f
op mobieltje
MEDIA
Het befaamde Hollandse licht, mythe of niet
Van muzikaal onderonsje tot televisiecircus Nieuwslezer
Truckstar: al 25 jaar 'broeders hoeder'
Johan Cruijff en VI
starten 'Nummer 14'
laid Goes
it zender
1 John de
>1 leiden
kenende
atteert
r dagen
noord
Persoonlijke keuzes mogelijk
Fox volledig van Murdoch
SPECIAAL JUBILEUMNUMMER
lUguratie
bij CNN
(sum - De inauguratiece-
ie voor de tweede ter-
in de Amerikaanse Presi-
eorge W. Bush is donder-
januari rechtstreeks te
CNN. De ceremonie be-
118.00 uur Nederlandse
naf 17.30 uur zal CNN
reeks verslag doen van
>urtenissen.
Hoek leidt
eldomroep
um - Jan Hoek wordt de
algemeen directeur van
ïldomroep. Hij nam die
sinds begin vorig jaar
(s opvolger van Lodewijk
is. De benoeming heeft
•mming van staatssecre-
n der Laan van OCW.
rerkt al sinds 1994 bij de
omroep, vooral als di-
S financiën en logistiek.
donderdag i3januan 2005
irland
dag
um - De EO houdt op
g 23 april de vierde Ne-
I Zingt-dag, een dag
zo'n tienduizend fief-
ivan koor- en samen -
menkomen in de Jaar-
n Utrecht. Het thema
dag is 'Machtig God,
lots', waarop de muziek,
samenzang en de toe-
1 zijn afgestemd. Eén
sprekers tijdens de dag
ie van der Veer. Gratis
zijn vanaf maandag te
laar 0900-3002200
lag t/m vrijdag van 9.00
0 uur, 0,70 eur per mi-
fvia www.eo.nl/neder-
gt-
katwijk - Wereldvermaarde
buitenlandse schilders als Tur
ner, Whistler en Monet hebben
zich in de negentiende eeuw
vergaapt aan het Hollandse
landschap. En nog altijd laten
we het dromen over Holland
over aan buitenstaanders, toe
risten ditmaal. Filmer Peter
Delpeut ging op zoek naar het
antwoord op de vraag waarom
we zelf geen waardering kun
nen opbrengen voor de
schoonheid van het land om
ons heen.
Onder invloed van de Roman
tiek ontstond in de negentiende
eeuw een herwaardering van de
zeventiende-eeuwse Hollandse
schilderskunst. Zo kwam de
Engelse schilder William Turner
in 1818 helemaal naar Dor
drecht om 'het licht van Cuyp'
te vangen, de sprankelende hel
derheid van de landschappen
van Albert Cuyp. Delpeut las
het vorig jaar verschenen boek
van onderzoeker Hans Kraan
van het Rijksbureau voor
Kunsthistorische Documentatie
over dit onderwerp en besloot
ook in de voetsporen van schil
ders als James Whistier en
Claude Monet te treden op
zoek naar het gedroomde land.
Whistier vond Amsterdam nog
mooier dan Venetië en leerde
Nederlandse kunstenaars als
Breitner en Witsen om anders
naar hun stad te gaan kijken.
Meer dan honderd jaar later is
nota bene een Amerikaan de
schrijver van de Amsterdamse
grachtengids, 'een regelrechte
liefdesverklaring aan Amster
dam'. „Misschien hebben we
nog altijd vreemdelingen nodig
om naar onszelf en ons land
schap te kijken," zegt Delpeut.
We doen maar wat nuchter
over de pracht van het land
schap. De vissers bij de door
drommen toeristen bezochte
molens van Kinderdijk reageren
laconiek op de vraag of dit nu
het mooiste plekje ter wereld is.
We zijn dan ook maar weinig
zorgvuldig met het landschap
omgesprongen.
Een door Monet in al zijn
pracht op het witte doek vast
gelegde molen in de Bollen
streek heeft plaats moeten ma
ken voor de bloemenveiling. En
waar zijn de koeien in de wei?
De boeren houden ze vaker en
langer binnen." Dat komt beter
uit met de 'melkrobot' en het
spaart gras met het oog op de
winter, legt een boer uit.
Een andere mogelijkheid is dat
het pittoreske landschap en het
befaamde Hollandse licht er in
werkelijkheid nooit zijn ge
weest. Het 'licht van Cuyp' was
misschien ook maar 'kunst
licht'. De Hollandse meesters
hadden immers op hun beurt
weer hun licht opgestoken in
Italië. Daarbij komt dat de kun
stenaars de natuur hier en daar
een handje hebben geholpen
door hun ogen te sluiten voor
storende elementen. In werke
lijkheid werd aan de schilder
achtige vaarten van Zuid-Hol
land de zwaarst denkbare ar
beid verricht bij het omploegen
van het veen.
„Het lijkt wel of Monet al van
de Zaanse Schans droomde
honderd jaar voordat wij Hol
landers deze molens als bewe
gende ansichtkaarten hebben
neergezet," zegt Delpeut. „Is de
Zaanse Schans een herinnering
aan Monet of maakte de Franse
kunstenaar ansichten van een
land dat nooit werkelijk heeft
bestaan?" Er is enige verbeel
dingskracht nodig om Holland
te beschouwen als het mooiste
van het mooiste. „Wat niet be
staat moet je dromen en wat
wel bestaat moet je willen
zien", zegt Delpeut. „Daar, er
gens tussen droom en werke
lijkheid ligt Holland, voor wie
haar wakker wil kussen."
Misschien krijgen we pas oog
voor het landschap als het te
laat is. Delpeut bezoekt ook
Katwijk, dat op last van de be
zetter grotendeels moest wor
den afgebroken tijdens de
Tweede Wereldoorlog. „Ner
gens zijn er méér verzamelaars
van zeegezichten te vinden",
zegt Delpeut. Alleen de Oude
Kerk en de werken van de schil
ders die sinds de negentiende
eeuw het kustplaatsje kwamen
bewonderen zijn nog over van
het vooroorlogse Katwijk. Parti
culieren tonen trots de schilde-
7 v tP
Een door Monet in al zijn pracht op het witte doek vastgelegde mo
len in de Bollenstreek. Foto: GPD
rijen aan de muur. De vissers
die allang geen vissers meer
zijn, weten: "Landschappen
helpen ons herinneren wie we
zijn."
Bart van Zoelen
De donderdag documentaire:
Dromen van Holland, van
avond Nederland 1,23.00 uur
TROS blikt met experts terug op vijftig jaar Songfestival
n/anp - Drs. Ronald
9) wordt bestuursvoor-
m Talpa Media Holding,
rijf van mediaondeme-
in de Mol. Hij zal boven-
start begeleiden van de
lpa op te zetten tv-zen-
gaat daarom ook de
van algemeen directeur
televisiestation vervul-
kt al sinds 1991 in de
/an commerciële televi-
1995 stond hij aan de
an SBS Broadcasting.
:rkte hij als zakelijk di
en als lid van de raad
tuur.
lagementniveau is hij
en geweest bij het op-
an vijf commerciële tv-
RTL 5, Yorin, SBS 6,
i Veronica. In 2001 stap-
er naar productiebedrijf
tl, maar eind 2004 kon-
ij daar zijn vertrek aan
1 een nieuwe uitdaging'
carrière te kunnen be-
Premier Balkenen-
randaag live op televisie
met mensen die hij
eeft ontmoet in de da-
de moord op Theo van
het programma Rond-
1 (22.15 uur, Ned. 1)
Balkenende met hen
periode, hoe Neder-
samenleving verder
wat ze van de premier
ten.
tribune van Rondom
smt naast Balkenende
idere ook Selma Metin
ij is ouder van kinderen
platgebrande islamiti-
ool in Uden zitten. Me-
g tijdens een bezoek
iremier aan de school
WD-Kamerlid Ayaan
in toom te houden,
iwezig is Jan van der
lit Rotterdam. De pre-
tmoette hem nadat in
im eind vorig jaar
1 een kerk werd ge-
trder nemen Leo Olfers
vijkberaad in het Haag-
twartier, Ahmed Mar-
•estuurder van de Ma
te moskeevereniging
jam, en Trudy Coenen,
tl Amsterdam, deel aan
issie. Ook de Amster-
torpschef Weiten doet
het gesprek,
voor de discussie komt
voorlichtingsdienst van
lier, nadat een eerder
tan Rondom Tien niet
n gaan. „Balkenende
en veel mensen ont-
taar allemaal erg kort.
tijd om door te praten,
den het belangrijk dat
mensen met de pre
iebat zouden gaan om
omen dat het een ge
ssen allerlei deskundi-
aldus Sigrid Muus-
edacteur van Rondom
Hilversum - Wat begon als een
muzikaal onderonsje van zeven
West-Europese landen is in vijf
tig jaar tijd uitgegroeid tot een
door honderden miljoenen be
keken televisiecircus met zo'n
veertig deelnemers. In mei
wordt in Kiev de jubileumeditie
van het Eurovisie Songfestival
gehouden. Als opmaat naar de
voorrondes voor de Nederland
se inzending, die volgende
week beginnen, zendt de TROS
vanavond het programma '50
jaar Songfestival' uit.
Aan de stamtafel van het Laren-
se café Het Bonte Paard bespre
ken zeven Songfestivalexperts
uiteenlopende facetten van dit
muziekspektakel. Zo praat Wil
lem van Beusekom ('mister
Songfestival') over het feit dat
deelname aan het festival een
artiest zowel kan maken als
breken. Voor de carrière van
Ruth Jacott heeft haar verschij
ning op het Eurovisie-podium
bijvoorbeeld wonderen gedaan.
„Maar Anneke Grönloh verloor
haar oude publiek en kreeg er
geen nieuw voor in de plaats",
zegt hij in de uitzending. Pla
tenproducent Willem van Koo-
ten (voorheen bekend als dj
Joost den Draaier) en compo
nist Piet Souer (die in 1969 Len
ny Kuhr begeleidde met De
Troubadour en als arrangeur
betrokken was bij Ik zie een ster
dat Mouth MacNeal in 1974
op het Songfestival zongen)
praten over de muzikale kwali
teit. „Slechte liedjes bestaan
niet en de winnaar heeft altijd
gelijk", aldus Van Kooten. De
experts wijzen ook bepaalde
stromingen aan, zoals de Ierse
periode van Johnny Logan.
Het uiterlijk vertoon is natuur
lijk ook een dankbaar onder
werp van gesprek. Vroeger werd
de hele lichtshow tijdens een
nummer aangepast aan de kle
ding van de uitvoerend artiest.
De gasten weten te vertellen
hoe de radicale wijziging van de
In café Het Bonte Paard in Laren kwamen de Songfestivalkenners bijeen. Bovenste rij Cornald Maas en Willem van Beusekom. Onderste rij
van links naar rechts: Theo Ordeman, Willem van Kooten, Piet Souer, Noortje Kandt en Roland de Groot. Foto: GPD/Chris van de Vooren
garderobe van een Franse deel
neemster ooit bepaald niet in
dank werd afgenomen door de
technici van het licht. De nacht
voorafgaand aan de uitzending
werd daarom toch nog een
vliegtuig naar Parijs gestuurd
om de originele jurk, in de afge
sproken kleur rood, op te halen.
Roland de Groot is de man die
alles weet over de decorop-
bouw van dit fenomeen. Hij
ontwierp zelf tot vier maal toe
het decor van een Songfestival.
Uit de uitzending blijkt dat elk
land in de loop der tijd een
stempel heeft gedrukt op de or
ganisatie van het huidige spek
takel. Zo is 'Nederland' verant
woordelijk voor de korte pro
motiefilmpjes die de tijd vullen
tussen de optredens èn de be
wegende decordelen. Met enige
weemoed wordt ook stilgestaan
bij het verdwijnen van de bege
leidende orkesten. Edsilia Rom-
bley was in 1998 de laatste deel
nemer die nog -zij het al wat
karig - werd begeleid door live
muziek, daarna werden de zo
genaamde 'steunbanden' inge
zet. Maar de zeven gespreks
partners, onder wie ook de hui
dige juryvoorzitter Cornald
Maas, delegatieleidster Noortje
Kandt en radiomaker Theo Or
deman, waken voor een vroe-
ger-was-alles-beter-verhaal.
Het ontbreken van grote orkes
ten scheelt enorm veel repeti-
tietijd en geeft bovendien een
eerlijker beeld van het liedje en
de artiest. Niet alle landen be
schikken namelijk over gezel
schappen van een kwaliteit a la
het Metropole Orkest.
Naast al dit gepraat is er in het
TROS-programma ook ruimte
voor oude, originele songfesti
valfragmenten van onder ande
re Teddy Scholten, Lenny Kuhr
en Teach In. Al bleek tijdens de
productie van het programma
dat er merkwaardige 'witte
vlekken' zijn in het archief van
Beeld Geluid. Dat van de eer
ste editie in 1956 geen enkel
(muziek)fragment is bewaard is
niet zo verwonderlijk, maar gek
genoeg grepen de programma
makers ook mis bij het zoeken
naar beelden van Grönloh in
1964. In een aantal gevallen
bood een privé-archief, bijvoor
beeld van Willem.van Beuse
kom, uitkomst.
Bernice Breure
50 jaar Eurovisie Songfestival,
vanavond, TROS, Ned. 2, 20.25
door onze mediaredactie
rijswijk/hilversum - Elk ge-
wenst moment van de dag het
belangrijkste nieuws voorgele
zen krijgen. Dat kan binnenkort
met behulp van de mobiele tele
foon. Het gaat om nieuwsberich
ten van onder meer het ANP.
De nieuwsdienst heet Niuz (uit
gesproken als 'nieuws'). Het
nummer dat gebeld moet wor
den is 0900 0121. De kosten zijn
€0,55 per minuut. De consu
ment kan aan een spraakge-
stuurde computer doorgeven
welke voorkeuren hij heeft.
„Langs deze weg is de mobiele
consument altijd verzekerd van
het meest actuele nieuws op
basis van zijn eigen interesses",
aldus een mededeling van het
bedrijf. „Niuz richt zich met
haar diensten op de drukbezet
te consument die via één tele
foonnummer continu verze
kerd is van juist die actuele in
formatie die hij op dat moment
wenst te ontvangen." Wie het
actuele sportnieuws wenst
spreekt het woord 'sport' in en
ontvangt alle berichten van de
dag. Hetzelfde geldt voor de
sectoren 'economie', 'binnen
land', 'buitenland', 'politiek' en
'beursnieuws'.
Onontgonnen
Jeroen Meuleman, een van de
initiatiefnemers en directeur
van Niuz, denkt dat zijn dienst
toekomst heeft. „Niuz betreedt
een onontgonnen markt die op
allerlei fronten kan worden uit
gebouwd.", aldus Meuleman,
die daarover verder niet in de
tails trad.
Bert Kok, directeur van ANP
MultiMedia, noemde Niuz 'een
interessante nieuwe toepassing
die de consument de mogelijk
heid geeft altijd en op elke
plaats het door hem of haar ge
wenste nieuws te horen'.
Niuz werkt, behalve met het
persbureau ANP, samen met
PCM Uitgevers voor de levering
van actueel nieuws. Reclame
vakblad Adformatie levert het
reclamenieuws. De techniek
wordt geleverd door de bedrij
ven Telecats, Blue7 en Priority
Telecom.
York Times op zijn website.
News Corporation bezit naast
Fox onder meer dagbladen, tv-
stations en satellietzenders.
News Corporation had al 82
procent van de aandelen van
Fox.Tot de Fox-group behoren
onder meer het Amerikaanse
televisienetwerk Fox, verschei
dene tv-zenders en de Holly
wood-studio 20th Century Fox.
new york/anp - Het Ameri
kaanse mediaconcern News
Corporation van Rupert Mur
doch wil de aandelen van Fox
Entertainment kopen die het
nog niet in handen heeft.
News Corporation wil betalen
met aandelen. De transactie
heeft een waarde van ongeveer
7 miljard dollar, zo schreef het
Amerikaanse dagblad The New
Amsterdam - Weekblad Voetbal
International heeft voor een
nieuw te beginnen maandblad
wel een heel bijzondere partner
gevonden.
Niemand minder dan Johan
Cruijff heeft zich als vaste advi
seur van de hoofdredactie aan
het blad verbonden. En volgens
hoofdredacteur Johan Derksen
is dat helemaal niet raar.
„Cruijff is eigenlijk fulltime
journalist."
„Hij werkt al voor Studio Sport,
De Telegraaf en verschillende
media in Spanje", legt Derksen
uit. „En hij heeft aangegeven
dat hij nooit meer trainer wil
worden. Hij is eigenlijk alleen
nog maar werkzaam in de jour
nalistiek." Het nieuwe maand
blad gaat Nummer 14 heten,
naar het vroegere rugnummer
van Cruijff. Vanaf 14 februari
zal het blad voor het eerst in de
winkel liggen om vanaf dan ie
dere maand op de veertiende te
verschijnen.
Cruijff krijgt er zijn eigen co
lumn en hij wordt de adviseur
van de hoofdredactie. „De man
heeft elke dag wel honderd
nieuwe ideeën", zegt Derksen.
„Als er daarvan één bruikbaar
is, dan ben ik tevreden." Ook
verschijnt in elk nummer, net
als in Voetbal International
overigens, een pagina met de
laatste ontwikkelingen rond de
Johan Cruyff Foundation, de
liefdadigheidsinstelling waar
Cruijff zijn naam aan heeft ver
bonden.
Nog maar enkele jaren geleden
werd de voetballerij verdeeld in
Cruijff-adepten en Van Gaal
aanhangers. Derksen vreest
evenwel niet dat door de allian
tie met Cruijff de journalistieke
onafhankelijkheid op het spel
it
komt te staan. „Dat vind ik zo'n
lulkoek. Alle columnisten zullen
er wel schande van spreken,
maar dat neem ik graag voor
kennisgeving aan. Ik denk niet
dat Johan er ook maar een se
conde van wakker ligt. En dat
doe ik ook niet."
Goal
Cruijff heeft zich zelf bij hem
gemeld met het aanbod het
blad Nummer 14 te dopen.
Toen de overname van maand
blad Johan op niets uitliep, wil
de VI eigenlijk het maandblad
Goal beginnen, een titel die in
de jaren zeventig opging in het
huidige VI.
Maar die naam bleek inmiddels
geclaimd door anderen. Derk
sen is tevreden met de uit
komst. „Deze naam past alleen
maar beter bij ons blad." Daar
bij is niet aan het succes van
Linda gedacht. „Dit is niet be
doeld als een blad rond een
persoon. Al zijn we natuurlijk
wel jaloers op de verkoopcij
fers."
Het nog altijd in oplage groei
ende VI is wel toe aan uitbrei
ding, vindt Derksen. „Voor de
leuke dingen: nostalgische ver
halen, grote reportages en lan
ge diepte-interviews. Onze
abonnees willen alles lezen
over de competities van Neder
land, Duitsland, Engeland,
Frankrijk, Spanje en Italië. Dan
zit je vol met honderd pagina's
actualiteit. En een dikker blad
kan niet, want dan komen de
portokosten in een hoger ta
rief." Het nieuwe maandblad
zal maar weinig op Johan lijken.
Derksen: „Ik bladerde het met
plezier door, maar aan doorbla
deren heb ik niets. Ik kijk naar
verkoopcijfers."
Truckstar Magazine werd 25 jaar geleden
in het leven geroepen om het imago van
de trucker op te krikken. Tegenwoordig
richt het blad - oplage: 51 duizend per
maand - zich op 'de leefwereld van de
man achter het stuur' in al zijn facetten.
door Berrit de Lange
Hilversum - 'Howdy Cowboy Dre, Hy
Haah. Eindelijk, 'your dream' is 'your
work' geworden. Trucker, good luck en
many miles on the road. Regards: Uncle
Luuk from the truuk.' Hij bestaat kenne
lijk nog wel, de vrijbuitende cowboy van
het wegvervoer. Maar de man die deze
tekst stuurde naar Truckertjes, de inge
zonden brievenrubriek van Truckstar
Magazine, is ontegenzeglijk een uitster
vend ras. „Het avontuur en de roman
tiek zijn er tegenwoordig wel groten
deels vanaf', zegt redacteur Bonda
Houtman van Truckstar. „Vrachtwagens
zijn louter bedrijfsmiddelen die zo effici
ent mogelijk worden ingezet."
Steeds vaker rijden ze uit met een dub
bele bezetting, weet Houtman, die al
vanaf het begin in verschillende functies
bij het blad werkt. „Het gevolg is dat de
truck voor de chauffeur niet langer voelt
als 'eigen huis'. Voor de slinkende groep
'eigen rijders' ligt dat overigens weer an
ders, je kunt die groep duidelijk herken
nen aan de zorg die aan de wagen is be
steed."
Het 25-jarige Truckstar Magazine, on
derdeel van Sanoma Men s Magazines,
hanteert een nogal brede formule: pu
bliekstijdschrift én vakblad. Wie het ju
bileumnummer openslaat, valt de toe
gankelijke stijl op, met veel foto's en ook
voor niet-kenners heldere teksten over
ervaringen van de mannen én vrouwen
achter het stuur, techniek en actuele
ontwikkelingen. Heldenverhalen liggen
tegenwoordig niet meer voor het opra
pen langs de Europese snelwegen, daar
voor reist de redactie af naar bijvoor
beeld de Dakar,Rally. „Het blad sloeg
vrijwel meteen na de introductie heel
goed aan. Vooral in de beginjaren is de
Truckstar moest het imago van de trucker opkrikken. Foto: GPD/PR
oplage pijlsnel gegroeid", vertelt Hout
man. „Dat komt ook omdat de doel
groep, die elkaar ook steeds tegenkomt
in chauffeurscafés, heel hecht is. Het be
staan van Truckstar ging als een lopend
vuurtje door de transportwereld. Boven
dien hebben we nooit concurrentie van
betekenis gehad."
Truckstar, voortgekomen uit het vereni
gingsblad van de Holland Duck Club,
stelde zich in de beginjaren op als 'broe
ders hoeder'. Belangrijkste taak destijds
was het imago van de vrachtwagen
chauffeur op te krikken. Houtman: „De
doelgroep stond begin jaren tachtig niet
al te hoog aangeschreven, om het zacht
jes uit te drukken. Als er over de trucker
werd gesproken, was dat vaak zonder 't'.
Nou, dat zegt wel genoeg. De aso van 's
lands wegen in-zijn stinkdiesel. Al snel
werd het weer een fatsoenlijk beroep,
ook doordat Truckstar aanstuurde op
gedragsverandering bij de doelgroep.
Tegenwoordig gedraagt de trucker zich
netjes in het verkeer en rijdt hij met de
gelijk materiaal. Een zekere trots op de
beroepsgroep mag best."
Westernmuziek
De tijd van de Holland DiMkclub, toen
vooral country en westermBjziek door
de cabines schalde en een beetje trucker
zijn tientonner getooid met een cow
boyhoed besteeg, is regelmatig onder
werp van nostalgische reportages in
Truckstar. In maandelijkse stamtafelge-
sprekken in chauffeurscafé's geven de
grootrijders hun visie op wat er veran
derd is in de transportbranche sinds de
plastic eend of het Michelin-mannetje
op het dak van de cabine, moesten wij
ken voor de hulpstukken ten behoeve
van een betere aërodynamica. Het werk
mag dan minder avontuurlijk zijn ge
worden in het afgelopen kwart decenni
um, de bakbeesten van vroeger zonder
stuurbekrachtiging, uitgerust met de
logge zendbakken, de voorlopers van
het mobieltje, waren ook niet alles.
Hoogtepunt voor de ware liefhebber, is
het door het blad georganiseerde Truck-
star Festival. Zo n 65 duizend bezoekers
laven zich jaarlijks op het TT-circuit in
Assen aan zo'n tweeduizend, al dan niet
uitbundig beschilderde of bespoten
'monsters op wielen'.
Truckstar is voor 4.45 euro te verkrijgen
in de winkel.