Een schaafwond op de ziel KUNST CULTUUR Overdosis aan roze haalt de urgentie uit Zonnekinderen Dollen en goochelen met Feyde Micha Hamel en Bas Heijne onderscheiden Emotionele zoektocht van de mens Zoektocht m schilderijei Goudstikke HOC 941 Riccardo Chailly. Foto: EPA Edison-nominatie Chailly en Jacobs Hilversum - De dirigenten Ric cardo Chailly en René Jacobs zijn beiden tweemaal genomi neerd voor een klassieke Edi son. Chailly maakt kans met de tweede symfonie van Mahler, die hij opnam met het Konink lijk Concertgebouworkest en met de doos met radio-opna men met dit orkest. Jacobs maakt kans met zijn opname van de Mozart-opera Le Nozze Di Figaro en met Haynds koor werk Die Jahreszeiten. De prij zen worden op 2 mei uitgereikt. Werfpop op zondag 10 juli leiden - De 24ste aflevering van Werfpop, het oudste popfestival van Leiden, heeft plaats op 10 juli en wordt weer gehouden in De Leidse Hout. De organisatie is nog op zoek naar een aantal regionale acts. Regionale bands die graag op Werfpop willen spelen, kunnen zich nu aan melden en een demo, bio en fo to sturen naar: Werfpop, t.a.v. Programmering, Middelste gracht 20, 2312 TM Leiden. Po diumervaring is gewenst, geen cover- of tributeband. Inzenden kan tot 30 april. Rijksmuseum past ontwerp aan Amsterdam - Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft het ont werp voor de centrale hoofden tree aangepast om tegemoet te komen aan bezwaren van het stadsdeel Amsterdam Oud- Zuid. In het nieuwe ontwerp voor de renovatie van het Rijks museum is de entree vérsmald, waardoor volgens het museum nog voldoende ruimte overblijft voor fietsers en voetgangers. Kröller-Müller gedeeltelijk dicht otterlo - Het oudste deel van het Kröller-Müller Museum in Nationaal Park De Hoge Veluwe is voor minstens negen maan den gesloten. De zogeheten Van de Velde-vleugel ondergaat een renovatie. De vleugel is in de jaren dertig ontworpen door Henry van de Velde. Het was de bedoeling dat het gebouw een tijdelijk onderkomen zou zijn voor de kunstcollectie van He- lene Kröller-Müller, maar door de economische recessie en de Tweede Wereldoorlog is er nooit meer een ander museum gebouwd. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: De methode Ribadier van Georges Feydeau door Het Nationale Toneel. Vertaling/bewerking: Frans Strijards en Gijs Scholten van Aschat. Regie: Frans Strijards. Gezien: 7/3 Den Haag. Te zien: 18/3 Leidse Schouwburg, Leiden. De deuren centraal achter op het toneel klappen open en één voor één maken de hoofdrol spelers hun entree. Breeduit, onbekrompen, met wijde ar men. Dit! Is! Een! Komedie! roept regisseur Frans Strijards ons van verre toe. Dit is een kunstmatige constructie, dat daar geen misverstand over be staat. Zo spelen de acteurs ook: realisme is niet aan de orde. De gebaren blijven het hele stuk lang groot, de emoties overdre ven. Hoewel. Zo buitenissig is die permanente overspannenheid nou ook weer niet. Kijk maar naar de televisie, toch een be langrijke graadmeter van wat geaccepteerd is in onze wereld. Paul de Leeuw, Carlo Boszhard, ze zouden moeiteloos passen in dit circus van hysterici en neu roten. En misschien heeft u ook wel een oom en een nicht die zich op de toppen van hun ze nuwen door het leven jagen. In 'De methode Ribadier' gaat Strijards met zijn acteurs op zoek naar de neurosen in ons gedrag, de emoties die met ons op de loop gaan. Het stuk geldt als een van de meest virtuoze stukken van Georges Feydeau (1862-1921) die aan het eind van de negentiende eeuw gros sierde in wat later wel denigre rend boulevardkomedies gin gen heten. Inmiddels geldt hij als inspiratiebron voor bijvoor beeld John Cleese. De Haag- sche Comedie mocht graag Feydeau spelen, en als knipoog hangt bij het opvolgende gezel schap de foto van Guido de Moor, mister HC, aan de muur. De Moor treedt postuum op als de overleden echtgenoot van Marie-Louise (Ariane Schluter), een notoire schuinsmarcheer der. Sindsdien wantrouwt ze el ke man: 'trouweloosheid is hor monaal verankerd'. Alles wat haar nieuwe man Varus (Gijs Schohen van Aschat) aanvoert tot zijn verdediging, vat ze in zijn nadeel op, maar bewijs heeft ze niet. Uiteindelijk krijgt ze dat wel, dankzij haar oude vlam Philip (Stefan de Walle). Intuss wordt er heel wat verbaa g schermutseld, en is hetg chel van bediende Oriolf li roen Spitzenberger) een ss ornament. Wat is nameli iu methode Ribadier? Man vrouw onder hypnose, p 0 overspel, komt thuis en haar weer wakker. Er kra geen haan naar, tenzij di nelijke solidariteit tekort Varus had het kunnen u maar heeft het te druk m zichzelf en zijn driften. Het is een tijdje leuk om hoe prima acteurs zich; op allerlei verwikkelinge onwaarschijnlijkheden, na een tijdje bekruipt mi cabaretgevoel: grappig b to maar hou nou maar wetm op. Een aflevering Fawfr rdi wers duurt niet voor nifc half uur. Strijards heeft laag in het stuk gelegd belang is voor onze tijd. m prins Bernhard pleegde overspel, en hij schijnt r enige te zijn, maar een lt komedie is niet meer he 16 form om dat olala-onde oi aan de orde te stellen. 0 dat de personages te af blijven staan, levert R niet meer dan een avonfir, blijvend vermaak. leiden - De dichter Micha Hamel en essayist Bas Heijne vallen dit jaar in de prijzen bij de in Lei den gevestigde Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. Bas Heijne krijgt de Henriëtte Ro land Holst-prijs 2005 voor zijn essaybundel Hol landse toestanden. Micha Hamel krijgt de naar Lucy B. en C.W. van der Hoogt vernoemde aan moedigingsprijs toegekend. De jury roemt Heijne voor de wijze waarop hij de vinger aan de pols houdt van 'een door velen als ziek of verziekt beschouwde samenleving' en een heldere diagnose stelt, zonder effectbejag in zijn taal. Hiervoor keek de jury ook naar Heijnes es saybundel 'De werkelijkheid over kunst interviews in 'Tafelgesprekkenta De driejaarlijkse Henriëtte Roland Holstp t] oorkonde en 2500 euro), 'voor een werk munt door sociale bewogenheid en liti veau', werd eerder uitgereikt aan Evelif Geert Mak. H.H. ter Balkt, Hugo Claus Paul Boon. De Lucy B. en C.W. van der Hoogt-pri) jaarlijkse aanmoedigingsprijs voor proza zie. Micha Hamel krijgt de bijbehorende en 6000 euro voor zijn bundel 'Alle en^,! teld'. De prijsuitreiking is op 21 mei. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Zonnekinderen van Maxim Gorki door Noord Nederlands Toneel. Regie: Koos Terpstra. Spel: Loek Peters, Lotje van Lunteren, Mirjam Stolwijk, Martijn de Rijk e.a. Gezien: 15/3, Schouwburg, Leiden. Roze. Het decor is roze, de bedienden zijn roze, met roze houtje-touwtje- jassen en roze kniekousen en roze bezems. Hoe langer je kijkt, hoe meer alles en iedereen door een roze aura omgeven wordt. Maar de tekst van Zonnekinderen is somber, troebel, zwart. Koos Terpstra trekt het stuk met het Noord Nederlands Toneel door dat vrolijke roze een beetje uit dat zompige moeras - hij laat de ho peloosheid in stand, maar neemt die niet helemaal ernstig. Hij maakt van zijn 'Zonnekinderen' goedwillende mensen, die nu eenmaal menselijke fouten maken. Hij maakt er eigenlijk een spiegel van, vriendelijk en welwil lend. En dat is aardig van hem, maar het haalt wel een beetje de urgentie uit het stuk. Het bijt niet, het krijgt een zweempje melancholie mee en een alomvattend gevoel van zinloos heid. 'Zonnekinderen' gaat om een beze ten professor die het leven, de ver wikkelingen en de rampen rondom hem niet waarneemt. Hij gaat de we reld gelukkig maken en verheffen, maar ziet intussen niets van wat zich voor zijn ogen afspeelt. Zijn vriend die zijn ongelukkige en verwaarloos de echtgenote van hem probeert te kapen. Zijn zuster, die om het leed in de wereld haar geliefde afwijst, totdat die zich verhangt. De problemen van zijn personeel en de cholera die in de stad heerst. De 'zijlijnen' vertellen het verhaal, zij leiden tot de strekking dat de mens onverbeterlijk en het leven een zinloze cirkelgang is. De professor wordt bij het NNT gere duceerd tot een onnozele hals, een zinloze figuur, mooi droog en afwezig gespeeld door Loek Peters. Het dra ma in het stuk wordt verbeeld door Lotje van Lunteren als zijn hyperge voelige zuster Lisa en Martijn de Rijk als de door haar afgewezen veearts Boris die zich, tot de laatste afwijzing, staande houdt met zijn zwartgallig cynisme. Het interessantste personage is ech ter Helena, de vrouw van de profes sor. Zij is het minst voorspelbaar en Mirjam Stolwijk geeft haar bovendien scherpe kantjes en sprekende ogen. Haar wijsheid wordt verpakt in krib bigheid en een zeer menselijke irrita tie om het gedonder om haar heen, het gezeur. Want ja, die indruk! je uiteindelijk. De spelers spreke door elkaar - hun mededelingen doen eigenlijk niet zo ter zake, h gevoelens en verwikkelingen zijr cliché dat we het wel ongeveer! nen raden. Pathos is omgewerki humor, maar die lichtheid ontni de personages hun schrijnendhi Ze worden niet serieus genomei maar op losse schroeven gezet. 1 werkt ook dat roze licht. Van Te stra's zonnekinderen mogen we 'r loof ik, niet houden. den haag/cpd - De Au kaanse erfgenamen vai e joodse kunsthandt Goudstikker hebben 0 team van kunsthisti aangesteld om over de st wereld ongeveer dun kunstwerken uit Goud s kers bezit op te spore 11 terug te eisen. Ook Ne landse musea, waaro:ei Het Mauritshuis in Haag, kunnen claims wachten van de ei Goudstikker. u De collectie van de Am a damse kunsthand: Goudstikker, die om he o ven kwam bij zijn viv naar Engeland in IP werd zonder toestem: van zijn weduwe door zaakwaarnemers verki Ongeveer 900 schilde 5 gingen naar de Duitse: maarschalk Göring. De 111 lectie raakte na de Tw Wereldoorlog over de 1 wereld verspreid. De 1 rikaanse advocaat Law ce M. Kaye maakte bel dat de erven twee jaar; den een grote zoeki zijn begonnen naarjl' schilderijen. Ruim zes derd zouden er inmii I zijn opgespoord. ld Het Israël Museum in pl zalem staat een teke de van Edgar Degas aan d di ven Goudstikker af. Dsn ven hebben nu negens ai derijen en een tekeniri ki rug. Over veertig ai g schilderijen lopen o: v: handelingen met de h i< ge eigenaars, naast n en kunsthandelaars privé-verzamelaars. Mauritshuis bezit eens derij van Jan van Goye de Goudstikker-coll De nieuwe eisen staa van de juridische strij: de erven met de N landse staat om teru; van 235 schilderijen u Goudstikker-collectie na de oorlog in bezit i men van het rijk. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio nele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo tograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: schilder Halbe Nicolai uit Leiden. Kunst in de Lokhorstkerk, het is geen alledaags verschijnsel. En nu hangen er dan ook nog eens indringende schilderijen. Schilderijen waar de emotie vanaf druipt. Boosheid, im mens verdriet en machteloos heid, dat alles is af te lezen van de vele gezichten die de bezoe kers soms aanstaren, dan weer wegkijken. Blikken van Tali ban-gevangenen, achter tralies. Of van wanhopige mensen tij dens een Palestijnse begrafe nis. Het zijn geen beelden die je in een kerk verwacht. Wim Kuin begrijpt dat heel goed. Hij studeerde theologie, is docent cultureel werk en 'projectleider nieuw beleid' van de Lokhorstkerk. In die laatste hoedanigheid probeert hij een frisse wind door het eeuwenoude gebouw te laten waaien. „Mijn uitgangspunt is, naast de traditionele kerkelijke activiteiten, laagdrempelige ac tiviteiten aan te bieden voor de mensen in de stad. Ik probeer ook ontwikkelingen in de sa menleving bij religie te betrek ken. Kunst is wat dat betreft een mooi aanknopingspunt." Niet alle kunst uiteraard. „Het moet wel over religie blijven gaan. Niet letterlijk hoor, maar deze schilderijen doen wat met mensen. Ze raken ze, en dat is ook de bedoeling. Of hier nu mensen van een koor binnen komen, kerkbezoekers of be zoekers van een concert, veel van hen reageren erop." De maker, Halbe Nicolai, is er mee in zijn sas. „Ik heb de schilderijen niet gemaakt om ze in een kerk op te hangen. Ik ben niet religieus, maar ik moet zeggen dat ze hier wel een extra lading krijgen." Nicolai werd benaderd door Iris Hasselbach, pastoraal werkster van de Lokhorstkerk, die zijn werk zag tijdens de Kunstroute. „Zij vroeg of ik wil de exposeren in de periode voor Pasen. Daardoor zou het werk nog een extra lading krij gen." Een verrassende ontwikkeling voor de schilder, die ooit illu strator wilde worden, maar al lengs meer plezier kreeg in het schilderen. „Figuratief. De Halbe Nicolai: „Dit is de wereld die wij te zien krijgen, de werkelijkheid zoals wij die voorgeschoteld krijgen door de media." Foto: Hielco Kuipers emotionele zoektocht van de mens, dat spreekt mij aan." Vandaar ook de thematiek van de schilderijen die op de expo sitie zijn te zien, de menselijke drama's. „Dat is een jaar of vijf geleden begonnen met een krantenfoto die ik zag, van een Palestijnse begrafenis. Het beeld vond ik zo prachtig, dat ik dacht: die moet ik bewaren voor de eeuwigheid. Ik zag meer indringende krantenfo to's, foto's die mij raakten. Dit is de wereld die wij te zien krij gen, de werkelijkheid zoals wij die voorgeschoteld krijgen door de media. Maar ook al zijn het vaak de mooiste foto's, het ging mij niet om de politie ke lading. Wel om de emoties, de vaak heftige verhalen erach ter. Achter elke blik zit een mens, ondanks de ellende. Dat zie je bijvoorbeeld bij het schil derij van de Taliban-gevange- nen. Ze zitten achter tralies, maar sommigen poseren toch nog." „Het zijn geen exacte kopieën van de oorspronkelijke foto's geworden. Als schilder stop je er iets van jezelf in, een inter pretatie van wat je ziet. Daar door ontstaat er iets anders, het effect is anders. Mensen kijken in de regel maar kort naar een foto. Ze kijken veel langer naar een schilderij. Het is een ander medium." Hij kijkt nog eens tevreden de kerk rond. „Ja, het hangt hier heel mooi. Misschien een mooie afsluiting, want ik wil toch wel weer eens gaan schil deren. Op deze manier ben ik alleen maar bezig het slechte van de wereld te portretteren en dat wil ik niet." Werk van Halbe Nicolai in de Lokhorstkerk, Pieterskerk straat 1 in Leiden, tot en met 30 maart; di. t/m do. van 10.00 tot 16.00 uur, do. van 19.00 tot 21.00 uur, zo. van 11.30 tot 13.00 uur (een deel van de opbrengst komt ten goede aan Amnesty Interna tional). tekst: Herman Joustra foto: Hielco Kuipers Philip Freriks schreef boek over doodgeschoten broertje onder het huis van zijn groot ouders woonde, op nummer 33, de landwachter Albert Geerts. Van Boon vertelde hem dat Geerts die avond op de Ca nadezen had geschoten. Die lieten dat niet onbeantwoord. Om half negen scheurde er met hoge snelheid een 'bren-carrier' door de Peizerweg, een soort babytank. Ter hoogte van huis nummer 33 vuurde deze in het wilde weg een salvo op de gevel af. Jantje, die met opa voor het raam stond, werd dodelijk ge troffen. Opa kwam er met een schampschot van af. Jantje is dus gesneuveld door een Canadese kogel, een half uur voordat de buurt definitief werd bevrijd. 'Collateral dama ge' heet dat tegenwoordig. Maar indirect is het natuurlijk de schuld van Geerts. De Cana dezen pakten hem een dag later ook op. Hij werd veroordeeld wegens collaboratie en was tot 1948 geïnterneerd. Hij overleed in 1983 in Stadskanaal, waar hij een 'goeie bank' runde. Freriks: „Ik zou bijna de vader van Pie- be van Boon citeren, die zei: 'Nou heeft die smeerlap ook nog de dood van dat jong op zijn geweten'. Zelf vind ik het een moeilijke kwestie. Er zijn in Groningen 110 burgerslachtof fers gevallen, Jantje was één van hen. Allemaal mensen die toevallig tussen een kogel en een doel stonden." Oorlog kan ontzettend ingrij pend zijn. „Vooral omdat het zo totaal uit het niets lijkt te ko men. Kijk naar de Peizerweg, een onthutsend gewone straat. Zelfs op het moment van de be vrijding was er bijna niets ka pot. Een paar ramen waren ge broken en de bomen waren omgezaagd voor de kachel. En toen, in een fractie van een se conde, draaide alles om. Toen kantelde alles." 'Jantje' (Uitgeverij Conserve) van Philip Freriks kost 11,50 euro door Mannus van der Laan Groningen - Bij de bevrijding van Groningen in april 1945 vie len 110 burgerslachtoffers. Eén van hen was Jantje (9), een broer van Philip Freriks. Staande voor het raam in het huis van opa en oma werd hij getroffen door een 'verdwaalde' kogel. Zestig jaar na dato heeft zijn broer er een boek over geschreven. In Groningen komt Philip Fre riks (1944), tot eind dit jaar pre sentator van het achtuurjour naal, al zolang hij zich kan her inneren. Nooit had hij het ge voel dat er iets verschrikkelijks was gebeurd in de bovenwo ning van opa en oma aan de Peizerweg 31a. „We wisten na tuurlijk wel dat Jantje hier dood was gegaan. Maar als we er wa ren, werd er nooit over gespro ken." In Utrecht was het anders. 'Thuis hing er altijd die on zichtbare rouwsluier', schrijft hij in zijn boek. Vooral zijn moeder had het er moeilijk mee. Zelf was hij nog geen jaar oud toen Jantje overleed. Toch heeft het ook een stempel op zijn leven gedrukt. „Mijn ou ders hebben hun verdriet aan ons overgegeven. Het is een schaafwond op je ziel die je al tijd meedraagt." Voor de buitenwereld hielden ze het verdriet verborgen. Met emoties liep je niet te koop. Als hij het bij vriendjes thuis wel eens ter sprake bracht, werd het meteen afgekapt. „De oorlog was voorbij, niemand wilde het er meer over hebben. Dat zag je bij de joden die terugkeerden. Ook van hen werd verwacht dat ze er het zwijgen toe deden en overgingen tot de orde van de dag." Jantjes dood was buitengewoon tragisch. Het navrante is dat hij juist naar Groningen was geko men om te overleven. Zijn moeder had hem met zijn broertje Joke half februari 1945 Philip Freriks bij het huis waar zijn broer doodgeschoten werd. Inzet: het broertje Jan. Foto: GPD/Corne Sparidaens per fiets naar opa en oma ge bracht om de hongerwinter in Utrecht te ontvluchten. Het moet een barre tocht zijn ge weest over slechte wegen door een bezet land. Ze zat volgens Freriks vol schuldgevoel dat ze haar kinderen in de steek liet. In Utrecht hoorden ze op 14 april het bericht dat Groningen bevrijd was. Volop aanleiding om met de buren 'een fles met een of ander bocht' open te trekken. „Terwijl die festivitei ten bezig waren, kreeg mijn moeder een angstaanval. Ze riep: 'Jantje is dood.'" Het voorgevoel van zijn moeder klopte. Jantje bleek inderdaad op ongeveer hetzelfde tijdstip te zijn overleden. Het bizarre is dat ze het door de slechte ver bindingen pas drie weken later hoorden. Op een gehuurde tan dem reden ze naar Groningen. Jantje kregen ze niet meer te zien, die was al begraven. Jantje zou gesneuveld zijn door een 'verdwaalde' kogel. Freriks nam het altijd ter kennisgeving aan. De journalist in hem heeft nooit de aanvechting gehad de precieze toedracht te onderzoe ken. „Er was toch een soort gê ne", zegt hij. Dat veranderde na een interview met hem in de tv- show van Ivo Niehe, waarin de 'verdwaalde' kogel ter sprake kwam. Prompt kreeg hij een brief van ooggetuige Piebe van Boon, die schreef: 'Het was he lemaal geen verdwaalde kogel'. Dankzij Van Boon heeft Freriks kunnen reconstrueren wat er op die fatale avond is gebeurd. De Duitsers en de Canadezen hadden de hele dag gevochten. Er waren ook sluipschutters in de buurt; NSB'ers die de Duit sers hielpen. Freriks kwam er achter dat er een NSB'er schuin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16