'Denken aan pensioen is ongezond' KUNST CULTUUR Oud-docente ROC Leiden in AKO-jury irandgevaar: werk waar vonken vanaf springen Gistend vat vol tegenstrijdigheden Op zijn manier Herman van Veen viert zestigste verjaardag met theatertournee Marokkaanse kunstenaar bedreigd de With Een scène uit de voorstelling 'Ik' van Ork?ter. Publiciteitsfoto theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Ik' door Orkater Idee en tekst: Geert lageveen en Leopold Witte. Muziek: Beppe Costa. Regie: Gijs de Lange. Gezien: 14/1, Schiedam. Te zien: 22/1, Leidse Schouwburg. 'Madame Bovary, c'est moi.' Orkater nam die uitspraak seri eus, en maakte 'Ik'. Plaats van handeling: het hoofd van Gus- tave Flaubert. Flaubert (1821-1880) vereenzel vigde zich met zijn romanper sonages. Of in elk geval met zijn beroemdste: Emma Bovary, ge trouwd met een plattelands- dokter; het vleesgeworden ge brek aan opwinding in een hartverscheurend saai Nor- mandisch dorpje. Zij wilde groots en meeslepend leven, maar ze kreeg klein en truttig, vluchtte in minnaars en schijn werelden en kwam smartelijk aan haar einde. Flaubert wilde eigenlijk allebei: rust ep actie, woeste liefdes avonturen en werken als een kluizenaar. En dat dwangmatig zwoegen op zijn boeken verge leek hij dan weer met pianospe len met loden kogels op zijn knokkels. Hij noemde zichzelf een hystericus; vandaar ook zijn identificatie met zijn be roemdste heldin. Dit gistende vat vol tegenstrij digheden is in 'Ik' verbeeld door zes acteurs. Beppe Costa is een besluiteloze Flaubert, met om hem heen vertegen woordigers van zijn uiteenlo pende kanten: het opgewonden standje Leopold Witte in een wit hemd met lange benen op naaldhakken, Geert Lageveen als een coole man met bakke baarden, de grillige Emma (weer een prachtige rol van Ta- mar van den Dop). Ze spelen passages uit Madame Bovary en geven je een impressie van Flauberts eindeloze en onzeke re gepolijst aan zijn stijl. Als zijn geliefde Louise Colet (Margöt Ros) komt vragen of hij einde lijk een knoop wil doorhakken, barst het koor van stemmen en tegenstemmen helemaal los. Wat niet het ideale voorspel is. Louise verdwijnt snikkend. Flauberts geesteddnd Emma wint het van zijmKinnares van vlees en bloed. De makers van 'Ik' kun je de historische afdeling van Orkater noemen. Costa, Lageveen en Witte maakten eerder 'Conijn van Olland' en 'De gouden eeuw'. Omdat ze niet voor de Geert Makken van het vader lands theater willen doorgaan, hebben ze 'Ik' ontdaan van his torische verwijzingen (alleen de mooie kleding van Carly Eve raart herinnert daar soms aan). Ook de muziek is van deze tijd; computergeluiden en -ritmes gaan samen met instrumenten als trombones, klarinet en cello. Zoals altijd bij Orkater gaan muziek en spel mooi samen, maar er is één hoogtepunt. De jonge multi-instrumentaliste en zangeres Maartje Teussink en Tamar van den Dop spelen daarbij glansrollen. Als er een prijs was voor het indrukwek kendste toneelmoment van het jaar, zou de sterfscène van Em ma Bovary hoge ogen gooiep. «R - Dichters en rap- nen op 28 januari - en t s gisteren abusievelijk rmeld vanavond - uit eigen werk of rap- openbare bibliotheek lorp. Deze avond staat ten van de Gedichten- ior de zesde keer louden. Opgeven kan T-5890849.De dicht- itie duurt van 19.00 tot De openbare biblio- 'estigd aan de Cor "3. Christa Fontein uit Voorschoten treedt toe tot select gezelschap door Theo de With voorschoten - De eerste niet-beroeps- lezer in de jury van de AKO-Literatuur prijs is oud-docente Christa Fontein uit Voorschoten. Zij was tot afgelopen sep tember als docente Nederlands en lite ratuur verbonden aan het ROC Leiden. Voor het eerst is de jury van de prestigi euze literaire prijs uitgebreid met een le zer. Gewoonlijk bestaat een jury uit lite ratuurcritici en een prominente Neder lander als voorzitter. De AKO-jury wordt dit jaar geleid door WD-coryfee Hans Dijkstal uit Wassenaar. Verder zitten er vijf recensenten van kranten, tijdschrif ten en tv-stations in de leescommissie. Christa Fontein won in 2003 de VPRO- Gids Literatuurquiz en bij die gelegen heid werd ze door hoogleraar Frits van Oostrom uitgeroepen tot 'Lezer des Va derlands'. ,,Op die manier is het balletje gaan rollen", zegt de 61-jarige Voor- schotense. „Hij zit ook in de organisatie van de AKO-Literatuurprijs en heeft daar mijn naam geopperd. Blijkbaar werd het een goed voorstel gevonden om ook eens iemand die niet beroepsmatig leest in de jury te benoemen." Christa Fontein is nog niet met het jure ren begonnen. De doos met boeken wordt half februari op haar huisadres af geleverd. „Er worden door uitgevers soms wel driehonderd boeken ingezon den. Elk boek moet minstens door twee juryleden zijn gelezen. Ik verwacht dus minimaal honderd boeken te lezen." Na deze eerste leessessie wordt er in au gustus een longlist bekendgemaakt. De boeken op deze lijst moeten alle juryle den lezen. Dat resulteert in september in een shortlist. De oud-docente, die sinds half jaren ze ventig bij het ROC Leiden en zijn voorlo pers heeft gewerkt, zegt uiterst verbaasd te hebben gereageerd op het verzoek in de jury plaats te nemen. „Toch heb ik er nauwelijks over hoeven nadenken. Het lijkt me leuk en ik heb momenteel tijd genoeg. Ik verheug me erg op het lezen en ook op het feit dat er daarbij iets van je geëist wordt." Herman van Veen geeft tegen de skyline van Rotterdam een persconferentie. „Ik geloof niet in inspiratie, zoals ik ook niet geloof in fantasie." Foto: CPD/Jaap Rozema door Dijlan van Vlimmeren Rotterdam - Het feestvarken hecht er niet zoveel belang aan. Maar het meetapparaat dat de samenleving in zijn ogen is, vindt getallen wel belangrijk en dus promoot Herman van Veen zijn zestigste verjaardag als re den voor een tournee langs een aantal grote theaters in Neder land, Vlaanderen en Duitsland. „Ik geloof niet zo in ouderdom. Ik geloof wel in slijtage." Op 14 maart wordt Herman van Veen zestig. Bovendien zit hij veertig jaar 'in het vak'. Aanlei ding genoeg voor een serie voorstellingen in achtereenvol gens de Koninklijke Schouw burg in Den Haag, het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam en het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Verder is de man achter de hits Hilversum 3, An ne en Opzij, Opzij, Opzij eregast op de Nekka Nacht in het Sportpaleis in Antwerpen en geeft hij twee verjaardagscon certen in het Duitse Xanten. De verjaardag viert de entertainer 'met vrienden en collega's' in de schouwburg van zijn ge boortestad Utrecht. De jubileumshows zijn geen overzicht of compilatie van zijn grootste successen. „Ik voel niets voor een retroperspec- tief." Wat kan het publiek de komende weken dan wel van hem verwachten? „Mijn ge schiedenis vertelt wat er te ver tellen valt. Ik geloof dat daar veertig jaar garantie op zit." Over de inhoud laat de geënga geerde zanger/tekstschrijver nog weinig los. Hij laat die van het moment afhangen. „Van middag had ik een gesprek met een journalist met een spier ziekte. Hij vertelde dat in de Nederlandse samenleving steeds minder budget is voor mensen, van wie het tempo la ger ligt dan gemiddeld. Als ik vanavond zou spelen, zou dat een onderwerp zijn." 'Inspiratie' zegt hij niet uit dit soort gesprekken te halen. „Ik geloof niet in inspiratie, zoals ik ook niet geloof in fantasie. Het is een herinnering, een waar achtigheid eigenlijk." Eén ding staat echter wel vast: de in 2003 overleden Willem Wilmink is een factor in zijn ko mende theatertournee. „Hij was een van mijn allerbeste vrienden. Met hem is 'een stuk communicatie' weggevallen. Ik had aan hem een toets." Herman van Veen zegt zich een jongeman te voelen met veel ervaring. „Ik plan mijn dood over pakweg zestig jaar. Ik zal niet sterven op het podium, zo als Tommy Cooper, maar in bed. Met niemand erbij. Het le ven is mij goedgezind. Gene tisch ben ik van goede struc tuur en ik heb een talent. Ik ben een gelukkig man die in staat is te doen wat hij het liefste doet, namelijk zingen. Zingen om het zingen." Na veertig jaar ervaart hij op het podium nog altijd 'het ge luksgevoel'. „Ik was een jaar of vier en uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje. De vader van het jarige meisje had een fietswinkel. Achterin in de zaak stond een biljart. Op een goed moment kreeg ik een kransje van pinksterbloemen op mijn hoofd gezet en mocht ik op het biljart een liedje zingen. Gewel dig vond ik dat. Het geluksge voel dat ik toen had, wilde ik behouden." „Ik ontken niet ooit met tegen zin aan een voorstelling te zijn begonnen. Die tegenzin was te wijten aan vermoeidheid. Een sleur is mijn werk na veertig jaar nog altijd niet. Als het een sleur zou worden zou ik er nog tijdens een voorstelling mee stoppen. Pensioen? Daar denk ik niet aan. Dat zou namelijk ongezond zijn." Herman van Veen, 17 t/m 19 februari, Koninklijke Schouw burg, Den Haag; 22 februari t/m 12 maart, Luxor Theater, Rotterdam; 22 maart t/m 24 april, Koninklijk Theater Car ré, Amsterdam. Op zondag 30 januari werkt Van Veen mee aan een benefiet in de Leidse Schouwburg. Meer informatie: www.hermanvanveen.nl. NOODZAKELIJK KWAAD Amstelveen - De Marokkaans- Nederlandse kunstenaar Ra- chid Ben Ali wordt bedreigd sinds de opening van een ten toonstelling van zijn werk in het Cobra Museum in Amstelveen. Zijn werk bestaat uit cartoones- ke tekeningen, gemaakt na de moord op Theo van Gogh, waarmee hij een discussie los wil maken over haatzaaiende imams en extremisme binnen de islam. Zo zijn er schilderijen te zien van uit hun mond poe pende imams en naakte man nen en vrouwen met korantek sten op hun lichaam. Sinds het begin van de exposi tie op 15 januari heeft Ben Ali beveiliging en slaapt hij op een ander adres. Op straat werd hij achtervolgd door jongens die teksten riepen in de trant van 'we krijgen je nog wel' en refe reerden aan de moord op Van Gogh. „Ik ben keihard wegge rend", zegt Ben Ali. Ben Ali zegt sprakeloos te zijn door de bedreigingen. ,,Ik sta achter wat ik doe. Ik blijf kunst maken. Ik laat me niet intimi deren door extreme idioten." Het werk van de kunstenaar komt deels uit de Nederlandse en Marokkaanse cultuur en is volgens hem vaak heftig, wreed, bloederig, gewelddadig en ho- mo-erotisch.De tentoonstelling is nog te zien tot en met 6 maart. De expositie maakt deel uit van het evenement 'Marok- ko-Nederland 2005'. bruikers Leids kunstcentrum Haagweg 4 exposeren Janzen. Publiciteitsfoto Hij stond erom bekend dat hij het liefste zijn zaakjes alleen re gelde. Aan bemoeienis van bui tenafhad hij een broertje dood. De in het afgelopen jaar nog plotseling en op te jonge leeftijd overleden Dick Wansink runde café The Duke, zijn andere be- slomeringen en de door hem een kwart eeuw geleden in het leven geroepen Leidse Jazzweek maar op één manier - namelijk op zijn manier. Dat luid zo zijn voordelen. Zon der dat iemand er omkijken naar had, kon de lief hebber het hele jaar door voor jazz en blues te recht op de hoek van de Beesten markt. Daar hield de man die zijn café noemde naar zijn grote voor beeld, Duke El lington, elke avond domicilie tussen zijn enor me collectie cd's (13.000). In dat huis met de luiken ook gaf hij jazzmusici van allerlei pluima ge een podium om hun kunsten te vertonen. Het mes sneed zo doende aan twee kanten. Als stad moet je blij zijn met zo'n tent. Maar niet alleen de echte lief hebber, ook de goegemeente profiteerde mee van 's mans passie voor muziek. De kleine bromsnor zette 25 jaar geleden eigenhandig de Leidse Jazzweek op poten en bouwde die uit tot een niet meer weg te denken evenement. Grote namen als Toots Thielemans, Chris Barber, Mathilde Santing en Rosa King trokken voorbij in de Stadsge hoorzaal, Hooglandse Kerk en Waag. Vooral de Kroegentocht groeide uit tot een traditie. Ook al hield je niet van jazz, je ging in januari toch de straat op en de borrelbus in. Gezellig was het altijd en een onvertogen woord viel er nooit. Jaarlijks hoogte puntje op de kalender. De kritiek van hen die recht in de leer waren en vonden dat Wansink met de jazz te veel op zeker ging, te vaak met dezelfde namen kwam en van vernieu wing niet wilde weten, legde hij achteloos ruuist zich neer. Inte resseerde hem geen moer. Hij dacht breed. Niet diep. Hij dacht naarmate hij ouder werd wel na over zijn opvolging. Zei hij. Maar veel tijd besteedde hij daar ook weer niet aan. Het ging altijd goed in zijn eentje. En op zijn manier. Dat soleren bleek dus wel dege lijk een nadeel toen Wansink in 2003 zwaar ziek werd. Niemand wist waar de adressen waren, de sleutels lagen en aan welke touwtjes er getrokken moest worden. De eenmansband van Wansink had zo lang gespeeld dat inhaken op die partituur welhaast onmogelijk was. Zijn onwil (of onkun de) op het gebied van delegeren brak hier flink op. Zodat er na 25 jaar en eigen lijk zonder slag of stoot een eind kwam aan een mooie traditie. In 2004 was er geen Leidse Jazzweek meer. Wonder boven wonder en bijna letterlijk uit de dood opgestaan kwam Wansink terug. Hij had een jasje uitgedaan, een flinke jas zelfs. Maar hij voelde zich pa tent genoeg om de draad in 2005 weer op te pakken. Hij had grootste plannen. Die hij - van zelfsprekend - ouderwets en op zijn manier zou uitvoeren. Tot dat het noodlot toesloeg. Zijn verscheiden leek de definitieve genadeklap voor de jazzweek te zijn. Maar zie: vanavond geeft Hans Dulfer in De Waag zoals van ouds de aftrap voor - wat nu heet - Leiden Swingt. Twee jon ge honden, Pepijn Hijdra en Je roen Bos, zijn op het allerlaatste moment op de trein gesprongen die Wansink net weer in bewe ging had gekregen voordat zijn lichaam het voorgoed liet afwe ten. Een krachttoer van jewelste, want ze hadden nog maar een paar weken de tijd. Het haperde bij het duo aan vankelijk wat in de communi catie, het programma van de Hooglandse Kerk kregen ze niet rond en de lijst van artiesten is nog) niet van het kaliber waar mee Wansink op de proppen kwam. Maar vanzelfsprekend geen gezeur! Er valt de komende tien dagen in Leiden op muziek gebied genoeg te genieten en we mogen allang blij zijn dat er überhaupt nog een jazzweek is. Dat is op de voorhand al prij zenswaardig. En is daarmee een ode aan de kleine, grote Dick Wansink. Hij deed het op zijn manier - laat zij het op hun manier doen. Geef ze wat tijd en er is goede kans dat de jazzweek weer een kwart eeuw vooruit kan. complex aanwezig zijn. Verder moesten binnen drie maanden rookmelders worden aange bracht, evenals extra verlich ting en branddeuren. Als deze maatregelen uitbleven, zou sluiting onvermijdelijk zijn. Als eigenaar van het pand trof de gemeente Leiden echter de belangrijkste veiligheidsmaat regelen. Grote investeringen wil de gemeente niet doen en daarom gaat zij op zoek naar een koper voor de voormalige ambachtsschool. Voorlopig blijft het complex dus open. Omdat de schrik er goed in zat bij de kunstenaars, vond Mi chel van Dam dat een tegenre actie niet kon uitblijven. Met kunst. Hij mobiliseerde bijna alle kunstenaars die in Haagweg 4 hun atelier hebben. „Wij heb ben de situatie aangegrepen voor een positieve reactie in de vorm van een expositie", stelt Van Dam. „Er is met vurige passie gewerkt, er zijn verhitte discussies gevoerd en er is werk gemaakt waar de vonken vanaf springen." De tentoonstelling wordt van daag geopend met een nieuw jaarsborrel. De titel is volgens initiatiefnemer Michel van Dam tweeledig: Brandgevaar en Randgevaar. „Het brandge vaar is duidelijk. Het randge vaar is de kans dat Leiden wel licht één van zijn belangrijkste culturele centra kwijtraakt." 'B-Randgevaar', 21 januari t/m .27 februari, Kunstcen trum Haagweg 4, Leiden. ital Janzen t 'Het Beest' dam - Chantal Janzen lelie naast het Beest in iwe musical 'Belle en het ifwel 'Beauty and the ran Joop van den Ende producties. De musical ney ging in april 1994 in re op Broadway. Op 25 ber is de Nederlandse re in Carré in Amster- nzen speelt in 'Crazy for ok was ze te zien in mij de weg naar Hame ellen, meneer?', '42nd en 'Saturday Night Fe- Kir de laatste productie een Kraaijkamp Award. ie 'Myjers' $00 euro De twee laatste kaarten benefietvoorstelling hem Myjer zijn samen D euro verkocht. Dat mt ten goede aan giro- ir 555, voor de slachtof- de zeebeving in Azië. se Schouwburg ver- tze twee kaarten, voor telling die er zondag left, per opbod via in- herigens gaat de recet- et optreden van de ibaretier in zijn geheel zelfde goede doel. ling speelt in musical >am - De Vlaming Die- bleyn wordt Jezus in de musical 'Jesus iperstar' van Joop van e Theater Producties, theaterseizoen. Het evestigt dat Troubleyn "fc keuze is voor de rol, '%t dat de contracton- Jelingen nog niet rond ■1 den Ende Theater Pro- lenkt dat Troubleyn de uitstraling heeft voor ondere rol. 1 en Cleese in in animatie les - Oprah Winfrey, ese en Julia Roberts 1 stemmen lenen aan rolspelers van de nieu- atiefilm 'Charlotte's iberts krijgt de rol van Charlotte, Winfrey is de 1 i gans Gussy, terwijl 1 de geanimeerde huid uel het schaap kruipt, s gebaseerd op het ge- je kinderboek van E.B. 1952. Van het boek, in vertaald, zijn 45 mil- nplaren verkocht. In im er ook al een teken- euit. RRECTIE Het was een alarme- fcricht. Twee maanden I kregen de gebruikers Leidse kunstcentrum 4 te horen dat het ^mplex wellicht moest Reden: de brandge- p situatie. De ergste kou (ddels uit de lucht. Er üjke maatregelen ge- Toch heeft het er bij de flink ingehakt. Zij 1 met de tentoonstel- ndgevaar'. weer was in novem- trenger van het slechte j Er mochten geen be- meer worden toegela- eerste verdieping en felder. Ook mocht er 's 1 niemand meer in het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 21