Steun voor
drie Leidse
Jazzpodia
KUNST CULTUUR
Woutertje Pieterse Prijs voor boek zonder woorden
Bureaus verkochte:
valse concertkaartc
Violist Andrew Manze moetg
warmlopen bij lenteconcert 8
Arie en
Silvester ontsporen Z
Sprookje in Sassenheim
75.000 euro naar Een Leids Trio
Rembrandt gerestaureerd
Boekhandel;
stapt ook uil
'Doerian-jui
woensdag 2 maart 2005
Mel Gibson. Foto: AP
Comeback
Mel Gibson
den haag - Acteur Mel Gibson
gaat na vier jaar afwezigheid
weer een hoofdrol spelen in
een speelfilm. In 'Under and
Alone' zal hij te zien zijn in het
werkelijk gebeurde verhaal van
Vietnam-veteraan William
Queen die in de jaren zeventig
ging werken als undercover
agent voor de Amerikaanse
douane en gelijktijdig lid was
van een motorbende. De afge
lopen jaren had Gibson zich
volledig geconcentreerd op-de
door hem geproduceerde en
geregisseerde film 'The Passion
Of The Christ'.
Eerste nominatie
voor Louis d'Or
amsterdam - Acteur Hans Res
ting maakt met zijn rol als Nor
man in 'Kruistochten' van To
neelgroep Amsterdam, onder
regie van Ivo van Hove, kans op
de hoogste Nederlandse toneel
onderscheiding, de Louis d'Or
2004-2005. Er is nog steeds
geen actrice genomineerd voor
de Theo d'Or. De toneelprijzen
worden door de Vereniging van
Schouwburg- en Concertge
bouwdirecties (VSCD) in juni
uitgereikt tijdens het Gala van
het Nederlandse Theater, dat in
het teken staat van 50 jaar Louis
d'Or en Theo d'Or.
Film over
diamantroof
den haag - Pieter Kuijpers gaat
een film regisseren over de
werknemer bij Gassan Dia
monds die in 2001 het bedrijf
verliet met een magnetron
doos vol diamanten. Het was de
grootste diamantroof in de Ne
derlandse historie tot de over
val van afgelopen vrijdag op
Schiphol. Pieter Kuijpers maak
te recent de films Van God Los
(over de bende van Venlo) en
Off Screen (over de gijzeling in
de Amsterdamse Rembrandt -
toren). De rol van de diamant
dief wordt gespeeld door Edo
Brummer. Nadja Hüpscher is
een van zijn tegenspelers.
door Herman Joustra
leiden - Leiden is de komende
tijd verzekerd van een behoorlijk
aantal jazzconcerten en -evene
menten. Die zijn mogelijk ge
worden dankzij het Fonds voor
Podiumprogrammering en Mar
keting (FPPM) dat een subsidie
aanvraag van samenwerkings
verband Een Leids Trio, bestaan
de uit Jazzpodium Hot House,
Kunstkring De Burcht-Jazz en
Cultureel Centrum De X, heeft
gehonoreerd met een bedrag
van 75.000 euro. Die subsidie is
voor de komende driejaar.
Het samenwerkingsverband be
oogt het draagvlak voor zoveel
mogelijk nieuwe en vernieu
wende jazz van hoge kwaliteit,
met een voorhoedekarakter, in
stand te houden en zo mogelijk
te verbreden door het organise
ren van jazzconcerten. Een
Leids Trio denkt dat het mes op
die manier aan twee kanten
snijdt. Er komt dan meer varië
teit in het aanbod van live-jazz-
muziek in Leiden en de opzet
draagt ook bij aan de verdere
ontwikkeling van deze muziek
stroming.
De organisaties die elkaar heb
ben gevonden, timmeren al ge
ruime tijd aan de weg. De drie
stemden de afgelopen jaren
hun programma op elkaar af,
om doublures te voorkomen
van muzikanten en muziek
soorten en om het aanbod aan
jazzconcerten zoveel mogelijk
uit te smeren. Door de bunde
ling van krachten in het samen
werkingsverband Een Leids
Trio verbetert die afstemming
nog. Het biedt verder de kans
samen met speciale en groot
schaliger projecten op de prop
pen te komen, die anders veel
moeilijker te verwezenlijken
zouden zijn.
Cultureel Centrum De X brengt
geregeld een combinatie van
jazz en wereldmuziek, terwijl
Kunstkring De Burcht concer
ten, lezingen en kleine festivals
houdt. Jazzpodium Hot House
begon al in 1969 en is een van
de oudste jazzclubs van Neder
land. Maandelijks program
meert het podium concerten
met jazz- en geïmproviseerde
muziek.
Het muziekfestival 'Stromen'
dat op 19 maart wordt gehou
den, met jazzmuziek, rap, pop
en latin, is het eerste resultaat
van de intensievere samenwer
king. Ook de gemeente Leiden,
het Prins Bernhard Cultuur
fonds en de Buma/Stemra dra
gen financieel bij aan dit evene
ment, dat plaats heeft in het
Leids Volkshuis en De Waag.
Op het programma van het fes
tival staat de opvoering van
'Toverwater', een jazzsprookje
van Tony Overwater en Cocky
de Jong, en optredens van het
Yuri Honing Kwartet, Electric
Barbarian met rapper Kain en
het Electro Cöco Sextet.
den haag - Een van de beroemdste schilderijen van Rembrandt van Rijn, uit 1669 (zijn sterfjaar en waarschijnlijk het laatste zelfportret),
wordt door restaurateur Carel Pottasch (op de foto met bril) de komende zes maanden gerestaureerd in het Haagse Mauritshuis. Het muse
um Mauritshuis hoopt met de noodzakelijke schoonmaakbeurt, het doek is zwaar vervuild, onder meer informatie te verkrijgen over de
zwarte biezen die aan de drie randen van het doek geschilderd zijn. Die vondst is het resultaat van het recent afgerond onderzoek voor het
boek 'Portretten in het Mauritshuis' waaraan jaren gewerkt is. Foto: WFA/Frank van Rossum
den haag/gpd - Boekhar,
Jaap van Straalen heeft 3,
ruggetrokken als jurylid r
Gouden Doerian, de pri)
de slechtste roman van h
De directe aanleiding is
tikel van Joost Zwagerr
NRC Handelsblad, waa|
Van Straalen ervan besc'
te 'spugen in de hand d
heeft gevoed'.
Van Straalen, eigenaar v'
der andere de Island Bo< I
in Amsterdam, is het f
jurylid dat opstapt. Eerdf'
Jeroen Vullings, chef f
van Vrij Nederland, ziclf
omdat er verschillende tf
de longlist voor de d(
Doerian staan die hij f
had besproken. De jury F
nu nog uit de critici I\c
Zeeman en Maarten Mof'
schrijver Adriaan Jaeggi.
,,De Gouden Doerian hf
felle reacties geleid, niet?
op de prijs zelf, maar oor
afzonderlijke juryleden'P
Van Straalen in BoJ
„Aanvankelijk is het als
idee met serieuze ono
ontstaan. Inmiddels is d«'
af. Er wordt de indruk r:
dat plaatsing op de lonf
reputatie van de scf
duurzaam zal schaden,5
is nooit mijn intentie gir
noch die van de jury." 1
Van Straalen erkent he?'
van criticasters als Le
Winter en Joost ZwagernJ*
laatste schreef dat de bor
delaar van maandag tot r1
zaterdag zijn geld verdie"
de verkoop van bestselF
die van Saskia Noort, K(A
Beijnum en Robert Ani6
dezelfde auteurs op zond0
de schandpaal te nagel
ben het met de critici e?s
ik als boekhandelaar v
auteurs moet kiezen, en
gen hen", zegt Van Si
„Dat een boekhandelaa"
oordeel zou mogen l
over wat hij verkoopt, 19
ik echter wel."
'Waar Is De Taart?' van Thé Tjong-Khing beste kinderboek
den haag/gpd - Voor de eerste keer in de achttienjarige
geschiedenis van de Woutertje Pieterse Prijs heeft een
boek gewonnen waarin niet één woord voorkomt. De
prijs voor het beste kinder- of jeugdboek werd gisteren
toegekend aan het prentenboek 'Waar Is De Taart?'
van illustrator Thé Tjong-Khing. Volgens de jury kan
het bekroonde boek het af zonder woorden: „De woor
den worden geen moment gemist." Thé Tjong-Khing
heeft zijn verhaal over twee muizen die een taart stelen
van meneer en mevrouw Hond 'zeer welsprekend' ver
teld, aldus de jury. „De kinderen zullen op den duur
meer ontdekken van de grappen die de schepper van
het boek ons voorlegt dan de ouders."
Thé Tjong-Khing (1933) verhuisde in 1956 van Indone
sië naar Nederland, waar hij bij de Toonder Studio's
begon met het tekenen van de avonturen van Ollie B.
Bommel. Hij maakte verschillende strips en ging ver
volgens kinderboeken illustreren, waaronder 'Total
loss, weet je wel' van Miep Diekmann. Hij is tegen
woordig vooral bekend als de tekenaar van de reeks
'Vos en Haas' van Sylvia Vanden Heede. 'Waar is de
taart?' is een eigen boek van Tjong-Khing.
In totaal moest de jury, onder voorzitterschap van Jan
Terlouw, 166 kinder- en jeugdboeken beoordelen. In
het juryrapport wordt over enkele boeken een hard
oordeel geveld: „De fantasie stelde nogal eens teleur,
de taal was nogal eens pover, originaliteit was nogal
eens afwezig." Maar 'er schitteren altijd parels'.
De jury roemt Thé Tjong-Khing niet alleen voor zijn
welsprekendheid, maar ook voor zijn veelzijdigheid.
Hij vertelt in 'Waar Is De Taart?' meerdere verhalen
'die beginnen op het omslag en binnen in het boek al
lemaal hun vervolg krijgen en tot een bevredigend eind
komen'. In 'Waar Is De Taart?' gaat het om de achter
volging die meneer en mevrouw Hond inzetten op
zoek naar hun taart, maar er komen ook vervelende
apen in voor en een varkentje dat van de rotsen dreigt
te vallen. Het is een 'kijk- en zoekboek' voor kinderen
vanaf vijf jaar.
Thé Tjong-Khing won eerder al drie Gouden Penselen,
vijf Vlag en Wimpels/Eervolle Vermeldingen, de NIC-il-
lustratorenprijs en een speciale prijs ter gelegenheid
van het 30-jarig bestaan van het Stripschap. Aan de
Woutertje Pieterse Prijs is een oorkonde verbonden en
een geldbedrag van 15.000 euro.
fee
rijswijk/anp - Budgetticket.nl en Tickets4u.nl hebben val:
certkaarten in omloop gebracht. Tickets4u.nl zegt een bel
aantal nepkaarten te hebben verkocht, maar wil niet zegge
veel precies. Directeur S. Monteban van Budgetticket zegt 1
twintig kaartjes voor de optredens van Van Morrison, The i
cal Brothers en Anastacia aan de man te hebben gebracht.
Concertorganisator Mojo waarschuwde zondag voor de val J
ten, in totaal werden er 81 ontdekt. De kaarten van Budg
zijn afkomstig van een vaste klant, legde Monteban van h(
netbureau uit. „We doen al jaren zaken met deze partici
hebben nooit problemen géhad." Tickets4u zegt het incidj
termate pijnlijk te vinden". Volgens een woordvoerder
klanten hun geld terug. Ook Budgetticket.nl heeft de meest
peerden kunnen achterhalen en hun geld teruggeven." Hel
verzekert dat het niet nog eens zal gebeuren.
muziek recensie
Susanne Lammers
Concert: The English Concert o.l.v.
Andrew Manze met werk van C.P.E. Bach
en WA Mozart. Gehoord: 1/3,
Stadsgehoorzaal, Leiden
Een licht en luchtig lentecon
cert had het Britse 'authentieke'
ensemble The English Concert
geprogrammeerd. Twee stra
lende symfonieën van Carl Phi-
lipp Emanuel, de oudste zoon
van Bach en twee vrolijke, ver
voerende vioolconcerten van
Mozart. Allemaal geschreven in
het jaar 1775. Met het vierde vi
oolconcert en Bachs vierde
symfonie in G-groot na de pau
ze maakten Andrew Manze en
het Concert die lentesfeer ook
waar. Maar voor de pauze
theater recensie
Wijnand Zeilstra
Voorstelling: '200%' door Arie
Silvester. Gezien: 1/3, schouwburg Leiden
Ze hebben er zin in. De pauze
begint ruim een kwartier later
dan aanvankelijk aangegeven.
De openingstijd van de par
keergarage wordt aangepast,
omdat naar verwachting ook
het tweede gedeelte van het
programma zal uitlopen. Wat
een enthousiasme, wat een in
spiratie??!! Nou nee, dat is een
misvatting. Arie en Silvester
ontsporen. En niet eens een
beetje, maar totaal.
speelde kennelijk de snijdende
kou buiten de viool van de sole
rende Manze parten. Hij speelt
Mozarts derde vioolconcert he
vig interpreterend, probeert de
muziek geheel naar zijn hand te
zetten. Manze licht geestig uit
en wil er een feestje met bril
jante verrassingen van maken.
Maar hij speelt geregeld werke
lijk verschrikkelijk vals. Daar
lijdt het Allegro onder, maar
meer nog het Adagio, waarin hij
de verrukkelijke lyriek van het
zo zorgvuldig en alert spelende
ensemble lelijk onderuit haalt.
Zijn spel wordt dan bovendien
zwaar gemaniëreerd, het van
zelfsprekende van Mozart
wordt ondergraven, het vloei
ende wordt stilgezet en alle
aandacht gaat naar de bepaald
niet feilloze solist.
Na de pauze kun je haast niet
anders dan constateren dat
Manze er gewoon met de pet
Bijna twee jaar geleden bracht
dit duo een programma dat
met twee woorden te typeren
was: veel en vindingrijk. In het
nieuwe programma '200%' ke
ren succesvolle elementen
daaruit terug. Maai" zelfs wat
grappig en geestig is, wordt nu
overschaduwd door de enorme
hoeveelheid futloze flauwitei
ten. Ze vullen hun tijd met lol-
trappen, zonder kennelijk ooit
van het begrip 'timing' gehoord
te hebben.
Het nadoen van motorgelui
den, de quizparodie, de scha
duwspelletjes achter een pro
jectiescherm, de cursus rappen,
de stoelendans met het publiek
- het zijn stuk voor stuk num
mers die nauwelijks enig niveau
hebben. Het is soms te triviaal
naar gegooid heeft, wan^tj(
vierde vioolconcert hoor js
eens hoe het wél kan. Ni^
leen het ensemble maarljij
solist blinken uit met vift
riamiek, caleidoscopisch, d(
warmte en intensiteit. Mg€:
cadenzen vallen er ook
lijker op zijn plaats.
Met de vierde symfonie a
C.P.E. Bach blijft The En|
Concert op dat hoge niv<
Het is geen groots werk,
voluit theatraal en overd*
En zo speelt het orkest h
Met schuimige fortes en
ge piano's bekijken ze d(
tie^es van alle kanten. Iij^i(
Poco Andante speels m^1
choliek met bescheiden «red
zinnetjes en stevig aange Adr
antwoorden in bijna hypmai
rende herhalingen, in he
Presto puntig en sprank?001
oplevend. Toch nog beW"*5
dat het lente wordt. .tijde
-ft en
voor woorden. ""ill(
Hun crosstalks - twee jafej
den nog één van de sterl^^
ten van het programma
'200%' een regelrechte aj^
ting. Als je al van een flit( m 5
dialoog zou kunnen spreesi 31
Het lijkt namelijk alsof z{oed:
maar wat uit de losse pof/5-68
te wauwelen, waarbij no^"
extra pijnlijk opvalt dat
provisatievermogen van
beperkt blijft tot een einP
reeks opmerkingen overig
seks.
Het is dat de technische^™
in het programma op eau^'
tensieve voorbereiding q p/j
want anders zou je toch'
denken dat ze deze onge°(n?
reerde ongein in een haJ^ge|d
in elkaar hebben gedraal
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio
nele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad-
en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo
tograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: toneelvereni
ging Pankras uit Sassenheim.
Het gaat slecht met het vereni
gingsleven in Nederland, meld
de het Sociaal Cultureel Plan
bureau vorige week. Nou, in
Sassenheim hebben ze er geen
last van. Toneelvereniging Pan
kras bloeit als nooit tevoren. Er
zijn 35 leden actief en voor de
25ste keer wordt komend
weekeinde een toneelstuk voor
kinderen opgevoerd.
Pankras verkeert als toneelclub
ook in een luxe positie. Waar
andere verenigingen moeten
woekeren met vaak schaarse
ruimte, heeft Pankras een ei
gen repetitiehonk met opslag
ruimte en werkplaats. En dat
allemaal in cultureel centrum 't
Onderdak, waar in de theater
zaal ook de uiteindelijke voor
stellingen worden gegeven. „Ja,
we beseffen ook wel dat we be
voorrecht zijn", zegt Hein van
def Meer, die de regie van 'Het
Land van Tuur' op zich heeft
genomen. Van de 25 kinder
voorstellingen heeft hij er 18
geregisseerd.
De meer dan 75 jaar bestaande
toneelvereniging kwam in 1980
op het idee om ook specifiek
voor kinderen te gaan spelen.
Van der Meer: „Dat was voor
ons een mooie manier om alle
leden aan een rol te helpen.
Bovendien konden we de jeugd
van Sassenheim een middag of
avond vermaak bieden. Er was
toen nog niet zoveel." Sinds
dien maakt Pankras drie voor
stellingen per jaar: twee voor
volwassenen en één voor kin
deren.
Op maandagavond wordt in 't
Onderdak gerepeteerd voor
'Het Land van Tuur'. Er staat
een sprookjesachtig huisje op
de speelvloer. Uit de deur met
een uitgesneden hart stapt Gri-
zella. Als een echte heks heeft
ze een bezem in haar hand. Ze
moppert op Ukkie en Lise Tuur
en haar zachtmoedige draak
Donder en Bliksem. „Grizella,
bij jou wil ik iets vaker dat ge
mene lachje zien en horen",
zegt de regisseur aan het einde
van de scène. De andere spe
lers zitten met een tekstboek in
de hand langs de zijlijn toe te
kijken.
„Ik kijk altijd weer uit naar de
maandagavond", zegt Karin
Collé, die zich als speelster
mag uitleven in de rol van Lise
Tuur. „Lekker repeteren. Zeker
voor kinderen is het altijd leuk
om te spelen. Ze zijn spontaan
en je weet dus nooit hoe ze
zullen reageren. Kinderen vor
men een kritischer publiek dan
volwassenen. Als het spel ze
niet boeit, worden ze rumoe
rig. Vinden ze het wel mooi
dan word ik er later in het dorp
nog op aangesproken. Dan ben
ik opeens een plaatselijke be
kendheid."
Toch merkt Pankras dat het
niet meer vanzelfsprekend is
dat de zaal vol stroomt. Er is
concurrentie van de computer,
playstation en gameboy. „Ook
werkt in ons nadeel dat theater
't Onderdak kindervoorstellin
gen is gaan programmeren van
professionele gezelschappen.
Maar ik durf de stelling aan dat
Pankras zich met deze groepen
kan meten", aldus Hein van
der Meer. Hij heeft nu gekozen
voor een sprookjesachtig stuk.
Op bestaande muziek heeft hij
er zelf een paar liedjes bij ge
schreven. „Met muziek zet je
in één keer een stemming
neer."
Van der Meer hoopt dat de
Sassenheimse kinderen mas
saal komen kijken. „Omdat
'Tuur' een spannend verhaal
is. Met een goede afloop na
tuurlijk. Bovendien is het be
langrijk dat de jeugd kennis
maakt met cultuur. Niet alleen
naar een schermpje turen,
maar iets in 't echie zien."
'Het Land van Tuur', zaterdag
5 maart, 14.00 en 16.00 uur en
zondag 6 maart, 14.00 uur, 't
Onderdak, Sassenheim.
Theo de With
Leden van Pankras repeteren voor 'Het Land van Tuur'. Foto: Henk Bouwman