Alternatieve bijbel uit de tijdcapsule ,0 I REGIO 'Ophef over salaris PKN-directeur kost kerken geld' Cursus Nag Hammadi-geschriften over het 'andere' christendom Bijbelstudie Maranath Leerhuis 01 God en ram J BezinningsaW' over toleraif! Da Costa 0 bijbelverha Bundeling spirituele tel Winnaars g, oudejaarspi'e ■f maandag 17 januari 2005 NAVRAAG Gele en rode kaarten winnen terrein. Niet alleen op het sportveld, maar ook in het borstzakje van agenten op straat worden het onmis bare attributen. 'Rode of vele kaart werkt, De p°litie IJsse|- 771 y 'and (in en rond op het veld en op straat Deventer) voert een nieuw be keuringsysteem in tegen geluidsoverlast met de gekleurde karton nen als hulpmiddel. Navraag bij de Voorhoutse betaald-voetbal scheidsrechter DICK VAN EGMOND, die tevens werkzaam is als voor lichter van de Haarlemse politie. Heeft u ooit, van een scheidsrechter of van een agent, een gele of rode kaart gehad? „Ik moet bekennen dat ik diverse bekeuringen heb gehad voor te hard rijden, ook al reed ik vaak maar een klein beetje te hard. Ik moet dan eerst even slikken, maar zie later het redelijke van zo'n bon wel in. Want bekeuringen voor te hard rijden werken wel. Het aantal verkeersslachtoffers is de afgelopen jaren aanmerkelijk ge daald. Als voetballer heb ik ook wel eens kaarten gekregen, voor commentaar op de leiding of voor een iets te enthousiaste overtre ding. Ik vond zo'n straf op dat moment nooit terecht, maar achter af moet ik toegeven dat de scheidsrechter het niet helemaal bij het verkeerde eind had." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: Ron Pichel UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1955. Maandag 17 Januari COLOFON Leidsch Dagblad Directie: T. Klein en H de Wit E-mail: directie hdcuz@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. De openingstijden van de receptie zijn: Maandag tot en met donderdag van 08.30 -16.30 uur Vrijdag van 08.30 -12.30 uur Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-5 '5° 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800-1711 (gratis) Mobiel 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20.20 (alleen aut. ine) p/kw €56.70 p/J €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr. 07.30-17.00 uur; za- 08.00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur bert, ontvangt de krant op maandag.) OPZEGGEN Opzeggen van abonnementen: uitsluitend schriftelijk, uiterlijk één maand voor afloop van de abonnementsperiode, t a v afdeling lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar Voor leveringsvoorwaarden abonnementen zie www.leidschdagblad.nl of KvK-nummer 37014187. AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur. HDC Media BV. 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding- en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. IER Willem Glaudemans: Jezus wil ons wakker maken uit een droom." Foto: GPD/Rob Keeris God heeft de wereld niet ge schapen. Een boze demon deed dat, achter Gods rug om. Bovendien: Jezus predikte nooit een boodschap van zon de en' schuld. Hij wilde de mens alleen maar wakker schudden uit de droom van zijn leven. Deze leerstellingen hebben het nooit gehaald als officiële kerkelijke dogma's. Het chris tendom zou er totaal anders uitzien als voor de kerkleer was geput uit de 'alternatieve' bijbel van Nag Hammadi. Willem Glaudemans (1954), die vanaf deze week in Leiden een cursus geeft over de Nag Hammadi-geschriften, noemt zichzelf gnosticus. „Gnosis wil zeggen dat je de kennis van het goddelijke niet buiten je zoekt, maar binnenin, heel kort gezegd." Gnostici bestaan er al zolang de christelijke kerk bestaat. En even zolang staan de vol gelingen van dit 'ketterse' christendom in een verdacht daglicht. Vroege kerkvaders schreven hun inktpotten leeg om de gnostische dwaalleer te ontmaskeren. De officiële kerk rangeerde de gnosis uit eindelijk op een doodlopend spoor, en hun geschriften raakten in de vergetelheid. Tot een flink deel ervan in 1945 bij toeval weer boven het Egyptische woestijnzand te voorschijn kwam. De reli- thriller De Da Vinci Code heeft de alternatieve bijbel boeken nog dichter onder de aandacht van een groot pu bliek gebracht. En nog steeds bekijkt de kerk de gnosis met wantrouwen. Pastor Van Veen schrijft in de Katwijkse Hervormde Nieuwsbrief van vorige week over gnostici dat ze 'christen willen zijn op voorwaarde dat ze de wereldse genietingen niet op hoeven geven' en 'dat ze Christus en de zonde tege lijk willen dienen'. De oplevende belangstelling komt goed uit, net op het moment dat Glaudemans en Slavenburg deze week de tweede druk van een nieuwe uitgave van de Nag Hamma di-geschriften op markt bren- De ontdekking bij Nag Hammadi De Nag Hammadi-geschriften worden nogal eens verward met de Dode Zeerollen. Niet zo gek, want allebei kwamen ze in de jaren veertig aan het licht in het Midden-Oosten. Boeren vonden de aardewerken potten met de papyri erin bij het Egyptische dorp Nag Hammadi. Pas geleidelijk sij pelden de kostbare documenten door naar de wetenschap pelijke onderzoekers. Het duurde tot de jaren zeventig tot de eerste vertaling op de markt kwam. Koningin Juliana was geïnteresseerd en speelde een belang rijke rol bij de financiering van het project. De Nag Ham madi-geschriften bevatten titels als het Gebed van Paulus, het Evangelie der Waarheid, het Geheime Boek van Johan nes, het Thomas-evangelie, het Evangelie volgens Filippus en het Evangelie volgens Maria (Magdalena)Geen van de ze boeken heeft het - doordat de hoofdstroom in de kerk de 'ketterse' ideeën erin verwierp - ooit geschopt tot de officië le bijbel. gen. Glaudemans: „Het grap pige is dat de uitgave al ge pland was. Daarna pas kwam de hype. Tot mijn verbazing zag ik de Nag Hammadi ge schriften laatst op het Aclit uur journaal langskomen. De eerste druk is in anderhalve maand uitverkocht." Wat zijn de meest in het oog springende verschillen met de boeken uit de bijbel? „Ten eerste het scheppings verhaal. Het verhaal zoals het in Genesis staat, blijkt eigen lijk pas de tweede acte te zijn. In de eerste acte laat God uit sluitend zuiver geestelijke krachten van zich uitgaan. Pas daarna ontstaat een stof felijk universum. De gnostiek wijst als schepper een twee de, lagere godheid aan: de de- miurg. Ten tweede wijkt de rol van Jezus af. In de gnosti sche geschriften kom je niets tegen over het lijdensverhaal, een opstanding of het gege ven dat Jezus voor onze zon den gestorven zou zijn. Chris tus komt veel meer naar vo ren als een verlosser die ons eraan herinnert wie we wer kelijk zijn. Hij roept ons op om wakker te worden uit de droom waarin we leven. Een groot verschil, dus." Bestaan er al gnostische ker ken? „Gelukkig niet, voor zover ik weet. Dat geeft maar weer aanleiding tot allerlei hiërar chie en macht. Wel zijn er veel gnostici in de bestaande kerken." Krijg je uit de gnostische ge schriften een historisch be trouwbaarder beeld van Je zus dan uit de bijbel? „Sommigen zijn ervan over tuigd dat het Thomas-evan gelie ouder is dan de evange liën in de bijbel, met be trouwbare uitspraken van Je zus. Veel mensen in de kerk moeten nog wennen aan het feit dat er een andere, au thentieke bron is uit de eerste eeuw na Christus, want dat betekent nogal wat. Deze tek sten hebben 1650 jaar in het zand gelegen. Al die tijd is er niets mee gebeurd. Andere bijbelboeken zijn door de ja ren heen overgeschreven, er zijn stukken weggelaten en toegevoegd. De Nag Hamma di-geschriften zijn onaange- De lijkwade van Turijn met het veronderstelde gezicht van Jezus. Het christendom en de visie op Jezus hadden er totaal anders uitgezien als de gnostische evangeliën de officiële bijbel hadden ge haald. Foto: UPI zeist/anp - De ophef onder kerkleden over het salaris van de pasbenoemde interim-directeur van het Protestants Dienstencentrum (PDC) gaat de ker ken geld kosten. Dat verwacht voor zitter D. Bijl van de Interkerkelijke commissie geldwerving, organisator van de jaarlijkse geldwervingsactie Kerkbalans. Interim-directeur J.W. Merkx, die 1 ja nuari is aangetreden bij de landelijke organisatie van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), kost de kerk 20.000 euro per maand. De kerk hoopt binnenkort een nieuwe direc teur te benoemen. De PKN heeft de kerkleden 'onduidelijk en onzorgvul dig' geïnformeerd over de noodzaak om een dure interim-manager aan te stellen, zei Bijl vrijdag. Dat maakt kerkleden volgens hem minder vrijge vig. Juist deze weken gaan tienduizenden vrijwilligers de straat op om bij kerk leden de briefjes met hun financiële toezeggingen voor het kerkenwerk voor dit jaar op te halen. De onduide lijkheid over de salariskosten van de interim-directeur maakt kerkleden te rughoudend in hun toezeggingen, concludeert Bijl uit tientallen bezorg de reacties die hij inmiddels heeft ontvangen. Predikant Smit uit Katwijk zei 'be zorgd' te zijn over het salaris. „De kerk is geen bedrijf. Dit soort bedra gen zijn moeilijk uit te leggen." De PKN haalde in 2003 262,5 miljoen euro op aan vrijwillige bijdragen, col lectes en giften, de vijf deelnemende kerken aan Kerkbalans ruim 375 mil joen. „Dat krijgen we niet zomaar voor elkaar, dat is een enorme presta tie", aldus Bijl. „Daar moeten we ui terst zorgvuldig en transparant mee omgaan." De ophef over de PKN-di recteur zet de reputatie van de kerken als zorgvuldige geldwervers volgens Bijl op het spel. Bijl trok een parallel met de Hart stichting. Ophef over het riante salar is katwijk - Over de eng het bijbelboek Openb spreekt vanavond do Koekkoek uit Alphen Rijn tijdens een bijeei van de bijbelkring Mar; In de Katwijkse school Duinroos spreekt hij 01 apocalyptische tijden er die engelen spelen bij der tijden. De lezing kwart voor acht. De Di gevestigd aan de Koniné analaan 122. p wc i leiden - Is God verantw d lijk voor rampen? Die vifo j werd na de tsunami in oost-Azië veel gesteld, beslist niet nieuw. In hetijf boek Job sprak de gelijk n§ hoofdpersoon God ook op de rampen en ziekte in hem troffen. Het 'leerhi er kerkelijk centrum De R< ris boog in de Leidse Men wijdt zes avonden aan eerste is donderdag. Opjoi het secretariaat van De boog. fij SC tast, het is een tijdcapsule die in 1945 boven de grond is ge komen." Waarom heeft de kerk dan niet meteen de leer aange past? „Als je de zaak doodzwijgt, kan je een hoop schade voor komen. Ook de paus stelt zich op het standpunt van de oude kerkvaders: de gnostiek is een ketterij waar je niet in moet trappen." Vormen de geschriften een bom onder de traditionele kerk? „Als je er goed naar kijkt wel, ja. Je vindt er revolutionaire nieuwe uitspraken van Jezus. Tijdens de presentatie van de vertaling heb ik gezegd: hier hebben we een alternatieve bijbel. Daar sprak iemand uit het publiek me op aan: hoe kon ik dat zeggen? Er bestaat veel schrik voor deze ge schriften. Mede-vertaler Ja cob Slavenburg zegt: als je deze geschriften serieus neemt, moet je de kerkge schiedenis herschrijven." Welke opvattingen van Jezus wijken het meest af van wat we gewend zijn uit de bijbel? „Vooral zijn verhouding tot Maria Magdalena. Frappant vind ik ook dat Jezus hele maal niet in het idee van zon de en schuld gelooft. Een concept waar de kerk toch wel veel werk van heeft ge maakt." Zouden deze boeken deel moeten uitmaken van de nieuwe bijbelvertaling? „In het concilie van Nicea in 325 heeft de kerk het Tho mas-evangelie eruit gegooid. Die geschiedenis kan je niet zomaar veranderen. Maar wat mij betreft schrijft Tho mas echt een vijfde evangelie, dat je op dezelfde lijn kan stellen als de andere vier. Of de kerk ze zonder meer in de bijbel wil zetten, dat betwijfel ik." Silvan Schoonhoven Cursus van Willem Glaude mans bij stiltecentrum Jethro in de Leidse Cobetstraat: vijf donderdagen vanaf 20 janua ri. Informatie: 071-5132576. voorschoten - De Raad0.. Kerken in Voorschoten seert een bezinningsavin' tolerantie. Dit is 'meeri noodzakelijk geworden de kerkenraad. In het B bouw aan de Leidseweger ken donderdag de dom Fröberg en Visser met kaanse vertegenwoordi hi en Bouzzia over de v waar 'ergernissen overj intolerantie'. De aanvai 20.00 uur, de toegang v oegstgeest - Dominee I da Costa richt zich op ji rond de 20 jaar met eei over het ontstaan van d™ boeken. Woensdag van uur gaat hij in op de vrM bijbelverhalen zijn onti hoe je ze moet lezen. D komst is in het gemeen n trum aan de Lijtweg. utrecht - Wat een heili is, maakt tegenwoordij voor zich uit. Met dat 1 Q punt verzamelt de web www.zinweb.nl heilige Q] uit diverse bronnen dif y. persoonlijk troosten, 0 j en inzicht, hoop en ins K geven. Het resultaat w< Heilig Voor Mij Bronnf dat in de zomer moet nen. Mensen kunnen hun persoonlijke heili) )n aanleveren. De websitjf ceert tot juni dagelijks lectie uit de inzending! moeten gepubliceerde j£ zijn die niet meer dan derd woorden omvatte Q| van medisch directeur V. Manger Cats leidde er vorig jaar toe dat duizenden collectanten afhaakten en de Hart stichting duizenden euro's misliep. Een PKN-woordvoerder zei eerder de ze week tegenover de IKON begrip te hebben voor de commotie. Toch noemde hij het salaris van de interim directeur gezien de zwaarte van de functie en de complexiteit van de or ganisatie gerechtvaardigd. „Een goed bestuur levert op de langere termijn kostenbesparingen op", zei hij. „Deze man moet nu bijvoorbeeld een mil joenenproject, de ledenregistratie van de kerk, leiden. Als dat mislukt, zijn we veel duurder uit." De oplossing van de jaarspuzzel 2004 luiffl' toekomst? Daar hebt omkijken naar'. ke De winnaars zijn: L, C. Hoogeveen, Corn™ Spronghplantsoen 2ft j made; B. de Jeu, Vijf:. 278, Leiden; J. SpruijT" burg, Oxfordlaan 16,r\ C. Zwetsloot, Vinkenr Noordwijk; C. van der Plas, Anemone- straat 23, Rijnsburg; Bram Boot, G.B. de Vroo- menstraat 14, Sassenheim; K. Kromhout-Zwaait culo 45, Valkenburg; Wouters-van der Veurseweg 24a, Vo< ten; W.H. Slingerli renweg 63, Warmoni Verkade, Van Duivel destraat 5, Woubruj De winnaars krijgen fc deaubonnen ter waa* 25 euro binnenkort stuurd. A or Hebt u de kaartenactie bedacht? „Nee, maar wij kennen het systeem in Haarlem al een tijdje. Een gele kaart voor een herrieschopper betekent een waarschuwing, een rode betekent een boete en eventueel inbeslagname van de apparatuur. Toen het plan was bedacht, zijn ze bij mij langs ge weest. Ik ben als voetbalscheidsrechter een ervaringsdeskundige. En ik moet zeggen: het werkt, zowel op het veld als op straat." Wat is de kracht van het kaar- tensysteem? „De kaarten hebben een grote symbolische waarde. Dat komt door de kleuren. De mensen hebben meteen als ze een kaart zien in de gaten dat ze moeten oppassen." Wat zijn de raakvlakken tussen uw baan bij de politie en als uw baan als voetbalscheids rechter? „De raakvlakken zijn het grootst tussen scheidsrechters en agen ten op straat. Ook daar kan ik over meepraten, want ik ben agent geweest. Net als een scheidsrechter probeer je dan, het liefst zonder kaarten, toezicht te houden. Door met mensen te praten en ze zo nodig te waarschuwen hoop je te voorkomen dat ze over tredingen maken. Pas als dat niets oplevert, krijgt iemand die de regels overtreedt een bekeuring." LEIDEN - Zondag hield de Kynologenvereniging „Rijnland" haar jaar lijkse clubmatch in de Stadsgehoorzaal. Het door de Raad van Beheer op Kynologisch gebied in Nederland toegestane honden, 100 honden van een veertigtal verschillende rassen, deed de grote zaal daveren van het hondengeblaf. Het aantal liefhebbers van rashonden in het rayon „Rijnland" bleek verheugend groot te zijn; alle beschikbare plaatsen in de zaal en op de balcons waren bezet; een groot aantal moest met een bescheiden staanplaatsje genoegen nemen. Tijdens de keuringen werden de honden in een vlot tempo voorgebracht, nauwkeurig beke ken door specialisten in het ras en daarna door de microfoon bespro ken. De rassen werden ingedeeld in zeven groepen. De beste hond van elk ras dong weer mee om de prijzen voor de best geplaatsten in de groep, terwijl de beste van elke groep streed om de hoogste eer, de prijzen voor de beste hond van de clubmatch. Tel kens wanneer er een hond tot beste van het ras of het beste van een groep werd uitverko ren, daverde de zaal van het enthousiaste applaus. ANNO 1980, donderdag 17 januari LEIDERDORP - Een moeder uit de buurt spreekt haar zorgen uit over de speelplaats aan de Leiderdorpse Resedastraat. „De speelplaats is al zeker vijf jaar aan verbetering toe. Het is al zover dat ouders hun kinde ren bij de speelplaats vandaan houden. De toestellen zijn oud en niet meer veilig. Gekrijs en gejank hoor je heel vaak." Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 8