Eigen 'smoe moet netter! op tv redde! MEDIA Theo van Gogh ging zijn angsten te lijf De hiphop way of lifebij The Box Scholenactie Z@ppelin succé; Wintertijd van RTL naar AVÉ Raad wil af van reclame Muziek voor christenen Barbara Lok gaat voor de winst op nieuw radiostation donderdag 3 februari 2< Babette Labeij. Labeij dirigent VARA kinderkoor Hilversum - Babette Labeij (1973) wordt de nieuwe dirigent van het Kinderen voor kinderen koor. Zij volgt in deze functie Majel Lustenhouwer op die de afgelopen 25 jaar het koor leid de. In 1998 maakte Labeij deel uit van het achtergrondkoor van Edsilia Rombley tijdens het Songfestival. Eind 1998 nam ze een Spaanstalige single op met het Rosenberg Trio. In 2002 was ze coach bij Idols. Vorig jaar nam ze, met het nummer 'All right', deel aan het Nationaal Songfestival. Ze zong ook met Boris en Paul de Leeuw. WK Allround live uit Moskou Hilversum - De NOS doet za terdag en zondag rechtstreeks verslag van het WK Allround in Moskou voor dames en heren. De schaatswedstrijden zijn op televisie te volgen bij Studio Sport op Nederland 2 van 9.50 tot 15.50 uur en zondag tot 17.22 uur. Frank Snoeks en Martin Hersman verzorgen het commentaar. Ria Visser ver zorgt de analyse van de dames en Henk Gemser van de heren. Hilversum - Met het uitkomen van de speelfilm 06/05 afgelopen weekeinde, de populariteit van de dramaserie Medea en het begin van de rechtszaak tegen Mo hammed B. was het hoog tijd voor Hoge bomen om een portret te maken over de vermoorde cineast Theo van Gogh. Een man die berucht was om zijn scherpe mening, maar eigenlijk altijd een klein bang jongetje bleef. De moord op cineast en columnist Theo van Gogh heeft Nederland geschokt. Nog steeds is zijn dood onderwerp van vele gesprekken op straat en in de media. En vaak gaat het dan ook over de noodzaak tot integratie van minderheden en het bestrijden van moslimextremisme. De aflevering die Hoge Bomen vanavond aan Van Gogh wijdt, gaat daar niet over. De samenstellers willen juist laten zien wie van Gogh wérkelijk was en waar hij vandaan kwam. Presentator en samensteller van Hoge bomen, Pieter Jan Hagens: „Natuurlijk willen we wel laten zien waar Theo voor stond, maar we kijken ook naar andere dingen." Hoge Bomen laat zien dat Van Gogh weliswaar altijd overal tegenaan schopte en sloeg, maar dat hij privé een heel lieve, zachte en onzekere man was. Dat vertelt onder anderen een vriendin van Theo. Hagens: „Wat mij opviel was dat Van Gogh als klein jongetje heel erg bang was. Zo mochten sprookjes nooit slecht aflopen. Dat soort sprookjes mocht zijn moeder absoluut niet voorle zen. Deed ze dat toch, dan ging hij boos op de gang voetballen." Zijn zus Josien zegt in de uitzending: „Hij vond dat het goed moest aflopen en niet zo treurig, met bijvoorbeeld een meisje dat naar de hemel ging." Als vol wassene ging hij juist de confrontatie aan met zijn angsten, constateert Ha gens. „Hij wilde met zijn columns een reactie uitlokken, zodat zijn 'tegenstan der' zich zou uitspreken. Dan kreeg zijn angst als het ware een gezicht. Hij ging liever flink in debat, dan dat hij geen en kele reactie zou krijgen. Dat zijn vrijheid van meningsuiting zou kunnen worden ingeperkt, was voor hem een nachtmer rie. Dan zou hij de confrontatie met zijn angsten niet meer hebben kunnen aan gaan." De cineast staat bekend als een grote provocateur, maar zijn familie en vrien den, onder wie Hans Teeuwen, vertellen over zijn minder bekende kanten. „Hij was behoorlijk familieziek, een hele be zorgde zoon en broer." Josien vertelt dat Theo er niet voor terugdeinsde om haar vriendje, die hij niet mocht, verbaal het huis uit te pesten. Met harde woorden, want fysiek geweld heeft Van Gogh nooit gebruikt. Hij was daarentegen wel een ruige pu ber, die veel dronk en eigenlijk alle drugs gebruikte die hij te pakken kon krijgen. Tijdens zijn laatste jaar van de middelba re school liep hij iedereen in huize Van Gogh zo te Idieren, dat zijn moeder be sloot hem na zijn eindexamen gewoon het huis uit te zetten. Josien vertelt: „Er daalde een soort weldadige rust neer in ons huis toen Theo was vertrokken." Hagens sprak met de ouders van Van Gogh, zijn zus, jeugdvrienden Roeland Hazendonk en Egbert van der Does, vrienden uit zijn latere leven Hans Teeu wen en Gijs van de Westelaken en zijn steun en toeverlaat op de filmset, Doesj- ka van Hoogdalen. Hagens: „Ik stond verbaasd van de kracht waarmee Theo's ouders en zus over hem vertellen. Zijn dood is slechts een paar maanden geleden en ze hebben best pijn gevoeld bij het oprakelen van al deze herinneringen, toch hebben ze hem niet beter of mooier afgeschilderd dan dat hij was." Esther de Beer Hoge Bomen over Theo van Gogh, 21.00 uur, Nederland 1 dp b -Joi derla at's tl is Kc jang iuw b S-Joi bijl Igo. iS-Joi IS-Sp lw. izend Hoge Bomen laat zien dat Van Gogh weliswaar altijd overal tegenaan schopte en sloeg, maar dat hij privé een heel lieve, zachte en onzekere man was. Foto: ANP AiiTir S-' door Dikla Zeidler Hilversum - „We willen christe nen aanmoedigen met goede muziek", stellen de initiatiefne mers van Bright FM. Neder lands nieuwe christelijke radio zender is sinds dinsdag in de lucht en hoopt een goed alter natief te bieden voor iedereen die zich niet thuisvoelt bij de al bestaande radiozenders. De bedenkers wilden een ander geluid laten horen door het draaien van christelijke rock, pop en praise. „Wij vinden dat er op de Nederlandse radio plaats moet zijn voor goede christelijke muziek", meent ini tiatiefnemer Wolsing. Voordat de zender werkelijk de lucht in ging, is onderzocht of er behoefte aan is. „We hebben inmiddels heel wat gesprekken gevoerd met bijna alle kerkge nootschappen en christelijke instellingen die ons land rijk is. Veel christenen zitten echt te wachten op een eigen radio zender", denkt initiatie&iemer- Mons. Op de website van de nieuwe radiozender zijn dan ook veel bemoedigende reacties binnen gekomen. Berichten als 'God's zegen met dit geweldig initia tief! We bidden voor jullie!' ko men regelmatig binnen. Ie mand schrijft zelfs: 'Er is al zo veel slechte muziek op de radio en daarom is een gospelzender goed. Hopelijk worden hier door veel mensen tot Het Ge loof getrokken.' „We proberen ons aan de mid denmaat te houden, een beetje Sky-achtig", vertelt bedenker Van Loenen. De verschillende programma's geven wel de mo gelijkheid om de muziek wat af te wisselen. De radiozender is voorlopig te beluisteren bij enkele kabelaan bieders en op www.bright.fm Hilversum - Tranen in de stilte is vanavond, in de derde voor ronde van het Nationaal Song festival, een vreemde eend in de bijt. Het lied moet geld inza melen voor het goede doel. Het is een geluk dat Barbara Lok twee jaar geleden al mee deed aan het Nationaal Song festival. De Veenendaalse kwam niet ver, maar kent nu wel het klappen van de zweep en laat zich niet zo snel gek maken. „In 2003 was ik erg gericht op de presentatie, op hoe het er alle maal uit moest zien. Natuurlijk houdt me dat nu ook bezig, maar ik ben niet meer zo hyste risch als toen", zegt de 34-jarige zangeres. Terwijl haar concur renten waarschijnlijk óp zijn van de zenuwen, zit zij er een paar dagen voor de uitzending ontspannen bij en weet nog Kandidaten en liedjes vanavond 1. Johnny Rosenberg - When forever ends. Latinsong dat zo in het repertoire van Enrique Iglesias past. 2. Kuik en Klaver - Together. André Kuik was vorig jaar weinig succesvol. Nu met partner en nogal wat pathos. 3. Femme Vocale - Stay. Goois damestrio in degelijk swingend nummer, inclusief trompetjes. 4. Justine Pelmelay - What you see is what you get. De oudste (46) en meest ervaren kandidaat met funky niemendalletje. 5. Ralph McCoy - Breaking news. McCoy zingt in Eagles-co- verband. Te horen aan z'n stem en't Amerikaanse rockgeluid. 6. Barbara Lok - Tranen in de stilte. Akoestische gitaar, strij kers en heldere, geschoolde stem. Een moment van rust niet eens wat ze zal aantrekken. „Hoge hakken, dat is zeker - ik ben heel erg klein. De vier strij kers die me begeleiden zijn in stemmige concertkleding. Dus ik denk dat ik ook maar iets sjieks ga dragen." Barbara Lok kan zich dus hele maal op het lied gaan richten. Tranen in de stilte is een num mer met een bijzondere missie: het lied dat volgende week ook op single uitkomt, moet geld opleveren voor onderzoek naar de spierziekte multiple sclerose (ms). De tekst gaat over een man die na het overlijden van een partner alleen achterblijft - het is het ware verhaal van de voorzitter van de stichting MS Research, die zijn vrouw aan de ziekte verloor. Het nummer lag er al enige tijd toen producer Emile Miedema het vorig jaar oppakte. Tranen in de stilte moest in september 2005 het 25-jarig bestaan van de stichting luister bij zetten. Maar het liep anders. Compo nist Mare Groot Kormelink stuurde het lied, gezongen door een andere zangeres, samen met een paar van zijn andere nummers op naar het Natio naal Songfestival. Tot ieders verbazing werd de droeve balla de geselecteerd. Waarmee voor het eerst een benefietlied mee doet met het Songfestival. Wil lem van Beusekom, NPS-direc- teur en al jaren nauw betrokken bij het Songfestival, zag het in eerste instantie niet zitten, al dus Miedema. „Van Beusekom was bang dat de twee zaken door elkaar zouden gaan lopen. Het Songfestival is één ding, een goed doel iets heel anders, zei hij. Maar uiteindelijk heeft hij een oogje dichtgeknepen." Volgens de internetpolls haalt Tranen in de stilte vanavond de finale. Dat zou mooi zijn, zeker voor een nummer dat allesbe halve een standaard songfesti valnummer is, filosofeert Lok. Songfestival, TROS, 20.25 uur den haag/gpd Publieke televi sienetten moeten herkenbaarder en voorspelbaarder worden. Wie Nederland i inschakelt, moet weten wat hij kan verwachten. Anders verzuipt de publieke om roep in het alsmaar groeiende aanbod van radio- en televisie zenders. Dat heeft staatssecreta ris Medy van der Laan van me diazaken gisteren gezegd. Ze reageerde op een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) over de toekomst van de media. Volgens de WRR moet de pu blieke omroep zich minder met amusement bezighouden. Re clame uitzenden behoort niet tot de 'kerntaken'. Of de publie ke omroep daar ook mee moet stoppen, is aan de politiek, al dus Wim van de Donk, voorzit ter van de WRR De Raad wil ook dat de over heid veel beter onderbouwt waarom het jaarlijks bijna ze venhonderd miljoen euro aan de publieke omroepen geeft. Nu gebeurt dat uit gewoonte. Van der Laan zei het WRR-rap- port belangrijk te vinden, maar bleef vaag over wat ze er precies mee gaat doen. De omroepen zijn het eens met de 'grondgedachte' van de WRR; het concentreren op de maatschappelijke functies, maar ze willen wel dat ook de wijze waarop mensen media gebruiken, uitgangspunt wordt. Anders zou het beleid tot een versnipperd aanbod vsre(12 ties leiden, waaruit elL^ en luisteraar zelf zijn injg.j0 moet samenstellen. »Xver| niet aan op de wijze w4 jQ meeste burgers de m( bruiken. Een meerderh^J juist samen, op zoek L deelde ervaringen en bi., Ook zou de WRR te w' kennen dat mensen z - alleen laten informerC nieuws, achtergronden nie. „Velen laten zich f u-: formeren door beelde*. halen dan door infojg jQ teksten. Daar ligt de kr^^j infotainment, soaps en RTL Nederland (RTL f* Yorin) juicht toe dat hef-^ een discussie op over het publieke beste pQn er staan veel onduideli aldus RTL-topmi I r. I J ;pht t Enkele aanbevelingen van de WRR van Westerloo. De dagbladuitgevers ziL den. De WRR pleit en mediabedrijven een' dan nu belangen in elk dememingen mogen Van der Laan is het i eens, zolang die bedrijv niet te machtig worden, Journalistenvakbond N leurgesteld. De WRR zol kijken naar allerlei inii'3.3 nale ontwikkelingen, ergere ten dat de regionale pe|™e juist moeilijk heeft. De,a| "y wel meer discussie jn.is kwaliteit van journalistic 20, niet meer regels en san^ 1:-* 22.-1 lal la, erict De rc hert /eert fouten van journalisten, In het publieke bestel moet het voor zowel publieke als private partijen mogelijk worden te gaan uitzenden, eventueel in samenwerking. De overheid moet zich in het nieuwe medialandschap vooral richten op maat schappelijke functies als nieuws, opinie en achter- grond en kunst en cultuur. Voor de mediasector moet een nieuwe toezichthouder komen, die er onder meer op toeziet dat er voldoende ver scheidenheid is in het aan bod. Een Europees mediab'^N is op den duur noodzal^| Nationale toezichthoucjmba moeten daarom naar Eraat. Er moet een breed onfcick. zoek komen naar het ve 18. teren van de rechtspos^0* van mensen, partijen e%Chy dere organisaties die da25 c media benadeeld kunnP Tv worden, |nR9B' ,)20( Binnen het hoger ondsn B wijsbeleid moet bijzone aandacht komen voor h verbeteren van de oplejorg( gen voor journalistiek. Aus Wette 1.10 ZDI bchs 15 Hun jaarbudget is kleiner dan dat voor één aflevering van ieder ander tv-programma. Voor The Box maken enkele 'Hoofddorpse hoodlums' voor dat beetje geld verrassend goed bekeken hip hop-televisie: Urban Life Style. door Bart van Zoelen Amsterdam - Normaliter is de enige spelregel bij een battle: er zijn geen regels. Twee rappers hebben vijfenveertig seconden de tijd om elkaar te vernederen, waarna het publiek een win naar aan moet wijzen. Maar bij het toernooi van het tv-pro- gramma ULS (Urban Life Style) moeten de deelnemers hun toon iets matigen. Clipzender The Box, dat het programma uitzendt, hoort liever niets over anale seks met moeders, zegt presentator Gerald Jordan (35). „Maar dat dwong ze alleen maar om creatiever te zijn," zegt hij. In plaats van te zeggen: ik neuk je moeder, proberen ze bijvoorbeeld om het publiek luidkeels en in de maat 'every body say ho' te laten scande ren. Eén snedige strofe is dan genoeg om het af te maken: „Laatje dat over je moeder zeg gen? Dan heb je thuis wat uit te leggen." Het decor, een oude garage in Hoofddorp, typeert de manier van werken van de makers. Een stelletje hoodlums (vrij ver taald: nozems) uit Hoofddorp, zoals ze zelf zeggen. „Ons bud get is kleiner dan dat van één aflevering van ieder ander tv- programma," zegt producer Bas Massa (27). Inmiddels zijn drie mensen er full time mee bezig. Twee zo mers geleden bedachten ze dat ze televisie wilden maken. Met het resultaat meldden ze zich bij The Box. De clipzender, die op nog op zoek was naar pro gramma's ter afwisseling van de door kijkers aangevraagde vi deoclips, hapte toe. Maar het blijft hun eigen programma, Rappers wachten op hun beurt voor de opnames van de rapbattle 45 Second K.O. In deze rapbattle, geor ganiseerd door het tv-programma ULS (Urban Life Style) nemen twee getalenteerde freestylers het tegen elkaar op. Het publiek kiest de winnaar. Foto: GPD/Caro Bonink. benadrukken ze. Ze krijgen geen geld van The Box. „We hebben tweeënhalf jaar lang alles wat we nodig hadden bij elkaar gehosseld," zegt Jor dan. Vrienden stonden hen bij met raad, daad en apparatuur. Dat is ook de 'hiphop way of li fe', zeggen ze. Ze maken nu al meer dan een jaar elke week een half uur televisie en weten nu langzaam maar zeker wat sponsors aan zich te binden. Hun programma, waarin verder rapartiesten als Nelly, Brainpo wer, Ice-T en Tony Scott te gast waren en hebbedingen voor hiphoppers besproken worden, werd dit najaar zelfs genomi neerd voor een Dutch Mobo- award. Dat BNN deze muziekprijzen voor 'black music' uit Groot- Brittannië importeerde, bete kende bovendien een enorm blijk van erkenning voor alles wat zich onder de verzamel naam urban laat scharen, zoals rap, R&B en hiphop. Alleen doordat BNN zich richtte op een groot publiek draaide het uit op een belediging voor de intelligentie van jongeren, vin den de jongens van ULS. „Onze uitgangspunten verschil len. Wij houden van die mu ziek," zegt medepresentator Le on Winkler (23). Succes is hun beloning. Tot wel 200.000 jonge kijkers weten hun programma te vinden. „We zijn geen John de Mol, we hebben niet die budgetten," zegt Jordan. „Maar op de ene of de andere manier hebben we onze filosofie kun nen verkopen aan bedrijven als Timberland, Gemini en Apple." De populariteit van urban heeft ook de belangstelling van The Box gewekt. De clipzender moet de Nederlandse cultuur in alle opzichten gaan omvatten, zoals FunX op de radio doet. ULS vreest niet dat The Box, of de nieuwe moedermaatschap pij MTV, zelf programma's gaat maken en hen zal afdanken. Bovendien vinden ze: hoe meer urban-televisie, hoe beter. Hun battle is ook te huur voor evenementen en ze hebben hun eigen internetshop. De Ur ban Life Style moet een lucra tieve bedrijfstak worden met een flinke impact op de samen leving. „Net als in Amerika," zegt Winkler. Massa: „Hiphop is ontstaan om iets te vertellen. Dat heeft pas zin als het de maatschappij bereikt." Daarvoor is wel eensgezindheid nodig. Aan gekissebis en een negatief imago is de rap in Ne derland al eerder bijna ten on der gegaan, weten Winkler, Massa en Jordan. De door be drijven als ID&T veel beter ge organiseerde dancescene drong de hiphop halverwege de jaren negentig voor even naar de achtergrond. „Er is veel talent dat net dat ene zetje over de drempel nodig heeft," zegt Massa. „Het is ons doel er voor iedereen te zijn die bezig is met rappen, dansen of graffiti." Rappers moeten elkaar zeggen waar het op staat. „Maar dissen is onderdeel van het product," zegt Jordan. In de VS weten ze dat, volgens hem. „Dr. Dre rapt over gangsters en de straat, maar hij gebruikt wel de beste producer en de nieuwste mar ketingtechnieken." De fans voelen dat niet als bedrog, denkt hij. „Er is juist heel veel respect voor rappers die 'real' gebleven zijn en veel geld ver gaard hebben." Ze stellen vast dat veel bedrij ven in Nederland de commerci ële mogelijkheden nog niet her kennen. Citroën wees hen af, terwijl het een Urban Sports Car aan de man probeert te brengen. „Ze denken dat men sen in mijn scene dat niet kun nen betalen," zegt Jordan. „Terwijl we wel een Mercedes en een Hummer in de show hebben." McDonald's wees hen af omdat het zich vooral op jonge moeders richt. „En ner gens vind je zoveel jonge moe ders als bij ons," grijnst Massa. „En hoeveel van ons werken er wel niet bij McDonald's?" zegt Jordan. Intussen grijpt de urban sub cultuur onstuitbaar om zich heen. De hitlijsten worden be heerst door R&B-platen. „Voor de buitenwereld is ons pro gramma gericht op de allochto ne gemeenschap, terwijl alles wat urban is onze maatschappij begint te domineren," zegt Massa. „Heel gewone mensen weten helemaal niet wat de ur ban lifestyle is, terwijl ze er ge woon deel van uitmaken. Mijn pa, die ik niet heel vaak zie en die mij altijd verweet dat ik er maar slordig bijliep, zag ik laatst ook met Timberlands en een broek met een laaghangend kruis en zakken aan zijn zij." ULS, The Box, elke maandag, 21.30 uur hilversum/anp - Basisscholen in Nederland hebben met ac ties voldoende geld ingezameld om vier scholen te bouwen in de door de tsunami's getroffen landen Indonesië, Sri Lanka, India en Thailand. De actie van jeugdzender Z@ppelin gaat door. „Voorlopig kan er nog doorgebouwd worden", zei netcoördinator Cathy Spieren burg dinsdag. Per locatie is ongeveer 100.000 euro nodig. Dinsdag stond de teller op 400.000 euro. De zen der heeft bij aanvang van de ac tie op 9 januari als doel gesteld vier scholen te bouwen. Het ministerie van onderwijs reali seert een vijfde school. In ons land lopen intussen nog zoveel acties van kinderen, dat het vol gens Spierenburg niet verstan dig is nu te stoppen. Zij ver wacht dat nog voldoende geld wordt bijeengebracht om nog minimaal één schoolgebouw op te zetten. In de gebieden die op tweede kerstdag werden getroffen door tsunami's, zijn veel scholen ver woest. Leerkrachten en leerlin gen in Nederland wilden na de kerstvakantie graag geld inza melen. Het leek Z@ppelin, Uni cef en het ministerie het beste alle afzonderlijke acties te bun delen. 'alks ifün Inmiddels hebben vele.3^ den basisscholen gelqm e meld. Zo kookten lé.15 voor hun ouders, r2J kleuters een groentevje23 namen groepen een piha zamelde een school 55fchtr ro in met het loslaten lonnen. De bijeengebr^ dragen lopen uiteen v3.45 10.000 euro. Binnenkort begint de b de scholen, zei Spieren!^ jeugdzender zal dit opler? volgen'. Zo weten defhör mers ook precies wa^1 hun geld gebeurt. Prqrt,a ren reizen uiteindelijkZDF de opening. s 23. hilversum/mediaredactie - Het programma Win tertijd is voortaan te zien bij de AVRO. Die zendt vanaf 10 april acht afleveringen uit van het inter viewprogramma dat Harry de Winter vijf jaar lang maakte voor RTL 5. De presentator zal zijn gasten in de nieuwe opzet niet langer alleen con fronteren met hun muzikale voorkeur, maar ook met hun smaak op het gebied van literatuur, beeldende kunst, fotografie en theater. RTL Nederland besloot vorig jaar te stoppen met het programma, waarin elke week een portret van een hoofdgast werd geschetst aan de hand van een gesprek over zijn of haar muzikale inte resses. Eind mei was na vijf jaar de laatste afleve ring op RTL 5 te zien. Harry de Winter weigerde zich echter neer te leg gen bij het einde van Wintertijd. De Winter: „Het was eigenlijk een publieke omroep-programma op een commerciële zender. Zelf vond ik de re clameblokken midden in het gesprek heel irri tant. Alledrie de publieke netten hebben interes se getoond voor het programma, en uiteindelijk heeft de AVRO toegehapt." Volgens de presentator biedt de nieuwe formule van Wintertijd de mogelijkheid een nieuwe groep gasten aan te boren. „Jong talent kwam tot nu toe nauwelijks aan bod, omdat ze simpelweg nog niet zo'n aan muziek gelieerde levensgeschiede nis hebben. Maar er zijn ook gasten met wie ik best nog eens verder zou willen praten, dus die kunnen nu een keer terug komen. Het zegt heel veel over een persoon of zijn favoriete boek de Da Vinci Code van Dan Brown is, of juist de nieuwste Mulisch." De Winter benadrukt dat de gast niet over alle cultuurvormen een doorwrochte mening hoeft te Harry de Winter interviewt verder bij de omroep. Foto: GPD/Wim Kluvers. 10 hebben. „Het ontspannen gesprek blijfjjy staan." Verschillende musea vormen hi is voor de uitzendingen van Wintertijd-niei&gc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10