een Jezusfiguur weliswaar met een mooie donkere stem, die echter geen controle heeft over zija emoties, daardoor te weinig indruk maakt. De so praan kwinkeleert hartverove- rend in haar eerste aria 'Ich fol- ge dir gleichfalls mit freudigen Schritten'maar komt veel min der uit de verf in haar laatste aria, met een te overtollige, minder natuurlijke vibratie, en hier en daar een te kleine draagwijdte. Oolyie alt zingt met een bijzondere klankrijk dom evenwichiger in haar eer ste aria dan in het verwrongen 'Der Held aus Juda siegt mit Macht'. Het Randstedelijk Begeleidings Orkest krijgt op de eerste rijen in de kerk weinig kans om als muzikale eenheid over te ko men. Achter in de kerk blijken homogeniteit en eensgezind heid veel beter te gedijen, ook in het samenspel van enkele blazers of strijkers. De contra bas legt voortdurend een stevig vormvast tapijt onder de or kestklank, wat niet altijd van de organist gezegd kan worden. Wie weet kan het koor de fijn zinnigheid, spiritualiteit, kracht en inspiratie van het laatste ko raal 'Ach Herz, lass dein lieb Engelein' volgend jaar door de hele Johannespassie heen laten stralen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17