Een exclusief inkijkje bij de Queen
KUNST CULTUUR
Vier dagen 'scratchen' in de Pieterskerk
Mat begin met kwetsbaf
kandidaten Cabaretfesti1
Veneti
centra
Herm
De klassieke schj
komt weer terij
Bontgekleurde koppen
dinsdag 15 februa
De Hollandse meesters van het Britse Imperium tijdelijk op zicht
Status Quo. Foto: AP
Rockfestival in
America terug
america - Het Rockweekend
festival in het Limburgse
plaatsje America, bakermat van
Rowwen Hèze en de Heide
roosjes, beleeft dit jaar een co
meback. Met optredens van on
der meer de Engelse gitaar-
houthakkers van Status Quo, de
Ierse rockband Therapy? en het
Amerikaanse Dog Eat Dog
hoopt het festival zich weer op
de kaart van muziekfestivals te
plaatsen. Het festival maakte
eind jaren zeventig furore met
bands als Herman Brood en De
Dijk. Daarna zonk het weg in de
vergetelheid. Het festival vindt
plaats op 1 en 2 april.
Taxatiedag in
Katwijks Museum
Katwijk - Schilderijen, tekenin
gen en grafieken met als thema
'het Hollandse strand- en zee
gezicht'. En boeken en prenten
met als thema 'de bijbel'. Voor
die zaken houdt het Katwijks
Museum zaterdag een taxatie
dag, in samenwerking met Van
Stockum's Veilingen uit Den
Haag. De taxatie is gratis en
duurt van 10.00 tot 16.00 uur.
Het Katwijks Museum is geves-
tigd aan de Voorstraat 46.
Johnny Jones
in het 'Historisch'
Amsterdam - Het Historisch
Museum in Amsterdam heeft
een vitrine ingericht over het
muzikale duo Johnny and Jo
nes. De twee verwierven be
kendheid in de jaren voor de
Tweede Wereldoorlog en kwa
men in 1945 om het leven in
Kamp Bergen-Belsen. Johnny,
geboren als Nol van Wesel, en
zijn metgezel Jones, wiens ech
te naam Max Kannewasser
luidde, brachten een Neder
lands repertoire met een Ame
rikaans accent. In 1938 kwam
de eerste plaat van het duo uit
'Mijnheer Dinges weet niet wat
swing is' op muziek van Joop
de Leur. De teksten van Johnny
and Jones gingen in op actuele
gebeurtenissen en zaten vol
Amsterdamse humor en joodse
grappen.
Record aantal
blaasorkesten
kerkrade - Voor het eerst in
zijn geschiedenis ziet het We
reld Muziek Concours (WMC)
in Kerkrade zich genoodzaakt
om te loten welke blaasorkes
ten er mogen meedoen. Het
concours wordt voor de vijf
tiende keer gehouden en nog
nooit hebben zich zoveel korp
sen, 320 korpsen en orkesten
uit alle werelddelen, ingeschre-
1 ven. Nieuwelingen op het WMC
zijn dit jaar onder meer korp-
sen uit Maleisië, Zuid-Afrika en
1 Brazilië. Het vierjaarlijkse mu-
i ziekfestijn, waaraan ook korp-
sen uit de Leidse regio deelne-
J men, wordt van 7 tot en met 31
juli gehouden.
Met 'Auschwitz'
langs scholen
alkmaar - Een zogenaamd
winkeltje met 'souvenirs' van
vernietigingskamp Auschwitz
moet schoolkinderen duidelijk
maken dat de misdaden die
daar zijn gepleegd nog altijd ac
tueel zijn. Het winkeltje, ont
worpen door kunstenares Agata
Siwek, maakt deel uit van de ex
positie Kunst en Oorlog. Hier
mee trekt de Stichting Kunst en
Cultuur Noord-Holland langs
de scholen in deze provincie.
Het winkeltje bevat onder meer
sleutelhangers die herinneren
aan Auschwitz, keramische
bèeldjes in de vorm van kamp
gebouwen en poppetjes in
kampkleding. De tentoonstel
ling is telkens drie weken lang
op een school te zien. De stich
ting denkt er jarenlang mee
rórid te reizen.
La Flor Azul
afgelast
leiden - Het concert van het
ensemble La Flor Azul morgen
avond in De Waag is afgelast.
Door persoonlijke omstandig
heden kan het concert met ei
genzinnige tangomuziek niet
doorgaan. Het concert wordt
niet op een ander moment in
gehaald. Mensen die al een
kaartje hadden gekocht, krijgen
hun geld terug.
door Esther Cotink
londen - Wie op de thee komt
bij de Britse koningin, ziet onge
twijfeld de donkere plekken op
het behang waar eens schilderij
en hingen. Hare Majesteit Eliza
beth II heeft besloten haar
kunstwerken voor acht maanden
beschikbaar te stellen aan het
publiek. Meer dan vijftig Neder
landse werken uit de Gouden
Eeuw zijn de komende maanden
te bezichtigen in de Queen's Gal
lery van Buckingham Palace.
Het gebeurt niet vaak dat Ver-
meers cryptische werk 'De Mu
ziekles', Rembrandts tobbende
'Zelfportret uit 1642' en Alberts
Cuyp enorme, indrukwekkende
landschappen bij elkaar in een
openbare ruimte te bezichtigen
zijn. Ook werken van Adriaen
en Isaac van Ostade, Godfried
Schalcken en Willem van de
Velde zijn uit hun natuurlijke
habitat - de exclusieve wanden
van diverse koninklijke residen
ties - geplukt. De Royal Collec
tion bevat één van de meest bij
zondere verzamelingen 17de-
eeuwse Nederlandse schilderij
en, met voorbeelden van alle
grote namen uit deze tijd.
'Het Oog Bekoren: Nederlandse
schilderijen uit de Gouden
Eeuw' heet de tentoonstelling
die tot 30 oktober te zien is. Het
zijn geen persoonlijke bezittin
gen van Elizabeth II, zij mag er
als huidig koningin slechts over
waken. 'Ten behoeve van de
natie en het nageslacht', aldus
het reglement. De Royal Collec
tion is gevormd door de per
soonlijke smaken van Britse
vorsten uit verleden en heden;
telkens wordt een nieuwe gene
ratie kunst toegevoegd.
Het verklaart waarom er slechts
twee bloemstillevens zijn, alle
bei verbluffende werken van
Maira van Oosterwyck, terwijl
dit thema toch overvloedig in
aanbod was in de Gouden
Eeuw. George IV hield er sim
pelweg niet van. De Britten mo
gen zich gelukkig prijzen met
Charles I's oog voor meesterta-
lent; hij kocht Rembrandts por
tret van zijn moeder (getiteld
'Een oude Vrouw') toen de verf
nog maar net droog was. Het
was Rembrandts allereerste
schilderij in een Britse collectie.
Opvallend is ook Jan Steens
'Vrouw aan haar Toilettafel'
met een jongedame die een
teen teveel blijkt te hebben.
Toen het schilderij op een Am
sterdamse expositie hing, zou
een bezoeker hebben gegild:
'God, ze heeft zes tenen!' Chris
topher Lloyd, curator van de
Royal Collection, kreeg meteen
een telefoontje met de vraag of
hij dat kon verklaren. ,,Ik was
niet in staat dat uit te leggen, ik
had nooit eerder gezien dat ze
zes tenen had. Nog steeds weet
ik niet waarom", vertelt Lloyd.
„Het hele doek druipt echter
van de symboliek, het zal geen
foutje van Jan Steen zijn ge
weest."
Het genre schilderen - het leven
van alledag vastleggen - was in
de juist gevormde Republiek
der Verenigde Provinciën ra
zend populair. Mensen waren
op zoek naar een nieuwe natio
nale identiteit en kunstenaars
gunden ons een kijkje in hun
keuken, een soort voorloper
van de nu zo populaire 'reality
tv'. Geschat wordt dat in de
twintig jaar waarop de Gouden
Eeuw z'n hoogtepunt beleefde,
door 700 schilders ruim 1,4 mil
joen werken werden geprodu
ceerd. En dat in een land met
minder dan twee miljoen inwo
ners.
Alles wat de schilders om zich
heen zagen, werd vastgelegd:
Willem van Mieris brengt ons
naar een groente - en viswinkel,
Gerrit Dou naar een keuken
waar een meisje uien snijdt, Ni-
colaes Maes laat ons meeluiste
ren naar de zoete woordjes van
een liefdeskoppel, terwijl Hend-
rick Pot ons laten delen in een
liefdesbreuk, Jan Weenix toont
zijn jachttrofeeën, Willem
Claesz. Heda maakt ons lekker
met contemporaine delicates
sen, Gabriel Metsu brengt ons
de klanken van een cello en
Hendrick ter Bruggen nodigt
ons uit naai' een eet- en drink-
gelag.
De tentoonstelling verdient
haar naam, zij is een streling
voor het oog.
'Enchanting the Eye: Dutch
Paintings in the Golden Age' -
tot 30 oktober. Queen's Galle
ry, Buckingham Palace. Entree
volwassenen: 7.50 pond (11,25
euro)
Jan Steens 'Vrouw aan haar Toilettafel'. Toen het schilderij op een Amsterdamse expositie hing, zou een bezoeker hebben gegild: 'God, ze
heeft zes tenen!'. Foto: GPD
amsterdam/anp
tage Amsterdam 1
maart ruim zestij
eeuwse schilderij
en tekeningen uil
collectie van kur
Canaletto, Longh
Tiepolo is afkon
Hermitage in h(
Sint-Petersburg.
'Venezia! Kunst
eeuw' wordt aar
exemplaren van h
Venetiaanse glas.
„Zowel Sint-Pei
Amsterdam won
Venetië van het]
noemd", liet heti
teren weten. Voor
ge was dat aanle
tiaanse hoogtep
Amsterdam te h
de werken zitti
stadsgezichten y
die in de achtt
voor toeristen m
derd. De Italiaans
was de eerste sta
die zich heeft ve
plek voor toeriste
den vaak niet 1
thuiskomen zond
derij of prent vani
Andere te expos
betreffen 'caprict
sieën van de lagur
elementen van 1
voorstellingen va
leven van de sta
bals, carnavals 1
des. De schilder
Venetië versierde;
wekkende plafoni
stukken, maakte i
pen voor de keia
zen in het Sint-Pe
de tsaren.
De expositie iss
door hoogleraar
toricus H. van Os
huurd als advise
Hermitage Ama
tentoonstelling,
en met 4 septet
de in het musei
Eerder besteedd
dance van de
mitage aandacht,
goud en het laatst
van Rusland, Nil
zijn vrouw Alexaa
sterdamse Hermï
in februari vorig
ren. Het nieuwe cj
in een jaar tijd 2]j
kers. Veel meer'
was gerekend)
80.000.
door Theo de With
leiden - Meezingen is big business ge
worden. Overal in den lande duiken de
laatste tijd meezingconcerten op. De
Stadsgehoorzaal in Leiden heeft dit sei
zoen zelfs drie van zulke concerten ge
programmeerd: meeblèren met musi
calliedjes, met de film 'Sound of Music'
en met evergreens uit de popmuziek.
Vast baken in dit muzikaal geweld blij
ven de Scratch Muziekdagen in de Leid
se Pieterskerk, voor het zeventiende jaar
alweer.
Dit vierdaagse evenement - van donder
dag 17 tot en met zondag 20 februari -
kent een vaste opzet. Elke dag komen er
bijna duizend zangers naar de eeuwen
oude kerk in hartje Leiden. Samen met
honderd orkestleden werken zij de hele
dag aan het instuderen van een aantal
composities. 'Scratch' is afgeleid van: to
start from scratch - beginnen vanuit het
niets. Voor de deelnemers van de
Scratch Muziekdagen betekent dat: mu
ziek maken op een spontane, ontspan
nen manier in een gezelschap dat alleen
op die dag voor dat doel bij elkaar is ge
komen. Om het geleerde in de praktijk te
brengen, wordt er 's avonds meteen een
concert gegeven.
Traditiegetrouw begint en eindigt het
evenement met de Messiah van Handel.
Op donderdag wordt het uitgevoerd on
der leiding van dirigent Hans van der
Toorn en op zondag hanteert Aad van
der Hoeven het dirigeerstokje. Deze bei
de concerten beginnen om 19.30 uur.
De solisten op donderdag zijn Caroline
Stam (sopraan), Liesbeth van der Loop
(alt), Hans van Dijk (tenor) en Matthijs
Mesdag (bas). Op zondag staan Emma
van den Dool (sopraan), Marie Anne Ja
cobs (alt), Aart Mateboer (tenor) en Ro
nald Aijtink (bas) op het podium.
De andere twee avonden zijn voor hoog
tepunten uit opera's (vrijdag) en uit mu
sicals (zaterdag).' Jules van Hessen leidt
de opera-avond, die om 20.00 uur be
gint. Als solisten treden dan Wiebke
Göetjes (sopraan) en Marten Smeding
(tenor) op.
Op zaterdagavond is dirigent Martin van
der Bruggen heer en meester over orkest
en koor. De hoofdrollen op deze musi
calavond (aanvang 20.00 uur) zijn voor
Evelyn Kallansee (sopraan) en Robbert
Besselaar (bariton).
Het idee voor de Scratch Muziekdagen
ontstond in 1987 bij een aantal.leden
van het Leids studentenkoor en -orkest
Collegium Musicum. Zij hadden samen
met Engelse studenten in York aan een
scratch meegedaan. Niemand kon toen
vermoeden dat een simpel idee zou uit
groeien tot een mega-event dat mensen
van heinde en verre naar Leiden en de
Pieterskerk trekt.
groningen/gpd - Groningen krijgt weer een acade®
sieke schilderkunst. De vierjarige kunstopleiding, e®
initiatief van kunstschilder Tom Hageman, gaat in sl
start.
Hageman vermoedt dat de opleiding in een behoeflf
is geen enkel alternatief in Nederland. Tot tien jaarj
een klassieke vakopleiding volgen aan de Academie!
Groningen. In strijd met de ontwikkelingen in de ni^
geschaft. Want juist in het afgelopen decennium he*
weer sterk aan terrein gewonnen. Inmiddels heb iki
studie ontwikkeld."
Hageman heeft tenminste vijftien studenten nodigt
ding van de grond te kunnen tillen. Er is een maxint
tig. Per persoon betalen zij een kleine 2500 euro pei_
zo'n duizend euro meer dan bij Minerva.
basel - Het heeft wel iets van de 3 oktobe-
roptocht, de Fasnacht in Basel. Alleen is deze
Zwitserse versie wel een paar maten groter
dan zijn Leidse evenknie. Tussen de tien- en
twintigduizend gemaskerde deelnemers,
met veelal bontgekleurde koppen, lopen
daar in een lang gekleurd lint door de bin
nenstad, gadegeslagen door meer dan hon
derdduizend toeschouwers. Daarmee is het
met voorsprong het grootste festival in
Zwitserland. De Fasnacht heeft volgens tra
ditie de maandagochtend, heel vroeg, na de
eerste vastenzondag plaats. Hoewel de
weersvoorspellingen voor die dag niet al te
best waren, viel het uiteindelijk nog wel mee
voor de vele deelnemers en de talrijke toe
schouwers.
Foto: EPA
I
theater recensie
Wijnand Zeilstra
Voorstelling: Eerste voorronde van
het Leids Cabaretfestival. Gezien:
14/2, schouwburg Leiden.
De eerste vier kandidaten van
het Leids Cabaretfestival heb
ben nog niet voor vuurwerk
gezorgd. In de aanpak van
hun festivalbijdrage zijn ze ta
melijk eenzijdig en daardoor
nogal kwetsbaar. Met als ge
volg dat de eerste avond van
de 27ste editie van het Leids
Cabaretfestival mat van start
is gegaan.
Die kwetsbaarheid is het
sterkst merkbaar bij het duo
Arne en Erris. Het lijkt te gaan
over twee leden van een
roemloos muziekbandje met
troosteloze optredens en on
verkochte stapels cd's. Een
ander verhaallijntje komt tot
uitdrukking in de confronta
tie van de blufferige Kleine en
de bedeesde Lange. Maar he
laas hangt alles als los zand
aan elkaar, van enige samen
hang is geen sprake. Hun op
treden zakt te vaak weg, is no
deloos rommelig en moet he
laas als mislukt worden be
schouwd.
Typisch kandidaten die de
beschikbare tijd weinig effi
ciënt benutten. In zekere zin
geldt dat ook voor Jennifer
Evenhuis. Zij speelt een
merkwaardig type dat zich
uitleeft in haar dierenliefde
en dierenkennis. Na de tra
gische dood van haar onze-
lieveheersbeestje schakelt ze
over op een schildpad die
kennelijk als een vervangen
de partner dienst doet. Deze
bijdrage zit weliswaar hecht
in elkaar, vertoont verras
sende overgangen, maai' zet
wel alle troeven op dat ene
excentrieke typetje. En dat
maakt Jennifer Evenhuis
kwetsbaar. Het ideetje van
haar bijdrage is niet vijfen
twintig minuten lang leuk.
Harry Glotzbach heeft de
twijfelachtige eer om de
avond te mogen openen. Hij
maakt een sympathieke in
druk, houdt een licht geën
gageerd verhaal over inte
gratie, stipt de moord op
Van Gogh en de nasleep
daarvan aan en heeft een
aardige lijn in zijn verhaal
gebracht. Af en toe gaat hij
op de imitatietoer, en dat is
gevaarlijk. Het wordt im
mers al heel vaak (en soms
ook heel goed) gedaan.
Maar vooruit, dat is niet zo
erg. De aanzet (f
wel, maar wat h|
ben we al zo vak
beter gezien. GI&
moet zijn eigenr
wikkelen. Het lij1
een schriftelijke)
aankomend caW
gevolgd, heel ver
tiers heeft bestli
aan zijn stage
nen. 1(
De verrassing vf
heet Robin BleC
rake tekstvondst
neert hij met sojj
spel. Liedjes vof(
ventoon. QuajB
hij denken aanL
Maar hij is eigKe
noeg om riem tL
van de verdenkt
se epigoon te ajj
heel broos watlj
Speelt hij dezei
grotendeels men,
samen? Als hetr
slaan, is BleekeL
schien hopeloo®
Zou hij zich staü
houden? De mr
hij echter twee^
zelfde (flauwe!)!
gulle lach weetj j
maakt hem ontn
Die zien we dmu
finale wel teruga
dere kandidate^,
hoogst twijfelatj.