Gijs van de Westelaken werd
tegen wil en dank een BN'er
t
KUNST CULTUUR
Corbijn maakt film over Joy Division
Expositie Chinese sculptui
Bleke er,,,
gelijkmatig
uitvoeriit
De eerste ARS Prijs
Michiel Huisman is Floris.
Foto: GPD
Goud voor de
film Floris
den haag - De familiefilm Floris
met in de hoofdrollen Michiel
Huisman en Birgit Schuurman
heeft inmiddels 100.000 bio
scoopbezoekers getrokken en
wordt bekroond met de Gou
den Film. De film moest het tij
dens de kerstdagen nog afleg
gen tegen onder andere Oce
an's Twelve. De Gouden Film
en Platina Film worden door
het Fonds voor de Film toege
kend, wanneer voor een Neder
landse film tijdens de roulatie
respectievelijk 100.000 en
400.000 bioscoopkaartjes zijn
verkocht. De prijzen werden ge
ïntroduceerd in 2001.
IFFR opent
met Depardon
Rotterdam - De Franse docu
mentaire '10e Chambre, ins
tants d'audiences' van Raymon
Depardon is 26 januari de ope
ningsfilm van het Internatio
naal Film Festival Rotterdam
(IFFR). Het festival sluit 5 febru
ari af met 'Howl's moving cast
le' van Hayao Miyazaki. „Deze
films geven een uitstekend
beeld van hetgeen het IFFR wil
tonen: een open geest, een hu
mane houding ten opzichte van
de mensheid en de creatieve
kracht van de fantasie", verdui
delijkte festivaldirecteur Sandra
Hamer de keuze.
Voortbestaan
LUX nu zeker
numegen - Het voortbestaan
van het Nijmeegse LUX-theater
als culturele ontmoetingsplek
met filmhuis, discussiebijeen
komsten en speciale evene
menten, is gewaarborgd. De ge
meente Nijmegen helpt het lan
delijk bekende maar noodlij
dende theater met een over
bruggingskrediet van 250.000
euro. Over vier jaar moet LUX
op eigen benen kunnen staan.
Enkele maanden geleden leek
het einde van het culturele pro
gramma wegens geldgebrek na
bij en zouden alleen de bio
scoop en het café blijven.
Odeon krijgt
opknapbeurt
amsterdam - De bekende Am
sterdamse discotheek Odeon
aan het Singel ondergaat de ko
mende maanden een flinke ver
bouwing. In de lente moet het
uit 1662 daterende gebouw
weer de deuren openen met
daarin onder meer een club,
een café, een restaurant en een
theaterzaal voor optredens en
lezingen. De laatste jaren bleek
de discotheek niet meer renda
bel. Paul Hermanides, eigenaar
van Hotel Arena, kocht het ge
bouw eind 2003 om de disco
theek te vernieuwen. Sinds juni
is Odeon dicht.
Het historische gebouw was in
1830 de eerste concerthal van
Amsterdam.
den haag/gpd - Fotograaf An
ton Corbijn gaat een film regis
seren over het leven van zanger
Ian Curtis van de Britse pop
band Joy Division. De film krijgt
de titel 'Touching From A Dis
tance', naar het boek dat Curtis'
weduwe Deborah schreef. Ian
Curtis pleegde op 18 mei 1980
op 23-jarige leeftijd zelfmoord
door zichzelf op te hangen. Zijn
zelfmoord kwam kort voordat
de post-punkband op tournee
zou gaan door de Verenigde
Staten.
Platenbaas Tony Wilson, die
destijds Factory Records leidde
waar Joy Division onder con
tract stond, zal de film produ
ceren. Wilson werd door diens
weduwe Deborah en diens
dochter Natalie benaderd om
zich met de film te bemoeien.
„Mensen hebben verschillende
ideeën over waarom Ian zelf
moord heeft gepleegd", aldus
Wilson tegenover de BBC. „We
gaan er vanuit dat die verschil
lende inzichten ook in de film
aan bod komen."
Op het filmfestival van Cannes
werden vorig jaar al plannen
aangekondigd voor een film
over Joy Division, maar dat pro
ject kwam nooit van de grond
omdat het niet de steun kreeg
van Curtis' familie. Anton Cor
bijn maakte eerder een video
clip bij de singel 'Atmosphere'
van Joy Division. De fotograaf
heeft ook films en videoclips
over Depeche Mode en U2 op
zijn naam staan.
De drie overgebleven leden van
Joy Division gingen na de dood
van zanger Ian Curtis verder
onder de naam New Order. De
ze band had in de jaren tachtig
een wereldhit met 'Blue Mon
day'. Van de plaat werden maar
liefst tien miljoen exemplaren
verkocht.
Anton Corbijn. Foto: GPD
scheveningen/gpd - Museum Beelden aan Zee in Schevenjb;
heeft vanaf vrijdag 17 juni de eerste Nederlandse expositie vin
dendaagse Chinese beeldhouwkunst.
Thema's van de expositie worden de verwerking van de Ci
Revolutie en de omgang van Chinese kunstenaars met het
in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Gastcoi
tor Cees Hendrikse, gepassioneerd verzamelaar van
avant-garde kunst, selecteerde vijftien kunstenaars uit de
ties van zowel voor als na 1989, het jaar van de onderdruk!
de vrijheid van meningsuiting op het Plein van de Hemelsei
in Peking.
Daarna moest ook de kunst zijn vrijheden opnieuw gaan bapi
ten. De oudste deelnemer is Lü Shengzhong (1952). Liang|ei
(1976) is de jongste.
Portret van een straatschoffie dat bakker wilde worden
door Martin Groenewold
groningen - Talkshows, televisie
spelletjes, actualiteitenprogram
ma's en journaals. Op verbroede
ringsbijeenkomsten, in het thea
ter en af en toe ook nog in mu
ziekprogramma's: AM B is overal.
Dé Nederlands-Marokkaanse
rapper is zaterdag een van de
hoofdacts op festival Noorder
slag in Groningen. Portret van
een straatschoffie dat brood- en
banketbakker wilde worden.
„Ik ben de enige Marokkaan die
goed nieuws oplevert", zei Ali
B, in het dagelijks leven Ali
Bouali, enkele maanden voor
de moord op Theo van Gogh.
Na die tragische gebeurtenis
mocht de rapper in zo'n beetje
elk televisieprogramma zijn vi
sie komen geven. „Ik ben geen
excuusallochtoon", zegt hij
desondanks. „Ik heb geen zin
om steeds te komen opdraven
om over de jihad of over de var
kenspest te praten."
Toch gaat het zelden over mu
ziek als Ali B ergens aanschuift.
Op 2 november, de dag van de
moord, was hij met Leon de
Winter en Joost Zwagerman te
gast bij Barend Van Dorp. We
zagen hem als kandidaat in De
Zwakste Schakel. Als sidekick
bij een filmpremière, waar hij
prinses Maxima de grondbegin
selen van de hiphopbegroeting
bijbracht. In Netwerk, het Jour
naal, Life Cooking, Het Lager
huis, B&W. Als wassen beeld in
Madam Tussaud's. Als panellid
in het jaaroverzicht van Kop
spijkers.
,,Als ze een Marokkaan willen,
nemen ze Ali B", verklaarde ac
teur Najib Amhali vorige
maand in Nieuwe Revu. „Eerst
moest ik steeds komen, maar ik
had er echt geen zin meer in.
Ali B doet het wel leuk hoor, op
televisie, hij heeft overal een
mening over. En ach, iemand
moet het doen, hè?"
2004 was zonder enige twijfel
het jaar van Ali B. Na zijn eerste
succesje in 2003 - het voor Am
nesty International opgenomen
nummer Waar Gaat Dit Heen? -
volgden het afgelopen jaar de
hitsingle 'Ik Ben Je Zat', de cd
'Ali B Vertelt Het Leven Van De
Straat' en de gelijknamige thea
tertournee. Zes avonden lang
was Bouali te gast bij de Kuip-
concerten van Marco Borsato,
resulterend in de single 'Wat
Zou Je Doen?' Het liedje - voor
War Child - verdrong André
Hazes van de bovenste plek in
de Top 40.
De vraag is wét Ali B zo bijzon
der maakt. Joost Nuissl, direc
teur van de Kleine Komedie in
Amsterdam, heeft wel een idee.
Hij was het die eind 2003 be-
Ali B: „Ik ben geen excuusallochtoon. Ik heb geen zin om steeds te komen opdraven om over de jihad of
over de varkenspest te praten." Foto: GPD.
sloot het voormalige straat
schoffie een kans te geven in
zijn theater. „Hij had nog niks,
alleen een paar liedjes", aldus
Nuissl in NRC Handelsblad.
„Het was wat naïef, maar heel
intrigerend."
De cabaretier Ali B bestond tot
op dat moment slechts in Ali's
hoofd. Hij streefde naar een
combinatie van stand-up co
medy en Nederlandstalige hip
hop, maar had geen vastomlijn
de plannen voor een program
ma. Op uitnodiging van Nuissl
zag Ali B in de Kleine Komedie
optredens van tal van 'colle
ga's', van Ricky Kopie tot Hans
Teeuwen. Nuissl: „Dat was voor
hem heel inspirerend. Hij kreeg
door hoe theater in zijn werk
ging, qua opbouw en timing,
dat soort dingen."
Uiteindelijk resulteerde dat in
de show 'Ali B Vertelt Het Leven
Van De Straat', die in november
vorig jaar in première ging. In
het theater speelt hij,met een
zevenkoppige live-band. Zeven
muzikanten met zeven verschil
lende nationaliteiten. „Tussen
de liedjes door maakt Ali grap
pen over Marokkanen, windt
hij zich op over discriminatie
en stigmatisering en neemt hij
zichzelf op de hak", aldus een
recensent.
Een goed nieuws-Marokkaan,
zo noemt Bouali zichzelf. Hij
wil de wereld verbeteren, zijn
leeftijdsgenoten wijzen op mis
standen in de wereld. „Bewust
wording is het begin van een
betere wereld", zegt hij op Mo-
veryourass.tv, een website 'voor
de beginnende wereldverbete
raar'. „Zo spreek ik me uit te-
gën coiTupte wereldleiders die
oorlog voeren uit naam van
rechtvaardigheid. Het gaat al
leen om geld en macht; puur fi
nancieel gewin. Ook in Irak."
Op de jongerensite Deadline.nl
zegt hij: „Ik voel me af en toe
een uitzondering als ik zie hoe
mensen in grote groepen dom
me dingen roepen. Zoals vlak
na de moord op Theo van
Gogh. Ik vind dat je best heel
boos en verdrietig mag zijn,
maar daarom hoef je nog geen
moskee in brand te steken. Als
iedereen iets roept, stel ik juist
de vragen. Dat doe ik de laatste
drie jaar meer en meer. Daar
voor was ik waarschijnlijk meer
een meeloper. Vragen is kunst,
daar schaam ik me niet voor.
Het is juist dom om te doen als
of je alles begrijpt terwijl dat
niet zo is."
Om zijn mening beter te kun
nen overbrengen, heeft Ali B
gekozen voor het theater. „Daar
komen mensen die normaal
nooit naar hiphop luisteren. Ik
maak teksten die ergens over
gaan; tijdens concerten heb ik
niet echt de tijd ze uit te leggen.
In het theater kan dat wel. Ik
kan mijn ding hier zeggen zon
der dat iemand me onder
breekt. Dat is eigenlijk de show:
ik vertel op mijn eigen manier
over mijn leven, ik neem je mee
in mijn wereld."
De populariteit van Ali B heeft
ook een keerzijde. Collega-rap
pers trekken regelmatig zijn
(muzikale) geloofwaardigheid
in twijfel. Met name zijn sa
menwerking met Marco Borsa
to is in die kringen niet goed
gevallen. „Ik ben gewoon me
zelf', stelt de rapper. „Je ziet
mij in een videoclip niet in een
dure auto, omdat Uc géwoon in
een simpele Nissan Primera
rijd. Je ziet me niet met goud,
omdat ik dat niet draag. En je
ziet me niet met halfnaakte
vrouwen, omdat ik in het dage
lijks leven ook niet met blote
meiden rondloop."
Ali's voortdurende aanwezig
heid in de media leverde hem
het afgelopen jaar tal van
doodsbedreigingen op. „Waar-
Paspoort van
een rapper
Ali Bouali werd op 16 okto
ber 1981 geboren in Zaan
stad. Toen hij twee was ver
huisde hij naar Amsterdam-
Oost, waar een groot deel
van zijn familie - afkomstig
uit het noorden van Marok
ko - ook woonde. Zijn ou
ders gingen datzelfde jaar uit
elkaar.
Als fan van Osdorp Posse
schreef Ali in Amsterdam
zijn eerste eigen raps. Die
werden door zijn vrienden
enthousiast ontvangen. Op
zijn veertiende verhuisde hij
met zijn moeder naar Alme-
re, waar hij voor het eerst
optrad.
Ali's jeugd speelde zich gro
tendeels op straat af. Hij was
een straatschoffie, zegt hij in
interviews. Zijn leven be
stond uit 'een beetje leren,
dealen, blowen en rappen'.
Ook kampte hij met een gok
verslaving. Dat veranderde
toen hij in Marokko op zoek
ging naar zijn wortels en tot
bezinning kwam.
Ali wilde aanvankelijk brood-
en banketbakker worden,
maar koos in 2000 voor de
muziek. Een jaar later won
hij de Poetry Slam, in 2002
stond hij in de finale van de
Grote Prijs van Nederland.
Zonder te winnen wist hij in
druk te maken op Warner
Music, dat hem een contract
aanbood. -
Begin dit jaar werd hem een
Zilveren Harp toegekend.
Met een combinatie van
stand-up comedy en Neder
landstalige hiphop trekt Ali B
nog tot 9 april langs de thea
ters in Nederland.
om ik word bedreigd? Op deze
planeet lopen allerlei mensen
rond met een kronkel in hun
hersenen. Je hebt veel onwe
tende mensen, vol haat en woe
de. Het heeft echt helemaal
niks te maken met de kunst die
ik maak of met mijn bood
schap. Ik krijg echt de meest
domme dingen over me heen.
Een tijdlang heb ik me daar
boos over gemaakt, omdat ik
het niet begreep. Tegenwoordig
weet ik dat ik gezegend ben met
een goed stel hersenen."
Ali B op Noorderslag Gronin
gen: 15 januari van 01.45 tot
02.30 uur in het restaurant
('Marathonzaal') van De Oos
terpoort.
muziek recensie jo
Aad van der Ven
Koninklijk Concertgebouworkest
Roberto Abbado, m.m.v. Julia fj
(viool). Werken van Rossinf1
Mendelssohn en Beethoven. Gefj
7/1, Concertgebouw
Met de onbevangenheid d
bij haar leeftijd (21) moge»
wachten speelde Julia FisiJ
in het afgelopen weekeind
Vioolconcert in e van Men
sohn. Zij behoort tot de joh
talenten over wie veel gesj'
ken en geschreven wordtin
de prille coryfeeën op wieji
klassieke cd-industrie haafet
hoop gevestigd heeft, netig
haar niet minder begaafdie
innemende collega's Janif'
Jansen, Isabelle Faust en fet
Hahn. fer
Haar recente opname varflc
kele kleurrijke Russische ië
concerten trok de aandadu
Frisheid en technische pél
gaan in die uitvoeringen ljn
in hand. Kort geleden namj
de complete werken vooib
solo van Bach op. Julia Fij
durft, haar platenmaatscl!.
ook.
De jonge Duitse violiste
derde Mendelssohns opuj
waarin klassiek evenwichjii
vroeg-romantische gevoeh
heid samengaan, met eerlt
vere intentie, die een synfc
thieke indruk maakte. Aaèi
muziek werd niets toegeéi
wat er niet bijhoorde. Maji
komt het wel aan op de v|c
van de poëzie, voortgestijs
door ranke melodische lip
Daaraan ontbrak het helah
was een trefzekere, kundiji
maar ook bleke en dodelij.
lijkmatige uityoering. Bom i
dien was Fischers klank ui
sproken monotoon. Talee
overvloed bij deze violistQi
maar Mendelssohn he^fte
nog niet te pakken.
Julia Fischer werd bij dezi,
genheid geassisteerd doq
Italiaanse druktemaker. Ij|
to Abbado, neef van maej
Claudio Abbado, toonden
energie bij het aangeven fe
zetten en wat dies meer ze
Maar al was hij erg aan we
hij wist wat hij deed. En Vl
deed straalde niet alleen 11
perament uit, maar ook 11
en gevoel voor details,
Het Concertgebouworkel;
in Rossini's ouverture 'Gip
me Teil' na een lange, inui
inleiding de cavalerie flinj
gang laten gaan. En Beeta
Vijfde symfonie, in vrij kis
bezetting gespeeld, klonk
alleen energiek, maar m^
dankzij de goed gedoseet
namiek ook verrassend fli:
helder.
maandag 10 januari 2005
amsterdam/anp - Filmproducent Gijs van
de Westelaken werd 2 november tegen wil
en dank een bekende Nederlander, toen
zijn zakenpartner en goede vriend Theo
van Gogh werd vermoord. Van Goghs laat
ste serie Medea is sinds zaterdag op televi
sie te zien, zijn laatste film 06/05 beleeft
zijn bioscooppremière op het Filmfestival
Rotterdam. „Macir 06/05 had Mohammed
B. niet nodig om een hit te worden", zegt
de producent.
tiet begin van hun vriendschap verliep on
stuimig: Van de Westelaken was hoofdre
dacteur'van de Haagse Post waar Van Gogh
destijds voor schreef. „Ik weet nog dat hij
me belde over een bijdrage over necrofi-
lie", grinnikt de 52-jarige filmproducent,
„het tegenhouden van dat stuk ging uiter
aard gepaard met zijn dankbare publicitai
re begeleiding, zoals hij dat zelf altijd
noemde." De hoofdredacteur figureerde
een aantal keer in zijn columns. „Bij veel
mensen eindigde zo de vriendschap met
Theo, bij ons begon ze."
Öégin jaren negentig ging het duo samen
televisieprogramma's maken, wat in 1999
leidde tot de oprichting van hun bedrijf Co
lumn Producties. „Het maken van maat
schappelijk betrokken eigentijdse films en
series werd ons doel." Gingen de meeste
collega's van Van Gogh uiteindelijk na
slaande ruzie weg, Van de Westelaken
werkte altijd al graag met mensen die door
anderen lastig werden gevonden: „Met Is-
cha Meijer en Pieter Storms heb ik ook
nooit problemen gehad. Ik schrik niet zo
van reputaties of van mensen die liever niet
de geijkte paden bewandelen."
In de tien jaar dat Van de Westelaken en
Van Gogh samenwerkten, waren er maar
twee of drie echte ruzies. „Met altijd futiele
aanleidingen. Vaak besefte hij zelf achteraf
ook dat het een ruzie was geweest die ner
gens over ging. Hij had ook geen idee hoe
je dat soort ruzies bij moest leggen: hij had
veel liever dat het allemaal vanzelf over
ging"
Volgens Van de Westelaken waren er drie
Theo's: de columnist en provocateur, de
interviewer, die altijd geïnteresseerd was in
de ander, en de filmmaker, de man van het
harmoniemodel. „De laatste was volgens
mij de echte Theo: op de set kwamen al
zijn kwaliteiten bij elkaar." Daar was Van
Gogh dan ook ultiem gelukkig.
De gewelddadige dood van Van Gogh heeft
het leven volgens zijn producent vooral
„saaier" gemaakt. „Theo was iemand met
wie je buitengewoon veel plezier kon bele
ven: hij was altijd vrolijk, altijd in voor dis
cussie."
Van de Westelaken werd opeens een heuse
BN'er: wekenlang wisten alle media hem
waar dan ook te vinden. „De Nederlandse
pers wil steeds commentaar op de laatste
ontwikkelingen. Je kan het zo gek niet be
denken of ik word geacht er een mening
over te hebben. Wat ik vind van imam Van
de Ven? Wat moet ik daarvan vinden? De
dood van Theo maakt mij toch niet opeens
tot een groot moslimdeskundige?"
Het contrast tussen de Nederlandse pers en
de internationale collega's was soms groot,
heel erg groot. „Ik heb van Nederlanders zo
ontstellend veel van die zogenaamde 'voet-
balvragen' moeten beantwoorden. Zo van:
wat ging er door je heen? En: hoe voel je je
nu? Of de favoriete vraag van Theodor Hol
man: waar denk je nu dat Theo is? Wat
denk je: in zijn kist natuurlijk!"
De buitenlandse journalisten waren vooral
bezig met diepgravende achtergrondrepor
tages. „Er hebben prachtige, onderbouwde
analyses gestaan in bladen als Le Monde
en The New York Times."
Van Gogh had het hele circus na zijn dood
geweldig gevonden, meent zijn producent
en vriend. „Vooral de ontreddering, al die
spastische reacties van de politici die echt
geen idee hadden wat ze in vredesnaam
met de situatie aan moesten."
Liever ziet Van de Westelaken dat Van
Goghs laatste producties, Medea en 06/05,
het succes oogsten dat ze verdienen. „Theo
wist steeds beter welke kant hij op wilde. Ik
denk dat hij binnen vijf jaar zijn ultieme
film had gemaakt. Sterker nog, ik weet ze
ker dat dat uiteindelijk tot een Oscar zou
hebben geleid."
Het is wrang dat 06/05 door zijn dood ver
moedelijk zijn grootste bioscoophit gaat
worden. ,A1 ben ik ervan overtuigd dat de
film dat ook was geworden, als Theo nog
geleefd had. Daar had hij Mohammed B.
echt niet voor nodig."
leiden - Primeurtje bij Ars Aemula Naturae. Daar reikte Ruud Hessing, wethouder van Cultuur in Leiden, zaterdag de allereerste ARS P
aan Hans Bos. De prijs, bestaande uit een sculptuur en een bedrag van 1000 euro, wordt voortaan jaarlijks uitgereikt aan één van de I
van Leidens oudste kunstenaarsvereniging. Het doel is de leden te stimuleren tot het leveren van nog indrukwekkender prestaties. Dé
bestond uit drie onafhankelijke kunstenaars. De aan de prijs gekoppelde ledententoonstelling in het gebouw aan de Pieterskerkgrach
nog tot 30 januari en is te bezichtigen steeds op vrijdag, zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur. Foto: Hielco Kuipers