Bierregen en fluitconcert voor Ali B De kunstenaar als ooggetuige in Irak KUNST CULTUUR Tour door ontmanteld Rijksmuseum Frank Boeijen gaal met de billen blool, Oude Rijjg speeltuin vf, fotografeje maandag 17 januari 200L Diana Ross. Foto: Reuters/NBC Diana Ross zingt voor slachtoffers burbank - Diana Ross was een van de artiesten die afgelopen zaterdag optrad tijdens Tsuna mi Aid: A Concert of Hope', een grote show van NBC ten bate van de slachtoffers van de zee beving. Vooral heel veel film sterren, onder wie Brad Pitt, George Clooney, Goldie Hawn, Michael Douglas en Catherine Zeta Jones hielpen het netwerk om zoveel mogelijk geld in te zamelen. Bread-gitarist Griffin overleden nashville - Gitarist Jimmy Grif fin, oprichter van de in de jaren zeventig populaire band Bread is donderdag op 61-jarige leef tijd overleden aan complicaties door kanker. De groep werd in 1968 opgericht en was aanvan kelijk een trio dat naast Griffin bestond uit David Gates and Robb Royer. Samen met Royer schreef Griffin 'For All We Know' voor de film 'Lovers and Other Strangers' uit 1970. Het nummer leverde de liedjes schrijvers een Oscar op. In de jaren tachtig vormde Griffin met Randy Meisner, die eerder bassist bij The Eagles was, Black Tie. Begin jaren negentig speelde Griffin in de Reming tons. Veel bezoekers Westfries Museum hoorn - Een kleine duizend mensen hebben afgelopen weekend het Westfries Museum in Hoom bezocht. Dat is twee keer zoveel als normaal. In de nacht van zondag 9 op maan dag 10 januari vond in het mu seum een grote kunstroof plaats, waarbij onder meer 21 schilderijen en zilverwerk met een waarde van ongeveer 10 miljoen euro werden gestolen. Het museum is sinds vrijdag weer open. Lid Jefferson Airplane dood petaluma - Spencer Dryden, de drummer van de legendarische rockformatie Jefferson Airplane uit de jaren zestig, is op 66-jari- ge leeftijd overleden. Hij leed aan kanker. Jefferson Airplane werd in 1970 wereldberoemd door het optreden tijdens het roemruchte Woodstockfestival. De formatie had een aantal gro te hits, waaronder 'White Rab bit' en 'Somebody to Love'. Door zijn speciale manier van drummen, drukte Dryden een duidelijk stempel op deze psy chedelische rockband. In 1970 stapte Dryden over naar de rockband Grateful Dead. 'Made in Holland' op fotofestival naarden - Het Fotofestival in Naarden gaat zich vanaf dit jaar vooral richten op Nederlandse fotografie. Onder de noemer Made in Holland krijgt deze nieuwe koers invulling van 14 mei tot en met 12 juni in onder andere de Grote Kerk in de Gooise gemeente. Portretten door glamourfotograaf Govert de Roos van bekende Nederlan ders en groeps- en solo-exposi ties staan op het programma. Het festival wijdt zich vooral aan Nederland om zich te on derscheiden van het toenemen de aanbod aan fotowerk. Dat dwingt het tweejaarlijkse eve nement tot een duidelijker pro fiel. In voorgaande afleveringen toonde een keur van vooral in ternationale fotografen er zijn werk. Victoria de los Angeles overleden Barcelona - De Spaanse so praan Victoria de los Angeles is zaterdag op 81-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis in Barcelona. Zij was daar opge nomen met bronchitis, die haar fataal is geworden. De in Barce lona geboren zangeres gold als een van de belangrijkste ope razangeressen van de 20ste eeuw. Ze trad tijdens haar vele toernees in de beroemdste ope rahuizen van de wereld op. Haar rollen in Madama Butter fly en La Bohème waren haar grootste successen. Kenners roemden de zuiverheid en de natuurlijkheid van haar stem. door Martin Croenewold groningen/gpd - Een striemend fluitconcert en een indrukwek kende regen van bier. Ali B ont kwam er zaterdagavond niet aan in De Oosterpoort in Groningen. De Nederlands-Marokkaanse rapper won daar tijdens het fes tival Noorderslag de Popprijs 2004. Zoals gebruikelijk leken weinig concertbezoekers het eens te zijn met de vakjury, die namens de muziekorganisaties Co- namus, Buma en Sena Perfor mers de prijs eerder toekende aan onder anderen Blof (2003), Dj Tiësto (2002) en Anouk (2001). De Popprijs is de meest prestigieuze prijs voor Neder landse popmuziek en bestaat uit 10.000 euro en een beeldje van Theo Mackaay. Volgens juryvoorzitter Hans Kosterman (BV Pop/FNV Kiem) is Ali B het levende bewijs dat artiesten tegenwoordig geen platenmaatschappij meer nodig hebben. „Hij bracht zijn album 'Ali B Vertelt Het Leven Van De Straat' in eigen beheer uit en De winnaar van de Popprijs, wordt traditiegetrouw getrakteerd op een indrukwekkende regen van bier. Foto: GPD/Corne Sparidaens bewees dat dit succes niet in de weg hoeft te staan. Dat is een opsteker voor iedereen die net als Ali B overloopt van creatieve ambities." De jury, waarin ook presentator Jan Douwe Kroeske, Peter Sik- kema (Oosterpoort/Noorder slag) en Gijsbert Kramer (de Volkskrant) zaten, was er snel ler uit dan ooit. Kosterman: „De Popprijs is voor de band of artiest die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Ali B voldoet aan vele criteria: hij is succesvol en heeft de popmuziek verrijkt met een nieuw geluid. De Neder landstalige hiphop was zonder enige twijfel het meest levendi ge genre in 2004." Ali Bouali, zoals Ali B in werke lijkheid heet, kreeg eerder deze maand de Zilveren Harp toege kend. De rapper is van plan het geld van de Popprijs te investe ren in zijn productiemaat schappij SPEC. „Ik wil zelf een nieuwe plaat opnemen, maar ook muziek van anderen gaan uitbrengen. Daarnaast ga ik in 2005 reisverslagen maken voor MTV, in samenwerking met Plan Nederland." De muzikant reageerde aanvan kelijk koeltjes toen hem werd verteld dat hij de Popprijs had gewonnen. „Eerlijk gezegd wist ik niet precies wat de prijs in hield. Pas toen ik het vertelde aan de mensen om me heen, drong het tot me door dat dit echt iets bijzonders is." Pop Pers Prijs voor 'frontsoldaat' Van Rossen De Pop Pers Prijs is gister middag op het festival Noor derslag in Groningen uitge reikt aan freelance popfoto graaf Lex van Rossen (55), onder meer werkzaam voor deze krant. Volgens de vakjury is Van Rossen 'de man van de uit gekiende close-up' en een 'ware frontsoldaat, vechtend op de plekken voorin, terwijl de meeste popfotografen een veilig heenkomen zoe ken aan de toog'. De oeuvre- prijs is een initiatief van het Nationaal Pop Instituut en heeft als doel de kwaliteit van de popjournalistiek te verhogen. Van Rossen krijgt onder meer een geldbedrag van 2500 euro en een stipen dium van 5000 euro voor een speciaal project. Het was de tiende en als gevolg van de bezuinigingen bij het Pop Instituut tevens de laat ste keer dat de prijs werd toegekend. Steve Mumford toont ander beeld van oorlog door Claudia Parsons new york/gpd/reuters - De we reld heeft meer beelden gezien van de oorlog in Irak dan van enig ander conflict in de geschie denis, of het nu gaat om film beelden van tanks die Bagdad naderen of digitale foto's van de mishandeling van gevangenen. Maar Steve Mumford heeft iets anders te bieden. Eerder werk van de 44-jarige New Yorker be staat onder meer uit foto's van wolven in een bos en onderwa terfoto's van haaien. Op het eer ste gezicht is hij niet meteen de meest waarschijnlijke opvolger van de man die hij zijn held noemt: tekenaar en schilder Winslow Homer die destijds voor Harper's Weekly de Amerikaanse Burgeroorlog vastlegde. Omdat hij geen officiële relatie had met het Amerikaanse leger - dat zijn eigen oorlogskunste naars in dienst heeft - besloot Mumford kort na de Ameri kaanse invasie zelfstandig naar Irak te reizen. Hij plaatste zijn belevenissen in de vorm van verhalen, tekeningen en schil derijen op internet (artnet.com) en zijn werk is sindsdien ook al tentoongesteld in een galerie te New York. Binnenkort gaat hij als reizende expositie door het land. Mumford zegt dat zijn beslis sing naar Irak te reizen in het verlengde ligt van zijn interesse voor conflicten in de natuur, die zich, een jaar voor de inva sie van Irak, al had ontwikkeld tot een fascinatie voor de Viet- namoorlog. „Ineens werd mij duidelijk dat ik geïnteresseerd was in oorlog, de verhalen ach ter de oorlog. Ik weet niet eens precies waarom", aldus Mum ford. „Ik ben ook erg geïnteres seerd in oorlogskunst, een gen re dat lang populair was tot het na de Tweede Wereldoorlog langzaam in de vergetelheid raakte. En toen dacht ik bij me zelf: waarom ga ik niet ge woon?" Hij leende enkele tienduizen den dollars om zich een pilo- tenjack, helm, satelliet commu nicatiemiddelen en andere be nodigdheden te kunnen aan schaffen. In april 2003 reisde hij via Cairo en Koeweit naai- Bag dad. Sindsdien heeft hij nog drie andere reizen van enkele maanden naar Irak gemaakt. Soms reisde hij mee met een Amerikaanse legereenheid, een andere keer reisde hij zelfstan dig. „Ik was gefocust op het idee van de kunstenaar als oog getuige, om een uiterst per soonlijke en subjectieve getui genis uit eerste hand", vertelt hij in zijn studio in New York. De eerste beelden die hij op zijn website plaatste beschre ven het dagelijkse leven in Bag dad; mannen die in een thee huis backgammon spelen, ver kopers op de hoek van een straat. Daarna volgden beelden uit de tijd die hij met de Ameri kaanse soldaten doorbracht in Tikrit, Baquba en Ramadi, ste den waarvan alleen de naam al beelden van geweld oproepen. „De tekeningen hebben veel re acties opgeroepen, maar de meningen zijn verdeeld", zegt Mumford. „De meeste kunste naars en artiesten zijn erg tegen de oorlog en er was kritiek dat mijn tekeningen te neutraal zouden zijn." Hij zegt nooit de aandrang te hebben gehad objectief te zijn, omdat hij in Irak was als kun stenaar en niet als journalist. „Als ik met een legereenheid meereisde en ik voelde dat de mannen goed bezig waren en dat het goede mensen waren, dan identificeerde ik me met hen en steunde ik hun missie. Maar als ik bij Irakezen was, probeerde ik dat ook subjectief weer te geven." Tijdens zijn meest recente be- Een van de schilderijen die Steve Mumford maakte na zijn trip naar Irak: Amerikaanse soldaten gooien snoep naar kinderen in de straten van Baghdad. Foto: Reuters/Steve Mumford zoek aan Irak van juni tot okto ber 2004, sloot Mumford zich aan bij een patrouille-eenheid in Bagdad. In zijn internetver- slag staan verhalen over ritten in afgeladen pantserwagens. Over hoe hij tijdens gevechten op het dak van de wagen kroop om zijn dagelijkse telefoontje met zijn vrouw te kunnen ple gen. Over hoe hij platgedrukt achter een Amerikaanse scherpschutter ligt om hem te kunnen schetsen op het mo ment dat hij onder vuur kwam te liggen. Hoewel het voor de hand ligt dat families van in Irak vech tende soldaten zijn werk zou den kopen, zegt Mumford dat de prijs, zo'n 1.500 dollar voor een schilderij, voor velen te hoog is. „Deze schilderijen zijn niet alleen een zeldzaam ver slag van wat ik in Irak deed, ik moet er ook mijn brood mee verdienen." Mumford zegt dat hij sinds zijn eerste bezoek aan Irak langza merhand steeds pessimisti scher is geworden, omdat de onveiligheid dermate groot is geworden dat de Irakezen zich volgens hem welhaast in een burgeroorlog bevinden in de aanloop naar de verkiezingen. Hij heeft nog steeds contact met enkele van zijn Iraakse vrienden en ook met enkele Amerikaanse soldaten, maar hij is niet van plan nog terug te gaan. „Het geeft een enorme adrenalinekick om in een oor logsgebied te verblijven... het lijkt wel een drug. Maar iedere keer als ik naar Bagdad ging voelde ik dat het risico groter werd." door Theo de With iat leiden/katwijk/alph in De Oude Rijn lijkt mt n teel te fungeren als tuin voor fotografen gerenommeerde ku naars hebben opdrac U kregen hun visie op vier in beelden vast gen. Het resultaat vanaf augustus getoc^r een reizende tentoi je ling die onder meer i wijk, Hazerswoude 4^ phen aan den Rijn i se is. tl Vanwege de planne*e op veel plaatsen lai^ Oude Rijn huizen tep wen en het gebi«ic minder rommelige te geven, wordt op in ie van de provincies Holland en Utrecht j beerd het karakter \n rivier in kaart te br«j- Afgelopen zomer zij a, vijf boottochten gehi lt waaraan door in totta bewoners van het ge meegedaan. Zij hebl 1 die gelegenheid ookp' gemaakt. .L Nu is het de beurt r kunstenaars. Er is g^A voor drie fotografen M lemaal een heel er manier van werkei 5 ben. Karei Tomeï n( naam gemaakt met^i fotografie. Uit de j, weet hij de méést w re lijke foto's te maken, eerder in een paar p(^e ge boeken heeft deld. Aleks Droog c beroep landschap er tect en zal zich in zijpa grafie dus vooral ovc treren op het landscl 2f De derde fotograaf i Z( Kooi, die naam h4e maakt met heel su%\ sche foto's. Haar g< neerde foto's warei jaar geleden al in aan den Rijn te zien* kader van een kunst van Alpha Nuova. (j( zij in Alphen ook %n oever van de Rijn h< yj fotografeerd, word f5 deel van die foto's \r( hergebruikt voor de de tentoonstelling. a dat de manier van Vjc van Ellen Kooi véjj vergt, volstaat zij v jj manifestatie 'Focus uj Oude Rijn' met het van vijf nieuwe fot lt twee andere kunsy maken er vijftien. Ve Volgens projectleidtso: cel Eekhout is het a op dit moment al bd, het gebied. „Ze willig seizoenen meemak y vendien is het eeifel gebied, de Oude Rij k, van Utrecht tot Katjj f het Groene Hart is hn. idyllische rivier, rnjQg Leiden is het wefef stadsgracht." De m worden behalve v e] tentoonstellilng oi d bruikt voor een wel een fotoboek. p Voor de reizende ei™ heeft Eekhout vooi nere plaatsen uitg „Leiden slaan we s over. In de dorpefaf wachten we een au 0 reik en meer aanjni De fototentoonstellilb! langs Katwijk, Hazgj de-Rijndijk, Alphe e den Rijn, Bodefri Woerden, Harmeleire; provinciehuizen ir> si Haag en Utrecht, mi er amsterdam/anp - Bezoekers van het Rijksmuseum in Amsterdam kunnen binnenkort een kijkje ne men in het hoofdgebouw, waar momenteel een ingrijpende renovatie gaande is. Vanaf 21 januari kunnen zij zich aanmelden voor de 'Hard Hat Tour', aldus het museum. Met speciale schoenen, een vest en een bouwhelm op wordt het publiek door ontmantelde ruimten geleid en krijgen be zoekers een vooruitblik op 'nieuw' te creëren 19de-eeuwse zalen. Het hoofdgebouw van het Rijksmuseum sloot in december 2003 de deuren voor een jarenlange verbouwing. Op dit moment zijn aannemers bezig delen van het interieur te ontmantelen. Veel van wat in de afgelopen vijftig jaar is ingebouwd, ha len zij er uit om de oorspronkelijke indeling van architect Cuypers zichtbaar te maken. Complete museumzalen, voorzetwanden, vloeren, installaties voor airconditioning, ingebouwde vi trines, dichtgemetselde bogen en heel veel ver laagde plafonds verdwijnen uit het hoofdgebouw, waardoor licht en lucht terugkeren in het muse um. Tijdens de Hard Hat Tour kunnen bezoekers delen zien van de oorspronkelijke decoratie van Cuypers die op bogen en ramen tevoorschijn is gekomen. Over enige tijd staan ook de binnenho ven, in de jaren zestig dichtgebouwd, op de route. Door de werkzaamheden zal de route van de rondleiding geregeld wijzigen. De betaalde tour zal voorlopig elke vrijdag twee keer per dag plaats vinden. Het uit 1885 daterende hoofdgebouw zal de deuren medio 2008 weer openen. Tot die tijd zijn de vierhonderd topstukken van het museum te zien in de aangrenzende Philipsvleugel. Het Rijksmuseum wordt grondig gerenoveerd. Foto: GPD/Harmen de Jong muziek recensie Hans Keijzers Concert: Frank Boeijen. Gezien:is/i, Stadsgehoorzaal, Leiden. Frank Boeijen heeft zonder meer lef. Vijfentwintig jaar zit de Nijmeegse troubadour in het vak en hij vierde dat vorig jaar met het mooie compilatieal bum 'Toen en Nu'. Tijdens het con cert in de Stadsgehoorzaal gaat de blonde zanger niet met twee handen in die hitjesgrabbelton zitten te wroe ten, maar put hij grotendeels uit nieuw en wat meer onbekend werk. Dubbellef om drummer Oscar Kraal en vaste gitarist Ger Hoeymakers voor deze tournee van de loonlijst te schrappen en alleen met piano, bas en slaggitaar de bühne op te gaan. Boeij en gaat dus volkomen met de billen bloot. Uiterst kwetsbaar bijvoorbeeld bij het solo op een minigitaartje gespeelde 'Zondagskind'. De neuzelstem van Frank krijgt met de jaren steeds meer diepgang en kracht. Zeker in deze so bere setting, met de eenvoui omelodielijn van Ruud de Gi die stem goed tot zijn recht. Na de pauze ontroeren 'In mP bloed', "Verboden dichters' eP dat het niet zo is'. Hier beh< en tot in de puntjes de kunst] weglaten. Minder is hier veel worden. Als Boeijen zijn git. blijft dat vaak beperkt tot hel akkoorden werk. Charles Nag. pakt bij 'Waar kom jij vandal zijn basgitaar geraffineerd de lijn van dat lied op. Twee uur houdt Frank Boeijl Stadsgehoorzaal in zijn greep S* verhaaltjes over de sneeuwk^ die hij in de achterzak nodig bij Skikzanger Daniël Lohues hoge noorden te geraken, of' die in het oog van Ramses Sb als excuus voor het te laat kof P de lichte contactmomenten (7 publiek. Boeijen zorgt met 'Zwart Wil kom in Utopiia' en 'De Verzot voor een serie zinderende ui', Na een rustig luisterconcertf' dat laatste nummer alleen dra twee woorden nodig om de P zijn kop te zetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10