'Wethoude
strooit raa<
zand in og<
KUNST CULTUUR
Wolkers verricht wonderen
Katwijk zaagt Geert Mak door over Europ
Hakim: kinderachtige
onderbroekenhumor
Het failliet van de wetenscf
CBK is meer dan een gebom
Douwes in Cabaret
Advies aan artiesten: 'Haal
Putten van de speellijst'
dinsdag 15 maart 200
Geraldine McCaughrean. Foto:
Reuters/Toby Melville
Peter Pan krijgt
officieel vervolg
londen - De Britse kinderboek
schrijfster Geraldine Mc
Caughrean is uitverkoren om
een officieel vervolg te schrijven
op J.M. Barrie's klassieke ver
haal over Peter Pan. Mc
Caughrean, die in de afgelopen
twintig jaar meer dan 120 boe
ken schreef die in 26 talen zijn
verschenen, werd uit honder
den kandidaten uit de hele we
reld gekozen. De opdracht tot
een vervolg op Peter Pan is af
komstig van het Great Ormond
Street Hospital in Londen, aan
wie J.M. Barrie de rechten op
zijn verhaal heeft nagelaten. De
werktitel van het boek is 'Kapi
tein Pan' en vertelt wat er ge
beurde met Peter Pan terwijl hij
opgroeide. In het vervolg keren
ook de originele figuren van
Wendy, Tinkerbell en Kapitein
Hook terug.
Tweede Van der
Heijden-film
Amsterdam - Het boek 'Het le
ven uit een dag' van schrijver
A.F.Th. van der Heijden wordt
verfilmd. Regisseur Mark de
Cloe schrijft op dit moment aan
het scenario. De opnames moe
ten begin volgend jaar plaats
vinden. Het is het tweede boek
van de schrijver, die zich tegen
woordig AFTh noemt, dat
wordt verfilmd. In 1996 maakte
producent Matthijs van Heij-
ningen al de film 'Advocaat van
de Hanen', naar één van de
boeken uit de reeks 'De tande
loze tijd'.
Jaap van Zweden
genomineerd
den haag - Jaap van Zweden is
vanwege zijn 'overtuigende
overstap van violist naar diri
gent' genomineerd voor de
Klassieke Muziekprijs 2004-
2005 van de Vereniging van
Schouwburg- en Concertge
bouwdirecties (VSCD). In de
categorie meest indrukwekken
de individuele prestatie maakt
ook sopraan Barbara Hannigan
kans op de prijs. Zij is volgens
de jury een 'breed stemkunste-
naar'. De Klassieke Muziekprij
zen worden sinds vorig jaar uit
gereikt, naast andere VSCD-
prijzen als de Louis d'Or en
Theo d'Or (toneel), de Zwanen
voor de danssector en de Poeli-
finario voor cabaret. In de cate
gorie orkest/groot ensemble is
de Nederlandse Bach Vereni
ging genomineerd, volgens de
jury 'al tachtig jaar aan de top'.
De winnaars worden 4 novem
ber bekend gemaakt.
Recordaantal
bezoekers TEFAF
Maastricht - De achttiende
editie van de kunstbeurs TEFAF
in Maastricht heeft 77.500 be
zoekers getrokken, een stijging
van 3,3 procent ten opzichte
van vorig jaar en volgens de or
ganisatie een record. De orga
nisatie signaleerde op de beurs
'nieuw optimisme' en een 'in
haalslag' bij verzamelaars en
kunstkopers.
Oude filmbeelden
van Jim Morrison
den haag - Historici in Florida
hebben veertig jaar oude film
beelden gevonden waarop
Doors-zanger Jim Morrison de
rol speelt van een student. De
film uit 1964 toont Morrison als
een jongeman die door de Flo
rida State University de deur is
gewezen. Archivaris Jody Nor
man van de staat Florida ver
wondert zich over het beeld van
Morrison. „Het is ongelooflijk.
Hij is keurig geknipt en hij praat
heel zachtjes.'' Op 3 juli 1971
overleed Jim Morrison op 27-ja-
rige leeftijd na overvloedig
drugs- en drankgebruik in Pa
rijs. Zijn graf op het kerkhof Pè-
re Lachaise is sindsdien een
pleisterplaats voor fans.
Toename verkoop
Museumjaarkaart
Amsterdam - Het jaar 2004 was
een geweldig jaar voor de Mu
seumjaarkaart. Meer dan
200.000 kaarten gingen over de
toonbank, een stijging van ruim
40 procent ten opzichte van
2003, zo blijkt uit het maart
nummer van Museumberich-
ten. De Museumkaart geeft gra
tis of tegen gereduceerd tarief
toegang tot meer dan vierhon
derd Nederlandse musea. Het
einde van de stijging lijkt nog
niet in zicht. De forse stijging
zou het gevolg zijn van een Ra-
bobankactie waarbij klanten
een Museumkaart voor de helft
van de prijs kunnen kopen.
Omzetten boekhandels soms verdubbeld
leiden - Het Boekenweekgeschenk van
Jan Wolkers, 'Zomerhitte', verricht
wonderen voor de omzet in de Neder
landse boekwinkels. Na de eerste week
van de Boekenweek melden de boek
winkels gemiddeld een omzetstijging
van een kwart tot zelfs een dubbele
omzet ten opzichte van vorig jaar,
toen Thomas Rosenboom het ge
schenk onder de titel 'Spitzen' had ge
schreven. Ook boekhandels in Leiden
en de regio hebben een drukke week
achter de rug.
Tegenover Boekblad liet Bruna-direc-
teur Hans Gelauff gisteren weten dat
de Boekenweek het in zijn zaken tot
nu toe 'uitstekend' doet. Directeur Pe
ter Brouwer van AKO zag de afgelopen
week zijn omzet verdubbelen ten op
zichte van 2004. Dat is volgens hem
aan het geschenk van Wolkers te dan
ken. „We merken dat klanten heel ge
richt naar het geschenk vragen", zei
hij tegenover Boekblad. „We hebben
zelfs een tekort. Dat hebben we nog
nooit meegemaakt."
Bij de boekhandels Kooyker en De
Kier in Leiden is men ook enthousiast
over de resultaten van de Boeken
week. De Kier meldt dat de omzet in
de eerste week zeker 25 procent hoger
ligt dan vorig jaar en ook de woord
voerder van Kooyker merkt op dat het
hartstikke goed gaat. Rutger van der
Heijden van Kóoyker: „Wolkers is na
tuurlijk een geweldige publieke figuur
die veel publiciteit genereert. Maar ik
denk dat het succes van deze Boeken
week niet alleen door Wolkers komt.
Het thema geschiedenis doet het ook
erg goed. En mensen hebben beter in
de gaten dan vorig jaar, dat ze met het
Boekenweekgeschenk een dag gratis
met de trein kunnen.
door Joris Rietbroek
katwijk - „Ik had graag een happy
ending in mijn boek geschreven,
maar het ging niet. Ik houd mijn
hart vast over de toekomst van Eu
ropa." Aldus schrijver en journalist
Geert Mak. Die liet zich gisteravond
vaak van zijn pessimistische kant
zien tijdens een lezing in de open
bare bibliotheek van Katwijk, in het
kader van de boekenweek.
Pessimistisch of niet, zo'n honderd
bezoekers hangen dik twee uur aan
zijn lippen als hij zijn visie op Euro
pa geeft of als hij enkele anekdotes
vertelt over de reis die hij in 1999
door Europa maakte. Naar aanlei
ding van die reis verscheen vorig
jaar de 1222 pagina's tellende tour
de force 'In Europa.' Hierin balt
Mak de geschiedenis van Europa sa
men in een enorm reisverslag.
Tijdens zijn voordracht verhaalt de
schrijver in vogelvlucht over zijn di
verse ontmoetingen en bezoeken
aan de meest uiteenlopende plaat
sen. Zo zijn er nog steeds Hongaar
se dorpjes waar niemand van de in
woners ooit de zee heeft gezien en
waar het voornaamste transport
middel tot voor kort paard en wa
gen was. De auto komt daar pas
sinds een paar jaar op. „Ik ben ver
der verslaafd aan historische plek
ken", zegt hij. „Vaak valt het tegen
en denk je 'is dit het nou?' Maar
soms raakt iets je. In Berlijn zie je
langs de rivier de Spree nog altijd de
kogelgaten uit de strijd om Berlijn
aan het einde van de Tweede We
reldoorlog."
Ook een bezoek aan de omgeving
van Tsjernobyl, waar in 1986 een
kernreactor ontplofte, is hem bijge
bleven. „Ik heb daar een rondlei
ding gehad in het afgesloten ge
bied", vertelt hij het muisstille pu
bliek. „Dan krijg je een soort maan-
mannetjespak aan en je mag er
maar tien minuten zijn, daarna
moet je maken dat je wegkomt. We
kwamen in een stadje dat vlak na de
ramp meteen geëvacueerd werd. De
tijd is er als het ware gestold. Overal
hangen nog portretten van Marx en
Lenin en in een crèche zag ik alle
maal schoentjes en stukken speel
goed van kinderen liggen."
Na zijn lezing signeert Mak met een
glimlach zijn werk en beantwoordt
hij vragen van het nieuwsgierige pu
bliek. „Stel gerust al uw vragen",
zegt hij. „Als u wilt weten waarom ik
niet 'de eeuw van mijn moeder' heb
geschreven, vraag het gerust." De
bezoekers zijn echter uit op meer
diepgang en zagen Mak het liefst
door over zijn visie op Europa. In
zijn antwoorden laat hij duidelijk
weten de EU hem met 25 lidstaten
nog maar moeilijk te organiseren
lijkt. „Het is een probleem", zegt hij.
„Gaat de EU straks ten onder aan
het eigen gewicht? Moeten de Oe
kraïne en Turkije er vvi
meer regels voor heel 1
weerzin oproepen bij de
Toch is hij optimistisch!
dernisering die Europa
„Zelfs de Ideinste dorpje
len zich hier, terwijl er ii
voorbeeld stadjes zijn
jaar niets meer is gebeui
Een bezoeker trekt de
met de VS graag door.
hebben ze een burgero
gehad om tot eenheid
zegt hij. Ziet Mak dit in
ook in Europa gebeuren
ik natuurlijk niet", antwi
teur. „Maar als er iets is
volking bindt, dan is 1
ramp of oorlog. Dus eve
ten dingen die ik Euro
niet toewens Europa ir
brengen. Hoewel, het f
75 procent van de Eun
gen de oorlog in Irak
toch wel iets Europees."
Amsterdam - Pia Douwes en Ara Halici
spelen de hoofdrol in de nieuwe versie
van de musical 'Cabaret' die volgend jaar
in Carré in Amsterdam in roulatie gaat.
Douwes en Halici spelen de rollen van res
pectievelijk Sally Bowles en de Master of
Ceremonies. De musicalklassieker is van 4
februari tot en met 2 juli 2006 in Carré te
zien. Het gaat om 'Cabaret' van onder an
deren regisseur Sam Mendes (American
Beauty) die door de Nederlandse theater
producent, Joop van den Ende Theater
producties, 'de provocerende versie'
wordt genoemd.
Foto: ANP/Govert de Roos
door Nancy Ubert
alphen aan den rijn - Als de Al-
phense raad de plannen van cul
tuurwethouder Van Wersch
goedkeurt, is er straks geen Cen
trum Beeldende Kunst (CBK)
meer. „Wel het gebouw maar
niet de organisatie." Dat zegt
Peke Hofman, directeur van het
CBK.
„CBK is geen beschermde
naam. Dus als Van Wersch bij
de presentatie van zijn plannen
zegt dat het CBK blijft bestaan,
liegt hij niet. Hij bedoelt er ech
ter iets anders mee dan de ge
wone burger denkt. Want onze
organisatie is straks toch echt
verdwenen."
In het gebouw schuin tegen
over het stadhuis zijn drie ver
schillende organisaties gehuis
vest. Geen muur die het CBK,
de STAA-galerie en de kunstuit
leen van elkaar scheidt. „Dus
de ruimte van de stadsgalerie,
waar wij onze exposities inrich
ten, wordt straks opgevuld door
de andere gebruikers.
De Stichting Alphense Ateliers
(STAA) en de kunstuitleen zien
het CBK niet graag verdwijnen.
„Maar als de gemeenteraad de
bezuinigingsvoorstellen van
Van Wersch overneemt, ont
staat er een nieuwe situatie en
moeten wij wel door", geeft
STAA-voorzitter Jan van Zoest
aan. Ook directeur Loes van
Campen van de kunstuitleen
geeft een soortgelijke reactie.
„Ons uitgangspunt is echter dat
het CBK moet blijven."
Hofman vecht voor de toe
komst van 'zijn' CBK. Hij hoopt
dat de volksvertegenwoordigers
zich geen zand in de ogen laat
strooien. „Van Wersch zegt
steeds dat hij 130.000 euro gaat
bezuinigen. Maar hij vergeet er
bij te vertellen dat hij aan de
andere kant wel weer geld moet
uitgeven. Zo verzorgen wij de
kunst in de openbare ruimte.
Dat is een gigantische klus, die
Van Wersch wil overdragen aan
de ambtenaren. Een ambtenaar
kost de gemeenschap ook
geld."
Het CBK verzorgt ook het secre
tariaat van de ad'
beeldende kunst,
sieleden moeten st
woon worden doot
de cultuurprijs,
organisatie deden
staan. Kortom: ti
voor onze rekei
worden doorgi
wordt dus gewoofj
met gemeenscha)
niet dat de wethoi
niks bezuinigt m;
ro spaart hij echt
Op jaarbasis heeft
bedrag van 180.0C
om te bestaan. V«
de subsidiekra;
dichtdraaien. Tege
nemen is flink gepil
eerder werd Van
zijn bezuinigings)
floten door de
Hofman hoopt datl
gebeurd.
Als de organisatie
te bestaan, richtei
zijn collega's
stadsgalerie in.
een verlies van
museaal niveau,
geen Stedelijk Mui
dam te zijn, maail
zeggen dat wij te
gen organiseren dit
niveau ontstijge"
kunstenaars van
allure binnen. Wat|
het jammer dat 01
inhoudelijk wordt
Als het CBK wort
verliezen drie
baan. Twee mede
dan verplicht om
te maken.
IDE STEL0
Gemeenten j
deOZBalsiï
Geef uw
1(1;
jeugdtheater recensie
Paulien Koopmans
Voorstelling: 'De nieuwe kleren van de
keizer'. Regie en spel: Hakim Traïda e.a..
Gezien: 13/3 Leidse Schouwburg, Leiden
Eerder dit theaterseizoen stond
'Het woeste woud' met 'De
nieuwe kleren van de keizer' in
het LAKtheater in Leiden. Zon
dag was het de beurt aan
Hakim (bekend van 'Roodkap
je' en 'Ali Baba', en van Sesam
straat). Het is logisch dat je dan
gaat vergelijken. En dat wint
'Het woeste woud' glansrijk.
In de uitvoering van 'Het woes
te woud' staat 'De Keizer' voor
een toonaangevend postorder
bedrijf. Twee gewetensvolle
werknemers vergeten op een
dag nieuwe stoffen te bestellen.
Oog in oog met de keizer móe
ten deze kleermakers wel lie
gen. En zo ontstaat een 'on
zichtbare' kledinglijn die alleen
slimme mensen kunnen zien.
Het woeste woud ontmaskert in
dit stuk alle meelopers die zich
mooier voordoen dan ze zijn,
net als in Andersens sprookje.
Hakim dwaalt meer van de in
houd af en geeft de keizer een
bijrol. Dat er een andere aanlei
ding is voor het stuk, ontdek je
pas na drie kwartier. Een kleer
maker weigert na tien jaar trou
we dienst nog langer kleding
voor een verwende, halfinconti-
nente keizer te naaien. De
kleermaker wordt gevangen ge
nomen door een amateuris
tisch gespeelde soldaat en laat
zijn (even matig gespeelde)
dochter in verdriet achter. Er
lijkt geen einde te komen aan
de gebeurtenissen die volgen.
De enige rol die Hakim over
tuigt én leuk speelt, is die van
de eerste minister. De nar en de
keizer in het verhaal (ook ge
speeld door Hakim) zijn vooral
flauw. Zij excelleren in kinder
achtige onderbroekenhumor:
„Je ziet er niet uit, poep aan
mijn kuit". En meer van dat
soort rijmpjes. Dit is gemakke
lijk scoren bij het publiek. Maar
daarmee doet Hakim de toe
schouwer echt tekort. Hiervoor
hoef je niet naar het theater
kinderen verzinnen dit soort
grapjes zelf veel beter.
putten/amsterdam - Het im
presariaat van cabaretière Clau
dia de Breij raadt artiesten af
om in Putten op te treden. Dit
in verband met de voorstelling
in het Puttense cultureel cen
trum Stroud, die De Breij afge
lopen zaterdag afbrak omdat
een bezoekster daar niet wilde
stoppen met filmen. De ver
houdingen tussen De Breijs im
presariaat, Frans Ruhl in Am
sterdam, en de organisatie van
cultureel centrum Stroud wa
ren al gespannen. Een rel rond
de poster van 'Claudia Zuigt',
die door Stroud was vervangen
door een gekuiste versie, was de
opmaat naar een verpeste
avond.
De Breij vreesde dat de filmen
de vrouw de show expres trai
neerde, of opnames maakte
voor de Puttense gemeente
raad. Dat was voor haar 'de li
mit'. Ruhl, ook impresario van
onder anderen Javier Guzman,
die nu op zijn site andere ar
tiesten aanraadt 'Putten van de
speellijst te halen', vindt dat
Stroud direct in had moeten
grijpen bij het filmincident.
Volgens R. Landman van Str
oud was de artieste zelf de eer
ste en enige die de camera, op
rij drie, opmerkte. „Ik zat ach
terin en kon dat dus niet zien."
Frans Ruhl zegt dat de omstan
digheden in het cultureel cen
trum ook meespelen bij het in
cident. „Het is daar nogal pro
visorisch: het zaallicht kan bij
voorbeeld alleen vanaf het po
dium bediend worden en niet
door de techniek. Hoe aardig ze
ook zijn bij die kleine zaaltjes,
Claudia doet het niet meer."
„Je kunt altijd een stok vinden
om een hond mee te slaan",
vindt beheerder R. Kienzer van
Stroud. „Ik vind deze reactie
dus heel jammer. Ze weten
waar ze komen, dat staat op pa
pier. En je kunt als beheerder
nooit alles overzien, dit had
overal kunnen gebeuren. Ik
werk hier 20 jaar en krijg nooit
klachten, ook niet van de grote
namen van wie er hier veel
staan."
Hoewel de meeste bezoekers
zaterdag begrip hadden voor
De Breij, komt ze hen wel tege
moet: wie zijn kaartje inlevert,
krijgt haar nieuwe cd thuisge
stuurd.
theater recensie
Dick van Teylingen
Voorstelling: 'Painicilline' van Alex
d'Electrique. Tekst en regie: Ko van den
Bosch. Gezien: Rotterdamse
Schouwburg. Nog te zien: morgenavond,
Leidse Schouwburg, Leiden.
Hoe ziet het vagevuur voor we
tenschappers eruit? Als een
ruimte waar drie genomineer
den die niet met elkaar overweg
kunnen zitten te wachten op
het verlossende telefoontje voor
de grote prijs. Er is geen ont
snappen aan: elke keer als ze
verdwijnen, moeten ze snel
weer verschijnen. Ze nemen
hun plaats weer in en de con
versatie begint weer ongeveer
van voren af aan, afgewisseld
door stevig aan de wodka lur
ken en maffe intermezzi vol van
de hersenkronkels en het taal
gebruik waar Ko van den Bosch
patent op heeft. Zelfs het water
dat naar buiten wordt gesme
ten, komt terug. Drie mannen,
drie slachtoffers van 'een afre
kening in het intellectuele mi
lieu', gevangen in een duivelse
loop.
Ze hebben allemaal hun eigen
manier om hun zenuwen de
baas te blijven: roken, neuro
tisch koffie drinken, omvallen,
of, zoals Dexter (Raymond
Spannet), aan één stuk door
oreren over de waarde van de
stilte en het luisteren naar het
groeien van bamboe. Regelma
tig rinkelt de telefoon, maar het
lukt Raoul en Larry (Martin
Hofstra en Dorus van der Meer)
niet hem op te nemen: ze gaan
elkaar te lijf (nergens wordt zo
sterk gevochten als bij Alex d'E
lectrique), of ze durven het ver
lossende woord niet aan. Er is
ook geen verlossing. Uiteinde
lijk steekt de telefoon, de enige
verbinding met de wereld bui
ten de wachtruimte, de immen
se tafel in de lengte over en
bedelft een straal zand het ap
paraat.
Als de wereld het moet hebben
van deze impotente, neuroti
sche wetenschappers, ziet het
er slecht uit. We lijken het in
onze hoogstaande cultuur fan
tastisch voor elkaar te hebben,
maar tegenover de glorie en de
verworvenheden van het wes
ten staat het lijden en de ver
waarlozing van het zuiden. Dat
wil Alex in ieder geval nog ge
zegd hebben.
Het prachtige slottj
het laatste beeld dj
groep kunnen zieifcr
gende subsidiekoij
groep reageerde V fl
met een open brie
doorgaat, kan ik oijs j
kwaliteit bieden ei ejc
tent op. De Raad \y,0
en staatssecretaris jor
der Laan bleven b re
punt. ng
Begonnen als Elec on
wonnen Ko van d(
zijn maatjes het D yjj
retfestival Camere ,e£
Ze ontwikkelden z él.
richting van het th
fransten hun naan j gi
veerden de ketting apj
neelattribuut. Ze v er]
cor altijd weer een r j
rol te laten spelen ,en
de meest eerbiedv
dia onder de mee:
pende verzamelin
Maar bovenal lokt
mensen (vooral jo eei
dachten dat theate
tie oninteressant ifo
schouwburg, waaiLac
overgestelde ervoe
Nederland mist bil
uniek gezelschap
Alex Ko.