Angst en verbroedering snel weggeëbd BINNEN- BUITENLAND 'Wij willen niet leven op dit zanderige kerkhof Terra College: ruim een jaar na de moord op conrector Van Wieren Thuisonderwijs valt lastig te controlerenac 'Gewone scholen leiden op tot eenheidsworst' gest /an a] Ho( ere Si «vers p, die lense te ga« groo ironei riense donderdag 3 februari!^^ am door Luuk Kortekaas en Maaike Oppier De moord op conrector Hans van Wieren in het Haagse Terra Col lege door de Turkse leerling Mu- rat D. schokte ruim een jaar ge leden heel Nederland. In de di recte omgeving van de school sloegen twijfels en angst voor de toekomst toe. Een terugblik met dezelfde buurtbewoners, die vo rig jaar even niet meer wisten hoe het verder moest. „Zelfs na zoiets schokkends gaan de din gen toch gewoon door." De Haagse wijk Bouwlust, nieuwbouw anno jaren vijftig vorige eeuw. Pioniersgeest, toen. Ambtenaren en midden standers die het beter kregen, gingen er wonen. De flats heb ben inmiddels opknapbeurten gehad. De samenstelling van de bewoners is veranderd. Ver kleurd, maar het pionieren is in zekere zin gebleven. Wie de ou de wijken Schilderswijk en Transvaal financieel ontgroeit, gaat naar de Oorden in Bouw lust. Het maakt de omgeving tot een van de weinige plekken in de stad waar autochtonen en al lochtonen naast elkaar wonen. Dat maakte de moord door een Turkse leerling op conrector Van Wieren extra heftig. Het is nu minder koud dan half januari vorig jaar, toen het beeld van het gebouw van de vmbo-school waar de schok kende schietpartij plaatsvond de kranten en televisie domi neerde. Uit gesprekken met de zelfde buurtbewoners als een jaar geleden komt naar voren dat het lijkt alsof de kou wat uit de lucht is. Conflicten tussen bewoners- groepen bleven uit, initiatieven die al in de planning zaten tus sen de school en het wijkcen trum aan de overkant zijn in een stroomversnelling geraakt. De angst tussen buren ebde weg, overigens net als de ver broedering die de moord óók met zich meebracht. Bloemenzee bij het Terra College ter nagedachtenis van Van Wieren. Foto: GPD/Harry Verkuylen Een jaar geleden is het alweer, dat de buurvrouwen Sylvia Bre- derode (38) en Jacqueline Fens (42) dag en nacht praatten over de moord op Van Wieren. Alles kwam voor hen met die schiet partij zo vreselijk dichtbij. De verharding van de maatschap pij, het grote aantal allochtonen in de buurt. Kun je je kinderen nog wel naar school sturen of moet je ze soms een harnas omdoen? Niet dat ze wilden discrimineren. Beslist niet. Hun Turkse buurvrouwen waren de beste die je je kan wensen, maar als je onder Nederlanders wilt zijn, moest je toch verhui zen. Syl kan nu lachen om dat hutje op de hei of het spreekwoorde lijke onbewoonde eiland. „Niks voor mij! Ik ben het hier alweer gewend", zegt ze over de buurt. „Ik ken er veel mensen. Inclu sief buitenlandse mensen. Ik heb geen problemen verder." Sylvia Brederode heeft uitein delijk niet echt verschil gemerkt in de wijk. „In het begin werd er veel over gesproken. Ik moet zeggen dat alles toch wél gauw vergeten is. Ook door de moord later op Theo van Gogh, dan is dat het weer helemaal. Er is el ke keer wel wat. Die zeebeving. Heel erg naar wat er is gebeurd, maar toch wel ver weg. Dat zoiets als die moord op Van Wieren zo snel wegebt, dat vind ik ook wel fr appant. Zo gaat het waarschijn lijk." Ze erkent dat er begin vo rig jaar ook iets ontstond als verbroedering. „Je probeerde toch wel een te zijn. Dat moetje zijn. Ook dat ebt weg. Net als met Van Gogh. Was toevallig een Marokkaan en dan zeggen ze: Eerst had je Pim Fortuyn en nu Van Gogh. Dan blijf ik zeggen dat de moordenaar van Fortuyn ge woon een Hollander was. Een van ons volk. Ook een mafke tel." De Turkse eigenaar Eyup Cey- han (54) van supermarkt Cey- hanlar herinnert zich de eerste dagen na de moord op Van Wieren exact. Ook door een specifieke reactie destijds van een Hollandse klant. De man kijkt hem aan en zegt: Ik kom alleen maar snoep kopen, dus u hoeft me niet dood te schieten. Nee, Ceyhan vond het geen leuk grapje. „Dat de dader Turks was maakt toch niet uit?! Mensen zijn mensen en moe ten die dingen niet doen", zei Ceyhan. Hij is inmiddels een jaartje ouder en misschien wel meer dan een paar jaartjes wij zer. Nog altijd in zijn super markt, waar hij alles - en nog meer - verkoopt. Klandizie: zes tig procent Nederlands. „In het begin, vlak na die moord, was het een beetje moeilijk, hè. Je zag toch de Ne derlanders soms wat schuin kij ken. Niet hier in de winkel, hier zijn we altijd aan het praten, maar daarbuiten wel. Nu is het weer een beetje normaal aan het worden." Dat, weer een beetje normaal, slaat ook wel op die merkwaar dige periode na de moord op Theo van Gogh. „Toen werd het meteen weer heel moeilijk. Twee weken daarna werden op zaterdagnacht, om een uur of drie, twee ruiten van mijn win kel kapotgegooid. Mijn buur man heeft ze zien wegrennen, we hebben de nachtpolitie nog gebeld, maar ze hebben ze na tuurlijk niet meer kunnen vin den. Schade 1200 euro." „Ik heb het geld wel teruggehad van de verzekering, maar dat is toch niet goed? Waarom is dat? Wat heb ik van doen met iets wat iemand in Amsterdam doet? Daarna ben ik heel bang geweest." Ook Saskia Valk, coördinator in het wijkcentrum Vrederust, met uitzicht op het voormalige Ter ra (de naam is inmiddels veran derd in Scholengroep Den Haag Zuid-West) herinnert zich de koorts van die dagen nog maar al te goed. „Vorig jaar was het allemaal nog zo vers. Alles stond op zijn kop, alles en ie dereen had het erover. Het was nog niet gebeurd of we stonden al tussen de leerlingen op het schoolplein." „Even ben ik bang geweest dat door de moord dat proces tot stilstand zou komen", zegt Valk nu. „Het omgekeerde is ge beurd. Alles is in een stroom versnelling geraakt. Wij zijn kort na de moord vanuit het wijkcentrum heel veel op die school geweest: om met jonge ren te praten, om te helpen bij de opvang van de ouders. Daar door kwamen we automatisch veel in contact met de mensen door onze correspondent Eelco van der Linden Ze hebben de meest directe lijn met de oermens en vertegen woordigen waarschijnlijke de meest pure vorm van menselijk leven, maar de Bosjesmannen - tegenwoordig San - dreigen on der te gaan in een wereld die geen ruimte meer heeft voor tra ditionele jagers en verzamelaars. Zelfs niet in de oneindige leegte van Botswana. Hier pogen de San via een rechtszaak tegen de staat hun woongebied in de Ka- lahari-woestijn terug te krijgen. De tocht van Ganzi, een stoffig stadje aan de rand van de Kala- hari-woestijn in het westen van Botswana, naar New Xade is lang en voert door wit stuif zand. De hitte is droog en in tens. Wie wil hier wonen, op deze vlakte met wat stekelige struiken en slechts hier en daar een boom? Die vraag is bedrieglijk en erg westers, want de San of de Ba- sarwa zoals ze in Botswana worden genoemd, hebben aan getoond te kunnen overleven in de meest helse gebieden. „Dan moet je wel mogen doen wat je tenminste 40.000 jaar lang hebt gedaan, en als geen ander kan", bitst Bulanda Thamai, een jon ge San-vrouw. Bulanda heeft zich voorgeno men de cultuur en de met hon derd soorten klikklanken zo bij zondere taal van de San niet verloren te laten gaan. Ze koopt en verkoopt San-kunst, onder steunt belangengroepen als de First People of the Kalahari en probeert in haar woonplaats Ganzi, waar veel San in havelo ze en vaak dronken staat het straatbeeld bepalen, sociale projecten van de grond te krij gen. „We zijn het oudste volk van de wereld, maar worden niet er kend in eigen land. De Basarwa, wat letterlijk mensen zonder vee betekent, zijn niet genoemd in de grondwet. Ze zouden, omdat ze te boek staan als no maden, geen thuis hebben. Met andere woorden: je kunt met ze doen wat je wilt." Bulanda zucht en kijkt naar het monotone en rauwe landschap. We naderen New Xade, een van van de school en werc.zl^n eenvoudiger afsprake^PP®1 ken over wat we sam^°8e doen." De plannen voor less® D viteiten met onderstel vanuit het wijkcentru/l"OI er ook al voor die 13di vorig jaar. Inmiddels ook al concreet zo ge^T10 het maken van videorP tot kooklessen. „Wat je merkt, is dat d1 1 na zoiets schokkends PF0 moord ook gewoon dFn De leerlingen zijn gewV001( verder gegaan met lescorlT met hun dingen, en w*P* weer verder gegaan m*0^ wij mee bezig waren.1 zo is: we merkten een tende behoefte bij de flIC om er over te praten ii klas." HZ* „Dat hoefde niet eens reet over de moord te*t1' ging er bijvoorbeeld oe hoe we hier met elkaa? Y01 leven in de wijk. Dat efs in dat duurt ongeveer to?wei gendehype." tver „We hebben er laatst Pf1 Y' bijeenkomst over geh^P. Cees Grimbergen van' visieprogramma RoncP3^,1 Iedereen kon daar ze^1 hij of zij wilde. Wij heF, elkaar gezegd: Laten v woon blijven doen waePe doen. nve Het is hier zo slecht nr0rc Vooral door blijven ga Standvastig blijven. Di wij zijn ingeslagen, is fd" laten we dat vasthoud De buurtschool blijft <JCI1 langrijk. „Het is gebas het idee om het goed/0* den boven te halen, efer^ versterken. Het staat dr? kinderschoenen en erk nog steeds haken en cfrs waai- het gaat om vera1 delijkheden. Maar als1 concept kunnen door^Y0 worden de activiteiter1^0 actie tussen buurt en Pl 17 Bang voor verschillen111 c tuur en verschillen tu^Yor sen is Valk niet. >e.& „Ik denk ook niet dat rair< ten proberen de versc,00P te heffen. Verschillen zijn, toch? Dat maakt fYf loUdit door Frank Houtappels „Kevin, leg je gameboy weg en trekje schoenen aan. We gaan het bos in." De stem van An nette van den Berg (34) klinkt vriendelijk, maar dwingend. Ze gaat minstens vier keer per week met haar kinderen wan delen in het bos. Op het eerste gezicht niets bijzonders, maar ze doet dat overdag. Doorde weeks. Haar kinderen hoeven namelijk niet naar school: ze krijgen les van mams. Het gezin Van den Berg uit En schede gelooft in het holisme: een levensbeschouwing die er van uit gaat dat iedereen onder deel is van God. „Er zijn geen holistische scholen. Sommigen proberen ontheffing te krijgen door te verzinnen dat ze een specifieke levensovertuiging als het holisme hebben. Wij hoef den gelukkig niet te liegen", zegt Annette. Haar kroost, twee dochters van twee en vier jaar oud, een zoon van zes, rent ondertussen het bos in. „We zijn altijd oprecht holist geweest." Toch zijn er meer redenen waarom Van den Berg voor thuisonderwijs kiest. „Ik vind het niet goed dat er zoveel kin deren in één klas zitten. Daar door kan een kind niet zijn ei gen tempo aanhouden. Gewo ne scholen leiden op tot een heidsworst. De groep gemid delde leerlingen is het grootst, dus daar wordt het meeste re kening mee gehouden. Zo cre- eer je geen originele denkers." Dat kinderen les krijgen van een leraar zonder diploma is geen probleem, vindt Henk Blok, onderzoeker bij het SCO- Kohnstamm-Instituut van de Universiteit van Amsterdam en voormalig basisschoolonder wijzer. „Als je kunt lezen, kun je het een klein kind ook leren." Een thuisonderwijzende ouder is dan ook meer coach dan le raar, stelt Hans van Luit, ortho pedagoog en hoofddocent leer problemen aan de Universiteit Utrecht. „Vader en moeder hebben een begeleidende taak. Zij moeten het kind stimuleren om door te vragen over bepaal de onderwerpen. Ze moeten ook zorgen voor een goede leeromgeving. Ik maak me zor gen of ze dat wel doen." Zo vergt het inrichten van de Oudere vrouwen in een reservaat voor San, voorheen Bosjesmannen, in New Xade. Foto: GPD/Eelco van der Linden de nederzettingen die de over heid van Botswana in dit gebied heeft opgezet, nadat was beslo ten dat de Basarwa niet in het Centrale Kalahari Wildreservaat konden blijven. Dit enorme Na tionale Park, dat een paar hon derd kilometer verder oost waarts begint, was in 1961 door het Britse gezag speciaal voor de San gecreëerd als een plek waar ze ongestoord hun tradi tionele leven konden leiden. Vandaag leven vrijwel alle 60.000 San van Botswana bui ten het park. Ze mogen niet ja gen en worden geacht de mo derne tijd binnen te treden en zich te gedragen als de overige 1,6 miljoen inwoners van Bots wana. Wat dat betekent, zie je meteen als je New Xade binnenkomt. Wanhoop, uitzichtloosheid en dronkenschap. Net als india nen, Aboriginals en andere in heemse volkeren, verliezen ook de San de strijd met de moder ne wereld. Centrum van New Xade is een bar waar op dit vroege uur bier en goedkope Zuid-Afrikaanse wijn in plastic zakken in grote hoeveelheden wordt genuttigd. Achter het overdekte terrasje ligt een onwaarschijnlijke berg van lege blikjes en flessen. Aan de lange houten tafel zit een kleine man met op zijn voor hoofd een gewei van een kleine antiloop, een bekend San-sym bool en voorbehouden aan de chiefs. Door 's mans dronkenschap oogt het potsierlijk. De chief is in de dertig, maar lijkt twee keer zo oud door zijn vele rim pels die zo kenmerkend zijn voor de San. De chief wil niet praten. Hij gebaart wild en zijn rood doorlopen ogen stralen agressiviteit uit. Het gebruikelijke ontvangstritu eel mislukt jammerlijk. Zonder toestemming van de chief is een bezoek aan New Xade een hachelijke onderneming. Bule- na zucht voor de tweede keer vandaag lang en legt uit: „Hij wil hier geen pottenkijkers, maar dat komt omdat hij is om gekocht." De stilte in New Xade is be klemmend. In een openlucht kerkje is zojuist de kerkdienst geëindigd. De pastor heet Ju- manda Gakelebore. Hij is het brein van The First People of the Kalahari, de grbep die de rechtszaak is begonnen. Hij wil wel praten. „Welkom op het kerkhof New Xade", zegt Gake lebore met een treurige grijns. Hij is in het reservaat geboren en behoorde tot de eersten die hier in 1997 naar toe zijn ge bracht. „Het was deportatie. Er werd van alles beloofd, maar we moesten weg. Ze sloten het water en andere faciliteiten af, en verboden ons nog langer te jagen. Dat verbod geldt hier overigens ook." Over het waarom van de actie bestaat groot verschil van me ning. Botsalo Ntuane, secreta ris-generaal van regeringspartij BDP zegt dat de San zijn „uitge nodigd te vertrekken voor hun eigen bestwil. Er is geen reden waarom ze moeten leven als in het stenen tijdperk, ter vermaak van toeristen. Bovendien zijn ze in het park vee gaan houden wat gezondheidsproblemen oplevert voor het wild. Wij bie den de Basarwa een kans om in plaatsen als New Xade een nieuw leven te beginnen." Deze redenatie van de regering maakt Gakelebore woedend. „Ze blijven het ontkennen, maar wij moesten vertrekken omdat er diamanten in de grond zitten. Ze willen voorkomen dat de winst met ons moet worden ge deeld." Het bedrijf BHP Billiton heeft inderdaad licenties gekre gen voor de exploratie, maar ontkent dat er een link is met de deportaties en zegt juist te willen samenwerken met in heemse volkeren. Gakelebore stelt dat de uitlatin gen van Billiton de kansen om de rechtszaak te winnen, heb ben vergroot, maar hij ver trouwt de eigen regering niet. Deze heeft weliswaar een goede naam op het gebied van men senrechten maar is ook bijna geheel afhankelijk van diaman ten. „Ze willen ons kapot ma ken en zijn er bijna in ge slaagd." De dominee kijkt met een hul peloze blik, maar heeft zich vastgebeten in het reservaat en de terugkeer. Hij meent dat de 70 procent van de 1500 inwoners van New Xade die niet alcoholist gewor den is, terug wil naar het echte Xade. Modernisering mag, zegt Gakelebore, „maar op onze voorwaarden en op ons eigen land". ideale leeromgeving de nodige inspanning van thuisonderwij- zers, zegt Van Luit. „Een kind leert niet veel als het thuis in de Ikea-inrichting naar de televisie ligt te kijken. Er moet wel wat gebeuren." Voor het normale onderwijs heeft de onderwijsinspectie zo geheten kerndoelen opgesteld. Daarin staat wat een ltind op een bepaalde leeftijd aan ken nis moet hebben. De doelen zijn niet alleen een leidraad voor beroepsleraren, ook thuis- onderwijzers gebruiken ze. „Ik vraag die kerndoelen ook op. Zo controleer ik of mijn kin deren op het juiste niveau zit ten", zegt Van den Berg. Moch ten haar kinderen ooit willen studeren, dan moeten ze in het bezit zijn van een diploma. Kin deren die thuisonderwijs krij gen, kunnen gewoon Cito-toet- sen en staatsexamens afleggen. Die toetsen maken ze dan bij voorbeeld op een school in de omgeving. Hoe en waar kinderen die thuisonderwijs krijgen terecht komen, is niet bekend. In Ne derland is nooit onderzoek ge daan naar de effecten van thuisonderwijs. Desondanks heeft Blok vertrouwen in een goede afloop. Hij wijst op ver schillende onderzoeken uit de Verenigde Staten, waar thuis onderwijs een geaccepteerd verschijnsel is. Volgens Blok komen kinderen die thuisonderwijs kregen heel behoorlijk terecht. „In een groep gedragen ze zich als kind vaak al socialer, en op latere leeftijd zijn ze zelfs maatschap pelijk en politiek actiever dan hun leeftijdgenoten." Van Luit twijfelt aan de moge lijkheid om de resultaten van thuisonderwijs te onderzoeken, omdat volgens hem ook in de VS weinig harde gegevens be schikbaar zijn. „Er zijn sowieso al niet zo veel gezinnen waar thuisonderwijs wordt gegeven. Laat staan dat ze allemaal mee werken aan een onderzoek, want dan moet je die gezinnen lang volgen." Of de effecten positief of nega tief zijn, de onderwijsinspectie houdt vooralsnog geen toezicht op thuisonderwijs. Minister Van der Hoeven (onderwijs) wil dat de inspectie toezicht houdt op kinderen die vrijstelling van de leerplichtwet hebben. Gezinnen krijgen dan alleen nog vrijstelling van de leer plichtwet als ze meewerken aan ve inspecties. Annette vaigg Berg heeft de controlqjj niet over de vloer. cai] „Ik weet wat mijn kinóen kunnen en wat ze nietjj Niemand hoeft mij te \ve hoe ik het moet doen.^ andere kant, als niemaw toeziet kunnen gezinnn kinderen voor hetzelfq^ de fabriek laten werkei^, dat iemand het weet." Verven, knutselen en 1 bakken: aan succeservp geen gebrek voor het lp Annette van den Berg.y onderwijs niet vooral 1 zellig in plaats van goe-h kinderen? Van den Bek s, het is hier geen speelt^ ene dag zijn we serieu^ dan de andere." nc „Ik geef toe dat thuiso!>r deels een egoïstische kg Het is heerlijk om bij jijn ren te zijn en te zien hw( groeien. Aan de ande% hele leven staat in het{je de kinderen voor wie Je, moet opofferen. Thuis^ wijs is voor mij een bajei in :d Om privacyredenen zijm men van het gezin Vai\n gefingeerd. Sa Er zijn in Nederland zo'n honderd gezinnen waar thuis onderwijs wordt gegeven. Foto: GPD/PhP B lik

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 6