Dwingend geschreven afscheidsbrief De vergane glorie van Hilarisch: Dick Bos a la Heinz handelsreizigers in amusement Opnieuw bijzondere roman van Philippe Claudel I ie echt wil leven, ontkomt niet aan drek Fascinerende blik op drie decennia Nederland ZATERDAG 19 MAART 2005 ER BIJ roman recensie Wim Vogel at het morgen mooi weer zijn' door ader Benali. Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: €17,95. ang is Malik Ben vooral een aar geweest. Iemand die aan ijn de verrichtingen van ande- adeslaat, die luistert naar wat er hun leven, hun keuzes en lilemma's aan hem kwijt wil- ifat hij van die verhalen leert, is norele zuiverheid en ethiek dingen zijn, maar dat je de letekenis van het leven pas er door, zoals Lucebert ooit :f, de ruimte van dat leven, met liefde en smerigheden, zo vol- nogelijk te benutten. :rste wat hij daarom doet als n praktijk als Amsterdamse nticiteitsheler' opdoekt, is een erbad nemen. Lang genoeg de sores van anderen geluis- Vie het leven echt wil leven, mt niet aan de drek, de vuilig- pn moet vooral niet vies zijn en gezonde dosis opportunis- lat het morgen mooi weer zijn Abdelkader Benali (1975), naam wel wat lijkt op die van TOP-10 Nicci French, g me als ik val hos, 19,95 Dan Brown, )a Vinci code ngh-Sijthoff, 19,95 Henk van Os, derlandse geschiedenis iting CPNB, €2,50 Dan Brown, Bernini mysterie ngh-Sijthoff, 19,95 Geert Mak, lemd tot kwetsbaarheid 5,00 Jan Blokker, Jan Blokker jr. as Blokker, 'ooroudergevoel act, 35,00 Dan Brown, uvenalis dilemma igh-Sijthoff, 19,95 ap 'nÉ John Grisham, no je2 >al oc I, 19,95 0." jSjt° Annejet van der Zijl, Eli I Boy jon Van Ditmar, 17,50 ise n v on Geert Mak, uw van mijn vader Jus, 15,00 •bli 1-0 PNB/De Bestseller 60 rsh van Os leidt de lezer in zijn Boe- sn< ikessay langs de fascinaties uit blij ugd.De Blokkers schreven een )te telijk vaderlands geschiedenis- eïnspireerd op de schoolplaten gs Annejet van der Zijl en Geert jen we al eerder. bestaanden moet verwittigen van sterfgevallen en hen moet proberen zover te krijgen dat zij toestemming geven donororganen van de overle dene af te staan. Zo beschrijft Clau del de manier waarop een moeder in het leven komt te staan als hij haar zojuist op de hoogte heeft gebracht van de dood van haar zeventienjari ge dochter bij een verkeersongeval: „Op momenten als deze gaan alle kunstgrepen waarin we onze hande lingen gewoonlijk zo graag verpak ken om ze verfijnder en minder lomp te laten lijken, aan scherven. Het bericht van de dood maakt ons simpelweg tot onszelf. Het wist het patina van maniertjes weg waarmee we ons bedekken om gemaskerd door het leven te kunnen gaan. Het bericht van de dood van een dierba re toont ons in onze naaktheid." De aanzegger zelf verkeert in dezelf de positie. Hij kan er niet meer te gen, zo meedogenloos wreed als hij in al zijn kwetsbaarheid de wereld ervaart. In Parijs, waar het boek zich afspeelt, zijn reclameposters hem een gruwel, alsmede jolig bedoelde televisieprogramma's, de piercing in de ontstoken lip van zijn kinderop pas, de militante slang van skaters die elke week door de Parijse boule vards kronkelt, de krantenberichten over steeds weer nieuwe oorlogs- DE LEESTAFEL n momenten in je leven, meestal ingrijpende gebeurtenissen zoals eboorte van een kind of de dood een naaste, datje meent 'in de rheid te staan', zoals dat in Bijbel len heet, waarbij het lijkt of je de ild doorziet die zich met al zijn iliteiten en gruwelijkheden bik- ard aan je opdringt. Het overkomt aamloze hoofdpersoon in 'Zonder de zojuist vertaalde roman van ansman Philippe Claudel, die ook island zoveel indruk maakte met ze zielen'. roman recensie Peter van Vlerken der mij' door Philippe Claudel. Vertaling: (anik Sarkar. Uitgeverij De Bezige Bij. Prijs: €14,90. overkomt hem zelfs vanwege driedubbele aanleiding. Hij zijn vrouw verloren vlak na de arte van zijn dochtertje en oe- een beroep uit dat alles met de te maken heeft. Hij is werk- in een ziekenhuis, waar hij na- Malik Ben, een roman geschreven waarvan vraagstelling en thematiek duidelijk zijn. Wat zijn principes waard in de hectiek van ons dage lijks leven? Is het maken van 'vuile handen' niet onvermijdelijk? Zijn het niet de fundamentalisten in iedere samenleving die nauwelijks op zoek durven gaan naar betekenis en daar mee de volheid van het leven ont kennen en verkrachten? Prima stof voor een essay die in romanvorm helaas wat ondersneeuwt door de twee grote verhalen die Benali als kapstok voor zijn engagement ge bruikt. De twee verhalen, om en om gepre senteerd, laten zich gemakkelijk le zen. Benali's lichtvoetige, terloopse, ironiserende en Grunberg-achtige stijl vol herhalingen, bizarre dialo gen en gruwelijke tussendoortjes staat daar garant voor. Die lichte toets staat nogal haaks op de be paald niet softe inhoud. Zijn Noord- Afrikaanse ouders zijn dertig jaar ge leden de dictatuur van hun geboor teland ontvlucht en hebben daar door, zo lijkt het, afstand genomen van dat 'Regime zonder Kleur'. Maar achter die feiten ligt iets wat nie mand weten mag, onder dat verhaal ligt drijfzand, en dat duistere, oppor tunistische verleden waarin vrien den verraders en spionnen worden, bepaalt hun heden en uiteraard ook dat van Malik, hun zoon. De andere verhaallijn wordt inge vuld door Carmen Lopez de La Ma drid, die Malik ontmoet op de ss 'La- tina', een cruiseschip, 'een drijvende pagina vol contactadvertenties'. Als een metafoor van de hoop, van de nieuwe mens, is dit schip in de jaren dertig door een idealistische staalgi- gant te water gelaten om altijd te blijven varen. Om in ieder geval aan boord de verbroedering van de men sen te verwezenlijken, een verbroe dering die in het Europa van die da gen ver te zoeken was. Maar ook het verhaal van Carmens leven, oud-strijdster onder de repu blikeinen tijdens de Spaanse burger oorlog, leidt tot dezelfde conclusie: leven is je engageren, is je bezoede len. De makke van Benali's roman heeft alles te maken met de oude kwestie van vorm en inhoud. Die zouden één moeten zijn en die zijn dat niet. Zijn analyse van onze 'condition hu- maine' is boeiend en actueel maar had wat mij betreft nog veel sterker zijn verhalen mogen doordesemen omdat het een groot goed zou zijn als zoveel mogelijk mensen daarvan kennis zouden kunnen nemen. De talloze anekdotes uit de levens van Carmen en Maliks ouders leiden door hun overvloed de lezer alleen maar af. Die lezer moet nu wel van heel veel rijst houden om het luilek kerland van Benali's inzichten en ideeën binnen te kunnen trekken. Maar spijt van die moeizame tocht zal de volhouder niet krijgen! Amsterdam - De vaderlandse geschiedenis is het hoofdthema van de vandaag eindigende Boekenweek. Wie z'n buik vol heeft van de letter- brij die over de lezer is uitgestort, heeft hier een fantastisch alternatief: 'Document Nederland' (Waanders, €24,95), een fotoboek waarvoor een keur aan topfotografen het Nederland van na 1975 vastlegde. Kijk naar de visser die zijn vrouw met de beeldbuis naar het water heeft meegelokt (een foto van Hannes Wallrafen) of de drie Friezen die in het kader van een project voor vervangende werkgelegenheid een sport veld moeten aanleggen (Eddy Posthuma de Boer). Een fascinerende blik op drie decennia Nederland. Foto's uit besproken boek amusement recensie Gerard van Putten 'De schnabbeltoer" door Henk van Gelder. Uitgeverij Nijgh Van Ditmar. Prijs 19.90 Van bruiloften naar partijen gingen ze, van personeelsfeest naar het kampioensbal van de korfbalvereni ging, van kroegje naar kroegje. Als de handelsreizigers van het amuse ment. Niet zelden traden ze wel twee of zelfs drie keer op een avond op, in stad en vervolgens in ommelanden. Voor boeren, burgers en buitenlui. Zo ging dat eind jaren veertig, begin jaren vijftig met de artiesten. Totdat de televisie de conferenciers mond dood maakte en het rolschaatsnum- mer als achterhaalde act voorgoed van het toneel liet verdwijnen. Het variété is niet meer. Geen pianist hoeft nog te vrezen voor een valse piano in een of ander achterafzaaltje in de Achterhoek. Freelance-journa list Henk van Gelder vraagt met zijn meest recente boek De schnabbeltoer weer even aandacht voor de al lang onttroonde koningen en koningin nen van wat eertijds de kleine K werd genoemd. Van Gelder is niet de eerste, want de Friese journalist Jan Hof bracht in 2001 het volledig uit de gratie geraakte variété nog een maal voor het voeüicht in zijn helaas door veel slordigheden ontsierde werk En dan nu uw aandacht voor. Als kenner van het vaderlandse amusement heeft Herik van Gelder het onderwerp met veel precisie aangepakt. Met hetzelfde oog voor detail, waarmee hij eerder de om streden tekstschrijver Jacques van Tol in De spookschrijver portretteer de en de biografie van Simon Car- miggelt samenstelde. De dagen waren in het Nederland in wederopbouw tamelijk overzichte lijk. Overdag werden de handen uit de mouwen gestoken op het werk of achter het aanrecht, 's avonds was er wel eens behoefte aan een verzetje. Anders gezegd: het volk wilde wel eens zien hoe de komieken eruit za gen, die wekelijks van zich lieten ho ren in het veel beluisterde radiopro gramma AVRO's Bonte Dinsdag- avondtrein. Bassie en Adriaan waren in de dagen nog geen clownsduo, maar traden met veel succes in het land op als acrobaten onder de naam The Crocksons. Veel jongens met een gitaar ook in die tijd. Schol ten Van 't Zelfde bijvoorbeeld. Het wemelde in de jaren vijftig van de zangduo's, zoals de Spelbrekers en Black White. Tijdens het avondje uit sloeg de hele zaal zich van pret op de knieën in re actie op de moppen van conferen ciers als Cees de Lange, André Car- rell, Willy Vervoort, Frans Vrolijk en Daan Hooijkaas. Jongleur Joe Andy wekte alom ver bazing en bewondering met zijn adembenemende acts. Dolf Brou wers probeerde enig aanzien te ver werven als zanger, maar vond in Max van Praag zijn meester. En zo was Cor Brak in die tijd een acrobaat in de marge. Later zag Wim T. Schip pers in Brouwers een onnavolgbare Sjefke van Oekel en in Brak een lou che Gerrit Dekzeil. Henk van Gelder heeft met De schnabbeltoer heeft een zeer lezens waardig en prima gedocumenteerd tijdsbeeld geschetst van een verdwe nen broodwinning. Sommige han delsreizigers van het amusement be leefden hun glorietijd zelfs tijdens de oorlog en kwamen daar, zoals Bill Buysman van de Kilin# Hawaiians, eerlijk voor uit. Van Gelder beschrijft ook hoe inven tief bijvoorbeeld Benny Vreden na de bevrijding omging met het pro bleem dat het Canadese bevrijdings leger had gecreëerd door talloze za len voor hun eigen amusement te vorderen. Nabij Soest nam Vreden doodleuk bezit van een ontruimde Duitse bunker, die hij 'De Mols hoop' noemde en waar hij cabaret voorstellingen gaf. Vermakelijke anekdotes geeft de auteur ook ten beste. Zoals over diva Heintje Da vids, die altijd steen en been klaagde over de smerige we's 'in het land'. Collega's namen haar op zekere avond tuk door de wc-bril vol te smeren met water aangelengde ont bijtkoek. De veelvuldig afwisselend afscheid nemende en rentree vieren de diva dacht stront te zien en gilde het uit. Maar de haar gealarmeerde vakgenoten pakten vervolgens met hun wijsvinger wat van de bruine smurrie en vraten hun wijsvingers bijna op, Heintje Davids voor één keer sprakeloos achterlatend. slachtoffers, het weerzinwekkend gedrag van voetbalsupporters, de vulgaire bedpraktijken van een ser veerster, de vervanging van de oude, gietijzeren urinoirs in de stad door plastic wanstaltigheden, de opgesto ken middelvinger naar bedelende Joegoslavische vrouwen, de afbraak van de buurt waar hij opgroeide, en zovoorts. Bij het ervaren van zijn omgeving wellen gedachten in hem op als enorme golven uit een rioolput. „Ik draag de lelijkheid van de wereld op mijn schouders. Die bevuilt me en vult me. Die stroomt over en bezoe delt mijn dagen." Het meest van al les richten zijn woede en zijn wal ging zich op zijn werk, op de manier waarop hij als een hyena moet jagen op organen van overledenen. Hij gaat door het lint. Zonder mij is een afscheidsbrief, dwingend en meeslepend geschre ven en met een verrassende wen ding, die tot stand komt als de hoofdpersoon en de vrouw wier dochter is overleden elkaar diep in de ogen zien. Een absolute aanrader deze nieuwe, korte roman van Clau del, niet zozeer in het kader van de actualiteit van de discussie over do norregistratie, maar wel omdat het boek in tal van andere opzichten de ogen opent van de lezer. door Jan Kuys Vandaag op de Leestafel de nieuwste uitgaven op het gebied van stripboe ken. Nu in deze tijden met veel bombarie de luxe-uitgaven met verhalen van Dick Bos (De Vrijheid, 19 afleverin gen, 50 euro per stuk) worden gepre senteerd is het aardig de aandacht te vestigen op een heel andere kijk op deze vermaarde Nederlandse strip held. De Jong en Windig - inderdaad de makers van onder meer Heinz - kwamen in 1991 met De groote Dick Bosch almanak (Het Raadsel), waar in zij vrijmoedig de draak staken met de boeven vangende detective. In de jaren daarna is het restant van de oplage bij uitgeverij Het Raadsel op de plank blijven liggen. Na het faillissement van Het Raadsel een half jaar geleden zijn de overblijven de almanaks alsnog uitgevent. Ze bevatten allemaal korte strips, die eerder verschenen in tijdschriften en dagbladen, waarin Dick Bos op een onnavolgbare manier wordt gepersi fleerd. Tekeningen en verhaaltjes zijn hilarisch. De tranen rollen je tij dens het lezen over de wangen. En het aardige is dat deze almanak in de aanbieding is en dus voor slechts 5 euro kan worden aangeschaft. Het wordt niet duidelijk of het een eindexamenproductie is, maar do centen en studenten van het Atelier Beeldverhaal van de Sint-Lukas kunstschool in Brussel hebben met BruXXXel (Uitg. Sint-Lukas Atelier Beeldverhaal, €14,95) een fascine rend stripalbum afgeleverd. Met zijn achten één verhaal vertellen is geen kattenpis. Zo'n project is meestal ge doemd te mislukken, omdat de ver schillende tekenstijlen te veel aflei den en het scenario vaak ontspoort. Sint-Lukas, met de gerenommeerde docenten Johan de Moor en NEX, le vert echter vakwerk. Het is aardig om te zien hoe de studenten een ei gen aflevering tot stand brengen en hoe verschillend ze werken. Dat ze daarnaast ook nog eens een aardig stripverhaal produceren is een com pliment waard. Marini is de tekenaar, die furore maakt met zeer gewaardeerde uitga ven als De Aasgieren en De Schorpi oen. Ditmaal heeft hij zich met sce narist Marelle gestort op het journa listieke métier. Journalist Olivier Va- rese krijgt in een bar, waar hij met een zwaar hoofd probeert de beteke nis van een nieuwe dag te doorgron den, dé scoop van de eeuw aangebo den. Volgt een uit de losse hand ver telt avonturenverhaal in Moskou, waar Varese andere waar voor zijn kiezen krijgt dan hij had gedroomd. De duif op het Rode Plein (Silvester, €7,50) is een onderhoudend, volgens het klassieke model opgebouwd stripverhaal, dat vooral boeit dankzij Marini's tekenvaardigheden. Van Een contract met God (Atlas, 17,50) van de onlangs overleden Amerikaanse stripmaker Will Eisner is nu in Nederlandse vertaling ook een betaalbare paperbackeditie ver schenen. Eerder werd de bundel uit gegeven in een luxe editie in beperk te oplage. De bundel bestaat uit vier verhalen waarin het leven in de wijk The Bronx in de jaren dertig wordt beschreven. De eenvoudige (vooral joodse) bewoners van de huurkazer nes proberen in de crisisjaren het hoofd boven water te houden. Eis ner, vooral bekend als geestelijk va der van stripheld The Spirit, werkte in de jaren zeventig lange tijd aan dit werk, op zoek naar een meer volwas sen vorm van zijn verhalen. In Een contract met God brengt hij zijn personages op een ontroerende ma nier tot leven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 7