KUNST CULTUUR 'Er moet geen bagger meer tussen zitten' An en Jan twee keer zo goed Nederlandse films vallë in de prijzen in Berlijn 'Als je Maria ziet moet je juichen, bij de barones roep je ksst, kssi Katinka Polderman: een opvallend talent Simone Kleinsma in 'cuckoo's nest' Amsterdam - Simone Kleinsma gaat de vrouwelijke hoofdrol (Nurse Mildred Ratched) vertol ken in de nieuwe Nederlandse toneelversie van de beroemde film 'One flew over the cuck oo's nest' uit 1975. Het is voor Kleinsma, die momenteel grote successen boekt met 'Mamma Mia!', de eerste serieuze toneel rol. Voor de mannelijke hoofd rol in 'One flew' wordt gedacht aan Victor Löw. Voor de regie van het stuk tekent Hans Cro- iset. De première is op 6 febru ari volgend jaar in de Amster damse Stadsschouwburg. Guzman op de vuist met politie Amsterdam - Cabaretier Javier Guzman, die woensdagnacht in elkaar is geslagen, is vlak na de vechtpartij op de vuist gegaan met de Amsterdamse politie. Hij moest mee naar het bureau en kreeg een proces-verbaal voor openbare dronkenschap. Op het bureau werd de cabare tier behandeld aan zijn verwon dingen en een paar uur vastge houden. Tot 2007 claims op 'oorlogskunst' den haag - De ministerraad is vrijdag akkoord gegaan met de slotaanbevelingen van de Com missie Ekkart voor 'oorlogs kunst'. Particulieren en kunst handelaren van wie tijdens de Tweede Wereldoorlog kunst is geroofd of geconfisqueerd, kunnen dus nog tot begin 2007 claims indienen bij de Neder landse overheid. De Restitutie commissie zal over de verzoe ken adviseren. Ook laat de overheid kunstwerken die niet kunnen worden teruggeven aan de rechthebbenden maar waar van bekend is dat zij gestolen, geconfisqueerd of gedwongen verkocht zijn, taxeren. De taxa tiewaarde gaat naar versterking van de joodse cultuur. maandag 21 februari 2005 Pieterskerk en Stadsgehoorzaal bomvol zanglustige musicalliefhebbers door Theo de With en Maarten Baanders leiden - Er is afgelopen weekein de flink gezongen in Leiden. In de Pieterskerk waren de Scratch Muziekdagen, waarbij in één dag repertoire wordt ingestudeerd dat 's avonds wordt uitgevoerd. De Stadsgehoorzaal had zater dag de 'Meezing Sound of Music' in huis waarbij het publiek werd aangemoedigd mee te blèren met de liedjes. Pieterskerk, 14.30 uur: Geroe zemoes vult de Pieterskerk. Drie enorme tribunes zitten vol mensen. Vanavond gaat het 850 koppen tellende koor, begeleid door een orkest van 100 muzi kanten, musical-hoogtepunten zingen. Een leger van in paarse hesjes gestoken organisatoren is in de weer met kaartverkoop, programmaboekjes, enquête formulieren, catering: alles moet in orde zijn. Pieterskerk, 15.15 uur: De mensen pauzeren met thee of koffie. Onder hen Joke Vollmer. Gewoonlijk zingt ze in het Mo zaïek-koor in Leiderdorp, ze is met acht anderen naar de Scratch gekomen. Voor van avond heeft ze niet veel hoeven oefenen. Het is bekend reper toire. Wel moet ze wennen aan de volle tribune. „Als er iemand langs moet, is het een heel ge duw." Stadsgehoorzaal, 19.07 uur: Een pendelbusje van het Haag- wegterrein stopt voor de Stads gehoorzaal. Er stapt een kudde nonnen uit die 'Do re mi' zin gend de Breestraat vult. Ook achter de draaideuren zit de stemming er goed in. Een or Scratchen in de Pieterskerk (links) en meeblèren met de liedjes uit The Sound of Music in de Stadsgehoorzaal. Foto's: Taco van der Eb kestje bij de garderobe speelt 'Edelweiss'. Het is een half uur voor aanvang, maar er wordt nu al polonaise gelopen. Stadsgehoorzaal, 19.30 uur: Negentien leden van studen tenvereniging SSR proberen de spullen uit die ze in een tasje op hun stoel aantreffen: een roltong, een stukje gordijn, een takje Edelweiss. „Van 'The Sound of Music' ben ik al fan sinds mijn vijftiende", vertelt een van de studentes. Ze heeft een Oostenrijks bloesje aan. De anderen hebben een Edelweiss- kapje op hun hoofd. Tot ver driet van de mensen op de rij erachter. Stadsgehoorzaal, 19.48 uur: Presentator Aemoud Florijn is voor het grote filmdoek bezig met zijn uitleg.Als je Maria ziet, moet je juichen. Na elke zin van een non, zegje amen. Als de barones in beeld komt, roep je ksst ksst. Rolf, de post bode, mag je telkens trakteren op waf waf. En om de nazi's te hinderen, schijn je met een zak lamp in hun ogen." Pieterskerk, 20.00 uur: Geen stoel is onbezet. Soliste Evelyn Kallansee komt op in paarse jurk. Solist Robbert Besselaar, dirigent Martin van der Brugge en 'gids' Alexander van Heteren volgen. Vooral de verschijning van de dirigent roept een storm van gejuich bij het koor op. Stadsgehoorzaal, 20.21 uur: De film uit 1965 draait eindelijk. De jonge non Maria, de rol van Julie Andrews, twijfelt bij het hek van kapitein Von Trapp. De uitverkochte Stadsgehoorzaal moedigt haar aan: „Je kunt het, Maria. Je kunt het." Ze volgt de goede raad op. Een luid ap plaus stijgt op als ze het hek opent. Pieterskerk, 20.30 uur: We zijn aangeland bij de musical 'Fidd ler on the Roof, ernstige, maar toch blijmoedige muziek. 'If I were a rich man' klinkt het uit honderden mannenkelen. Pieterskerk, 20.46 uur: Rob bert Besselaar zingt 'Maria' uit 'West Side Story'. Er klinkt één en al drama en hartstocht in zijn heldere stem. Het koor zingt met een gloed die er tij dens de repetitie nog niet was. 'I like to be in America', klinkt het even later. Het koor rea geert met kreten en handgeklap op de aanstekelijke solopartij van Evelyn Kallansee. Stadsgehoorzaal, 21.04 uur: Liesl, het oudste kind van Von Trapp, schuilt met haar geliefde postbode in het tuinhuis voor een regenbui. Vanaf het balkon daalt uit een aantal bloemen- spuiten een frisse bui op ons neer. Dat zal zich later nog eens herhalen met rijstkorrels, als Maria trouwt met de kapitein. Pieterskerk, 21.09 uur. Na en kele melancholieke nummers uit 'West Side Story' is het pau ze. Op tafels worden kaarten, bekers, kussentjes, tasjes en an dere snuisterijen verkocht. Maar de meeste mensen drom men samen bij de tafels met koffie en thee. Zangers en pu bliek praten geanimeerd. De deelnemers komen uit alle de len van Nederland of zelfs uit het buitenland. Er wordt veel gelachen. Stadsgehoorzaal, 21.42 uur: De kapitein geeft een feest. Uit het pretpakket diepen we de uitnodiging voor het Captain's Ball op. We zwaaien ermee in de lucht en roepen: „Wij willen ook, wij willen ook." Natuurlijk wordt er met alle liedjes meege zongen, zeker met evergreens als 'Do re mi', 'Edelweiss' en 'Climb every mountain'. Maar de publieksparticipatie gaat nog verder. Als de barones op slinkse wijze Maria het huis uit werkt, is het gesis niet van de lucht. Fanatiekelingen houden tot kwart voor twaalf vol om amen te blijven roepen na elke zin van een non. Pieterskerk, 21.45 uun De 'gids' kondigt een solo voor Robbert Besselaar aan, 'This is the moment' uit 'Jekyll and Hy de', en noemt Besselaar een concurrent van Borsato. Besse laar zingt vol vuur. Het koor zwaait met armen en lichtstaaf- jes heen en weer. Onder gillend applaus wordt het nummer af gesloten. Stadsgehoorzaal, 22.10 uur: Directeur Petra Unger van de Stadsgehoorzaal geeft toe dat dit de raarste voorstelling van dit seizoen is. „Het is ongeloof lijk hoeveel plezier de mensen eraan beleven. Eh, nee ik heb zelf niet meegedaan." Pieterskerk, 22.15 uur: SpJ aal voor de musical 'Hair' J dirigent een paarse hippie] pruik op en begint 'Aquarii dirigeren. Vanaf de eerste d is duidelijk dat de pruik ha ongemakkelijk zit. TerwijlH stug doordirigeert, probed het haar te bedwingen. Del pruik schiet los en hangt si voor zijn gezicht. Stadsgehoorzaal, 22.27 ui Alle verklede bezoekers sta op het podium. Eerst de nt nen, daarna de andere figi Het publiek dat niet op he; neel staat, kiest de winnaa nonnen lijken op elkaar. E doet die Elvis Presley ertus Hij moet het uiteindelijk a gen tegen de drie Edelweii van SSR. Pieterskerk, 22.30 uur: M een ferme armzwaai geeft dirigent de slotnoot van 'I Sunshine' aan. Een beteri mer om de avond onstuin beëindigen is er niet. Tem het publiek applaudisseei chen koor en orkest de dii toe. 'Martin bedankt!' wor vele malen gezongen. Erv nog twee toegiften. Stadsgehoorzaal, 23.05 u Kapitein Von Trapp blaast voorgenomen huwelijk m barones af. „Zo'n goeie hi wij nog niet gehad", zet d in. Als Maria en de kapite beeld komen, scanderen 'zoenen, zoenen'. Stadsgehoorzaal, 23.47 u De uit Amerika afkomstig stenares Jeanne Johns uit Nieuwkoop staat bij de ga robe. „Dit zou in Amerika kunnen. Daar is 'The Sou Music' heilig." Een stoet 1 nen trekt intussen door d Breestraat, wachtend op I pendelbusje. .Adieu, fare auf wiederseh'n, goodbyt Festivalwinnares maakt geen haast met avondvullend programma vervolg van voorpagina leiden - Katinka Polderman, studente van de kleinkunstop leiding van het Koningstheater in Den Bosch, is wel erg blij dat ze het Leidse cabaretfestival heeft gewonnen. „Je hoort toch vaak dat het festival van Leiden een zekere status heeft. De aka- demie noemt het festival zelfs het belangrijkste van Neder land. En sinds ik de mooie Leidse Schouwburg heb leren kennen, tijdens een cabaret symposium vorig jaar, wilde ik heel graag in deze zaal optre den." Tijdens het festival bracht ze zeven liedjes ten gehore. Geen nummers die speciaal hiervoor zijn geschreven. Haar festival- bijdrage heeft ze samengesteld uit materiaal dat ze had liggen en dat ze samen met haar regis seur in een samenhangende theatrale vorm heeft gegoten. Is haar oeuvre al zo omvangrijk dat een avondvullend program ma tot de mogelijkheden be hoort? Polderman wil beslist nog niet in deze termen den ken, ze heeft duidelijk geen haast. „Het moet wel kwaliteit hebben. Er moet geen bagger tussen zitten. Er liggen bijvoor beeld nog een paar liederen - van docent Bram Vermeulen mochten we niet de term 'lied jes' gebruiken - waar foutjes in zitten of die mooier kunnen. Die moet ik eerst nog eens her schrijven. En sommige liederen kun je niet zo maar naast elkaar zetten. Zo heb ik tijdens het fes tival een zogenaamd 'middel eeuws' lied gezongen, waarin mijn vriend Bart als ware ridder met ons hondje Busje mij komt halen. Hetzelfde thema komt ook in andere nummers voor. Je moet dan goed nadenken over de manier waarop je dat theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: An en Jan grootste hits deel II. Met Jan Rot (teksten, zang, gitaar), Marjolein Meijers (contrabas, zang, gitaar), Marcel de Groot (gitaar, zang) en Jacob Klaasse (piano). Gezien: 19/2, LAKtheater (première). Nog te zien: 22/4, Parktheater, Alphen aan den Rijn. Het is mooi dat ze elkaar ge vonden hebben. Jan Rot, de rock-'n-roller met een eigen stijl en humor, als romanticus ook niet vies van de klassieke liedkunst, heeft nog wat Gro ningse dwarsigheid uit een vo rig leven overgehouden, graaft graag hits op uit de popgeschie denis om die onherstelbaar te vertalen. En Marjolein Meijers, de halve Berini's (An), korter dan de contrabas die ze gloed vol bespeelt, vijftigerjarenchic, jurk die genadeloos buikje en kipfileetjes onder de bovenar men laat zien (wat weer goed is voor veel zelfspot), ironische Rotterdamse kop, kan met het optrekken van een wenkbrauw zeggen: kom hier lekker ding, maar hou je handen thuis, want dat mag niet van m'n moeder. Samen zijn ze An en Jan, reizi gers in de oude hits die Jan her taalde. 'Het liederenbevrij- dingsfront' noemen ze zich. Ze laten zich helpen door de sub tiel begeleidende pianist Jacob Klaasse (die soms best wat ex- traverter en solistischer uit de hoek mag komen) en Marcel de Groot op elektrische gitaar. Die zingt ook, en doet sterk denken aan zijn vader Boudewijn (hoe vaak zal hij dat al gehoord heb ben, de arme jongen): weinig stemverheffing, geen emotione le explosies, veel kwaliteit. 'White Room' van Cream is het eerste wat hij zingen mag: 'Wit te muren, zwarte luiken, motel Spoorzicht.' Ojee, dan komt hier die solo van Eric Clapton, denk je dan, maar die speelt hij moeiteloos prachtig. Mede dankzij De Groot is 'An en Jan 2' muzikaal interessanter dan aflevering 1. Je ziet de mu zikanten luisteren, en ze heb ben instrumentaal soms zoveel te bieden, dat je aandacht voor de teksten er bijna bij inschiet (zo heeft een criticus altijd wat). Maar de vooruitgang op gebieden is groter. An en zijn beter bij stem, zingei1 verder en lijken zichzelf zer te nemen. Meijers du 'Non, je ne regrette rien' Edith Piaf aan en blijft gl; overeind. Rot schrijft betere tekstei minder stoplappen, en h duidelijker voor één coni quente benadering per li1 Vaak is dat de parodie, si j spireert de klank ('Comp pour Sainte Cathérine' w 'Weer langs de weg zond1 zine'), maar ook de serie aanpak is bij An en Jan ii handen. Hij liet 'Vincentf Don Mc Lean niet gaan schilder, maar over zijn Theo van Gogh. Als je o\1 onderwerp een gevoelig kunt maken met toch w;1 mor, dan kun je wat. In een interview verklaai Rot dat hij de nieuwe Le 1 Nijgh wil worden, maar toe kwam hij vaak niet v dan een nieuwe Driek v< sen. 'Grootste hits 2' is cv een stap in de goeie rich An en Jan willen tot 203 dus er is nog tijd. Winnares Katinka Polderman met vriend Bart en hondje Busje die in sommige liedjes figureren. Foto: Taco van der Eb materiaal in één programma combineert. En voor een even tueel avondvullend programma heb ik nieuw materiaal nodig." Dat Polderman liedjes kan schrijven, is zelfs in het profes sionele circuit niet onbekend gebleven. Haar docent 'schrij ven' Jurrian van Dongen is re gisseur van de nieuwe show van Trudy Labij. Via via is zo het contact ontstaan, waardoor iemand van het kaliber van Trudy Labij nu een liedje van Katinka Polderman op haar re pertoire heeft genomen: een 'loflied' op Jan Mulder. „Ik ben bij een tiy-out geweest. Het is vooral leuk om te zien hoe het publiek reageert, juist omdat je weet welk zinnetje er steeds gaat komen." De opleiding aan de Konings- theaterakademie is een partti me-opleiding. Op maandag en dinsdag volgt ze lessen en op andere dagen is ze in het aka- demiegebouw om te repeteren. Op donderdag en vrijdag werkt ze als- assistent-boekhoudster om geld te verdienen. Is haar boekhoudkundig inzicht een verklaring voor de opmer king tijdens het festivaloptre den dat ze eerst vijftien poef)es als decor had willen nemen? Vijftien maal vijfentwintig euro is een hele investering, dus werden het bierkratten. Katinka lachend: „Neen, daar heeft het niets mee te maken. Maar ik zie mezelf niet steeds met vijftien poefjes op pad gaan. Dus uit praktische overwegingen dacht ik: bierkratten hebben ze in theaters meestal wel voorradig. In de praktijk valt dat ook te gen, vaak blijkt de brouwer al geweest om ze op te halen. Dus neem ik toch maar zelf die krat jes mee." De drie finalisten spelen vanaf maart gezamenlijk in verschil lende theaters. Onder meer op 17 en 18 maart in het Parkthe ater in Alphen aan den Rijn en op 10 mei weer in de Leidse Schouwburg. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Finale Leids Cabaretfestival. Gezien: 19/2, schouwburg Leiden. Met een winnares als Katinka Polderman heeft de 27ste editie van het Leids Cabaretfestival een nieuw, oorspronkelijk ca barettalent opgeleverd. Dat is uiteindelijk een fraai resultaat, waar het aan het begin van de festivalweek nog niet naar uit zag. Pas in de tweede voorron de steeg het niveau van deze editie aanmerkelijk. In zekere zin is de beslissing donderdag tijdens de halve fi nale gevallen. Katinka Polder man speelde toen op vleugels. Al haar zeven liedjes scoorden opmerkelijk goed en uit elke terloopse grap haalde ze het maximale effect. Tijdens de fi nale is de druk nog vele malen groter. Daardoor loopt haar op treden misschien iets stroever, maar de kwaliteit van de punt gave liedjes houdt haar over eind. Haar kracht ligt in de originele invalshoek die ze aan haar lied jes meegeeft. Aldus creëert ze miniverhaaltjes die je alert hou den. Zo staan de zegeningen van het feminisme en de popu lariteit van popster Christina Aguilera natuurlijk op gespan nen voet met elkaar. Dat ver werkt ze in een (ironisch be doelde) ode aan Aguilera. Om dat kennelijk nog niemand het nodig heeft gevonden een der gelijke ode te schrijven, zal Pol derman het maar weer doen. Juist met dat soort tussenzinne tjes weet ze de zaal moeiteloos te veroveren. Of neem haar commentaar op het fenomeen stille tochten na uitbarstingen van zinloos ge weld. Een ernstig thema, waar aan ze toch humor weet toe te voegen door bij herhaling luid keels te zingen: 'Ik hoop dat ik nooit doodgeslagen word'. Dit repertoire van Katinka Polder man past perfect in de rijke liedtraditie van Joop Visser, Willem Wilmink en Jeroen van Merwijk, die dan ook tot haar grote voorbeelden blijken te be horen. De drie heren van Brokstukken waren ook uitstekende finalis ten. Met hun gevoel voor slap stickachtige en visuele humor is niets mis. Hun festivalbijdrage verveelt geen moment. Het tempo ligt hoog, hun timing is professioneel goed. Daarbij maken ze dankbaar gebruik van een klassiek gegeven: het is constant twee tegen één, waar bij de mogelijkheden van de rol van het pispaaltje optimaal worden uitgebuit. Een enkele keer barsten ze in zingen uit, hetgeen verrassend goed klinkt. Alleen, kwaal van het huidige cabaret, alles blijft aan de oppervlakte, hun vorm van puur entertainment heeft niet het minste spoortje diep gang. Daardoor winnen ze het festival weliswaar niet, maar ze hoeven over een eventuele professione le theatercarrière absoluut niet te wanhopen. Of dat ook geldt voor de derde finalist, is de vraag. Harry Glotzbach had bij de jury zo veel indruk gemaakt, dat hij tot de finale doordrong. Leek hij eerst meer op de toer van de klassieke cabaretier te gaan, al lengs viel hij steeds meer terug op zijn ervaringen als stand-up comedian. Van meet af aan is duidelijk dat hij zich niet kan meten met zijn collega-finalis ten: niet in timing, niet in origi naliteit. De wijze waarop Glotzbach zijn mogelijkheden verkent, doet zeer zeker sympathiek aan. Dat hij het waagt om zijn festivalbij drage tijdens de finale flink om te gooien en actuele grappen toe te voegen, is zelfs prijzens waardig. Maar dat hij daardoor de hem toegestane speeltijd ruimschoots overschrijdt, is niet sportief en niet professio neel. door Henk Maurits Berlijn - De film 'U-Carmen Ekhayelitsha', een film geba seerd op de opera van Bizet, maar dan verplaatst naar de townships van Zuid-Afrika, heeft zaterdag de Gouden Beer gewonnen op het filmfestival van Berlijn. Nederland viel in de prijzen met een Blauwe En gel, de prijs voor de beste Euro pese film, voor 'Paradise Now' van de Palestijnse Nederlander Hany Abu-Assad. Mijke de Jong kreeg de hoofdprijs van het kin derfilmfestival voor haar fijm 'Bluebird', terwijl de korte ani matiefilm "Vent' van Erik van Schaaik een eervolle vermel ding kreeg van de kinderjury. Het is al de vierde keer dat een Nederlandse kinderfilm de zo genoemde Glazen Beer wint voor de beste kinderfilm. Na 'Kunst En Vliegwerk', 'Het Zak mes' en 'De Tasjesdief, wist nu Mijke de Jong de kinderjury te overtuigen met haar film over pesten op school. De jeugdige jury zei getroffen te zijn door de prestaties van de acteurs. Voor al de relatie tussen Merel (Elske Rotteveel) en haar gehandicap te broertje Kasper (Kees Schol ten) heeft een gevoelige snaar geraakt, zo blijkt uit het jury rapport. Mijke de Jong was evenals hoofdrolspelers Elske Rotteveel en Kees Scholten alweer terug uit Berlijn, toen het telefoontje kwam dat ze zaterdag de Gla- Mijke de Jong met hoofdrolspelers Elske Rotteveel en Kees S Foto: EPA/Adreas Altwein zen Beer mochten komen op halen. Volgens de Jong waren de jonge hoofdrolspelers hele maal door het dolle heen. Zelf was ze vooral geraakt door de reacties van het publiek. „Het is ontroerend en mooi om te zien dat zo'n zaal vol kinderen de film leuk vindt." Ook producent Bero Meyer en filmmaker Hany Abu-Assad wa ren teruggeroepen naar Berlijn om daar de prijzen voor 'Para dise Now' in ontvangst te ne men. De film van Abu-Assad over de laatste 24 uur van twee Palestijnen die een zelfmoord aanslag voorbereiden, kreeg de Blauwe Engel voor de beste Eu ropese film, maar ook de pu blieksprijs en de filmprijs van Amnesty International. Naast 'Paradise Now" bird' waren er in Berlij scheidingen voor de regisseur Gu Changwdf Grote Prijs van de jil voor 'Kong Que'. Veifl Mare Rothemund een Beer voor de regie vaij" Scholl - Die Letzten T "j eveneens een Zilver 9 voor hoofdrolspeelst fj.' Jentsch, en ging Lo Pucci naar huis met ee ren Beer voor zijn rol11 mbsucker'. De Taiwan seur Tsai Ming Liang r? kreeg een Zilveren Be': prijs van de intematio A kritiek voor zijn film Yi Duo Yun'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10