Emmy Storms wint met fantasie en souplesse KUNST CULTUUR \^alentiinsda£ Splinternieuw orkest speelt overweldigend Made in Leiden minder verrassend bericht viaSMS jouw Of de website Kijk snel op wwwJeidschdagblad.nl via SMS of de website i 0 Leidse kunst brengt 7000 euro op voor Oost-Afrika Kinderkauwer en Meisjesstamper komen angstaanjagend dichtbij U2 verkoopt drie concerten in recordtijd Prijs voor koksportret muziek recensie Susanne Lammers Concert: Made in Leiden. Kamermuziek van Rixt van der Kooij, Frank den Herder, Burkhardt Soil e.a. Gehoord: 5/2, LAKtheater, Leiden. De eerste presentaties van het in 1994 opgerichte componis tenplatform Made in Leiden staan mij bij als zinderende marathon-happenings, einde loze sessies bomvol Leidse mu ziek van zeer divers allooi. In middels zijn de jaarlijkse con certen wat braver geworden. Minder uitputtend, maar ook minder verrassend. Dit jaar stond kamermuziek centraal, en daarbij zorgde de keuze voor twee nogal verschillende en sembles voor de meeste afwis seling. Het Saxofoonkwartet onder lei ding van Peter Stam (met Stam zelf op sopraansax, Judith Wheeler op alt, Douwe de Graaf op tenor en Jildou Renema op bariton) speelde Stams eigen 'Tre Pizze'. Het veelal legato ge houden walsje 'Pizza 4 formag- gi' verrukt door mooie harmo- nietjes en de 'Pizza Americana (con ingredienti de Re Bhumi- bol)' is van superieure klasse, met zijn swing, big-band-sound en geestige lichtvoetigheid. De vier stukken voor saxofoon kwartet van Joke Nauta zijn hel der, maar ook betrekkelijk over zichtelijk. Het ouderwets-mo derne kwartet 'Amorphophal- lus' van Burkhardt Söll, spelend met oude vormen zoals het ko raal, is met name interessant door zijn structuur. Ter afwisseling stonden liede ren op het programma door het Bilitis Ensemble. Mezzosopraan Carina Vinke, pianiste Rixt van der Kopij en cellist Frank de Gee blijken een tikje minder op elkaar ingespeeld. Dat deert niet bij de brave maar vrolijke nonsensliederen van Christian Morgenstern. Maar dat wreekt zich wel bij de Chansons de Bi litis, de interessantste stukken van de avond. De teksten van Pierre Lous over het Griekse meisje Bilitis zijn onsterfelijk geworden door de toonzetting van Debussy, en zowel Rixt van der Kooij als Burkhardt Söll blijven dicht bij het door hem ontwikkelde idi oom. Van der Kooij koos tek sten die de ontluikende seksua liteit van het jonge meisje be schrijven, en de zwoele, deca dente sfeer wordt in haar liede ren fraai opgeroepen door de wellustige klankkleur van Cari na Vinkes stem. Sölls cyclus zet hoger in. Hij be schrijft verontrustender en sub tieler hoe het meisje de lesbi sche liefde ontdekt, de harts tocht en het wrange einde daar van - maar die opbouw maakt het Bilitis Ensemble niet waar. De cellist houdt het vlak en voorzichtig, de zangeres let vooral op de klank van haar stem en zingt - vooral als het er werkelijk toe doet - over de tek sten heen. En zo wordt het aan grijpende mini-operaatje bleek, als een bloem die te weinig zon heeft gehad. kunnen zijn. „Er zijn spannin gen in de band vanwege Bono's politieke bemoeienissen.al dus Zegelaar. Terwijl gitarist The Edge wil repeteren blijkt Bono vaak onbereikbaar. „Maar de mannen zijn principieel ge noeg om eerst een fatsoenlijk afscheidstournee te maken." (advertentie) Stuur eeiv. Valentijn! maandag 7 februari 2005 Davina van Wely Concours voor het eerst zonder naamgeefster muziek recensie Lidy van der Spek Concert: 'Orkest voor een Dag', dirigenten Gerhard Drijvers, Jurgen van Groningen Schinkel en Nico Rensen. Gehoord: 5/2, Scala College, Alphen aan den Rijn. Ruim tachtig muzikanten die voor één dag een harmonieorkest vormen; tussen tien en vier uur zes stukken instuderen en vervolgens om half vijf een presenta tieconcert geven, dat getuigt van werk- mans wilskracht, muzikaliteit en natuur lijk ook een dosis pret met z'n allen. Zo'n dag wordt al 9 jaar door de Streek- muziekschool Alphen georganiseerd, nu met Nico Rensen als harmonie/fanfare coördinator. Dat betekent niet dat die 80 musici allemaal leerlingen van de Streekmuziekschool zijn. Veel liefheb bers komen uit de regio, zijn lid van een fanfare of harmonieorkest in eigen woonplaats; de rest zijn amateurs die el ders op les zitten maar zich nog niet hebben aangesloten bij een harmonie, fanfare, of anderszins leuk ensemble. Het doel is dan ook déze studenten over te halen zich bij een muziekclub aan te sluiten, want wat is leuker dan alleen spelen? Samenspelen! Het leert je te luisteren naar elkaar, af te stemmen op elkaar, klankkleuren en partijen te on derscheiden, kortom het leert je muzi kale samenwerking. En dan sta je te kij ken wat er in zo'n korte tijd bereikt wordt. Op het ingestudeerde programma (dat een paar weken tevoren wordt toege stuurd) staan zes gevarieerde stukken, van semi/klassiek, via gospel, folk tot prachtige filmmuziek. Drie dirigenten doen mee aan voorbereiding en uitvoe ring, Nico Rensen, docent groot koper van de Streekmuziekschool, Jurgen van Groningen Schinkel van de harmonie Crescendo en Gerhard Drijvers van Arti et Religioni uit Alphen. Drijvers mag beginnen, met 'Crazy Mu sic in the Air' van Jacob de Haan, geïn spireerd op een 'Air' van Bach, maar he dendaags uitgewerkt. De zachte klank van de klarinetten staat in mooi contrast met de fluweelwarme kleur van de grote blazers. Alras mengen de hobo's, fluiten en neuzige saxen zich in het spel, on dersteund door afgemeten, rustig slag werk voordat de variatie op het thema in alle hevigheid losbarst. Ook de 'Gospel Rhapsody' van Pi Scheffer (onder oude ren nog bekend van de Skymasters) diri geert Drijvers, waarin kanjers als 'Down by the Riverside' en 'Glory Hallelujah'in een lekker hangend of marsachtig ritme, mooie zwoele harmonieën, en veel aan dacht voor de sekties apart. Nico Rensen heeft het voor het zeggen in een vurig 'Paso Cabaio' van Kees Vlak, en 'Moment for Morffllne' in een arrangement van Johan de Mey. Het splinternieuwe orkest speelt overweldi gend in grootse, contrastrijke melodie- en, met veel klank en kleur, dreigende trom en donkerbrons blaasgenot. Jurgen van Groningen Schinkel lijkt het meest professioneel te werken, komt ontspan nen op, geeft de twee concertmeesters een gulle hand, ontspant het orkest door ze eens lekker met de schouders te laten schudden en dirigeert soepel en vanzelf sprekend 'Power Play' van Thomas Doss. Natuurlijk staat tijdens dit feestelijke concert niet elke dissonant als dissonant in de partituur, valt er af en toe wel eens een nootje, rommelt het soms op plaat sen waar helder weer is voorspeld, niet temin het echt aanstekelijk ritmische spel van al die geconcentreerde, toege wijde muzikanten verdient een geweldi ge pluim! lan, opvolger nog s/Mike Blake Royale' t Bondfilm )asino Royale', het over James Bond ming, is de naam ivve speelfilm over 1007. De regisseur gBnndfilm is Martin ■e eerder tekende *nEye' (1995). Wie in lipt van Bond, de af- en gespeeld door aian, is nog niet be- no Royale' (1953) is Ji67 bewerkt tot een pn door John Hus- Jstijds David Niven "Trol. Het nieuwe Ücel moet in 2006 in en komen. fint psprljs - Winkelketen HE- Sikkensprijs 2004 In de Amsterdamse lerlage is zaterdag- de Kleurbeurs het ;ma uitgereikt. De jaarlijks toegekend litect, kunstenaar die kleur op karak- eatieve en oor- e wijze gebruikt, ringen onder meer tlteld, Le Corbusier en e prijs. Het bestuur jens Foundation be geer de prijs aan de ^ji toe te kennen van- onstante aandacht ^ln vormgeving". ya Lazar li overleden gin zijn woonplaats aJgisteren de Russi- 1 1 Lazar Berm an (74) n"J)erman, in 1930 ge- toenmalige Lenin- leschouwd als een igrijkste Russische n zijn generatie, nkele prijzen won (jke concoursen, ,tjde Koningin Elisa- ^ejpjd in Brussel, i carrière zich tot de |tig vrijwel uitslui- 1bostblok af. Mede )e(j zo werd beweerd, met de Sovjet-auto- Lazar Berman beroemd door zijn jgjjes van het 19de- norepertoire. Ook ïrten met zijn zoon, ivel Berman. Naast als concertpianist hij zich tot een in- zeer gewaardeerd cfc li> rsK E#? ell ie lezoekers Imfestival - gpd/anp - Het nliekers van het Inter im Festival Rotter- 1 is dit jaar opnieuw |en. In totaal werden toeken aan de films, Ilingen, debatten en {enoteerd tegen 1004. Het aantal (in- le festivalgasten 50 tot 2586. Onder 467 regisseurs. De fan het Film Festival hebben 'Turtles can fcpen tot de beste t evenement. Patri- Dek, directeur van asor Tiscali, reikte de js 2005 ter waarde iro zaterdag uit aan Koerdische filmma- n Ghobadi. door Winand van de Kamp vervolg van voorpagina den haag - Voor het eerst moest het Davina van Wely Concours het zonder zijn naamgeefster stellen. De geliefde en succesvolle vioolpedagoge overleed afgelopen november op 82-jarige leef tijd. Maar in het concours leeft haar werk voort. Door de expertise van de over wegend jonge jury waarvan verschil lende leden nog bij haar hebben ge studeerd. En door het hoge niveau van de jonge violisten. Zoals Emmy Storms uit Katwijk, die de eerste prijs van 1365 euro in de wacht sleepte. De zestienjarige leer linge van Koosje van Haeringen over vleugelde de drie andere finalisten met een combinatie van technische souplesse en een opvallend rijp mu zikaal inzicht. Storms, die naar eigen zeggen als hobby 'onzinzinnen' ver zamelt, liet in De Wmter, uit Vivaldi's De Vier Jaargetijden haar fantasie spreken. Met spannende crescendo's, grillige bewegingen en virtuoze loop jes vertelde ze het publiek een span nend verhaal. Het eerste deel van Mozarts Tweede vioolconcert ver leende ze met mooi uitgewerkte dy namische contrasten een even stijl volle als persoonlijke uitstraling. Na afloop van haar optreden stak Storms haar duim op naar de leden van het Atheneum Kamerorkest. Een verdiend eerbetoon. Want onder lei ding van Alexandru Lascae voorzag het jeugdstrijkorkest van het conser vatorium de finalisten van prikkelen de orkestbegeleidingen. Ook tweedeprijswinnaar Mathieu van Bellen (16), student bij Jan Repko in Manchester heeft al een eigen muzi kale persoonlijkheid ontwikkeld. Hij musiceert met een aanstekelijke flair en grote dosis overtuigingskracht. Maar zijn onstuimige uitvoering van De Winter, voorzien van extra versie ringen, klonk soms meer naar Van Bellen dan naar Vivaldi. En in zijn drang naar expressie vergeet hij soms zijn techniek. Het spel van de zestienjarige Nora van der Stelt uit Rotterdam en de vijf tienjarige Martine van Stigt Thans uit Zwolle mist nog karakter. Van der Stelt (derde prijs) legde warme muzi kaliteit in het eerste deel van Vivaldi's De Herfst. En van Stigt Thans viel op door haar alerte wat koele benade ring. Behalve de vierde prijs krijgt zij ook een bijzondere 18de-eeuwse Ita liaanse viool in bruikleen van de Stichting Rotary Muziekfonds. Oorspronkelijk zou Louis Andriessen het verplichte moderne werk voor de voorrondes schrijven. Andere com posities vroegen echter zijn aandacht. Dus bogen de kandidaten zich over de Suite voor viool en piano van zijn vader Hendrik Andriessen. Ook in dat stuk wist Emmy Storms de jury het meest te overtuigen. Een violiste om in de gaten te houden. muzikanten in het Alphense orkest voor één dag. Foto: Eric Taal door Joris Rietbroek leiden - Beeldende kunst, poë zie en zang zijn uitstekende middelen om een goed doel te steunen. Dat bleek zaterdag weer eens tijdens een culturele benefietmanifestatie in en rondom de Leidse Burcht. Voorbijgangers die 's middags op het plein bij sociëteit de Burcht een mooi liedje of een fraai gedicht hoorden, tastten al snel in de buidel voor een paar euro. 's Avonds bracht een kunstveiling met werk van Leid se kunstenaars zo'n 5000 euro op. Hilde Jansen en Nelleke van der Boon, zangeressen in de le- vensliederengroep Er welt een traan, trokken zich het lot aan van de getroffenen van de tsunami in Oost-Afrika. De we reld lijkt hen te vergeten, omdat het leed in Azië vele malen gro ter is. Toch zijn langs de Afri kaanse kust vele honderden om het leven gekomen en duizen den dakloos geraakt. Om voor Oost-Afrika, en met name So malië, geld in te zamelen, rie pen de twee Leidse vrouwen de hulp in van diverse Leidse mu ziekgroepen, dichters en beel dende kunstenaars, die belan geloos werk beschikbaar stel den voor de veiling. Er welt een traan en shantykoor Rumor di Mare zongen 's middags voor zoveel mogelijk geld verzoek nummers, afgewisseld door het Leidse dichtersgilde. John van der Steen van sociëteit de Burcht schat de totale op brengst van de dag op 7000 eu ro. De gemeente Leiden heeft beloofd de opbrengst te ver dubbelen. Niet alle aangeboden kunstwer ken werden verkocht, al drong veilingmeester Kroeks nog zo aan. Voor een groene, geluid makende boa van Fleur van den Berg was simpelweg geen belangstelling, zelfs niet voor iets meer dan slechts 50 euro. Ook het fraaie schilderij 'Meis je' van Gijs Donker, bleek te hoog geprijsd. De belangstel lenden hadden er geen 1000 euro voor over. Donker en en kele andere kunstenaars kon den hun werk daarom weer mee naar huis nemen. Een der de van de 33 aangeboden wer ken bleef onverkocht. De topstukken van de veiling lieten de paar aanwezige fana tieke kunstkopers wel tegen el kaar opbieden. Ze vochten on dermeer om een gouden sie raad van Frans van Nieuwen- burg, die uiteindelijk voor 220 euro van de hand ging. Een rea listisch portret van een meisje met een witte hoofddoek, van Jacques Turk, moest minimaal 250 euro opbrengen en werd uiteindelijk verkocht voor 650 euro. Een zeefdruk van Willem van Scheijndel met als extraatje een boek bracht 700 euro op, het doek 'Compositie Cham pagne' van Willem Overtoom 640 euro. De organisatie mag de kopers van deze werken zeer dankbaar zijn: zij stonden ga rant voor een fiks deel van de totale opbrengst van de mani festatie voor de kustgebieden in Oost-Afrika. jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: De GVR. Regie: Peter Baan. Spel: Genio de Groot, Ricky Koole, Martijn Fischer e.a. Gezien: 4/2, Leidse Schouwburg, Leiden. Niets is gewoon in de wereld van Roald Dahl. In zijn boek 'de GVR' heten mensen mensbak sels. Snoskommer is een walg- bare groente die naar landwui- zen en slijnsloeben smaakt. En er zijn reuzen die luisteren naar veelzeggende namen als Bot- tenkraker, Kinderkauwer of Meisjesstamper. Dit schept een zekere afstand. In de muziek theatervoorstelling onder regie van Peter de Baan komt 'de GVR' angstaanjagend veel dich ter bij. Maar nooit té. Na een swingend openingslied begint deze raamvertelling op het verjaardagspartijtje van de elfjarige Sofie, gespeeld door Ricky Koole. Sofie schaamt zich zoals bijna iedere pre-puber voor haar kinderachtige vader, overtuigend en grappig ge speeld door Genio de Groot. Deze heeft het vermogen verlo ren om zich te verplaatsen in zijn opgroeiende dochter. Hij doet het oneerbare voorstel om te gaan koekhappen of een ka bouterverhaal te vertellen. Na dat Sofie dit resoluut afwijst, ontstaat het idee om 'de GVR' na te spelen. Vanaf dat moment is Sofie het weesmeisje dat 'geknipknapt' wordt door een reus. Geen 'mensepeuzelende kanibal' maar één die zijn naam als Gro te Vriendelijke Reus eer aan doet. Hij wordt haar bescher meling tegenover de vijf kwaad aardige reuzen. Met een paar goedgekozen attributen onder gaat de verjaardagsvisite een metamorfose tot reus. Zo'n raamvertelling biedt de mogelijkheid om te wisselen tussen de twee verhalen. Dat gebeurt ook vaak. Als Sofie door de reuzen met een motorzaag in stukken gehakt dreigt te wor den, keren we op het moment suprème terug naar het verjaar dagspartijtje. En als ze te grazen genomen wordt door een enor me reus van stof, blijkt dit ge lukkig een droom. Deze wisse lingen maken 'de GVR' dyna misch. Maar ze onderbreken het stuk tegelijk. Je krijgt zo nooit het idee dat je helemaal in de voorstelling zit. Maar het goede spel en de teksten, die barsten van de grappige vond sten, maken deze opgelegde censuur weer helémaal goed. zoeterwoude - De Zoeterwoudse fotograaf Mike van Bemmelen is in de prijzen gevallen bij een wedstrijd van het Colour Art Photo. Zijn portret van een Franse kok in een Haags restaurant veroverde de derde prijs. Het thema voor de inzendingen was 'emotie'. Colour Art Photo is een Europese organisatie van vakfotografen. De 37-jarige Van Bemmelen viel al eerder in de prijzen met portretfoto's die hij doorgaans in Leiden en directe omgeving maakt. Voor zijn gehele oeuvre kreeg Van Bemmelen, die een fotozaak runt in Zoeterwoude- Dorp, onlangs een zogeheten masterstitel. Foto: Mike van Bemmelen Amsterdam - De Ierse rockband U2 heeft zaterdagochtend in anderhalf uur drie keer de Am sterdam Arena uitverkocht. Voor sommige post- en grens wisselkantoren stonden 's nachts al de eerste fans. Veel postkantoren waren zaterdag morgen telefonisch niet te be reiken. Het landelijke callcenter in Den Helder werd volgens een woordvoerster 'helemaal gek gebeld'. Mensen die ge woon iets wilden vragen over de postbezorging kwamen er zaterdag nauwelijks tussen." 's Ochtends werd bekend ge maakt dat U2 niet een maar drie concerten zal geven in de Amsterdam Arena; op 13, 15 en 16 juli. Per persoon waren za terdag maximaal zes kaarten beschikbaar voor een gemid delde prijs van 65 euro krijgen. Maar al voor aanvang van de verkoop werden er zoveel kaar ten tegen woekerprijzen aange boden dat Joop Atsma (CDA) Kamervragen wil stellen. „Het is schandaligaldus Margreet Zegelaar van de Nederlandse U2-fanclub. „Een woekeraar heeft zelfs de fanclub benaderd of wij niet 7.000 kaarten wilden kopen voor 200 euro per stuk. Volgens Zegelaar zijn er organi saties die op voorhand tickets kunnen reserveren. „Het is zo erg dat de fans die het eerst voor de postkantoren lagen niet eens de beste kaarten kregen. Die waren al weg. "De fanclub kreeg vrijdag te horen dat de le den geen voorrang zouden krij gen bij de kaartverkoop. Voor de Amsterdamse concerten werden 150.000 kaarten in om loop gebracht. Bij de kaartver koop voor twee U2-concerten in Dublin werden vrijdag alle records gebroken. Voor de op tredens op 24 en 25 juni in The Croke Park waren de 160.000 beschikbare kaarten binnen vijftig minuten uitverkocht. U2 begint de nieuwe wereld tournee The Vertigo op 28 maart in San Diego. De groep trad vier jaar geleden voor het laatst op in Nederland. Zegelaar verklaart de enorme toeloop uit de geruchten dat dit wel eens de laatste tournee van U2 zou

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 13