Liefde voor Nederland in België vloeken in de kerk Schrijver Geert van Istendael vindt dat twee landen bij elkaar horen Made in Belgium toont waarin een klein land groot kan zijn Foto's: AP/GPD/J.P.Leloir/Ron Pichel/United Photos De Boer/Hans van Weel België bestaat 175 jaar. Dat wordt gevierd, maar niet door iedereen. De Brusselse schrijver Geert van Istendael bijvoorbeeld is van oordeel dat Nederland en België nooit hadden moeten scheiden. Dan had het Nederlands nu niet zo Hollands geklonken en was België niet zo'n ruimtelijke wanorde. Hoog tijd voor een vergelijkend warenonderzoek. land groot in kan zijn. Het begint met een reconstructie van De Stomme van Portici, de opera die de aan zet gaf tot de opstand. Het eindigt - twee kilometer, verdeeld over vijf verdiepingen en vierduizend artefacten verder - met een frituur. De tentoonstelling heeft een re cordbedrag van twaalf miljoen euro ge kost en vormt het klapstuk van 175 jaar Hij haat 1830. In dat jaar ontdeed België zich van Nederland. Fout, helemaal fout, vindt de Brussel se schrijver Geert van Istendael. Samen met Luxemburg waren we anno 2005 het rijkste land van Europa geweest. Met een beetje Belgische hulp had het Noorden er architectonisch minder ééntonig uitge zien en was in het Zuiden misschien min der erop los gebouwd. Als België bij Nederland was gebleven, was de Nederlandse taal niet zo Hollands geweest en de Nederlandse keuken min der belabberd. Hoewel. Van Istendael is verzot op Hollandse kaas en kapucijners. „En op haring, poffertjes en Haagse hop jes", zegt hij. Maar die bitterbal. Van Istendael is gaan proeven van Zwolle tot in Sneek en komt tot de conclusie dat de prijs kwaliteit-ver houding afwezig is 'bij gebrek aan kwali teit'. „Bitterballen", luidt zijn harde oor deel, „dienen, uiteraard samen met Hei- neken, geklasseerd te worden in de cate gorie van nationale vergiften." Dan liever frituren op z'n Belgisch: smou- tebollen, bouletten en caracollen (slakken) Als België en Nederland bij elkaar waren gebleven waren de bierglazen in het Noorden niet zo klein en zaten de Belgen misschien vaker op de fiets. Dan hadden de Nederlanders misschien meer tact en deden Belgen vaker hun mond open. Zo kan hij tientallen voordelen bedenken wiaarom België en Nederland bij elkaar hadden moeten blijven. Ik vind niet één nadeel, schrijft Van Istendael in zijn boek Mijn Nederland, dat deze week bij uitge verij Atlas is verschenen. Uitgerekend in het jaar dat België zijn 175-jarig bestaan viert, vervat de (Brusselse) schrijver zijn liefde voor Nederland in een boek. Dat is toeval, zegt Van Is tendael, maar daarom niet minder ge durfd. Nederlanders r mogen dan erg op de Vlamingen gesteld zijn; in België je liefde betuigen voor Nederland is vloeken in de kerk. Het is - om het in goed Neder lands te zeg gen - not done*. Van Istendael heeft het aan den lijve on dervonden. Toen hij als kind samen met zijn ouders, na zes jaar Utrecht, terugkeerde naar België, was het gezin verkaaskopt. „Zei ik drie woorden, dan antwoordde al tijd wel iemand: smerige Hol- door Pascale Thewissen lander. At ik tijdens het speel kwartier een boterham met pindakaas, riepen de Belgische jongens: Bah, hij eet stront." Hij wijst op de foto': van de muur van zijn kantoor in Brussel. „Kijk, deze foto is ge nomen in 1948, toen we naar Utrecht verhuisden. Hier waren we nog met drie kinderen." Toen het gezin in 1953 terugkeerde naar België, had Van Istendael er een broertje bij. „Jarenlang heb ik heimwee gehad naar Nederland", zegt de Belgische schrijver. Pas later kwam het besef dat hij Belgi- scher was dan hij zelf dacht. Toen hij in 1969 voor een studie-opdracht terugkeer de naar het Noorden, naar Amsterdam, en mannen zag lopen met kralenkettingen op blote voeten en de weeë geur van hasj rook, dacht hij nog: wat zijn we in België achteropgeraakt. „Dat was een restant Holland diep in mij. Een onwrikbaar onderdeel van de Neder landse identiteit is dit waandenkbeeld: wij zijn andere volkeren altijd een heel eind vooruit." Nog zo'n typisch Hollands kwaaltje: „Luidkeels je mening geven, ook als niemand die wil horen, ook als je hele maal geen mening hebt." Wat hem ook zo stoort is dat als iets mag, niet langer een taboe is, het ook vooral moet in Nederland: porno, hasj, „en dat alles onder het mom van individualisme. Terwijl het in feite niets anders is dan achter de meute aanhobbelen." Nederland is ook Lennaert Nijgh, Ot en Sien, André Hazes, Johan Hendrik van Dale en Godfried Bomans; en Boudewijn de Groot, die Nederlands spreekt zoals de taal gesproken moet worden. Van Is tendael probeert hem al bijna veertig jaar te imiteren. Nederland, dat is Beerenburg van weduwe Joustra. Ja, vooral die. Hij is eraan verslaafd. Jacques Brei België. Dat is Leffe, Kriek, Chimay en Du vel. Jacques Brei, K3, Johan Verminnen en Francis Goya. Ook dat was een Belg, wordt duidelijk op de tentoonstelling Ma de in Belgium, die deze week werd ge opend in de Dexia-toren in Brussel. De expo is een overzicht, een soort van etala ge, van alles wat België de wereld te bie den heeft. België is Manneken Pis, Eddy Merckx, Jus tine Henin en Kim Clijsters. België is Hugo Claus, Georges Simenon, Horta en Magritte, Rubens en Bruegel. Suske en Wiske, Lucky Luke en Kuifje. Made in Belgium toont waar een klein Critici vinden dat de expositie niet het he dendaagse België weerspiegelt. Dat de ex po snel vervalt in een soort van propagan da. Mare Dutroux en de Bende van Nijvel zijn ook Made in Belgium maar op de tentoonstelling niet terug te vinden. Voor Congo is een mi nuscuul hoekje ingeruimd. Wie wil weten hoe de Belgi sche kolonisator huishield in Centraal-Afrika moet naar het Afrikamuseum in Tervuren, waar ter gelegenheid van de 175e verjaardag van België wordt terugge blikt op het gruwelijke verleden. Ook de taal strijd, die afgelopen week end opnieuw oplaaide in de Brusselse randgemeenten, is ner gens terug te vinden. Nee, lang niet iedereen viert 175 jaar Bel gië. Rabiate Vlamingen en francophonen doen niet mee. Zij hopen dat het land uit een spat en zijn tweehonderdste verjaar dag niet meer haalt, en de Belgisch-Lim burgers doen ook niet mee. Die provincie kwam, net als de provincie Belgisch- Luxemburg en de Brabantse enclave Baar- le-Hertog, pas negen jaar na de onafhan kelijkheid van 1830 definitief bij België. Made in Belgium heeft het over opgewek ter zaken en wie aan het eind van de wan deling honger heeft gekregen, kan kiezen tussen gehaktballen op Luikse wijze of zwarte pens met aardappelen. Wanorde Typisch Belgische zaken als ruimtelijke wanorde komen niet aan bod. Die ruimte lijke wanorde die zo schril contrasteert met bijvoorbeeld de architectonische een heidsworst Almere. Wat is mooi? Amster dam, vindt hij. Net zo mooi als Parijs, Ro me en Praag. Lelijk is de nieuwe architec tuur die Nederland heeft ingeblikt, erger, vacuüm gezogen, erger, diepgevroren. Een doos van Tupperware is mooier dan een nieuw gebouw in Nederland. Dan komt toch even zijn Belgisch chauvinisme bo vendrijven. Mooi, stelt hij, is het Bonne- fantenmuseum in Maastricht. „Maar Maastricht ligt half in België, en de archi tect is Aldo Rossi uit Milaan." Het is één van de weinige keren dat in zijn boek een zuidelijke stad aan bod komt. Nederland, dat is toch vooral Holland. „Ik geef toe dat ik vooral boven de grote rivie ren ben gebleven. Omdat dat gedeelte van Nederland voor mij veel exotischer is. In Brabant praten ze bijna Vlaams. Pas bo ven de rivieren werd ik me er echt van be wust dat ik een buitenlander, een Belg, ben. Van Gogh Ook de moord op cineast Theo van Gogh komt aan bod. Van Istendael kende hem, werd ooit door hem geïnterviewd. Eén keer, want een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Hij kon Van Gogh niet luchten. „De dikke man lag nog op de koude stoep, hijzelf was nau welijks koud of de roep Eigen Volk eerst werd gehoord in de straten van Den Haag", schrijft hij. Volgens hem is Nederland „met een knoertharde klap tegen de grenzen van zijn verdraagzaamheid aangebotst. Het is oorlog, zei een minister. Dat hoor je ook roepen bij de rechtervleugel van ons Vlaams Belang, voorheen Vlaams Blok. Nee, het is allang niet meer zo dat rechts extremisme alleen in Vlaanderen voet aan de grond heeft gekregen en Nederlandse politici verbaal de sterkste zijn. Integen deel. De Hasseltse socialist Steve Stevaert wint het, zo bleek tijdens een discussie in Het Lager huis, makke lijk van Mar cel van Dam. Vlaanderen heeft zijn minderwaar digheids complex van zich afgeschud en Nederland is niet lan ger (zelfverklaard) gidsland. België en Nederland zijn, in de woorden van Van Istendael, „ergerlijke en vertede rende realiteiten. Samen zou het een veel evenwichter land zijn geweest dan België en Nederland elk afzonderlijk. Het slecht ste in elk van ons zou het onderspit heb ben gedolven." Dan beseft hij, „ik kan de klok niet terugdraaien." De expositie Made in Belgium is nog tot september te bezichtigen in het Dexia Art Center, aan de Schilknaapstraat 50 in Brussel, vlakbij de Sint Hubertusgalerijen, en is elke dag geopend van 10.00 tot 19.00 uur. Op woensdag tot 22.00 uur. De Brusselse schrijver Geert van Istendael presenteert op de expo Made In Belgium zijn boek: 'Mijn Nederland'. Foto: GPD/Eric Herchaft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 1