Gelukkig hebben W onze klompen no£ GESPREK VAN DE DAG 'Liever waardering van gasten dan Michelinsterren Organisatie dansfestival houdt drank uit buurt van Russen Nederland op zoek naar een nieuw imago Mu-ziekte vrijdag 21 januari 2005 Het is zweten en stressen met sterren. In de we reld van de gastronomie mag de Michelinster het hoogst haalbare zijn, er zijn topkoks die de in specteurs liever zien doorrijden. Tijdens de Euro pean Fine Food Fair (EFFF) komende maandag in Maastricht worden de sterren voor 2005 verdeeld. Sterren stralen pijnlijk. Dertien jaar geleden doofde Mare Paes- brugghe van restaurant Sir Anthony van Dijck uit Antwerpen, met twee Michelin sterren, het vuur van zijn gasfornuis. Hij wilde niet meer als een schooljongen ieder jaar „met de daver op het lijf' zijn rapport van Meester Michelin in ontvangst nemen. Bovendien wilde hij zijn zaak wat vlotter ma ken, moderner en meer mensen kunnen ont vangen. „Ik kan er 120 mensen in kwijt, maar als ik voor de sterren zou blijven koken, kon ik er hooguit vijftig op een avond bedienen", licht hij zijn beslissing van 1992 toe. „Een beeldenstorm in die tijd." Paesbrugghe gaf Michelin een koekje van eigen deeg. Hij nodigde op vrijdag de media uit om zijn 'uittreding' be kend te maken, „zodat alles in de zaterdagkranten zou ver schijnen, de best gelezen krantendag". Michelin schreef hem later dat ze het spijtig vonden dat hij zijn terugtrek king niet bij de organisatie had gemeld, maar via de media had gecommuniceerd. „Daarop heb ik geantwoord dat zij ieder jaar het rapport over mijn zaak in de media bracht zonder daar eerst mij van in kennis te stellen. Daarna heb ik nooit meer wat van ze gehoord. Spijtig, want ik had nog graag nog eens met ze over het vak gediscussieerd." Foto: Hans van Weel Meesterkok Ad Janssen van het Kasteel van Rhoon zegt nooit de Michelinformulieren te hebben ingevuld, al waar deert hij de sterren wel. „Als je een ster krijgt, is dat echt een bekroning op je ambacht als kok, maar als zakenman kun je je afvragen of het wel zo verstandig is om zo afhan kelijk te zijn van een dergelijke organisatie", aldu sen, bekend als tv-kok bij onder meer de Tros, Michelin stelt hoge eisen aan niet alleen hi maar ook de kwaliteit van het tafelzilver, nen en het glaswerk. Bovendien moete woonweg dure producten op tafel wo zet en zijn de personeelskosten hooi kook commercieel, al blijf ik de kol ook was met twee sterren. Het is gi minder geworden met de dure pro Ik voer geen truffel of kaviaar mei kaart." Die ster krijgen is nog wel leuk, vi Janssen. Het levert aanzienlijk me dizie op, mede omdat er een groep heten sterrenjagers bestaat die mei chelinboekje in de hand alle 'Miche taurants' in Nederland afgaat. „Maa mensen laten je dus weer net zo snel je een ster verliest. Het is dus econoi zien niet zo verantwoord om een ster te Bovendien lig je continu wakker omdat je moet zien te behouden of er nog een bij wilt ben." Janssen geeft toe dat hij het ook akelig vindt om bi deeld te worden in boekjes en bladen. In het verlet hij uitgever en zag toen vanuit de uitgeversstoel hi zine Lekker. „Ik vond het wel akelig om te zien hoi rants werden afgezeken. Het gekke is dat daar dani veel restaurants achteraan lopen. Liever wil ik dat gasten bepalen hoe goed ik ben. Als het niet naar b was, komen ze gewoon niet meer terug." Voor Pae brugghe was het opgeven van zijn sterren de beste sing van zijn leven, „op het huwelijk met mijn vroi natuurlijk." anp 'GOEP NIEUVJS! IKHEB BESLOTEN TE. STWPEN MET PEZE NWTTELOZB THER/+PIË- MENSELIJK De politie in het Zuid-Duitse Göppingen trekt enkele tientallen tips na in ver band met de DIEFSTAL van de OUDSTE MARKLIN-speelgoedtrein. De locomo tief Storchen'bein uit 1891 is samen met ongeveer 150 andere modellen uit het museum van de Marklin-fabriek gestolen. Het familiebedrijf spreekt van een ui terst pijnlijk verlies. Een deel van de Marklin-geschiedenis is van ons afgepakt, aldus de directie. Door de diefstal bestaat er op dit moment alleen in Wenen nog een compleet overzicht van historische Marklin-modellen. De gestolen trei nen, schepen, auto's en stoommachines waren ruim een miljoen euro waard. Het KAMELEONDORP in Terherne heeft vorig jaar 20 procent MINDER BEZOEKERS getrokken. Bezochten in 2003 nog 100.000 mensen het Frie se themadorp, in 2004 kwamen 80.000 mensen naar het dorp van Hielke en Sietse Klinkhamer. Volgens directeur J. Stedehouder is er door de dalende belangstelling een verlies van enkele tienduizenden euro's ontstaan. Het dalende aantal bezoekers heeft volgens hem twee redenen. ,,De eerste Kameleonfilm zorgde voor meer be zoekers in 2003. Door de slechte zo mer in 2004 bleef het aantal bezoe kers achter ten opzichte van 2003. En we zijn toch vooral gebonden aan het zomerseizoen." De directeur wil volgend jaar winter meer activiteiten organiseren in het Kameleondorp om minder afhankelijk te zijn van het zomerseizoen. Uitgeverij Kluit man, uitgever van de Kameleonboe- ken en vennoot van het Kameleon dorp, wil uit het themadorp stap pen. Volgens Stedehouder heeft de uitgever dat plan echter in de ijskast gezet tot er een nieuwe vennoot is gevonden. De vier huidige venno ten, waarvan Kluitman de belang rijkste is, draaien op voor het verlies van vorig jaar. De VERMOORDE Duitse modekoning Rudolph MOSHAMMER laat het leeu wendeel van zijn vermogen na aan DAKLOZEN in München. In zijn testa ment bedeelde de couturier ook zijn trouwe begeleidster, de yorkshireterriër Daisy. De erfenis van Moshammer wordt op enkele miljoenen euro's ge schat. De flamboyante modeontwerper zette zich jarenlang in voor de ont heemden in zijn geboorteplaats. Hij wordt morgen naast zijn moeder in het familiemausoleum in de Beierse hoofdstad bijgezet. Bij wijze van hoge uitzondering mag Daisy mee naar de begrafenis. Normaal zijn honden op kerkhoven in de Zuid- Duitse stad verboden. De 64-jarige Moshammer is vorige week door een 25-jarige prostitué vermoord. Na zijn arrestatie verklaarde de gokverslaafde Iraakse dader dat hij de modekoning had gedood omdat die zou hebben geweigerd te beta len voor zijn diensten. De chauf feur van Moshammer trof de dode modeontwerper een week geleden in zijn villa in München aan. Hij bleek gewurgd met een telefoons noer. Moshammer gold als een van de kleurrijkste personen van de Münchener jetset en was een na tionale televisiester. Foto: Reuters Thaise OLIFANTEN worden met enorme sanitaire voorzieningen getraind om naar het TOILET te gaan. Exploitanten van de olifanten zien in de toilettraining een belangrijke uitbreiding van de kunsten van de dieren. Thaise olifanten kun nen al schilderen, dansen en muziekinstrumenten bespelen. Voorde toilettrai ning heeft een exploitant in Chiang Mai enkele enorme wc-potten van witge- verfd beton laten bouwen met een eigen mega-riolering. De dieren kunnen met hun slurf aan een koord zelf doortrekken. Zeven olifanten worden momenteel getraind om van deze voorzieningen gebruik te maken. Het project zal niet slechts toeristen kunnen vermaken, maar ook de straten van Chiang Mai scho ner houden, menen de exploitanten. Het Nederlandse kaasmeisje en de klompen, ze ho ren bij Nederland, net als tulpen, molens en Cruijff. Maar staatssecre taris Van Gennip vindt dat wat te beperkt. Foto's: GPD en Henk Bouwman Na raamprostituees en coffee shops nu ook politieke moor den en brandende moskeeën: het Nederlandse imago in het buitenland wordt er niet beter op. Het kabinet denkt de oplos sing te hebben. Nederland moet aan de man worden ge bracht alsof het een merk is. Na de moord op Theo van Gogh draaiden Nederlandse ambassades overuren om vra gen te beantwoorden van ver ontruste buitenlanders die wil den weten wat er toch aan de hand was in dat ooit zo rustige land van klompen, kaas en tul pen. De ambassades kregen de antwoorden ingefluisterd van het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag. Publieksdi- plomatie heet dat: Nederlandse diplomaten brengen de plus punten van Nederland onder de aandacht, in de hoop dat dit het imago ten goede komt. Volgens staatssecretaris Karien van Gennip (buitenlandse han del) is die aanpak echter niet langer afdoende. Vandaar- dat ze een werkgroep 'branding' heeft ingesteld, uit te spreken op zijn Engels. Die moet onder zoeken hoe Nederland als een merk (oftewel 'brand') in de markt gezet kan worden, niet alleen gericht op verontruste mensen die een ambassade bellen, maar op iedereen. Dat landen proberen een merk van zichzelf te maken is een nieuwe trend, zegt Peter van Ham, werkzaam bij instituut Clingendael in Den Haag en ge specialiseerd in het onderwerp. Voor bedrijven met een sterk merk is het gemakkelijker zich van concurrenten te onder scheiden. Voor landen werkt het precies zo, is het idee. Dat mensen liever een Duitse auto kopen dan eentje uit bijvoor beeld Oekraïne, komt mede doordat Duitsland een degelijk imago heeft, aldus Van Ham. „Oekraïne staat voor Tsjemo- byl, niet voor kwaliteit. Zelfs als er ooit goede auto's in Kiev worden gemaakt, zal het lang duren voordat Made in Ukraine als een aanrader wordt be schouwd." Nederland staat in de woorden van staatssecretaris Van Gennip voor „tulpen, molens, kaas en Cruijff'. Dat is te beperkt, vindt Van Gennip. Zij heeft ei lijst aan 'typisch Neder e sterke punten die ook 0 !e aandacht moeten word s bracht: watermanagem0 landbouw, internationi z entatie, chemische indi e medische technologie, d logistiek. Volgende ma; moet de werkgroep me e zen komen. Sicco van Gelder is één directeuren van Placeb een internationaal advi Ij reau gespecialiseerd in keting van landen en st r, Volgens hem is het ima tulpen en klompen no| een pluspunt. „De met mensen in de wereld h l niet verschrikkelijk veel over Nederland na te d Een willekeurige Mary Michigan besteedt er h j, een paar seconden per In die tijd denkt ze aan molens en kaas. Daar we al heel blij mee zijn. g gië heeft niemand zulki a associaties." Van Gelder vindt dat st cretaris Van Gennip „h bezig is een economist 0 neer te zetten". Hij plei jj een bredere aanpak en dat de klompen zeker het oud vuil moeten wi gezet, gpd De Russische dansers aan het Dia- ghilev-festival, dat volgende week in Groningen plaatsvindt, moeten het grotendeels zonder alcohol doen. De organisatie van het festival vraagt de winkel van het bungalowpark in het Drentse Aalden, waar de meeste Russen overnachten, alle sterke Alexander Pola Gooi gerust af en toe het badwater weg; er zit niet altijd een kind in drank uit de schappen te halen. Volgens een woordvoerster van het festival gaat het om een voorzorgs maatregel. „We willen geen enkel ri sico nemen. Dronkenschap helemaal voorkomen kun je natuurlijk nooit, maar nu hebben we in ieder geval ons best gedaan ervoor te zorgen dat de dansers fris op het podium staan." Het Diaghilev-festival huurt voor de gelegenheid alle 250 vakantiewonin gen op het park af. Ook in hotels in de stad Groningen en omgeving overnachten deelnemers van het fes tival. Zij kunnen wel gewoon naar de dichtstbijzijnde slijterij voor een fles sterke drank, aldus de zegsvrouw. „Het is onmogelijk om uit alle slijte rijen in Groningen en omgeving de drank weg te halen." anp Er is een categorie waar ik op alle fronten faal, waar ik zogezegd geen kaas van heb gegeten, waar mijn gebrek aan smaak even stuitend is als mijn gebrek aan ken nis.... Wordt gezegd- Als het op muziek aankomt, ben ik de pispaal. Spuit 11. Een Nietsnut. Ik zou dat psycho-therapeurisch verantwoord kunnen terugvoeren naar mijn jeugd, waarin ik misschien iets te langen iets te fanatiek in het Kinderen voor Kinde ren assortiment ben blijven hangen, bij gebrek aan ontivikkelingstimulus door mijn ouders die naar de Carpenters, Berdien Stenberg in concert met James Last, Paulo Conté en Pierce Heyman luisterden. Zo doende ontbrak het mij al vroeg aan een verantwoord referentiekaderen natuurlijke nieuwsgierigheid om van Kinderen voor Kinderen en Barend Bluf af te wij ken. Onzin natuurlijk, ook op de middelbare school heb ik geen enkele moeite gedaan om de top-40 eigen te maken. Al snel kwam ik toen op een leeftijd, waarbij dat me parten ging spelen. Stond ik in de kroeg met een leuke knul te sjansen en dan vroeg ie van wat voor muziek ik hield. En bij muziekles vroeg de leraar mij altijd wat zachter zingen, omdat mijn valse gekraai door merg en been snerpte. Anderzijds was ik ten tijden van Sinterklaas en Kerst zo'n beetje de enige die de songtekst kende, dat dan weer wel. Ook bij andere songs gaat me dat vrij makkelijk af, maar meezingen duif ik ze allang niet meer, tenzij ik de mogelijkheid heb er een cabareteske vertoning van te maken. De vriend van mijn zus, zelf uitermate muzikaal, heeft vaak genoeg een poging gedaan me nog wat basisprin cipes bij te brengen. Zoiets simpels als met de vingers trommelen op tafel, klinkt bij mij al als een motorisch gestoord konijn dat alarm slaat. „Zing dat nou nog eens en dan een toon lager!" Wat is een toon lager? Hoe doe je dat? Het is alsof hij vraagt: „Zeg dat nou nog eens, maar dan in het Russisch!" God knows, the man tried! Goed, het is geen drama. Ieder heeft zo zijn eigen ta lent. Probleem met muziek is dat het zo'n algemeen goed is, zo aanwezig in de maatschappij, zo identiteits- bepalend... en telkens weer word ik op de dieptrieste feiten gewezen. Ieder huisbezoek maakt vroeg of laat een rondje langs mijn cd-collectie. Na een korte scan van de schrale selectie, is het merendeel van de wijs, een enkeling ronduit geschokt. Hoe is het mogelijk dat zulke goeie en zulke slechte cd's naast elkaar kunnen liggen. En terwijl ze met hun rug naar me toe zitten, volgt een scala aan afkeurende geluiden, gegrinnik en verbazingkreten. Prima, ik schaam me er niet voor. Hooguit voel ik mé een beetje betrapt. Oké, ik kan niet zuiver zingen, oké, ik kan van de top-100 allertijden misschien maar bij tien nummers de combinatie artiest-titel noemen; oké, ik heb een bizarre smaak; oké, mijn collectie is dubi eus... 'Krijg de muziekte!' Muziek is voor mij geheimtaal... misschien een gebrek ja, zoals ze zeggen... misschien een zegen. Ik lees boe ken en ontkom niet aan de gewoonte tussen de regels door te lezen, te letten op stijl, structuur, opbouw en woordkeus. Ik lees met mijn kennis in het achter hoofd, met mijn ambities in mijn hart en met een onlosmakelijke be trokkenheid bij het medium taal. Ik versta het middel te goed, om objec- 1 tiefvan het doel te genieten... en soms is dat jammer... Muziek is voor mij niets anders dan gevoel... een emotie. Ik luister naar muziek, zoals je een droom ervaart. Zo vanzelfsprekend en toch ongrijpbaar, zo tastbaar, zon der je vingers op de feiten, de wer kingen de betekenis te kunnen leg gen... alleen een gevoel dat achter blijft. Flarden, die blijven hangen, zonder logica. Niet goed wijs, zeggen ze... Dan maar eigen-wijs, zeg ik... Reageren? Reacties_op_column@hotmaiI.com

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 2